
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek sygnowany datą 25 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu. Uzupełnił go Pan pismem z 8 lipca 2025 r. (wpływ 8 lipca 2025 r.) oraz pismem sygnowanym datą 14 kwietnia 2025 r. (wpływ 21 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 13 sierpnia 2025 r. (wpływ 14 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wnioskodawca osiągał przychody z prowadzonej działalności gospodarczej, które są opodatkowane metodą liniową.
Przedmiot prowadzonej działalności można podzielić na dwa elementy:
1.Usługi pilotażu.
2.Usługi informatyczne.
Przez wyżej wskazaną usługę pilotażu należy rozumieć profesjonalne świadczenie usług polegających na sterowaniu samolotów, głównie w formie współpracy kontraktowej.
W ramach tej usługi (pilotażu) Wnioskodawca wykonuje m.in.:
a)pilotowanie samolotów należących do operatorów lotniczych (…),
b)prowadzenie wymaganej dokumentacji operacyjnej (…),
c)prowadzenie odpraw przedlotowych (…),
d)sprawdzanie stanu technicznego samolotu przed i po locie (…).
Natomiast, przez wyżej wskazaną usługę informatyczną należy rozumieć profesjonalne świadczenie usług z zakresu IT. Wnioskodawca współpracuje z agencją (ma z nią podpisaną umowę), która posiada liczne kontrakty na usługi informatyczne od firm zewnętrznych (…). Obecnie Wnioskodawca wskutek zawartej umowy z agencją wykonuje swoje usługi właśnie na rzecz wyżej wskazanej firmy, za pośrednictwem agencji. Obecnie Wnioskodawca wspomaga w rozwoju aplikację (…).
W ramach tej usługi (IT) Wnioskodawca wykonuje m.in.:
a)projektowanie i rozwój oprogramowania – opracowywanie architektury aplikacji, tworzenie kodu źródłowego, implementacja funkcjonalności zgodnych z wymaganiami klienta oraz dostosowywanie systemów do zmieniających się potrzeb biznesowych,
b)współpraca z zespołem programistycznym – aktywna koordynacja prac z innymi członkami zespołu, w tym programistami, testerami i projektantami, w celu realizacji projektów informatycznych zgodnie z ustalonym harmonogramem i zakresem funkcjonalnym,
c)diagnoza i naprawa błędów w kodzie – analiza zgłaszanych problemów, identyfikacja przyczyn błędów w działaniu aplikacji oraz wprowadzanie poprawek mających na celu zapewnienie stabilności i poprawności działania systemów,
d)testowanie aplikacji – przeprowadzanie testów manualnych i automatycznych w celu wykrycia błędów, sprawdzenia zgodności aplikacji z wymaganiami oraz zapewnienia wysokiej jakości końcowego produktu,
e)optymalizacja wydajności – analizowanie działania aplikacji pod kątem szybkości i efektywności, wprowadzanie usprawnień w kodzie oraz dostosowywanie architektury systemu w celu zwiększenia jego responsywności i stabilności,
f)wdrażanie nowych funkcjonalności – implementacja dodatkowych modułów lub rozbudowa istniejących rozwiązań informatycznych zgodnie z potrzebami klienta, a także integracja zewnętrznych usług i systemów,
g)tworzenie dokumentacji technicznej – opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji dotyczącej działania systemu, jego architektury, instrukcji użytkowania oraz procedur serwisowych, wspierających dalszy rozwój i utrzymanie oprogramowania,
h)analiza danych – w szczególności obejmuje opracowywanie algorytmów obliczeniowych, przygotowywanie oraz weryfikację wyliczeń, tworzenie scenariuszy testowych, a także analizę danych pod kątem ich poprawności i zgodności z założeniami projektowymi. Usługa ma charakter analityczno-doradczy i ukierunkowana jest na zapewnienie wysokiej jakości oraz efektywności wdrażanych rozwiązań informatycznych.
Na co dzień Wnioskodawca mieszka w A, gdzie znajduje się jego miejsce zamieszkania oraz rodzina. Z uwagi na wykonywany zawód pilota, jest jednak zobowiązany do częstych wyjazdów służbowych do B, skąd zazwyczaj rozpoczyna wykonywanie obowiązków zawodowych.
W umowie/kontrakcie, który zawarł Wnioskodawca, wskazane jest, że miejscem bazowym jest B. (…). W innym przypadku kontrakt/umowa nie doszłaby do skutku.
Praca Wnioskodawcy może wiązać się z dużą mobilnością oraz koniecznością szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby zleceniodawców. Często zdarza się, że wykonuje on loty w systemie: (…). Z ekonomicznego i logistycznego punktu widzenia powroty do A pomiędzy takimi zleceniami są nieopłacalne oraz czasochłonne. (…).
