Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.526.2025.4.ESZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że aport Oddziału (…) stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w związku z tym transakcja jego wniesienia do sp. z o.o. nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Uzupełnił Pan wniosek pismem z 24 czerwca (data wpływu 27 czerwca 2025 r.) oraz pismem z 28 lipca 2025 r. (data wpływu 31 lipca 2025 r.) w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A.A. („Wnioskodawca”) jest przedsiębiorcą będącym osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, pod firmą A. Wnioskodawca wpisany jest do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej („CEiDG”) i prowadzi działalność gospodarczą od 1 listopada 2014 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem polskiego podatku dochodowego od osób fizycznych („PIT”), podlegającym na terytorium Polski obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („ustawa o PIT"). Dochody Wnioskodawcy z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane są na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.

Wnioskodawca jest również zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług („VAT”), o którym mowa w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („ustawa o VAT”).

Ujawniony w CEiDG przedmiot przeważającej działalności Wnioskodawcy (według PKD 2007) obejmuje:

1)62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, natomiast ujawnione w CEiDG przedmioty pozostałej wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (według PKD 2007) są następujące:

2)93.19.Z- Pozostała działalność związana ze sportem,

3)93.13.Z- Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

4)93.11 .Z - Działalność obiektów sportowych,

5)77.12.Z - Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

6)77.11 .Z - Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,

7)72.19.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

8)72.11 .Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie biotechnologii,

9)70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

10)68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

11)68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

12)63.99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,

13)63.91 .Z - Działalność agencji informacyjnych,

14)63.12.Z - Działalność portali internetowych,

15)63.11.Z - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,

16)62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

17)62.03.Z - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

18)62.01 .Z - Działalność związana z oprogramowaniem,

19)58.29.Z - Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania,

20)41.20.Z- Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,

21)41.10.Z - Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.

Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim, a obowiązującym w jego małżeństwie ustrojem majątkowym jest ustawowa wspólność majątkowa.

Działalność Wnioskodawcy w (…)

W ramach faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi doradztwa w zakresie informatyki, w tym zwłaszcza w dziedzinie (…). Ponadto Wnioskodawca wykonuje faktyczną działalność gospodarczą również w innych, niepowiązanych obszarach, w szczególności działalność deweloperską oraz w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości w (…).

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy w (…) prowadzona jest z wykorzystaniem składników majątkowych obejmujących zwłaszcza:

  • zabudowaną działkę nr 1, obręb ewidencyjny nr (…), o powierzchni 1,3887 ha, oznaczoną w rejestrze gruntów jako tereny rekreacyjno-wypoczynkowe (Bz), dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą KW nr (…);
  • niezabudowaną działkę nr 2, obręb ewidencyjny nr (…), o powierzchni 0,1608 ha, oznaczoną w rejestrze gruntów jako tereny rekreacyjno-wypoczynkowe (Bz), dla której Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą KW nr (…)

- dalej również jako „Nieruchomość”.

W przeszłości na działce nr 1 wybudowane zostały budynki i budowle, w tym zwłaszcza domki letniskowe o różnej powierzchni, które wraz z wyposażeniem oraz infrastrukturą techniczną przeznaczone zostały do komercjalizacji w formie najmu (dzierżawy) ośrodka wypoczynkowego. Nakłady poniesione w tym zakresie przez Wnioskodawcę, w tym zwłaszcza na wybudowanie, modernizację i wyposażenie domków letniskowych w latach 2015-2018, wyniosły ok. (…) mln zł.

Działka nr 2 została nabyta przez Wnioskodawcę 4 września 2024 r. Działka ta stanowiła wąski pas gruntu przebiegający wzdłuż działki nr 1 na granicy z sąsiednimi nieruchomościami, będący dotychczas własnością Gminy (…). Obecnie wchodzi ona w skład majątku Wnioskodawcy i tworzy wraz z działką nr 1 gospodarczą całość.

Nieruchomość, w tym posadowione na niej budynki i budowle wraz z wyposażeniem oraz infrastrukturą techniczną, są obecnie wykorzystywane jako ośrodek wypoczynkowy na podstawie zawartej przez Wnioskodawcę umowy najmu (dzierżawy).

