
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia obowiązku podatkowego i obowiązku wystawienia faktury i prawidłowe w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usługi parkingowej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia obowiązku podatkowego, obowiązku wystawienia faktury i możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usługi parkingowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. S.A. z siedzibą w (…) (dalej zamiennie „Spółka”, „Wnioskodawca”) posiada status czynnego podatnika VAT. W ramach wykonywanej działalności Spółka świadczy m.in. usługi najmu miejsc parkingowych. Usługi takie świadczone są na zamkniętym, ogrodzonym obszarze parkingu płatnego niestrzeżonego, czynnego całą dobę, 7 dni w tygodniu, zarządzanym przez Spółkę. Usługi świadczone są na podstawie REGULAMINU RUCHU SAMOCHODOWEGO (…) (dalej: „regulamin”), na zastosowanie, którego użytkownik pojazdu wyraża zgodę poprzez wjazd na teren parkingu.
Według postanowienia regulaminu, Wnioskodawca nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku kradzieży, zniszczenia lub uszkodzenia pojazdu powstałe na terenie parkingu z winy użytkownika pojazdu, osób trzecich, w tym innych właścicieli pojazdów, zwierząt, bądź działania siły wyższej. Wnioskodawca nie ponosi również odpowiedzialności za rzeczy pozostawione w pojeździe użytkownika lub stanowiące wyposażenie pojazdu użytkownika.
Użytkownik pojazdu ponosi pełną odpowiedzialność za wszelkie szkody wyrządzone na parkingu innym Wnioskodawcy, a także osobom trzecim.
Wnioskodawca nie zawiera z użytkownikiem pojazdu umowy przechowania pojazdu ani innej umowy, która zobowiązywałaby Wnioskodawcę do sprawowania pieczy nad pojazdem pozostawionym na parkingu.
W ramach usługi udostępniane są oznakowane miejsca parkingowe znajdujących się na parkingu. Wnioskodawcy przysługuje prawo zastawu na podstawie art. 670 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.). W zamian za świadczoną usługę Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie, wysokość którego jest ustalana zgodnie z cennikiem. Wynagrodzenie płatne jest w formie miesięcznego abonamentu lub opłaty jednorazowej zależnej od czasu postoju pojazdu na parkingu, uiszczanej w automatycznej kasie parkingowej.
Usługa najmu miejsca parkingowego, za którą należna jest opłata jednorazowa w wysokości uzależnionej od czasu postoju pojazdu (kalkulowana o czas postoju wyliczana wg odpowiedniej stawki za godzinę), uiszczana za pomocą automatycznej kasy parkingowej bezpośrednio przed zakończeniem korzystania z usługi, dalej określana jest jako „usługa parkingowa”.
Zarówno w przypadku usługi z wynagrodzeniem abonamentowym jak i usługi parkingowej prawo do korzystania z usługi, a także potwierdzenie zakończenia jej świadczenia identyfikowane jest na podstawie numeru rejestracyjnego pojazdu, za pomocą którego użytkownik korzysta z usługi. W przypadku usługi parkingowej wjazd i wyjazd pojazdu na teren parkingu rejestrowane jest przez system automatyczny a jedynie w razie jego awarii przez pracowników ochrony (standardowo stosowany automatyczny odczyt w celu otwarcia szlabanu przy wjeździe i wyjeździe z parkingu) i na podstawie godziny wjazdu kalkulowane jest wynagrodzenie należne Spółce.
Opłaty określone są na podstawie cennika. Wysokość opłaty za usługę parkingową warunkowana jest czasem postoju - kalkulacja na podstawie stawek godzinowych. Wysokość opłaty jest inna dla pierwszej, dla drugiej i trzeciej, dla czwartej i piątej, oraz dla każdej kolejnej godziny.
Automatyczna kasa parkingowa nie stanowi kasy rejestrującej w znaczeniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm. - dalej „ustawa o VAT) i przepisów wykonawczych.
8 maja 2025 r. Spółka uzyskała Wiążącą Informację Stawkową (WIS) nr 0112-KDSL2-2.440.91.2025.2.AS, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dokonał klasyfikacji usługi świadczonej na podstawie miesięcznego abonamentu jako zaliczona wg PKWiU 2015 do w grupowania 68 i opodatkowana VAT wg stawki 23%.
