Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 29 lipca 2025 r. oraz pismem z 12 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), posiadającym nadany numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Gmina planuje realizację projektu pn. „(...)”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027, (...). Projekt został pozytywnie oceniony w ramach naboru prowadzonego przez Instytucję Zarządzającą Programem Urząd Marszałkowski Województwa (...).

Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest doposażenie budynku Gminnego Ośrodka Kultury w (...) w nowoczesne wyposażenie techniczne, edukacyjne i kulturalne, umożliwiające realizację działań statutowych o charakterze kulturalnym, edukacyjnym, animacyjnym i integracyjnym.

Projekt obejmuje m.in.: (...).

Gminny Ośrodek Kultury w (...) jest jednostką organizacyjną Gminy, instytucją kultury działającą na podstawie statutu oraz przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), posiada osobowość prawną.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, prowadzenie działalności kulturalnej należy do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym. Realizacja projektu ma służyć poprawie warunków dostępu do kultury, edukacji kulturalnej i integracji społecznej mieszkańców Gminy oraz okolicznych miejscowości, w szczególności osób starszych, dzieci i młodzieży, a także rodzin oraz osób z niepełnosprawnościami.

Projekt nie przewiduje budowy nowych obiektów, a jedynie modernizację i doposażenie istniejącego budynku GOK w celu poszerzenia oferty kulturalnej.

Wydatki związane z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę przez wykonawców/dostawców wyłonionych zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.).

Wszystkie towary i usługi nabywane w ramach inwestycji zostaną ujęte w ewidencji środków trwałych Gminy oraz amortyzacja będzie naliczana w księgach rachunkowych Gminy. Środki te będą służyć wyłącznie do realizacji zadań własnych o charakterze niekomercyjnym.

Budynek GOK jest własnością Gminy i jest użyczony nieodpłatnie dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...). Po zakończeniu inwestycji nabyte towary będą własnością Gminy.

Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów z korzystania z budynku i nabytego wyposażenia, ponieważ Gmina użycza nieodpłatnie budynek wraz z wyposażeniem dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...).

Gmina posiada zawartą umowę z Gminnym Ośrodkiem Kultury w (...), na podstawie której Gmina użycza nieodpłatnie budynek wraz z wyposażeniem. Obecnie Gmina nie osiąga z tego tytułu żadnych przychodów oraz po doposażeniu budynku w ramach ww. projektu również nie będą osiągane żadne przychody, ponieważ będą one również użyczone dla Gminnego Ośrodka Kultury nieodpłatnie.

Zakupione wyposażenie będzie wykorzystywane przez Gminny Ośrodek Kultury do prowadzenia działalności kulturalnej, skierowanej do różnych grup wiekowych mieszkańców gminy.

Oprócz podstawowej działalności kulturalnej nieodpłatnej, GOK zakłada znikomy wynajem sali wielofunkcyjnej na imprezy rodzinne i okolicznościowe za symboliczną opłatą (...) zł, która nawet nie pokryje kosztów funkcjonowania obiektu. Również przewidziana jest sprzedaż biletów na koncerty i spektakle.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W uzupełnieniu wniosku z 29 lipca 2025 r., w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazali Państwo następujące informacje.

1)Czy wynajem sali wielofunkcyjnej na imprezy rodzinne i okolicznościowe będzie opodatkowany podatkiem VAT.

Gmina pragnie wyjaśnić, iż budynek GOK jest własnością Gminy i jest użyczony nieodpłatnie dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...) jako jednostki organizacyjnej Gminy, posiadającej osobowość prawną. Po zakończeniu inwestycji nabyte towary będą własnością Gminy. Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów z korzystania z budynku i nabytego wyposażenia, ponieważ Gmina użycza nieodpłatnie budynek wraz z wyposażeniem dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...). Gmina posiada zawartą umowę z Gminnym Ośrodkiem Kultury w (...) na podstawie której Gmina użycza nieodpłatnie budynek wraz z wyposażeniem. Obecnie Gmina nie osiąga z tego tytułu żadnych przychodów oraz po doposażeniu budynku w ramach ww. projektu również nie będą osiągane żadne przychody, ponieważ będą one również użyczone dla Gminnego Ośrodka Kultury nieodpłatnie.