W drugiej połowie 2024 r. wewnętrze analizy Wnioskodawcy wykazały, że obecna forma komercjalizacji nieruchomości w (…) nie jest najkorzystniejsza pod względem biznesowym. W związku z tym Wnioskodawca postanowił przystąpić do realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego na Nieruchomości polegającego na budowie zespołu budynków mieszkalno- hotelowych wraz z usługami, garażem podziemnym oraz niezbędną infrastrukturą, pod nazwą „(…)”.

Przedsięwzięcie powyższe jest w trakcie realizacji. W jego ramach pozyskane zostały koncepcje zagospodarowania terenu oraz opracowania chłonności Nieruchomości, obejmujące schematy i opracowania możliwości zabudowy nieruchomości (w tym zagospodarowania terenu, rzutów kondygnacji, przekroju charakterystycznego czy elewacji), zestawienia powierzchniowe (w tym wyliczenia powierzchni użytkowej mieszkań lub usług oraz innych parametrów zabudowy), a także model 3D. Na zlecenie Wnioskodawcy przeprowadzone zostały badania podłoża gruntowego określające warunki gruntowo-wodne, a także inwentaryzacja zieleni (drzew i nasadzeń) na nieruchomości; prowadzone są też badania przyrodnicze dla obszaru Natura 2000. Wnioskodawca pozyskał oferty na usługi architektoniczne, na podstawie których zawarta zostanie przez niego z wybranym biurem architektonicznym umowa w przedmiocie przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę, mogącej obejmować sporządzenie lub uzyskanie:

  • projektu geotechnicznego,
  • mapy dla celów projektów i uzyskania niezbędnych opinii i warunków,
  • uzgodnień warunków przyłączenia mediów (woda, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, gaz, prąd, telekomunikacja),
  • uzgodnień dotyczących obsługi komunikacyjnej,
  • koncepcji wielobranżowej,
  • projektów budowlanych niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, w tym projektów:
  • architektonicznego (opis robót, Plan Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia, rzuty, przekroje i detale),
  • elektrycznego (sieć zewnętrzna, instalacje wewnętrzne i garażu),
  • oświetlenia terenu oraz obiektów małej architektury,
  • instalacji wewnętrznych (wentylacji mechanicznej, gazowej wewnętrznej, kotłowni gazowych, c.o., wodociągowej bytowej, wodociągowej - hydrantowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej),
  • konstrukcyjnego,
  • drogowego (układ wewnętrzny z organizacją ruchu oraz zjazd),
  • zagospodarowania zieleni,
  • małej architektury,
  • projektów rozbiórek istniejących obiektów budowlanych,
  • uzgodnień w zakresie sanitarnym i przeciwpożarowym,
  • wniosku i decyzji o pozwoleniu na budowę,
  • projektów wykonawczych,
  • charakterystyki energetycznej budynku.

W związku z realizowanym przedsięwzięciem Wnioskodawca wystąpił do Burmistrza (…) z wnioskiem o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zawarł też umowę o świadczenie usług w przedmiocie generalnej obsługi inwestycji, polegających zwłaszcza na:

  • koordynacji umowy o generalne wykonawstwo (w szczególności doradztwo przy wyborze generalnego wykonawcy, udział w procesie negocjowania i zawarcia umowy o generalne wykonawstwo, nadzór procesu realizacji umowy o generalne wykonawstwo),
  • koordynacji przygotowania biznes planu z projekcją finansową na potrzeby kredytu bankowego przez profesjonalny podmiot z branży finansowej (w szczególności doradztwo przy wyborze wskazanego podmiotu, udział w procesie negocjowania i zawarcia z nim umowy, nadzór procesu realizacji umowy oraz nadzór procedury udzielenia kredytu),
  • nadzorze nad procesem sprzedaży (w szczególności strategia promocji i sprzedaży inwestycji, plan marketingowy, utworzenie i obsługa profili inwestycji w social mediach lub biura sprzedaży, pozyskanie nabywców lokali realizowanych w ramach inwestycji),
  • koordynacji obsługi nad procesem komercjalizacji lokali użytkowych w ramach inwestycji przeznaczonych na wynajem;
  • administrowaniu i zarządzaniu Nieruchomością.

Dla inwestycji opracowana została identyfikacja wizualna (logo) oraz zarejestrowana została domena, za pośrednictwem której prowadzona będzie dedykowana strona internetowa.

Prognozowane koszty inwestycji „(…)” wyniosą ponad (…) mln zł.

