
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. (…). Uzupełnili go Państwo pismem z 11 lipca 2025 r. (wpływ 11 lipca 2025 r.) oraz pismem z 31 lipca 2025 r. (wpływ 31 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) posiada status podatnika VAT czynnego w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „u.p.t.u.” o numerze NIP (…). Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572).
Zadania własne gminy określone są w art. 7 tej ustawy oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych – konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te obejmują w szczególności sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
3a) działalności w zakresie telekomunikacji,
4)lokalnego transportu zbiorowego,
5)ochrony zdrowia,
6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
7)gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8)edukacji publicznej,
9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11)targowisk i hal targowych,
12)zieleni gminnej i zadrzewień,
13)cmentarzy gminnych,
14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16)polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
16a) polityki senioralnej,
17)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
18)promocji gminy,
19)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
20)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Przypomnienia wymaga też fakt, iż gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych – co wynika z art. 166 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, iż: „jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych”.
Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są: 1) rada gminy, 2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).
W myśl art. 26 ust. 1 tej ustawy, organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta.
Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1).
Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107, 1907), prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina (…). Zadania powiatu określone są w art. 4 tej ustawy.
Tak więc do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu oprócz zadań nałożonych przez ustawę o samorządzie gminnym dochodzą także zadania nałożone przez ustawę o samorządzie powiatowym.
Zgodnie z art. 9 pkt 2, 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.), sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.
Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 tej ustawy, są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.
Na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 stwierdzone zostało, iż gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego należy uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.
Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie TSUE, za obowiązkowe uznano „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.
Gmina (…) od 1 stycznia 2017 r. rozpoczęła scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, tj. procesem tym objęte zostały wraz z Urzędem Miasta (…) wszystkie gminne jednostki budżetowe oraz samorządowy zakład budżetowy. Formalną podstawę ww. działania stanowi art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 280).
Jedną z jednostek budżetowych podlegających procesowi scentralizowanych rozliczeń na podstawie ww. ustawy jest (…).
Ww. jednostka powstała na mocy uchwały Nr (…) Rady Miasta (…) w sprawie utworzenia (…).
Z pomocy jednostki mogą korzystać osoby, które zostały skierowane lub zgłoszone przez pracowników socjalnych lub inne instytucje oraz osoby zgłaszające się samodzielnie.
Celem działalności (…) jest świadczenie bezpłatnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej, prawnej i interwencyjnej mieszkańcom Miasta (…) pozostającym w trudnej sytuacji życiowej w związku z m.in.:
‒przemocą domową,
‒zdarzeniami losowymi i sytuacjami kryzysowymi (np. strata bliskich osób, utrata pracy, napad, gwałt),
‒kryzysami osobistymi,
‒bezradnością w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych, wielodzietnych,
‒potrzebą wsparcia terapeutycznego w sytuacji uzależnienia własnego lub członka rodziny,
‒potrzebą wsparcia terapeutycznego w sytuacji np. w długotrwałej, ciężkiej choroby własnej lub bliskiej osoby,
‒stratami (żałoba, poronienie).
Zakres oraz formy pomocy oferowanej przez (…):
‒poradnictwo specjalistyczne (osobiste, telefoniczne),
‒pomoc psychologiczna i terapeutyczna o charakterze krótkoterminowym – indywidualna, grupowa, rodzinna,
‒pomoc interwencyjna – wizyty środowiskowe, rozmowy interwencyjne w sytuacji zgłoszeń o krzywdzeniu dzieci, osób z niepełnosprawnościami, starszych,
‒pomoc doraźna osobom w sytuacjach kryzysowych o charakterze nagłym lub traumatycznym, tj.: doświadczającym przemocy domowej, ofiarom wypadków, przestępstw (napady, gwałty), doświadczającym straty osób bliskich,
‒poradnictwo i pomoc prawna w zakresie redagowania pism procesowych, urzędowych, monitorowania przebiegu spraw wspólnie z klientem,
‒pomoc w budowaniu naturalnego systemu wsparcia w środowisku rodzinnym,
‒działalność edukacyjna i szkoleniowa: organizowanie warsztatów, konferencji, akcji profilaktyczno-edukacyjnych.