Dlatego w celu prawidłowego wykonywania swoich usług, Wnioskodawca dotychczas korzystał z noclegów w hotelach, co generowało znaczne koszty stałe, rocznie nawet kilkadziesiąt tysięcy zł.
Poza wyżej wskazanymi usługami pilotażu, Wnioskodawca dodatkowo świadczy usługi jako informatyk. Tego rodzaju działalność pozwala mu na elastyczne zarządzanie czasem pracy – może ją wykonywać w dowolnym zakresie, z dowolnego miejsca, co stanowi istotne uzupełnienie jego głównego źródła dochodu oraz formę wykorzystania czasu pomiędzy lotami.
Celem zminimalizowania wydatków związanych z częstym korzystaniem z hoteli, Wnioskodawca postanowił nabyć w okazyjnej cenie lokal mieszkalny (wykończony), który służy mu jako miejsce tymczasowego pobytu pomiędzy kolejnymi zleceniami.
Nieruchomość ta została nabyta w sposób przemyślany i racjonalny z punktu widzenia organizacji pracy oraz ponoszonych kosztów. W ww. mieszkaniu, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obecnie i taka informacja jest podana w CEIDG.
Lokal położony jest w C, co nie jest przypadkowe – lokalizacja ta umożliwia szybki i sprawny dojazd do (…). Jest to szczególnie istotne w kontekście charakteru pracy, który często dowiaduje się o zleceniu w bardzo krótkim czasie (…), a Wnioskodawca musi być gotowy do stawienia się najszybciej jak jest to możliwe. W praktyce powyższe oznacza, że w ramach umowy/kontraktu Wnioskodawca pełni (…). (…).
(…).
Dzięki posiadaniu lokalu w dogodnej lokalizacji możliwe jest sprawne reagowanie na nagłe wezwania, ograniczenie zbędnych kosztów noclegów oraz zwiększenie elastyczności w wykonywaniu obowiązków zawodowych. W praktyce, gdyby Wnioskodawca nie mógł korzystać z lokalu, musiałby albo wynajmować hotel, albo każdorazowo dojeżdżać z A – podróż w jedną stronę zajmuje około xxx godzin (…). Taka sytuacja mogłaby powtarzać się nawet kilka razy w tygodniu i mogłaby de facto uniemożliwić sprawowanie dyżurów, podczas których Wnioskodawca ma (...) na stawienie się w miejscu pracy (…).
Nabyty przez Wnioskodawcę lokal mieszkalny znajduje się obecnie w stanie technicznym, który jest w pełni zdatny do prowadzenia w nim działalności, lecz wymaga poniesienia pewnych nakładów na jego odświeżenie i odnowienie. Przykładowo, w lokalu stwierdzono liczne niedociągnięcia wynikające z niefachowo przeprowadzonych poprzednich prac wykończeniowych, w tym m.in. bezzasadne otwory w ramach okiennych, które pogarszają parametry termoizolacyjne, a także prowizorycznie wykute otwory w ścianach przeznaczone na instalację elektryczną, wykonane bez zachowania należytej staranności. Dodatkowo, również stan pozostałych elementów wykończenia – takich jak futryny, osprzęt elektryczny (np. kontakty, w tym ich umiejscowienie), czystość ścian czy mebli – kwalifikuje się do odświeżenia z uwagi na zużycie techniczne oraz niski standard estetyczny.
W związku z powyższym Wnioskodawca planuje ponieść następujące nakłady w lokalu na jego remont, tj. doprowadzenie go do poprzedniej funkcjonalności:
a)wymiana wentylacji mechanicznej,
b)wymiana stolarki okiennej,
c)wymiana drzwi wejściowych wraz z futryną,
d)wymiana drzwi wewnętrznych,
e)modyfikacja i wymiana instalacji elektrycznej (gniazdka, punkty świetlne, włączniki, wentylatory, kontakty elektryczne,
f)montaż rolet,
g)remont łazienki, tj. wymiana zużytego sanitariatu, sufitu, poprawa oświetlenia oraz elementów dekoracyjnych,
h)przebudowa i remont aneksu kuchennego,
i)wymiana grzejników,
j)farby do malowania ścian i akcesoria potrzebne do wykonania malowania, tj. wałek, folia i taśma malarska,
k)wymiana podłóg, tj. położenie nowych paneli,
l)wynagrodzenie ekipy remontowej, (dalej łącznie zwane Wydatkami).
Dodatkowo Wnioskodawca planuje:
a)zakup klimatyzacji wraz z montażem,
b)zakup elementów do kuchni takich jak: mikrofalówka, lodówka, ekspres do kawy, płyty kuchennej,
c)szafy wnękowe,
d)zakup mebli takich jak, biurko, fotel biurowy, krzesła, stół, łóżko, kanapa, lampki nocne,
e)zakup telewizora, (dalej łącznie zwane Wyposażeniem lokalu).