Wniosek nie dotyczy usługi, w zamian za którą uiszczana jest opłata abonamentowa. Wniosek dotyczy wyłącznie usługi parkingowej, tj. za którą opłata jest kalkulowana z uwzględnieniem czasu postoju i właściwej stawki za godzinę, uiszczana za pomocą automatycznej kasy parkingowej bezpośrednio przed zakończeniem korzystania z usługi.
Pytania
1.Czy dla świadczonej przez Spółkę usługi parkingowej, obowiązek podatkowy w VAT z powstaje na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT?
2.Czy w przypadku świadczonej przez Spółkę usługi parkingowej termin fakturowania wyznaczany jest na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy o VAT?
3.Czy świadcząc na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego usługę parkingową, za którą opłata jest uiszczana za pomocą automatycznej kasy parkingowej, tj. przy użyciu urządzenia obsługiwanego przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmuje należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących do 31 marca 2027 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Świadcząc usługę parkingową Spółka wyznacza obowiązek podatkowy w VAT na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.
2.Fakturując usługę parkingową, w zakresie w jakim świadczenie jest realizowane na rzecz innego podatnika, Spółka identyfikuje termin fakturowania na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, tj. faktura winna być wystawiona nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po wykonaniu usługi.
3.Świadcząc na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego usługę parkingową, za którą opłata jest uiszczana za pomocą automatycznej kasy parkingowej, tj. przy użyciu urządzenia obsługiwanego przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), do 31 marca 2027 r. Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.
Zgodnie z dyspozycją art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f ustawy o VAT.
Regulacja taka formułuje zasadę ogólną, wedle której, w odniesieniu do usług, podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym usługa została zrealizowana.
Z zastrzeżeniem postanowień art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, który jako odnoszący się do usługi, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, nie ma zastosowania do świadczonej przez Spółkę usługi parkingowej, prawodawca nie precyzuje zasad identyfikacji momentu wykonania usługi.
To oznacza, że w każdym przypadku zastosowania art. 19a ust. 1 ustawy o VAT należy uwzględnić istotę i charakter świadczenia.
Dla świadczonej przez Spółkę usługi parkingowej za moment wykonania usługi należy uznać wyjazd pojazdu z parkingu.
Jednocześnie ze względu na to, że płatność jest uiszczana przed zakończeniem usługi obowiązek podatkowy wyznaczany jest na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, tj. w momencie otrzymania zapłaty, co tutaj w praktyce oznacza, że jest to ten sam dzień co wykonanie usługi.
Zgodnie z powołaną regulacją art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1.dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2.dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT.
Zważywszy na określenia zastosowane w regulaminie, a uwzględniając charakter i istotę usługi parkingowej należy zastrzec, że przy wyznaczaniu momentu powstania obowiązku podatkowego dla usługi parkingowej, inaczej niż w przypadku świadczonej przez Spółkę usługi wynajmu miejsca parkingowego, za którą jest uiszczana opłata w formie abonamentu miesięcznego, nie ma zastosowania art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b) tiret trzeci ustawy o VAT.
W konsekwencji do usługi parkingowej nie znajdzie zastosowania wyłączenie z art. 19a ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT. Zaprezentowana powyżej wykładania w odniesieniu do usług parkingowych znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 19 kwietnia 2022 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.15.2022.4.AZ.
W uzyskanej przez Spółkę interpretacji indywidulanej z 19 września 2024 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.382.2024.1.KF, wydanej w odniesieniu do identycznego z zaprezentowanym w niniejszym wniosku zaistniałego stanu faktycznego, ale na potrzeby udzielenia odpowiedzi na inne pytania, Dyrektor KIS, wbrew poglądowi zaprezentowanemu przez Spółkę, uznał, że do usługi parkingowej stosuje się ogólną zasadę dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego wynikającą z art. 19a ust. 1 ustawy.
Wobec tego, wydając obecnie interpretację indywidualną Dyrektor KIS winien uznać za prawidłowe stanowisko, iż dla wskazanej w niniejszym wniosku usługi parkingowej, dla której zapłata jest dokonywane przed jej wykonaniem, moment powstania obowiązku podatkowego wyznaczany jest na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, poza enumeratywnie wymienionymi w tym przepisie przypadkami, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem sprzedaży.
