
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 10 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczenia usług pensjonatu dla koni.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Podatniczka jest osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne (rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Nie jest ona zobowiązana na podstawie odpowiednich przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jest ona polskim rezydentem podatkowym.
Jej własnością są obecnie cztery działki o łącznej powierzchni fizycznej ha. Nadto jest ona współwłaścicielem (po 1/2 udziału wraz z drugim współwłaścicielem - siostrą) działki o powierzchni fizycznej ha. Na części działek wygrodzone zostały pastwiska z wiatami drewnianymi. Na terenie gospodarstwa (działek) jest również zlokalizowany budynek, w którym wydzielono przy użyciu desek drewnianych boksy o powierzchni ok. m2. Na terenie gospodarstwa znajdują się też instalacje wspomagające chów koni, tj.: ujeżdżalnia, lonżownik i miejsce do przechowywania sprzętu.
W związku z powyższym na terenie gospodarstwa podatniczka będzie świadczyć na rzecz innych osób usługi w postaci pensjonatu dla koni stanowiących własność tych osób. Świadczone przez nią usługi będą polegać na zapewnieniu koniom miejsc w boksach i na pastwisku, obsłudze stajennej w postaci czyszczenia boksów i dościelania świeżą ściółką w boksach (słomą), przeprowadzaniu czynności związanych z karmieniem koni w oparciu o siano i dostarczone przez właścicieli koni produkty i zapewnianiu koniom ruchu na wybiegu przy odpowiednich warunkach atmosferycznych. Nadmienić należy, że okresowe szczepienia koni, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie koni będą zapewniali właściciele koni (a nie podatniczka). Koszty zabiegów i usług, o których mowa w zdaniu poprzednim będą ponosić w całości właściciele koni. Podatniczka nie będzie świadczyć usług weterynaryjnych, usług podkuwania koni, ani prowadzić schroniska dla zwierząt gospodarskich. Za świadczenie usług w postaci pensjonatu dla koni podatniczka będzie pobierać opłatę miesięczną z tytułu chowu zwierząt. Usługi powyższe będzie ona świadczyć po wpisaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w ramach kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności 01.62.10.0 „Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”.
Interpretacja indywidualna, o której wydanie podatniczka wnosi dotyczy sytuacji bardzo zbliżonej do stanów faktycznych rozpatrywanych już przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.388.2023.2.KP, 0114-KDIP1-3.4012.842.2024.1.LM oraz 0113-KDIPT1-3.4012.40.2024.2.JM.
Pytanie
Czy usługa pensjonatu dla koni, która będzie świadczona przez podatniczkę jako rolnika ryczałtowego w ramach działalności gospodarczej będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie podatniczki usługa pensjonatu dla koni świadczona przez nią jako rolnika ryczałtowego będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z art. 2 pkt 19 ww. ustawy rolnik ryczałtowy to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnień od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy zwolniona z tego podatku jest dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywana przez rolnika ryczałtowego, oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Usługi rolnicze to usługi wymienione w załączniku nr 3 ww. ustawy. Usługi pensjonatu dla koni są związane z chowem i hodowlą zwierząt i należy przypisać ją do grupowania PKWIU 01.62.10.0. („Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”). W ramach usługi pensjonatu dla koni nie będą świadczone usługi weterynaryjne ani podkuwania. Podatniczka nie będzie też prowadzić usługi schroniska dla zwierząt.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
W myśl art. 2 pkt 21 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych - rozumie się przez to:
a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Z powyższych przepisów wynika, że rolnik ryczałtowy zwolniony jest z podatku VAT w zakresie m.in. świadczenia usług rolniczych, które zostały wymienione w art. 2 pkt 21 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne (rolnikiem ryczałtowym). Nie jest Pani zobowiązana na podstawie odpowiednich przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Pani własnością są obecnie cztery działki o łącznej powierzchni fizycznej ha oraz jest Pani współwłaścicielem (po 1/2 udziału wraz z drugim współwłaścicielem - siostrą) działki o powierzchni fizycznej ha. Na części działek wygrodzone zostały pastwiska z wiatami drewnianymi. Na terenie gospodarstwa (działek) jest również zlokalizowany budynek, w którym wydzielono przy użyciu desek drewnianych boksy o powierzchni ok. m2. Na terenie gospodarstwa znajdują się też instalacje wspomagające chów koni, tj.: ujeżdżalnia, lonżownik i miejsce do przechowywania sprzętu. Na terenie gospodarstwa będzie Pani świadczyć na rzecz innych osób usługi w postaci pensjonatu dla koni stanowiących własność tych osób. Świadczone przez Panią usługi będą polegać na zapewnieniu koniom miejsc w boksach i na pastwisku, obsłudze stajennej w postaci czyszczenia boksów i dościelania świeżą ściółką w boksach (słomą), przeprowadzaniu czynności związanych z karmieniem koni w oparciu o siano i dostarczone przez właścicieli koni produkty i zapewnianiu koniom ruchu na wybiegu przy odpowiednich warunkach atmosferycznych. Nie będzie Pani świadczyć usług weterynaryjnych, usług podkuwania koni, ani prowadzić schroniska dla zwierząt gospodarskich. Za świadczenie usług w postaci pensjonatu dla koni będzie Pani pobierać opłatę miesięczną z tytułu chowu zwierząt. Z wniosku wynika, że opisane usługi należy zaliczyć do grupowania PKWiU 01.62.10.0 „Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”.
Pani wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku VAT świadczenia usług pensjonatu dla koni.
Należy wskazać, że ww. zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.
Od podatku VAT zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.
Odnosząc się do Pani wątpliwości, przede wszystkim należy zauważyć, że usługa, którą Pani świadczy, nie obejmuje świadczenia usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni. Opisanych usług chowu koni (prowadzenia pensjonatu dla koni) nie należy również utożsamiać z prowadzeniem schronisk dla zwierząt gospodarskich. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN „schronisko” oznacza przytułek dla bezdomnych zwierząt. Natomiast konie, którymi będzie się Pani opiekować, w ramach świadczonych usług prowadzenia pensjonatu dla koni, mają swoich właścicieli, którzy będą ponosić opłaty związane z powierzeniem konia. Tym samym świadczone przez Panią usługi mieszczą się w definicji usług rolniczych, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy.
Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy pozwala stwierdzić, że skoro jest Pani rolnikiem ryczałtowym i w ramach prowadzonej działalności rolniczej będzie świadczyła Pani usługi prowadzenia pensjonatu dla koni jako usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, oraz nie wykonuje Pani usług weterynaryjnych ani usług podkuwania koni, ani nie prowadzi Pani schronisk dla zwierząt, to w ramach świadczenia tych usług może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko uznaję prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Końcowo należy podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc tę interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Panią we wniosku.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