Wartość każdego z punktów a-e (Wyposażenie lokalu) nie przekroczy 10 000 zł.
Wnioskodawca również wskazuje, że na zakup owej nieruchomości zaciągnął kredyt hipoteczny.
Dodatkowo, w przypadku zaprzestania wykonywania kontraktu, a tym samym ustania potrzeby wykorzystywania mieszkania jako miejsca odpoczynku pomiędzy lotami, Wnioskodawca – jeśli okaże się to możliwe i zasadne, w przyszłości zamierza wynająć to mieszkanie w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Przy zakupie mieszkania dodatkowo Wnioskodawca poniósł koszt pośrednictwa w zakupie nieruchomości (dalej: Koszt Pośrednika).
Należy podkreślić, że Wnioskodawca nie będzie przebywał w przedmiotowym mieszkaniu w innym celu niż tymczasowy pobyt pomiędzy wykonywanymi zleceniami pilotażowymi, Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości mieszkalnej o pow. 84 m2, położonej w powiecie poznańskim, która zaspokaja jego potrzeby mieszkaniowe oraz jego rodziny.
Doprecyzowanie opisu sprawy
W piśmie z 8 lipca 2025 r. na pytania zawarte w wezwaniu wskazał Pan poniższe informacje:
1)Czy Wydatki, Wyposażenie lokalu oraz Koszt Pośrednika, o których mowa we wniosku, nabył Pan do celów pozostających w związku z potrzebami prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej; jeśli tak – to proszę o wykazanie związku nabytych/poniesionych Wydatków, Wyposażenia lokalu i Kosztów Pośrednika z Pana działalnością gospodarczą?
Odpowiedź:
Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione Wydatki, Koszty Wyposażenia lokalu oraz Koszt Pośrednika w ocenie Wnioskodawcy pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług jako pilot.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że Wnioskodawca na co dzień mieszka w A, natomiast charakter świadczonych przez niego usług wymaga częstych i szybkich przemieszczeń (…). Z tego względu zasadne i racjonalne było nabycie nieruchomości położonej w lokalizacji zapewniającej dogodne (…). Z uwagi na brak znajomości lokalnego rynku nieruchomości oraz chęć dokonania optymalnego wyboru pod względem lokalizacji i funkcjonalności lokalu, Wnioskodawca zdecydował się na skorzystanie z usług profesjonalnego pośrednika. Koszt związany z usługą pośrednictwa uznać należy za uzasadniony i nieodzowny element procesu nabycia lokalu wykorzystywanego w celach związanych z działalnością gospodarczą.
Nabyty lokal pełni funkcję miejsca odpoczynku (…). Należy podkreślić, że zawód pilota związany jest z wysokim poziomem odpowiedzialności, wymaga pełnej koncentracji, dyspozycyjności psychofizycznej oraz zachowania wysokich standardów w zakresie wyglądu zewnętrznego. W tym kontekście lokal stanowi niezbędne zaplecze umożliwiające (…). Koszty poniesione na wyposażenie lokalu, takie jak meble, elementy umożliwiające (…), miejsce do pracy, miejsce do wypoczynku, są zatem funkcjonalnie i celowo powiązane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Wyposażenie to umożliwia Wnioskodawcy nie tylko fizyczny wypoczynek, ale również przygotowanie merytoryczne do wykonywania obowiązków zawodowych, (…).
Dodatkowo Wydatki, w ocenie Wnioskodawcy, poniesione na adaptację lokalu, są bezpośrednio powiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wszystkie wskazane prace miały na celu doprowadzenie lokalu do standardu umożliwiającego jego funkcjonalne i bezpieczne wykorzystanie jako miejsca odpoczynku, przygotowania zawodowego oraz regeneracji psychofizycznej pomiędzy wykonywanymi usługami. Lokal w stanie pierwotnym, z technicznie wyeksploatowanymi instalacjami i wyposażeniem, nie nadawał się do efektywnego użytkowania przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności. Wydatki te przyczyniły się do przystosowania przestrzeni do wymogów zawodowych (…). Dodatkowo Wnioskodawca kierował się w tym przypadku również względami ekonomicznym, brak poniesionych Wydatków mógłby nieść za sobą dodatkowe kosztowne w postaci nakładów na naprawienie awarii, gdzie specjaliści w danych dziedzinach żądają znacznego wynagrodzenia za swoje usługi w przypadku nagłych sytuacji. Dzięki wskazanemu remontowi również w ocenie Wnioskodawcy spadną rachunki eksploatacyjne. (…).
Tym samym Wydatki te pozostają w bezpośrednim i funkcjonalnym związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i zostały poniesione wyłącznie w celu umożliwienia należytego świadczenia usług w ramach tej działalności.
(…).
