Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.481.2025.1.KS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pt. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) planuje realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą: „(…)”.

W związku z tym Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego złożyła wniosek o dofinansowanie zadania w ramach Programu rozwoju infrastruktury sportowej w Województwie (…).

Gmina (…), w oparciu o Ustawę z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, w ramach tworzenia warunków, w tym organizacyjnych sprzyjających rozwojowi sportu, planuje budowę pełnowymiarowego boiska ze sztuczną murawą. Realizacja zadania dotyczy budowy pełnowymiarowego boiska do piłki nożnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, oświetleniem boiska i zagospodarowaniem terenu i obejmować będzie:

  • budowę boiska sportowego do piłki nożnej o nawierzchni z trawy syntetycznej,
  • budowę niezbędnej do funkcjonowania boiska infrastruktury technicznej: kanalizacji deszczowej z odwodnieniem poprzez zbiorniki retencyjne, wodociągowej oraz instalacji elektrycznej dla potrzeb oświetlenia boiska,
  • montaż słupów oświetleniowych dla oświetlenia sportowego boiska (wys. ok. 18,0 m),
  • budowę ciągów pieszych, dojazdów i parkingu na 10 miejsc parkingowych (w tym 1 miejsce dla osoby niepełnosprawnej), instalację stojaków rowerowych,
  • wykonanie ogrodzenia płyty boiska wraz z piłkochwytami (wys. ok. 8,0 m),

Boisko o nawierzchni z trawy syntetycznej wraz z odwodnieniem - do rozgrywki piłki nożnej, z odprowadzeniem wody opadowej.

Dodatkowo wokół boiska znajdzie się odwodnienie muldowe. Obiekt będzie oświetlony światłem o mocy ok. 500 lux, z możliwością regulowania natężenia oświetlenia.

Planowana konstrukcja podbudowy: trawa syntetyczna, warstwa wyrównawcza, warstwa klinująca, geowłóknina, kruszywo mineralne, grunt rodzimy. Dodatkowo przewiduje się w układzie warstw drenaż co 5 m w obsypce z kruszyw płukanych i instalację nawadniania/zraszania. Boisko wyposażone będzie m.in. w 2 profesjonalne bramki tulejowe z odciągami (profil aluminiowy 120 x 100 mm), 4 bramki treningowe (przenośne 5 x 2 m), kabiny dla zawodników rezerwowych i sędziów. Na terenie obiektu przewidziano również ogrodzenie płyty boiska oraz piłkochwyty wysokość 8,0 m. Wykonane zostaną również dojścia i dojazdy, a także miejsca postojowe.

Wartość inwestycji wynosi odpowiednio: netto - 4.761.990,03 zł, brutto - 5.857.247,74 zł.

Kwota podatku VAT stanowi we wniosku koszt kwalifikowalny projektu.

Wnioskowane dofinansowanie wynosi: do 30% ze środków Marszałka Województwa (…) oraz w tej samej wysokości - ze środków Ministra Sportu i Turystyki. Okres realizacji zadania: od: 1 czerwca 2025 r. do 31 lutego 2026 r.

Inwestycja w postaci pełnowymiarowego boiska ze sztuczną trawą przeznaczona będzie do:

1)treningów i meczów amatorskich,

2)treningów, rozgrywek i turniejów lokalnych a także wojewódzkich drużyn Akademii Piłkarskiej (…), w różnych grupach wiekowych. Akademia organizuje regularne treningi, a także bierze udział w różnych turniejach oraz rozgrywkach ligowych, dzięki temu młodzi piłkarze mają możliwość rozwoju swoich umiejętności w profesjonalnym środowisku,

3)treningów szkoleniowych z udziałem piłkarzy i sportowców czynnie grających w wyższych ligach,

4)treningów i turniejów z udziałem osób ze szczególnymi potrzebami. Pierwszeństwo wykorzystania obiektu będzie miał Klub Sportowy (…). Użytkowanie odbywać się będzie na podstawie ustalonego harmonogramu zajęć klubu i Akademii Piłkarskiej. W przypadku przerw w treningach, boisko udostępniane będzie zainteresowanym klubom i społeczności lokalnej.

