
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków na budowę stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) (dalej: Gmina) na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465) posiada osobowość prawną i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina rozlicza podatek VAT w okresach miesięcznych i składa JPK_VAT.
Do zadań własnych Gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
Wykonując zadania własne Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), dalej: ustawa VAT. Jednym z takich obszarów działania Gminy są zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę.
Gmina (...) w 2024 roku przystąpiła do budowy nowej stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) (dalej: Stacja) w ramach zadania inwestycyjnego „(...)”.
Budowa stacji uzdatniania wody ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa dostawy wody do strefy przemysłowej w obrębie miejscowości (...). W ramach realizowanej inwestycji zostanie wybudowany budynek produkcyjno-administracyjno-socjalny obejmujący część technologiczną (stanowiącą jedną kondygnację z pomieszczeniami hali filtrów, chlorowni i rozdzielni) oraz część administracyjno-socjalną wraz z laboratorium. W części technologicznej będą znajdowały się zbiorniki, urządzenia i instalacje oraz rurociągi wewnętrzne i armatura do układu napowietrzania i odgazowania wody, zbiornik wody surowej, strumienice napowietrzające, pompownia pośrednia II, pompownia płuczna, mikser statyczny, sprężarka, zespół dystrybucji powietrza, filtracji wody (moduły filtracyjne), dezynfekcji wody (generator dwutlenku chloru). W ramach realizowanej inwestycji zostaną wykonane zbiorniki retencyjne wody uzdatnionej, odstojnik popłuczyn, zestaw pompowy dystrybucji wody, układ zasilania i sterowania, układ do monitoringu jakości wody i dostawy wody w sytuacjach awaryjnych. Wraz z budową nowej stacji uzdatniania wody zostanie wykonana niezbędna infrastruktura towarzysząca, w skład której wejdzie: parking, plac manewrowy, chodniki, ogrodzenie obiektu z bramą wejściową, stacja trafo, oświetlenie zewnętrzne, system monitoringu wizyjnego terenu i budynku stacji, fotowoltaika na potrzeby zapewnienia energii elektrycznej do obsługi stacji uzdatniania wody.
Ponadto w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego zostanie wybudowana droga dojazdowa zapewniająca obsługę stacji, stanowiąca ulicę (...). Ulica (...) będzie posiadała status drogi wewnętrznej, natomiast ulica (...) status drogi publicznej. Droga dojazdowa, oprócz zapewnienia dojazdu do stacji, będzie ogólnodostępna i będą korzystali z niej mieszkańcy Gminy jako dojazd do swoich budynków mieszkalnych.
Po kompleksowym zrealizowaniu inwestycji, stacja uzdatniania wody wraz z tzw. infrastrukturą towarzyszącą, z wyłączeniem drogi dojazdowej, zostanie wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat dla komunalnej spółki prawa handlowego (dalej jako: Spółka), której 100% udziałowcem jest Gmina. Natomiast droga dojazdowa pozostanie ogólnodostępna, nie będzie przedmiotem dzierżawy, ani nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywana przez Gminę do prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tytułem ponoszonych wydatków na realizowaną inwestycję Gmina otrzymuje od kontrahentów faktury zawierające podatek VAT. Faktury dotyczą zarówno wydatków, które są związane z budową Stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (i służyć będą tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT) oraz wydatków, które związane będą z działalnością Gminy niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (stanowiące budowę drogi dojazdowej do stacji - ogólnodostępnej).
Gmina nie dokonała odliczenia podatku naliczonego z dotychczas otrzymanych faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu do części dotyczącej budowy stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
W dniu 18 grudnia 2024 r. Gmina otrzymała pierwszą fakturę dotyczącą inwestycji za prace budowlano-montażowe dotyczące budowy drogi dojazdowej zapewniającej m.in. obsługę stacji. Jak wskazano we wniosku, droga ta nie będzie przedmiotem dzierżawy, ponieważ będzie ogólnodostępna i będzie bezpłatnie udostępniana. Wobec powyższego nie dokonano odliczenia podatku VAT. W dniach 23 grudnia 2024 r. i 14 kwietnia 2025 r. Gmina otrzymała faktury za nadzór budowlany inwestycji. Gmina nie dokonała dotychczas odliczenia podatku VAT zawartego na tych fakturach; dokonano tego dopiero po uzyskaniu pozytywnej interpretacji podatkowej, aby mieć pewność przysługującego prawa do odliczenia podatku.
