
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia całego podatku naliczonego od nabycia usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 sierpnia 2025 r. (wpływ 14 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest … (dalej jako X Polska), który działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców i posiada osobowość prawną oraz jest wpisany do KRS.
Działalność X Polska zgodnie z przyjętym statutem opiera się na (…). Celem X Polska jest (…) prowadzenie działalności gospodarczej, z której zysk może być przeznaczony wyłącznie na działalność statutową.
X Polska może być członkiem międzynarodowych organizacji. X Polska jako członek międzynarodowej organizacji X (dalej też jako X), reprezentuje interesy X w Polsce oraz interesy licencjobiorców w Polsce. X Polska realizuje swoje cele poprzez (…), prowadzenie działań marketingowych w formie organizacji (…).
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT UE.
W związku z działalnością X Polska, Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju wydarzenia, których organizacja wyznaczona jest albo poprzez strukturę organizacyjną X, np. (…) potrzebę rozpowszechniania informacji i wiedzy na tematy branżowe (spotkania, szkolenia, seminaria, imprezy integracyjne oraz inne wydarzenia biznesowe). Spotkania branżowe pozwalają na zgromadzenie uczestników z jednej branży produkcyjnej, (…). Spotkania i wydarzenia pozwalają Wnioskodawcy również na bieżące monitorowanie i reagowanie na zmiany w branży. Szybka adaptacja do nowych wymagań technologicznych i biznesowych jest kluczowa, aby nie stracić konkurencyjności na rynku.
Organizowanie różnych spotkań i wydarzeń jest również formą promocji Wnioskodawcy, tak, aby branża produkcji …miała świadomość istnienia Polskiego X, jej aktywnej działalności na rzecz członków.
W tym celu Wnioskodawca organizuje ww. wydarzenia, nie tylko na terytorium RP, ale również poza tym obszarem. Organizacja tego typu wydarzeń zawsze wymaga opracowania programu merytorycznego/agendy, zapewnienia niejednokrotnie członków i prelegentów oraz niezbędnych materiałów informacyjnych, szkoleniowych, branżowych i marketingowych oraz organizacji pozostałych kwestii pozwalających na realizację tego typu wydarzeń. Uczestnikami tego typu wydarzeń są członkowie (ci co złożyli deklarację członkowską) X czyli przedsiębiorcy posiadający licencję …, (…) bądź członkowie międzynarodowych organizacji X, ale także osoby zaproszone, współpracujące i towarzyszące członków X. Uczestnicy nie ponoszą opłat za uczestnictwo w wydarzeniach branżowych X.
Wobec tego, w celu organizacji ww. wydarzeń Wnioskodawca nabywa od hoteli i innych podmiotów (dalej jako: „Usługodawcy”) usługi konferencyjne nazywane pakietami konferencyjnymi (dalej jako: „Pakiety”), na które składa się szereg świadczeń.
W ramach Pakietu Wnioskodawca nabywa jedną kompleksową usługę konferencyjną, przy czym częściami składowymi tej usługi mogą być w szczególności (w różnych konfiguracjach, w zależności od zapotrzebowania i zamówienia Wnioskodawcy):
‒wynajem jednej lub większej liczby sal konferencyjnych (…),
‒przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (…),
‒zakwaterowanie dla uczestników spotkania w pokojach hotelowych,
‒open bar, dostęp do siłowni, basenu czy SPA, darmowe WiFi, jakie zapewnia hotel,
‒wyżywienie dla uczestników spotkania na terenie Usługodawcy lub w jego sąsiedztwie (…),: ...,
‒usługi parkingowe,
‒zapewnienie różnych form integracji dla danej grupy (…).
Hotel (Usługodawca) wystawia na Wnioskodawcę fakturę o treści: „kompleksowa usługa hotelowa” lub „kompleksowa organizacja konferencji” lub „organizacja konferencji” lub „pakiet konferencyjny”. Nabywane Pakiety służą działalności opodatkowanej Wnioskodawcy. Wnioskodawca jako członek … podpisał umowę o współpracy, zgodnie z którą X Polska zobowiązany jest na rzecz … do następujących działań:
‒prowadzenia działań marketingowych (…)
Z tego tytułu wystawia fakturę na rzecz X. Pakiet to kompleksowa i zintegrowana oferta, która obejmuje pełen zakres elementów niezbędnych do sprawnej organizacji i przeprowadzenia spotkania, szkoleń lub innych wydarzeń branżowych. Tego rodzaju kompleksowe rozwiązanie pozwala na skoordynowanie i zoptymalizowanie wszystkich aspektów przedsięwzięcia, zapewniając wygodę, oszczędność czasu i efektywne wykorzystanie zasobów. Pakiet zawiera w sobie kluczowe komponenty, takie jak wynajem odpowiedniej sali konferencyjnej, zapewnienie niezbędnego wyposażenia multimedialnego, organizację wyżywienia i noclegu, rejestrację uczestników, a także wsparcie techniczne i organizacyjne podczas samego wydarzenia.
Wnioskodawca nabywając usługi w formie Pakietów jest zainteresowany nabyciem usługi polegającej na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie określonego spotkania, a nie nabywaniem oddzielnie poszczególnych świadczeń od Usługodawcy.
