
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 19 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia od podatku świadczonych przez Panią usług szkoleniowych.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lipca 2025 r. (wpływ 31 lipca 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą A.. Przedmiotem działalności jest działalność prawnicza, pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego.
Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT. Podatek dochodowy od osób fizycznych opłaca na zasadach ogólnych oraz prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, nie jest uczelnią, jednostką naukową ani jednostką badawczo-rozwojową, tj. nie zalicza się do wskazanej w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT grupy podmiotów.
W dniu (...) 04.2025 r. Wnioskodawczyni zawarła z B., umowę nr (...), przedmiotem której jest przygotowanie i przeprowadzenie, na terenie całej Polski, usług szkoleniowych (szkoleń oraz doradztwa poszkoleniowego) w ramach projektu: „(...)”. Zamawiający realizuje projekt „(...)” przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Zgodnie z treścią umowy Wnioskodawczyni ma obowiązek:
1.Opracować programy i materiały na szkolenia tradycyjne, do e-learningu oraz podręcznik (kompendium wiedzy).
2.Przeprowadzić szkolenia.
3.Przeprowadzić doradztwo poszkoleniowe.
Całość wynagrodzenia wpłaconego przez Zamawiającego na rzecz Wnioskodawczyni pochodzić będzie ze środków publicznych tj. środków unijnych.
Projekt „(...)” ma na celu nabycie przez uczestników projektu kompetencji dotyczących procesu legislacyjnego w Polsce, sporządzania, prezentowania i upowszechniania w różnych formach opinii projektów aktów prawnych, zasad i celów oceny skutków regulacji [OSR], warunków wpływu na regulacje prawne, możliwości ochrony interesów różnych grup odbiorców, niezbędne do efektywnego udziału tych organizacji w procesie stanowienia oraz monitorowania prawa/polityk publicznych w zakresie zatrudnienia i umiejętności oraz efektywnego oddziaływania w tym zakresie.
Projekt przewiduje:
1.szkolenia - z zakresu stanowienia i monitorowania prawa i kompetencji analitycznych i „miękkich”, niezbędnych do aktywnego udziału w procesie legislacyjnym na różnych jego etapach, zgodne z potrzebami uczestników projektu, wg programów opracowanych w ramach projektu;
2.indywidualne konsultacje poszkoleniowe - związane z tematyką szkoleń, zgodnie z potrzebami uczestników projektu;
3.przygotowanie dodatkowych materiałów edukacyjnych.
Działania w Projekcie przygotują uczestników projektu do udziału w procesie legislacyjnym, przez co wzmocnią zdolności Pracodawców RP i jej organizacji członkowskich w wymiarze osobowym, organizacyjnym, procesowym.
Realizowany Projekt przyczyni się do:
-intensyfikacji i zwiększenia jakości aktywności Pracodawców RP w monitorowaniu procesu legislacyjnego,
-wzrostu skuteczności i efektywności podejmowanych przez Pracodawców RP statutowych działań (zajmowanie stanowisk i prezentowanie opinii w sprawach związanych z gospodarką, stosunkiem pracy, warunkami działań pracodawców, promowanie i inicjowanie działań w zakresie zatrudnienia i umiejętności w odpowiedzi na wyzwania demograficzne wpływające na rynek pracy) i zadań (formułowanie i publicznie prezentowanie opinii i stanowisk zgodnych z interesami pracodawców, oddziaływanie na polityki społeczno-gospodarczej, identyfikowanie zagrożeń i proponowanie rozwiązań na rzecz wyzwań związanych ze zmianami na rynku pracy),
-wzrostu pożądanych zmian społecznych i gospodarczych i efektywnego kształtowania polityk publicznych w obszarze zatrudnienia i umiejętności, tak by skutecznie wspierać dostosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian.
Grupa docelowa obejmuje (...) przedstawicieli z min. (...) organizacji partnerów społecznych, w tym:
-(…) przedstawicieli tj. kadra zarządzająca i pracownicy biura Zamawiającego,
-(…) przedstawicieli z min. (...) organizacji członkowskich Zamawiającego z obszaru całej Polski (regionalnych lub branżowych), zrzeszonych w strukturach Zamawiającego, zaangażowanych w ramach jego struktur w proces oddziaływania i monitorowania stanowienia prawa w Polsce.
