
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 lipca 2025 r. (wpływ 23 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 29 sierpnia 2025 r. (wpływ 29 sierpnia 2025 r.) oraz pismem z 1 września 2025 r. (wpływ 1 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 września 2025 r.)
(…) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury pod nr (...), której organizatorem jest (…).
(...) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Do podstawowych zadań bibliotek należy:
·gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych;
·obsługa użytkowników, przede wszystkim udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej, a także współdziałanie z archiwami w tym zakresie.
Do zadań bibliotek może ponadto należeć prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej.
Wyżej wymieniona działalność, zgodnie z § 14, jest ogólnie dostępna i bezpłatna, z zastrzeżeniem, że opłaty mogą być pobierane:
·za usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne oraz wypożyczenia międzybiblioteczne;
·za wypożyczenia materiałów audiowizualnych;
·za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych;
Wysokość tych opłat nie może przekraczać kosztów wykonania usługi.
(...), zgodnie z zapisami w statucie oraz zgodnie z art. 28 pkt 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, może uzyskiwać przychody ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych.
(...) uzyskuje przychody z:
·otrzymanych dotacji podmiotowej i celowych;
·z opłat wynikających z regulaminu Biblioteki mających formę kary za przetrzymanie zbiorów bibliotecznych, zgubienie/zniszczenie zbioru bibliotecznego i zgubienie bibliotecznej (opłaty niepodlegające VAT);
·opłat z wynajmowanych powierzchni, ksera, wydruku, skanu, sprzedaży wydawnictw, z tytułu zwrotu za wypożyczenia międzybiblioteczne, organizację szkoleń/konferencji (opłaty opodatkowane VAT).
Wysokość przysługującego odliczenia podatku naliczonego (...) w (...) ustala w następującej kolejności:
1.Obliczenie prewspółczynnika ustalonego na podstawie art. 86 ust. 2a-h ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Sposób określenia prewspółczynnika oparty na przychodach jest najbardziej odpowiedni ze względu na specyfikę wykonywanej działalności przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w (...) i dokonywanych przez nią nabyć. W przychodach ogółem ujęte są przychody opodatkowane VAT i zwolnione oraz dotacje, dofinansowania, dary na działalność statutową czyli przychody poza działalnością gospodarczą – przychody statutowe nieodpłatne.
2.Obliczenie proporcji wyliczonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Ustalenie ww. współczynnika opiera się na przychodach opodatkowanych VAT (stawkami 8%, 5%, 23%) uzyskanych m.in. z tytułu:
-opłat za ksera, wydruki, skany,
-wynajem pomieszczeń,
-wynajem krótkoterminowy pokoi gościnnych,
-sprzedaży wydawanego wydawnictwa
oraz przychodach zwolnionych z VAT z tytułu:
-opłat za organizację szkoleń opłaconych ze środków publicznych,
-opłat za wypożyczenia międzybiblioteczne, organizację spotkań autorskich, wystaw (działalność biblioteki).
(...) zamierza zrealizować projekt w ramach zadania pn.: (...).
Na podstawie przeprowadzonego audytu efektywności energetycznej budynku (...), został określony zakres niezbędnych prac, możliwych do wykonania w ramach Projektu. Zaplanowana jest modernizacja m. in. instalacji klimatyzacyjnej, wymiana oświetlenia, docieplenie przegród, wymiana napędów dźwigów wind, wykonanie instalacji fotowoltaicznej, które znacząco wpłyną na zmniejszenie zapotrzebowania energetycznego budynku, tym samym przyczyniając się do obniżenia kosztów użytkowania.
Inwestycja będzie dotyczyła całego budynku, czyli prace będą wykonywane na powierzchni, na której jest prowadzona działalność opodatkowana podatkiem VAT i zwolniona z VAT oraz na powierzchni, na której prowadzona jest działalność statutowa nieodpłatna.