Gmina (...) posiada obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania wydatków dotyczących nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu do części budowy stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą i odrębnego do części dotyczącej ogólnodostępnej drogi dojazdowej, w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego „(...)”. Gmina (...) dokona przyporządkowania wydatków na podstawie harmonogramu rzeczowo-finansowego stanowiącego integralną część umowy z wykonawcą realizowanej inwestycji.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji w zakresie budowy stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą (tj. wydatki na wykonanie placu manewrowego, chodników, parkingu, ogrodzenia obiektu z bramą wejściową, stacji trafo, oświetlenia zewnętrznego, systemu monitoringu wizyjnego terenu i budynku stacji, fotowoltaikę) będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, albowiem będzie stanowiła przedmiot dzierżawy i zostanie opodatkowana 23% stawką podatku VAT.
Wyłączona z dzierżawy pozostanie jedynie ogólnodostępna droga dojazdowa do stacji (kończąca się przy bramie wjazdowej na teren stacji).
Gmina (...) przystąpiła do budowy stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą z zamiarem odpłatnego udostępniania na rzecz Spółki, tj. z zamiarem wykorzystania tej infrastruktury wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Zrealizowana inwestycja jest związana z działalnością statutową Gminy (...) i należy do zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Planowana wartość realizowanej inwestycji wyniesie ogółem 47 126 522,22 zł brutto, w tym:
- stacja uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą – 41 773 882,38 zł,
- ogólnodostępna droga dojazdowa zapewniająca obsługę stacji (...) – 5 352 639,84 zł.
Inwestycja jest realizowana przy dofinansowaniu w 63,66% z Rządowego Funduszu Polski Ład -Program Inwestycji Strategicznych; wkład własny Gminy wyniesie 36,34%.
Wysokość środków własnych Gminy na realizację inwestycji w części dotyczącej stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą wynosić będzie: 12 341 974,68 zł netto, 15 180 628,86 zł brutto, co będzie stanowiło 36,34% ogółu wydatków inwestycyjnej na przedmiotowe zadanie.
Zasady klasyfikacji danego środka trwałego zostały unormowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. z 2016 r. poz. 1864).
Stosownie do ww. rozporządzenia wytworzony w wyniku zrealizowanej inwestycji budynek produkcyjno-administracyjno-socjalny, obejmujący część technologiczną (stanowiącą jedną kondygnację z pomieszczeniami hali filtrów, chlorowni i rozdzielni) oraz część administracyjno-socjalną wraz z laboratorium, będzie sklasyfikowany jako budynek niemieszkalny (symbol KŚT – grupa 10). Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy z dnia 12 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 278), roczna stawka amortyzacji dla powyższego budynku niemieszkalnego wynosić będzie 2,5%.
Z objaśnień szczegółowych do ww. Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) wynika, że w skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się także obiekty pomocnicze obsługujące dany budynek, stanowiące tzw. infrastrukturę towarzyszącą, przykładowo parking, plac manewrowy, chodniki, ogrodzenie obiektu z bramą wejściową, stacja trafo, oświetlenie zewnętrzne, system monitoringu wizyjnego terenu i budynku, fotowoltaika na potrzeby zapewnienia energii elektrycznej do budynku.
Mając na względzie powyższą zasadę, dla wykonanych w ramach realizowanej inwestycji zbiorników retencyjnych wody uzdatnionej, odstojnika popłuczyn, zestawu pompowego dystrybucji wody, układu zasilania i sterowania, układu do monitoringu jakości wody i dostawy wody w sytuacjach awaryjnych oraz pozostałej niezbędnej infrastruktury towarzyszącej (w skład której wejdzie: parking, plac manewrowy, chodniki, ogrodzenie obiektu z bramą wejściową, stacja trafo, oświetlenia zewnętrznego, system monitoringu wizyjnego terenu i budynku stacji, fotowoltaika na potrzeby zapewnienia energii elektrycznej do obsługi stacja uzdatniania wody), będzie zastosowana jednakowa 2,5 % stawka amortyzacji jak dla budynku produkcyjno-administracyjno-socjalnego.
