Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.334.2025.1.RM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2025 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów na podstawie art. 33a ustawy oraz korekty kwot podatku należnego z tytułu importu towarów, w związku z wprowadzeniem systemu (AIS/IMPORT PLUS). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. jest czynnym podatnikiem VAT rozliczającym ten podatek za okresy miesięczne. Jednocześnie Spółka posiada status upoważnionego przedsiębiorcy (status AEO), w rozumieniu art. 38 unijnego kodeksu celnego.

Podstawowa działalność Spółki skupia się na produkcji (...), których sprzedaż opodatkowana jest podatkiem VAT, stawkami innymi niż zwolniona. Dla potrzeb produkcji (...), Spółka nabywa materiały (...) (dalej: Towary) z krajów trzecich, w ramach importu towarów w rozumieniu ustawy VAT.

Spółka posiada status podatnika VAT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, zobowiązanego do zapłaty VAT od importowanych Towarów.

Zgodnie z przyjętą praktyką branży, w której działa Spółka, cena zakupu Towarów (które są przywożone do Polski z krajów trzecich) uzależniona jest m.in. od:

  • średniomiesięcznych notowań (...) na określonym rynku (dla miedzi: notowania na giełdzie (...)) z miesiąca określonego w umowie z dostawcą; oznacza to, że cena może być ustalana na bazie notowań z miesiąca dostawy Towarów (M), jak również z miesiąca następnego czy kolejnych (np. M+1 lub M+2… M+n),
  • zawartości określonych pierwiastków/wilgotności w nabywanych Towarach; parametry te ustalane są w miesiącach następujących po zakupie Towarów i po ich dostawie do Spółki, z uwagi na konieczność ich opróbowania i korzystania z zewnętrznych laboratoriów, w tym laboratoriów rozjemczych w sytuacji sporów między dostawcą a Wnioskodawcą co do zawartości np. pierwiastków (...) w dostarczonych Towarach.

Ostateczne parametry decydujące o cenie są więc ustalane i znane po ich dostawie do Polski i dokonaniu odprawy importowej w przywozie.

W związku z powyższym, dostawca Spółki na moment wysyłki Towarów do Spółki fakturuje te dostawy według „cen pierwotnych” ustalonych na moment wysyłki z kraju trzeciego (wg znanych i ustalonych przez dostawcę, w tym momencie, parametrów zmiennych ceny). Natomiast w okresie, w którym znane są rzeczywiste elementy ceny, dostawca wystawia fakturę na cenę ostateczną, odpowiednio korygując (+/) uprzednio zafakturowaną cenę pierwotną.

Wobec braku wiedzy co do ceny importowanych Towarów na moment ich wprowadzenia na polski obszar celny, ich import realizowany jest przez Spółkę z zastosowaniem uproszczenia celnego, o którym mowa w art. 166 unijnego kodeksu celnego (dalej: UKC), tj. zgłoszenia uproszonego, na które to uproszczenie Spółka posiada wymagane prawem pozwolenie, wydane w drodze decyzji administracyjnej przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (dalej: Pozwolenie).

Zgodnie z art. 166 ust. 1 UKC, organy celne mogą wyrazić zgodę, aby osoba zgłosiła towary do procedury celnej w formie zgłoszenia uproszczonego, które nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub do którego nie załączono wszystkich niezbędnych dokumentów. Na etapie składania zgłoszenia uproszczonego zgłaszający może nie być w posiadaniu niektórych dokumentów wymaganych do objęcia towaru wnioskowaną procedurą, np. wartości celnej, jednakże zobowiązany jest do przedłożenia wraz ze zgłoszeniem uproszczonym dokumentów warunkujących objęcie towaru wnioskowaną procedurą.

Wg art. 167 ust. 1 UKC, w przypadku zgłoszenia uproszczonego zgodnie z art. 166 (...) zgłaszający składa we właściwym urzędzie celnym i w określonym terminie zgłoszenie uzupełniające zawierające dane niezbędne dla danej procedury celnej.

W przypadku zgłoszenia uproszczonego, zgodnie z art. 166, niezbędne załączane dokumenty znajdują się w posiadaniu zgłaszającego i pozostają do dyspozycji organu celnego w określonym terminie.

Import Towarów, zgodnie z warunkami ww. Pozwolenia prezentuje się obecnie jn.:

  • na moment przywozu Towaru na terytorium RP jest składane celne zgłoszenie uproszczone o dopuszczenie Towaru do obrotu; wartość celna Towaru oraz należności celne, w tym VAT od importu (do zapłaty których zobowiązana jest Spółka) są określane na podstawie cen pierwotnych;
  • po uzyskaniu od dostawcy dokumentów określających cenę ostateczną, zostaje złożone zgłoszenie uzupełniające wskazujące ostateczne ceny nabywanych Towarów, w oparciu o które są określone ostateczne wartości celne oraz należności celne, w tym podatek VAT od importu; w wyniku ustalenia ceny ostatecznej i złożenia zgłoszenia uzupełniającego, pierwotna kwota VAT ulega zmniejszeniu lub zwiększeniu (w związku ze zmianą wartości importowanych towarów w wyniku ustalenia ceny ostatecznej).

Podatek należny VAT od importu Towarów stanowi jednocześnie w Spółce podatek naliczony, który odliczany jest w pełni na zasadach określonych w art. 86 ustawy VAT (jako związany z czynnościami opodatkowanymi).