Jednocześnie w art. 106b ust. 1a ustawy o VAT prawodawca zastrzegł, że podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, jeżeli całość lub część zapłaty, o której mowa w tym przepisie, otrzymał w tym samym miesiącu, w którym dokonał czynności, na poczet których otrzymał całość lub część tej zapłaty.
To oznacza, że fakturując usługi parkingowe realizowane na rzecz innych podatników Spółka może wystawiać faktury dotycząc sprzedaży na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Ze względu na charakter usługi i właściwość przepisów mających zastosowania dla potrzeb identyfikacji momentu powstania obowiązku podatkowego, fakturując usługę parkingową, w zakresie w jakim świadczenie jest realizowane na rzecz innego podatnika, Spółka identyfikuje termin fakturowania na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy o VAT (nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po wykonaniu usługi).
Wobec powyższego, Dyrektor KIS, wydając interpretację indywidualną, winien uznać za prawidłowe stanowisko, iż fakturując usługę parkingową, w zakresie w jakim świadczenie jest realizowane na rzecz innego podatnika, Spółka identyfikuje termin fakturowania na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, tj. faktura wystawiana jest później niż 15. dnia miesiąca następującego po wykonaniu usługi.
W art. 111 ust. 1 ustawy o VAT określona została generalna zasada, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jednocześnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1902 - dalej „rozporządzenie”), wprowadzone zostały zwolnienia od obowiązku stosowania kasy rejestrującej. Przy czym, usługa parkingu samochodów i innych pojazdów została wskazana w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia jako wyłączająca prawo do stosowania zwolnienia od obowiązku stosowania kas.
Jednocześnie, na podstawie przepisu przejściowego § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia, w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. wyłączenie takie (dotyczące usługi parkingu samochodów i innych pojazdów) nie ma zastosowania w przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia, którzy w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie takich usług.
Zaznaczyć jednak należy, że powołana regulacja przejściowa nie konstytuuje zwolnienia od obowiązku stosowana kasy rejestrującej dla usług parkingu samochodów i innych pojazdów, a jedynie wskazuje, iż mogą one mieć do nich zastosowanie niezależnie od treści regulacji § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia.
Świadcząc usługę parkingową na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, Spółka korzystała w poprzednich latach ze zwolnienia od obowiązku stosowania kasy rejestrującej. Obecnie Spółka również korzysta ze zwolnienia.
Ze względu na to, że świadcząc usługę parkingową Spółka realizuje ją przy użyciu automatycznej kasy parkingowej obsługiwanej przez klienta, do sprzedaży takiej zastosowanie ma zwolnienie od obowiązku stosowania kasy rejestrującej zapisane w § 8 ust. 4 rozporządzenia.
Poprzez taką regulację Minister Finansów w okresie do 31 marca 2027 r. zwalnia z obowiązku prowadzenia ewidencji w kasie rejestrującej świadczenie usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Podkreślić należy, że wprowadzając takie zwolnienie prawodawca wprost przywołuje usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. o) rozporządzenia robiąc jedynie zastrzeżenie, że zwolnienie takie nie ma zastosowania wyłącznie do usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia, czyli usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0).
Co ważne, skonstruowany w bezpośredniej korespondencji z § 4 rozporządzenia, expresiss verbis wprowadza zwolnienie dla usług § 4 ust. 1 pkt 2 lit. o) rozporządzenia. Czyli funkcja tej regulacji jest inna niż przywołanego powyżej § 8 ust. 2 rozporządzenia poprzez który Minister Finansów jedynie godzi się na stosowanie innych zwolnień, niezależnie od § 4 rozporządzenia.
Kluczowe znaczenie dla stosowania zwolnienia zapisanego w § 8 ust. 4 rozporządzenia ma to, iż prawodawca spośród usług realizowanych przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), w tym wskazanych w § 4 rozporządzenia, wyłączył z zakresu zwolnienia jedynie, świadczone przy użyciu ww. urządzeń usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0).
To jednoznacznie oznacza, że inne usługi realizowane przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), również usługi parkingu samochodów i innych pojazdów, są zwolnione do 31 marca 2027 r. z obowiązku stosowania kas rejestrujących na podstawie § 8 ust. 4 rozporządzenia.
