
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT dla świadczenia usług w zakresie przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego świadczonych w ramach placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy lub z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 4 lipca 2025 r. (wpływ 4 lipca 2025 r. oraz 8 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada osobowość prawną, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Prowadzi również działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie prowadzi działalność w zakresie edukacji, oznaczone kodem PKD: 85.59 B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Firma została również wpisana do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, jako jednostka kształcenia ustawicznego. W związku z powyższym, na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, jednostka jest objęta systemem oświaty.
Poprzez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
W ramach niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego świadczone są usługi w systemie kursowym, szkoleniowym, praktycznej nauki zawodu zakończone weryfikacją uprawnień egzaminem kwalifikacyjnym. Szkolenia dedykowane są tylko i wyłącznie dla osób dorosłych. Odbiorcami szkoleń są przede wszystkim osoby fizyczne, odbywające szkolenie w kierunku konkretnego zawodu, pracownicy skierowani przez firmy, osoby prowadzące działalność gospodarczą.
Wnioskodawca prowadzi m.in. szkolenia energetyczne. Zasady organizowania i przeprowadzania szkoleń zostały uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzenia kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych. Bez takiego przeszkolenia osoba nie może wykonywać obsługi urządzeń energetycznych.
Osoby biorące udział w szkoleniach po ich odbyciu przystępują do egzaminów kwalifikacyjnych niezbędnych dla uzyskania uprawnień zawodowych.
Jednocześnie Państwa firma zamierza przeprowadzać także same egzaminy kwalifikacyjne, weryfikujące, potwierdzające dotychczas posiadane kwalifikacje oraz egzaminy sprawdzające dla osób, które już wcześniej odbyły szkolenie również w innych placówkach szkoleniowych.
W uzupełnieniu wyjaśniają Państwo, iż Stowarzyszenie posiada akt powołania komisji kwalifikacyjnej (…) z dnia 30 października 2024 r. nadany przez prezesa (…). Nie posiadają Państwo akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Natomiast są Państwo wpisani do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Państwa firma uzyskała również interpretację indywidualną (…) w zakresie zwolnienia z VAT dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy
1. Na pytanie o treści: „Jakie konkretnie egzaminy kwalifikacyjne będą Państwo przeprowadzać w ramach zapytania będącego przedmiotem wniosku?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Egzaminy kwalifikacyjne energetyczne, które są niezbędne do pracy w branży energetycznej. Egzaminy te dzielą się na trzy grupy: G1 (elektryczne), G2 (ciepłownicze) i G3 (gazowe)”.
2. Na pytanie o treści: „W jaki sposób odbywa się zgłoszenie na egzaminy kwalifikacyjne, tj. osoby biorące udział w szkoleniach sami się zgłaszają na egzamin, są kierowani przez pracodawcę, inny sposób – proszę wskazać jaki i szczegółowo opisać sytuację?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Osoby te będą zgłaszane przez pracodawców lub zgłoszą się samodzielnie”.
3. Na pytanie o treści: „Czy egzaminy kwalifikacyjne są odpłatne? Jeśli tak, proszę wskazać, kto wnosi tę opłatą, komu jest wpłacana i jak jest rozliczana”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Egzaminy są odpłatne. Opłaty będą regulowane w zależności od sposobu zgłaszania na egzamin, przez pracodawcę lub samego uczestnika. Opłata będzie wnoszona przelewem lub gotówką do (…), jednostki posiadającej Komisję Kwalifikacyjną na podstawie aktu powołania Nr (…) z dnia 30 października 2024 r. nadanego przez prezesa (…). Opłata będzie pokrywać wydatki i koszty związane z przeprowadzanym egzaminem”.
4. Na pytanie o treści: „Jaki dokument potwierdza, że są Państwo wpisani do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych jako jednostka kształcenia ustawicznego”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Zaświadczenie o wpisie do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych wydane przez Kuratora Oświaty w (…) pod numerem (…). Z dniem (...) roku wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Powiat (…) pod numerem (…)”.
5. Na pytanie o treści: „Czy usługi przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych poprzedzone są udziałem osoby biorącej udział w szkoleniach prowadzonych przez Państwa jednostkę? Jeśli nie, to kto bierze udział w egzaminach?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak to się odbywa zazwyczaj, że egzamin poprzedzony jest szkoleniem. Pytanie we wniosku dotyczy również sytuacji przeprowadzenia samego egzaminu osobie, która posiada już wiedzę zdobytą na wcześniejszym szkoleniu odbytym w naszej jednostce, przedstawi zaświadczenie od pracodawcy, że posiada odpowiednią wiedzę wynikającą z praktyki w zawodzie lub odpowiednie wykształcenie”.
6. Na pytanie o treści: „Czy usługi przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego, do których przystępują osoby biorące udział w szkoleniach prowadzonych w Państwa jednostce, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia bądź usługi ściśle związane z usługami kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą””,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Skoro prowadzona placówka kształcenia ustawicznego została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, to wszystkie czynności w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa i świadczenie usług ściśle z tymi czynnościami związane, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.
Firma spełnia wszystkie warunki, aby uznać ją za jednostkę objętą systemem oświaty.
Jednostka świadczy usługi w zakresie kształcenia.