Cena Pakietu będzie ustalona łącznie, bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe (ewentualna wycena części składowych w kosztorysach będzie mieć jedynie charakter elementu kalkulacyjnego łącznej ceny za Pakiet).
W przypadku świadczenia usług w formie Pakietów na fakturach wystawionych dla Wnioskodawcy z tytułu wykonania danej usługi wszystkie świadczenia składowe wykonane w ramach Pakietu są ujęte w jednej pozycji.
Usługi organizacji nabywane przez Wnioskodawcę w formie Pakietów traktowane będą przez Usługodawców i przez Wnioskodawcę jako usługa kompleksowa, w związku z czym dokumentowane będą fakturą, zawierającą jedną pozycję dotyczącą organizacji szkolenia lub konferencji, przy czym do faktury załączane jest zestawienie poszczególnych świadczeń składających się na usługę kompleksową. Analogicznie, w przypadku oferty kierowanej do Wnioskodawcy, Usługodawcy wskazują cenę za komplet świadczeń, przy wskazaniu co się na to świadczenie składa. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie kompleksowych usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca w odpowiedzi na pytania Organu wskazał:
Wszelkie odpowiedzi dotyczą organizacji konferencji, szkoleń, spotkań, imprez objętych zakresami pytań – Wnioskodawca ich nie powiela, ale odpowiedzi są identyczne.
1)Jakie towary/usługi sprzedają Państwo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
Odp. … X (dalej jako X Polska) jest członkiem krajowych, ale i międzynarodowej organizacji … (dalej też jako X) z siedzibą w … i jako członek tej organizacji reprezentuje interesy X w Polsce oraz interesy licencjobiorców w Polsce. X Polska podpisał umowę o współpracę na świadczenie usług z X.
W ramach tej umowy X Polska świadczy na rzecz X usługi polegające na:
‒prowadzeniu działań marketingowych (…).
Zatem X Polska sprzedaje usługi, o których wyżej, opłaty za wizytacje, opłaty licencyjne zryczałtowane, usługi czynszu najmu.
2)Jakich mają Państwo kontrahentów (tj. jaki mają Państwo krąg odbiorców: przedsiębiorstwa, osoby fizyczne)?
Odp. Klienci X Polska to licencjobiorcy, spółki, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
3)Czy organizacja konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania, wpływa na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT? Jeśli tak, to w jaki sposób realizacja ww. spotkań przyczynia się do uzyskania obrotu opodatkowanego przez Państwa?
Odp. Odpowiedź jest twierdząca. Wszystkie spotkania organizowane przez X Polska wpisują się w statutowe działania … X. Organizacja spotkań ma na celu integrację członków X, rozpowszechnianie wiedzy na temat ochrony praw i interesów przedsiębiorców zajmujących się (…), ale także rozpowszechnianie wiedzy w zakresie ochrony środowiska, wspieranie działań chroniących środowisko (X zrzesza bowiem producentów (…), zatem działania wspierające środowisko są tu jak najbardziej wskazane). Dzięki tym działaniom X Polska zwiększa ilość członków międzynarodowej organizacji. W rezultacie działalność X Polska wpływa na działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Jakakolwiek działalność promująca organizację X wpływa na działalność opodatkowaną X Polska, zwiększa ilość członków X (wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz X jest uzależnione od ilości członków X), dodatkowo promocja organizacji X zwiększa ilość Klientów X Polska.
4)Czy organizacja konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania, przekłada się na wzrost konkurencyjności Państwa na rynku oraz pozyskanie przez Państwa nowych klientów? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Odp. Tak, jak najbardziej. W związku z realizacją działań statutowych, w tym organizację tego typu przedsięwzięć X Polska nie tylko umacnia członkostwo stałych członków X, ale także pozwala na pozyskanie nowych członków X. Na tym przede wszystkim polega współpraca pomiędzy X Polska a X. Dzięki czynnościom podejmowanym przez X Polska polegającym na działaniach marketingowych, wspierających biznes produkcji i sprzedaży …, działaniach promujących takie organizacje jak X - X zyskuje nowych członków. Dodatkowo promocja organizacji X zwiększa ilość Klientów X Polska.
5)W jaki sposób organizacja konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania, ma wpływ na ostatecznych nabywców towarów/usług Państwa, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania od Państwa towarów/usług?
Odp. Ma duży wpływ, bo przynależność do organizacji (a członkami są przedsiębiorcy - producenci (…) i sprzedawcy) wpływa na promocję także ich towarów i marki. Promocja i rozpowszechnianie wiedzy o X i X Polska przedkłada się na zwiększenie ilości członków X oraz nabywanie usług od X Polska. Organizacja tego typu wydarzeń wpływa na rozpowszechnianie wiedzy o X, integruje członków, zwiększa promocję sprzedaży (…) ze specjalnymi certyfikatami, wobec tego, producenci i sprzedawcy … chcą być członkami X. To producenci sprzedają … a przynależność do organizacji branżowej pozwala im na pozyskiwanie wiedzy o branży, wymianę doświadczeń, zwiększa też ilość klientów poprzez promocję organizacji tego typu.