Zakupione wyposażenie będzie wykorzystywane przez Gminny Ośrodek Kultury do prowadzenia działalności kulturalnej, skierowanej do różnych grup wiekowych mieszkańców gminy. Oprócz podstawowej działalności kulturalnej nieodpłatnej, GOK zakłada znikomy wynajem sali wielofunkcyjnej na imprezy rodzinne i okolicznościowe za symboliczną opłatą (...) zł, która nawet nie pokryje kosztów funkcjonowania obiektu. Gminny Ośrodek Kultury w (...) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1, gdyż wartość sprzedaży nie przekracza 200 000,00 zł rocznie. Dlatego wynajem sali wielofunkcyjnej na imprezy rodzinne i okolicznościowe nie będzie opodatkowany podatkiem VAT.

2)Czy wynajem sali wielofunkcyjnej będzie sporadyczny i incydentalny w stosunku do wykorzystania budynku GOK na cele związane z działalnością kulturalną realizowaną w ramach zadań własnych gminy.

Tak, wynajem sali wielofunkcyjnej przez Gminny Ośrodek Kultury będzie sporadyczny i incydentalny w stosunku do wykorzystania budynku GOK na cele związane z działalnością kulturalną realizowaną w ramach zadań własnych gminy.

3)Czy wykorzystanie Sali wielofunkcyjnej do działalności w zakresie wynajmu będzie okazjonalne i w stosunku do nakładów poniesionych na realizację opisanego we wniosku projektu w zakresie doposażenia GOK będzie marginalne.

Wykorzystanie sali wielofunkcyjnej do działalności w zakresie wynajmu będzie okazjonalne, projekt zakłada wynajem na poziomie (...) zł rocznie (16 x (...) zł), tj. 1,16% w stosunku do nakładów poniesionych na realizację opisanego we wniosku projektu w zakresie doposażenia GOK (wartość doposażenia (...) zł brutto).

4)Czy wynajem Sali wielofunkcyjnej, po realizacji projektu, będzie generował zyski, czy też opłata za wynajem będzie pokrywać jedynie koszty bieżącego utrzymania sali, takie jak: woda, energia elektryczna, gaz, sprzątanie.

Projekt zakłada, że opłata za wynajem ma pokrywać jedynie koszty bieżącego utrzymania sali: takie jak energia elektryczna, ogrzewanie, woda, ścieki, sprzątanie, podatek od nieruchomości.

5)W jakim zakresie budynek GOK, po realizacji projektu, będzie wykorzystywany do działalności w zakresie organizacji koncertów i spektakli.

Projekt zakłada organizację 10 płatnych koncertów i spektakli, koszt jednego biletu (...) zł, ilość miejsc 100, szacowany przychód jednego wydarzenia (...) zł. Szacowany przychód roczny (...) zł., tj. 3,64% w stosunku do nakładów poniesionych na realizację projektu w zakresie doposażenia GOK.

6)Czy działalność w zakresie organizacji koncertów i spektakli będzie stanowiła działalność kulturalną należącą do zadań własnych gminy, czy też działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) - jeśli działalność gospodarczą, proszę wskazać:

Organizacja koncertów i spektakli będzie stanowiła działalność kulturalną należącą do zadań własnych gminy.

a) czy działalność w zakresie organizacji koncertów i spektakli będzie miała charakter incydentalny i sporadyczny w stosunku do wykorzystania budynku GOK na cele związane z działalnością kulturalną realizowaną w ramach zadań własnych gminy,

Tak, działalność w zakresie organizacji koncertów i spektakli będzie miała charakter incydentalny i sporadyczny w stosunku do wykorzystania budynku GOK na cele związane z działalnością kulturalną realizowaną w ramach zadań własnych gminy.

b) czy wstęp na organizowane koncerty i spektakle, na które będą sprzedawane bilety będzie opodatkowany podatkiem VAT z zastosowaniem stawki podatku, czy też zwolniony od podatku VAT,

Gminny Ośrodek Kultury, który będzie sprzedawał bilety obecnie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

7)Czy sprzedaż biletów na koncerty i spektakle będzie generowała zyski - jeśli tak, proszę wskazać, czy zyski te będą marginalne w stosunku do nakładów poniesionych na realizację projektu.

Projekt nie zakłada generowania zysków, szacowany przychód roczny wyniesie ok. (...) zł, tj. 3,64% w stosunku do nakładów poniesionych na realizację projektu w zakresie doposażenia GOK. Przychód obejmuje koszty organizacji koncertów i spektakli, tj. opłata kosztów wykonawców, media, sprzątanie.