Takie świadczenia należy odróżnić od usług parkingu samochodów i innych pojazdów wykonywanych bez użycia urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), które na podstawie § 8 ust. 2 rozporządzenia mogą korzystać ze zwolnienia do 31 marca 2026 r., o ile zwolnienie takie przysługuje na podstawie § 2 lub 3 rozporządzenia.
Wobec powyższego, wydając obecnie interpretację indywidualną Dyrektor KIS winien uznać za prawidłowe stanowisko, iż świadcząc na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego usługę parkingową, za którą opłata jest uiszczana za pomocą automatycznej kasy parkingowej, tj. przy użyciu urządzenia obsługiwanego przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmuje należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej), do 31 marca 2027 r. Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego i obowiązku wystawienia faktury i prawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w związku ze świadczeniem usługi parkingowej.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na postawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Generalna zasada wynikająca z brzmienia powołanego powyżej przepisu wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.
Zauważyć jednak należy, że w art. 19a ust. 5 ustawy o VAT, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla niektórych usług.
Na mocy art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług:
- telekomunikacyjnych,
- wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,
- najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,
- ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,
- stałej obsługi prawnej i biurowej,
- dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
- z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.
W opisie sprawy wskazano m.in., że Spółka w ramach wykonywanej działalności Spółka świadczy m.in. usługi najmu miejsc parkingowych. Usługi świadczone są na podstawie regulaminu ruchu samochodowego na zastosowanie, którego użytkownik pojazdu wyraża zgodę poprzez wjazd na teren parkingu. W ramach usługi udostępniane są oznakowane miejsca parkingowe znajdujących się na parkingu. W zamian za świadczoną usługę Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie, wysokość którego jest ustalana zgodnie z cennikiem.
Odnosząc się do usługi parkingowej, należy zauważyć, że charakter tego rodzaju usługi, polegającej na udostępnieniu miejsca parkingowego, pozostaje zbieżny z charakterem usług najmu czy usług o podobnym do najmu charakterze. Nie ma przy tym znaczenia czas tego parkowania.
Wskazać w tym miejscu należy, że dyrektywa VAT wprost posługuje się pojęciem „wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów”.
W art. 135 ust. 2 lit. b dyrektywy VAT, w Rozdziale 3 „Zwolnienia dotyczące innych czynności” wskazano:
Zwolnienie przewidziane w ust. 1 lit. l) nie obejmuje wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów;
Powyższe potwierdza zatem, że analizowaną czynność - udostępnianie miejsc parkingowych – należy traktować jako usługę najmu czy usług o podobnym charakterze.
Zgodnie z art. 19a ust. 7 ustawy o VAT:
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.
W świetle art. 19a ust. 8 ustawy o VAT:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów dla dostaw towarów i usług wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury z tytułu tych świadczeń.
Natomiast, stosownie do art. 19a ust. 7 ustawy, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.
W świetle powołanych powyżej regulacji dotyczących obowiązku podatkowego w podatku VAT, obowiązek ten w przypadku uiszczenia opłaty za parkowanie będzie powstawał na zasadach określonych dla usług najmu lub usług o podobnym charakterze.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka w ramach wykonywanej działalności świadczy m.in. usługi najmu miejsc parkingowych. Usługi świadczone są na podstawie regulaminu ruchu samochodowego na zastosowanie, którego użytkownik pojazdu wyraża zgodę poprzez wjazd na teren parkingu.
W ramach usługi udostępniane są oznakowane miejsca parkingowe znajdujących się na parkingu. W zamian za świadczoną usługę Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie, wysokość którego jest ustalana zgodnie z cennikiem. Wynagrodzenie płatne jest w formie miesięcznego abonamentu lub opłaty jednorazowej zależnej od czasu postoju pojazdu na parkingu, uiszczanej w automatycznej kasie parkingowej.
Usługa najmu miejsca parkingowego, za którą należna jest opłata jednorazowa w wysokości uzależnionej od czasu postoju pojazdu (kalkulowana o czas postoju wyliczana wg odpowiedniej stawki za godzinę), uiszczana za pomocą automatycznej kasy parkingowej bezpośrednio przed zakończeniem korzystania z usługi, dalej określana jest jako „usługa parkingowa”.