6)W jaki sposób organizacja konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania, wpływa na wizerunek Państwa, na sposób postrzegania Państwa przez klientów?
Odp. Organizacja tego typu wydarzeń buduje wizerunek zarówno X Polska, organizacji X wśród potencjalnych Klientów (…).
7)Czy organizacja konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania, powiązana jest z profilem działalności wykonywanej przez Państwa?
Odp. Odpowiedź jest twierdząca. Organizacja tego typu wydarzeń jest zgodna ze statusem X Polska.
8)Czy faktury, z których chcą Państwo odliczyć podatek naliczony, dokumentują nabycie napoi alkoholowych? Jeśli tak, to należy wskazać:
a)czy nabycie napoi alkoholowych stanowi część składową organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania, czy jest odrębną pozycją na fakturze?
b)czy nabycie napoi alkoholowych ma związek z działalnością gospodarczą Państwa? Jeżeli tak, to proszę wskazać jaki to związek i czym się on przejawia.
c)w jaki sposób nabyte napoje alkoholowe wpływają na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej Państwa?
d)czy napoje alkoholowe są elementem niezbędnym usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania?
Odp. Nie.
9)Czy któraś spośród czynności wchodzących w skład nabywanej przez Państwa usługi kompleksowej, (wskazanych we wniosku: „kompleksowej usługi hotelowej”, „kompleksowej organizacji konferencji”, „organizacji konferencji”, „pakietu konferencyjnego”), tj. nabywanych usług konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania, będzie miała charakter dominujący? Jeśli którąś z czynności uznają Państwo za dominującą, proszę wskazać:
a)którą czynność uznają Państwo za dominującą, a które za czynności pomocnicze względem dominującej,
b)jaki czynnik decyduje o dominującym charakterze,
c)czy usługi pomocnicze służą do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego i czy bez nich nie można wykonać czynności głównej? Proszę wskazać na czym polega ich niezbędność, aby zrealizować świadczenie główne?
Odp. Dominującą jest usługa organizacji konferencji. Taką usługę nabywa Wnioskodawca w formie pakietu: organizacja konferencji. Świadczenia pomocnicze to pozostałe usługi składające się na świadczenie dominujące.
a)usługa konferencji - program, wykłady, prelekcje - to jest usługa dominująca. Pozostałe: np. usługa noclegowa, wyżywienie, dodatkowe atrakcje, nagłośnienie i wynajem sali, usługi parkingowe etc. – to są świadczenia wspomagające
b)Wnioskodawca patrzy na cel świadczenia od strony uczestnika konferencji. Uczestnik zainteresowany jest uczestnictwem w szkoleniu – pozyskania wiedzy i informacji na tematy branżowe.
c)tak, usługi pomocnicze są niezbędne do wyświadczenia usługi kompleksowej, są świadczeniami wspierającymi świadczenie główne. Niezbędność polega na fakcie, że świadczenia pomocnicze (typu nocleg, wyżywienie, atrakcje dodatkowe, wynajem sali, sprzętu nagłaśniającego, nabywanie usług reklamowych) są na tyle powiązane ze świadczeniem głównym, że bez nich nie byłoby możliwe zorganizowanie konferencji czy spotkania albo organizacja nie byłaby efektywna (konferencje muszą być zorganizowane w odpowiednim standardzie, aby zainteresować uczestników tematem konferencji, programem, przebiegiem konferencji i zapewnieniem przestrzeni rekreacyjnej tak by uczestnicy chcieli w niej uczestniczyć).
10)Czy wszystkie czynności wchodzące w skład nabywanej przez Państwa usługi, objętej zakresem pytania, prowadzą do realizacji określonego celu, tj. do wykonania świadczenia głównego przez Usługodawcę?
Odp. Tak.
11)Czy wszystkie czynności wchodzące w skład nabywanej przez Państwa usługi kompleksowej (tj. nabywanych usług konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania) będą niezbędne do realizacji nabywanej usługi?
Odp. Tak.
12)Czy wszystkie czynności wchodzące w skład nabywanej przez Państwausługi kompleksowej (tj. nabywanych usług konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania) zmierzają do wykonania świadczenia głównego i są ze sobą powiązane tak ściśle, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić?
Odp. Tak.
13)Czy między czynnościami wchodzącymi w skład nabywanych przez Państwa usług konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania, istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być nabywane odrębnie? Jeżeli tak, należy wskazać na czym konkretnie polega ta zależność.
Odp. Tak, te świadczenia są ze sobą ściśle powiązane. Zależność polega głównie na tym, że świadczenia pomocnicze wspierają świadczenie główne. Odbiorca - chce i ma zamiar uczestnictwa w szkoleniu, konferencji, ale również zwraca uwagę na atrakcyjność szkolenia – od agendy (co jest oczywiste) po świadczenia towarzyszące. Należy wziąć pod uwagę, że świadczenia pomocnicze podczas konferencji są elementem dającym możliwość integracji przedsiębiorców, wymiany doświadczeń zawodowych, zdobywania klientów, prezentacji i reklamy każdego uczestnika. Podczas oficjalnych wystąpień nie ma takiej możliwości. Ponadto część świadczeń pomocniczych typu wynajem Sali na konferencję, nagłośnienie, odpowiednia oprawa techniczna, wyżywienie, lunch bar czy nocleg są niezbędne do tego stopnia, że wyłączając te świadczenia konferencja mogłaby nie dojść do skutku.
