Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenia usług polegających na komputerowej analizie błędów samochodów osobowych oraz włączaniu/wyłączaniu istniejących dodatkowych funkcji

-podatku dochodowego od osób fizycznych i Ordynacji podatkowej.

Uzupełnił go Pan pismem z 10 września 2025 r. (wpływ 10 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan JDG, utracił Pan sprzęt i rozszerzył profil działalności, aby jakość jeszcze funkcjonować. Do tej pory usługi świadczył Pan firmom, a Pana roczny obrót nie przekraczał nigdy 20 000 zł, w związku z czym nie posiada Pan kasy fiskalnej. Zaczął Pan świadczyć usługi Diagnostyki Komputerowej Samochodów Osobowych dla osób fizycznych i wystawił za te usługi faktury imienne bez paragonów. Usługa polega na odczytywaniu/kasowaniu kodów błędów w sterownikach, odczyt wartości czujników, kodowanie sterowników, czyli zmiana sposobu pracy jednostek sterujących w aucie. Praca ta wykonywana jest za pomocą laptopa, dedykowanego programowania oraz kabla diagnostycznego.

Przypisał Pan do działalności kod PKD 45.20.Z na polecenie Pana księgowości, ale uważa Pan że opis tej grupy nie pasuje do świadczonej usługi.

Na pytania:

a)„Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

b)Czy świadczy Pan usługi diagnostyki komputerowej samochodów osobowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Jeśli tak, to proszę wskazać:

-od kiedy świadczy Pan ww. usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych - proszę wskazać dokładną datę rozpoczęcia sprzedaży na rzecz takich osób?

-jeśli rozpoczął Pan świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w trakcie roku podatkowego, to proszę wskazać w którym roku oraz czy wartość sprzedaży z tego tytułu, zrealizowanej w roku rozpoczęcia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 zł?

-czy wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zrealizowanej przez Pana w 2024 r. bądź w poprzednich latach przekroczyła kwotę 20 000 zł (proszę wskazać jaka była wartość sprzedaży w danym roku podatkowym i w którym roku wartość sprzedaży przekroczyła 20 000 zł)?

-czy przewidywana wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych realizowanej przez Pana w 2025 r. przekroczy kwotę 20 000 zł?

-czy za świadczone usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych otrzymuje Pan wyłącznie zapłatę, która jest w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pana rachunek bankowy lub na Pana rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pan członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy? Jeśli, nie to proszę wskazać czy otrzymuje Pan zapłatę gotówką za świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych?

c)Czy w ramach opisanych we wniosku świadczeń wykonywanych przez Pana świadczy Pan usługi w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów?

d)Czy w ramach opisanych we wniosku świadczeń wykonywanych przez Pana świadczy Pan usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania?

e)Czy celem opisanych we wniosku świadczeń wykonywanych przez Pana jest usunięcie uszkodzeń i usterek w pojazdach?

f)Czy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych prowadzi Pan sprzedaż towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 1902)? Jeśli tak, to jakie dostawy towarów/świadczenie usług Pan wykonuje z wymienionych w tym przepisie i od kiedy.”

odpowiedział Pan:

a)Tak, jest Pan czynnym podatnikiem vat.

-Usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej świadczy Pan od 30.04.2025.

-Sprzedaż rozpoczął Pan w 2025 roku, wartość sprzedaży nie przekroczyła w proporcji kwoty 20000 zł.

-Nie prowadził Pan w poprzednich latach sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednich latach kwoty 20000 zł.

-Sprzedaż w 2025 roku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy kwoty 20000 zł.

-Płatności otrzymuje Pan gotówką.

b)Nie.

c)Nie.

d)Nie. Celem świadczonych usług jest np. włączenie/wyłączenie istniejących już funkcji w komputerze pojazdu takich jak automatyczne blokowanie zamków po przekroczeniu 20km/h, kolor i wygląd menu wyświetlacza, automatyczne domykanie szyb itp. oraz wskazanie jakie błędy zostały zapisane w komputerze pojazdu celem usunięcia usterek przez właściciela pojazdu we własnym zakresie.

e)Nie.

