
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii:
- czy prawidłowe jest stanowisko, że nie są Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem działalność polegająca na organizowaniu wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) opisanych powyżej nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem (kwestia objęta pytaniem nr 1),
- w przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1, czy w zakresie opisanej wyżej działalności korzystają Państwo ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (kwestia objęta pytaniem nr 2).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 sierpnia 2025 r. (wpływ 12 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą prawną, Fundacją (…).
Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego. Celem Fundacji jest działalność edukacyjna, oświatowa i wychowawcza, zmierzająca do wszechstronnego rozwoju społeczności lokalnych oraz rozwoju intelektualnego i duchowego poszczególnych osób urzeczywistniającego wartości chrześcijańskie i ogólnoludzkie. Fundacja skupia osoby związane z lokalnymi parafiami rzymskokatolickimi, prowadząc bieżącą działalność duchową, wspomagając rozwój duchowy wiernych we współpracy z przedstawicielami Kościoła Rzymskokatolickiego, w szczególności Diecezji (…), wspierając także działalność charytatywną, m. in. Caritas (…).
W ramach swojej działalności Fundacja planuje rozpocząć działalność polegającą na pomocy w organizacji wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji), wspomagających rozwój duchowy wartości chrześcijańskich osób tworzących duchową wspólnotę działającą przy Fundacji. Spotkania takie, dla zapewnienia właściwych warunków medytacji i rozważań religijnych, mogą czasami przybrać charakter kilkudniowych wyjazdów. Fundacja będzie wówczas pełnić rolę organizatora rekolekcji – uczestnicy będą wpłacać na rachunek bankowy Fundacji odpowiednią kwotę stanowiącą ekwiwalent kosztów pobytu, wyżywienia, organizacji, prelegenta itd. Kwota ta będzie podlegać ścisłemu rozliczeniu ze wszystkimi uczestnikami rekolekcji (będzie dzielona proporcjonalnie do liczby osób biorących udział w rekolekcjach). Ewentualna nadwyżka finansowa będzie proporcjonalnie zwracana uczestnikom rekolekcji (również proporcjonalnie). Fundacja nie będzie pobierać jakiegokolwiek wynagrodzenia z tego tytułu, zatem nie będzie uzyskiwać dochodu z tego elementu działalności – jest to w ocenie wnioskodawcy realizacja jego podstawowego celu statutowego.
Uzupełnienie
I.1
1. Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Nie, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
I.2
2. Czy podstawowym celem działalności Państwa Fundacji jest realizacja celów statutowych?
Tak, podstawowym celem działalności Fundacji jest realizacja celów statutowych. Fundacja nie realizuje innych zadań lub działalności poza realizacją celów statutowych.
I.3
3. Jakie są źródła finansowania Państwa działalności?
Źródłem finansowania działalności statutowej jest odpłatna działalność pożytku publicznego, niebędąca równocześnie działalnością gospodarczą oraz darowizny od osób fizycznych będących wiernymi, tworzącymi społeczność gromadzącą się przy Fundacji, nazywane w jednostce także (…).
I.4
4. Czy organizacja wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) wpisuje się działalność statutową Państwa Fundacji?
Tak, organizacja wyjazdowych spotkań duszpasterskich wpisuje się w działalność statutową określoną w statucie Fundacji.
I.5
5. Czy działalność statutową Fundacji (realizacja celów Fundacji) prowadzą Państwo odpłatnie czy nieodpłatnie?
Działalność statutowa prowadzona jest zarówno nieodpłatnie jak i odpłatnie, przy czym odpłatna działalność obejmuje jedynie organizację raz w roku rekolekcji oraz obozów dla dzieci i młodzieży, a odpłatność pokrywa jedynie koszty organizacji tych wydarzeń. Nie wyklucza się natomiast zorganizowania większej liczby takich wydarzeń, jeżeli Wspólnota duchowa zgłosi stosowne wnioski w tym zakresie (większa liczba chętnych, szczególne wydarzenia o charakterze duchowym w danym roku liturgicznym).