14)Czy nabycie takich usług jak dostęp do siłowni, basenu, SPA, oraz różnych form integracji dla danej grupy (w szczególności: …), o których mowa we wniosku, będzie miało związek z Państwa działalnością gospodarczą? Jeżeli tak, to proszę wskazać jaki to związek i czym się on będzie przejawiał.
Odp. Odpowiedź jest twierdząca. Działania X Polska w tym organizacja tego typu wydarzeń doskonale wpisuje się w status … X. Usługi, o których mowa w pytaniu, są świadczeniami pomocniczymi, do świadczenia głównego, jakim jest organizacja konferencji. X Polska nie organizuje wyjazdów do SPA, bez organizacji konferencji, bo świadczenie takich usług nie jest związane z działalnością X Polska. Związek jest na poziomie organizacji konferencji, a usługi pomocnicze (spa, basen, etc.) stanowią element dodatkowy, ale jednak niezbędny służący integracji uczestników konferencji.
15)W jaki sposób nabyte usługi takie jak dostęp do siłowni, basenu, SPA, oraz różne formy integracji dla danej grupy (w szczególności: …), o których mowa we wniosku, będą wpływały na zwiększenie Państwa sprzedaży?
Odp. Będą wpływały na zwiększenie sprzedaży, albowiem uczestnicy konferencji zwracają uwagę na program merytoryczny konferencji i świadczenia pomocnicze (czas poświęcony na integrację uczestników poprzez wymianę wiedzy, doświadczeń branżowych, zdobywania klientów, pozyskiwania informacji o potencjalnych klientach). Im bardziej atrakcyjne pakiety konferencyjne organizuje X Polska, tym większa jest ilość uczestników a tym samym zwiększa się potencjalna szansa na pozyskanie nowych klientów czy szansa na rozpowszechnienie wiedzy o X (a zwiększenie członków X przekłada się na wysokość wynagrodzenia dla X Polska). Ponadto należy wziąć pod uwagę obecnie obowiązujące standardy rynkowe, przy organizacji tego typu wydarzeń. X Polska również dąży do szerokiego rozpowszechniania wiedzy o organizacji, o X Polska, o X, a te wszystkie działania o których mowa powyżej (w tym organizacja konferencji w takim kształcie) pozwala X na pozyskiwanie członków.
16)Czy nabyte usługi takie jak dostęp do siłowni, basenu, SPA, oraz różne formy integracji dla danej grupy (w szczególności: …), o których mowa we wniosku, będą elementem niezbędnym usługi kompleksowej? Jeśli tak, to proszę wskazać dlaczego?
Odp. Tak. Uczestnik chce i ma zamiar uczestnictwa w szkoleniu, konferencji, ale również zwraca uwagę na atrakcyjność szkolenia – od agendy (co jest oczywiste) po świadczenia towarzyszące. Należy wziąć pod uwagę, że świadczenia pomocnicze podczas konferencji są elementem dającym możliwość integracji przedsiębiorców, wymiany doświadczeń zawodowych, zdobywania klientów, prezentacji i reklamy działalności każdego uczestnika. Podczas oficjalnych wystąpień nie ma takiej możliwości.
17)Czy nabywane usługi, takie jak zakwaterowanie i wyżywienie będą stanowiły niezbędny element do realizacji usług w ramach organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objętych zakresem pytania? Jeśli tak, to proszę wskazać dlaczego?
Odp. Tak. Uczestnik konferencji - chce i ma zamiar uczestnictwa w szkoleniu, konferencji, ale również zwraca uwagę na atrakcyjność szkolenia – od agendy (co jest oczywiste) po świadczenia towarzyszące, w tym przypadku wyżywienie i nocleg. Należy wziąć pod uwagę, że świadczenia pomocnicze podczas konferencji są elementem dającym możliwość integracji przedsiębiorców, wymiany doświadczeń zawodowych, zdobywania klientów, prezentacji i reklamy działalności każdego uczestnika. Podczas oficjalnych wystąpień nie ma takiej możliwości. Ponadto, przy organizacji długoterminowej konferencji nie obyłoby się bez wyżywienia i zapewnienia noclegu, dla uczestników z odległych miejscowości, z naturalnych przyczyn. Uczestnik nie zdecyduje się na udział w konferencji, jeśli konferencja jest np. wielogodzinna a brak jest zapewnionego wyżywienia czy pakietu lunchowego. Nocleg jest wręcz niezbędny dla uczestników spoza miejsca organizacji konferencji.
18)Z jakich środków będą sfinansowane wydatki na nabywane usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objęte zakresem pytania?
Odp. Z bieżącej działalności X Polska.
19)Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać nabywane usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów, objęte zakresem pytania, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności)?