Na pytania o poniższej treści udzielili Państwo odpowiedzi:
Jeśli stosowany prewspółczynnik odliczenia podatku VAT jest ustalany indywidualną metodą:
a)należy podać wzór przyjętej metody i szczegółowo go opisać.
b)czy stosowany przez Państwa sposób obliczenia proporcji obiektywnie będzie odzwierciedlać część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
c)czy stosowany przez Państwa indywidualny sposób obliczenia proporcji będzie zapewniał dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane?
d)jakimi przesłankami kierują się Państwo, uznając, że stosowany przez Państwa sposób obliczenia proporcji będzie najbardziej reprezentatywny – najbardziej będzie odpowiadał specyfice wykonywanej przez Państwa działalności oraz dokonywanych przez Państwa nabyć?
e)jakie przesłanki potwierdzają Państwa ocenę, że sposób określenia proporcji wynikający z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników będzie mniej reprezentatywny od zaproponowanego we wniosku?
f)proszę przedstawić analizę porównawczą ww. prewspółczynnika wyliczanego przez Państwa wg indywidualnego sposobu oraz prewspółczynnika dla samorządowej jednostki kultury, wyliczonego zgodnie z treścią ww. Rozporządzenia.
g)czy Państwa indywidualna metoda wyliczenia wysokości odleczenia podatku VAT będzie uwzględniała Państwa rozliczenia jako prosumenta. Jeśli tak, to w którym miejscu wzoru (licznik, mianownik)?
Odpowiedź: Nie dotyczy. (...) w (...) korzysta z odliczenia częściowego VAT opisanego wyżej, nie stosuje prewspółczynnika odliczenia VAT ustalanego indywidualnie.
Czy w związku z realizacją projektu mają Państwo możliwość bezpośredniego przyporządkowania przedmiotowych wydatków do działalności opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT albo niepodlegającej VAT?
Odpowiedź: Nie mają Państwo możliwości bezpośredniego przypisania wydatków związanych z realizacją projektu (...) do działalności opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT ani niepodlegającej VAT. Projekt będzie inwestycją obejmującą wydatki na prace prowadzone w pomieszczeniach, w których prowadzona jest sprzedaż mieszana (opodatkowana i zwolniona z VAT) oraz działalność statutowa nieodpłatna w (...). Wydatki będą dotyczyły pomieszczeń wspólnych wykorzystywanych do wszystkich rodzajów działalności takich jak korytarze, winda.
Czy w związku z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej w ramach zadania pn.: (...) będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odpowiedź: Tak, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku, będą Państwo dokonywali wprowadzenia energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej?
Odpowiedź: Jeśli „na bieżąco” nie wykorzystają Państwo całej wyprodukowanej energii to nadwyżkę oddadzą Państwo do sieci.
Czy ww. instalacja stanowi mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Odpowiedź: Tak, łączna moc mikroinstalacji nie przekroczy 50kW.
Czy zostanie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeśli tak, to proszę wskazać:
a)Jakie zasady rozliczenia wyprodukowanej energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej zostaną określone w umowie zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym?
b)Czy ww. umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
Odpowiedź: Przewidują Państwo zawarcie umowy z przedsiębiorstwem energetycznym. Instalacje fotowoltaiczne uruchomione po 1 kwietnia 2022 r. rozliczane są w systemie net-billing. Zakładają Państwo, że (...)w (...) nie będzie otrzymywała wynagrodzenia.
Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeżeli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, to czy będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?
Odpowiedź: Nie.
Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, to czy będzie prowadzone dla Państwa „konto prosumenta”, które zawiera ewidencję ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną Państwu za energię elektryczną wprowadzoną do sieci?
Odpowiedź: Tak, będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Będzie prowadzone dla Państwa „konto prosumenta” z tzw. „depozytem prosumenckim”, gdzie zostanie zaewidencjonowana ilość i wartość energii elektrycznej. Całość środków z „depozytu prosumenckiego” będzie wykorzystywana do pokrycia bieżących rachunków za energię elektryczną.
Czy ww. instalacja fotowoltaiczna będzie mieściła się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, proszę wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Odpowiedź: Nie.
Do jakich czynności będzie wykorzystywana przez Państwa instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać, jakie to czynności),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać, jakie to czynności),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać, jakie to czynności)?