I.6
6. Czy organizacja wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) będzie miała stały charakter?
Wydarzenia (rekolekcje) są pochodną życia duchowego osób zaangażowanych w działalność Fundacji, kalendarza wydarzeń liturgicznych, oraz innych elementów działalności religijnej osób zaangażowanych w działalność Fundacji. Wydarzenie to planowane jest co do zasady jako stałe raz do roku, przy czym dokładny termin, jak wskazano w zdaniu pierwszym wynika z kalendarza wydarzeń liturgicznych.
I.7
7. Na czym będzie polegać Państwa rola jako organizatora wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji)? Proszę opisać.
Spotkania wyjazdowe organizowane będą głównie dla osób będących członkami Wspólnoty katolickiej (…) w (…). Rolą organizatora będzie zorganizowanie transportu, zawarcie umowy z ośrodkiem, w którym odbywają się rekolekcje (pobyt + wyżywienie), zaproszenie gości, którzy przeprowadzą prelekcje na konferencji lub przeprowadzą warsztaty dla uczestników, zgromadzenie środków pieniężnych na zapłacenie wynajętego ośrodka. Uczestnicy zapłacą jedynie za noclegi i wyżywienie w ośrodku, ubezpieczenie. Fundacja przekaże zebrane środki za pobyt do ośrodka, będzie zawierać i opłacać polisę ubezpieczeniową. Ewentualne dodatkowe koszty /konferencji, warsztatów/ poniesie Fundacja.
I.8
8. Czy zakupują Państwo towary i usługi dla bezpośredniej korzyści uczestników? Jeżeli tak to jakie, proszę wymienić.
Usługi zakwaterowania, tj. hotelowe i wyżywienia, koszty związane z organizacją wyjazdowych spotkań duszpasterskich, pokrycia kosztów prelegentów, dojazdu do miejsca rekolekcji. Zaznaczam jednak, że Fundacja pełni tu rolę organizatora, pośrednika, a koszty pokrywane będą ze środków pozyskanych od uczestników.
I.9
9. Czy przy organizacji wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) będą Państwo wykorzystywać majątek Fundacji, np. nieruchomości, środki trwałe?
Do organizacji wyjazdów wykorzystany zostanie jedynie sprzęt (…) stanowiący własność Fundacji. Do organizacji rekolekcji wyjazdowych nie może zostać wykorzystana (…) nieruchomość Fundacji położona w (…), gdyż rekolekcje utraciłyby wówczas przymiot „wyjazdowości”.
I.10
10. Z czego będą finansowane wyjazdowe spotkania duszpasterskie (rekolekcje)?
Z wpłat uczestników, do wysokości ponoszonych kosztów związanych z organizacją wyjazdu (rekolekcji). Nadwyżki, jeżeli powstaną, byłyby zwracane uczestnikom.
I.11
11. Czy wyjazdowe spotkania duszpasterskie (rekolekcje) będą finansowane wyłącznie z wpłat uczestników?
Co do zasady tak. Sporadycznie może się zdarzyć, że Fundacja przeznaczy na organizację rekolekcji środki pozyskane z otrzymanych darowizn na cele statutowe – jeżeli będzie posiadała stosowne nadwyżki finansowe i zaistnieje potrzeba dofinansowania rekolekcji ze środków własnych.
I.12
12. Czy wyjazdowe spotkania duszpasterskie (rekolekcje) będą finansowane z innych źródeł niż wpłaty uiszczane przez uczestników, np. z dofinansowania, składek, darowizn?
Tak. Jak wskazano w odpowiedzi I.11, sporadycznie może się zdarzyć, że Fundacja przeznaczy na ten cel środki pozyskane z darowizn na cele statutowe. Natomiast co do zasady źródłem finansowania są wpłaty od uczestników.
I.13
13. Czy wszyscy uczestnicy ponoszą jednakową opłatę za udział w wyjazdowych spotkaniach duszpasterskich (rekolekcje)?
Tak. Opłaty są ustalane równo pomiędzy uczestników. W chwili rezygnacji uczestnika całość jest zwracana uczestnikowi, a ta część jest pokrywana z innych źródeł finansowania Fundacji (wypracowanych darowizn). Ceny ustalane są przez ośrodek, w którym odbywają się rekolekcje.