W ramach (…) działa Ośrodek (…). Ośrodek (…) dysponuje 20 miejscami dla osób nietrzeźwych, czynny jest przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Siedziba Ośrodka znajduje się w (…).
Pracownicy Ośrodka udzielają osobom doprowadzonym do wytrzeźwienia wszechstronnego wsparcia, w szczególności pomocy medycznej i terapeutycznej. Ponadto podejmują działania profilaktyczne i edukacyjne w stosunku do osób nadużywających alkoholu, jak też członków ich rodzin.
Celem działalności Ośrodka (…) jest przede wszystkim:
‒zmniejszenie negatywnych skutków nadużywania alkoholu,
‒zapobieganie sytuacjom, w których osoby nietrzeźwe zagrażają swojemu życiu lub zdrowiu oraz życiu i zdrowiu innych osób,
‒zapewnienie bezpieczeństwa osobom doprowadzonym do wytrzeźwienia,
‒profilaktyka problemów alkoholowych.
(…) udziela wsparcia w postaci schronienia. Z tej formy pomocy mogą skorzystać osoby i rodziny, które w wyniku traumatycznych wydarzeń losowych znalazły się w sytuacji kryzysu i wymagają pomocy. W szczególności dotyczy to ofiar pożarów, powodzi, klęsk żywiołowych, przemocy domowej, handlu ludźmi oraz innych zdarzeń losowych uniemożliwiających pobyt w dotychczasowym miejscu zamieszkania. Pobyt ma charakter krótkoterminowy, jest nieodpłatny. Osobom korzystającym ze schronienia udzielana jest pomoc psychologiczna, prawna, terapeutyczna, wspierająca ich działania ukierunkowane na przezwyciężenie sytuacji kryzysowej.
Wyjaśnić należy, iż co do zasady pomoc (…) ma charakter nieodpłatny. Odpłatność na podstawie art. 42(2) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2151) towarzyszy jedynie działalności Ośrodka (…). Gmina (…) jest adresatem interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia (…) znak (…), w której uznał, iż Gmina pobierając poprzez (…) ww. opłaty nie działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, które to opłaty mają nieopodatkowany charakter.
W dniu 30 maja 2025 r. Gmina (…) zawarła z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) umowę o dofinansowanie projektu pn. (…) w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Zgodnie z umową, Beneficjent zobligowany jest do uzyskania interpretacji indywidualnej Ministra Finansów w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w projekcie.
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, podatek od towarów i usług (VAT) określony został w projekcie jako wydatek kwalifikowalny.
Celem projektu jest dostosowanie obiektu do nowych funkcji społecznych i realizowanie działań służących wsparciu osób znajdujących się w kryzysie i wymagających pomocy poprzez remont i przebudowę budynku przy ul. (…) w (…) wraz z zakupem wyposażenia na potrzeby (…).
Zakres prac budowlanych obejmuje:
1)wydatki kwalifikowalne m.in.:
‒roboty budowlane wew. budynku, m.in. przebudowę ścian wewn., wymianę posadzek, izolację poddasza nieużytkowego,
‒budowę wew. szybu windowego,
‒roboty wykończeniowe posadzek, ścian, stropów,
‒wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
‒remont dachu,
‒wykonanie ocieplenia wszystkich elewacji,
‒wykonanie pochylni dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
‒przebudowę instalacji wewnętrznych m.in. wod-kan, wentylacji mech., klimatyzacji,
‒przebudowę inst. elektrycznych, teletechnicznych,
‒wykonanie przyłącza oraz instalacji zewnętrznej kanalizacji deszczowej,
‒roboty związane z zagospodarowaniem terenu m.in. zieleń (w tym wycinka drzew, nasadzenia zastępcze), mała architektura, wiata śmietnikowa.
‒zakup wyposażenia m.in. meble, sprzęt biurowy,
‒koszty pośrednie (promocja projektu i zarządzanie).