Dodatkowo oprócz prowadzenia działalności w głównym zakresie (usługi pilotażu), Wnioskodawca świadczy również usługi w obszarze IT. Ograniczenie częstotliwości przejazdów na trasie B – A przekłada się na realną oszczędność czasu, który może zostać efektywnie wykorzystany na realizację dodatkowych zleceń, a tym samym generowanie przychodu. Przykładowo wykonywanie usług informatycznych w warunkach tymczasowego zakwaterowania (hotel) jest znacznie utrudnione z uwagi na brak odpowiednich warunków technicznych i ergonomicznych (…), co bezpośrednio wpływa na efektywność pracy oraz możliwość jej świadczenia w pełnym zakresie.
2)Jaki jest związek przyczynowo-skutkowy nabytych/poniesionych przez Pana Wydatków, Wyposażenia lokalu oraz Kosztu Pośrednika z powstaniem przychodów w Pana firmie? Proszę to dokładnie opisać.
Odpowiedź:
Dla spójności wypowiedzi Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na wskazane pytanie pod pytaniem nr 1.
3)Czy jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT?
Odpowiedź:
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
4)Czy faktury obejmujące Wydatki, Wyposażenie lokalu i Koszt Pośrednika są wystawione na Pana?
Odpowiedź:
Tak.
5)Jakiego rodzaju działalność gospodarczą Pan prowadzi; czy są to czynności:
a)opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnione od podatku od towarów i usług czy,
c)niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź:
Opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
6)Czy nabycie/poniesienie Wydatków, Wyposażenia lokalu oraz Kosztu Pośrednika wpłynie na prowadzoną przez Pana działalność gospodarczą, opodatkowaną podatkiem VAT; jeśli tak – to w jaki sposób nabycie/poniesienie Wydatków, Wyposażenia lokalu oraz Kosztu Pośrednika przyczynią się do uzyskania lub zwiększenia obrotu opodatkowanego przez Pana firmę.
Odpowiedź:
Jak wskazano już powyżej, w odpowiedzi na pytanie nr 1, jednak dla pełniejszego zobrazowania Wnioskodawca pragnie podkreślić, że poniesione Wydatki, Koszt Wyposażenia lokalu oraz Koszt Pośrednika wpłyną na uzyskanie lub zwiększenie obrotu opodatkowanego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Dzięki skorzystaniu z usług profesjonalnego pośrednika Wnioskodawca nabył nieruchomość zlokalizowaną w (…). Przekłada się to na możliwość świadczenia usług na wysokim poziomie merytorycznym i operacyjnym, co bezpośrednio warunkuje uzyskanie wynagrodzenia, a także stwarza realne podstawy do otrzymania w przyszłości wyższego wynagrodzenia lub bardziej korzystnych kontraktów. Ponadto nie można pominąć istotnego aspektu ekonomicznego – inwestycja w lokal znacząco ogranicza konieczność ponoszenia kosztów związanych z zakwaterowaniem w hotelach czy dojazdami z miejsca zamieszkania (które w skali roku mogłyby wynosić dziesiątki tysięcy złotych), co czyni prowadzenie działalności bardziej efektywnym kosztowo i operacyjnie.
W piśmie z 13 lipca 2025 r. na pytania wskazał Pan poniższe informacje:
1)Czy lokal został zakupiony w celu prowadzenia działalności gospodarczej?
Odpowiedź:
Lokal został nabyty z zamiarem wykorzystania do prowadzenia działalności gospodarczej i jest wykorzystywany wyłącznie w ramach tej działalności w sposób opisany we wniosku, (…).
2)Czy lokal został wprowadzony do ewidencji środków trwałych?
Odpowiedź:
Nie, lokal nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych.
3)Czy lokal stanowi składnik majątku firmy?
Odpowiedź:
Lokal technicznie nie został wprowadzony do składnika majątku firmy, ale jest on wykorzystywany w związku z jej prowadzeniem.
4)Kiedy nastąpił zakup lokalu?
Odpowiedź:
Lokal został zakupiony w 2025 roku, a umowa została podpisana w marcu.
5)Czy jest to nieruchomość prywatna wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej?
Odpowiedź:
W ocenie wnioskodawcy niezależnie od tego, czy nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej, czy też nie, a jest wykorzystywana w działalności gospodarczej oznacza, że nie jest majątkiem prywatnym wnioskodawcy. Tym bardziej, jeśli taka nieruchomość wykorzystywana jest wyłącznie do celów jej prowadzenia. Jeśli Wnioskodawca nie prowadziłby działalności, wówczas nie kupiłby takiej nieruchomości.
Pytanie
Czy od wyżej wskazanych Wydatków, Wyposażenie lokalu oraz Kosztu Pośrednika Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie tych wydatków? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, ma On prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od Wydatków i Wyposażenia lokalu oraz Kosztów Pośrednika.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Oznacza to, że odliczenie VAT jest możliwe tylko wtedy, gdy podatnik jest czynnym podatnikiem VAT, a towary lub usługi zostały nabyte w celu wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, tj. do takich czynności, które wiążą się z powstaniem obowiązku podatkowego.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wykazanych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Faktura stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w zakresie, w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z kolei, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury dotyczące transakcji niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych z VAT nie stanowią podstawy do odliczenia.