Przeprowadzane przez komisję egzaminy kwalifikacyjne mają na celu weryfikację wiedzy i umiejętności posiadanej przez osoby zainteresowane poprzez uzyskanie dodatkowego świadectwa kwalifikacyjnego. Egzaminy te są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne. Posiadanie świadectwa jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym zajmowanie się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, energetycznych i gazowych. Z tego powodu należy uznać je za usługi wykonywane w ramach kształcenia zawodowego”.
7. Na pytanie o treści: „Czy usługi przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego dla osób, które już wcześniej odbyły szkolenie również w innych placówkach szkoleniowych będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia bądź usługi ściśle związane z usługami kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Egzaminy te są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r. oraz Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r.
Posiadanie świadectwa jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym zajmowanie się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, cieplnych i gazowych. Z tego powodu należy uznać je za usługi wykonywane w ramach kształcenia zawodowego”.
8. Na pytanie o treści: „Czy usługi przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego, weryfikują, potwierdzają dotychczas posiadane kwalifikacje i będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia bądź usługi ściśle związane z usługami kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Przeprowadzane przez komisję egzaminy kwalifikacyjne mają na celu weryfikację wiedzy i umiejętności posiadanej przez osoby zainteresowane, poprzez uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego i są ściśle związane z usługą kształcenia”.
9. Na pytanie o treści: „Czy usługi przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego niezbędnego dla uzyskania uprawnień zawodowych, do których przystępują osoby biorące udział w szkoleniach prowadzonych w Państwa jednostce, są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. szkolenia energetycznego? Jeśli tak, to proszę wskazać dlaczego”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Usługi szkolenia nie są obowiązkowe. Niezbędny jest egzamin i uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego. Można wręcz stwierdzić, że szkolenie bez przedmiotowego egzaminu jest bezcelowe i egzamin jest immanentnym elementem procesu szkoleniowego”.
10. Na pytanie o treści: „Czy usługi przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego dla osób, które już wcześniej odbyły szkolenia w innych placówkach szkoleniowych, są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. szkolenia energetycznego? Jeśli tak, to proszę wskazać dlaczego”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Usługi szkolenia nie są obowiązkowe. Niezbędny jest egzamin i uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego”.
11. Na pytanie o treści: „Czy usługi przeprowadzania samego egzaminu kwalifikacyjnego, weryfikującego dotychczas posiadane kwalifikacje, są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. szkolenia energetycznego? Jeśli tak, to proszę wskazać dlaczego”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Usługi szkolenia nie są obowiązkowe. Niezbędny jest egzamin i uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego”.
12. Na pytanie o treści: „Czy świadczone usługi przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego dla osób, które już wcześniej odbyły szkolenia w innych placówkach szkoleniowych pozostają w ścisłym związku z wykonanymi przez inne podmioty usługami szkoleniowymi korzystającymi ze zwolnienia od podatku VAT?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Wnioskodawca nie posiada takiej wiedzy, ponieważ nie jest ona wymagana do przeprowadzenia egzaminu”.
13. Na pytanie o treści: „Czy świadczone usługi przeprowadzania samego egzaminu kwalifikacyjnego, weryfikującego dotychczas posiadane kwalifikacje pozostają w ścisłym związku z wykonanymi przez inne podmioty usługami szkoleniowymi korzystającymi ze zwolnienia od podatku VAT?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Wnioskodawca nie posiada takiej wiedzy, ponieważ nie jest ona wymagana do przeprowadzenia egzaminu”.
14. Na pytanie o treści: „Czy głównym celem przeprowadzanego egzaminu kwalifikacyjnego niezbędnego dla uzyskania uprawnień zawodowych, do których przystępują osoby biorące udział w szkoleniach prowadzonych w Państwa jednostce jest/nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Nie. Opłata ta służy pokryciu kosztów obsługi przeprowadzenia egzaminu. Wysokość opłaty narzucona jest przez powszechnie obowiązujące na terenie całego kraju prawo i stanowi 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu złożenia wniosku. Wysokość opłaty jest regulowana przez przepisy i co roku ulega zmianie wraz ze zmianą płacy minimalnej, zgodnie z § 14 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2022 roku poz. 1392)”.
15. Na pytanie o treści: „Czy głównym celem przeprowadzanego egzaminu kwalifikacyjnego weryfikującego, potwierdzającego dotychczas posiadane kwalifikacje jest/nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Nie. Opłata ta będzie służyć pokryciu kosztów obsługi przeprowadzenia egzaminu. Opłata ta stanowi 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wysokość opłaty jest regulowana przez przepisy i co roku ulega zmianie wraz ze zmianą płacy minimalne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r.”.
16. Na pytanie o treści: „Czy głównym celem przeprowadzanego egzaminu kwalifikacyjnego dla osób, które już wcześniej odbyły szkolenie również w innych placówkach szkoleniowych jest/nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Nie. Opłata ta będzie służyć pokryciu kosztów obsługi przeprowadzenia egzaminu. Opłata ta stanowi 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wysokość opłaty jest regulowana przez przepisy i co roku ulega zmianie wraz ze zmianą płacy minimalne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r.”.
17 Na pytanie o treści: „Czy usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, tj. czy usługi te obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? Jeżeli tak, to w czym związek ten się przejawia?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak. Przeprowadzane przez komisję egzaminy kwalifikacyjne mają na celu weryfikację wiedzy i umiejętności posiadanej przez osoby zainteresowane poprzez uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego. Egzaminy te są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne i Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska. Posiadanie świadectwa jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym zajmowanie się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, cieplnych i gazowych. Z tego powodu należy uznać je za usługi wykonywane w ramach kształcenia zawodowego”.