Budynek produkcyjno-administracyjno-socjalny nie mógłby funkcjonować bez wymienionych sieci, zbiorników i pozostałej infrastruktury towarzyszącej.
Również zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy z dnia 12 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 278), roczna stawka amortyzacji dla budowli sklasyfikowanych jako budowle do uzdatniania wód wynosi 2,5%.
Z ekonomicznego punktu widzenia okres użyteczności budynku i towarzyszącej infrastruktury będzie podobny, co uzasadnia zastosowanie jednolitej stawki amortyzacyjnej w wysokości 2,5%. Wydatki na powstanie takich obiektów pomocniczych zwiększą wartość początkową nowo wybudowanego budynku produkcyjno-administracyjno-socjalnego. Wszystkie wytworzone obiekty infrastruktury towarzyszącej będą obsługiwały tylko jeden budynek produkcyjno-administracyjno-socjalny, będą stanowiły jego nierozerwalną całość i umożliwiały jego funkcjonowanie. Wytworzony budynek wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie stanowić Stację Uzdatniania Wody.
Prawidłowość stanowisko Gminy (...) w tym zakresie znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB1-1.4010.370.2019.1.BSA z dnia 6 listopada 2019 r.
Przy ustawowej stawce amortyzacji wynoszącej 2,5%, środki trwałe zostaną zamortyzowane księgowo po 40 latach użytkowania. Stacja jest wykonywana z nowoczesnych materiałów technologicznych, co gwarantuje jej efektywne użytkowanie przez okres co najmniej 40 lat. Stacja od momentu jej oddania do użytkowania nie będzie służyła Gminie do wykonywania czynności zwolnionych ani też nieopodatkowanych przy realizacji nieodpłatnej działalności statutowej.
Po kompleksowej realizacji inwestycji zaplanowanej na IV kwartał 2026 roku, Stacja zostanie wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat komunalnej spółce prawa handlowego (dalej jako: Spółka), której 100% udziałowcem jest Gmina. Spółka jest na gruncie ustawy VAT, odrębnym od Gminy czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest m.in. odpłatna działalność w zakresie zbiorowej sprzedaży wody i świadczenia usług odbioru ścieków; Spółka została specjalnie m.in. w tym celu utworzona w dniu 1 stycznia 1997 roku. Z tytułu dzierżawy Gmina będzie pobierać czynsz dzierżawny podlegający opodatkowaniu właściwą stawką podatkiem VAT (aktualna stawka podatku dla przedmiotu dzierżawy wynosi 23%). Wysokość czynszu będzie skalkulowana w oparciu o poniesione nakłady inwestycyjne i stosowany ustawowy roczny wskaźnik amortyzacji środka trwałego. Jak podano, wskaźnik amortyzacji dla przedmiotowych środków trwałych będzie wynosić 2,5% wartości początkowej. Czynsz będzie stały i będzie stanowić iloczyn wartości środka trwałego i stosowany wskaźnik zużycia (amortyzacji). Przy tak skalkulowanej stawce czynszu, zwrot poniesionych nakładów nastąpi po upływie 40 lat. W ramach dzierżawy Spółka (dzierżawca) będzie zobowiązana do utrzymania przedmiotu dzierżawy w należytym stanie, przeprowadzać konserwacje, naprawy i usuwać bieżące awarie.
Przez cały okres dzierżawy, Gmina pozostanie właścicielem środka trwałego i zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości będzie dokonywała ustawowych odpisów amortyzacyjnych przy zastosowaniu 2,5% stawki amortyzacyjnej.
W wyniku zawartej umowy dzierżawy Stacja będzie w całości i wyłącznie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. W czasie oddania przedmiotowego środka trwałego w dzierżawę, Gmina ani jej jednostki organizacyjne nie będą korzystały z tej infrastruktury i nie będzie służyła ona nieodpłatnej realizacji zadań własnych Gminy. Wydzierżawiona Stacja będzie wykorzystywana przez Spółkę do zbiorowego zaopatrzenia w wodę mieszkańców gminy i podmiotów gospodarczych działających w (...). Świadczone usługi przez Spółkę będą wykonywane wyłącznie odpłatnie, stanowiąc czynności opodatkowane właściwą stawką podatku VAT (aktualna stawka VAT wynosi 8%). Przewidywany roczny obrót z tytułu dzierżawy stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą wynosić będzie: 849 062,65 zł netto, 1 044 347,06 brutto. Planowana roczna wysokość czynszu netto zostanie ustalona jako iloczyn wartości początkowej netto wytworzonego środka trwałego i stawki amortyzacyjnej (33 962 506,00 x 2,5% = 849 062,65 zł).