Podstawowym warunkiem odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku pomiędzy nabyciem towarów lub usług a działalnością opodatkowaną. Warto podkreślić, że związek ten nie musi dotyczyć wyłącznie czynności realizowanych w chwili zakupu. Wystarczy, że towar lub usługa zostanie nabyta w celu wykorzystania w przyszłości w ramach działalności opodatkowanej.
Zatem w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupu towarów lub usług, które są wykorzystywane przyszłości do działalności opodatkowanej, może odliczyć VAT z tych zakupów, nawet jeśli jeszcze nie zostały one użyte w konkretnej czynności opodatkowanej.
Warunkiem jest, aby zakupy te miały realny związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność polegającą na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W przypadku działalności gospodarczej wykonywanej przez osoby fizyczne, w tym przypadku przez Wnioskodawcę, wymaga się, aby działalność była prowadzona w sposób zorganizowany i zarobkowy, co może obejmować np. świadczenie usług informatycznych, czy też pilotaży.
W kontekście odliczenia VAT, ważne jest, że przepisy ustawy przewidują również pewne ograniczenia. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, z prawa do odliczenia VAT nie mogą skorzystać podatnicy, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Jednakże, w omawianym przypadku, Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, co spełnia podstawowy warunek dla skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W przedstawionym przypadku Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych i pilotażu. W ramach swojej działalności zamierza wykorzystywać lokal na cele zawodowe, jak zresztą wskazano w stanie faktycznym.
Z analizy przepisów wynika, że w tej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od Wydatków i Wyposażenia lokalu, wskazanych w stanie faktycznym, które są wykorzystywane do remontu lokalu przeznaczonego wyłącznie na działalność gospodarczą.
Ponieważ Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a lokal, do którego ponosi wydatki, będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej, spełnia on przesłanki do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Prawo do odliczenia VAT przysługuje wówczas, gdy zakupione towary lub usługi są wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, a także gdy faktury dokumentujące te zakupy są zgodne z przepisami ustawy o VAT. W przedstawionej sprawie wszystkie te warunki zostały spełnione, ponieważ Wydatki i Wyposażenie lokalu zostały zakupione w celu przeprowadzenia remontu lokalu i jego wyposażenia przeznaczonego do działalności gospodarczej, a faktury zostały wystawione na nazwisko Wnioskodawcy, który jest czynnym podatnikiem VAT. Zatem Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT od tych wydatków, co pozwala na obniżenie należnego podatku.
Podsumowując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od Wydatków i Wyposażenia lokalu, które są wykorzystywane do remontu i wyposażenia lokalu przeznaczonego na działalność gospodarczą, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Stanowisko pozytywne w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od Wydatków i Wyposażenia lokalu przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wielu wydanych interpretacjach m.in.:
-nr IBPP2/4512-448/16-2/BW: „Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT, a nabywane przez niego materiały oraz robocizna będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na firmę, w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT oraz dotyczyć będą bezpośrednio lokalu zajmowanego na prowadzenie działalności gospodarczej, to Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z remontem pomieszczenia przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej”,
-nr 0114-KDIP4-2.4012.404.2023.2.MŻA: „W związku z powyższym, skoro zamierza jako czynny podatnik podatku VAT wykorzystywać wyremontowany pokój do prowadzenia działalności gospodarczej, tym samym podatek naliczony z tytułu wydatków związanych z ponoszonymi nakładami na jego remont podlegać będzie odliczeniu. W konsekwencji, przysługiwać będzie Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z związku ponoszonymi wydatkami na remont pokoju”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Dla prawa do odliczenia podatku naliczonego wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Przy tym podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 7b ustawy:
W przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, o których mowa w art. 8 ust. 2, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Ww. przepis art. 86 ust. 7b ustawy nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nieruchomością stanowiącą majątek przedsiębiorstwa podatnika, wykorzystywaną zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż prowadzona działalność.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany) bądź pośredni.
Jeśli zakup dotyczy obecnie prowadzonej lub planowanej działalności opodatkowanej, generującej podatek należny, to niezależnie od tego czy:
·zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też
·są to dopiero nakłady (inwestycja w toku)
podatnikowi, co do zasady, przysługuje prawo do odliczenia podatku.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Z kolei art. 86 ust. 7b ustawy dotyczy nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, która stanowi majątek przedsiębiorstwa tego podatnika, oraz wykorzystywana jest zarówno do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów osobistych podatnika, o których mowa w art. 8 ust. 2, oraz gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe.
W tym przypadku kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.