Cel Projektu: do (...)12.2026 r. min. (…) osób spośród objętych wsparciem (…) przedstawicieli (min. (...) organizacji partnerów społecznych z obszaru całej Polski) nabędzie kompetencje dotyczące procesu legislacyjnego w Polsce, sporządzania, prezentowania i upowszechniania w różnych formach opinii projektów aktów prawnych, zasad i celów oceny skutków regulacji [OSR], warunków wpływu na regulacje prawne, możliwości ochrony interesów różnych grup odbiorców, niezbędne do efektywnego udziału tych organizacji w procesie stanowienia oraz monitorowania prawa/polityk publicznych w zakresie zatrudnienia i umiejętności oraz efektywnego oddziaływania w tym zakresie.
Na zadane w wezwaniu przez Organ pytania odpowiedziała Pani w następujący sposób:
Na pytanie nr 1: „Czy usługi, o których mowa we wniosku spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) tj.:
a.czy szkolenia te są nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia?
b.czy szkolenia te stanowią nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?”
Odpowiedziała Pani: „Tak - usługi, o których mowa we wniosku spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) tj.: szkolenia te są nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia; oraz szkolenia te stanowią nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.”
Na pytanie nr 2: „Czy to Pani bezpośrednio, jako świadczący usługę szkoleniową otrzymuje dofinansowanie w postaci środków publicznych do świadczonych przez siebie usług szkoleniowych?”
Odpowiedziała Pani: „Nie.”
Na pytanie nr 3: „Czy też dofinansowanie w postaci środków publicznych otrzymuje zleceniodawca tj. Pracownicy Rzeczypospolitej Polskiej?”
Odpowiedziała Pani: „Tak - dofinansowanie otrzymuje zleceniodawca tj. B.”
Na pytanie nr 4: „Czy otrzymane dofinansowanie ma wpływ na cenę świadczonych przez Panią usług szkoleniowych?”
Odpowiedziała Pani: „Tak - cena świadczonych usług nie może być wyższa niż wartość dofinansowania przeznaczona na realizację tych usług.”
Na pytanie nr 5: „Czy posiada Pani dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych usług są środki publiczne?”
Odpowiedziała Pani: „Tak.”
Na pytanie nr 6: „Czy istnieje ścisły związek pomiędzy otrzymanymi środkami publicznymi, a realizowanym świadczeniem?”
Odpowiedziała Pani: „Tak - projekt „(...)” realizowany przez Beneficjenta, w ramach którego otrzymuje on środki pieniężne, ma na celu zrealizowanie m.in. usług które będę świadczyła na podstawie zawartej umowy.”
Na pytanie nr 7: „Czy świadczone przez Panią usługi, o których mowa we wniosku, są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których wynikają formy i zasady prowadzenia przez Panią szkoleń. Chcemy podkreślić w tym miejscu, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia/kursu; czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których przeprowadza Pani szkolenia/kursy (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.). Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdego szkolenia/kursu, którego dotyczy pytanie.”
Odpowiedziała Pani: „Nie, świadczone przeze mnie usługi, o których mowa we wniosku, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”
Na pytanie nr 8: „Czy w zakresie opisanych usług działa Pani pod kontrolą państwa? Na czym polega ta kontrola?”
Odpowiedziała Pani: „Działam pod kontrolą instytucji Zarządzającej Projektem tj. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, (...). Kontrola polega na akceptacji opracowanych programów i materiałów szkoleniowych, kontroli przeprowadzanych szkoleń i doradztwa poszkoleniowego oraz prawie wglądu w dokumentację (listy obecności, ankiety wypełniane przez uczestników szkoleń itp.), a także prawidłowość dokumentów rozliczeniowych tj. wystawianych przeze mnie faktur.”
Na pytanie nr 9: „Czy działa Pani w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe?”
Odpowiedziała Pani: „Programy szkoleń mają zostać zaakceptowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.”
Na pytanie nr 10: „Czy ma Pani dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania?”
Odpowiedział Pani: „Nie - zasady mojego działania wynikają z zawartej umowy z Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej.”
Na pytanie nr 11: „Czy Pani działania wymagają akceptacji państwa?”
Odpowiedziała Pani: „Bezpośredniej akceptacji wymagają programy i materiały szkoleniowe. Pozostałe działania takie jak m.in. tematyka szkoleń, ilość godzin szkoleń, ilość uczestników, ilość godzin doradztwa poszkoleniowego zostały zaakceptowane na etapie wybrania wniosku do dofinansowania.”
Na pytanie nr 12: „Czy świadczone przez Panią usługi, o których mowa we wniosku, są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)?”
Odpowiedziała Pani: „Nie.”