Odp. Do czynności opodatkowanych np. sprzedaż usług dla X.
20)W sytuacji, gdy nabywane ww. usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objęte zakresem pytania, będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, prosimy wskazać czy będą Państwo mieć możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp. Nie dotyczy.
21)W sytuacji, gdy w ramach działalności gospodarczej będą Państwo wykorzystywać nabywane usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objęte zakresem pytania, do czynności opodatkowanych i czynności zwolnionych od podatku, prosimy wskazać czy będą mieć Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odp. Nie dotyczy.
22)W przypadku, gdy usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów będą świadczone przez Państwa poza terytorium kraju, to proszę wskazać:
a)czy nabywane usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, objęte zakresem pytania - gdyby podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski, nie korzystałyby ze zwolnienia od podatku lecz byłyby opodatkowane według właściwej stawki podatku?
Odp. Byłyby opodatkowane.
b)czy będą Państwo posiadać dokumenty, z których będzie wynikać związek podatku naliczonego z wykonywanymi czynnościami poza terytorium kraju?
Odp. Tak.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że ww. odpowiedzi są analogiczne dla organizacji konferencji, szkoleń, spotkań, imprez, objętych zakresem pytania.
Pytanie
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od nabycia usług organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń w formie Pakietów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia całego podatku naliczonego VAT od nabycia usług w postaci Pakietów.
Przechodząc do regulacji prawa podatkowego, zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych wyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy: Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Przepis ten oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku mogą skorzystać wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Powyższa reguła oznacza ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych, poza ww. wyjątkami.
W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w sytuacji opisanej we wniosku mamy faktycznie do czynienia z jednym kompleksowym świadczeniem. Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z rożnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja rożnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się rożne świadczenia pomocnicze.
Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował TSUE w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.). W szczególności w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs & Excise, Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
W orzeczeniu z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by - po pierwsze - każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną, jednocześnie - po drugie - trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT.
W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy - wg TSUE - przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.
W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, że nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.
Warto także zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finančni ředitelstvi v Usti nad Labem, w którym Trybunał wskazał, że:
„(...) w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy” oraz „(...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny”. Powyższe poglądy znajdują również potwierdzenie w wyrokach: z 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) przeciwko Skatteministeriet, z 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, czy w wyroku z 11 lutego 2010 r. w sprawie C-88/09 Graphic Procede przeciwko Ministere du Budget, des Comptes publics et de la Fonction publique.
W kontekście powyższego stwierdzić należy, że ze świadczeniem złożonym (kompleksowym) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie świadczenie takie, jeśli może zostać uznane za świadczenie o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego. Zatem w przypadku świadczeń o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
W stanie faktycznym wniosku, Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zarejestrowanym podatkiem dla transakcji wewnątrzunijnych (VAT UE). W związku z realizację statutu X Polska, Wnioskodawca organizuje różne spotkania mające charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy (spotkania, szkolenia, seminaria, imprezy integracyjne oraz inne wydarzenia biznesowe). W tym celu Wnioskodawca nabywa Pakiety konferencyjne, na które składa się szereg świadczeń. Zakup Pakietów ma związek z czynnościami opodatkowanymi VAT u Wnioskodawcy.
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy stwierdzić należy, że ww. zakupy związane z organizacją spotkań mają zdaniem Wnioskodawcy pośredni związek z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością, poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie … X jako całości.
Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji spotkań czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe. Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej kompleksową organizację spotkania za wszystkie wydatki wskazane w treści wniosku. Należy zwrócić uwagę, że tut. Organ wyraził już swoje stanowisko w zbliżonych stanach faktycznych, poprzez wydanie prawidłowej interpretacji prawa podatkowego – por. interpretacja z dnia 13 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0114-KDIP1-1.4012.703.2023.5.IZ; interpretacja z dnia 8 stycznia 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0113- KDIPT1-1.4012.798.2024.2.MG; interpretacja z dnia 17 kwietnia 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0112-KDIL1-3.4012.94.2025.2.AK.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że podtrzymuje stanowisko.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie, powstrzymanie się od działania (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
1)odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
2)towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),
3)faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
Z powołanych wyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Z powyższego przepisu wynika zatem, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów oraz usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy, tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (w związku z tzw. refakturą usługi).
Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z kolei, stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:
Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, innych niż te, do których stosuje się zwolnienie, o którym mowa w art. 113b ust. 1, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.
Aby ocenić prawidłowość Państwa stanowiska w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w sytuacji opisanej we wniosku mamy faktycznie do czynienia z jednym kompleksowym świadczeniem.
Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z rożnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja rożnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się rożne świadczenia pomocnicze.
Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.
Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował TSUE w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.).
W szczególności w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs & Excise, Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
W orzeczeniu z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by – po pierwsze – każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną, jednocześnie – po drugie – trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT.
W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy – wg TSUE – przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.
W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, że nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.
Warto także zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finančni ředitelstvi v Usti nad Labem, w którym Trybunał wskazał, że:
(...) w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy” oraz „(...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.