Przepis ten zobowiązuje zatem podatników do wyodrębnienia części podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług, który w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie podlega odliczeniu.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług pilotażu oraz usług informatycznych. W ramach działalności gospodarczej wykonuje Pan czynności opodatkowane podatkiem VAT. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. Wskazał Pan, że przez usługę pilotażu należy rozumieć profesjonalne świadczenie usług polegających na sterowaniu samolotów, głównie w formie współpracy kontraktowej. Natomiast, przez usługę informatyczną należy rozumieć profesjonalne świadczenie usług z zakresu IT. Współpracuje Pan z agencją (ma z nią podpisaną umowę), która posiada liczne kontrakty na usługi informatyczne od firm zewnętrznych. Obecnie wskutek zawartej umowy z agencją wykonuje Pan usługi informatyczne na rzecz (…), za pośrednictwem agencji. Na co dzień mieszka Pan w A, gdzie znajduje się Pana miejsce zamieszkania oraz rodzina. Z uwagi na wykonywany zawód pilota, jest Pan jednak zobowiązany do częstych wyjazdów służbowych do B, skąd zazwyczaj Pan rozpoczyna wykonywanie obowiązków zawodowych. W umowie/kontrakcie, który Pan zawarł, wskazane jest, że miejscem bazowym jest (…). (…). Pana praca może wiązać się z dużą mobilnością oraz koniecznością szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby zleceniodawców. (…). Z ekonomicznego i logistycznego punktu widzenia powroty do A pomiędzy takimi zleceniami są nieopłacalne oraz czasochłonne. (…). Dlatego w celu prawidłowego wykonywania swoich usług, dotychczas korzystał Pan z noclegów w hotelach, co generowało znaczne koszty stałe.
Dodatkowo świadczy Pan usługi jako informatyk. Tego rodzaju działalność pozwala Panu na elastyczne zarządzanie czasem pracy – może Pan ją wykonywać w dowolnym zakresie, z dowolnego miejsca, co stanowi istotne uzupełnienie Pana głównego źródła dochodu oraz formę wykorzystania czasu pomiędzy lotami.
Celem zminimalizowania wydatków związanych z częstym korzystaniem z hoteli, postanowił Pan nabyć w okazyjnej cenie lokal mieszkalny (wykończony), który służy Panu jako miejsce tymczasowego pobytu pomiędzy kolejnymi zleceniami. Nieruchomość ta została nabyta w sposób przemyślany i racjonalny z punktu widzenia organizacji pracy oraz ponoszonych kosztów. W ww. mieszkaniu, prowadzi Pan działalność gospodarczą obecnie.
Lokal położony jest w C, co nie jest przypadkowe – lokalizacja ta umożliwia szybki i sprawny dojazd (…). Jest to szczególnie istotne w kontekście charakteru pracy, który często dowiaduje się o zleceniu w bardzo krótkim czasie (…). W praktyce powyższe oznacza, że w ramach umowy/kontraktu pełni (…). (…). Dzięki posiadaniu lokalu w dogodnej lokalizacji możliwe jest sprawne reagowanie na nagłe wezwania, ograniczenie zbędnych kosztów noclegów oraz zwiększenie elastyczności w wykonywaniu obowiązków zawodowych. Nabyty przez Pana lokal mieszkalny znajduje się obecnie w stanie technicznym, który jest w pełni zdatny do prowadzenia w nim działalności, lecz wymaga poniesienia pewnych nakładów na jego odświeżenie i odnowienie. Zasadne i racjonalne było nabycie nieruchomości położonej w lokalizacji zapewniającej dogodne (…). Z uwagi na brak znajomości lokalnego rynku nieruchomości oraz chęć dokonania optymalnego wyboru pod względem lokalizacji i funkcjonalności lokalu, zdecydował się Pan na skorzystanie z usług profesjonalnego pośrednika. Koszt związany z usługą pośrednictwa uznać należy za uzasadniony i nieodzowny element procesu nabycia lokalu wykorzystywanego w celach związanych z działalnością gospodarczą.
Nabyty lokal pełni funkcję miejsca odpoczynku (…). Zawód pilota związany jest z wysokim poziomem odpowiedzialności, wymaga pełnej koncentracji, dyspozycyjności psychofizycznej oraz zachowania wysokich standardów w zakresie wyglądu zewnętrznego. W tym kontekście lokal stanowi niezbędne zaplecze umożliwiające (…). Planuje Pan ponieść nakłady na remont lokalu : wymiana wentylacji mechanicznej, wymiana stolarki okiennej, wymiana drzwi wejściowych wraz z futryną, wymiana drzwi wewnętrznych, modyfikacja i wymiana instalacji elektrycznej (gniazdka, punkty świetlne, włączniki, wentylatory, kontakty elektryczne, montaż rolet, remont łazienki, tj. wymiana zużytego sanitariatu, sufitu, poprawa oświetlenia oraz elementów dekoracyjnych, przebudowa i remont aneksu kuchennego, wymiana grzejników, farby do malowania ścian i akcesoria potrzebne do wykonania malowania, tj. wałek, folia i taśma malarska, wymiana podłóg, tj. położenie nowych paneli, wynagrodzenie ekipy remontowej (dalej łącznie zwane Wydatkami).
