Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT czynności polegających na sprzedaży cyfrowych (wirtualnych) przedmiotów w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie sp. z o.o., w tym także po przekroczeniu 200 tys. zł. Uzupełnił go Pan pismem z 28 lipca 2025 r. (według daty wpływu.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planuje Pan rozpocząć działalność gospodarczą w formie sp. z o.o. (planowane PKD 64.99.Z) polegającą wyłącznie na inwestowaniu Pana prywatnych środków pieniężnych w cyfrowe przedmioty (tzw. skórki / skiny) z gier komputerowych takich jak X, X1 i innych. Skiny są w pełni wirtualnymi dobrami przypisanymi do konta użytkownika na platformie Z. Przedmioty te nie są unikalne, nie nabywa się do nich żadnych praw autorskich ani licencyjnych, ponieważ istnieją tysiące identycznych przedmiotów przypisanych do różnych kont. Handel tymi dobrami odbywa się wyłącznie za pośrednictwem zagranicznych platform cyfrowych.

Przykładami są m.in. .... Platformy te pobierają prowizję za pośrednictwo w transakcji – prowizja jest automatycznie potrącana ze środków uzyskanych ze sprzedaży.

Sprzedający i kupujący są dla siebie anonimowi. Wszystkie transakcje odbywają się na warunkach określonych przez regulamin danej platformy. Nie istnieje możliwość wystawienia faktury VAT – ani w zakupie, ani w sprzedaży – ponieważ transakcje są w pełni zautomatyzowane przez wcześniej wspominane platformy, a użytkownicy nie mają ze sobą kontaktu. Dowodem transakcji są wiadomości e-mail z potwierdzeniem transakcji oraz historia w systemie danej platformy.

Opis planowanej działalności:

Działalność będzie miała charakter inwestycyjny, a nie handlowy. Będzie polegać na spekulacyjnym zakupie cyfrowych przedmiotów po cenie niższej i ich późniejszej sprzedaży po wyższej, zależnie od sytuacji rynkowej. Czas posiadania aktywów będzie wynosił od kilku dni do nawet kilku lat, w zależności od strategii inwestycyjnej.

Przykład: kupuje Pan dany przedmiot (skin) na platformie A, po czym przechowuje Pan go przez tydzień, dwa tygodnie lub dłużej, a następnie sprzedaje Pan na platformie B, jeśli cena spełni Pana oczekiwania. W międzyczasie za uzyskane środki może Pan zakupić inne aktywa cyfrowe, które również będą trzymane do momentu, aż osiągną zadowalającą cenę.

Ponadto, na zadane w wezwaniu pytania udzielił Pan następujących odpowiedzi:

1.Czy Pana spółka będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?

Odp. Spółka będzie zarejestrowanym podatnikiem.

2.Czy siedziba działalności gospodarczej Pana spółki będzie znajdowała się w Polsce? Jeżeli nie, to na terytorium jakiego kraju?

Odp. Siedziba będzie w Polsce.

3.Czy Pana spółka będzie zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze? Jeżeli tak, to należy wskazać na terytorium jakiego kraju?

Odp. Nie.

4.Czy Pana spółka będzie zarejestrowana w Polsce do procedury szczególnej OSS – One Stop Shop?

      Odp. Ze względu na działalność wyłącznie na platformach nie będzie korzystała z OSS - One Stop Shop.

5.Czy Pana spółka zamierza złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej zgodnie z art. 130b ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozliczać świadczenia usług w ww. procedurze?

Odp. Nie.

6.Czy Pana spółka zamierza złożyć zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze miejsca opodatkowania albo o rezygnacji z dokonanego wyboru miejsca opodatkowania?

Odp. Nie.

7.Czy Pana spółka zamierza korzystać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775)?

Odp. Nie.

8.Czy w ramach prowadzonej działalności Pana spółka będzie wykonywała czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT? Jeśli tak, należy wskazać, jakie to czynności?

Odp. Nie.

9.Czy transakcje związane ze sprzedażą cyfrowych przedmiotów, czyli skórek/skinów będą odbywały się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej?

Odp. Tak.

