
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn.: (...).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina jest właścicielem nieruchomości, na której zlokalizowano przedsięwzięcie polegające na budowie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (dalej: (...)).
W ramach przedsięwzięcia pn.: (...) powstała infrastruktura, która jest przeznaczona do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, w tym: (…).
Wybudowane obiekty budowlane (...), których właścicielem jest Gmina, będą służyć realizacji zadania własnego Gminy, czyli gospodarowania odpadami komunalnymi (zbieranie, sortowanie) oraz magazynowania innych przedmiotów niebędących odpadami (punkt przyjmowania przedmiotów do ponownego użycia).
Powstała w ramach inwestycji infrastruktura, będzie służyć wyłącznie realizacji ustawowych zadań własnych Gminy niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, na wybudowanych obiektach Gmina nie będzie realizowała żadnych czynności stanowiących dostawę towarów lub usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Z obiektu będą korzystali mieszkańcy Gminy w celu nieodpłatnego i wynikającego z ustawowych zadań własnych Gminy odbioru od mieszkańców Gminy odpadów komunalnych, zatem, wydatki poniesione na zakup towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionej inwestycji budowy (...), nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Na realizację powyższego przedsięwzięcia w ramach zadania inwestycyjnego pn.: (...) Gmina pozyskała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) (dalej: NFOŚiGW) na podstawie Umowy Nr (…) o dofinansowanie w formie dotacji zawartej w dniu (…). We wniosku o dofinansowanie Gmina wskazała, że w ramach realizowanego zadania, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację inwestycji w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Niezależnie od powyższego, Gmina oświadcza, że wykonawca zadania pn.: (...) w toku wykonanych prac dopuścił się nielegalnego zaboru drewna wciętego z placu budowy. W związku z zaborem przedmiotowego drewna, strony zawarły umowę i ugodę, na mocy której wykonawca miał zapłacić zamawiającemu kwotę łącznie (...) zł (z podatkiem VAT), tytułem odszkodowania za zrabowane drewno, z tym że kwota ta została potrącona z wynagrodzenia wykonawcy. Gmina wystawiła fakturę dokumentującą dostawę ww. drewna na kwotę brutto (...) zł, a podatek należny VAT w wysokości (...) zł odprowadziła na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Natomiast kwotę podatku naliczonego VAT wynoszącą (...) zł zamawiający odliczył w ramach art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Prowadzi to do wniosku, że fakt rozliczeń pomiędzy wykonawcą a zamawiającym z tytułu szkody poniesionej przez zamawiającego nie ma związku z prawem zamawiającego do ewentualnego rozliczenia podatku VAT naliczonego w toku realizacji inwestycji pn.: (...).
Pytanie
Czy Gmina od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn.: (...), które będzie służyć wyłącznie realizacji ustawowych zadań własnych Gminy bez dokonywania czynności sprzedaży opodatkowanej VAT, miała prawo dokonywać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Gmina nie miała prawa dokonywać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn.: (...) ani w całości, ani też w jakiejkolwiek części.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Według art. 15 ust. 2 ustawy VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższe regulacje oznaczają, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zatem, jednostka samorządu terytorialnego jaką jest Gmina na gruncie podatku od towarów i usług może występować w dwoistym charakterze, tj.:
-podmiotu niebędącego podatnikiem, gdy realizuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatnika podatku od towarów i usług, gdy wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają jednostki samorządu terytorialnego z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Skoro jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych (bo tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT), to w związku z eksploatacją i wykorzystaniem (...) wyłącznie dla celów realizacji zadań własnych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami, Gmina nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie należy do zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2025, poz. 581). Zatem, dokonując wydatków na nabywane towary i usługi związane z realizacją wyżej wymienionej inwestycji budowy (...), Gmina nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa, również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn.: (...), które będą służyć wyłącznie realizacji ustawowych zadań własnych Gminy bez dokonywania czynności sprzedaży opodatkowanej VAT.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione bowiem – jak wynika z opisu sprawy – wybudowane obiekty budowlane (...), których są Państwo właścicielem, będą służyć realizacji zadania własnego Gminy, czyli gospodarowania odpadami komunalnymi (zbieranie, sortowanie) oraz magazynowania innych przedmiotów niebędących odpadami (punkt przyjmowania przedmiotów do ponownego użycia). Powstała w ramach inwestycji infrastruktura, będzie służyć wyłącznie realizacji ustawowych zadań własnych Gminy niezwiązanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na wybudowanych obiektach Gmina nie będzie realizowała żadnych czynności stanowiących dostawę towarów lub usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Z obiektu będą korzystali mieszkańcy Gminy w celu nieodpłatnego i wynikającego z ustawowych zadań własnych Gminy odbioru od mieszkańców Gminy odpadów komunalnych. Wydatki poniesione na zakup towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionej inwestycji budowy (...) – jak Państwo wskazali – nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo w związku z realizacją opisanego zadania prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części.
Podsumowując, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn.: (...), które będzie służyć wyłącznie realizacji ustawowych zadań własnych Gminy, bez dokonywania czynności sprzedaży opodatkowanej VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Interpretację oparto na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, w szczególności na Państwa stwierdzeniach że: „wydatki poniesione na zakup towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionej inwestycji budowy (...), nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT” oraz „fakt rozliczeń pomiędzy wykonawcą a zamawiającym z tytułu szkody poniesionej przez zamawiającego nie ma związku z prawem zamawiającego do ewentualnego rozliczenia podatku VAT naliczonego w toku realizacji inwestycji”.
Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii rozliczeń nielegalnego zaboru drewna wyciętego z placu budowy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