Dodatkowo planuje Pan: zakup klimatyzacji wraz z montażem, zakup elementów do kuchni takich jak: mikrofalówka, lodówka, ekspres do kawy, płyta kuchenna, szafy wnękowe, zakup mebli takich jak, biurko, fotel biurowy, krzesła, stół, łóżko, kanapa, lampki nocne, zakup telewizora (dalej łącznie zwane Wyposażeniem lokalu).
Przy zakupie mieszkania dodatkowo poniósł Pan koszt pośrednictwa w zakupie nieruchomości (dalej Koszt Pośrednika).
Poniesione Wydatki, Koszty Wyposażenia lokalu oraz Koszt Pośrednika pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług jako pilot.
Koszty poniesione na wyposażenie lokalu, takie jak meble, elementy umożliwiające (…), miejsce do pracy, miejsce do wypoczynku, są zatem funkcjonalnie i celowo powiązane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Wyposażenie to umożliwia Panu nie tylko fizyczny wypoczynek, ale również przygotowanie merytoryczne do wykonywania obowiązków zawodowych (…).
Dodatkowo Wydatki poniesione na adaptację lokalu, są bezpośrednio powiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wszystkie wskazane prace miały na celu doprowadzenie lokalu do standardu umożliwiającego jego funkcjonalne i bezpieczne wykorzystanie jako miejsca odpoczynku, przygotowania zawodowego oraz regeneracji psychofizycznej pomiędzy wykonywanymi usługami pilotażu. Lokal w stanie pierwotnym, z technicznie wyeksploatowanymi instalacjami i wyposażeniem, nie nadawał się do efektywnego użytkowania przez Pana w ramach prowadzonej działalności. Wydatki te przyczyniły się do przystosowania przestrzeni do wymogów zawodowych (…). Dodatkowo kierował się Pan w tym przypadku również względami ekonomicznymi, brak poniesionych Wydatków mógłby nieść za sobą dodatkowe koszty w postaci nakładów na naprawienie awarii, gdzie specjaliści w danych dziedzinach żądają znacznego wynagrodzenia za swoje usługi w przypadku nagłych sytuacji. Dzięki wskazanemu remontowi spadną również rachunki eksploatacyjne. (…).
Wydatki te pozostają w bezpośrednim i funkcjonalnym związku z Pana działalnością gospodarczą i zostały poniesione wyłącznie w celu umożliwienia należytego świadczenia usług w ramach tej działalności. (…). Ma to bezpośrednie przełożenie na dalsze kontrakty i wysokość wynagrodzenia – zarówno w ujęciu podstawowym, jak i premiowym. Spanie w przypadkowych, ciasnych hotelach lub każdorazowe powroty do miejsca zamieszkania w A (…) byłyby nie tylko nieekonomiczne, ale także potencjalnie ryzykowne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy. (…). Z tego względu nabycie i przystosowanie lokalu w (…), jako miejsca stałego i komfortowego odpoczynku, było rozwiązaniem racjonalnym, ekonomicznie uzasadnionym oraz w pełni spójnym z charakterem Pana działalności zawodowej.
Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy od wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie tych wydatków.
Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone. Natomiast, prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W orzeczeniu z 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise), TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc), TSUE nie miał wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.
W orzeczeniu z 27 września 2001 r. w sprawie CIBO Participations S.A. (C-16/00) Trybunał doszedł do wniosku, że aby możliwe było odliczenie VAT naliczonego, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wydatkiem a sprzedażą opodatkowaną VAT, co oznacza, że wydatek musi stanowić element kosztowy sprzedaży opodatkowanej. Niemniej TSUE stwierdził, że wydatki na doradztwo związane z procesem przejmowania spółek zależnych przez CIBO stanowią koszty ogólne, mające związek z działalnością opodatkowaną tej spółki.
W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. – Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Jednak brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w pośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.
Zatem niezbędnym warunkiem prawa do odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Odpowiadając na Pana pytanie należy w odniesieniu do wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu przeanalizować, czy istnieje pomiędzy tymi wydatkami a opodatkowaną działalnością gospodarczą Pana firmy bezpośredni lub pośredni (tj. wpływający na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniający się do generowania przez Pana firmę obrotów) związek uprawniający podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionego wydatku i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
W przedmiotowej sprawie, ze względu na charakter poniesionych nakładów, nie można zgodzić się z Panem w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu. W świetle art. 86 ust. 7b ustawy, zakup mieszkania i związane z tym zakupem wydatki na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu w zakresie, w jakim mieszkanie ma być „bazą noclegową” dla Pana, wypełnia realizację Pana celów osobistych w postaci przebywania (zamieszkiwania – nocowania) w określonej miejscowości ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej.