Jak wskazano powyżej, zgłoszenie uzupełniające jest składane przez Spółkę bezpośrednio po otrzymaniu od dostawcy faktury określającej cenę ostateczną, przy czym zgodnie z Pozwoleniem na stosowanie tej procedury, zgłoszenie uzupełniające winno być złożone nie później niż w terminie X miesięcy od daty złożenia zgłoszenia uproszczonego.

W praktyce, z uwagi na specyfikę ustalania cen Towarów, zgłoszenie uzupełniające składane jest przez Spółkę nawet po upływie 4-5 miesięcy (w sporadycznych przypadkach nawet później), licząc od miesiąca złożenia zgłoszenia uproszczonego i dopuszczenia Towarów do obrotu na terytorium RP (niemniej z zachowaniem terminu wskazanego w Pozwoleniu do złożenia zgłoszenia uzupełniającego).

Obecnie Spółka rozlicza VAT od importu Towarów na zasadach określonych w art. 33a ustawy VAT, tj. poprzez deklarację podatkową VAT. W miesiącu złożenia zgłoszenia uproszczonego Spółka wykazuje import (udokumentowany tym dokumentem) w deklaracji podatkowej. Korekty ceny importowanych Towarów (w tym VAT od importu), zgłaszane przez Spółkę zgodnie z Pozwoleniem w zgłoszeniu uzupełniającym, wykazywane są w deklaracji w miesiącu ich powstania, tj. w deklaracji bieżącej. Rozliczenia te dokonywane są zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawcę interpretacją znak 0111-KDIB3-3.4012.481.2020.1.PK.

Od 19 czerwca 2025 r. planowane jest (przez Ministerstwo Finansów) wdrożenie nowego systemu, tj. systemu AIS/IMPORT PLUS (dalej: System), dedykowanego do dokonywania przez importerów formalności celnych w imporcie, w tym dokonywania zgłoszeń celnych.

Korzystanie z Systemu będzie wymagać od Spółki przestrzegania zasad obsługi zgłoszeń celnych określonych m.in. w Instrukcji „Funkcjonalności systemu AIS/IMPORT PLUS, AIS/VAT oraz AIS/e-COMMERCE - instrukcja dla użytkowników wewnętrznych systemu” oraz „Wytycznych w sprawie stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166, 179 i 182 UKC.” (dalej: Wytyczne). Dokumenty te zamieszczane są na ogólnodostępnej platformie Ministerstwa Finansów.

Wytyczne, które mają obowiązywać po wdrożeniu nowego Systemu w zakresie importu (wydanie 1.15) wskazują cyt.: „Osoby, które przy realizacji procedury uproszczonej będą stosowały art. 33a ustawy o VAT winny:

  • w systemie AIS/IMPORT PLUS - przy typie opłaty B00 podać kwotę podatku VAT i metodę płatności „G” (w związku z faktem, że podatek nie będzie podlegał uiszczeniu ani zabezpieczeniu), (…)

Uwaga: w przypadku dokonywania zgłoszeń w formie zgłoszenia uproszczonego, wyliczenie należności celnych i podatkowych następuje dopiero na etapie zgłoszenia uzupełniającego. W związku z powyższym w przypadku korzystania z dłuższych terminów na złożenie zgłoszenia uzupełniającego, niż do 10 dnia po końcu okresu rozliczeniowego, nie będzie możliwości rozliczenia podatku w trybie art. 33a ustawy o VAT”.

Po wdrożeniu nowego Systemu, Spółka w dalszym ciągu będzie dokonywać importu Towarów na podstawie posiadanego Pozwolenia w procedurze zgłoszenia uproszczonego oraz zamierza kontynuować rozliczenie VAT na zasadach przewidzianych w art. 33a ustawy VAT. Jednak z uwagi na treść Wytycznych powzięła wątpliwości sformułowane w pytaniach jn.

Ponadto Spółka informuje, iż w okresie korzystania z możliwości rozliczania VAT na podstawie art. 33a ustawy VAT Spółka nie posiada i nie będzie posiadać w przyszłości żadnych zaległości we wpłatach podatkowych ani zaległości we wpłatach składek na ubezpieczenia społeczne. Tym samym, po wprowadzeniu nowego Systemu Spółka będzie spełniać wymogi określone w art. 33a ust. 2 ustawy VAT.

Pytania

1)Czy w okolicznościach opisanych we Wniosku, po wprowadzeniu nowego Systemu (dedykowanego do obsługi zgłoszeń celnych w imporcie), Spółka będzie uprawniona do rozliczania podatku należnego z tytułu importu Towarów wg zasad określonych w art. 33a ustawy o VAT?

2)W przypadku stosowania rozliczenia podatku VAT od importu Towarów na podstawie art. 33a ustawy o VAT (po wprowadzeniu nowego Systemu), w którym miesiącu Spółka będzie zobowiązana do wykazania w deklaracji podatkowej korekt kwot podatku należnego od importu Towarów, wynikających ze zgłoszenia uzupełniającego oraz podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1   

Po wprowadzeniu nowego Systemu Spółka będzie uprawniona do rozliczania VAT od importu Towarów na zasadach określonych w art. 33a ustawy o VAT.

Ad 2

Korekty VAT (zarówno in minus, jak i in plus) winny być wykazane w deklaracji podatkowej w miesiącu złożenia zgłoszenia uzupełniającego.

Uzasadnienie

Ad 1

Zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Jednocześnie art. 33a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, że (w przypadku podatników posiadających status AEO lub posiadających pozwolenie na stosowanie uproszczenia, o którym mowa w art. 166 UKC) prawo do rozliczenia VAT poprzez deklarację przysługuje podatnikowi pod warunkiem (Warunek określony w art. 33a ust. 2 pkt 3 ustawy VAT nie dotyczy Spółki w związku z art. 33a ust. 2d tej ustawy):

a)przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,

b)potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.