Odpowiedź: W związku z tym, że w budynku jest jedna instalacja elektryczna to instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej, czynności zwolnionych i niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Przykłady czynności:
a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:
·wydruki, skany dokumentów,
·wynajem pomieszczeń,
·wynajem krótkoterminowy pokoi gościnnych,
·sprzedaż wydawanego wydawnictwa.
b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług:
·organizacja szkoleń opłaconych ze środków publicznych,
·opłaty za wypożyczenia międzybiblioteczne, organizację spotkań autorskich, wystaw (działalność biblioteki).
c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:
·działalność statutowa biblioteki: udostępnianie i wypożyczenia książek.
W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Nie ma możliwości przyporządkowania.
W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to czy będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odpowiedź: Nie ma możliwości przyporządkowania.
Czy są Państwo w stanie wyodrębnić wydatki ponoszone na instalację fotowoltaiczną od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu?
Odpowiedź: Nie ma możliwości wyodrębnienia wydatków na instalację fotowoltaiczną od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu.
Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a)będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim terminie?
b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka będzie „przepadała”?
Odpowiedź: System rozliczeniowy net-billing nie przewiduje „wykorzystania” nadwyżki energii elektrycznej w późniejszym terminie. Nadwyżka nie przepada, lecz jest „przeliczona” na środki pieniężne, (zgodnie z obowiązującym cennikiem), które następnie są „gromadzone” na indywidualnym „koncie/depozycie prosumenckim”. Środki z depozytu w całości będą wykorzystywane do rozliczania bieżących rachunków za energię elektryczną.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 września 2025 r.)
Czy w związku z realizacją projektu (...), który będzie inwestycją obejmującą prace na powierzchni, na której prowadzona jest działalność statutowa nieodpłatna oraz sprzedaż mieszana (opodatkowana i zwolniona z VAT), (...) w (...) przysługuje częściowe odliczenie podatku VAT wg prewspółczynnika zgodnie z art. 86 ust. 2a-h ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz proporcji zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług ustalonej według sposobu przedstawionego w opisie stanu faktycznego/przyszłego?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 września 2025 r.)
Państwa zdaniem, (...)w (...) będzie przysługiwało częściowe odliczenie podatku naliczonego od kwoty podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 2a-h ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
-odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.
Zasady tworzenia i działania instytucji kultury określa ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Jak wynika z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Jak stanowi art. 9 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Na mocy art. 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.
Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.
Natomiast przepisy art. 28 ust. 2 i 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowią, że:
2. Przychodami instytucji kultury są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
3. Organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji:
podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
Zasada wyrażona w art. 86 ust. 1 ustawy, wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Podatnik ma obowiązek dokonania tzw. alokacji podatku, czyli odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do tego rodzaju sprzedaży, z którym są związane.
Zatem, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego
oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne
w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo
jest zwolniona od podatku.
Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne oraz art. 90 ustawy.
Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Jak wynika z art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W świetle art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Na mocy art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
W myśl art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Stosownie do art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem. Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucji kultury,
P – przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
Jednocześnie, zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia,
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
-eksportu towarów,
-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju;
Wyjaśnić należy, że pojęcie obrotu, o którym mowa w powyższej regulacji powinno być interpretowane tak jak w przypadku art. 90 ustawy. Obrót powinien być rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług pomniejszona o VAT.
W świetle regulacji cytowanego rozporządzenia, w liczniku proporcji należy uwzględnić roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez instytucję kultury (pomnożony przez liczbę 100) rozumiany jako wszystko, co stanowi zapłatę, którą instytucja ta otrzymała lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Natomiast mianownik tej proporcji obejmuje przychody wykonane samorządowej instytucji kultury (określone przez ustawodawcę).
W myśl § 2 pkt 12 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych samorządowej instytucji kultury – rozumie się przez to przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl § 4 ust. 2 rozporządzenia:
Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Wyłączenie ww. transakcji z przychodów wykonanych samorządowej instytucji kultury (mianownik proporcji) zapewnia spójność (symetrię) z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji), i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które zniekształcałyby tę proporcję.