Powyższe poglądy znajdują również potwierdzenie w wyrokach: z 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) przeciwko Skatteministeriet, z 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, czy w wyroku z 11 lutego 2010 r. w sprawie C-88/09 Graphic Procede przeciwko Ministere du Budget, des Comptes publics et de la Fonction publique.
W kontekście powyższego stwierdzić należy, że ze świadczeniem złożonym (kompleksowym) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie świadczenie takie, jeśli może zostać uznane za świadczenie o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego. Zatem w przypadku świadczeń o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
Z opisu sprawy wynika, że Państwo są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem Państwa jest (…), prowadzenie działalności gospodarczej, z której zysk może być przeznaczony wyłącznie na działalność statutową. Państwo mogą być członkiem międzynarodowych organizacji. Państwo jako członek międzynarodowej organizacji X (dalej też jako X), reprezentują interesy X w Polsce oraz interesy licencjobiorców w Polsce. Państwo realizują swoje cele poprzez organizację wystąpień z prezentacją interesów branży producentów...
W związku z Państwa działalnością, organizują Państwo różnego rodzaju wydarzenia, których organizacja wyznaczona jest albo poprzez strukturę organizacyjną …, np. (…) X albo potrzebę rozpowszechniania informacji i wiedzy na tematy branżowe (spotkania, szkolenia, seminaria, imprezy integracyjne oraz inne wydarzenia biznesowe). Spotkania branżowe pozwalają na zgromadzenie uczestników z jednej branży produkcyjnej, ochronę interesów podmiotów z branży, podnoszenie ich wiedzy i kompetencji.
W celu organizacji spotkań będą Państwo nabywać od hoteli i innych podmiotów usługi konferencyjne nazywane „pakietami konferencyjnymi” albo „pakietami imprezowymi” (dalej jako: „Pakiety”), na które będzie składać się szereg świadczeń.
W ramach Pakietu będą Państwo nabywać jedną kompleksową usługę konferencyjną, przy czym częściami składowymi tej usługi mogą być w szczególności (w różnych konfiguracjach, w zależności od zapotrzebowania i zamówienia Spółki):
‒wynajem jednej lub większej liczby sal konferencyjnych na potrzeby spotkań (…),
‒przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (…),
‒zakwaterowanie dla uczestników spotkania w pokojach hotelowych,
‒open bar, dostęp do siłowni, basenu czy SPA, darmowe WiFi, jakie zapewnia hotel,
‒wyżywienie dla uczestników spotkania na terenie Usługodawcy lub w jego sąsiedztwie (…).,
‒usługi parkingowe,
‒zapewnienie różnych form integracji dla danej grupy (...).
Pakiet to kompleksowa i zintegrowana oferta, która obejmuje pełen zakres elementów niezbędnych do sprawnej organizacji i przeprowadzenia spotkania, szkoleń lub innych wydarzeń branżowych. Tego rodzaju kompleksowe rozwiązanie pozwala na skoordynowanie i zoptymalizowanie wszystkich aspektów przedsięwzięcia, zapewniając wygodę, oszczędność czasu i efektywne wykorzystanie zasobów. Pakiet zawiera w sobie kluczowe komponenty, takie jak wynajem odpowiedniej sali konferencyjnej, zapewnienie niezbędnego wyposażenia multimedialnego, organizację wyżywienia i noclegu, rejestrację uczestników, a także wsparcie techniczne i organizacyjne podczas samego wydarzenia. Hotel (Usługodawca) wystawia na Państwa fakturę o treści: „kompleksowa usługa hotelowa” lub „kompleksowa organizacja konferencji” lub „organizacja konferencji” lub „pakiet konferencyjny”.
Nabywając usługi w formie Pakietów Państwo są zainteresowani nabyciem usługi polegającej na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie określonego spotkania, a nie nabywaniem oddzielnie poszczególnych świadczeń od Usługodawcy. Cena Pakietu będzie ustalona łącznie, bez jej podziału na odpłatność za poszczególne części składowe (ewentualna wycena części składowych w kosztorysach będzie mieć jedynie charakter elementu kalkulacyjnego łącznej ceny za Pakiet). W przypadku świadczenia usług w formie Pakietów na fakturach wystawionych dla Państwa z tytułu wykonania danej usługi wszystkie świadczenia składowe wykonane w ramach Pakietu są ujęte w jednej pozycji.
Usługi organizacji nabywane przez Państwa w formie Pakietów traktowane będą przez Usługodawców i przez Państwa jako usługa kompleksowa, w związku z czym dokumentowane będą fakturą, zawierającą jedną pozycję dotyczącą organizacji szkolenia lub konferencji.
Jak wynika z uzupełnienia wniosku faktury, z których chcą Państwo odliczyć podatek naliczony, nie dokumentują nabycia napoi alkoholowych. Jak Państwo wskazali, wszystkie czynności wchodzące w skład nabywanej przez Państwa usługi, objętej zakresem pytania, prowadzą do realizacji określonego celu, tj. do wykonania świadczenia głównego przez Usługodawcę oraz będą niezbędne do realizacji nabywanej usługi, a także są ze sobą powiązane tak ściśle, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić.
