
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług organizacji zajęć sportowych i wychowania fizycznego oraz obozów sportowych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest Fundacją, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…). Fundacja figuruje w Rejestrze (…). Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister (…).
Fundacja jako organizacja pozarządowa prowadzi działalność pożytku publicznego, a także działalność gospodarczą. Wnioskodawca nie zarejestrował się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Terenem działalności Fundacji jest obszar (…), przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami (…).
Celami Fundacji są m.in.
- upowszechnianie i promocja kultury fizycznej, sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku;
- organizowanie wolnego czasu oraz wypoczynku dla dzieci i młodzieży, w tym osób niepełnosprawnych;
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uprawianie sportu;
- promocja zasad uczciwego i sprawiedliwego współzawodnictwa sportowego;
- przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
- upowszechnianie wiedzy na temat potrzeby edukacji, w szczególności znajomości języków obcych;
- ochrona, promocja zdrowia oraz postaw prozdrowotnych w społeczeństwie;
- nauka, edukacja i wychowanie dzieci oraz młodzieży, w tym osób niepełnosprawnych;
- promocja działalności oświatowej, edukacyjnej i artystycznej;
Fundacja jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie.
Wnioskodawca jako klub sportowy wykonuje poniższe działania:
1. Zajęcia sportowe i wychowania fizycznego
Fundacja organizuje zajęcia sportowe oraz wychowania fizycznego takie jak: (…).
Zajęcia organizowane są w zorganizowanych grupach o ustalonych porach. Uczestnicy zajęć nie mogą samodzielnie wchodzić na salę i korzystać ze sprzętów. Wszystkie zajęcia prowadzą trenerzy - specjaliści w danej dziedzinie. Ponadto każdy trener dba o bezpieczeństwo i przebieg zajęć, przygotowuje program zajęć i ustala długoterminowe cele grup.
Uczestnictwo w zajęciach w większości wymaga ciągłości - nieobecność na treningu może doprowadzić do zaległości uczestnika i pogorszeniu wyników względem grupy.
Uczestnicy zajęć są pod stałym nadzorem trenera, który ocenia ich postępy i możliwość wykonania trudniejszych ćwiczeń, które pozwolą uczestnikom na rozwój sportowy. Trenerzy pomagają doskonalić technikę ćwiczeń oraz wskazują w jaki sposób uczestnik zajęć może poprawiać wyniki lub osiągać kolejne cele. Osoba bez odpowiedniego przygotowania nie byłaby w stanie uczestniczyć w zajęciach grupy zaawansowanej. Zajęcia organizowane przez Wnioskodawcę nie są rekreacyjne, nie służą wyłącznie wypoczynkowi i rozrywce.
Wnioskodawca zamierza organizować zawody i spotkania, w ramach których podejmowana będzie bezpośrednia rywalizacja między uczestnikami lub pokonywanie kolejnych wyzwań związanych z daną dyscypliną.
2. Obozy sportowe
Dodatkowo Wnioskodawca zamierza organizować obozy sportowe dla członków klubu. Obozy mają polegać intensywnym programie zajęć sportowych i wychowania fizycznego. Na każdym obozie będzie po kilka jednostek treningowych codziennie, dodatkowe zajęcia ogólnorozwojowych czy teoretyczne albo psychologiczne. Obozy mają na celu zintensyfikowanie zajęć dla uczestników w krótkim czasie.
Opłaty, które uczestnicy przekazują na poczet udziału w obozie sportowym mają na celu pokrycie kosztów przedsięwzięcia, w szczególności związanych z realizacją programu sportowego, tj:
a)opłata za miejsce, które pozwoli na treningi dla większej grupy
b)wynagrodzenie trenera i specjalistów z danej dziedziny
c)wyżywienie
d)zakwaterowanie.
W przypadku obozów dla dzieci i młodzieży organizacja obejmować będzie również opiekę wychowawczą.
Działalność określona w pkt 1-3 stanowi odpłatną działalność statutową Fundacji. Wnioskodawca pobiera składkę członkowską od każdego członka Klubu, która uprawnia do uczestnictwa w zajęciach. Udział w danej grupie zajęć jest dodatkowo odpłatny, z uwagi na różne koszty prowadzenia poszczególnych grup zajęć.