18. Na pytanie o treści: „Czy świadczone przez Państwa usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Należy wskazać konkretnie, z których dokładnie przepisów (artykuł, paragraf oraz nazwa aktu) wynikać będą te formy i zasady?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Tak. Przeprowadzane przez wnioskodawcę egzaminy bez wątpienia będą usługami w ramach procesu kształcenia zawodowego. Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266 z późn. zm.) osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w art. 54 ust. 6 ustawy, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne.
Szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy prawo energetyczne określone są w przepisach rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1392)”.
19. Na pytanie o treści: „Jakie konkretnie przepisy prawa zobowiązują uczestników do odbycia egzaminów kwalifikacyjnych? Proszę wskazać nazwę aktów prawnych wraz z oznaczeniem konkretnych przepisów, artykułów, paragrafów itp. bez przytaczania ich treści, które regulują te obowiązki?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266 z późn. zm.) osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w art. 54 ust. 6 ustawy, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne”.
20. Na pytanie o treści: „Czy usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie, są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Nie – usługi te nie są finansowane w całości lub co najmniej 70% ze środków publicznych”.
21. Na pytanie o treści: „W przypadku, gdy źródłem finansowania usług będących przedmiotem zapytania są środki publiczne, to czy posiadają Państwo stosowną dokumentację potwierdzającą, że są one finansowane ze środków publicznych? Proszę o szczegółowe opisanie i wskazanie, z jakich dokumentów to wynika”,
wskazali Państwo: „Nie dotyczy”.
22. Na pytanie o treści: „Czy usługi szkoleniowe świadczone w innych placówkach korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług? Jeśli tak, proszę wskazać na jakiej podstawie prawnej”,
odpowiedzieli Państwo, że:
„Nie posiadamy takiej wiedzy”.
Pytanie
Czy wymienione powyżej usługi przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego świadczone w ramach placówki kształcenia ustawicznego będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) lub z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, w związku z faktem, że prowadzona placówka kształcenia ustawicznego została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, to wszystkie czynności w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa i świadczenie usług ściśle z tymi czynnościami związane, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt.26 lit. a.
Uważają Państwo, że firma spełnia wszystkie warunki, aby uznać ją za jednostkę objętą systemem oświaty. Jednostka świadczy usługi w zakresie kształcenia.
Przez kształcenie rozumie się zestaw doświadczeń składających się na zdobywanie przez osobę wiedzy, umiejętności. Natomiast przez kwalifikacje zawodowe rozumie się całokształt wiedzy i umiejętności potwierdzanych konkretnymi dokumentami, w odniesieniu do wnioskodawcy są to: zaświadczenia, świadectwa, dyplomy.
Przeprowadzane przez komisję egzaminy kwalifikacyjne mają na celu weryfikację wiedzy i umiejętności posiadanej przez osoby zainteresowane poprzez uzyskanie dodatkowego świadectwa kwalifikacyjnego. Egzaminy te są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne. Posiadanie świadectwa jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym zajmowanie się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, energetycznych i gazowych. Z tego powodu należy uznać je za usługi wykonywane w ramach kształcenia zawodowego.
Skoro firma realizuje usługę kształcenia, to osoby zdobywając wiedzę, zarówno poprzez szkolenie zakończone egzaminem, jak i przystępując do samego egzaminu uzyskują odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Uważają Państwo również, powołując się na wykładnię Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., iż nie jest konieczne, aby usługi kształcenia spełniały jednocześnie kryterium wychowania. Wystarczy, że spełnione zostaje jedno kryterium, bowiem zwolnienie z VAT ma, według Państwa, zastosowanie odrębnie zarówno w zakresie kształcenia jak i wychowania.
Reasumując, w związku z faktem, że wszystkie usługi zarówno przeprowadzenie szkolenia, szkolenia zakończonego egzaminem, czy testem, jak i samego egzaminu oferowane są w ramach jednostki kształcenia ustawicznego, objętej system oświaty, jako usługi kształcenia, to korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług VAT.
Jeśli Państwa firma nie mogłaby skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, to Państwa zdaniem, spełnione są również przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Organizowane przez Państwa szkolenia i kursy mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do wykonywania określonego zawodu. Zatem, ich celem jest zapoznanie uczestników kursu z obecnie panującymi przepisami i zasadami eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych. Wobec tego świadczone usługi pozostają w bezpośrednim związku z zawodami uczestników kursów i szkoleń, a tym samym stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Ponadto organizowanie i przeprowadzanie egzaminu, powoływania komisji do ich przeprowadzania oraz wysokość opłat za egzaminy zostały ściśle określone w przepisach, tj. ustawie – Prawo energetyczne oraz rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci. Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, energetycznych oraz gazowych obowiązane są posiadać kwalifikacje w tej dziedzinie, potwierdzone świadectwem wydanym przez odpowiednią komisję kwalifikacyjną.
Jak już wskazano, obowiązek posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych osób zajmujących się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci stanowi wymóg ustawowy, wynikający z art. 54 ust. 1 ww. ustawy – Prawo energetyczne, zaś spełnienie wymagań kwalifikacyjnych potwierdzane jest w drodze egzaminu przeprowadzanego przez komisję kwalifikacyjną, na co wskazuje § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji.