Ponadto, podali Państwo, że dominującą jest usługa organizacji konferencji. Taką usługę nabywają Państwo w formie pakietu: organizacja konferencji. Świadczenia pomocnicze to pozostałe usługi składające się na świadczenie dominujące. Usługa konferencji - program, wykłady, prelekcje - to jest usługa dominująca. Pozostałe: np. usługa noclegowa, wyżywienie, dodatkowe atrakcje, nagłośnienie i wynajem sali, usługi parkingowe etc. – to są świadczenia wspomagające. Patrzą Państwo na cel świadczenia od strony uczestnika konferencji. Uczestnik zainteresowany jest uczestnictwem w szkoleniu – pozyskania wiedzy i informacji na tematy branżowe. Usługi pomocnicze są niezbędne do wyświadczenia usługi kompleksowej, są świadczeniami wspierającymi świadczenie główne. Niezbędność polega na fakcie, że świadczenia pomocnicze (typu nocleg, wyżywienie, atrakcje dodatkowe, wynajem sali, sprzętu nagłaśniającego, nabywanie usług reklamowych) są na tyle powiązane ze świadczeniem głównym, że bez nich nie byłoby możliwe zorganizowanie konferencji czy spotkania albo organizacja nie byłaby efektywna (konferencje muszą być zorganizowane w odpowiednim standardzie, aby zainteresować uczestników tematem konferencji, programem, przebiegiem konferencji i zapewnieniem przestrzeni rekreacyjnej tak by uczestnicy chcieli w niej uczestniczyć). Świadczenia są ze sobą ściśle powiązane. Zależność polega głównie na tym, że świadczenia pomocnicze wspierają świadczenie główne. Odbiorca – chce i ma zamiar uczestnictwa w szkoleniu, konferencji, ale również zwraca uwagę na atrakcyjność szkolenia – od agendy (co jest oczywiste) po świadczenia towarzyszące. Należy wziąć pod uwagę, że świadczenia pomocnicze podczas konferencji są elementem dającym możliwość integracji przedsiębiorców, wymiany doświadczeń zawodowych, zdobywania klientów, prezentacji i reklamy każdego uczestnika. Podczas oficjalnych wystąpień nie ma takiej możliwości. Ponadto, część świadczeń pomocniczych typu wynajem Sali na konferencję, nagłośnienie, odpowiednia oprawa techniczna, wyżywienie, lunch bar czy nocleg są niezbędne do tego stopnia, że wyłączając te świadczenia konferencja mogłaby nie dojść do skutku. Nadto, przy organizacji długoterminowej konferencji nie obyłoby się bez wyżywienia i zapewnienia noclegu, dla uczestników z odległych miejscowości, z naturalnych przyczyn. Uczestnik nie zdecyduje się na udział w konferencji, jeśli konferencja jest np. wielogodzinna, a brak jest zapewnionego wyżywienia czy pakietu lunchowego. Nocleg jest wręcz niezbędny dla uczestników spoza miejsca organizacji konferencji.
Jak Państwo wskazali, wszystkie spotkania organizowane przez Państwa wpisują się w statutowe działania Państwa ... Organizacja spotkań ma na celu integrację członków X, rozpowszechnianie wiedzy na temat ochrony praw i interesów przedsiębiorców zajmujących się szeroko pojętą branżą…, ale także rozpowszechnianie wiedzy w zakresie ochrony środowiska, wspieranie działań chroniących środowisko. Dzięki tym działaniom zwiększają Państwo ilość członków międzynarodowej organizacji. W rezultacie Państwa działalność wpływa na działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Jakakolwiek działalność promująca organizację X wpływa na Państwa działalność opodatkowaną, zwiększa ilość członków X (wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz X jest uzależnione od ilości członków X), dodatkowo promocja organizacji X zwiększa ilość Państwa Klientów.
Analiza wymienionych w opisie sprawy świadczeń prowadzi do wniosku, że nabywają Państwo kompleksową usługę organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, mającą charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy, na którą składa się pakiet powiązanych ze sobą świadczeń jedynie w zakresie następujących świadczeń: wynajem jednej lub większej liczby sal konferencyjnych na potrzeby spotkań (....), przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (…), zakwaterowanie dla uczestników spotkania w pokojach hotelowych, wyżywienie dla uczestników spotkania na terenie Usługodawcy lub w jego sąsiedztwie (…), open bar, darmowe WiFi, jakie zapewnia hotel, usługi parkingowe.
Jak wynika z okoliczności sprawy, celem nabycia ww. usług jest zorganizowanie konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, mających charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy przez Usługodawcę, który zapewnia wszystkie elementy niezbędne do wykonania tej konkretnej usługi. Poszczególne świadczenia nie stanowią dla Państwa celu samego w sobie, lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi głównej. W tym usługi noclegowe i gastronomiczne nie mają charakteru samoistnego lecz tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość - usługi polegające na organizacji ww. konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, mających charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy, są tak ściśle z nią związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie i nie powinny być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.