Po uzyskaniu pozytywnej interpretacji w przedmiotowej sprawie i odliczeniu naliczonego podatku VAT, wartość początkowa środka trwałego zostanie skorygowana zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.) o odliczony podatek od towarów i usług (koszt wytworzenia/nabycia środka trwałego zostanie pomniejszony o odliczony podatek VAT).
Jak przedstawiono we wniosku, Gmina dokonała kalkulacji czynszu w oparciu o wartość początkową środka trwałego i jego stawkę amortyzacyjną. Gmina nie dokonywała kalkulacji wysokości czynszu w oparciu o inne realia rynkowe. Niemniej jednak w ocenie Gminy ustalenie czynszu na poziomie wysokości rocznej amortyzacji będzie odpowiadać wartości rynkowej czynszu i umożliwi uzyskanie prawa do dokonania odliczenia w całości naliczonego podatku VAT. Gmina zaznacza, że wysokość amortyzacji środka trwałego stanowi jedną z metod wyceny majątkowej wartości czynszu stosowanej przez rzeczoznawców majątkowych. Ustalenie czynszu w taki sposób będzie rekompensowało amortyzację dzierżawionego majątku, stanowiącej efektywne jego zużycie. Przewidywany zwrot poniesionych nakładów na inwestycję nastąpi po 40 latach dzierżawy. Stacja będzie wykonana z nowoczesnej technologii i jej okres użytkowania będzie długotrwały. Gmina dokonując kalkulacji czynszu w powyższy sposób, kieruje się utrwalonym orzecznictwem sądowo-administracyjnym z którego wynika, że czynsz musi być skalkulowany co najmniej na poziomie wysokości amortyzacji aby umożliwiał podatnikowi dokonanie odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych nakładów na nabycie/wytworzenie środka trwałego.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem uznaje się, że czynsz zostaje na poziomie rynkowym wówczas, gdy został ustalony co najmniej na poziomie amortyzacji majątku, wyceny rzeczoznawcy lub w wyniku przetargu na dzierżawę.
Sposób ustalenia czynszu ma na celu zwrot (rekompensatę) poniesionych nakładów na wytworzenie środka trwałego w przewidywanym okresie jego użytkowania, uzyskiwaną wraz z amortyzacją środka trwałego. Realizacja inwestycji miała na celu zaspokajanie potrzeb mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, stanowiących zadanie własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465).
Kwota czynszu za dzierżawę wybudowanej stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie znacząca dla budżetu Gminy (...).
Planowane aktualnie dochody ogółem budżetu Gminy (...) w 2025 roku (wg stanu na dzień 26 czerwca 2025 r.) wynoszą 221 851 569,14 zł (ponad 221 mln zł), w tym dochody własne 152 514 188,57 zł (ponad 152 mln zł).
Wartość przedmiotu dzierżawy wynosić będzie 33 962 506,00 zł (wartość początkowa netto środka trwałego – księgowa), a zatem planowany roczny dochód netto z tytułu czynszu 849 062,65 zł netto, 1 044 347,06 brutto. Na podstawie zawartej umowy dzierżawy przewidywana miesięczna kwota czynszu będzie wynosić 70 755,22 zł netto, 87 028,92 zł brutto.
Dochód netto (czynsz netto) z tytułu dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów gminy ogółem w 2025 roku będzie stanowić 0,38%, natomiast w stosunku do dochodów własnych 0,56%. Wysokość środków własnych Gminy na realizację inwestycji w części dotyczącej stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą wynosić będzie: 12 341 974,68 zł netto, 15 180 628,86 zł brutto, co będzie stanowiło 36,34% ogółu wydatków inwestycyjnej na przedmiotowe zadanie.
Roczne wynagrodzenie (czynsz dzierżawny) należne Gminie (...) wynikające z umowy dzierżawy wybudowanej stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie stanowiło 2,5% wartości budowy inwestycji (wytworzenia przedmiotu dzierżawy).