Zatem, udział w komisji egzaminacyjnej, a co za tym idzie przeprowadzanie egzaminu kwalifikacyjnego należy uznać za jeden z etapów kształcenia czy przekwalifikowania zawodowego danej osoby i zdobywania uprawnień w danym zawodzie, co spełnia definicję kształcenia zawodowego, gdyż jest związane z nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem danej osoby zajmującej się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, energetycznych i gazowych.
Ponadto, zasady i formy wykonywania ww. czynności zostały ściśle uregulowane w przepisach wskazywanych przez Państwa, co oznacza, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. ww. uczestnictwo w komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzaminy uregulowane zostało w odrębnych przepisach.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż udział w komisjach egzaminacyjnych może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Wskazują Państwo, że odrębne przepisy, na podstawie których organizowane są szkolenia, kursy i egzaminy to:
1) ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 89 poz. 625 ze zm.):
a) zgodnie z zapisem art. 54 ustawy Prawo energetyczne, specjaliści zajmujący się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach Prawa energetycznego powinni posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez stosowne komisje kwalifikacyjne. Komisje kwalifikacyjne co 5 lat powołują: Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, ministrowie i Szefowie Agencji, o których mowa w art. 21a ustawy prawo energetyczne – w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji gazowych, elektrycznych i cieplnych w jednostkach organizacyjnych, podległych tym ministrom lub Szefom Agencji lub przez nich nadzorowanych oraz minister właściwy do spraw transportu – w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego;
b) jak stanowi art. 54 ust. 4 i ust. 5 cyt. ustawy, za sprawdzenie kwalifikacji, o których mowa w ust. 1, pobierane są opłaty od osób kierujących wnioski o stwierdzenie kwalifikacji. Opłaty, o których mowa w ust. 4, stanowią przychód jednostek organizacyjnych, przy których powołano komisje kwalifikacyjne;
c) na podstawie art. 54 ust. 6 ww. ustawy, Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w ust. 1;
d) na mocy art. 54 ust. 7 cyt. ustawy, Minister właściwy do spraw gospodarki, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 6, określi w szczególności:
- rodzaje prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń i sieci, przy których eksploatacji jest wymagane posiadanie kwalifikacji;
- zakres wymaganej wiedzy niezbędnej do uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji i urządzeń, o których mowa w pkt 1 – tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego;
- jednostki organizacyjne, przy których powołuje się komisje kwalifikacyjne, i tryb ich powoływania;
- wysokość opłat pobieranych za sprawdzenie kwalifikacji, o których mowa w pkt 2;
- wzór świadectwa kwalifikacyjnego;
2.W związku z powyższym zostało wydane rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, które określa powyższe aspekty:
a) zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia, rodzaje urządzeń, instalacji i sieci, przy których eksploatacji jest wymagane posiadanie kwalifikacji, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
b) w świetle § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci mogą zajmować się osoby, które spełniają wymagania kwalifikacyjne dla następujących rodzajów prac i stanowisk pracy:
- eksploatacji – do których zalicza się stanowiska osób wykonujących prace w zakresie obsługi, konserwacji, remontów, montażu i kontrolno-pomiarowym;
- dozoru – do których zalicza się stanowiska osób kierujących czynnościami osób wykonujących prace w zakresie określonym w pkt 1 oraz stanowiska pracowników technicznych sprawujących nadzór nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci;
c) w myśl § 6 cyt. rozporządzenia, osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji, powinny wykazać się określoną wiedzą a posiadaną wiedzę i kwalifikacje do pracy przy eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych potwierdzają wydawane świadectwa kwalifikacyjne, które uprawniają do samodzielnego wykonywania pracy na określonym stanowisku i na określone urządzenie w danej grupie urządzeń (wymienione w załączniku nr 1 do powołanego rozporządzenia);
d) zgodnie z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia, sprawdzenie kwalifikacji posiadanych przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci przeprowadzają komisje kwalifikacyjne, o których mowa w § 8, na wniosek tych osób albo na wniosek pracodawcy zatrudniającego te osoby;
e) stosownie do § 8 ust. 1 cyt. rozporządzenia, sprawdzenia posiadania kwalifikacji dokonuje komisja kwalifikacyjna, zwana dalej „Komisją”, w drodze organizowanego przez nią egzaminu;
f) egzamin jest ustny i powinien wykazać wiedzę kandydata w zakresie, o którym mowa w § 6. Szczegółową tematykę egzaminu ustala Komisja i powiadamia pisemnie osoby ubiegające się o potwierdzenie kwalifikacji, co najmniej 14 dni przed wyznaczoną datą egzaminu (§ 8 ust. 4 powołanego rozporządzenia);
g) zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, komisje kwalifikacyjne są powoływane przy stowarzyszeniach naukowo-technicznych, jeżeli statuty tych stowarzyszeń zawierają postanowienia określające zakres wykonywanej działalności na rzecz gospodarki energetycznej – doprecyzowując, są Państwo takim stowarzyszeniem, z odpowiednimi zapisami w statucie;
h) w oparciu o § 14 ust. 2 cyt. rozporządzenia, opłaty są pobierane w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 1.
3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 17 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach energetycznych (Dz. U. Nr 80, poz. 912).