2)wydatki niekwalifikowalne:
‒dokumentacja projektowa, w tym studium wykonalności,
‒nadzór autorski,
‒elementy infrastruktury drogowej, tj. roboty rozbiórkowe i przygotowawcze oraz nawierzchnie utwardzone,
‒instalacja gazowa,
‒elementy instalacji c.o., tj.: dostawa i montaż kaskady dwóch kotłów gazowych 2x80 kW wraz z pozostałym wyposażeniem kotłowni, przewody spalinowe dla kotłów gazowych, demontaż i rozbiórka istniejącego kotła wraz z osprzętem,
‒zakup i montaż paneli fotowoltaicznych,
‒zakup i montaż ładowarki samochodów elektrycznych,
‒zakup wyposażenia związanego z zagospodarowaniem terenu, tj. kosiarka spalinowa, kosa spalinowa, dmuchawa, taczka.
Projekt stanowi inwestycję o charakterze niekomercyjnym, tj. nie jest ukierunkowany na osiąganie zysku. Po zakończeniu realizacji projektu infrastrukturą będzie zarządzać, na podstawie obowiązujących statutów, Dyrektor (…), który jest odpowiedzialny za jej prawidłowe utrzymanie i eksploatację. W ww. budynku będzie mieścić się siedziba ww. jednostki budżetowej.
Doprecyzowanie opisu sprawy (pismem z 11 lipca 2025 r.)
Majątek wytworzony w ramach ww. projektu nie będzie służył do dokonywania czynności opodatkowanych (prowadzenia sprzedaży opodatkowanej) przez Gminę.
Doprecyzowanie opisu sprawy (pismem z 31 lipca 2025 r.)
1.Na pytanie Organu: „Gdzie są/będą zamontowane panele fotowoltaiczne, o których mowa w opisie sprawy (na budynku/poza budynkiem)?”,
wskazali Państwo:
Panele instalacji fotowoltaicznej zamontowane będą na połaci dachowej budynku.
2.Na pytanie Organu: „Czy w związku z montażem paneli fotowoltaicznych na budynku/poza budynkiem w ramach realizacji projektu pn. (…) są/będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.)?”,
wskazali Państwo:
W związku z montażem paneli fotowoltaicznych na budynku, Gmina (…) będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.).
3.Na pytanie Organu: „Czy instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku stanowi/będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?”,
wskazali Państwo:
Instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
4.Na pytanie Organu: „Czy całość energii wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną wykorzystują/będą Państwo wykorzystywali na własne potrzeby?”,
wskazali Państwo:
Całość energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby własne (potrzeby (…)).
5.Na pytanie Organu: „Czy dysponują/będą Państwo dysponowali magazynem energii na wypadek wytworzenia nadwyżek energii ponad Państwa potrzeby, czy też będą ją Państwo wprowadzać do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej?”,
wskazali Państwo:
Nie będzie magazynu energii na wypadek wytworzenia nadwyżek energii elektrycznej ponad potrzeby. Zostaną zamontowane urządzenia blokujące wystąpienie takich nadwyżek (tzw. regulatory wypływu energii do sieci, „blokery” wysyłu energii elektrycznej do sieci) dzięki czemu energia elektryczna nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej.
6.Na pytanie Organu: „Czy została/zostanie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to proszę wskazać:
a)jakie zasady zostały/zostaną określone do rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?
b)czy ww. umowa przewiduje/będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?”,
wskazali Państwo:
Będzie zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym, która:
a)nie będzie zawierać zasad rozliczenia energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej gdyż całość energii będzie zużyta na potrzeby własne i nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej,
b)nie będzie przewidywać wynagrodzenia za energię elektryczną wytworzoną w instalacji fotowoltaicznej gdyż całość energii będzie zużyta na potrzeby własne i nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej.
7.Na pytanie Organu: „Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, korzystają/będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?”,
wskazali Państwo:
Gmina (…) nie będzie korzystać z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii gdyż energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej.
8.Na pytanie Organu: „Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 7 jest twierdząca, to czy otrzymują/będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?”,
wskazali Państwo:
Odpowiedź na pytanie 7 jest zaprzeczająca więc odpowiedź na pytanie 8 jest bezprzedmiotowa.
