Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 sierpnia 2025 r. (wpływ 4 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Uniwersytet (…) jest akademicką uczelnią publiczną posiadającą osobowość prawną, stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 z późn. zm.).

Wnioskodawca działa na podstawie powołanej ustawy, aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu (…).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Co do zasady, czynni podatnicy VAT mają prawo obniżyć podatek należny o podatek naliczony (z pewnymi wyjątkami). Posiadają również możliwość uzyskania zwrotu podatku, gdy kwota podatku naliczonego przewyższa kwotę podatku należnego w podsumowaniu danego okresu.

W myśl art. 86 ust. 1 przedmiotowej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Uniwersytet, jako uczelnia wyższa, jest podmiotem tworzącym system szkolnictwa wyższego i nauki.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 tej ustawy, podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy, jako uczelni publicznej, m.in. są: prowadzenie kształcenia na studiach; prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia; prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki; prowadzenie kształcenia doktorantów; kształcenie i promowanie kadr uczelni, stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia, w kształceniu, w prowadzeniu działalności naukowej; wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka; stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów; upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych; działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT).

Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań, dla których nie przewidziano komercjalizacji.

Odpłatna działalność Wnioskodawcy korzystająca ze zwolnienia od podatku od towarów i usług to głównie odpłatne usługi kształcenia na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, organizacja odpłatnych konferencji naukowych, odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, sprzedaż mienia Uczelni (np. wyposażenia) wykorzystywanego wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT – jeżeli Uczelni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów oraz sprzedaż budynków, budowli lub ich części – w przypadku, gdy spełnione są warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku działalności Uczelni zwolnionej z VAT, sprzedaż towarów i usług podlega zasadniczo reżimowi ustawy o VAT, lecz korzysta ze zwolnienia.

Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, czyli taką względem której trzeba odprowadzić należny podatek. Są to m.in.: noclegi w domach studenckich na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci uczelni, najem pomieszczeń w budynkach należących do uczelni na cele inne niż mieszkaniowe (np. na bufet), refakturowanie (odsprzedaż) mediów na najemców (np. energii elektrycznej, wody), sprzedaż książek i czasopism publikowanych w wydawnictwie należącym do uczelni, komercjalizacja wyników badań naukowych prowadzonych przez uczelnię (np. sprzedaż wyników badań, odpłatne udzielenie licencji do wyników prac badawczych, rozwojowych, wdrożeniowych etc.), sprzedaż mienia uczelni np. pojazdów, wyposażenia (o ile uczelni przysługiwało prawo do odliczenia przy nabyciu tych towarów oraz towary te nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT), usługi sponsoringowe.

W związku ze specyficzną złożonością funkcjonowania Uczelni jako podatnika VAT, w obszarze rozliczania podatku od towarów i usług występują następujące rodzaje możliwych odliczeń podatku naliczonego:

1.Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego – zakupy związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (poza VAT) i/lub czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. Towar/usługę można przyporządkować tylko do działalności niemającej charakteru gospodarczego oraz zwolnionej z podatku VAT.

2.Pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego – zakupy związane tylko i wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Towar/usługę można przyporządkować tylko do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

3.Odliczenie za pomocą prewspółczynnika – zakupy związane jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

4.Odliczenie za pomocą współczynnika – zakupy związane jednocześnie z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT oraz czynnościami opodatkowanymi.

5.Odliczenie za pomocą prewspółczynnika oraz współczynnika – zakupy związane z wszystkimi trzema rodzajami „działalności”: niepodlegającymi opodatkowaniu (poza VAT), czynnościami zwolnionymi z podatku VAT oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z ubieganiem się Uniwersytetu – uczelni wyższej o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie 2021-2027 na realizację Projektu „(…)”, Uczelnia występuje z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w stosunku do zakupów realizowanych w projekcie, a co za tym idzie kwalifikowalności tego podatku.

Zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny (tzn. taki, który może być zrefundowany z funduszy projektowych) wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Ponadto Beneficjent – Uczelnia, w tym przypadku, ma obowiązek dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą możliwości odzyskania podatku VAT, odnoszącą się do Projektu.