10.Czy transakcje związane ze sprzedażą skórek/skinów, będą zasadniczo zautomatyzowana?

Odp. Tak.

11.Czy transakcje związane ze sprzedażą skórek/skinów wymagać będą minimalnego udziału człowieka?

Odp. Tak.

12.Czy transakcje związane ze sprzedażą skórek/skinów bez wykorzystania technologii informacyjnej byłyby niemożliwe?

Odp. Byłoby niemożliwe.

13.Czy transakcje związane ze sprzedażą skórek/skinów będą stanowiły usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1)?

Odp. Tak.

14.Czy w stosunku do transakcji związanych ze sprzedażą skórek/skinów zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona; Dz. Urz. UE. L 2011 r. Nr 77, str. 1)?

Odp. Nie.

15.Czy platformy za pomocą których Pana spółka będzie sprzedawała skórki/skiny będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT?

Odp. Tak.

16.W jakim kraju platformy za pomocą których Pana spółka będzie sprzedawała skórki/skiny będą posiadały siedzibę działalności gospodarczej?

Odp. … – USA, …. – USA, … – Hongkong, … – Estonia, … – Niemcy, … – Niemcy, … – Cypr, … – Wielka Brytania, … - Cypr, …. – Francja.

17.Czy platformy za pomocą których Pana spółka będzie sprzedawała skórki/skiny będą posiadały stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce?

Odp. Nie.

18.Czy platformy za pomocą których Pana spółka będzie sprzedawała skórki/skiny będą działały w imieniu własnym lecz na rzecz Pana spółki?

Odp. Tak.

19.Czy rejestrując się na platformie (za pomocą których Pana spółka będzie sprzedawała skórki/skiny) Pana spółka będzie podawała swoje dane identyfikacyjne takie jak: nazwa, NIP, adres?

Odp. Jest to uzależnione od platformy.

20.Jakie prawa i obowiązki będą wynikały z umów/regulaminów/innych dokumentów regulujących zasady korzystania zplatform za pomocą których Pana spółka będzie sprzedawała skórki/skiny:

a)dla Pana spółki,

b)platform internetowych,

c)kupujących odbiorców?

Odp. Dla Spółki (sprzedającego):

Obowiązki: Po potwierdzeniu płatności od Kupującego, musi dostarczyć odpowiedni przedmiot w czasie określonym przez platformę. Musi zapłacić prowizję w wysokości x % wartości transakcji (automatycznie potrącana). Musi przestrzegać zasad platformy, w tym dokończyć każdą rozpoczętą transakcję – w przeciwnym razie może zostać nałożona kara.

Prawa: Ma prawo do sprzedaży przedmiotów za pośrednictwem platformy. Ma prawo do otrzymania kwoty transakcji (pomniejszonej o prowizję). Korzysta z platformy bez opłat za dostęp.

Dla Platformy:

Obowiązki: Zapewnia dostęp do platformy wszystkim użytkownikom bez opłat za korzystanie z rynku. Przekazuje Sprzedającemu środki z transakcji po potrąceniu prowizji. Wyświetla czas na realizację transakcji na stronie historii kont Kupującego i Sprzedającego.

Prawa: Ma prawo potrącić x % od ostatecznej ceny sprzedaży jako wynagrodzenie za usługi. Ma prawo nałożyć karę w wysokości do x % wartości transakcji, jeśli Kupujący lub Sprzedający nie dokończą transakcji. Ma prawo zawiesić lub zamknąć konto, jeśli użytkownik wielokrotnie nie finalizuje transakcji. Nie ponosi odpowiedzialności za spory pomiędzy użytkownikami.

Dla Kupującego:

Obowiązki: Musi dokonać płatności na rzecz Sprzedającego najpóźniej w ciągu 24 godzin od zawarcia transakcji. Musi przestrzegać warunków platformy i finalizować zawarte transakcje. Ma prawo do wyszukiwania i zakupu skinów oferowanych przez Sprzedających.