Inwestycja w zakresie budowy stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, będzie służyć wyłącznie do wypełnienia zadań publicznych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Nie przewiduje się, aby inwestycja służyła realizacji celów komercyjnych.
Ze względu na specyfikę infrastruktury, Gmina nie planuje jej wydzierżawić w trybie procedury przetargowej, pozwalającej na wyłonienie najlepszej oferty odpłatnego udostępnienia.
Pytanie
Czy w zaistniałym stanie faktycznym Gminie (...) przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach otrzymanych od kontrahentów w zakresie ponoszonych wydatków na budowę stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, z wyłączeniem ogólnodostępnej drogi dojazdowej, w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach otrzymywanych od kontrahentów w zakresie ponoszonych wydatków na budowę stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, z wyłączeniem ogólnodostępnej drogi dojazdowej, w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego „(...)”.
Uzasadnienie stanowiska Gminy
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), dalej ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. A zatem warunkiem niezbędnym do przysługiwania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest posiadanie przez podatnika statusu VAT czynnego i wykorzystywanie towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.
Gmina (...) posiada status podatnika VAT czynnego, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT. Terminy „podatnik” i „działalność gospodarcza” na potrzeby ustalenia obowiązków z zakresu VAT zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy. W świetle tych przepisów podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Są to w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.
Szczególny status na gruncie rozliczeń VAT mają organy władzy publicznej oraz obsługujące je urzędy. Z art. 15 ust. 6 ustawy wynika bowiem, że wspomniane organy i urzędy nie są uznawane za podatników w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których podmioty te zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wykonując zadania własne Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.
Z regulacji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej (określoną w art. 15 ust. 2 ustawy), działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Jak przedstawiono w zaistniałym stanie faktycznym, po kompleksowym zrealizowaniu inwestycji zaplanowanym na IV kwartał 2026 roku, stacja uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą zostanie wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat dla komunalnej spółki prawa handlowego (dalej jako: Spółka), której 100% udziałowcem jest Gmina. Natomiast droga dojazdowa pozostanie ogólnodostępna, nie będzie przedmiotem jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej i nie będzie służyła Gminie w wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Stacja wraz z infrastrukturą towarzyszącą w wyniku oddania w dzierżawę będzie w całości i wyłącznie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez okres co najmniej 10 lat. Z tytułu umowy dzierżawy Gmina będzie pobierała czynsz opodatkowany właściwa stawką VAT (aktualnie stawką 23%). Jak przedstawiono w stanie faktycznym, wysokość czynszu będzie skalkulowana w oparciu o poniesione nakłady inwestycyjne i przewidziany ustawowy roczny wskaźnik amortyzacji środka trwałego. Jak podano, ustawowy wskaźnik amortyzacji dla przedmiotowego środka trwałego wynosi 2,5% wartości początkowej. Czynsz będzie stały i będzie stanowić iloczyn wartości środka trwałego i stosowany wskaźnik zużycia (amortyzacji). Przy tak skalkulowanej stawce czynszu, zwrot poniesionych nakładów nastąpi po upływie 40 lat, a wysokość czynszu będzie odpowiadała jego wartości rynkowej. W ramach dzierżawy Spółka (dzierżawca) będzie zobowiązana do utrzymania przedmiotu dzierżawy w należytym stanie, dokonać ubezpieczenia majątku, przeprowadzać konserwacje, przeglądy gwarancyjne, naprawy i usuwać bieżące awarie.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W ocenie Gminy w zaistniałym stanie faktycznym nie zaistniały przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy wyłączające możliwość odliczenia podatku VAT.
Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jednym z obszarów działalności gospodarczej Gminy są zadania z zakresu wodociągów i kanalizacji.
Z nowo wybudowanej Stacji wraz z infrastrukturą towarzyszącą nie będą korzystać jednostki organizacyjne Gminy, a także nie będzie ona wykorzystywana do wykonywania innych czynności niż opodatkowana. Stacja wraz z infrastrukturą towarzyszącą (z wyłączeniem drogi dojazdowej ogólnodostępnej) zostanie w całości odpłatnie wydzierżawiona Spółce. Czynność ta podlega aktualnie opodatkowaniu 23% stawką VAT. Spółka zaś będzie wykorzystywała przedmiot dzierżawy wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę podlegających aktualnie opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.