Wydatki na cele mieszkaniowe należą do grupy zakupów, które zasadniczo w pierwszej kolejności służą celom prywatnym. Są to zasadniczo typowe zakupy osobiste, konsumpcyjne, np. dotyczące zapewnienia sobie, na własne potrzeby, odpowiednich warunków mieszkaniowych. Zakupy o charakterze osobistym w szczególności mogą dotyczyć funkcjonowania, eksploatacji i utrzymania mieszkania bądź wydzielonych w nim pomieszczeń na cele prywatne. Prywatnego charakteru tego rodzaju zakupów przeznaczonych na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych nie zmienia również wykorzystywanie mieszkania w części do działalności gospodarczej. Również posiadanie dwóch mieszkań nie przesądza o tym, że wyłącznie jedno służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, osobistych.
Ponadto, uzyskiwanie przychodów (obrotów) w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w zakresie usług pilotażu nie jest uzależnione od zakupu lokalu mieszkalnego i poniesienia związanych z tym zakupem wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu, gdyż odpowiedzialność, punktualność oraz nienaganny wygląd – na które Pan wskazuje – niezbędne są dla wykonywania wielu zawodów poza sferą działalności gospodarczej, np. nauczycieli, urzędników, prawników itp. Niewątpliwie zawód pilota związany jest z wysokim poziomem odpowiedzialności, wymaga pełnej koncentracji, dyspozycyjności psychofizycznej oraz zachowania wysokich standardów w zakresie wyglądu zewnętrznego, jednak nie można tu mówić o sytuacji znacząco odbiegającej od ogólnie przyjętych norm społecznych.
Ponadto, wskazanym przez Pana we wniosku o interpretację celem zakupu lokalu mieszkalnego i poniesienia w związku z tym zakupem wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu było zminimalizowanie wydatków związanych z korzystaniem z hoteli.
Mając na uwadze całokształt ocenianej sprawy należy wskazać, że związek pomiędzy poniesionymi nakładami na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także koszy pośrednika w zakupie lokalu w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług pilotażu jest zbyt nikły, aby można było mówić o faktycznym wpływie tych czynników na Pana działalność opodatkowaną w zakresie usług pilotażu.
Zatem, w odniesieniu do wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu w zakresie Pana działalności gospodarczej związanej z usługą pilotażu nie będzie Pan miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wskazany przez Pana związek ww. wydatków z czynnościami opodatkowanymi jest niewystarczający. Nie wykazał Pan racjonalnego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ww. wydatkami a prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą w zakresie usług pilotażu.
Z wniosku wynika również, że dodatkowo oprócz prowadzenia działalności w głównym zakresie (usługi pilotażu), świadczy Pan również usługi w obszarze IT. Współpracuje Pan z agencją (ma z nią podpisaną umowę), która posiada liczne kontrakty na usługi informatyczne od firm zewnętrznych (…). Obecnie, wskutek zawartej umowy z agencją wykonuje Pan usługi informatyczne właśnie na rzecz wyżej wskazanej firmy, za pośrednictwem agencji. Obecnie wspomaga Pan w rozwoju aplikację (…). Tego rodzaju działalność pozwala Panu na elastyczne zarządzanie czasem pracy – może ją Pan wykonywać w dowolnym zakresie, z dowolnego miejsca, co stanowi istotne uzupełnienie jego głównego źródła dochodu oraz formę wykorzystania czasu (…). Ograniczenie częstotliwości przejazdów na trasie B – A przekłada się na realną oszczędność czasu, który może zostać efektywnie wykorzystany na realizację dodatkowych zleceń, a tym samym generowanie przychodu.
Powyższe wskazuje, że mieszkanie będzie wykorzystywane przez Pana do celów mieszanych, tj. zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, osobistych oraz do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług w obszarze IT.
W przypadku mieszkania wykorzystywanego w części na działalność gospodarczą, a w części na własne cele mieszkaniowe, nie jest możliwe odliczanie podatku naliczonego od wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu w pełnej wysokości.
W związku z powyższym stwierdzenia wymaga, że skoro mieszkanie ma być częściowo wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej, a częściowo do celów osobistych, to przysługuje Panu częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 7b ustawy.
Podsumowując, od wydatków na remont lokalu oraz zakup wyposażenia lokalu, a także kosztów pośrednika w zakupie lokalu przysługuje Panu prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie tych wydatków, na podstawie art. 86 ust. 7b ustawy.
Zatem, oceniając całościowo Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji należy wskazać, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu.
Ponadto, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