Prawa: Nie płaci prowizji za transakcję (tylko Sprzedający ponosi opłatę). Ma prawo do otrzymania przedmiotu po zapłacie, w terminie wyświetlanym przez platformę

21.Na czym konkretnie będą polegały / jak będą przebiegały transakcje z wykorzystaniem ww. platform na każdym ich etapie, z uwzględnieniem podmiotów biorących udział w transakcjach?

Odp. Transakcja Sprzedaży :

Sprzedający loguje się na swoje konto na platformie, wybiera przedmioty które chce sprzedać, ustala ich cenę i potwierdza wystawienie przedmiotów. Kupujący gdy znajdzie interesujący go przedmiot klika „kup” środki w wysokości ceny wybranego przedmiotu z jego konta na platformie są zamrażane przez platformę, platforma przekazuje informacje do sprzedającego. Sprzedający potwierdza przesłanie przedmiotu kupującemu. Platforma potwierdza, że kupujący odebrał przedmiot. Następnie przekazuje środki na konto na platformie sprzedającego.

Transakcja kupna: Kupujący klika „kup”  jego środki na platformie są zamrażane, następnie odbiera zakupiony przedmiot.

22.Jakie konkretnie czynności będą wykonywane i przez jakie (które) podmioty biorące udział w transakcjach kupna/sprzedaży skinów/skórek?

Odp. Czynność sprzedaży:

wystawienie przedmiotu na platformie (sprzedający), zakup wybranego przedmiotu (kupujący), zamrożenie środków na koncie kupującego na platformie (platforma), potwierdza wysłanie przedmiotu (sprzedający) , odebranie przedmiotu (kupujący), weryfikacja transakcji (platforma), przekazanie środków za przedmiot z konta kupującego na konto sprzedającego pomniejszone o wynagrodzenie portalu. (platforma).

Czynność zakupu: zakup wybranego przedmiotu (kupujący), zamrożenie środków na koncie kupującego na platformie (platforma), potwierdza wysłanie przedmiotu (sprzedający), odebranie przedmiotu (kupujący).

23.Czy ww. platformy (za pomocą których Pana spółka będzie sprzedawała skórki/skiny) będą odpowiedzialne za przekazanie płatności pomiędzy Pana spółką a Kupującym?

Odp. Tak.

24.Czy ww. platformy będą miały wpływ na ustalenie wysokości ceny oraz terminu dostawy sprzedawanych przez Pana spółkę skórek/skinów?

Odp. Nie.

25.Czy środki ze sprzedaży skinów/skórek będą otrzymywane przez ww. platformy, które po potrąceniu prowizji będą wypłacać Pana spółce odpowiednią kwotę wynagrodzenia?

Odp. Będą gromadzone na utworzonym przez Wnioskodawcę na platformie koncie, z możliwością dyspozycji. Nie jest to konto bankowe.

26.Czy środki ze sprzedaży skinów/skórek Pana spółka będzie otrzymywała bezpośrednio od kupujących?

Odp. Nie.

27.Proszę doprecyzować:

a)czy ww. dowody transakcji (wiadomości e-mail z potwierdzeniem transakcji) będą wystawiane przez platformę, czy też przez Pana spółkę?

Odp. Będą wystawiane przez platformę.

b)czy ww. dowody transakcji będą udostępnianie/wysyłane kupującym?

Odp. Będą udostępniane przez platformę stronom trzecim.

c)w przypadku, gdy ww. dowody transakcji będą wystawiane przez platformę, to proszę wskazać:

-czy będą one również udostępnianie/wysyłane Pana spółce?

-czy ww. dowody transakcji udostępnione kupującym będą zawierały dane Pana spółki jako dostawcy/sprzedawcy skinów/skórek?

Odp. Dokument według załącznika – według załącznika nie będą zawierały.

28.Czy Pana spółka będzie dokonywała sprzedaży skórek/skinów na rzecz kupujących, którzy będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT?

Odp. Spółka nie będzie miała żadnych informacji o kupujących.

29.Czy Pana spółka będzie dokonywała sprzedaży skórek/skinów na rzecz kupujących:

a)będących podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju (Polski)?

b)niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju (Polski)?

c)będących podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej poza terytorium Polski?

d)niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej poza terytorium Polski?

e)będących podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?

f)niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?