9.Na pytanie Organu: „Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, korzystają/będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, to czy jest/będzie prowadzone dla Państwa „konto prosumenta”, które zawiera ewidencję ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną Państwu za energię elektryczną wprowadzoną do sieci?”,
wskazali Państwo:
Gmina (…) nie będzie korzystać z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii gdyż energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej.
10.Na pytanie Organu: „Czy ww. instalacja, o której mowa we wniosku, mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, to proszę wskazać konkretny punkt ww. przepisu”,
wskazali Państwo:
Instalacja fotowoltaiczna nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii gdyż Gmina (…) nie będzie korzystać z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1.
11.Na pytanie Organu: „Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a)wykorzystują/będą mogli ją Państwo wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to proszę wskazać w jakim terminie?
b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?”,
wskazali Państwo:
Zostaną zamontowane urządzenia blokujące wystąpienie nadwyżek energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej, dzięki czemu energia elektryczna nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej.
12.Na pytanie Organu: „Czy powstała instalacja fotowoltaiczna jest/będzie wykorzystywana przez Państwa:
a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą?
b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?
c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?”,
wskazali Państwo:
Powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana:
b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Powstała instalacja fotowoltaiczna służyć będzie opisanej we wniosku działalności statutowej (…).
13.Na pytanie Organu: „W sytuacji gdy powstała instalacja fotowoltaiczna jest/będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?”,
wskazali Państwo:
W związku z odpowiedzią udzieloną na pytanie nr 12, odpowiedź na pytanie 13 jest bezprzedmiotowa.
14.Na pytanie Organu: „Do jakich czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej jest/będzie wykorzystywana przez Państwa instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowania wskazanego projektu, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakie to czynności)?”,
wskazali Państwo:
W związku z odpowiedzią udzieloną na pytanie 12 i 13 odpowiedź na pytanie 14 jest bezprzedmiotowa.
Powstała instalacja fotowoltaiczna służyć będzie opisanej we wniosku działalności statutowej (…).
15.Na pytanie Organu: „Czy powstała instalacja fotowoltaiczna jest/będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?”,
wskazali Państwo:
Powstała instalacja fotowoltaiczna nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i zwolnionych podatkiem VAT. Powstała instalacja fotowoltaiczna służyć będzie opisanej we wniosku działalności statutowej (…), tj. działalności nieopodatkowanej, niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, wykonywanej w charakterze organu, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy w związku z art. 13 Dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
16.Na pytanie Organu: „W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna jest/będzie przez Państwa wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to proszę wskazać, czy mają/będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?”,
wskazali Państwo:
W związku z odpowiedzią udzieloną na pytanie nr 12 i 15 odpowiedź na pytanie nr 16 jest bezprzedmiotowa.
Powstała instalacja fotowoltaiczna służyć będzie opisanej we wniosku działalności statutowej (…), tj. działalności nieopodatkowanej, niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, wykonywaną nie w charakterze podatnika, lecz w charakterze organu, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy w związku z art. 13 Dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
17.Na pytanie Organu: „W jaki sposób i do jakich czynności wykorzystują/będą Państwo wykorzystywać budynek, którego dotyczy ww. projekt, tj. czy ww. budynek służy/będzie służyć do wykonywanych przez Państwa czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jeśli tak, to jakich),
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (jeśli tak, to jakich – proszę wskazać podstawę prawną zwolnienia),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jeśli tak, to jakich)?”,
wskazali Państwo:
Budynek, którego dotyczy wniosek wykorzystywany będzie tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Budynek służyć będzie opisanej we wniosku działalności statutowej (…), tj. działalności nieopodatkowanej, niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, wykonywaną nie w charakterze podatnika, lecz w charakterze organu, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT w związku z art. 13 Dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Gmina ponownie wyjaśnia, iż budynek będzie siedzibą (…) – jednostki opisanej we wniosku.