Oddział (…)

Działalność Wnioskodawcy z wykorzystaniem składników majątkowych w (…) stanowił wyodrębniony obszar wykonywanej przez niego działalności gospodarczej w aspekcie funkcjonalnym i finansowym.

Jednocześnie, celem zwiększenia efektywności działalności z wykorzystaniem odnośnych składników majątkowych, Wnioskodawca postanowił dokonać ich formalnej strukturyzacji w ramach prowadzonej przez niego działalności, wydając w dniu 17 stycznia 2025 r. zarządzenie w sprawie wyodrębnienia części przedsiębiorstwa w postaci „Oddziału (…)”.

Zatem, w obecnym kształcie w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy funkcjonuje odrębna jednostka zajmująca się działalnością deweloperską oraz najmem i dzierżawą w (…) („Oddział (…)"), której wyodrębnienie przejawia się w następujących aspektach:

Aspekt organizacyjny

Jak wspomniano, Oddział (…) (dalej również jako „Oddział”) został wyodrębniony w działalności Wnioskodawcy wydanym przez niego zarządzeniem z 17 stycznia 2025 r. („Zarządzenie”). W zarządzeniu tym określone zostały dane identyfikacyjne (nazwa) oraz adresowe oddziału, przedmiot i zakres jego działalności, przypisane mu składniki materialne i niematerialne, struktura organizacyjna oraz postanowienia dot. finansów i księgowości Oddziału.

W strukturze organizacyjnej Oddziału (…) wyodrębnione zostały stanowiska Dyrektora Generalnego, Zastępcy Dyrektora Generalnego, Koordynatora ds. Deweloperskich, Doradcy Prawnego oraz Księgowego Oddziału, z określonymi w Zarządzeniu funkcjami oraz zakresem zadań. Wskazane stanowiska piastuje Wnioskodawca, jego małżonka oraz osoby działające na rzecz Oddziału w ramach zawartych przez Wnioskodawcę umów cywilnoprawnych.

W Zarządzeniu przewidziana została możliwość tworzenia, w przypadkach uzasadnionych potrzebami Oddziału, dodatkowych funkcji, stanowisk lub wewnętrznych komórek organizacyjnych. W zakresie uzasadnionym potrzebami Oddziału Wnioskodawca może korzystać z usług lub pracy świadczonej na jego rzeczy, na podstawie zawartych umów o pracę, umów zlecenia, umów o świadczenie usług i podobnych umów cywilnoprawnych. Wszystkie podmioty zaangażowane w funkcjonowanie Oddziału (…) współdziałają celem sprawnego realizowania jego celów i zadań.

Aspekt funkcjonalny

Oddział (…) obejmuje składniki majątkowe przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych w zakresie działalności deweloperskiej oraz działalności polegającej na najmie i dzierżawie Nieruchomości.

Działalność deweloperska Oddziału obejmuje wykonanie przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku lub budynków przeznaczonych do sprzedaży w całości lub części (w tym również jako lokale mieszkalne lub użytkowe) lub komercjalizacji w innej formie, w tym zwłaszcza w formie najmu lub dzierżawy.

Z kolei działalność Oddziału w zakresie najmu i dzierżawy obejmuje udostępnianie Nieruchomości lub jej części na podstawie umów najmu lub dzierżawy, w tym również w ramach komercjalizacji budynku lub budynków (lokali mieszkalnych lub użytkowych) wybudowanych w zakresie działalności deweloperskiej. W działalność tę wpisuje się również dalsze wykorzystywanie ośrodka wypoczynkowego na podstawie obowiązującej umowy najmu (dzierżawy), w zakresie i do czasu, w jakim to będzie możliwe z uwagi na realizowaną na Nieruchomości inwestycję.

Według PKD 2007 przedmiot działalności Oddziału (…) może być klasyfikowany jako:

  • 41.10.Z- Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków;
  • 41.20.Z - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;
  • 68.10.Z- Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;
  • 68.20.Z-Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Natomiast według PKD 2025 przedmiot działalności Oddziału może być klasyfikowany jako:

  • 41.00.A - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych;
  • 41.00.B - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych;
  • 68.11 .Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;
  • 68.20.Z-Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
  • 68.12.A - Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych;
  • 68.12.B - Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych;
  • 68.12.C - Realizacja pozostałych projektów budowlanych.