Przez cały okres trwania umowy dzierżawy, właścicielem Stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą pozostanie Gmina, która będzie dokonywała jej amortyzacji.
Faktury dotyczące ponoszonych wydatków na realizację przedmiotowej inwestycji są wystawiane na Gminę. Faktury zawierają zarówno kwoty wydatków inwestycyjnych, które są związane ze Stacją uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (przeznaczoną wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT) oraz kwoty wydatków, które związane są z budową ogólnodostępnej drogi dojazdowej do Stacji (działalności niepodlegającej w przyszłości opodatkowaniu podatkiem VAT).
Realizowana inwestycja jest dofinansowana z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. W ocenie Gminy przesłankę negatywną do odliczenia podatku VAT nie może stanowić dofinansowanie w 63,66% w kwocie brutto wydatków na budowę stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie powyższe warunki uprawniające do pełnego odliczenia podatku VAT w zakresie wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na budowie Stacji wraz z infrastrukturą towarzyszącą z wyłączeniem drogi dojazdowej, zostały spełnione. Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponoszone wydatki inwestycyjne na wytworzenie przedmiotowego środka trwałego będą w całości i wyłącznie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (w wyniku zawartej cywilnoprawnej umowy dzierżawy). Jak już wcześniej zaznaczono, nie jest planowane wykorzystanie Stacji uzdatniania wody do innej działalności niż opodatkowana.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku naliczonego ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych pochodzących od podmiotów trzecich. Zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. zakupów. Przepisy ustawy o podatku VAT nie uzależniają możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych nakładów inwestycyjnych od pozyskania dofinansowania w kwocie brutto od podmiotu zewnętrznego, w przedmiotowej sytuacji z Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych. Tym samym zdaniem Gminy nie istnieją negatywne przesłanki, aby Gmina otrzymując środki z Banku Gospodarstwa Krajowego w kwocie brutto nie miała prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.
Z punktu widzenia ustawy o podatku VAT odliczenie podatku VAT nie jest obowiązkiem podatnika lecz uprawnieniem. Niemniej jednak zaniechanie z przysługującego jej prawa świadczyłoby o niegospodarności Gminy i narażałoby osoby odpowiedzialne za finanse Gminy na zarzut niegospodarności i odpowiedzialności z tytułu dyscypliny finansów publicznych.
W zaistniałym stanie faktycznym Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczania podatku VAT zawartego na fakturach otrzymanych od kontrahentów w zakresie ponoszonych wydatków inwestycyjnych związanych z budową Stacji uzdatniania wody w (...)ch wraz z infrastruktura towarzyszącą z wyłączeniem ogólnodostępnej drogi dojazdowej zapewniającej m.in. obsługę stacji. Wydatki te po kompleksowej realizacji inwestycji będą w całości służyły wyłącznemu wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Gmina (...), pragnie zaznaczyć, że w identycznym stanie prawnym i podobnym faktycznym, uzyskała pięć indywidualnych interpretacji podatkowych wydanych w 2025 roku przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, o następujących sygnaturach: 0113-KDIPT1-3.4012.1062.2024.2.MK z dnia 20 lutego 2025 roku, 0112-KDIL1-1.4012.862.2024.2.EB z dnia 20 lutego 2025 roku, 0113-KDIPT1-3.4012.1060.2024.2.JM z dnia 25 marca 2025 roku, 0114-KDIP4-1.4012.151.2025.1.MK z dnia 29 maja 2025 roku, 0114-KDIP4-1.4012.177.2025.1.RMA z dnia 4 czerwca 2025 roku, potwierdzających podobne stanowiska Gminy (...).
Reasumując, w ocenie Gminy (...) zostały spełnione wszystkie przesłanki pozytywne określone w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, umożliwiające obniżenie podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od kontrahentów tytułem ponoszonych wydatków inwestycyjnych na budowę stacji uzdatniania wody w (...) wraz z infrastruktura towarzyszącą, z wyłączeniem ogólnodostępnej drogi dojazdowej, i jednocześnie nie zaistniały przesłanki negatywne wyłączające możliwość odliczenia podatku. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową ogólnodostępnej drogi dojazdowej do Stacji, stanowiącej ulicę (...).