Fundacja jest organizacją pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku - wszystkie ewentualne zyski przeznacza w całości na kontynuację lub doskonalenie działalności pożytku publicznego. Wnioskodawca nie osiąga w sposób systematyczny zysków z usług ściśle związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
Usługi, które świadczy Wnioskodawca są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Wnioskodawca zajmuje się kompleksowym przygotowaniem warunków do uczestnictwa w zajęciach sportowych - organizuje miejsce, zapewnia trenera, określa stan osobowy grup.
Wnioskodawca obecnie w ogóle nie świadczy usług:
a)związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną
b)wstępu na imprezy sportowe
c)odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji
d)odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym
e)wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Pytanie
Czy działalność Wnioskodawcy w zakresie zajęć sportowych i obozów sportowych podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez Niego działalność w zakresie sportu i wychowania fizycznego korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT stanowi, że zwalnia się od podatku: usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;
W pierwszej kolejności, Wnioskodawca zaznacza, że spełnia kryteria podmiotowe dla skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie: sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie: działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Wnioskodawca jest klubem sportowym, działającym w formie fundacji, co jest zgodne z treścią art. 3 ustawy o sporcie. Ponadto jednym z celów statutowych Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
Po drugie opłaty ponoszone przez uczestników zajęć pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć sportowych. W konsekwencji usługi Wnioskodawcy są ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym, ponieważ umożliwiają wykonywanie tych działań uczestnikom zajęć.
Dodatkowo warto przywołać treść wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12 Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové, obecnie Odvolací finanční ředitelství, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Wreszcie, Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
W konsekwencji Wnioskodawca jest zdania, że spełnia również warunki przedmiotowe do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Wreszcie należy wziąć pod uwagę dodatkowe warunki korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT przewidziane w art. 43 ust. 17 i 18 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 17: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
W ocenie Wnioskodawcy powyższe przepisy nie obejmują go. Wnioskodawca nie świadczy usług, które nie są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej (sportowej lub z zakresu wychowania fizycznego). Tym samym rozpatrywanie warunku ustanowionego w pkt 2 jest bezprzedmiotowe.
Odnosząc się z kolei do art. 43 ust. 18 ustawy o VAT Wnioskodawca podkreśla, że nie osiąga systematycznie zysków z tej działalności, a wszelkie ewentualne dochody przeznacza na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Opłaty od uczestników są ustalane tak, aby pokrywać koszty zajęć lub wydarzenia.
Podsumowując Wnioskodawca jest zdania, że jego działalność w zakresie sportu i wychowania fizycznego może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wielokrotnie potwierdzał możliwość korzystania ze zwolnienia w podobnych stanach faktycznych, np.:
1.Pismo z 13 maja 2025 r. 0114-KDIP4-2.4012.198.2025.2.AA.
2.Pismo z 19 stycznia 2024 r. 0112-KDIL1-2.4012.579.2023.2.NF.
3.Pismo z 7 lutego 2023 r. 0113-KDIPT1-1.4012.824.2022.2.AKA.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga - są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:
państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12 Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové, obecnie Odvolací finanční ředitelství, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Ponadto, wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.), zwanej dalej ustawą o sporcie.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy prowadzona przez Państwa działalność w zakresie sportu i wychowania fizycznego oraz organizacji obozów korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
W celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Podmiotami korzystającymi ze zwolnienia od podatku są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami - zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby dane usługi korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać szczególnie w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
W opisie sprawy wskazali Państwo informacje, z których wynika, że są Państwo fundacją - organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego. Państwa fundacja jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Państwa celem jest upowszechnianie i promocja kultury fizycznej, sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku; organizowanie wolnego czasu oraz wypoczynku dla dzieci i młodzieży, w tym osób niepełnosprawnych; kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uprawianie sportu; promocja zasad uczciwego i sprawiedliwego współzawodnictwa sportowego; przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym; upowszechnianie wiedzy na temat potrzeby edukacji, w szczególności znajomości języków obcych; ochrona, promocja zdrowia oraz postaw prozdrowotnych w społeczeństwie; nauka, edukacja i wychowanie dzieci oraz młodzieży, w tym osób niepełnosprawnych; promocja działalności oświatowej, edukacyjnej i artystycznej. Nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku - wszystkie ewentualne zyski przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie działalności pożytku publicznego. Nie osiągają Państwo w sposób systematyczny zysków z usług ściśle związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
Zatem, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Jednocześnie z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo także przesłankę o charakterze przedmiotowym.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Fundacja organizuje zajęcia sportowe oraz wychowania fizycznego takie jak: (…). Wszystkie zajęcia prowadzą trenerzy - specjaliści w danej dziedzinie. Ponadto każdy trener dba o bezpieczeństwo i przebieg zajęć, przygotowuje program zajęć i ustala długoterminowe cele grup. Uczestnicy zajęć są pod stałym nadzorem trenera, który ocenia ich postępy i możliwość wykonania trudniejszych ćwiczeń, które pozwolą uczestnikom na rozwój sportowy. Trenerzy pomagają doskonalić technikę ćwiczeń oraz wskazują w jaki sposób uczestnik zajęć może poprawiać wyniki lub osiągać kolejne cele. Zajęcia organizowane przez Państwa nie są rekreacyjne, nie służą wyłącznie wypoczynkowi i rozrywce. Zamierzają Państwo organizować zawody i spotkania, w ramach których podejmowana będzie bezpośrednia rywalizacja między uczestnikami lub pokonywanie kolejnych wyzwań związanych z daną dyscypliną.