W powyższym zakresie Oddział odpowiedzialny jest w szczególności za realizację następujących zadań:

  • zapewnienie prognoz i kalkulacji finansowych dla przedsięwzięcia deweloperskiego „(…)”;
  • uzyskanie kompletnej dokumentacji technicznej i koordynacja procesu projektowego warunkującego uzyskanie pozwolenia na budowę;
  • zabieganie o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla zapewnienia jak najszerszego zakresu realizacji inwestycji deweloperskiej;
  • prowadzenie postępowań zmierzających do uzyskania niezbędnych decyzji, postanowień oraz innych aktów administracyjnych i technicznych, oraz dokonanie wymaganych zgłoszeń i uzgodnień warunkujących prawidłowe przeprowadzenie i zakończenie procesu budowlanego;
  • zapewnienie finansowania inwestycji;
  • wybór usługodawców, wykonawców i dostawców w procesie budowlanym, a także ustalenie z nimi szczegółowych warunków współpracy;
  • organizacja odbiorów technicznych oraz przekazanie inwestycji do użytkowania;
  • przeprowadzenie procesu komercjalizacji nieruchomości, w tym zwłaszcza w formie sprzedaży, najmu lub dzierżawy budynku lub budynków w całości lub części (w tym również jako lokale mieszkalne lub użytkowe);
  • zapewnienie prawidłowego zarządzania i administrowania składnikami majątkowymi podporządkowanymi działalności Oddziału w (…);
  • udostępnianie Nieruchomości w ramach najmu lub dzierżawy w zakresie zgodnym z realizowaną inwestycją;
  • zapewnienie terminowego uiszczania podatku od nieruchomości lub innych opłat i danin publicznoprawnych,
  • zapewnienie stanu zgodności z prawem, porządku i bezpieczeństwa na Nieruchomości.

W powyższym zakresie zadania gospodarcze Oddziału wykonywane są z wykorzystaniem przypisanych mu składników materialnych i niematerialnych, wyodrębnionych w aspekcie terytorialnym (usytuowanych w (…) lub funkcjonujących w związku z położoną tam Nieruchomością) oraz funkcjonalnym, tj. wzajemnie powiązanych ze sobą rolą, jaką odgrywają w działalności Oddziału (służących do gospodarczego wykorzystania Nieruchomości w zakresie działalności deweloperskiej oraz najmu i dzierżawy).

Według stanu na dzień planowanego aportu Oddziału (…), o którym mowa poniżej („Aport”; zob. bliżej w dalszej części wniosku), przyporządkowane Oddziałowi składniki majątkowe obejmować będą:

1.Oznaczenie indywidualizujące Oddział (…);

2.Własność nieruchomości lub ruchomości, w tym:

a)Grunty, w tym:

  • Działka nr 1, obręb ewidencyjny nr (…);
  • Działka nr 2, obręb ewidencyjny nr (…);

b)Budynki, w tym:

  • Budynek stołówki;
  • Budynek świetlicy/magazyn;
  • Domki letniskowe 16 m2 (9 szt.);
  • Domki letniskowe 31,26 m2 (2 szt.);
  • Domki letniskowe 47,46 m2 (9 szt.);
  • Domki letniskowe 60,56 m2 (12 szt.);
  • Domki letniskowe 60,56 m2, z systemem sieci bezprzewodowej (12 szt.);

c)Budowle, w tym:

  • Droga wewnętrzna;
  • Chodnik z kostki;

d)Wyposażenie budynków i budowli, w tym zwłaszcza: (...);

e)Wyposażenie placu zabaw;

f)Infrastruktura techniczna;

3.Prawa i obowiązki wynikające z:

a)Umowy rachunku bankowego w (…).:

b)Umowy o świadczenie usług prawnych dotyczących Oddziału;

4.Prawa i obowiązki wynikające z:

a)Umowy o świadczenie usług architektonicznych;

b)Umowy o świadczenie usług w przedmiocie generalnej obsługi inwestycji, w tym zwłaszcza usług:

  • koordynacji umowy o generalne wykonawstwo;
  • koordynacji przygotowania biznes planu z projekcją finansową na potrzeby kredytu bankowego przez profesjonalny podmiot z branży finansowej;
  • nadzoru nad procesem sprzedaży;
  • koordynacji obsługi nad procesem komercjalizacji lokali użytkowych w ramach inwestycji przeznaczonych na wynajem;
  • administrowania i zarządzania Nieruchomością;