4. Ponadto, wykonywanie każdego zawodu związane jest z koniecznością poznania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycia umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do jej podjęcia i wykonywania w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy. Zgodnie z art. 2373 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;
-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Opodatkowaniu zatem podlegają tylko takie transakcje, w ramach których występuje możliwy do zidentyfikowania konsument towarów lub usług. W związku z powyższym zaniechanie działania lub tolerowanie czynności lub sytuacji podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywane jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta usługi.
Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:
·po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
·po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.
I tak, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnione od podatku. Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jak odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez :
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowania zawartego w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Natomiast, aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.
Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, pkt 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z usługami podstawowymi, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową.
Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), „związek” to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak, z art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że nie dotyczą one usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832):
Zwalnia się od podatku:
13) usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
14) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W myśl § 3 ust. 8 cyt. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.
Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem:
pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Ponadto należy zaznaczyć, że 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zapewnione na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Z opisu sprawy wynika, że:
- są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;
- prowadzą Państwo działalność w zakresie edukacji, oznaczonej kodem PKD: 85.59 B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- posiadają Państwo zaświadczenie o wpisie do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych;
- w ramach niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego świadczą Państwo usługi w systemie kursowym, szkoleniowym, praktycznej nauki zawodu zakończone weryfikacją uprawnień – egzaminem kwalifikacyjnym;
- szkolenia dedykowane są tylko i wyłącznie dla osób dorosłych, a odbiorcami szkoleń są przede wszystkim osoby fizyczne, odbywające szkolenie w kierunku konkretnego zawodu, pracownicy skierowani przez firmy, osoby prowadzące działalność gospodarczą;
- przedmiotem Państwa zapytania są egzaminy kwalifikacyjne energetyczne: G1 (elektryczne), G2 (ciepłownicze) i G3 (gazowe), których zasady organizowania i przeprowadzania zostały uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzenia kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 749);
- osoby biorące udział w szkoleniach po ich odbyciu przystępują do egzaminów kwalifikacyjnych niezbędnych dla uzyskania uprawnień zawodowych;
- bez ww. przeszkolenia osoba ta nie może wykonywać obsługi urządzeń energetycznych;
- wskazują Państwo, że posiadanie świadectwa jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym zajmowanie się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, energetycznych i gazowych, więc tego powodu należy uznać je za usługi wykonywane w ramach kształcenia zawodowego;
- egzaminy te są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r. oraz Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci;
- przeprowadzane przez komisję egzaminy kwalifikacyjne mają na celu weryfikację wiedzy i umiejętności posiadanej przez osoby zainteresowane, poprzez uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego.
Następnie w opisie sprawy wskazali Państwo, że:
- usługi szkolenia nie są obowiązkowe. Niezbędny jest egzamin i uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego. Można wręcz stwierdzić, że szkolenie bez przedmiotowego egzaminu jest bezcelowe i egzamin jest immanentnym elementem procesu szkoleniowego;
- głównym celem przeprowadzanego egzaminu kwalifikacyjnego niezbędnego dla uzyskania uprawnień zawodowych, do których przystępują osoby biorące udział w szkoleniach prowadzonych w Państwa jednostce nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia;
- głównym celem przeprowadzanego egzaminu kwalifikacyjnego weryfikującego, potwierdzającego dotychczas posiadane kwalifikacje nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia;
- szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne określone są w przepisach rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1392);
- zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266 ze zm.) osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w art. 54 ust. 6 ustawy, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne;
- usługi świadczone przez Państwa polegające na przeprowadzeniu egzaminu kwalifikacyjnego nie są finansowane w całości lub co najmniej 70% ze środków publicznych;
- sposób zgłoszenie się na egzaminy kwalifikacyjne odbywa się tak, ze osoby te będą zgłaszane przez pracodawców lub zgłoszą się one samodzielnie;
- egzaminy są odpłatne, opłaty będą regulowane w zależności od sposobu zgłaszania na egzamin, przez pracodawcę lub samego uczestnika. Opłata będzie wnoszona przelewem lub gotówką do Państwa – jednostki posiadającej Komisję Kwalifikacyjną;
- zazwyczaj egzamin poprzedzony jest szkoleniem, dochodzi natomiast do sytuacji przeprowadzenia samego egzaminu osobie, która posiada już wiedzę zdobytą na wcześniejszym szkoleniu odbytym w Państwa jednostce, przedstawi zaświadczenie od pracodawcy, że posiada odpowiednią wiedzę wynikającą z praktyki w zawodzie lub odpowiednie wykształcenie;
- przeprowadzane przez komisję egzaminy kwalifikacyjne mają na celu weryfikację wiedzy i umiejętności posiadanej przez osoby zainteresowane poprzez uzyskanie dodatkowego świadectwa kwalifikacyjnego. Egzaminy te są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne. Posiadanie świadectwa jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym zajmowanie się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, energetycznych i gazowych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy usługi przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego świadczone w ramach placówki kształcenia ustawicznego będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy lub z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Wskazali Państwo, że pytanie we wniosku dotyczy również sytuacji przeprowadzenia samego egzaminu osobie, która posiada już wiedzę zdobytą na wcześniejszym szkoleniu odbytym w Państwa jednostce, przedstawi zaświadczenie od pracodawcy, że posiada odpowiednią wiedzę wynikającą z praktyki w zawodzie lub odpowiednie wykształcenie.