Odp. W związku z faktem, że działalność będzie wykonywana wyłącznie za pośrednictwem platform, które nie ujawniają informacji dotyczących kupującego Spółka nie posiada dotyczącej żadnego kupującego opisanego w poz. 29 a-f.

30.Czy suma całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o VAT, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej nie przekroczy u Pana w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości (42 000 zł w Polsce)?

Odp. Ze względu na brak informacji dotyczącej kraju odbiorców, nie posiada Pan niezbędnej wiedzy w celu odpowiedzi na powyższe pytanie.

Pytanie

Czy Pana interpretacja jest poprawna i działalność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nawet po przekroczeniu 200 tysięcy złotych obrotu rocznie?

Pana stanowisko w sprawie

Planowana działalność nie nosi znamion działalności handlowej w rozumieniu:

nie posiada Pan sklepu internetowego ani strony promującej sprzedaż,

·nie ma Pan stałych klientów,

·nie prowadzi Pan magazynu ani sprzedaży detalicznej lub hurtowej,

·nie działa Pan w ramach umów handlowych z dostawcami ani odbiorcami,

·nie świadczy Pan usług na rzecz osób trzecich.

·Brak zautomatyzowania / brak botów: Nie korzysta Pan z żadnych systemów automatyzujących zakup lub sprzedaż (tzw. botów handlowych). Każda decyzja inwestycyjna jest podejmowana przez Pana indywidualnie, na podstawie analizy rynku, danych historycznych oraz aktualnych trendów.

·Charakter spekulacyjny (nieprzewidywalna powtarzalność zysku): Ceny cyfrowych przedmiotów podlegają silnym wahaniom rynkowym, przez co nie ma Pan gwarancji osiągania zysku. Sprzedaż następuje jedynie wtedy, gdy warunki rynkowe są korzystne, a nie według stałego harmonogramu. Czas utrzymywania przedmiotów bywa nieokreślony — czasem są sprzedawane po 7 dniach, czasem po 2 miesiącach lub kilku latach.

·Brak struktury handlowej (czyli nie jest Pan „sklepem”): Nie posiada Pan witryny internetowej, sklepu ani strony prezentującej przedmioty na sprzedaż. Nie wystawia Pan ofert z opisem ani marketingiem – przedmioty sprzedawane są anonimowo, poprzez platformy pośredniczące.

·Brak powtarzalnych dostawców / odbiorców: Transakcje są realizowane z przypadkowymi użytkownikami platform — nie ma Pan umów z kontrahentami, nie dokonuje Pan zakupów od konkretnych podmiotów ani nie współpracuje Pan z innymi sprzedawcami.

·Cel: zarządzanie własnym kapitałem / własnymi aktywami: Całość środków inwestycyjnych pochodzi wyłącznie od Pana. Nie przyjmuje Pan pieniędzy ani aktywów od osób trzecich, nie prowadzi Pan działalności powierniczej ani usługowej. Pana działalność polega wyłącznie na zarządzaniu własnym kapitałem inwestycyjnym. Zyski będą uzależnione wyłącznie od trafności Pana decyzji inwestycyjnych.

Pana stanowisko: Uważa Pan, że planowana działalność:

·nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT w zakresie dostawy towarów,

·nie jest objęta podatkiem VAT, ponieważ nie następuje „świadczenie usług” ani „sprzedaż towarów” sensu stricte,

·ma charakter działalności inwestycyjnej, podobnie jak inwestowanie w kryptowaluty, akcje czy inne niestandardowe aktywa cyfrowe. Działalność taka przypomina obrót aktywami finansowymi lub kolekcjonerskimi, gdzie liczy się moment i warunki sprzedaży, a nie regularność transakcji czy ich skala.

Pana zdaniem nie powinno się jej traktować jako sprzedaży towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, lecz jako zarządzanie własnymi zasobami w celu pomnażania kapitału — bez świadczenia usług na rzecz innych podmiotów i bez zamiaru tworzenia regularnej oferty handlowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1, 2 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.)