Wskazane regulacje wyznaczają jedyne warunki, których spełnienie daje Spółce prawo do rozliczania VAT należnego od importu poprzez deklarację podatkową (a nie wpłatę na rachunek właściwego organu, zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy VAT).

W przypadku podatników dokonujących importu towarów zgodnie z posiadanym pozwoleniem na stosowanie zgłoszenia uproszczonego (art. 166 UKC), przepisy ustawy VAT (wbrew stwierdzeniom w Wytycznych) nie warunkują również prawa do uproszczenia z art. 33a ustawy VAT od daty dokonania złożenia zgłoszenia uzupełniającego, jeżeli to (zgłoszenie uzupełniające) jest składane przez podatnika w terminie zgodnym z posiadanym pozwoleniem (na stosowanie tej procedury celnej w imporcie).

Także wyjaśnienia Ministerstwa Finansów zamieszczone na stronie: https://www.podatki.gov.pl /vat/wyjasnienia/zmiany-w-zakresie-rozliczania-podatku- vat-z-tytulu-importu-towarow/, a dotyczące zasad rozliczania podatku VAT wg regulacji art. 33a ustawy o VAT wskazują:

„Z dniem 1 lipca 2020 r. wchodzą w życie zmiany w zakresie art. 33a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą o VAT”, wprowadzone przepisami art. 33 ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz. U. poz. 1495) polegające na rozszerzeniu grupy podatników uprawnionych do rozliczania podatku z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Przepisy te umożliwią rozliczanie podatku z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej podatnikom zarejestrowanym jako podatnicy VAT czynni, jeżeli będą dokonywać zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych. Warunek dokonywania zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego nie ma zastosowania do podmiotów posiadających pozwolenie na stosowanie uproszczeń, o których mowa w art. 166 oraz w art. 182 unijnego kodeksu celnego i do podmiotów posiadających status upoważnionych przedsiębiorców, tzw. AEO.

Rozliczeniem podatku bezpośrednio w deklaracji podatkowej może być objęty cały import towarów, tj. zarówno objęty uproszczeniami celnymi, jak i objęty zgłoszeniami celnymi na ogólnych zasadach”.

W okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku nie będzie miał również zastosowania    art. 33a ust. 6a i ust. 7 ustawy VAT, który wskazuje:

  • W przypadku gdy podatnik nie rozliczył w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1, może dokonać korekty deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.
  • Podatnik, który wybrał rozliczenie podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1 i nie rozliczył tego podatku w całości lub w części na tych zasadach w terminie, o którym mowa w ust. 6a, traci prawo do rozliczania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu importu towarów wykazanego w zgłoszeniu celnym, w odniesieniu do którego nie rozliczył w całości podatku w deklaracji podatkowej. Podatnik jest obowiązany do zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu do poboru kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego.

Zauważyć bowiem należy, iż w przywołanych wyjaśnieniach wskazano wprost, że prawo do rozliczenia VAT w deklaracji (art. 33a ustawy VAT) posiadają podatnicy korzystający również z uproszczeń celnych w imporcie, w tym na podstawie art. 166 UKC, bez względu na termin składania zgłoszenia uzupełniającego, pod warunkiem, że jest składane w terminie określanym w pozwoleniu na stosowanie tej procedury.

Istota celnego zgłoszenia uproszczonego (które stosuje Spółka) polega zatem na uznaniu, iż zgłoszenie uzupełniające nie powinno być traktowane jako wsteczna korekta zgłoszenia uproszonego lecz korekta bieżąca, gdyż jest następstwem okoliczności, które zaistniały po dacie importu.

Poprawność takiej wykładni przepisów znajduje potwierdzenie we wskazanej interpretacji indywidualnej znak 0111-KDIB3-3.4012.481.2020.1.PK, jak również w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-782/23 z 15 maja 2025 r.

W wyroku tym uznano, że korekta wykazana w zgłoszeniu uzupełniającym nie może być traktowana jako procedura/korekta sprostowania pierwotnego zgłoszenia celnego uregulowana w art. 173 ust. 3 UKC. Tym samym, do wielkości korygujących ujawnianych w zgłoszeniach uzupełniających nie ma zastosowania art. 33a ust. 6a i ust. 7 ustawy VAT, gdy składane są one przez podatnika w terminie określonym w pozwoleniu na stosowanie procedury uproszczonej, również gdy pozwolenie przewiduje termin złożenia tegoż zgłoszenia uzupełniającego w terminie dłuższym niż 4 miesiące od momentu dopuszczenia towarów do obrotu na terenie RP (a więc powstania obowiązku podatkowego w imporcie).

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż spełniać będzie warunki do stosowania procedury rozliczenia podatku należnego od importu Towarów w deklaracji podatkowej, określone w ustawie podatkowej. Warunki ustawowe nie mogą być bowiem modyfikowane przez instrukcje/ wytyczne gdyż nie stanowią one źródła prawa. W konsekwencji Spółka będzie uprawniona do rozliczania podatku VAT od importu Towarów (dokonywanego z zastosowaniem wskazanej powyżej celnej procedury uproszczonej, tj. wynikającego zarówno z celnego zgłoszenia uproszczonego jak i zgłoszenia uzupełniającego) poprzez deklaracje podatkowe VAT, co w efekcie zwalniać będzie Spółkę z obowiązku zapłaty kwot podatku VAT od importu tych Towarów.