Opis projektu:

Polityki i strategie odnoszące się do obszaru dostępu do aktualnej wiedzy wskazują na konieczność realizacji działań skierowanych na rozwój otwartego dostępu do publikacji i wyników badań naukowych w Polsce. Głównym środkiem do osiągnięcia wyznaczonych celów jest stopniowa zmiana sposobu dystrybucji publikacji i wyników prac naukowych oparta o nowe technologie informacyjno-komunikacyjne i zasadę otwartości. Zapewnienie otwartego dostępu wiąże się z licznymi korzyściami dla społeczeństwa i systemu nauki (podatnicy uzyskują dostęp do wyników badań naukowych).

Otwartość pozwala wykorzystać potencjał nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, dzięki którym publikacje naukowe stają się lepiej widoczne i łatwiejsze do znalezienia, co prowadzi do wzrostu ich oddziaływania zarówno w środowisku naukowym, jak i w innych obszarach życia społecznego i gospodarczego.

Aktualnie transfer osiągnięć naukowo-badawczych (…), odbywa się przede wszystkim za pośrednictwem e-usługi Repozytorium Uniwersytetu (…), a także systemów sprawozdawczych (…), Dostępna e-usługa (…) spełnia jedynie minimum wymagań stawianych jej w związku ze współczesną komunikacją naukowo-badawczą szkół wyższych, zapewnia bowiem jedynie dostęp do tych materiałów, które obligatoryjnie (na podstawie zarządzeń wewnętrznych Rektora) lub dobrowolnie (po udzieleniu licencji przez autora) zostały zdeponowane w systemie.

Wyznaczonym celem głównym dla projektu jest zwiększenie publicznie dostępnych zasobów naukowo-badawczych Uniwersytetu zgodnie z ideą open access. Cel zostanie osiągnięty poprzez budowę nowoczesnej e-usługi w postaci platformy informacji naukowobadawczej (…).

Budowa platformy będzie polegała na wdrożeniu nowoczesnego systemu (…) oraz migracji danych z aktualnie funkcjonujących na Uczelni systemów wewnętrznych, w tym systemu udostępniania pełnych tekstów publikacji i baz bibliograficznych oraz integrację z zewnętrznymi systemami, głównie zarządzanymi przez Ministerstwo (…).

Nowa usługa projektowana jest na 4 poziom e-dojrzałości usług w zakresie udostępniania w otwartym dostępie (nieodpłatnie) informacji i zasobów naukowych, badawczych oraz dydaktycznych Uniwersytetu na rzecz społeczeństwa w skali regionu i kraju.

Co do zasady, uczelnie publiczne są finansowane przez państwo i działają na zasadzie non-profit.

Ponadto wskazany projekt dotyczy nieodpłatnego udostępniania zasobów wiedzy, a przy tym wykazuje wysokie korzyści społeczne i ekonomiczne, stąd jego niekomercyjny charakter wymaga uzyskania dofinansowania.

Projektowana e-usługa platformy informacji naukowo-badawczej Uniwersytetu będzie miała charakter otwarty, a zawarte w niej dane będą w pełni dostępne dla każdego zainteresowanego użytkownika. Dostęp przez Internet, umożliwiający skorzystanie z e-usługi w dowolnym miejscu i czasie powoduje, że grupa docelowa odbiorców proponowanego projektu jest w zasadzie nieograniczona. Można wskazać grupy docelowych odbiorców szczególnie zainteresowanych dostępem do projektowanej e-usługi zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym oraz światowym, są to: pracownicy, doktoranci i studenci Uniwersytetu, pracownicy naukowi pozostałych uczelni, instytutów badawczych, nauczyciele w szkołach, bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury w regionie, kraju i na świecie, podmioty instytucjonalne – uczelnie, instytuty badawcze, przedsiębiorstwa, w tym z sektorów (…) oraz (…), wydawcy i przedsiębiorcy z branży wydawniczej i kreatywnej, społeczność regionu, także w odniesieniu do budowania tożsamości na bazie opracowań z zakresu dziedzictwa kulturowego i historii.

Na platformie udostępniane będą wyniki badań naukowych prowadzonych przez pracowników Uniwersytetu realizowane w ramach badań podstawowych, które są źródłem oryginalnych rozwiązań. Udostępnienie informacji o wynikach oryginalnych badań pracowników Uniwersytetu w wolnym dostępie pozwoli na oszczędność nakładów na (…) w zakresie badań podstawowych w sektorze przedsiębiorstw z tytułu braku konieczności powtarzania tych samych eksperymentów przez pracowników firm. Dodatkowo udostępnione wyniki badań mogą być inspiracją do prowadzenia dalszych prac (…) w firmach oraz impulsem do nawiązania współpracy w tym zakresie z pracownikami Uniwersytetu.