Przez terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy czym, stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powyższy przepis stanowi implementację art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

W przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną). Podatek od towarów i usług obciąża konsumpcję, czyli dopóki nie ma kogoś, kto odnosiłby lub powinien odnosić konkretne (wymierne) korzyści o charakterze majątkowym wiążące się z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą, ponieważ nie ma wówczas żadnej konsumpcji. Odbiorcą świadczenia musi być inny podmiot niż wykonujący usługę.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

W myśl art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Załącznik I zawiera następujące usługi:

1.Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)tworzenie i hosting witryn internetowych;

b)automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;

c)zdalne zarządzanie systemami;

d)hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;

e)dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.

2.Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;

b)oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;

c)sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);

d)automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych;

e)automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.

3.Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;

c)zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;

d)prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;

e)dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;

f)wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;

g)informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);

h)dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;

i)korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

4.Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;

c)uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;

d)pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;

e)uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni;

f)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;

g)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;

h)dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;

i)dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.

5.Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Stosownie do art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q)(uchylona)

r)(uchylona)

s)(uchylona)

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest aby:

-usługa była realizowana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,

-świadczenie usługi było zautomatyzowane, a udział człowieka w jej świadczeniu był niewielki,

-wykonanie usługi bez wykorzystania technologii informatycznej było niemożliwe oraz aby

-usługa nie była objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Z kolei art. 9a rozporządzenia wykonawczego 282/2011 stanowi, że:

1.W przypadku gdy usługi świadczone drogą elektroniczną są świadczone za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, interfejsu lub portalu, np. sklepu z aplikacjami, przyjmuje się do celów stosowania art. 28 dyrektywy 2006/112/WE, że podatnik uczestniczący w świadczeniu tych usług działa w imieniu własnym, lecz na rzecz dostawcy tych usług, chyba że podatnik ten wyraźnie wskaże tego dostawcę jako podmiot świadczący usługę i jest to odzwierciedlone w uzgodnieniach umownych zawartych między stronami.

Aby uznać dostawcę usług świadczonych drogą elektroniczną za wyraźnie wskazanego przez podatnika jako podmiot świadczący usługę, muszą zostać spełnione następujące warunki:

a)na fakturze wystawionej lub udostępnionej przez każdego podatnika uczestniczącego w świadczeniu usług drogą elektroniczną należy wyszczególnić takie usługi i ich dostawcę;

b)na rachunku lub paragonie wystawionym lub udostępnionym usługobiorcy należy wyszczególnić usługi świadczone drogą elektroniczną i ich dostawcę.

Na użytek niniejszego ustępu podatnik, który w odniesieniu do usług świadczonych drogą elektroniczną zatwierdzi obciążenie usługobiorcy płatnością, zatwierdzi świadczenie usług lub ustali ogólne warunki świadczenia usług, nie może mieć możliwości wyraźnego wskazania innej osoby jako podmiotu świadczącego te usługi.

2.Ustęp 1 ma zastosowanie również w przypadku gdy usługi świadczone telefoniczne przez Internet, łącznie z usługami telefonii internetowej (VoIP), są świadczone za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnych, interfejsu lub portalu, np. sklepu z aplikacjami, i na warunkach określonych w tym ustępie.

3.Niniejszy artykuł nie ma zastosowania do podatnika, który jedynie przetwarza płatność za usługi świadczone drogą elektroniczną lub usługi telefoniczne świadczone przez Internet, łącznie z usługami telefonii internetowej (VoIP), i nie uczestniczy w świadczeniu tych usług świadczonych drogą elektroniczną ani usług telefonicznych.