Wskazać należy, że określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.), dalej ustawa Prawo oświatowe:
System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
W myśl art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
W świetle art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
A zatem placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
W celu rozstrzygnięcia Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy świadczone przez Państwa usługi przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego poprzedzonego szkoleniem podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Państwa firma została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, jako jednostka kształcenia ustawicznego i na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe, zatem Państwa jednostka jest objęta systemem oświaty. Zaświadczenie o wpisie wydane zostało przez Kuratora Oświaty (...), natomiast wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Powiat (…).
W konsekwencji, spełniają Państwo kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie. Zatem, koniecznym jest przeanalizowanie, czy szkolenia zakończone egzaminem są usługami kształcenia i/lub wychowania.
Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne, osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w art. 54 ust. 6 ustawy, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne. Szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne określone są w przepisach rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 ze zm.):
Osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne.
Na mocy art. art. 54 ust. 2 ustawy Prawo energetyczne:
Zabrania się zatrudniania przy samodzielnej eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, osób bez kwalifikacji, o których mowa w ust. 1. Pracodawca może dopuścić do wykonywania prac eksploatacyjnych przy urządzeniach energetycznych, pod nadzorem osoby uprawnionej, osoby nieposiadające świadectw kwalifikacyjnych:
1) w celu przygotowania zawodowego z uwzględnieniem przepisów dotyczących zatrudnienia młodocianych;
2) będące uczniami szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), przewiduje nabycie umiejętności związanych z wykonywaniem prac eksploatacyjnych przy urządzeniach energetycznych;
3) reprezentujące organy nadzoru;
4) prowadzące specjalistyczne prace serwisowe.
W myśl art. 54 ust. 6 ww. ustawy Prawo energetyczne:
Minister właściwy do spraw energii, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w ust. 1.
Na podstawie art. 54 ust. 7 ww. ustawy Prawo energetyczne:
Minister właściwy do spraw energii, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 6, określi w szczególności:
1) rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją,
2) zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci,
3) skład komisji kwalifikacyjnych oraz wymagania dla przewodniczącego, zastępcy i członków komisji kwalifikacyjnych ze względu na stanowisko pracy, zakres czynności i grupy urządzeń, instalacji i sieci, na których wykonywane są czynności przez osoby, których kwalifikacje sprawdza ta komisja,
4) tryb przeprowadzania egzaminu przez komisję kwalifikacyjną,
5) sposób wnoszenia opłaty, o której mowa w ust. 4, i jej wysokość,
6) warunki i sposób gromadzenia przez komisje kwalifikacyjne dokumentacji z postępowania w sprawie sprawdzania kwalifikacji,
7) wzór świadectwa kwalifikacyjnego
- biorąc pod uwagę zapewnienie bezpieczeństwa technicznego i niezawodności funkcjonowania oraz bezpiecznej eksploatacji urządzeń, instalacji lub sieci elektroenergetycznych, ciepłowniczych i gazowych, bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz bezstronnego i niezależnego postępowania w sprawie wydania świadectwa kwalifikacyjnego dla osób wykonujących czynności związane z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 54 ust. 6 i 7 ww. ustawy Prawo energetyczne, wydane zostało rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1392).
Stosownie do § 1 cyt. wyżej rozporządzenia:
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji, w szczególności:
1) rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją;
2) zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci;
3) skład komisji kwalifikacyjnych oraz wymagania dla przewodniczącego, zastępcy i członków komisji kwalifikacyjnych ze względu na stanowisko pracy, zakres czynności i grupy urządzeń, instalacji i sieci, na których wykonywane są czynności przez osoby, których kwalifikacje sprawdza ta komisja;
4) tryb przeprowadzania egzaminu przez komisję kwalifikacyjną;
5) sposób wnoszenia opłaty za sprawdzenie kwalifikacji, o której mowa w art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej „opłatą”, i jej wysokość;
6) warunki i sposób gromadzenia przez komisje kwalifikacyjne dokumentacji z postępowania w sprawie sprawdzania kwalifikacji;
7) wzór świadectwa kwalifikacyjnego.
Jak stanowi § 3 ww. rozporządzenia:
Rodzaje urządzeń, instalacji i sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji, wykazują się wiedzą teoretyczną i praktyczną w zakresie:
1)na stanowiskach eksploatacji:
a)zasad budowy, działania oraz warunków technicznych obsługi urządzeń, instalacji i sieci,
b)zasad eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,
c)zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, naprawy, montażu lub demontażu i czynności kontrolno-pomiarowych,
d)zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz udzielania pierwszej pomocy,
e)zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska;
2)na stanowiskach dozoru:
a)przepisów dotyczących przyłączania urządzeń i instalacji do sieci, dostarczania paliw i energii, prowadzenia ruchu i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,
b)przepisów i zasad postępowania przy programowaniu pracy urządzeń, instalacji i sieci, z uwzględnieniem zasad racjonalnego użytkowania paliw i energii,
c)przepisów dotyczących eksploatacji oraz wymagań w zakresie prowadzenia dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej urządzeń, instalacji i sieci,
d)przepisów dotyczących budowy urządzeń, instalacji i sieci oraz norm i warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać te urządzenia, instalacje i sieci,
e)zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska,
f) przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy, oraz wymagań ochrony środowiska,
g)zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu urządzeń przyłączonych do sieci,
h)zasad dysponowania mocą urządzeń i instalacji przyłączonych do sieci,
i) zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, montażu oraz czynności kontrolno-pomiarowych.