Również pozostali użytkownicy odniosą korzyści z tytułu wdrożenia e-usługi, które obejmują w szczególności oszczędność kosztów i czasu podróży do miejsc zdeponowania wersji drukowanej publikacji.

Wydatki kwalifikowane poniesione w Projekcie muszą spełniać warunki określone w „Wytycznych kwalifikowalności” – opublikowanych na portalu internetowym www.funduszeeuropejskie.gov.pl, obowiązujących w dacie poniesienia przedmiotowego wydatku.

W myśl „Wytycznych kwalifikowalności” wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli: jest zgodny z przepisami prawa, z umową o dofinansowanie projektu i Wytycznymi oraz innymi procedurami, do stosowania których beneficjent zobowiązał się w umowie o dofinansowanie projektu, został faktycznie poniesiony zgodnie z zasadą kasową, tj. nastąpił rozchód środków pieniężnych z kasy lub rachunku płatniczego (nastąpiło obciążenie rachunku płatniczego beneficjenta), w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie projektu (z wyjątkami takimi jak np. koszty amortyzacji, dokonanie odpisu na ZFŚS i inne), spełnia warunki określone w programie i szczegółowym opisie priorytetów programu oraz regulaminie wyboru projektów, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu lub jego przygotowaniem, został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, został należycie udokumentowany, został rozliczony we wniosku beneficjenta o płatność, dotyczy towarów dostarczonych lub usług wykonanych lub robót budowlanych zrealizowanych.

Zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie, Beneficjent zobowiązuje się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wszystkich wydatków i kosztów Projektu lub do korzystania z odpowiedniego kodu księgowego w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem.

Przez wyodrębnioną ewidencję wydatków i kosztów rozumie się w przypadku Uniwersytetu, ewidencję prowadzoną w oparciu o Ustawę z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości.

Beneficjent prowadzący pełną księgowość – księgi rachunkowe zobowiązany jest do prowadzenia, na potrzeby realizowanego przez siebie Projektu, wyodrębnionej ewidencji księgowej zgodnie z zasadami rachunkowości, przez co należy rozumieć ewidencję wyodrębnioną w ramach już prowadzonych przez daną jednostkę ksiąg rachunkowych. System ewidencji księgowej powinien umożliwić sporządzenie sprawozdań i kontroli wykorzystania środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, poprzez wprowadzenie kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych.

W myśl uregulowań zawartych w Wytycznych kwalifikowalności, podatek od towarów i usług, może być kosztem kwalifikowalnym, jeżeli został poniesiony przez Beneficjenta w związku z kosztami kwalifikowalnymi oraz brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego czyli Beneficjentowi zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Efekty projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Uczelnia będzie miała prawo do obniżenia należnego podatku od towarów i usług o kwoty podatku naliczonego w całości lub w części, wynikającego z wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Uczelnia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu, ponieważ Uczelnia realizując założenia projektu realizuje swoje zadania statutowe, które nie stanowią działalności gospodarczej, mieszczą się natomiast w katalogu podstawowych zadań uczelni określonych w art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Są to m.in. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Wymienione zadania uczelni publicznej koncentrują się na realizacji celów społecznych. Wiele uczelni i instytucji naukowych tworzy otwarte repozytoria, w których naukowcy mogą deponować swoje publikacje, udostępniając je w ten sposób szerszej publiczności. W tej części uczelnia publiczna nie jest typowym przedsiębiorstwem, lecz jednostką nastawioną na realizację określonych celów społecznych.

Wskazuje też na to art. 425 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, który to mówi, że wykonywanie przez uczelnię zadań, o których mowa w art. 11, oraz prowadzenie działalności sportowej, rehabilitacyjnej lub diagnostycznej nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 roku – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236).

Podstawowa działalność wyższych uczelni nie podlega podatkowi od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zaś w świetle art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymane w ramach projektu dofinansowanie nie będzie miało wpływu na jakąkolwiek cenę dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez Uniwersytet.