Z cytowanych powyżej przepisów rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 wynika więc, że w przypadku świadczenia usług drogą elektroniczną podatnik uczestniczący w świadczeniu tych usług działa w imieniu własnym, lecz na rzecz dostawcy tych usług. Oznacza to, że każdy pośrednik otrzymał i świadczył usługę dalej drogą elektroniczną. Jednakże w określonych okolicznościach należy przyjąć, że taki stan rzeczy nie ma miejsca, np. w sytuacji gdy podatnik wyraźnie wskaże dostawcę jako podmiot świadczący usługę, co oznacza, że:

a)na fakturze wystawionej lub udostępnionej przez każdego podatnika uczestniczącego w świadczeniu usługi należy wyszczególnić (tj. wystarczająco jasno wskazać) przedmiotową usługę i jej dostawcę (w zwykłych transakcjach handlowych fakturę VAT wystawia się między dwoma podatnikami); oraz

b)na rachunku lub paragonie należy wyszczególnić przedmiotową usługę i jej dostawcę (podatnik musi wystawić lub udostępnić odbiorcy końcowemu rachunek lub paragon, na którym wyszczególni przedmiot świadczonej usługi i informacje dotyczące usługodawcy, np. nazwę przedsiębiorstwa, numer identyfikacyjny VAT); oraz

c)podatnik uczestniczący w świadczeniu usługi nie zatwierdza obciążenia usługobiorcy płatnością (oznacza to na przykład, że sklep z aplikacjami nie jest odpowiedzialny za płatność pomiędzy konsumentem końcowym a właścicielem treści aplikacji); oraz

d)podatnik uczestniczący w świadczeniu usługi nie zatwierdza świadczenia usługi (oznacza to, że dostawa, na przykład aplikacji, od właściciela treści za pośrednictwem sklepu z aplikacjami nie jest zatwierdzana przez sklep z aplikacjami); oraz

e)podatnik uczestniczący w świadczeniu usługi nie ustala ogólnych warunków świadczenia usługi (oznacza to, na przykład, że warunki sprzedaży aplikacji za pośrednictwem sklepu z aplikacjami nie są ustalane przez sklep z aplikacjami); oraz

f)jest to odzwierciedlone w uzgodnieniach umownych (wszystkie punkty od a) do e) muszą być odzwierciedlone w uzgodnieniach umownych).

Jeżeli podatnik będzie uczestniczył w świadczeniu usługi spełniającej wszystkie powyższe warunki należy domniemywać, że podatnik ten nie jest odbiorcą świadczącym dalej usługę.

We wniosku wskazano, że planuje Pan rozpocząć działalność gospodarczą w formie sp. z o.o. polegającą wyłącznie na inwestowaniu Pana prywatnych środków pieniężnych w cyfrowe przedmioty (tzw. skórki / skiny) z gier komputerowych takich jak X, X1 i innych. Spółka będzie posiadała siedzibę działalności w Polsce i będzie zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku VAT. Handel skinami będzie odbywał się wyłącznie za pośrednictwem zagranicznych platform cyfrowych, posiadających siedzibę działalności w: … – USA, … – USA, … (….) – Hongkong, … – Estonia, …. – Niemcy, … – Niemcy, … – Cypr, … – Wielka Brytania, … - Cypr, … – Francja. Ww. platformy, będące podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy,  nie posiadają stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Platformy za pomocą których Pana spółka będzie dokonywała sprzedaży skórek/skinów będą działały w imieniu własnym lecz na rzecz Pana spółki. W związku z faktem, że platformy nie ujawniają informacji dotyczących kupujących Pana spółka nie będzie posiadała wiedzy dotyczącej żadnego kupującego. Dowody transakcji będą wystawiane przez platformę i nie będą zawierały danych Pana spółki jako dostawcy/sprzedawcy skinów/skórek. Środki ze sprzedaży ww. przedmiotów wirtualnych Pana spółka nie będzie otrzymywała bezpośrednio od kupujących. Natomiast platformy będą odpowiedzialne za przekazanie płatności na konto na platformie sprzedającego. Sprzedaż wirtualnych przedmiotów będzie odbywała się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, będzie to proces w pełni zautomatyzowany, przy minimalnym udziale człowieka. Sprzedaż ta bez technologii informacyjnej nie będzie możliwa. Jednocześnie sprzedaż wirtualnych przedmiotów nie będzie należała do żadnej z kategorii usług wymienionych w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy oraz opis sprawy, z którego wynika, że planuje Pan rozpocząć działalność gospodarczą w formie sp. z o.o. polegającą na inwestowaniu środków pieniężnych w cyfrowe przedmioty (tzw. skórki / skiny) z gier komputerowych a handel skinami będzie odbywał się wyłącznie za pośrednictwem zagranicznych platform cyfrowych należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy działalność Pana spółki i wykonywane w tym zakresie czynności będą miały formę profesjonalną (zawodową). Wskazać należy, że w niniejszej sprawie – wbrew temu co Pan twierdzi – Pana spółka dokonując opisanych we wniosku czynności będzie wykonywała je w ramach prowadzonej w formie sp. z o.o. działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tj. będzie świadczyła usługi polegające na sprzedaży cyfrowych (wirtualnych) przedmiotów za pośrednictwem ww. platform, które to usługi będą stanowiły usługi świadczone za pomocą komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy.