8)Czy będą Państwo w stanie przyporządkować poniesione w ramach realizacji projektu wydatki związane z doposażeniem budynku GOK do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (czynności realizowanych w ramach zadań własnych gminy) oraz czynności realizowanych w ramach działalności gospodarczej (opodatkowany podatkiem VAT wynajem sali wielofunkcyjnej; ewentualnie opodatkowany podatkiem VAT/zwolniony od podatku VAT wstęp na koncerty i spektakle).

W projekcie wskazano hipotetyczne założenia w stosunku rocznym:

  • łączna dostępność sali: 365 dni x 10 godzin = 3 650 godzin,
  • planowana działalność pomocnicza (wynajem sali wielofunkcyjnej, koncerty) maksymalnie 300 godzin/rok,
  • udział: 300/3650 = 8,21%.

Metodologia obliczeniowa opiera się na czasie użytkowania infrastruktury.

Pozostały czas będzie wykorzystywany do działalności kulturalnej realizowanej w ramach zadań statutowych do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 12 sierpnia 2025 r., w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazali Państwo następujące informacje.

1)Czy Gminny Ośrodek Kultury w (...) jest jednostką organizacyjną Gminy, czy też podmiotem odrębnym od Gminy,

a)jeżeli Gminny Ośrodek Kultury w (...) jest jednostką organizacyjną Gminy - proszę wskazać czy Gminny Ośrodek Kultury w (...) jest samorządową jednostką budżetową, czy też samorządowym zakładem budżetowym.

Gminny Ośrodek Kultury w (...) (GOK) jest samorządową instytucją kultury. GOK jest samorządową osobą prawną, dla której działalność kulturalna jest podstawowym celem statutowym, nie stanowiącym jednocześnie działalności gospodarczej. GOK działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora kultury czyli Gminę. GOK posiada osobowość prawną.

a)GOK nie jest samorządową jednostką budżetową ani samorządowym zakładem budżetowym jest samorządową instytucją kultury.

2)czy Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. czy Gmina prowadzi wspólne rozliczenie podatku VAT wraz z Gminnym Ośrodkiem Kultury w (...) (jednostką organizacyjną Gminy) i w konsekwencji podatek VAT związany z działalnością Gminnego Ośrodka Kultury w (...) jest rozliczany przez Gminę, w przypadku twierdzącej odpowiedzi proszę wskazać czy:

a)czy Gmina będzie miała możliwość jednoznacznego i bezpośredniego przyporządkowania poniesionych w ramach realizacji projektu wydatków związanych z doposażeniem budynku Gminnego Ośrodka Kultury w (...) w całości do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą, czy też przypisanie nabytych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Gminy nie będzie możliwe,

b)czy w związku z realizowanym projektem w zakresie doposażenia budynku Gminnego Ośrodka Kultury w (...) Gmina będzie miała obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT,

c)czy rozliczany przez Gminę wynajem sali wielofunkcyjnej na imprezy rodzinne i okolicznościowe będzie opodatkowany podatkiem VAT.

Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT z samorządowymi jednostkami budżetowymi: Urzędem Gminy, Szkołą Podstawową, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Gminny Ośrodek Kultury w (...) nie podlega centralizacji. Gmina nie prowadzi wspólnego rozliczenia podatku VAT z Gminnym Ośrodkiem Kultury w (...).

3)czy też Gminny Ośrodek Kultury w (...) nie jest jednostką organizacyjną Gminy lecz podmiotem odrębnym od Gminy (odrębnym podatkiem podatku VAT) i w konsekwencji podatek VAT związany z działalnością Gminnego Ośrodka Kultury w (...) jest rozliczany przez ten podmiot - proszę jednoznacznie wskazać który podmiot będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT związanego z działalnością Gminnego Ośrodka Kultury w (...) i realizacją projektu „(...)”,

We wniosku wskazali Państwo: „Gminny Ośrodek Kultury w (...) jest jednostką organizacyjną Gminy” oraz w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo „budynek GOK jest własnością Gminy i jest użyczony nieodpłatnie dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...) jako jednostki organizacyjnej Gminy” i jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo „Gminny Ośrodek Kultury w (...) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1, gdyż wartość sprzedaży nie przekracza 200 000,00 zł rocznie” oraz „Gminny Ośrodek Kultury, który będzie sprzedawał bilety obecnie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT - zatem w tym zakresie występują niespójności w opisie stanu faktycznego.