I.14
14. Kto będzie mógł uczestniczyć w wyjazdowych spotkaniach duszpasterskich?
Osoby stale współpracujące z Fundacją, należące do Wspólnoty na rzecz której działa Fundacja, tj. osób przestrzegających w swoim życiu zasad przyświecających powołaniu do życia Fundacji, zasad przestrzegania w życiu katechizmu, chrześcijańskiego punktu widzenia na życie i świat.
I.15
15. Czy są Państwo organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Tak. Realizujemy cele o charakterze filozoficznym, sfera wiary jest elementem szeroko rozumianej filozofii i tak postrzegana jest w ustawodawstwie unijnym, również na gruncie ustawodawstwa podatkowego.
I.16
16. Czy organizowanie wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) stanowi usługę w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywaną na rzecz członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów?
Podmiot jest Fundacją, nie posiada członków jako takich, a więc i składek członkowskich. Niemniej jednak członkowie Wspólnoty działającej wokół Fundacji wpłacają na jej rzecz tzw. (…), w formie darowizny. Sama (…) nie finansuje co do zasady rekolekcji dla członków (jak wyjaśniono powyżej, uczestnicy pokrywają jej koszty), z wyjątkiem sporadycznych sytuacji, gdy zaistnieje konieczność pokrycia jakichś kosztów dodatkowych (wskutek rezygnacji uczestnika czy niespodziewanego wydatku) ze środków własnych Fundacji.
I.17
17. Czy są Państwo podmiotem nastawionym na osiąganie zysków?
Nie. Nadwyżka powstała wskutek działalności statutowej jest przeznaczana jedynie na realizację celów statutowych. Jednostka nigdy nie przeznaczała wypracowanych zysków na inne cele niż realizacja celów statutowych.
I.18
18. Jeżeli są Państwo organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, to czy tytułu wykonywanych czynności, o których mowa w tym przepisie osiągają Państwo w sposób systematyczny zysk z tej działalności?
Fundacja nie jest podmiotem nastawionym na osiąganie zysków. Z tytułu działalności odpłatnej Fundacja ponosi stratę w rozumieniu przepisów o rachunkowości, natomiast strata ta jest bilansowana przez wpływy z darowizn. Mając na uwadze wyniki bilansowe, trudno uznać, że Fundacja osiąga w sposób systematyczny zysk z działalności, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.
I.19
19. Jeżeli osiągają Państwo zysk z ww. działalności to czy jest ona przeznaczany w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?
Zysk z działalności Fundacji nie jest przeznaczany na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, ponieważ Fundacja nie świadczy usług, lecz wykonuje odpłatną działalność pożytku publicznego. Zysk jest przy tym przeznaczany na tę działalność, a Zarząd dba by działalność ta była realizowana w sposób coraz doskonalszy i lepszy.
Odnosząc się do punktu II wezwania wskazuję, że w świetle udzielonych odpowiedzi własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisu sprawy nie uległo zmianie i nadal koresponduje z opisem sprawy i zakresem zadanych pytań.
Pytania
Pytanie nr 1:
Czy prawidłowe jest stanowisko, że wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem działalność polegająca na organizowaniu wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) opisanych powyżej nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem?
Pytanie nr 2:
W przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1, czy wnioskodawca, w zakresie opisanej wyżej działalności korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. pytanie nr 1:
W ocenie wnioskodawcy nie spełnia on warunków pozwalających na przypisanie mu statusu podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. O ile wnioskodawca posiada osobowość prawną, o tyle zgodnie ze stanowiskiem doktryny, „Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji – nie podlega opodatkowaniu.” [A. Bartosiewicz [w:] VAT. Komentarz, wyd. XVIII, Warszawa 2024, art. 15.]. Niewątpliwie Fundacja nie ma statusu przedsiębiorcy (została wykreślona z Rejestru przedsiębiorców w dniu 23.02.2024 r.), zatem należy rozważyć, czy opisane wyżej czynności stanowią działalność gospodarczą. Przez działalność gospodarczą należy w świetle ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Analogiczną definicję zawiera art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. – również i tu kluczowym aspektem dla statusu prowadzącego działalność jest wykorzystanie majątku dla zarobku (osiągnięcia zysku) oraz ciągłość wykorzystania majątku w tym celu.