Wskazali Państwo, że podpisali umowę o współpracę na świadczenie usług z X (międzynarodową organizacją … z siedzibą w …. W ramach tej umowy świadczą Państwo na rzecz X usługi polegające na:
‒prowadzeniu działań marketingowych (…)
Podali Państwo, że sprzedają usługi, o których wyżej, opłaty za wizytacje, opłaty licencyjne zryczałtowane, usługi czynszu najmu.
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy stwierdzić należy, że ww. zakupy związane z organizacją konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, mających charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy, będą miały pośredni związek z wykonywaną przez Państwa działalnością gospodarczą, przez wpływ na ogólne funkcjonowanie Państwa … jako całości - organizacja tego typu przedsięwzięć przez Państwa umacnia członkostwo stałych członków X, ale pozwala na pozyskanie nowych członków X. Dzięki czynnościom podejmowanym przez Państwa polegających na działaniach marketingowych, wspierających biznes produkcji i sprzedaży …, działaniach promujących takie organizacje jak X - X zyskuje nowych członków. Dodatkowo promocja organizacji X zwiększa ilość Państwa Klientów.
Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń), mających charakter marketingowy czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe.
W związku z powyższym należy uznać, że organizacja konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, mających charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy, przez Usługodawcę, na które będzie się składał szereg czynności opisanych we wniosku, będzie stanowiła świadczenie kompleksowe i poszczególne czynności w ramach tych świadczeń nie będą podlegały odrębnej analizie - z wyłączeniem jednakże zapewnienia uczestnikom dostępu do siłowni, basenu czy SPA oraz świadczeń polegających na zapewnieniu różnych form integracji (np. …).
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej kompleksową organizację konferencji, spotkania, imprezy czy szkolenia, o charakterze organizacyjnym, branżowym, promującym, marketingowym, na którą składają się czynności: wynajem jednej lub większej liczby sal konferencyjnych na potrzeby spotkań (...), przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (….), zakwaterowanie dla uczestników spotkania w pokojach hotelowych, open bar, darmowe WiFi, jakie zapewnia hotel, wyżywienie dla uczestników spotkania na terenie Usługodawcy lub w jego sąsiedztwie (…) oraz usługi parkingowe.
Przechodząc z kolei do nabywanych - w ramach usługi organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, mających charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy - świadczeń polegających na dostępie do siłowni, basenu czy SPA oraz zapewnieniu różnych form integracji dla danej grupy (np. …), należy wskazać, że niniejsze świadczenia nie będą składały się na kompleksową usługę organizacji ww. konferencji, spotkań i szkoleń, imprez).
Nie będą one bowiem stanowiły świadczeń niezbędnych do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, mających charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy. Nie sposób uznać, że ww. usługi polegające na dostępie do siłowni, basenu czy SPA oraz zapewnieniu różnych form integracji dla danej grupy (np. …), będą wykazywały ścisłe powiązanie i będą konieczne do przygotowania powyższych konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, w taki sposób, że w sensie gospodarczym stworzą jedną całość, i których rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Nie można również uznać, że ww. usługi będą zdeterminowane przez usługę główną (a więc usługę organizacji ww. konferencji, spotkań, imprez i szkoleń) oraz że nie będzie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez tych dodatkowych usług. Powyższe okoliczności wskazują, że będą to usługi dodatkowe oferowane w związku z organizacją ww. konferencji, spotkań, imprez i szkoleń i nie będą stanowiły środka do lepszego wykonania tych świadczeń. Usługi polegające na zapewnieniu dostępu do siłowni, basenu czy SPA oraz zapewnieniu różnych form integracji dla danej grupy, będą stanowiły usługi odrębne, mające na celu uatrakcyjnienie pobytu uczestnikom w miejscu organizacji konferencji, spotkań, imprez oraz szkoleń, i należy je zakwalifikować jako świadczone na potrzeby osobiste uczestników.
Świadczenia polegające na zapewnieniu dostępu do siłowni, basenu czy SPA oraz zapewnieniu różnych form integracji dla danej grupy (np. …) w trakcie organizowanych konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, nie będą związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Państwa, a jedynie będą służyły celom osobistym, prywatnym uczestników. Zakup świadczeń umożliwiających dostęp do siłowni, basenu czy SPA oraz świadczeń polegających na zapewnieniu różnych form integracji dla danej grupy, nie ma związku z wykonanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym, skoro wydatki poniesione na nabycie świadczeń polegających dostępie do siłowni, basenu i SPA oraz zapewnieniu różnych form integracji w trakcie organizowanych konferencji, spotkań, szkoleń i imprez, mających charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy, nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, to nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.
W konsekwencji wskazać należy, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do świadczeń składających się na usługę kompleksową. Natomiast nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia świadczeń polegających na dostępie do siłowni, basenu czy SPA oraz zapewnieniu różnych form integracji w trakcie organizowanych konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, mających charakter organizacyjny, branżowy, promujący, marketingowy, ponieważ ww. wydatki nie będą miały związku z Państwa czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.
Wobec powyższego oceniając Państwa stanowisko, z którego wynika, że Wnioskodawcy przysługuje w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej kompleksową organizację konferencji, spotkań, imprez i szkoleń, za wszystkie wydatki wskazane w treści wniosku, uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Jednocześnie wyjaśniam, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