W wyniku realizacji opisanej inwestycji powstanie pełnowymiarowe boisko udostępnione klubowi (…) bez obowiązku wnoszenia przez użytkowników żadnych dodatkowych opłat, a użytkowanie będzie odbywało się na podstawie odrębnej umowy sporządzonej pomiędzy Gminą (…), a wyżej wymienionym klubem.

Obiekt wykorzystywany będzie przede wszystkim przez Klub, a także Akademię Piłkarską prowadzącą szeroki proces szkolenia sportowego poprzez szkolenie w zakresie gry w piłkę nożną, jak i promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. Każdy zainteresowany udziałem w Akademii, składa deklarację członkowską zawierającą regulamin udziału w Akademii i zobowiązuje się do wnoszenia opłat członkowskich/składek comiesięcznych na rzecz rozwoju Akademii. Zarówno Akademia Piłkarska, jak i Klub Sportowy pobierać będą drobne opłaty za uczestnictwo. Opłaty za uczestnictwo (członkowskie) w Akademii wnoszone w umiarkowanej wysokości będą miały charakter zwrotu kosztów eksploatacyjnych. Akademia to zarejestrowane Stowarzyszenie z możliwością prowadzenia działalności gospodarczej, ale nie jest podatnikiem VAT.

Użytkowanie obiektu odbywać się będzie na podstawie ustalonego harmonogramu zajęć.

W przypadku przerw w treningach boisko udostępniane będzie zainteresowanym klubom i społeczności lokalnej. Sam Wnioskodawca - Gmina nie planuje odpłatnego wynajmowania budowanego boiska sportowego. Nie są też przewidziane żadne przepływy finansowe ze strony Klubu na rzecz „biorącego w użyczenie” - na podstawie Umowy Użyczenia z 25 marca 2025 r. jest nim Gmina (…) - to znaczy żadne obciążenia o charakterze kosztów najmu lub dzierżawy obiektu itp., nie będą pobierane przez Wnioskodawcę. Udostępnianie obiektu będzie realizowane w ramach zadań własnych JST. Obiekt nie będzie realizował celów komercyjnych Gminy.

Gmina (…) zrealizuje opisaną inwestycję na gruntach, które otrzymała do dyspozycji na podstawie umowy użyczenia, a właścicielem gruntów jest (…). Właściciel użyczył przedmiotowe grunty Spółce z o.o. Ośrodek Sportu i Rekreacji (…), która następnie za zgodą właściciela, użyczyła grunty Gminie w celu realizacji inwestycji dofinansowanej ze środków publicznych - Marszałka Województwa (…) oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Gmina (…) podejmuje szereg działań mających na celu rozwój sportu i kultury fizycznej wśród mieszkańców. Kluczowe inicjatywy zostały objęte Strategią Rozwoju Gminy (…) do 2030 roku, gdzie przedstawiono cele i kierunki rozwoju miasta, w tym w obszarze sportu i rekreacji. Strategia ta ma na celu m.in. poprawę jakości życia mieszkańców poprzez rozwój infrastruktury sportowej oraz promocję aktywnego stylu życia.

Pytanie

Czy Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z realizacją opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu pod nazwą „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również status danego podmiotu, jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności, czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Budowa projektowanego obiektu będącego miejscem aktywności sportowej i rekreacyjnej odbywa się w ramach władztwa publicznego, Gmina wykonując tę inwestycję działać będzie jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym, pomimo budowy obiektu na gruncie uzyskanym w użyczenie. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Dodatkowo planowany projekt będzie miał niekomercyjny charakter, a z boiska będą mogli korzystać bezpłatnie zainteresowani na zasadach ustalonych przez Gminę.

W konsekwencji, Gminie nie będzie przysługiwało w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z zakupem towarów i usług służących realizacją projektu pn.: „(…)”.

Brak prawa odliczenie podatku naliczonego VAT w opisanym zdarzeniu przyszłym wiąże się z realizacją zadań statutowych Gminy (…) i skutkuje uznaniem podatku od towarów i usług jako koszt kwalifikowalny projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacji projektu pt. „(…)”.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie będą spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu zadania pt. „(…)”.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.