Zarówno w przypadku usługi z wynagrodzeniem abonamentowym jak i usługi parkingowej prawo do korzystania z usługi, a także potwierdzenie zakończenia jej świadczenia identyfikowane jest na podstawie numeru rejestracyjnego pojazdu, za pomocą którego użytkownik korzysta z usługi. W przypadku usługi parkingowej wjazd i wyjazd pojazdu na teren parkingu rejestrowane jest przez system automatyczny a jedynie w razie jego awarii przez pracowników ochrony (standardowo stosowany automatyczny odczyt w celu otwarcia szlabanu przy wjeździe i wyjeździe z parkingu) i na podstawie godziny wjazdu kalkulowane jest wynagrodzenie należne Spółce.
Opłaty określone są na podstawie cennika. Wysokość opłaty za usługę parkingową warunkowana jest czasem postoju - kalkulacja na podstawie stawek godzinowych. Wysokość opłaty jest inna dla pierwszej, dla drugiej i trzeciej, dla czwartej i piątej, oraz dla każdej kolejnej godziny.
Wniosek dotyczy wyłącznie usługi parkingowej, za którą opłata jest kalkulowana z uwzględnieniem czasu postoju i właściwej stawki za godzinę, uiszczana za pomocą automatycznej kasy parkingowej bezpośrednio przed zakończeniem korzystania z usługi.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Spółki w pierwszej kolejności dotyczą kwestii czy dla świadczonej przez Spółkę usługi parkingowej, obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.
Zasadniczo obowiązek podatkowy dla czynności opisanych we wniosku (udostępnianie miejsc parkingowych) powinien powstawać w dacie wystawienia faktury - co wskazano powyżej.
Przy czym, jeżeli świadczenie będzie miało miejsce na rzecz podmiotów niebędących podatnikami podatku VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą:
- upływu terminu płatności, lub
- wystawienia faktury - jeżeli podatnik zdecyduje się na wystawienie faktury takiemu podmiotowi (pomimo braku takiego obowiązku na gruncie przepisów o podatku VAT) i faktura ta zostanie wystawiona przed upływem terminu płatności. Wystawienie faktury po terminie płatności nie powoduje „ponownego” powstania obowiązku podatkowego.
Upływ terminu płatności powinien zostać przy tym określony zgodnie z przyjętymi przez podatnika zasadami dostępnymi dla nabywcy, np. określony regulamin parkowania pojazdu, który nabywca akceptuje, korzystając z usługi parkowania.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że usługa najmu miejsca parkingowego, za którą należna jest opłata jednorazowa w wysokości uzależnionej od czasu postoju pojazdu, uiszczana jest bezpośrednio przed zakończeniem korzystania z usługi za pomocą automatycznej kasy parkingowej.
Z powyższego wynika, że został określony termin płatności dla opłaty parkingowej tj. opłata następuje bezpośrednio przed zakończeniem korzystania z usługi.
Tym samym zgodnie z art. 19a ust. 7 ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku, gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.
Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy, tj. w dacie wystawienia faktury, a w sytuacji gdy faktura nie została wystawiona, to wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu płatności tj. bezpośrednio przed zakończeniem korzystania z usługi.
Zatem Państwa stanowisko że obowiązek podatkowy dla świadczącej usługi parkingowej powstaje na podstawie art. 19 ust. 8 ustawy uznaję za nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii tego czy w przypadku świadczonej przez Spółkę usługi parkingowej termin fakturowania wyznaczany jest na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
Jako podatnik VAT są Państwo zobowiązani wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.
Powyższy przepis nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. W określonych sytuacjach jednak taki obowiązek powstaje.
W myśl art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a powstanie obowiązku podatkowego ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a stosowanie przepisów dotyczących faktur pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 zwolnienia rolnika ryczałtowego z niektórych obowiązków pkt 1 i art. 118 usługi rolnicze rolnika ryczałtowego
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Zgodnie z powyższymi przepisami, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż.
Stosownie do art. 106i ust. 1 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Jednakże w myśl z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT:
Fakturę wystawia się nie później niż: z upływem terminu płatności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.
W świetle przedstawionych okoliczności sprawy należy uznać, że skoro ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT, Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT wyłącznie w sytuacji gdy opłata parkingowa została uiszczona przez podmiot będący podatnikiem podatku VAT.