(…) świadczy pomoc nieodpłatnie lub odpłatnie. Odpłatność pobierana przez Gminę poprzez (…) na podstawie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi objęta jest interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.322.2017.1.MSU i nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2. ustawy o VAT, co jednoznacznie wynika z ww. interpretacji Państwa organu.
(…) jest także jednostką budżetową Gminy (…) wykonującą zadania pomocy społecznej wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1283, z późn. zm.) – oprócz zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Tak więc działalność Gminy poprzez (…) objęta jest także interpretacją ogólną Ministra Finansów nr PT1.8101.3.2019 z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami.
Budynek, o którym mowa we wniosku – skoro ma być siedzibą (…) – służyć będzie działalności statutowej (…), a więc działalności polegającej na świadczeniu bezpłatnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej, prawnej i interwencyjnej mieszkańcom Miasta (…) pozostającym w trudnej sytuacji życiowej w związku z m.in:
‒przemocą domową,
‒zdarzeniami losowymi i sytuacjami kryzysowymi (np. strata bliskich osób, utrata pracy, napad, gwałt),
‒kryzysami osobistymi,
‒bezradnością w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych, wielodzietnych,
‒potrzebą wsparcia terapeutycznego w sytuacji uzależnienia własnego lub członka rodziny,
‒potrzebą wsparcia terapeutycznego w sytuacji np. w długotrwałej, ciężkiej choroby własnej lub bliskiej osoby,
‒stratami (żałoba, poronienie),
zaś jedyna przewidywana działalność odpłatna objęta jest ww. interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia (…) nr (…).
Pytanie
Czy Gminie (…) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Gminie (…) nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (…).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z kolei w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl ust. 2 wskazanego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Co do zasady, pomoc (…) ma charakter nieodpłatny. Odpłatność na podstawie art. 42(2) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2151) towarzyszy jedynie działalności Ośrodka (…).
Gmina (…) jest adresatem interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia (…) znak: (…), w której uznał, iż Gmina pobierając poprzez (…) ww. opłaty nie działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, które to mają nieopodatkowany charakter.
Wydatki na nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. (…) dotyczyć będą rewitalizacji budynku, który stanowić ma przyszłą siedzibę ww. jednostki budżetowej i być wykorzystywany na jej potrzeby.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Biorąc pod uwagę, iż majątek wytworzony w ramach projektu nie będzie służył do dokonywania czynności opodatkowanych (prowadzenia sprzedaży opodatkowanej) przez Gminę, nie wystąpi podstawowa przesłanka przedmiotowa, o której mowa w art. 86 ust. 1 ww. u.p.t.u.
Podkreślić też należy, iż nie wystąpi również przesłanka podmiotowa wynikająca z ww. przepisu, gdyż przepis art. 86 ust. 1 operuje pojęciem „podatnika, o którym mowa w art. 15”, gdyż realizując ww. projekt Gmina nie występuje w ogóle w tym charakterze, lecz w charakterze podmiotu, o którym mowa w art. 15 ust. 6 u.p.t.u.
Podkreślić należy, iż art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest implementacją do krajowego porządku prawnego art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L.2006.347.1).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy, krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Biorąc powyższe pod uwagę Gminie (…) nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został ujęty w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.
W tym miejscu wskazać należy, że jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), zwanej dalej ustawą o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
mikroinstalacja – instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.
Zgodnie z art. 2 pkt 27a ustawy o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
prosument energii odnawialnej – odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).
Na mocy art. 3 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie – Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:
1)w mikroinstalacji;
2)w małej instalacji;
3)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy – Prawo energetyczne;
4)wyłącznie z biopłynów.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,7.
Zgodnie z art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczeniawartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.
W świetle art. 4 ust. 2 ustawy o OZE:
Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do:
1)prosumenta energii odnawialnej – dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej;
2)prosumenta zbiorowego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej:
a)wytworzonej w mikroinstalacji lub małej instalacji, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się odpowiednio do udziału prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1,
b)pobranej przez prosumenta zbiorowego energii odnawialnej;
3)prosumenta wirtualnego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2b-2d, na podstawie:
a)wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej pobranej przez prosumenta wirtualnego energii odnawialnej,
b)ilości energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się jako iloczyn ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej z tej instalacji odnawialnego źródła energii oraz udziału, wyrażonego w procentach z dokładnością do czterech miejsc po przecinku, prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1.
Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a – 7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Jak wynika z art. 4 ust. 3a ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, na podstawie ilości energii sumarycznie zbilansowanych zgodnie z ust. 2a-2d, w zakresie różnicy pomiędzy wartością energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, ustaloną w sposób określony w art. 4b, oraz wartością energii elektrycznej pobranej z tej sieci, ustaloną w sposób określony w art. 4c ust. 3.
Na mocy art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:
Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 10 ustawy o OZE:
Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:
1)sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,
2)zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu
-w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723).
Natomiast art. 4 ust. 11 ustawy o OZE stanowi, że:
W przypadku gdy:
1)prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, o których mowa w ust. 4;
2)prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu.
W myśl art. 4b ust. 1 ustawy o OZE:
W przypadku prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej, który po raz pierwszy wytworzył energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii i wprowadził ją do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej do dnia 30 czerwca 2024 r., wartość energii elektrycznej, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, jest wyznaczana dla każdego miesiąca kalendarzowego i stanowi iloczyn:
1)sumy ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w poszczególnych okresach rozliczania niezbilansowania (t) składających się na dany miesiąc kalendarzowy, oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb (t) przyjmującym wartości ujemne;
2)rynkowej miesięcznej ceny energii elektrycznej, o której mowa w ust. 6, wyznaczonej dla danego miesiąca kalendarzowego.
Według art. 4b ust. 2 ustawy o OZE:
W przypadku prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, który po raz pierwszy wytworzył energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii i wprowadził ją do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od dnia 1 lipca 2024 r., wartość energii elektrycznej, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, jest wyznaczana dla każdego miesiąca kalendarzowego i stanowi sumę następujących iloczynów wyznaczonych dla poszczególnych okresów rozliczania niezbilansowania (t) w tym miesiącu:
1)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb (t) przyjmującym wartość ujemną;
2)rynkowej ceny energii elektrycznej, o której mowa w ust. 4, przy czym jeżeli wartość tej ceny jest ujemna dla danego okresu rozliczania niezbilansowania (t), to w celu wyznaczania wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w okresie t przez prosumenta energii odnawialnej niebędącego równocześnie prosumentem zbiorowym energii odnawialnej lub prosumentem wirtualnym energii odnawialnej przyjmuje się cenę równą zero, z zastrzeżeniem ust. 17 i 18.
W myśl art. 4c ust. 1-10 ustawy o OZE:
1.Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu prowadzenia rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, prowadzi konto dla prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, zwane dalej „kontem prosumenta”, na którym ewidencjonuje ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną dalej „depozytem prosumenckim”.
2.Depozyt prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie zobowiązań prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej z tytułu zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy prowadzącego konto prosumenta, o którym mowa w ust. 1.
3.Zobowiązanie prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, o którym mowa w ust. 2, określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania (t) w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb(t) przyjmującym wartość dodatnią, oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania.
4.Wartość depozytu prosumenckiego dotycząca danego miesiąca kalendarzowego jest ustalana, zwiększana o współczynnik 1,23 i przyporządkowywana do konta prosumenckiego w kolejnym miesiącu kalendarzowym.
5.Kwota środków stanowiąca depozyt prosumencki może być rozliczana na koncie prosumenckim przez 12 miesięcy od dnia przypisania tej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie prosumenta.
6.Po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania danej kwoty środków do depozytu prosumenckiego niewykorzystane lub niezwrócone na podstawie przepisu art. 4 ust. 11 pkt 2 środki umarza się.
7.Na rozliczenie ze sprzedawcą w pierwszej kolejności przeznacza się środki o najstarszej dacie przypisania do konta prosumenta jako depozyt prosumencki.
8.Prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej korzystający z dostaw sprzedawcy innego niż sprzedawca zobowiązany, o którym mowa w art. 40 ust. 1, ma prawo do zmiany tego sprzedawcy na sprzedawcę zobowiązanego, o którym mowa w art. 40 ust. 1, i korzystania z rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2.