Gmina dokonując odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach otrzymanych od wykonawcy inwestycji, powinna ustalić wysokość podatku przypadającą od poszczególnych wydatków inwestycyjnych (tj. służących czynnościom opodatkowanym i nieopodatkowanym) i odpowiednio dokonać obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi służącymi czynnościom opodatkowanym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT.
Do Państwa zadań własnych należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
W 2024 roku przystąpili Państwo do budowy nowej stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) w ramach zadania inwestycyjnego „(...)”.
W ramach realizowanej inwestycji zostanie wybudowany budynek produkcyjno-administracyjno-socjalny obejmujący część technologiczną (stanowiącą jedną kondygnację z pomieszczeniami hali filtrów, chlorowni i rozdzielni) oraz część administracyjno-socjalną wraz z laboratorium. W ramach realizowanej inwestycji zostaną wykonane zbiorniki retencyjne wody uzdatnionej, odstojnik popłuczyn, zestaw pompowy dystrybucji wody, układ zasilania i sterowania, układ do monitoringu jakości wody i dostawy wody w sytuacjach awaryjnych. Wraz z budową nowej stacji uzdatniania wody zostanie wykonana niezbędna infrastruktura towarzysząca, w skład której wejdzie: parking, plac manewrowy, chodniki, ogrodzenie obiektu z bramą wejściową, stacja trafo, oświetlenie zewnętrzne, system monitoringu wizyjnego terenu i budynku stacji, fotowoltaika na potrzeby zapewnienia energii elektrycznej do obsługi stacji uzdatniania wody.
Ponadto w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego zostanie wybudowana droga dojazdowa zapewniająca obsługę stacji, stanowiąca ulicę (...). Ulica (...) będzie posiadała status drogi wewnętrznej, natomiast ulica (...) status drogi publicznej. Droga dojazdowa, oprócz zapewnienia dojazdu do stacji, będzie ogólnodostępna i będą korzystali z niej mieszkańcy gminy jako dojazd do swoich budynków mieszkalnych.
Po kompleksowym zrealizowaniu inwestycji, stacja uzdatniania wody wraz z tzw. infrastrukturą towarzyszącą, z wyłączeniem drogi dojazdowej, zostanie wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat dla komunalnej spółki prawa handlowego, której 100% udziałowcem są Państwo. Natomiast droga dojazdowa pozostanie ogólnodostępna, nie będzie przedmiotem dzierżawy, ani nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywana przez Państwa do prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Posiadają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania wydatków dotyczących nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu do części budowy stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą i odrębnego do części dotyczącej ogólnodostępnej drogi dojazdowej w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego.
Planowana wartość realizowanej inwestycji wyniesie ogółem 47 126 522,22 zł brutto, w tym:
- stacja uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą – 41 773 882,38 zł,
- ogólnodostępna droga dojazdowa zapewniająca obsługę stacji – 5 352 639,84 zł.
Inwestycja jest realizowana przy dofinansowaniu w 63,66% z Rządowego Funduszu Polski Ład -Program Inwestycji Strategicznych; Państwa wkład własny wyniesie 36,34%.
Stosownie do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), wytworzony w wyniku zrealizowanej inwestycji budynek produkcyjno-administracyjno-socjalny, obejmujący część technologiczną (stanowiącą jedną kondygnację z pomieszczeniami hali filtrów, chlorowni i rozdzielni) oraz część administracyjno-socjalną wraz z laboratorium, będzie sklasyfikowany jako budynek niemieszkalny (symbol KŚT – grupa 10). Zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy z dnia 12 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, roczna stawka amortyzacji dla powyższego budynku niemieszkalnego wynosić będzie 2,5%.
Z objaśnień szczegółowych do ww. Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) wynika, że w skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się także obiekty pomocnicze obsługujące dany budynek, stanowiące tzw. infrastrukturę towarzyszącą, przykładowo parking, plac manewrowy, chodniki, ogrodzenie obiektu z bramą wejściową, stacja trafo, oświetlenie zewnętrzne, system monitoringu wizyjnego terenu i budynku, fotowoltaika na potrzeby zapewnienia energii elektrycznej do budynku.