W ocenie wnioskodawcy w niniejszej sprawie nie ziszczą się powyższe przesłanki. Po pierwsze działalność ta nie będzie miała charakteru stałego, ciągłego wykorzystania majątku Fundacji – nie będą wykorzystane żadne elementy jej majątku, takie jak nieruchomości czy środki trwałe, ponieważ działalność statutowa będzie miała de facto charakter organizacyjny, polegający na zorganizowaniu rekolekcji oraz ich rozliczeniu.
Po drugie, jak wskazano m. in. w wyroku z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja v. Finlandia, w pkt 44 TSUE: „(...) zgodnie z orzecznictwem świadczenie usług tylko wtedy dokonywane jest "odpłatnie" w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy, jeżeli pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych, a wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy (...)”. Fundacja nie otrzyma wynagrodzenia za świadczone działania, a wszelkie nadwyżki finansowe nierozliczone na poczet kosztów rekolekcji zostaną zwrócone uczestnikom, zatem brak jest w tej działalności elementu zarobkowego.
Ad. pytanie nr 2:
W przypadku uznania przez organ, że wnioskodawca w ramach opisanych czynności jest podatnikiem podatku VAT, powinien on korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy, a któremu należy nadać kontekst – jak wskazuje orzecznictwo [tak wyrok WSA w Łodzi z dnia 28 listopada 2017 r., I SA/Łd 729/17] – zgodny z art. 132 ust. 1 lit. I dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r.
Choć literalne brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy wskazuje na organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim, to wykładnia systemowa tej normy, uwzględniająca brzmienie Dyrektywy VAT, nakazuje do tego katalogu włączyć także organizacje powołane do realizacji celów religijnych, niebędących równocześnie kościołami i związkami wyznaniowymi: „(…) przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej”. Polski ustawodawca implementując Dyrektywę z nieznanych powodów uznał, że celów religijnych nie realizują inne organizacje niż tylko kościoły i związki wyznaniowe, podczas gdy organizacje takie jak wnioskodawca działalność przedmiotową realizują.
W ocenie Fundacji, przy przyjęciu, że jest ona podatnikiem VAT, powinna zatem korzystać z w/w zwolnienia przedmiotowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Przy czym, z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy,
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy,
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Takie ujęcie działalności gospodarczej wskazuje, że podatnikami VAT są podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem gospodarczym.
Natomiast podstawową grupą podatników VAT, określoną w art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w cyt. wyżej art. 15 ust. 2 ustawy), bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
Użycie przez ustawodawcę określenia „bez względu na cel lub rezultat” oznacza, że działalność gospodarcza podatnika VAT może, lecz wcale nie musi być nakierowana na osiągnięcie zysku, gdyż w jej ramach podatnik może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym podatnikiem VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizując np. zadania oświatowe, zdrowotne, kulturalne, charytatywne itp., przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów bądź świadczenie usługi podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy/usługi mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 166 ze zm.). Stosownie do art. 1 tej ustawy:
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
W myśl art. 4 ww. ustawy:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
Art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach stanowi, że:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Natomiast ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1491 ze zm.), w art. 1 ust. 1 reguluje zasady:
1)prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;
2)uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego;
3)sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego;
4)tworzenia i funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Natomiast art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi, że:
Organizacjami pozarządowymi są:
1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o VAT, nie musi być - co do zasady - prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu "non profit", realizujące np. zadania charytatywne, przy czym, opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.
Realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy - nieodpłatny. Przy czym, jej statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie - nie podlegają podatkowi od towarów i usług.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii czy prawidłowe jest stanowisko, że nie są Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem działalność polegająca na organizowaniu wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) opisanych powyżej nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem (kwestia objęta pytaniem nr 1).