Ad 2

Zgodnie z art. 40 ustawy VAT, w sytuacji gdy kwota podatku od importu towarów została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejszyła kwotę podatku należnego.

Biorąc jednak pod uwagę zasady rozliczania kwot podatku od importu na zasadach art. 33a ustawy VAT, ww. regulacja (art. 40) nie będzie miała zastosowania do stanu będącego przedmiotem Wniosku o interpretację. Bowiem w przypadku rozliczania VAT od importu towarów poprzez deklarację podatkową nie dochodzi do jego zapłaty. Powyższe przepisy prowadzą zatem do wniosku, że każda korekta kwot podatku VAT +/- (powstająca w okolicznościach opisanych w niniejszym Wniosku) winna być rozliczona poprzez deklarację podatkową.

Należy również zauważyć, że przepis art. 33a oraz art. 86 ust. 2 pkt. 2 lit. b) ustawy o VAT umożliwia importerom (będącym czynnymi podatnikami VAT), rozliczenie podatku należnego od importu towarów na zasadach analogicznych do rozliczenia np. podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a zatem poprzez ujęcie kwot podatku należnego i naliczonego w deklaracji podatkowej. Istotą tego uproszczenia jest więc umożliwienie podatnikowi rozliczenia podatku jedynie poprzez wykazanie kwot podatku w deklaracji podatkowej. Zgodnie z zamiarem ustawodawcy, podatek ten wykazany powinien być jednocześnie jako podatek należny i naliczony (podlegający odliczeniu na zasadach ogólnych), co gwarantuje pełną neutralność takiego rozliczenia. Jak wskazuje bowiem art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego w przypadku importu towarów stanowi kwota podatku należnego w przypadku, o którym mowa w art. 33a.

Wskazać również należy, że przepisy ustawy VAT (ani przepisy wykonawcze) nie zawierają regulacji, która wprost wskazywałaby moment, w którym korekta VAT winna być ujawniona i rozliczona w deklaracji podatkowej, w okolicznościach takich jak wskazane we Wniosku, tj. gdy podatnik rozlicza import z zastosowaniem celnej procedury zgłoszenia uproszczonego (art. 166 UKC) oraz z wykorzystaniem zasad określonych w art. 33a ustawy VAT.

Kwestia momentu rozpoznania podatku należnego VAT, w związku z korektą ceny, była w przeszłości przedmiotem szeregu rozstrzygnięć sądowych (wyrok sygn. akt I SA/Wr 1262/17, wyrok sygn. akt I FSK 213/10, wyrok sygn. akt I FSK 12/11, wyrok sygn. akt I FSK 1680/11, wyrok sygn. akt I FSK 850/11, wyrok sygn. akt I FSK 1875/0), które wykształciły jednolite stanowisko, zgodnie z którym w sytuacji gdy podstawa opodatkowania VAT podlega korekcie i jest wynikiem okoliczności zaistniałych po dacie powstania pierwotnego obowiązku podatkowego, korekta VAT należnego winna być rozpoznawana „na bieżąco”, co winno być analogicznie stosowane w przypadku importu towarów z zastosowaniem art. 33a ustawy o VAT.

Obowiązujące obecnie przepisy ogólne ustawy VAT również wskazują, iż korekta podstawy opodatkowania i podatku należnego winna być dokonana w okresach bieżących (a nie wstecznych), gdy przyczyna tych korekt zaistniała dopiero po dacie powstania obowiązku podatkowego.

Przykładowo:

  • art. 29a ust. 15a ustawy VAT wskazuje: W przypadku importu usług oraz dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca, gdy podstawa opodatkowania uległa obniżeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania.
  • art. 29a ust. 17 ustawy VAT wskazuje: W przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.
  • art. 30a ust. 1a ustawy VAT: W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdy podstawa opodatkowania uległa obniżeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania.

Stąd też w ocenie Spółki, korekty podatku VAT, wynikające ze zgłoszeń uzupełniających (zarówno zwiększających, jak i zmniejszających VAT) – po wprowadzeniu nowego Systemu dedykowanego do rozliczeń importu - winny być w dalszym ciągu ujawniane w deklaracjach podatkowych „na bieżąco”, tj. w okresie złożenia przez podatnika wskazanego zgłoszenia uzupełniającego (co znajduje uzasadnienie również w interpretacji znak 0111-KDIB3-3.4012.481.2020.1.PK.).

Takie rozliczenie będzie w dalszym ciągu gwarantować neutralność podatkową, i to zarówno dla podatnika, jak i dla budżetu. Jednocześnie takie rozliczenie korekt VAT będzie realizować cel ustawodawcy, który wprowadzając uproszczenia przewidziane art. 33a ustawy o VAT wskazał, że „Zmiana ta [tj. wprowadzenie art. 33a – przypis Spółki] spowoduje uproszczenie rozliczeń podatku przez tych importerów. Rozliczenie to będzie co do zasady analogiczne jak przy transakcjach wewnątrzwspólnotowych i stanowić będzie znaczne odciążenie importerów. (…)” (druk sejmowy z 2008 r. nr 697).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1)uszlachetniania czynnego,

2)odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3)składowania celnego,

4)tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5)wolnego obszaru celnego

- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Natomiast, zgodnie z art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów. Z kolei dług celny  powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. b) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - kwota podatku należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a.