GOK jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. W obecnej chwili nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1, gdyż wartość sprzedaży nie przekracza 200 000,00 zł rocznie. Gminny Ośrodek Kultury będzie zobowiązany do rozliczania podatku VAT związanego z działalnością Gminnego Ośrodka Kultury w (...).

Natomiast Gmina realizuje projekt „(...)” jako odrębny czynny podatnik podatku VAT. Wydatki związane z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę przez dostawców. Po zrealizowaniu projektu nabyte wyposażenie będzie użyczone nieodpłatnie dla Gminnego Ośrodka Kultury w celu prowadzenia działalności kulturalnej należącej do zadań własnych gminy.

4)czy działalność w zakresie organizacji koncertów i spektakli będzie stanowiła działalność kulturalną należącą do zadań własnych gminy, czy też działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - jeśli działalność gospodarczą, proszę wskazać:

a)czy działalność w zakresie organizacji koncertów i spektakli będzie miała charakter incydentalny i sporadyczny w stosunku do wykorzystania budynku GOK na cele związane z działalnością kulturalną realizowaną w ramach zadań własnych gminy,

b)czy wstęp na organizowane koncerty i spektakle, na które będą sprzedawane bilety będzie opodatkowany podatkiem VAT z zastosowaniem stawki podatku, czy też zwolniony od podatku VAT.

Działalność w zakresie organizacji koncertów i spektakli będzie stanowiła działalność kulturalną należącą do zadań własnych gminy. Będzie realizowana przez Gminny Ośrodek Kultury w (...).

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją przedmiotowego projektu, Gminie, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki nie będą służyły do wykonania czynności opodatkowanych.

Pomimo, że Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, nie będzie jej przysługiwało prawo zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki (art. 86, art. 87 ustawy) tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakup w z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy, warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem oraz nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku. Poniesione wydatki nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

Nadmienić również należy, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz.U. 2023 r. poz. 1008 ze zmianami), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia. Stan faktyczny sprawy oraz analiza przywołanych wyżej przepisów, przesądza o braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również braku możliwości zwrotu podatku. Warunki skorzystania z tego prawa nie zostaną spełnione, ponieważ Gmina nie będzie wykorzystywała efektów inwestycji do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług potrzebnych do realizacji projektu pn. „(...)”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (...) Funduszy Europejskich dla (...) 2021-2027.

1. Brak prawa do odliczenia VAT - podstawa prawna

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.): „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.” Warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia jest więc bezpośredni i rzeczywisty związek pomiędzy nabytymi towarami i usługami a wykonywaniem czynności opodatkowanych (tak również: wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r., C-104/12, „Wagner-Raith”). W analizowanym przypadku taki związek nie występuje.

2. Charakter inwestycji: działalność publiczna, niegospodarcza

Projekt dotyczy doposażenia budynku, który jest użyczony nieodpłatnie Gminnemu Ośrodkowi Kultury w (…), jako jednostce organizacyjnej Gminy realizującej wyłącznie zadania o charakterze kulturalnym, edukacyjnym i społecznym. Działalność ta:

  • odbywa się bezpłatnie lub za symboliczną opłatą,
  • nie generuje przychodów, które mogłyby być uznane za efekt działalności gospodarczej,
  • nie podlega VAT (czynności nieopodatkowane),
  • jest finansowana ze środków publicznych.

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE (m.in. C-74/16, Congregación de Escuelas Pias), instytucja publiczna nie działa jako podatnik VAT, jeśli jej aktywność służy wyłącznie realizacji zadań publicznych i nie jest nastawiona na uzyskiwanie przychodu.