5.Prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu (dzierżawy) ośrodka wypoczynkowego;

6.Prawa ubezpieczonego wynikające z umowy ubezpieczenia nieruchomości;

7.Wierzytelności (należności) i zobowiązania związane z działalnością Oddziału istniejące w dniu Aportu;

8.Środki pieniężne;

9.Akty administracyjne i podobne, w tym:

a)Decyzja o pozwoleniu na budowę dla inwestycji „(…)”;

b)Decyzje, postanowienia i inne akty administracyjne i techniczne warunkujące udzielenie pozwolenia na budowę, w tym:

  • Decyzja środowiskowa,
  • Decyzja o zezwoleniu na wycinkę drzew,
  • Uzgodnienia warunków przyłączenia mediów,
  • Uzgodnienia dotyczące obsługi komunikacyjnej,
  • Uzgodnienia w zakresie sanitarnym i przeciwpożarowym,
  • Zezwolenie na realizację zjazdu z drogi publicznej;

10.Prawa autorskie majątkowe oraz podobne prawa do:

a.Koncepcji zagospodarowania nieruchomości;

b.Analizy chłonności nieruchomości:

c.Raportu z inwentaryzacji zieleni na nieruchomości;

d.Opinii geotechnicznej z dokumentacją badań podłoża gruntowego określającą warunki gruntowo- wodne nieruchomości;

e.Raportu z badań przyrodniczych dla obszaru Natura 2000;

f.Projektu geotechnicznego;

g.Map;

h.Koncepcji wielobranżowej;

i.Projektów budowlanych;

j.Projektów rozbiórek istniejących obiektów budowlanych;

k.Domeny internetowej: (...);

l.Identyfikacji wizualnej (logo) „(…)”;

11.Tajemnice przedsiębiorstwa;

12.Księgi i dokumenty związane z działalnością Oddziału (…), w tym zwłaszcza:

a.Dokumenty księgowe, obejmujące wyodrębnione części księgi przychodów i rozchodów, ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencji VAT, dowody źródłowe itp.;

b.Dokumenty prawne, obejmujące umowy, akty notarialne, aneksy, oferty, załączniki, regulaminy, polityki prywatności, pełnomocnictwa, decyzje i inne akty administracyjne itp.;

c.Dokumenty techniczne, w tym opinie i raporty, wypisy i wyrysy z rejestru gruntów, mapy, projekty, uzgodnienia techniczne itp.

d.Dokumenty finansowe, w tym zwłaszcza prognozy i inne kalkulacje finansowe dotyczące inwestycji;

e.Korespondencja dotycząca działalności Oddziału.

Zadania gospodarcze Oddziału (…) wykonywane są przez przyporządkowany Oddziałowi personel, w tym zwłaszcza współpracujący z Wnioskodawcą na podstawie umowy o świadczenie usług generalnej obsługi inwestycji. Na potrzeby działalności Oddziału w (…) zlecane są też usługi specjalistyczne podmiotom zewnętrznym z szeroko pojętej branży budowlanej (w zakresie geologii, geodezji, ochrony przyrody, architektury itp.).

Aspekt finansowy

Oddział (…) jest też wyodrębniony w aspekcie finansowym, co przejawia się w prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji zdarzeń gospodarczych, umożliwiającej:

  • przyporządkowanie przychodów i kosztów osobno do Oddziału (…) oraz osobno dla pozostałej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę,
  • przypisanie konkretnych aktywów oraz pasywów, w tym również ewentualnych należności i zobowiązań, do Oddziału oraz sporządzenie oddzielnego, uproszczonego bilansu związanego z działalnością Oddziału (…);
  • określenie wartości podatkowej aktywów Oddziału.

Wnioskodawca prowadzi odrębny rachunek bankowy dla Oddziału, za pośrednictwem którego mogą być prowadzane operacje związane wyłącznie z działalnością w (…). Oddział uzyskuje przychody z umowy najmu (dzierżawy) ośrodka wypoczynkowego i ponosi koszty związane z prowadzoną w danym zakresie działalnością.

Oddział (…) ma w praktyce pełną zdolność do kształtowania własnych finansów. W szczególności Wnioskodawca jest w stanie przeprowadzić niezależną analizę działalności Oddziału pod względem finansowym, odrębną od analizy prowadzonej przez niego działalności w pozostałym zakresie.