Pytanie
Czy opisywane usługi świadczone przez Wnioskodawczynię na podstawie ww. umowy są zwolnione z podatku VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni usługi te są zwolnione z podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnieniu podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zwolnienie z VAT obejmujące usługi wymienione w cytowanym przepisie zależy więc od kumulatywnego spełnienia dwóch przesłanek.
W pierwszej kolejności należy ustalić czy:
1. usługa polega na kształceniu zawodowym lub przekwalifikowaniu zawodowym - oraz czy
2. usługa spełnia przynajmniej jedną z trzech poniższych przesłanek - to znaczy jest:
a. prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b. świadczona przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, lub
c. finansowana w całości ze środków publicznych.
Zdaniem Wnioskodawczyni usługi te są zwolnione w całości z podatku VAT ponieważ są to
A) po pierwsze usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego – odnośnie przeprowadzenie szkoleń oraz usługi ściśle z tymi usługami związane – odnośnie opracowania materiałów szkoleniowych i przeprowadzenia doradztwa poszkoleniowego.
B) po drugie są finansowane w całości ze środków publicznych.
Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego znajduje się w Rozporządzeniu Wykonawczym Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona) (Dz.U. L 077 z 23.3.2011, s. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio - przepisy tego rozporządzenia stają się częścią porządku prawnego obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Szkolenia przeprowadzane przez Wnioskodawczynię mają na celu zapewnienie rozwoju kompetencji zawodowych pracowników biura Zamawiającego oraz pracowników organizacji członkowskich Zamawiającego zrzeszonych w strukturach Zamawiającego. Ww. osoby nabędą kompetencje dotyczące procesu legislacyjnego w Polsce, sporządzania, prezentowania i upowszechniania w różnych formach opinii projektów aktów prawnych, zasad i celów oceny skutków regulacji [OSR], warunków wpływu na regulacje prawne, możliwości ochrony interesów różnych grup odbiorców, niezbędne do efektywnego udziału tych organizacji w procesie stanowienia oraz monitorowania prawa/polityk publicznych w zakresie zatrudnienia i umiejętności oraz efektywnego oddziaływania w tym zakresie. Nabyte kompetencje zostaną następnie wykorzystane bezpośrednio do celów zawodowych ww. osób. Usługi szkoleniowe i doradcze świadczone przez wnioskodawczynię prowadzą do przekazania uczestnikom wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonywania ich pracy zawodowej. Szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą i wykonywaną pracą zawodową uczestnika szkolenia. Jednocześnie szkolenie stanowi nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Jeżeli chodzi o usługi polegające na opracowaniu programów i materiałów na szkolenia tradycyjne, do e-learningu oraz podręcznika (kompendium wiedzy) – to są one niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia szkoleń oraz do utrwalenia wiedzy przekazywanej Uczestnikom podczas szkoleń, a zatem zgodnie z definicją: są to usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego. Tożsama uwaga dotyczy indywidualnego doradztwa poszkoleniowego, którego celem jest rozwój i utrwalenie praktycznych umiejętności (przekazywanych na szkoleniach) stosowania konkretnych rozwiązań w zakresie opiniowania projektów aktów normatywnych. Wszystkie te usługi ze względu na swój ścisły związek muszą być realizowane przez jeden podmiot tj. Wnioskodawczynię.
Tożsame stanowisko zostało zawarte w wielu indywidualnych interpretacjach podatkowych np. Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2021 r. 0111-KDIB3-2.4012.709.2021.2.AZ; Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2011 r. IPPP1/443-264/11-3/AW; Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2021 r. 0112-KDIL1-3.4012.421.2021.2.AKR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Według art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Natomiast art. 43 ust. 17a ustawy stanowi:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”:
Zwalnia się od podatku:
13) usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
14) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.
Dla zastosowania ww. zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT. W dniu 14 kwietnia 2025 r. zawarła Pani z Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej umowę, przedmiotem której jest przygotowanie i przeprowadzenie, na terenie całej Polski, usług szkoleniowych (szkoleń oraz doradztwa poszkoleniowego) w ramach projektu: „(...)”. Zamawiający realizuje projekt „(...)” przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Zgodnie z treścią umowy ma Pani obowiązek:
1.Opracować programy i materiały na szkolenia tradycyjne, do e-learningu oraz podręcznik (kompendium wiedzy).
2.Przeprowadzić szkolenia.
3.Przeprowadzić doradztwo poszkoleniowe.
Całość wynagrodzenia wpłaconego przez Zamawiającego na Pani rzecz pochodzić będzie ze środków publicznych tj. środków unijnych.
Przedmiotem Pani wątpliwości jest zwolnienie od podatku świadczonych przez Panią usług szkoleniowych.