Zgodnie z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Egzamin przeprowadza się na wniosek osoby ubiegającej się o potwierdzenie posiadanych kwalifikacji przy eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci albo na wniosek pracodawcy zatrudniającego tę osobę.
Stosownie do § 14 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci:
1. Opłata jest pobierana w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę pracowników, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 1.
2. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy jednostki organizacyjnej, przy której powołano komisję kwalifikacyjną.
3. W tytule wpłaty podaje się imię i nazwisko osoby, o której mowa w § 7 ust. 1, oraz informacje dotyczące rodzaju urządzeń, instalacji i sieci, dla których osoba ubiega się o potwierdzenie kwalifikacji, oraz zakres objęty wnioskiem o wydanie świadectwa kwalifikacyjnego.
W tym miejscu zwrócić należy uwagę, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji „kształcenia”. Posiłkując się zatem Internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. stwierdzić należy, że „kształcić” to przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czynić starania aby ktoś zdobył wiedzę, rozwijał umiejętności, rozwijać cechy charakteru.
Przyjmuje się powszechnie, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).
Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że usługa polegająca na przeprowadzaniu egzaminu kwalifikacyjnego, nie spełnia definicji usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Sam egzamin nie ma charakteru kształcenia, lecz jest wyłącznie sprawdzeniem wiedzy.
Weryfikacja zdobytej wiedzy w postaci przeprowadzenia egzaminu nie jest więc kształceniem, którego istota sprowadza się do przekazania wiedzy i umiejętności poprzez nauczenie osób w nim uczestniczących, tylko weryfikacją efektów kształcenia.
Taki pogląd został również zawarty w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 stycznia 2015 r., sygn. akt I FSK 2103/13, w którym Sąd stwierdził, że:
Egzaminowanie jest sprawdzaniem wiedzy, umiejętności uzyskanych w wyniku procesu kształcenia, jednak nauczaniem w ścisłym tego słowa znaczeniu nie jest. Nie jest także nauczaniem mającym na celu uzyskanie, uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Nadto, należy zwrócić uwagę, że organizacja egzaminu od strony technicznej także nie jest usługą kształcenia. Zauważyć należy, że o usługach kształcenia można mówić wyłącznie wtedy, jeśli podmiot faktycznie świadczy usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za merytoryczne przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia, które następnie kończy się egzaminem w ramach tego szkolenia. W przypadku usługi polegającej jedynie na przeprowadzaniu egzaminów brak jest podstaw aby uznać, że czynność ta stanowi usługę kształcenia.
Tak więc, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że usługa polegająca jedynie na przeprowadzaniu egzaminów kwalifikacyjnych przez osoby, które posiadają już wiedzę zdobytą na wcześniejszym szkoleniu odbytym w Państwa jednostce, przedstawią zaświadczenie od pracodawcy, że posiadają odpowiednią wiedzę wynikającą z praktyki w zawodzie lub odpowiednie wykształcenie, czy też odbyli szkolenie w innych placówkach szkoleniowych, nie spełnia definicji usług kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Zaznaczenia bowiem wymaga, że – jak Państwo wskazali – przeprowadzane przez komisję egzaminy kwalifikacyjne mają na celu weryfikację wiedzy i umiejętności posiadanych przez osoby zainteresowane poprzez uzyskanie dodatkowego świadectwa kwalifikacyjnego. Egzaminy te są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne. Posiadanie świadectwa jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym zajmowanie się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, energetycznych i gazowych.
W przypadku świadczenia usług obejmujących przeprowadzenie egzaminu kwalifikacyjnego poprzedzonego szkoleniem prowadzonym przez Państwa jednostkę, jak i szkoleniem w innych placówkach szkoleniowych, należy przeanalizować, czy usługa ta korzysta ze zwolnienia od podatku jako usługa ściśle związana z usługą szkoleniową.
Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że świadczone przez Państwa usługi przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego, w przypadku, gdy osoba biorąca udział w tym egzaminie brała udział w szkoleniu prowadzonym przez Państwa jednostkę, czy też inną placówkę szkoleniową, są odrębnymi usługami. Jak bowiem wynika z opisu sprawy:
· osoby te będą zgłaszane przez pracodawców lub zgłoszą się samodzielnie,
· egzaminy są odpłatne. Opłaty będą regulowane w zależności od sposobu zgłaszania na egzamin, przez pracodawcę lub samego uczestnika,
· egzaminy są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r. oraz Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r.,
· usługi szkolenia nie są obowiązkowe. Niezbędny jest egzamin i uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego.
W konsekwencji, usługa przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego ma charakter samoistny, który może zostać wykonany odrębnie od usługi szkoleniowej. Podkreślenia wymaga ponownie fakt – jak Państwo wskazali – „szkolenia nie są obowiązkowe”, a dodatkowo są odrębnie odpłatne.
Jak już wyżej wskazano, określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
W sprawie Horizon College Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że: „Świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i szóstej dyrektywy tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (...). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (...)” – pkt 28 i 29.