Podsumowanie

Wobec opisanych wyżej aspektów wyodrębnienia Oddziału (…), aktualnych na dzień planowanego Aportu, Oddział mógłby samodzielnie realizować zadania gospodarcze w zakresie działalności deweloperskiej oraz w zakresie najmu i dzierżawy Nieruchomości jako niezależny podmiot (przedsiębiorstwo).

Aport Oddziału (…) do Spółki z o.o.

Uzasadnienie ekonomiczne Aportu

W związku z przystąpieniem do inwestycji „(…)” okazało się, że aktualna forma prowadzenia działalności gospodarczej w (…) przez Wnioskodawcę, jako osobę fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą („JDG”) oraz pozostającą w małżeńskim ustroju wspólności majątkowej, nie jest rekomendowana pod względem ekonomicznym, rodząc poważne ryzyka i wyzwania, w szczególności w zakresie:

1.Zabezpieczenia majątku Wnioskodawcy i jego rodziny - działalność deweloperska generuje istotne ryzyko gospodarcze, ze względu na swoją kapitałochłonność (finansowanie zewnętrzne, umowy z wykonawcami, zobowiązania wobec nabywców lokali i innych kontrahentów), długotrwałość, a także znaczną ilość zmiennych, od których zależy opłacalność przedsięwzięcia budowlanego (aktualny popyt na rynku nieruchomości, ceny usług i towarów budowlanych itp.). Tymczasem w ramach JDG przedsiębiorcy odpowiadają całym swoim majątkiem za zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W przypadku więc zmaterializowania się wskazanego wyżej ryzyka gospodarczego wszyscy wierzyciele Wnioskodawcy w ramach realizowanego przedsięwzięcia mogliby domagać się zaspokojenia swoich roszczeń z całego majątku Wnioskodawcy, w tym jego majątku osobistego oraz małżeńskiego majątku wspólnego - bez względu na to, czy majątek ten poporządkowany jest działalności gospodarczej Wnioskodawcy, w tym działalności Oddziału (…), czy też nie;

2.Finansowania inwestycji - pozyskanie przez Wnioskodawcę zewnętrznego finansowania przedsięwzięcia deweloperskiego od banków lub innych instytucji finansowych, względnie od prywatnych inwestorów, w obecnym stanie rzeczy będzie znacznie utrudnione z uwagi na:

a)Brak formalnego rozdzielenia majątku prywatnego oraz firmowego - jak już wspomniano, osoby fizyczne prowadzące JDG odpowiadają całym majątkiem za zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w związku z czym dana forma wykonywania działalności postrzegana jest jako bardziej ryzykowna. Jednocześnie dla instytucji finansowych lub inwestorów oznacza to wyższe ryzyko osobistego bankructwa;

b)Mniejszą stabilność JDG w zakresie inwestycji długoterminowych - JDG jest powiązana z osobą fizyczną, której śmierć, choroba lub prosta decyzja o wycofaniu się z działalności może uniemożliwiać kontynuację przedsięwzięć rozciągniętych w czasie;

c)Specyfikę oceny zdolności kredytowej osób fizycznych - ocena ta co do zasady bazuje na całościowych przychodach i kosztach danej osoby. W praktyce powoduje to, że przedsiębiorcy prowadzący JDG mogą mieć słabszy scoring niż podmioty korporacyjne będące w podobnej sytuacji gospodarczej;

d)Brak możliwości „emisji" udziałów - przedsiębiorca nie ma możliwości zbycia udziałów w JDG lub zaoferowania ich do objęcia (wprowadzenia wspólnika do JDG w zamian za wniesiony kapitał), co w przypadku podmiotów korporacyjnych jest podstawowym mechanizmem inwestycyjnym;

e)Postrzeganie JDG w praktyce rynkowej jako mniej profesjonalnej formy prowadzenia działalności, w szczególności w zakresie deweloperskim.

Opisane wyżej negatywne aspekty ekonomiczne związane z kontynuowaniem działalności Oddziału (…) w niezmienionej formie prawnej mają dla Wnioskodawcy charakter krytyczny, zważywszy, że prognozowane koszty inwestycji „(…)” wyniosą ponad (…) mln zł. Z jednej strony, oznacza to konieczność pozyskania przez Wnioskodawcę istotnego finansowania dłużnego, co w obecnym stanie rzeczy może być znacznie utrudnione. Z drugiej natomiast strony, zobowiązania związane z realizacją przedsięwzięcia w (…) przenosić będą wartość majątku osobistego i małżeńskiego Wnioskodawcy, rodząc dla niego oraz jego rodziny nieakceptowalne ryzyko majątkowe.