Ponadto, stosownie do art. 38 ust. 1, 2 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269, str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

1.Przedsiębiorca mający siedzibę na obszarze celnym Unii i spełniający kryteria określone w art. 39 może złożyć wniosek o przyznanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy.

Status ten przyznawany jest przez organy celne - w stosownych przypadkach po przeprowadzeniu konsultacji z innymi właściwymi organami - i podlega monitorowaniu.

2.Status upoważnionego przedsiębiorcy obejmuje następujące rodzaje pozwoleń:

a)upoważniony przedsiębiorca w zakresie uproszczeń celnych, które umożliwia mu korzystanie z niektórych uproszczeń zgodnie z przepisami prawa celnego; lub

b)upoważniony przedsiębiorca w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, które uprawnia do korzystania z ułatwień dotyczących bezpieczeństwa i ochrony.

6.Upoważniony przedsiębiorca, o którym nowa w ust. 2, jest uprzywilejowany w stosunku do innych przedsiębiorców pod względem kontroli celnych zgodnie z rodzajem przyznanego pozwolenia, w tym podlega mniejszej liczbie kontroli fizycznych i kontroli dokumentów.

Na podstawie art. 166 ust. 1 i 2 UKC:

1.Organy celne mogą wyrazić zgodę, aby osoba zgłosiła towary do procedury celnej w formie zgłoszenia uproszczonego, w którym można pominąć pewne dane, o których mowa w art. 162 lub dokumenty załączane do zgłoszenia, o których mowa w art. 163.

2.Regularne stosowanie zgłoszenia uproszczonego, o którym mowa w ust. 1, wymaga uzyskania pozwolenia organu celnego.

Według art. 167 ust. 1 UKC:

W przypadku zgłoszenia uproszczonego zgodnie z art. 166 lub wpisu do rejestru zgłaszającego zgodnie z art. 182 zgłaszający składa we właściwym urzędzie celnym i w określonym terminie zgłoszenie uzupełniające zawierające dane niezbędne dla danej procedury celnej.

W przypadku zgłoszenia uproszczonego zgodnie z art. 166 niezbędne załączane dokumenty znajdują się w posiadaniu zgłaszającego i pozostają do dyspozycji organu celnego w określonym terminie.

Zgłoszenie uzupełniające może mieć charakter ogólny, okresowy lub podsumowujący.

W myśl art. 167 ust. 4 UKC:

Zgłoszenie uproszczone, o którym mowa w art. 166 lub wpis do rejestru zgłaszającego, o którym mowa w art. 182 oraz zgłoszenie uzupełniające uznaje się za jednolity, niepodzielny instrument, który staje się skuteczny, odpowiednio, z dniem przyjęcia zgłoszenia uproszczonego zgodnie z art. 172 i z dniem dokonania wpisu towarów do rejestru zgłaszającego.

Stosownie do art. 179 ust. 1 i 2 UKC:

Organy celne mogą zezwolić osobie, na jej wniosek, na złożenie w urzędzie celnym właściwym ze względu na miejsce siedziby tej osoby zgłoszenia celnego towarów, które będą przedstawione w innym urzędzie celnym.

Wymóg uzyskania pozwolenia, o którym mowa w akapicie pierwszym, może zostać uchylony, gdy zgłoszenie celne składa się i towary przedstawia w urzędach celnych w ramach odpowiedzialności jednego organu celnego.

Wnioskodawca ubiegający się o pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, musi być upoważnionym przedsiębiorcą w zakresie uproszczeń celnych.

Zgodnie z art. 182 ust. 1 UKC:

Organy celne mogą zezwolić osobie, na jej wniosek, na złożenie zgłoszenia celnego, w tym zgłoszenia uproszczonego, w formie wpisu do rejestru zgłaszającego, jeżeli dane tego zgłoszenia są do dyspozycji organów celnych w systemie elektronicznym zgłaszającego w momencie złożenia zgłoszenia celnego w formie wpisu do rejestru zgłaszającego.

Terminy, w których powinno zostać przedłożone zgłoszenie uzupełniające określa Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. U. UE L 34 z 29.12.2015, str. 1).

Zgodnie z art. 146 ww. rozporządzenia:

1.Jeżeli organy celne mają dokonać zaksięgowania należnej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych zgodnie z art. 105 ust. 1 akapit pierwszy kodeksu, termin na złożenie zgłoszenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 167 ust. 1 akapit pierwszy kodeksu, w przypadku gdy zgłoszenie to ma charakter ogólny, wynosi 10 dni od daty zwolnienia towarów.

2.Jeżeli zaksięgowanie odbywa się zgodnie z art. 105 ust. 1 akapit drugi kodeksu lub jeżeli nie powstał dług celny, a zgłoszenie uzupełniające ma charakter okresowy lub podsumowujący, okres, którego dotyczy zgłoszenie uzupełniające, nie może przekroczyć jednego miesiąca kalendarzowego.

3.Termin na złożenie zgłoszenia uzupełniającego mającego charakter okresowy lub podsumowujący wynosi 10 dni od daty zakończenia okresu, którego dotyczy zgłoszenie uzupełniające.

3a. Jeżeli nie powstał dług celny, termin na złożenie zgłoszenia uzupełniającego nie może przekraczać 30 dni od daty zwolnienia towarów.

3b. W należycie uzasadnionych okolicznościach organy celne zezwalają na dłuższy termin na złożenie zgłoszenia uzupełniającego, o którym mowa w ust. 1, 3 lub 3a. Termin ten nie może przekraczać 120 dni od daty zwolnienia towarów. Jednakże w wyjątkowych, należycie uzasadnionych okolicznościach związanych z wartością celną towarów termin ten może zostać przedłużony do maksymalnie dwóch lat od daty zwolnienia towarów.