9.Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dolicza do konta prosumenta wartość energii elektrycznej wytworzonej i niezużytej przez prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej, który korzystał z rozliczenia, o którym mowa w art. 4:
1)ust. 1 – w przypadku, o którym mowa w art. 4 ust. 1b;
2)ust. 1a pkt 1.
Przepis art. 4 ust. 11 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
10.Wartość energii elektrycznej wytworzonej i niezużytej, o której mowa w ust. 9:
1)pkt 1, wyznacza się na podstawie średniej miesięcznej ceny rynkowej obowiązującej dla miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje koniec sposobu rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1,
2)pkt 2, wyznacza się na podstawie miesięcznej rynkowej ceny energii elektrycznej dla czerwca 2022 r.
-ustalanej zgodnie z art. 4b ust. 6.
Zgodnie z art. 4d ust. 2 ustawy o OZE:
Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:
1)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy – Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;
2)do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;
3)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.
Stosownie do art. 40 ust. 1 ustawy o OZE:
Obowiązek zakupu energii elektrycznej, o którym mowa w art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1, art. 70c ust. 2 oraz art. 92 ust. 1, wykonuje wyznaczony przez Prezesa URE sprzedawca energii elektrycznej, zwany dalej „sprzedawcą zobowiązanym”, na podstawie umowy, o której mowa w art. 5 ustawy – Prawo energetyczne.
Jak stanowi art. 40 ust. 1a ustawy o OZE:
Sprzedawca zobowiązany, o którym mowa w ust. 1, ma obowiązek dokonać rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1-3 oraz w art. 38c ust. 3, chyba że rozliczenia dokonuje sprzedawca wybrany przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej lub spółdzielnię energetyczną, na podstawie umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina posiada status podatnika VAT czynnego w rozumieniu ustawy. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Jedną z jednostek budżetowych podlegających procesowi scentralizowanych rozliczeń jest (…). Z pomocy jednostki mogą korzystać osoby, które zostały skierowane lub zgłoszone przez pracowników socjalnych lub inne instytucje, oraz osoby zgłaszające się samodzielnie. Celem działalności (…) jest świadczenie bezpłatnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej, prawnej i interwencyjnej mieszkańcom Miasta (…) pozostającym w trudnej sytuacji życiowej. W ramach (…) działa Ośrodek (…). Pracownicy Ośrodka udzielają osobom doprowadzonym do wytrzeźwienia wszechstronnego wsparcia, w szczególności pomocy medycznej i terapeutycznej. Ponadto podejmują działania profilaktyczne i edukacyjne w stosunku do osób nadużywających alkoholu, jak też członków ich rodzin. Co do zasady pomoc (…) ma charakter nieodpłatny. Odpłatność na podstawie art. 42(2) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi towarzyszy jedynie działalności Ośrodka (…). Są Państwo adresatem interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której uznał, iż Gmina pobierając poprzez (…) ww. opłaty nie działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, które to opłaty mają nieopodatkowany charakter.
W dniu 30 maja 2025 r. zawarli Państwo z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) umowę o dofinansowanie projektu pn. (…) w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Celem projektu jest dostosowanie obiektu do nowych funkcji społecznych i realizowanie działań służących wsparciu osób znajdujących się w kryzysie i wymagających pomocy, poprzez remont i przebudowę budynku przy ul. (…) w (…) wraz z zakupem wyposażenia na potrzeby (…). Projekt stanowi inwestycję o charakterze niekomercyjnym, tj. nie jest ukierunkowany na osiąganie zysku. Po zakończeniu realizacji projektu infrastrukturą będzie zarządzać, na podstawie obowiązujących statutów, Dyrektor (…), który jest odpowiedzialny za jej prawidłowe utrzymanie i eksploatację. W ww. budynku będzie mieścić się siedziba ww. jednostki budżetowej. Majątek wytworzony w ramach ww. projektu nie będzie służył do dokonywania przez Państwa czynności opodatkowanych (prowadzenia sprzedaży opodatkowanej).