Dokonując oceny, czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem od podatku, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W opisie sprawy wskazała Pani, że nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, nie jest uczelnią, jednostką naukową ani jednostką badawczo-rozwojową, tj. nie zalicza się do wskazanej w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT grupy podmiotów.
Tym samym, świadczone przez Panią usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.
W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie jednego z dodatkowych warunków wynikających w niniejszego przepisu.
Z opisu sprawy wynika, że projekt „(...)” ma na celu nabycie przez uczestników projektu kompetencji dotyczących procesu legislacyjnego w Polsce, sporządzania, prezentowania i upowszechniania w różnych formach opinii projektów aktów prawnych, zasad i celów oceny skutków regulacji [OSR], warunków wpływu na regulacje prawne, możliwości ochrony interesów różnych grup odbiorców, niezbędne do efektywnego udziału tych organizacji w procesie stanowienia oraz monitorowania prawa/polityk publicznych w zakresie zatrudnienia i umiejętności oraz efektywnego oddziaływania w tym zakresie.
Projekt przewiduje:
1.szkolenia - z zakresu stanowienia i monitorowania prawa i kompetencji analitycznych i „miękkich”, niezbędnych do aktywnego udziału w procesie legislacyjnym na różnych jego etapach, zgodne z potrzebami uczestników projektu, wg programów opracowanych w ramach projektu;
2.indywidualne konsultacje poszkoleniowe - związane z tematyką szkoleń, zgodnie z potrzebami uczestników projektu;
3.przygotowanie dodatkowych materiałów edukacyjnych.
Działania w Projekcie przygotują uczestników projektu do udziału w procesie legislacyjnym, przez co wzmocnią zdolności Pracodawców RP i jej organizacji członkowskich w wymiarze osobowym, organizacyjnym, procesowym.
Realizowany Projekt przyczyni się do:
-intensyfikacji i zwiększenia jakości aktywności Pracodawców RP w monitorowaniu procesu legislacyjnego,
-wzrostu skuteczności i efektywności podejmowanych przez Pracodawców RP statutowych działań (zajmowanie stanowisk i prezentowanie opinii w sprawach związanych z gospodarką, stosunkiem pracy, warunkami działań pracodawców, promowanie i inicjowanie działań w zakresie zatrudnienia i umiejętności w odpowiedzi na wyzwania demograficzne wpływające na rynek pracy) i zadań (formułowanie i publicznie prezentowanie opinii i stanowisk zgodnych z interesami pracodawców, oddziaływanie na polityki społeczno-gospodarczej, identyfikowanie zagrożeń i proponowanie rozwiązań na rzecz wyzwań związanych ze zmianami na rynku pracy),
-wzrostu pożądanych zmian społecznych i gospodarczych i efektywnego kształtowania polityk publicznych w obszarze zatrudnienia i umiejętności, tak by skutecznie wspierać dostosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian.
Grupa docelowa obejmuje (…) przedstawicieli z min. (…) organizacji partnerów społecznych, w tym:
-(…) przedstawicieli tj. kadra zarządzająca i pracownicy biura Zamawiającego,
-(…) przedstawicieli z min. (…) organizacji członkowskich Zamawiającego z obszaru całej Polski (regionalnych lub branżowych), zrzeszonych w strukturach Zamawiającego, zaangażowanych w ramach jego struktur w proces oddziaływania i monitorowania stanowienia prawa w Polsce.
Ponadto wskazała Pani w uzupełnieniu wniosku, że usługi, o których mowa we wniosku spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawartą w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.) tj.: szkolenia te są nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia; oraz szkolenia te stanowią nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
W konsekwencji, spełniony jest pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT ww. usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Jednak dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy konieczne jest jeszcze spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Jak wynika z opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi, o których mowa we wniosku, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, ani nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Zatem świadczone przez Panią na podstawie umowy usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b.
Natomiast należy wskazać, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1)jednostek sektora finansów publicznych;
2)innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Z opisu sprawy wynika, że całość wynagrodzenia wpłaconego przez Zamawiającego na Pani rzecz pochodzić będzie ze środków publicznych tj. środków unijnych. Ponadto wskazała Pani, że posiada Pani dokumenty potwierdzające, że źródłem finansowania świadczonych usług są środki publiczne.
Zatem w przypadku finansowania świadczonych przez Panią usług szkoleniowych w całości ze środków publicznych są spełnione łącznie warunki do zwolnienia ww. usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.
W konsekwencji, świadczone przez Panią usługi szkoleniowe w ramach projektu pn. „(...)” finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.
Zatem Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