4.Do dat – odpowiednio – wdrożenia systemu AES oraz aktualizacji odnośnych krajowych systemów importu, o których mowa w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/2151, oraz nie naruszając art. 105 ust. 1 kodeksu, organy celne mogą zezwolić na terminy inne niż te określone w ust. 1–3b niniejszego artykułu.

Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami, co do zasady zgłoszenie uzupełniające przedkłada się organowi w terminie 10 dni od daty zwolnienia towarów lub od daty zakończenia okresu, którego dotyczy zgłoszenie uzupełniające (tj. do 10 dnia następnego miesiąca). W uzasadnionych okolicznościach organy celne mogą zezwolić na dłuższy termin na złożenie zgłoszenia uzupełniającego. Przy czym, termin ten nie może przekraczać 120 dni od daty zwolnienia towarów. Niemniej jednak w wyjątkowych, należycie uzasadnionych okolicznościach związanych z wartością celną towarów, termin ten może zostać przedłużony do maksymalnie dwóch lat od daty zwolnienia towarów.

19 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów wdrożyło nowy system do dokonywania formalności celnych w imporcie, w tym dokonywania zgłoszeń celnych przez importerów, tj. systemu AIS/IMPORT PLUS (System). W uwagach zamieszczonych w Wytycznych wskazano, że „w przypadku dokonywania zgłoszeń w formie zgłoszenia uproszczonego, wyliczenie należności celnych i podatkowych następuje dopiero na etapie zgłoszenia uzupełniającego. W związku z powyższym w przypadku korzystania z dłuższych terminów na złożenie zgłoszenia uzupełniającego, niż do 10 dnia po końcu okresu rozliczeniowego, nie będzie możliwości rozliczenia podatku w trybie art. 33a ustawy o VAT”.

W związku z wdrożeniem Systemu zmianie uległ m.in. zakres danych wymaganych dla zgłoszeń uproszczonych, tj. zgłoszenie uproszczone nie będzie zawierało danych w zakresie należności celnych i podatkowych. Należności te będą wyliczone dopiero w zgłoszeniu uzupełniającym. Oznacza to, że w przypadku stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166 UKC, podatnik zobowiązany jest do obliczenia i wykazania kwoty podatku dopiero w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów celnych. Przy czym, termin na składanie zgłoszeń uzupełniających określony jest w pozwoleniu na stosowanie zgłoszeń uproszczonych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa materiały (...) (Towary) z krajów trzecich i wykorzystuje je do produkcji (...). Spółka rozlicza import towarów na podstawie art. 33a ustawy.

Cena zakupu Towarów uzależniona jest m.in. od średniomiesięcznych notowań (...) na określonym rynku z miesiąca określonego w umowie z dostawcą oraz od zawartości określonych pierwiastków/wilgotności w nabywanych Towarach. Parametry te znane są dopiero  po dostawie Towarów do Polski i dokonaniu odprawy importowej. W związku z tym, dostawca dokumentuje dostawę Towarów na rzecz Spółki fakturą z zastosowaniem „cen pierwotnych”. Natomiast po ustaleniu rzeczywistych elementów ceny, odpowiednio ją koryguje wystawiając fakturę na cenę ostateczną. Wartość celna Towaru oraz należności celne, w tym VAT od importu, określane są na podstawie cen pierwotnych. Również wartość celna Towaru oraz należności celne, w tym VAT od importu, określane są na podstawie cen pierwotnych. Przy czym, po uzyskaniu od dostawcy dokumentów określających cenę ostateczną, Spółka składa zgłoszenie uzupełniające wskazujące ostateczne ceny Towarów. Spółka składa zgłoszenie uzupełniające bezpośrednio po otrzymaniu od dostawcy faktury określającej cenę ostateczną, przy czym zgodnie z Pozwoleniem na stosowanie tej procedury, zgłoszenie uzupełniające winno być złożone nie później niż w terminie X miesięcy od daty złożenia zgłoszenia uproszczonego. Z uwagi na opisaną specyfikę ustalania cen Towarów, Wnioskodawca składa zgłoszenie uzupełniające nawet po upływie 4-5 miesięcy (w sporadycznych przypadkach jeszcze później), licząc od miesiąca złożenia zgłoszenia uproszczonego i dopuszczenia Towarów do obrotu na terytorium Polski (z zachowaniem terminu wskazanego w Pozwoleniu).

Ad 1 i 2

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy, Spółka powzięła wątpliwości, czy po wprowadzeniu Systemu będzie mogła rozliczać podatek z tytułu importu Towarów na podstawie art. 33a ustawy (pytanie 1). Wątpliwości Spółki dotyczą również ustalenia, w jakim okresie, po wprowadzeniu nowego Systemu, będzie zobowiązana do wykazywania w deklaracji podatkowej korekt kwot podatku należnego od importu Towarów wynikających ze zgłoszenia uzupełniającego oraz podatku naliczonego (pytanie).

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1)zgłoszeniu celnym albo

2)rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

- kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Przy czym, stosownie do art. 33a ust. 1 ustawy:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Według art. 33a ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem:

1)przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:

a)zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,

b)potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.

2)(uchylony)

3)dokonywania zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

Zgodnie z art. 33a ust. 2a ustawy:

Wymóg przedstawienia przez podatnika dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się za spełniony również w przypadku złożenia przez podatnika oświadczeń o tej samej treści.