Natomiast, gdy opłata ta została uiszczona przez podmiot nie będący podatnikiem VAT, to Spółka nie ma obowiązku wystawienia faktury, jednak może ją wystawić w przypadku, gdy nabywca w odpowiednim terminie zwróci się z żądaniem jej wystawienia.
Zatem w sytuacji gdy opłata za parking została uiszczona przez podmiot będący podatnikiem VAT to Spółka jest obowiązana do wystawienia faktury zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT,
przy czym:
- jeżeli wystawienie faktury dla nabywcy usługi (podatnika VAT) nastąpi przed upływem terminu płatności za usługę, wówczas datą sprzedaży usługi będzie data wystawienia faktury,
- gdy wystawienie faktury dla nabywcy usługi (podatnika VAT) nastąpi po upływie terminu płatności za usługę, wówczas datą sprzedaży usługi będzie data upływu terminu płatności za usługę.
Tym samym Państwa stanowisko że fakturując usługę parkingową, w zakresie w jakim świadczenie jest realizowane na rzecz innego podatnika, Spółka identyfikuje termin fakturowania na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, tj. faktura powinna być wystawiona nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po wykonaniu usługi uznaję za nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii tego czy świadcząc na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, usługę parkingową za którą opłata jest uiszczana za pomocą automatycznej kasy parkingowej, do 31 marca 2027 r., Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. 2024 poz. 1902).
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Stosownie do § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
1.W przypadku podatników, którzy:
1)nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
2)nie zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 i § 3
– zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji traci moc z dniem 1 lipca 2025 r., z zastrzeżeniem § 8 ust. 2–4.
2.Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
3.Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednakże w myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
1) w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n,
2) przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. rozpoczną świadczenie tych usług
– świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Wskazali Państwo, że Spółka w ramach wykonywanej działalności Spółka świadczy usługi najmu miejsc parkingowych. W ramach usługi udostępniane są oznakowane miejsca parkingowe znajdujące się na parkingu.
Podkreślić należy, że zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie została zawarta definicja usług parkingu samochodów i innych pojazdów. W związku z tym, aby prawidłowo określić, czy podatnik ma obowiązek ewidencjonować usługi na kasie rejestrującej konieczne jest wzięcie pod uwagę faktycznej treści świadczonej usługi.
W § 3 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.) jest wskazane, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o parkingu - należy przez to rozumieć wydzieloną powierzchnię terenu przeznaczoną do postoju i parkowania samochodów, składającą się ze stanowisk postojowych oraz dojazdów łączących te stanowiska, jeżeli takie dojazdy występują.
W myśl § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących,
W przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n, to świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Natomiast zgodnie z § 8 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W przypadku podatników, którzy:
w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2027 r. kontynuują lub rozpoczynają dostawę towarów lub świadczenie usług, innych niż wymienione w ust. 3, przy użyciu urządzeń, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. w lub pkt 2 lit. o, z wyłączeniem usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m,
– dostawa tych towarów i świadczenie tych usług są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji do dnia 31 marca 2027 r.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzam, że w związku ze świadczeniem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług parkingu samochodów i innych pojazdów – zastosowanie znajdzie przepis § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Jednakże w związku z tym, że jak wynika z opisu sprawy Spółka korzystała w poprzednich latach ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej to z uwagi na treść § 8 ust. 4 rozporządzenia, będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów do 31 marca 2027 r. natomiast od 1 kwietnia 2027 r. będą Państwo zobowiązani ewidencjonować świadczenie usług parkingu samochodów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących do 31 marca 2027 r. uznaję za prawidłowe.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, należy zwrócić uwagę na to, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą organów wydających interpretacje indywidualne, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających interpretacjom.
Wskazuję również, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu:
1) zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
2) uchylić wydaną interpretację indywidualną i umorzyć postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli w dniu jej wydania istniały przesłanki odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej;
3) uchylić wydaną interpretację indywidualną z uwagi na wystąpienie przesłanki wymienionej w art. 14b § 5b i odmówić, w drodze postanowienia, na które służy zażalenie, wydania interpretacji indywidualnej.
Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważniony do tego organ w tym także powołana przez Państwa interpretacja indywidualna znak 0111-KDIB3-2.4012.15.2022.4.AZ oraz 0114-KDIP1-3.4012.382.2024.1.KF, która w opinii Państwa potwierdza Państwa stanowisko, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