Pytanie

Wie Pan, że w przypadku sprzedaży wymienionej w „art. 111 ust. 8 oraz art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 § 4 rozporządzenia pkt a)”, jest konieczna kasa, aczkolwiek wg Pana komputerowe odczyty danych ze sterowników samochodów nie pasują do definicji mechaniki pojazdowej, jest to bardziej technik pojazdów samochodowych. Są to usługi związane z komputerami i ich programowaniem niż naprawami mechanicznymi czy elektroniką pojazdową. Czy rozszerzając usługi o świadczenie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych polegające na komputerowej analizie błędów samochodów osobowych oraz włączaniu/wyłączaniu istniejących dodatkowych funkcji powinien Pan posiadać kasę fiskalną?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy nie ma zasadności stosowania rejestracji usług za pomocą kasy fiskalnej, ponieważ zostają spełnione warunki art. 111 ust. 8 oraz art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz dz.u.2023.2605 a § 4 nie ma tu zastosowania, ponieważ jest to usługa związana z pracą przy komputerach i oprogramowaniu i nie prowadzi ona do usunięcia uszkodzeń i usterek pojazdu przez Pana firmę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 1902), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

§ 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Natomiast według § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20.000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20.000 zł.

Powołane wyżej przepisy dotyczą zwolnień podmiotowych – uwarunkowanych wysokością osiągniętego obrotu.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4.

Stosownie do zapisu § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n) parkingu samochodów i innych pojazdów,

o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:

1) pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł;

2) pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł.

§ 5 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że zaczął Pan świadczyć usługi Diagnostyki Komputerowej Samochodów Osobowych. Usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej świadczy Pan od 30.04.2025. Sprzedaż rozpoczął Pan w 2025 roku, wartość sprzedaży nie przekroczyła w proporcji kwoty 20000 zł. Nie prowadził Pan w poprzednich latach sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednich latach kwoty 20000 zł. Sprzedaż w 2025 roku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy kwoty 20000 zł. Płatności otrzymuje Pan gotówką. Nie świadczy Pan usług w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów. Nie świadczy Pan usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania. Celem opisanych we wniosku świadczeń wykonywanych przez Pana nie jest usunięcie uszkodzeń i usterek w pojazdach. Wskazał Pan, że celem świadczonych usług jest np. włączenie/wyłączenie istniejących już funkcji w komputerze pojazdu takich jak automatyczne blokowanie zamków po przekroczeniu 20km/h, kolor i wygląd menu wyświetlacza, automatyczne domykanie szyb itp. oraz wskazanie jakie błędy zostały zapisane w komputerze pojazdu celem usunięcia usterek przez właściciela pojazdu we własnym zakresie.

W opisie sprawy jednoznacznie wskazał Pan, że nie prowadzi sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z opisu sprawy – świadczone przez Pana usługi polegające na komputerowej analizie błędów samochodów osobowych oraz włączaniu/wyłączaniu istniejących dodatkowych funkcji nie zawierają się wśród usług wyłączonych z zastosowania zwolnienia, to może Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla ww. usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie dłużej niż do 31 grudnia 2027 r., o ile sprzedaż zrealizowana na rzecz tych osób nie przekroczy w 2025 r. kwoty 20 000 zł w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, a w latach następnych kwoty 20 000 zł w danym roku.

Reasumując, może Pan skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej świadcząc usługi opisane we wniosku na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, o ile sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczy w 2025 r. kwoty 20 000 zł w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, a w latach następnych kwoty 20 000 zł w danym roku.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenia usług polegających na komputerowej analizie błędów samochodów osobowych oraz włączaniu/wyłączaniu istniejących dodatkowych funkcji. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i Ordynacji podatkowej zostanie załatwiony odrębnie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy.

Ta interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Pana. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego.

Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.