Przy czym, w myśl art. 33a ust. 2d ustawy:

Warunku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, nie stosuje się, jeżeli podatnik posiada status upoważnionego przedsiębiorcy w rozumieniu art. 38 unijnego kodeksu celnego lub posiada pozwolenie na stosowanie uproszczenia, o którym mowa w art. 166 oraz art. 182 unijnego kodeksu celnego.

Należy zauważyć, że podstawową procedurą rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów jest obliczenie i wykazanie podatku należnego w zgłoszeniu celnym. W takim przypadku, importer oblicza i wykazuje podatek należny z tytułu dokonanego importu towarów w zgłoszeniu celnym, a następnie - w ciągu 10 dni, licząc od dnia powiadomienia podatnika przez organ celny o wysokości należności podatkowych, zobowiązany jest do wpłacenia kwoty obliczonego podatku (art. 33 ust. 1 i 4 ustawy).

Ustawodawca przewidział również możliwość rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w procedurze uproszczonej (art. 33a ustawy), która polega na uwzględnieniu w jednej deklaracji podatkowej, składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów – jednocześnie podatku naliczonego i należnego, bez konieczności wpłacania kwoty VAT na konto urzędu celnego. Rozwiązanie to pozwala podatnikowi na uniknięcie obowiązku wynikającego z art. 33 ust. 4 ustawy, tj. zapłaty podatku w terminie 10 dni. Istotą tego uproszczenia jest więc umożliwienie podatnikowi rozliczenia podatku jedynie poprzez wykazanie kwot podatku w deklaracji podatkowej. Przy czym, aby móc korzystać z rozliczania podatku z tytułu importu na zasadach określonych w art. 33a ust. 1 ustawy, należy spełnić warunki określone m.in. w art. 33a ust. 2 ustawy.

Należy również zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie przewidują szczególnych zasad korekty podatku z tytułu importu towarów. Zatem korektę podatku VAT z tytułu importu towarów należy rozliczyć zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami.

Termin dokonania korekty podatku od towarów i usług uzależniony jest od okoliczności, które spowodowały powstanie korekty. Jeżeli korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi już na etapie zawarcia danej transakcji (np. błędnie określona cena, ilość), to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym rozliczona została pierwotna transakcja (korekta wsteczna).

Drugi rodzaj korekt, to korekty wynikające z przyczyn o charakterze wtórnym, które nie istniały w momencie rozliczenia importu i których powstanie nie jest uzależnione od błędu dostawcy czy importera (m.in. podwyższenie ceny towaru już po wystawieniu faktury pierwotnej, następcze udzielenie rabatu, zwrot towaru itp.). Jeśli korekta jest spowodowana przyczyną „następczą”, podatnik nie koryguje wartości importu towarów w miesiącu, w którym wykazał pierwotny obowiązek podatkowy lecz rozlicza korektę na bieżąco w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstała przyczyna korekty.

Spółka wskazała, że w momencie wprowadzenia Towarów na polski obszar celny nie zna ostatecznej ceny importowanych Towarów ponieważ ostateczne parametry Towarów, które mają wpływ na jej wysokość znane są dopiero po dostawie Towarów do Polski i dokonaniu odprawy importowej. Zgodnie ze wskazaniem Spółki, na cenę zakupu importowanych Towarów mają wpływ m.in. średniomiesięczne notowania (...) na określonym rynku (dla miedzi: notowania na giełdzie LME) z miesiąca określonego w umowie z dostawcą. W takim przypadku, cena może być ustalana na bazie notowań z miesiąca dostawy Towarów (M), jak również z miesiąca następnego czy kolejnych (np. M+1 lub M+2… M+n). Ponadto, cena zakupu importowanych Towarów uzależniona jest od zawartości określonych pierwiastków/wilgotności w nabywanych Towarach. Z uwagi na konieczność ich opróbowania i korzystania z zewnętrznych laboratoriów (w tym laboratoriów rozjemczych w przypadku sporów między dostawcą a Spółką dotyczących zawartości np. pierwiastków (...) w dostarczonych Towarach), parametry te ustalane są również w miesiącach następujących po zakupie Towarów i po ich dostawie do Spółki.

W momencie wysyłki Towarów dostawca wystawia na rzecz Spółki faktury zawierające „ceny pierwotne” ustalone na moment wysyłki z kraju trzeciego, tj. ceny określone wg parametrów zmiennych ceny znanych/ustalonych przez dostawcę w momencie wysyłki. Natomiast w okresie, w którym znane są rzeczywiste elementy ceny, dostawca koryguje odpowiednio uprzednio zafakturowaną cenę pierwotną wystawiając fakturę na cenę ostateczną.

Ponieważ Spółka nie ma wiedzy, co do ceny importowanych Towarów na moment ich wprowadzenia na polski obszar celny, realizuje import z zastosowaniem zgłoszenia uproszonego (art. 166 UKC). W momencie przywozu Towaru do Polski Spółka składa celne zgłoszenie uproszczone o dopuszczenie Towaru do obrotu. Wartość celna Towaru i należności celne, w tym podatek VAT od importu określane są na podstawie cen pierwotnych. Przy czym, po uzyskaniu od dostawcy dokumentów określających cenę ostateczną, Spółka składa zgłoszenie uzupełniające i wskazuje ostateczne ceny nabywanych Towarów, które są podstawą do określenia ostatecznej wartości celnej i należności celnych, w tym podatku VAT od importu. W wyniku ustalenia ceny ostatecznej i złożenia zgłoszenia uzupełniającego, pierwotna kwota VAT ulega zmniejszeniu lub zwiększeniu.