Dodatkowo, zgodnie z § 8 rozporządzenia:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Stanowią one uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Jak wynika z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z treści art. 90 ust. 2 ustawy wynika, że:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Na podstawie art. 90 ust. 9a ustawy:
Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98 % oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100 %;
2)nie przekroczyła 2 % – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0 %.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem, dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Podsumowując, przywołane wyżej przepisy prawa, aby odliczyć podatek naliczony podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności:
-opodatkowanej podatkiem VAT,
-zwolnionej od podatku,
-niepodlegającej opodatkowaniu.
Zatem, w przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (tzw. prewspółczynnik), a następnie – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku – w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy (tzw. współczynnik sprzedaży).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury. Są Państwo także zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT (stawkami 8%, 5%, 23%), zwolnioną od podatku i statutową nieodpłatną – niepodlegającą opodatkowaniu. Zamierzacie Państwo zrealizować projekt w ramach zadania pn.: (...). Inwestycja będzie dotyczyła całego budynku, czyli prace będą wykonywane na powierzchni, na której jest prowadzona działalność opodatkowana podatkiem VAT i zwolniona z VAT oraz na powierzchni, na której prowadzona jest działalność statutowa nieodpłatna.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu wg prewspółczynnika obliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a-h ustawy w powiązaniu z § 4 ust. 1 rozporządzenia, a następnie proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy.
Projekt będzie inwestycją obejmującą wydatki na prace prowadzone w pomieszczeniach, w których prowadzona jest sprzedaż mieszana (opodatkowana i zwolniona z VAT) oraz działalność statutowa nieodpłatna. W ramach projektu zaplanowano również założenie instalacji fotowoltaicznej. Będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii. Instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej, czynności zwolnionych i niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Nie mają Państwo możliwości wyodrębnienia wydatków na instalację fotowoltaiczną od pozostałych wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu. Wskazali Państwo również, że nie mają Państwo możliwości bezpośredniego przypisania wydatków związanych z realizacją projektu do działalności opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT ani niepodlegającej VAT. W związku z powyższym, wysokość przysługującego odliczenia podatku naliczonego ustalają Państwo w następujący sposób:
1.Obliczenie prewspółczynnika ustalonego na podstawie art. 86 ust. 2a-h ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
2.Obliczenie proporcji wyliczonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak już wcześniej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności będzie więc przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT), z którymi wydatki te będą związane. Podatnik będzie miał zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakimi czynnościami będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe – podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak będzie natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
Natomiast w przypadku, gdy dokonywane zakupy towarów i usług służą do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a bezpośrednie przyporządkowanie tych zakupów do działalności gospodarczej nie jest możliwe, podatek do odliczenia od zakupów realizowanych przez samorządową instytucję kultury ustala się z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji, na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.
Mając na uwadze powyższe, skoro nie mają Państwo możliwości przypisania nabywanych towarów i usług będących przedmiotem wniosku do konkretnego rodzaju działalności (opodatkowanej VAT, zwolnionej od podatku, niepodlegającej opodatkowaniu), należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, obliczonego zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., tj. wg wzoru dla samorządowej instytucji kultury.
W dalszej kolejności, w przypadku gdy towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak również zwolnionych od tego podatku, w sytuacji gdy nie mają Państwo możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z ww. projektem do poszczególnych rodzajów czynności, będą Państwo zobowiązani w odniesieniu do tych zakupów do proporcjonalnego rozliczenia podatku zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Reasumując, w odniesieniu do wydatków w związku z realizacją projektu pn.: (...), który będzie inwestycją obejmującą prace na powierzchni, na której prowadzona jest działalność statutowa nieodpłatna oraz sprzedaż mieszana (opodatkowana i zwolniona z VAT), będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT wg sposobu określenia proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a-h ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, a następnie przepisów art. 90 ust. 2 i kolejne ustawy. Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Podsumowując, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