Z kolei wskazane w opisie sprawy platformy, za pomocą których będzie odbywała się sprzedaż wirtualnych przedmiotów, powinny być traktowane jako podatnicy uczestniczący w świadczeniu usług elektronicznych działający w imieniu własnym, lecz na rzecz dostawcy (Pana spółki).

W analizowanym przypadku nie można uznać Pana spółki (dostawcy) jako wyraźnie wskazanego przez ww. platformy za podmiot świadczący przedmiotowe usługi elektroniczne, ponieważ nie będą spełnione warunki wynikające z art. 9a rozporządzenia wykonawczego 282/2011. Jak wynika bowiem z wniosku, Pana spółka nie będzie posiadała aktywnej roli w kreowaniu stosunków zobowiązaniowych między Pana spółką a ww. platformami, jak również Pana spółka nie będzie miała  realnego wpływu na warunki transakcji (poza ceną) pomiędzy Pana spółką a ostatecznymi odbiorcami wirtualnych przedmiotów, czyli Kupującymi. Sprzedający i kupujący są dla siebie anonimowi. Pana spółka musi przestrzegać zasad platform. Pana spółka nie będzie miała wpływu na proces płatności, gdyż to platformy będą pobierały płatność a następnie po potrąceniu prowizji przekazywały sprzedającemu. Dowody transakcji będą wystawiane przez platformę i nie będą zawierały danych Pana spółki.

Powyższe wskazuje, że to ww. platformy należy uznać za podmiot, który otrzymuje i świadczy usługi elektroniczne na rzecz klientów docelowych (Kupujących). W analizowanej sprawie Pana spółka nie będzie podatnikiem świadczącym usługi elektroniczne na rzecz klientów docelowych (Kupujących).  

Natomiast w świetle przedstawionych okoliczności uznać należy, że sprzedaż przez Pana spółkę wirtualnych przedmiotów w postaci skinów/skórek – w świetle art. 9a Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – będzie stanowiła świadczenie usług na rzecz ww. platform w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu.

Z kolei kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje w zakresie miejsca świadczenia.

I tak, zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju,

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)(uchylony).

Z opisu sprawy wynika, że platformy, za pośrednictwem których Pana spółka zamierza sprzedawać  wirtualne przedmioty w postaci skinów/skórek, mają siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium kraju oraz nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Ww. platformy spełniają definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia przez Pana spółkę usług elektronicznych (polegających na sprzedaży wirtualnych przedmiotów w postaci skinów/skórek) na rzecz ww. platform, będzie - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy -  miejsce, w którym te platformy posiadają siedzibę swojej działalności gospodarczej. Tym samym skoro ww. platformy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski, ani nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, to świadczenie ww. usług nie będzie podlegało opodatkowaniu na terytorium Polski.

Jednocześnie podkreślić należy, że odpłatne świadczenie usług, których miejsce świadczenia (opodatkowania) znajduje się poza terytorium kraju nie stanowi sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy. Tym samym przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy nie uwzględnia się świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

W konsekwencji należy stwierdzić, że do wartości limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, Pana spółka nie powinna wliczać kwot z tytułu wykonania usług świadczonych na rzecz ww. platform, które stosownie do art. 28b ustawy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność ewentualnego przekroczenia 200 tys. zł obrotu rocznie przez Pana spółkę.

W związku z powyższym oceniając Pana stanowisko, z którego wynika, że planowana działalność nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i nie jest objęta podatkiem VAT, uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.