W związku z powyższym Wnioskodawcy zarekomendowano zmianę formy prowadzenia działalności Oddziału (…) na formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka z o.o.”), poprzez wniesienie Oddziału do Spółki z o.o. w formie wkładu niepieniężnego (Aport) - co też Wnioskodawca planuje uczynić najwcześniej po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę dla realizowanej inwestycji.

Wniesienie Oddziału (…) do Spółki z o.o. w ramach Aportu:

  • spowoduje ograniczenie odpowiedzialności za zobowiązania związane z działalnością Oddziału do majątku Spółki z o.o., z wyłączeniem majątku osobistego i małżeńskiego Wnioskodawcy;
  • zapewni większą dostępność źródeł finansowania zewnętrznego, mając na uwadze, że forma danej spółki:
  • umożliwi rozdzielenie majątku prywatnego Wnioskodawcy i jego rodziny od majątku służącego działalności Oddziału (…);
  • zapewni większą stabilność realizowanego przedsięwzięcia deweloperskiego, mającego charakter długoterminowy, jako że zdarzenia losowe czy wycofanie się z działalności przez samego Wnioskodawcę nie będą eliminować samej spółki z obrotu;
  • pozwoli na budowanie osobnej historii kredytowej przez spółkę, niezależnej od jej udziałowców, a także łatwiejsze uzyskanie pozytywnej oceny zdolności finansowej;
  • potencjalnie umożliwi łatwiejsze pozyskanie kapitału z sektora prywatnego, co mogłoby nastąpić w zamian za objęcie udziałów w spółce;
  • postrzegana jest w praktyce rynkowej jako bardziej stabilny i profesjonalny podmiot, co zwiększa zaufanie banków i inwestorów.

Forma Spółki z o.o. będzie też dostosowana do realiów rynkowych, zważywszy, że zdecydowana większość przedsięwzięć deweloperskich jest w praktyce realizowana w Polsce przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Dodatkowo należy zauważyć, że forma Spółki z o.o. może być bardziej operatywna dla potrzeb naturalnego rozwoju działalności Oddziału, którego skala uzasadniać może już funkcjonowanie w formie podmiotu prawa handlowego, zapewniającego większą elastyczność operacyjną, możliwość powołania zarządu oraz potencjalną profesjonalizację procesów zarządczych. Jednocześnie określona Kodeksem spółek handlowych struktura spółki, z łatwiejszym do wdrożenia ładem korporacyjnym, będzie bardziej przejrzysta dla partnerów biznesowych Wnioskodawcy. Spółka z o.o. pozwalać też będzie na potencjalny udziałów członków rodziny Wnioskodawcy w strukturze właścicielskiej lub zarządczej w przyszłości, co ułatwi późniejsze przekazanie biznesu lub wycofanie się przez Wnioskodawcę z bieżącego zarządzania.

Specyfika planowanego Aportu

W obliczu wskazanych wyżej okoliczności Wnioskodawca planuje wniesienie Oddziału (…) w ramach wkładu niepieniężnego (aportu) do powołanej w tym celu Spółki z o.o., na zasadzie art. 158 § 1 Kodeksu spółek handlowych.

Przedmiotem aportu będzie Oddział w stanie opisanym w powyższej części wniosku, obejmującym wszystkie składniki majątkowe przyporządkowane działalności Oddziału, w tym w szczególności zestawione powyżej (zob. część Oddział (…) - [Aspekt funkcjonalny]) nieruchomości, ruchomości, prawa i obowiązki wynikające z umów, wierzytelności (należności) i zobowiązania istniejące na dzień Aportu, środki pieniężne, decyzje i inne akty administracyjne, majątkowe prawa autorskie i podobne do niematerialnych składników majątkowych, oznaczenie indywidualizujące, tajemnice przedsiębiorstwa, a także księgi i dokumenty.