Jak już wskazano powyżej, zgodnie z ww. regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo kształcenia) mają zastosowanie, jeżeli:
- usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
- usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
- ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczonych przez Państwa usług przeprowadzenia egzaminu jako ściśle związanych z usługą kształcenia, wymaga jednak spełnienia warunków wskazanych m.in. w ww. wyroku w sprawie Horizon College. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).
W opisie sprawy wskazali Państwo, że egzaminy są odpłatne i będą pokrywać wydatki i koszty związane z przeprowadzanym egzaminem, odbywa się to zazwyczaj tak, że egzamin poprzedzony jest szkoleniem. Ponadto, co istotne – jak Państwo wskazali – usługi szkolenia nie są obowiązkowe – niezbędny jest egzamin i uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego, pracownik przedstawia zaświadczenie od pracodawcy, że posiada odpowiednią wiedzę wynikającą z praktyki w zawodzie lub odpowiednie wykształcenie.
Zatem, biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzeniu egzaminu kwalifikacyjnego poprzedzonego szkoleniem wykonywanym przez Państwa jednostkę, nie są usługami ściśle związanymi z usługą szkoleniową świadczoną przez Państwa, bowiem usługi przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, tj. usługi szkoleniowej świadczonej przez Państwa, która – jak wynika z opisu sprawy – korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Jak Państwo wskazali – usługi szkolenia nie są obowiązkowe – niezbędny jest egzamin i uzyskanie świadectwa kwalifikacyjnego.
Ponadto, świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzeniu egzaminu kwalifikacyjnego poprzedzonego szkoleniem wykonywanym przez inną jednostkę szkoleniową, również nie są usługami ściśle związanymi z usługą szkoleniową świadczoną przez inną jednostkę, w przypadku, gdy usługi te korzystają w tej jednostce ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, bowiem usługi przeprowadzenia egzaminów kwalifikacyjnych i usługi szkoleniowe wykonywane przez inną jednostkę szkoleniową nie są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej, tj. w przypadku, gdy usługi szkoleniowe w innej jednostce korzystają w tej jednostce ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tak więc, przesłanki do zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez Państwa usług egzaminu kwalifikacyjnego, jako ściśle związanych z usługami szkoleniowymi, zarówno świadczonymi przez Państwa, czy przez inny podmiot szkolący – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy – również nie są spełnione.
Podsumowując
Usługi przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego świadczone w ramach placówki kształcenia ustawicznego nie będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
We własnym stanowisku wskazali Państwo, że jeśli Państwa firma nie mogłaby skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, to Państwa zdaniem, spełnione są również przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
W konsekwencji należy przeanalizować, czy w rozpatrywanej sprawy znajdzie zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Aby daną usługę uznać za usługę zwolnioną na podstawie powyższego przepisu istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowego warunku wynikających z tego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Pierwsza z przesłanek oznacza, że dla objęcia zwolnieniem od podatku określonych usług kształcenia, konieczne jest, by usługi te mieściły się w zakresie definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawartej w art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Z przepisu tego wynika, że nauczanie takie ma pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także polegać na uzyskaniu bądź uaktualnieniu wiedzy dla celów zawodowych. Co ważne, w przepisie tym wskazano, że czas trwania kursu nie ma znaczenia dla uznania usług za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia, należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w ww. art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Jak wyżej wskazano przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.
Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Należy zwrócić uwagę, że przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W tym miejscu należy wskazać, że aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.
Natomiast samo przeprowadzenie przez Państwa egzaminu nie stanowi usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Zaznaczenia bowiem ponownie wymaga, że – jak Państwo wskazali – przeprowadzane przez komisję egzaminy kwalifikacyjne mają na celu weryfikację wiedzy i umiejętności posiadanej przez osoby zainteresowane poprzez uzyskanie dodatkowego świadectwa kwalifikacyjnego. Egzaminy te są formą oceny poziomu opanowania wiedzy z zakresu określonego w ustawie – Prawo energetyczne. Posiadanie świadectwa jest warunkiem koniecznym, umożliwiającym zajmowanie się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektrycznych, energetycznych i gazowych.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy prowadzi do stwierdzenia, że wykonywana przez Państwa usługa przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego nie będzie stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż nie będzie pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i nie będzie miała na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych. Sam egzamin nie ma charakteru usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, lecz jest wyłącznie sprawdzeniem wiedzy.
Zatem świadczone przez Państwa usługi przeprowadzenia egzaminów nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Jednocześnie w związku z faktem, że – jak wynika z opisu sprawy – usługi szkoleniowe świadczone przez Państwa, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, niezasadne jest badanie w rozpatrywanej sprawie, czy zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy.
Natomiast w odniesieniu do analizy zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy, w przypadku, gdy usługi szkoleniowe świadczone przez inne jednostki szkolące i usługi szkoleniowe świadczone przez te podmioty korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, wskazać należy, że usługi świadczone przez Państwa nie są usługami ściśle związanymi z usługą szkoleniową świadczoną przez inną jednostkę, bowiem usługi przeprowadzenia egzaminów i usługi szkoleniowe wykonywane przez inną jednostkę szkoleniową nie są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej, tj. w przypadku, gdy usługi szkoleniowe w innej jednostce korzystają w tej jednostce ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Podsumowanie
Usługi przeprowadzenia egzaminu kwalifikacyjnego świadczone w ramach placówki kształcenia ustawicznego nie będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem całościowo za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