W związku z montażem paneli fotowoltaicznych na budynku, Gmina (…) będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. Instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Całość energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby własne (potrzeby (…)). Nie będzie magazynu energii na wypadek wytworzenia nadwyżek energii elektrycznej ponad potrzeby. Zostaną zamontowane urządzenia blokujące wystąpienie takich nadwyżek (tzw. regulatory wypływu energii do sieci, „blokery” wysyłu energii elektrycznej do sieci), dzięki czemu energia elektryczna nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej. Będzie zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym, która nie będzie zawierać zasad rozliczenia energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej, gdyż całość energii będzie zużyta na potrzeby własne i nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej oraz nie będzie przewidywać wynagrodzenia za energię elektryczną wytworzoną w instalacji fotowoltaicznej, gdyż całość energii będzie zużyta na potrzeby własne i nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej. Gmina nie będzie korzystać z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii gdyż energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej. Powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Powstała instalacja fotowoltaiczna służyć będzie opisanej we wniosku działalności statutowej (…). Budynek, którego dotyczy wniosek wykorzystywany będzie tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (…).
Wskazać w pierwszej kolejności należy, że w świetle zacytowanych wyżej przepisów, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, na zasadach dla niej określonych. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 4 ust. 8 ustawy o OZE, gdyż ustawa o podatku od towarów i usług definiuje we własnym zakresie działalność gospodarczą i definicja ta jest szersza niż np. zakres działalności gospodarczej wynikający z ustawy – Prawo przedsiębiorców.
W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:
„Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów”.
Ustawa nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną. Jednak dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Zatem istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą będącą świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego). Za dokonanie tych czynności, wynagrodzenie musi być wyrażalne w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (zapłatą za towar lub usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa). Innymi słowy, musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.
Jak już więc wskazano, sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, co znajduje potwierdzenie w ww. wyroku TSUE w sprawie C-219/12.
Jak wynika z okoliczności sprawy, instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Całość energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywana na potrzeby własne (potrzeby (…)). Nie będzie magazynu energii na wypadek wytworzenia nadwyżek energii elektrycznej ponad potrzeby. Zostaną zamontowane urządzenia blokujące wystąpienie takich nadwyżek (tzw. regulatory wypływu energii do sieci, „blokery” wysyłu energii elektrycznej do sieci), dzięki czemu energia elektryczna nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej. Będzie zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym, która nie będzie zawierać zasad rozliczenia energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej, gdyż całość energii będzie zużyta na potrzeby własne i nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej oraz nie będzie przewidywać wynagrodzenia za energię elektryczną wytworzoną w instalacji fotowoltaicznej, gdyż całość energii będzie zużyta na potrzeby własne i nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej. Gmina nie będzie korzystać z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii, gdyż energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej nie będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej. Powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Powstała instalacja fotowoltaiczna służyć będzie opisanej we wniosku działalności statutowej (…). Budynek, którego dotyczy wniosek wykorzystywany będzie tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro energia elektryczna z instalacji fotowoltaicznej nie będzie wprowadzana do sieci zewnętrznej, gdyż zostaną zamontowane urządzenia blokujące wystąpienie nadwyżek (tzw. regulatory wypływu energii do sieci, „blokery” wysyłu energii elektrycznej do sieci), to nie będą Państwo dokonywali na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego dostawy towarów (energii) w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Wobec tego, działań Gminy związanych z zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych i wytwarzaniem z nich energii elektrycznej nie należy rozpatrywać jako prowadzenia działalności gospodarczej w kontekście art. 15 ust. 2 ustawy, a Gminy nie należy uznać za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – projekt stanowi inwestycję o charakterze niekomercyjnym, tj. nie jest ukierunkowany na osiąganie zysku. Ponadto majątek wytworzony w ramach ww. projektu nie będzie służył do dokonywania przez Państwa czynności opodatkowanych (prowadzenia sprzedaży opodatkowanej).
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (…).
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „wydatku kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