Efektem projektu będzie nowoczesna platforma naukowo-badawcza, skupiająca zasoby wszystkich wydziałów uniwersytetu – prace naukowe, publikacje i projekty. Projektowana platforma będzie ogromną wirtualną bazą danych prezentującą cały dorobek naukowy Uniwersytetu.

Dostęp do niej będzie miał każdy – czy to przedstawiciele biznesu, czy mieszkańcy zainteresowani daną dziedziną. Takie rozwiązanie to wiele korzyści zarówno wewnętrznych, dla pracowników czy studentów, jak też dla otoczenia społecznego.

Nowa usługa projektowana jest w otwartym dostępie (nieodpłatnie) do informacji i zasobów naukowych, badawczych oraz dydaktycznych Uniwersytetu na rzecz społeczeństwa w skali regionu i kraju.

Dostęp do publikacji i wyników badań naukowych, wymaga to podkreślenia – będzie nieodpłatny.

Wyznaczonym celem głównym dla projektu jest zwiększenie publicznie dostępnych zasobów naukowo-badawczych Uniwersytetu zgodnie z ideą open access, a więc zapewnienie darmowego i nieograniczonego dostępu do publikacji naukowych, wyników badań oraz innych materiałów edukacyjnych w formie cyfrowej, bez barier finansowych, technicznych czy prawnych.

Innymi słowy, Uczelni chodzi o to, aby każdy zainteresowany, niezależnie od swojej afiliacji czy statusu, mógł swobodnie korzystać z tych zasobów w celach edukacyjnych, badawczych czy innych.

Dzięki projektowanej platformie wszystkie badania naukowe, publikacje i projekty uczelni znajdą się w jednym miejscu. A dostęp do nich, jak to już podkreślano, będzie miał każdy zainteresowany.

Uczelnia nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem dokonanych zakupów w ramach projektu. Uczelnia zatem w tym przypadku nie będzie nabywała towarów i usług w związku z żadną czynnością opodatkowaną VAT, a warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Beneficjent wykorzystywać będzie nabyte w ramach projektu usługi/towary/środki trwałe do czynności nieopodatkowanych VAT więc nie jest możliwe odliczenie lub zwrot tego podatku. Wystąpi tu brak prawa do odliczenia podatku naliczonego – realizowane zakupy będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (poza VAT). W tym przypadku towar/usługę będzie można przyporządkować tylko do działalności niemającej charakteru gospodarczego. Projekt nie przewiduje komercjalizacji jego efektów oraz nie przewiduje zmiany przeznaczenia efektów, m.in. tworzonej platformy, czyli, z założenia nie powstanie żadna sprzedaż opodatkowana z tym związana. Prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony nie powstanie zarówno w okresie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zostało uregulowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, aby prawo do odliczenia przysługiwało Uczelnia musiałaby wykazać związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, co w tym przypadku nie będzie miało miejsca.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza (w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak już wskazano wcześniej, działalność podstawowa (statutowa) uczelni wyższej nie stanowi działalności gospodarczej.

Wydatki poniesione w ramach projektu będą dokumentowane odrębnymi fakturami. Faktury zakupowe dotyczące realizowanego projektu będą wystawiane na Uniwersytet jako nabywcę towarów i/lub usług. Identyfikacja faktur dokumentujących wydatkowane kwoty oraz ich wyłączne przyporządkowanie do projektu będzie przejrzyste z uwagi na stosowany w projekcie sposób ewidencji.

Zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie, Uniwersytet jako Beneficjent zobowiązuje się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wszystkich wydatków i kosztów Projektu lub do korzystania z odpowiedniego kodu księgowego w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem.

Przez wyodrębnioną ewidencję wydatków i kosztów rozumie się w przypadku Uniwersytetu, ewidencję prowadzoną w oparciu o Ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Uniwersytet jako jednostka prowadząca pełną księgowość – księgi rachunkowe zobowiązany jest do prowadzenia, na potrzeby realizowanego Projektu, wyodrębnionej ewidencji księgowej zgodnie z zasadami rachunkowości, przez co należy rozumieć ewidencję wyodrębnioną w ramach już prowadzonych przez daną jednostkę ksiąg rachunkowych. System ewidencji księgowej będzie umożliwiał sporządzenie sprawozdań i kontroli wykorzystania środków projektu, poprzez wprowadzenie odpowiedniej analityki kont księgowych, tj. kont syntetycznych, analitycznych i pozabilansowych. Wydatki projektowe zaksięgowane zostaną w sposób umożliwiający ich identyfikację. Wszelkie płatności dotyczące projektu realizowane będą przez wyodrębniony rachunek bankowy.