W zakresie organizacji obozów sportowych wskazali Państwo, że zamierzają Państwo organizować obozy sportowe dla członków klubu. Obozy mają polegać na intensywnym programie zajęć sportowych i wychowania fizycznego. Na każdym obozie będzie po kilka jednostek treningowych codziennie, dodatkowe zajęcia ogólnorozwojowych czy teoretyczne albo psychologiczne. Opłaty, które uczestnicy przekazują na poczet udziału w obozie sportowym mają na celu pokrycie kosztów przedsięwzięcia, w szczególności związanych z realizacją programu sportowego, tj. opłata za miejsce, które pozwoli na treningi dla większej grupy; wynagrodzenie trenera i specjalistów z danej dziedziny, wyżywienie, zakwaterowanie. W przypadku obozów dla dzieci i młodzieży organizacja obejmować będzie również opiekę wychowawczą.
Ponadto w opisie sprawy zaznaczyli Państwo, że obecnie nie świadczą usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną; wstępu na imprezy sportowe; odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji; odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym; wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Opisana we wniosku działalność w zakresie prowadzenia zajęć sportowych i wychowania fizycznego oraz organizacji obozów sportowych stanowi odpłatną działalność statutową Fundacji. Pobierają Państwo składkę członkowską od każdego członka Klubu, która uprawnia do uczestnictwa w zajęciach. Udział w danej grupie zajęć jest dodatkowo odpłatny, z uwagi na różne koszty prowadzenia poszczególnych grup zajęć. Nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku - wszystkie ewentualne zyski przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie działalności pożytku publicznego. Nie osiągają Państwo w sposób systematyczny zysków z usług ściśle związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym. Usługi, które Państwo świadczą są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Zatem z okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi w postaci zajęć sportowych i wychowania fizycznego oraz organizacji obozów sportowych dla członków klubu stanowią usługi ściśle związane ze sportem, świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Ponadto, Państwa działania nie są skierowane na osiągnięcie zysków, a wszystkie ewentualne zyski przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie działalności pożytku publicznego. Jednocześnie, nie świadczą Państwo usług objętych wyłączeniem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Ponadto, z okoliczności sprawy wynika, że opisane usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i nie służą wyłącznie wypoczynkowi i rozrywce.
W konsekwencji, skoro opisane usługi w postaci zajęć sportowych i wychowania fizycznego oraz organizacji obozów sportowych, mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i - jak wskazano powyżej - świadcząc te usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a wszystkie ewentualne zyski przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie działalności pożytku publicznego, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wobec spełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym, warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, do świadczonych przez Państwa usług w zakresie organizacji zajęć sportowych i wychowania fizycznego oraz obozów sportowych znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydaną interpretację oparto w szczególności na Państwa wskazaniach, że:
Fundacja jako organizacja pozarządowa prowadzi działalność pożytku publicznego; celami fundacji są m.in. upowszechnianie i promocja kultury fizycznej, sportu rekreacji oraz aktywnego wypoczynku.
Fundacja jest organizacją pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku - wszystkie ewentualne zyski i przeznacza w całości na kontynuację lub doskonalenie działalności pożytku publicznego. Wnioskodawca nie osiąga w sposób systematyczny zysków z usług ściśle związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