Spółka uważa, że po wprowadzeniu nowego Systemu, korekty podatku VAT wynikające ze zgłoszeń uzupełniających (zwiększających oraz zmniejszających podatek VAT) powinny być nadal uwzględniane w deklaracjach podatkowych „na bieżąco”, tj. w okresie złożenia zgłoszenia uzupełniającego. Spółka wskazuje, że takie rozwiązanie zostało wskazane w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla Spółki nr 0111-KDIB3-3.4012.481.2020.1.PK.

W odniesieniu do powyższego, należy zauważyć, że ww. interpretacja nr 0111-KDIB3-3.4012.481.2020.1.PK została wydana dla Spółki 10 listopada 2020 r., tj. w innym stanie prawnym niż obowiązujący obecnie.

Wskazać bowiem należy, że ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1626), zwana dalej „ustawą zmieniającą” wprowadziła zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług, które m.in. polegają na tym, że w art. 33a ustawy dodano ust. 6a oraz zmieniono brzmienie art. 33a ust. 7 ustawy.

I tak, zgodnie z dodanym ustawą zmieniającą art. 33a ust. 6a ustawy:

W przypadku gdy podatnik nie rozliczył w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1, może dokonać korekty deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Natomiast zgodnie z art. 33a ust. 7 ustawy, w brzmieniu wprowadzonym ww. ustawą zmieniającą:

Podatnik, który wybrał rozliczenie podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w ust. 1 i nie rozliczył tego podatku w całości lub w części na tych zasadach w terminie, o którym mowa w ust. 6a, traci prawo do rozliczania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu importu towarów wykazanego w zgłoszeniu celnym, w odniesieniu do którego nie rozliczył w całości podatku w deklaracji podatkowej.

Zatem, w art. 33a ust. 7 ustawy, ustawodawca określił konsekwencje niewywiązania się podatnika z obowiązku rozliczenia podatku w procedurze uproszczonej. W przypadku gdy podatnik wybrał rozliczenie podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w art. 33a ust. 1 ustawy ale nie rozliczył tego podatku w całości lub w części na tych zasadach w terminie 4 miesięcy licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów – podatnik ten traci prawo do rozliczania w deklaracji podatkowej podatku należnego z tytułu importu towarów wykazanego w zgłoszeniu celnym, w odniesieniu do którego nie rozliczył w całości podatku w deklaracji podatkowej. W takiej sytuacji podatnik zobowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu do poboru kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego.

Z wniosku wynika, że Spółka posiada status upoważnionego przedsiębiorcy (status AEO), w rozumieniu art. 38 UKC oraz posiada pozwolenie na stosowanie uproszczenia celnego, o którym mowa w art. 166 UKC w imporcie Towarów. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka importuje Towary z państw trzecich i jest z tego tytułu podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, zobowiązanym do zapłaty VAT od importowanych Towarów. Obecnie Spółka rozlicza podatek VAT od importu Towarów na zasadach określonych w art. 33a ustawy. Spółka wskazała, że z uwagi na specyfikę ustalania cen Towarów, zgłoszenie uzupełniające składane jest przez Spółkę nawet po upływie 4-5 miesięcy (w sporadycznych przypadkach nawet później), licząc od miesiąca złożenia zgłoszenia uproszczonego i dopuszczenia Towarów do obrotu na terytorium RP (z zachowaniem terminu wskazanego w Pozwoleniu do złożenia zgłoszenia uzupełniającego). Spółka wskazała również, że po wdrożeniu nowego Systemu będzie spełniała warunki określone w art. 33a ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy zauważyć, że po wdrożeniu Systemu Spółka będzie miała prawo do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej, na zasadach określonych w art. 33a ustawy, w  sytuacji gdy rozliczy podatek z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów. Jeżeli Spółka nie rozliczy w całości lub w części podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów, wówczas stosownie do art. 33a ust. 6a ustawy - będzie miała możliwość dokonania korekty deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy następujących po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów. W sytuacji jednak, gdy Spółka rozliczy podatek z tytułu importu towarów w terminie późniejszym, wówczas zgodnie z art. 33a ust. 7 ustawy w obecnym brzmieniu - utraci prawo do rozliczenia tego podatku w deklaracji podatkowej i będzie zobowiązana do zapłaty kwoty podatku wraz z odsetkami.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 i 2 należy uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Uzupełniająco należy wskazać, że trwają prace legislacyjne mające na celu wprowadzenie zmian w art. 33a ustawy, w związku z wdrożonym 19 czerwca 2025 r. systemem celnym AIS/IMPORT PLUS. Projektowana propozycja polega na dodaniu ust. 6b w art. 33a ustawy o VAT i ma na celu umożliwienie podatnikowi posiadającemu pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 166 UKC, rozliczania podatku należnego z tytułu importu towarów na zasadach określonych w art. 33a ustawy o VAT, bez względu na termin, w którym podatnik ma przedkładać zgłoszenie uzupełniające. W konsekwencji zmianie ma ulec również art. 33a w ust. 7 ustawy poprzez dodanie odesłania do ust. 6b.

Ustawodawca przewiduje również wprowadzenie przepisu przejściowego umożliwiającego rozliczenie podatku VAT według nowych zasad w odniesieniu do importu towarów, dla którego obowiązek podatkowy powstał od 19 czerwca 2025 r. (informacja dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-podatku-od-towarow-i-uslug10).

Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.