W niniejszej sprawie, zamierzają Państwo wykonywać działalność polegającą na organizacji wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji). Wyjazdowe spotkania duszpasterskie (rekolekcji), są odpłatne dla uczestników. Uczestnicy będą wpłacać na Państwa rachunek bankowy odpowiednią kwotę stanowiącą ekwiwalent kosztów pobytu, wyżywienia, organizacji, prelegenta itd. Państwa rolą jako organizatora będzie zorganizowanie transportu, zawarcie umowy z ośrodkiem, w którym odbywają się rekolekcje (pobyt + wyżywienie), zaproszenie gości, którzy przeprowadzą prelekcje na konferencji lub przeprowadzą warsztaty dla uczestników, zgromadzenie środków pieniężnych na zapłacenie wynajętego ośrodka. Tym samym będą Państwo usługodawcą (będą Państwo świadczyć na rzecz uczestników usługę polegającą na organizacji spotkań duszpasterskich (rekolekcji)) i będą Państwo zaliczać się do podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy, do którego odnosi się przepis art. 15 ust. 1 ustawy. Jak wskazał bowiem ustawodawca w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, co oznacza, że brak charakteru zarobkowego wykonywanych przez Państwa czynności (jak wskazali Państwo we wniosku – nie będą Państwo pobierać jakiegokolwiek wynagrodzenia) nie może stanowić okoliczności wyłączającej Państwa z definicji podatnika, określonej w powyższym przepisie.
Zatem, świadczenie przez Państwa usługi polegającej na organizacji wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) należy identyfikować i zaliczać do działalności gospodarczej Państwa Fundacji w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zaś Państwa Fundację należy uznać za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Podsumowując, z tytułu świadczenia usługi polegającej na organizacji odpłatnych wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) są Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji Państwa działalność polegająca na organizowaniu wyjazdowych spotkań duszpasterskich (rekolekcji) opisanych we wniosku podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, że w ocenie wnioskodawcy nie spełnia on warunków pozwalających na przypisanie mu statusu podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, jest nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości w drugiej kolejności dotyczą kwestii czy w zakresie opisanej wyżej działalności, w przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1, korzystają Państwo ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (kwestia objęta pytaniem nr 2).
W tym miejscu należy wyjaśnić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:
b) organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym,
filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim
-w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Zatem aby wykonywane przez Państwa czynności mogły być objęte hipotezą normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy, muszą wypełniać warunki w niej zapisane.
W przepisie tym zaznaczono, że usługi świadczone przez te podmioty muszą być:
-realizowane w zakresie interesu zbiorowego swoich członków;
-wykonywane w zamian za składki, których wysokość i zasady ich ustalania są oparte na statucie;
-pod warunkiem, że podmioty te nie będą nastawione na osiąganie zysków i zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Ponadto wskazać należy, iż wszystkie powyższe warunki powinny być spełnione łącznie. Niespełnienie choćby jednego z nich wyklucza zwolnienie od podatku.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie dotyczącym zwolnienia od podatku działalności polegającej na pomocy w organizacji wyjazdowych spotkań duszpasterskich (odpłatnych), należy zauważyć, że w pierwszej kolejności podatnik musi posiadać organizacji powołanej do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim. Kolejnym warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest wymóg świadczenia usług w interesie zbiorowym swoich członków. Ponadto kolejnym warunkiem wynikającym z cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT jest wymóg, aby usługi oraz dostawa towarów ściśle związana z tymi usługami była wykonywana w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że nie mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy bowiem nie będą Państwo spełniać łącznie wszystkich warunków wymienionych w ww. przepisie. Jak wynika z Państwa wniosku nie pobierają Państwo składek członkowskich, których wysokość i zasady ustalania wynikają z Państwa przepisów statutowych, wyjazdowe spotkania duszpasterskie (rekolekcje) będą finansowane z wpłat uczestników (dokonywanych na rachunek bankowy Fundacji), do wysokości ponoszonych kosztów związanych z organizacją wyjazdu (rekolekcji), nadwyżki, jeżeli powstaną, będą zwracane uczestnikom.
Z uwagi na niespełnienie ww. warunku w odniesieniu do świadczonych usług polegających na pomocy w organizacji odpłatnych wyjazdowych spotkań duszpasterskich nie mają Państwo prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT zawartego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, że w przypadku uznania przez organ, że wnioskodawca w ramach opisanych czynności jest podatnikiem podatku VAT, powinien on korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanego przez Państwa we wniosku wyroku Sądu Administracyjnego, wyjaśniam, że powołany wyrok jest rozstrzygnięciem w indywidualnej sprawie, osadzonym w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża. Zatem wskazany we wniosku wyrok nie ma wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie i nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