3. Marginalna działalność odpłatna nie przesądza o prawie do odliczenia

Fakt, że niewielka część infrastruktury (sala wielofunkcyjna) może być sporadycznie udostępniana odpłatnie (np. na spotkania rodzinne) przez Gminny Ośrodek Kultury w (...), nie zmienia ogólnej kwalifikacji inwestycji. Tego rodzaju działalność:

  • jest pomocnicza w rozumieniu pkt 211 Zawiadomienia Komisji Europejskiej 2016/C 262/01,
  • stanowi zaledwie 8,21% całkowitego czasu wykorzystania sali (np. 300 h rocznie na 3650 h możliwego użycia),
  • nie była i nie jest celem realizacji inwestycji,
  • nie generuje przychodów przekraczających kosztów utrzymania infrastruktury,
  • nie stanowi podstawy do uznania całości zakupów jako związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną (np. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 30 marca 2021 r., 0112-KDIL1-3.4012.651.2020.2.KK): „Sam fakt okazjonalnego wynajmu nie powoduje, że cały wydatek inwestycyjny należy uznać za związany z działalnością opodatkowaną.”

Inwestycja została zaplanowana wyłącznie na potrzeby działalności statutowej GOK. Wynajem sali to działalność poboczna, nieregularna i nieprzynosząca zysku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może więc dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym:

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Planują Państwo realizację projektu pn. „(...)”. Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest doposażenie budynku Gminnego Ośrodka Kultury w (...) (GOK) w nowoczesne wyposażenie techniczne, edukacyjne i kulturalne, umożliwiające realizację działań statutowych o charakterze kulturalnym, edukacyjnym, animacyjnym i integracyjnym.

Projekt obejmuje m.in.: (...).

Gminny Ośrodek Kultury w (...) (GOK) jest samorządową instytucją kultury. GOK jest samorządową osobą prawną, dla której działalność kulturalna jest podstawowym celem statutowym, nie stanowiącym jednocześnie działalności gospodarczej. GOK działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora kultury, czyli Gminę. GOK posiada osobowość prawną. GOK nie jest samorządową jednostką budżetową ani samorządowym zakładem budżetowym, jest samorządową instytucją kultury.

Dokonali Państwo centralizacji rozliczeń VAT z samorządowymi jednostkami budżetowymi: Urzędem Gminy, Szkołą Podstawową, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Gminny Ośrodek Kultury w (...) nie podlega centralizacji. Nie prowadzą Państwo wspólnego rozliczenia podatku VAT z Gminnym Ośrodkiem Kultury w (...). GOK jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

Natomiast Państwo realizują projekt „(...)” jako odrębny czynny podatnik podatku VAT. Wydatki związane z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Państwa przez dostawców. Po zrealizowaniu projektu nabyte wyposażenie będzie użyczone nieodpłatnie dla Gminnego Ośrodka Kultury w celu prowadzenia działalności kulturalnej należącej do zadań własnych gminy.

Budynek GOK jest Państwa własnością i jest użyczony nieodpłatnie dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...). Po zakończeniu inwestycji nabyte towary będą Państwa własnością.

Nie będą Państwo osiągać żadnych przychodów z korzystania z budynku i nabytego wyposażenia, ponieważ użyczają Państwo nieodpłatnie budynek wraz z wyposażeniem dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...).

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zaznaczenia wymaga, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Analiza przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że rozpatrywanym przypadku nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

Jak wskazali Państwo we wniosku, nie prowadzą Państwo wspólnego rozliczenia podatku VAT z Gminnym Ośrodkiem Kultury w (...), GOK jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo projekt „(...)” jako odrębny czynny podatnik podatku VAT. Wydatki związane z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa przez dostawców. Po zrealizowaniu projektu nabyte wyposażenie będzie użyczone nieodpłatnie dla Gminnego Ośrodka Kultury w celu prowadzenia działalności kulturalnej należącej do zadań własnych gminy. Nie będą Państwo osiągać żadnych przychodów z korzystania z budynku i nabytego wyposażenia, ponieważ użyczają Państwo nieodpłatnie budynek wraz z wyposażeniem dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...).

Zatem z wniosku wynika, że w analizowanym przypadku wydatki poniesione na realizację projektu „(...)” nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą Państwo osiągać żadnych przychodów z korzystania z budynku i nabytego wyposażenia, ponieważ użyczają Państwo nieodpłatnie budynek wraz z wyposażeniem dla Gminnego Ośrodka Kultury w (...). Gminny Ośrodek Kultury, jako odrębny podatnik podatku VAT, będzie zobowiązany do rozliczania podatku VAT związanego z działalnością Gminnego Ośrodka Kultury w (...).

Tym samym mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w okolicznościach analizowanej sprawy w związku z realizacją projektu pn. „(...)” – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu „(...)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.