Mając na względzie powyższą zasadę, dla wykonanych w ramach realizowanej inwestycji zbiorników retencyjnych wody uzdatnionej, odstojnika popłuczyn, zestawu pompowego dystrybucji wody, układu zasilania i sterowania, układu do monitoringu jakości wody i dostawy wody w sytuacjach awaryjnych oraz pozostałej niezbędnej infrastruktury towarzyszącej (w skład której wejdzie: parking, plac manewrowy, chodniki, ogrodzenie obiektu z bramą wejściową, stacja trafo, oświetlenia zewnętrznego, system monitoringu wizyjnego terenu i budynku stacji, fotowoltaika na potrzeby zapewnienia energii elektrycznej do obsługi stacja uzdatniania wody), będzie zastosowana jednakowa 2,5% stawka amortyzacji jak dla budynku produkcyjno-administracyjno-socjalnego.
Po kompleksowej realizacji inwestycji zaplanowanej na IV kwartał 2026 roku, Stacja zostanie wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat komunalnej spółce prawa handlowego, której 100% udziałowcem są Państwo. Spółka jest na gruncie ustawy VAT odrębnym od Państwa czynnym podatnikiem VAT. Z tytułu dzierżawy będą Państwo pobierać czynsz dzierżawny podlegający opodatkowaniu właściwą stawką podatkiem VAT. Wysokość czynszu będzie skalkulowana w oparciu o poniesione nakłady inwestycyjne i stosowany ustawowy roczny wskaźnik amortyzacji środka trwałego. Wskaźnik amortyzacji dla przedmiotowych środków trwałych będzie wynosić 2,5% wartości początkowej. Czynsz będzie stały i będzie stanowić iloczyn wartości środka trwałego i stosowany wskaźnik zużycia (amortyzacji). Przy tak skalkulowanej stawce czynszu, zwrot poniesionych nakładów nastąpi po upływie 40 lat. W ramach dzierżawy Spółka (dzierżawca) będzie zobowiązana do utrzymania przedmiotu dzierżawy w należytym stanie, przeprowadzać konserwacje, naprawy i usuwać bieżące awarie. W czasie oddania przedmiotowego środka trwałego w dzierżawę, Państwo, ani Państwa jednostki organizacyjne nie będą korzystały z tej infrastruktury i nie będzie służyła ona nieodpłatnej realizacji Państwa zadań własnych.
Przewidywany roczny obrót z tytułu dzierżawy stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą wynosić będzie: 849 062,65 zł netto, 1 044 347,06 brutto. Planowana roczna wysokość czynszu netto zostanie ustalona jako iloczyn wartości początkowej netto wytworzonego środka trwałego i stawki amortyzacyjnej (33 962 506,00 x 2,5% = 849 062,65 zł).
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na budowę stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą, z wyłączeniem ogólnodostępnej drogi dojazdowej.
Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W pierwszej kolejności należy zatem rozstrzygnąć, czy dzierżawa stacji uzdatniania wody wraz infrastrukturą towarzyszącą stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, która nakłada na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.
W odniesieniu do tej czynności nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i nie mogą skorzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
Wykonując cywilnoprawną umowę dzierżawy, występują Państwo w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Czynność odpłatnej dzierżawy stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą na rzecz komunalnej spółki prawa handlowego stanowi usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.
Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie ww. majątku na rzecz zewnętrznego podmiotu, za którą jest pobierane wynagrodzenie, w związku z czym usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Zatem odpłatna dzierżawa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą na rzecz Spółki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.
W przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT oraz stacja uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie przez Państwa wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatnej dzierżawy).
Zatem mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków na budowę stacji uzdatniania wody w miejscowości (...) wraz z infrastrukturą towarzyszącą, z wyłączeniem ogólnodostępnej drogi dojazdowej, w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego „(...)”.
Odliczenie jest możliwe pod warunkiem tego, że nie zaistnieją przesłanki negatywne zawarte w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone.
Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności informacji, że wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w oparciu o stawkę amortyzacji w wysokości 2,5% wartości budowy inwestycji (wytworzenia przedmiotu dzierżawy).
Interpretacja nie wywoła skutków prawnych, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności gdy zostanie ustalone, że wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na podstawie umowy dzierżawy skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie, który uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych bądź wydłuży okres zwrotu lub że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