Przechowywanie zgromadzonej dokumentacji projektowej gwarantuje dostępność, poufność i bezpieczeństwo oraz właściwą ścieżkę audytu. Beneficjent jest zobowiązany zapewnić dostępność dokumentacji w sposób umożliwiający weryfikację zgodności z prawem i prawidłowości zadeklarowanych wydatków.

Należy też podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

TSUE, w wyroku z 27 października 2011 roku w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że: „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz.s. I 10605, pkt 43).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady, które dotyczą odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):

Podstawowymi zadaniami uczelni są:

1)prowadzenie kształcenia na studiach;

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4)prowadzenie kształcenia doktorantów;

5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;

6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b)kształceniu,

c)prowadzeniu działalności naukowej;

7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest akademicką uczelnią publiczną posiadającą osobowość prawną, stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie 2021-2027 na realizację Projektu „(…)”.

Wyznaczonym celem głównym dla projektu jest zwiększenie publicznie dostępnych zasobów naukowo-badawczych Uniwersytetu zgodnie z ideą open access. Cel zostanie osiągnięty poprzez budowę nowoczesnej e-usługi w postaci platformy informacji naukowobadawczej Uniwersytetu.

Budowa platformy będzie polegała na wdrożeniu nowoczesnego systemu (…) oraz migracji danych z aktualnie funkcjonujących na Uczelni systemów wewnętrznych, w tym systemu udostępniania pełnych tekstów publikacji i baz bibliograficznych oraz integrację z zewnętrznymi systemami, głównie zarządzanymi przez (…).

Nowa usługa projektowana jest na 4 poziom e-dojrzałości usług w zakresie udostępniania w otwartym dostępie (nieodpłatnie) informacji i zasobów naukowych, badawczych oraz dydaktycznych Uniwersytetu na rzecz społeczeństwa w skali regionu i kraju.

Projektowana e-usługa platformy informacji naukowo-badawczej Uniwersytetu będzie miała charakter otwarty, a zawarte w niej dane będą w pełni dostępne dla każdego zainteresowanego użytkownika. Dostęp przez Internet, umożliwiający skorzystanie z e-usługi w dowolnym miejscu i czasie powoduje, że grupa docelowa odbiorców proponowanego projektu jest w zasadzie nieograniczona. Można wskazać grupy docelowych odbiorców szczególnie zainteresowanych dostępem do projektowanej e-usługi zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym oraz światowym, są to: pracownicy, doktoranci i studenci Uniwersytetu, pracownicy naukowi pozostałych uczelni, instytutów badawczych, nauczyciele w szkołach, bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury w regionie, kraju i na świecie, podmioty instytucjonalne – uczelnie, instytuty badawcze, przedsiębiorstwa, w tym z sektorów (…) oraz (…), wydawcy i przedsiębiorcy z branży wydawniczej i kreatywnej, społeczność regionu, także w odniesieniu do budowania tożsamości na bazie opracowań z zakresu dziedzictwa kulturowego i historii.

Na platformie udostępniane będą wyniki badań naukowych prowadzonych przez pracowników Uniwersytetu realizowane w ramach badań podstawowych, które są źródłem oryginalnych rozwiązań. Udostępnienie informacji o wynikach oryginalnych badań pracowników Uniwersytetu w wolnym dostępie pozwoli na oszczędność nakładów na (…) w zakresie badań podstawowych w sektorze przedsiębiorstw z tytułu braku konieczności powtarzania tych samych eksperymentów przez pracowników firm. Dodatkowo udostępnione wyniki badań mogą być inspiracją do prowadzenia dalszych prac (…) w firmach oraz impulsem do nawiązania współpracy w tym zakresie z pracownikami Uniwersytetu.

Efekty projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy Uczelnia będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto wskazany projekt ma charakter niekomercyjny, dotyczy nieodpłatnego udostępniania zasobów wiedzy. W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu.

Podsumowując, stwierdzić należy, że Uczelnia nie będzie miała prawa do obniżenia należnego podatku od towarów i usług o kwoty podatku naliczonego w całości ani w części, od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.