Aport obejmować będzie przeniesienie na Spółkę z o.o. składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością deweloperską oraz działalnością w zakresie najmu (dzierżawy) Oddziału w momencie zawarcia umowy aportowej, a jeśli do przeniesienia niektórych z tych składników konieczne będzie uzyskanie odrębnych zgód lub pozwoleń albo podjęcie innych czynności (np. aneksowanie umów ze współpracownikami lub innymi kontrahentami, przeniesienie pozwolenia na budowę), Wnioskodawca spowoduje, że wszelkie takie czynności zostaną dokonane, dla zapewnienia skuteczności przeniesienia na spółkę przedmiotu Aportu.

Jednocześnie w zamian za opisany wyżej wkład niepieniężny Wnioskodawca obejmie udziały w Spółce z o.o. o wartości nominalnej nie wyższej od wartości rynkowej Oddziału (…).

Wartość Aportu dla celów podatkowych

Składniki majątkowe wchodzące w skład Oddziału (…) będącego przedmiotem planowanego Aportu zostaną przyjęte przez Spółkę z o.o. dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy.

Kontynuacja działalności Oddziału (…) przez Spółkę z o.o.

Przedmiot, zakres i zadania gospodarcze Spółki z o.o. będą zbieżne z przedmiotem, zakresem zadaniami gospodarczymi Oddziału (…), opisanymi w powyższej części wniosku (zob. część Oddział (…) - [Aspekt funkcjonalny]). Tym samym, po wniesieniu Aportu, Spółka z o.o. będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie działalności deweloperskiej oraz działalności polegającej na najmie i dzierżawie Nieruchomości, wykonywaną dotychczas przez Oddział (…).

Spółka z o.o. będzie zatem powołana celem kontynuowania przez nią działalności gospodarcze prowadzonej dotychczas poprzez Oddział, co też faktycznie umożliwiać jej będą w wystarczającym stopniu składniki majątkowe Oddziału (…) przeniesione w ramach Aportu. Spółka z o.o. kontynuować będzie realizację przedsięwzięcia deweloperskiego w (…) oraz najem (dzierżawę) ośrodka wypoczynkowego, w zakresie zgodnym z realizowaną inwestycją. Spółka z o.o. będzie kontynuować wykorzystanie Nieruchomości w ramach najmu lub dzierżawy również w sytuacji hipotetycznego odstąpienia od inwestycji deweloperskiej z jakichkolwiek przyczyn w przyszłości.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Zadania gospodarcze Oddziału (…) wykonywane są przez przyporządkowany Oddziałowi personel współpracujący z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych. We wniosku wskazano również, że jeśli do przeniesienia niektórych ze składników majątkowych Oddziału konieczne będzie podjęcie dodatkowych czynności, w tym np. aneksowanie umów ze współpracownikami, Wnioskodawca spowoduje, że wszelkie takie czynności zostaną dokonane, dla zapewnienia skuteczności przeniesienia na spółkę przedmiotu Aportu.

Wnioskodawca nie przewiduje, by na chwilę planowanego Aportu zatrudniał przypisany do Oddziału personel na podstawie umów o pracę (stosunku pracy), tym niemniej, jeśli faktycznie do takiego zatrudnienia dojdzie, Aport będzie obejmował również przypisanych do Oddziału pracowników. W takim przypadku, w ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie będzie mieć art. 231 Kodeksu pracy, co oznacza, że w ramach planowanego Aportu nastąpi automatyczne przeniesienie pracowników na spółkę, tj. spółka stanie się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 2 i 4)

2. Czy w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Oddział (…) stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

4. Czy w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym aport Oddziału (…) do Spółki z o.o. będzie transakcją niepodlegającą przepisom ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy?

Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Oddział (…) stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o PIT, jak również zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Zważywszy, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w ustawach o PIT i VAT ma identyczne brzmienie, Wnioskodawca przedstawi poniżej wspólne uzasadnienie stanowiska odnoszącego się do pytań nr 1 i 2 wniosku.

I tak, zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tożsama definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa została zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, stosownie do którego ilekroć w przepisach ustawy o VAT jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle przywołanej wyżej definicji podnosi się, że kwalifikacja zorganizowanej części przedsiębiorstwa warunkowana jest następującymi przesłankami:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych;
  • wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie organizacyjne i finansowe);
  • przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
  • który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wskazane

Dodatkowo, przy ocenie, czy dane składniki majątkowe powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa uwzględnia się również:

  • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji, oraz
  • faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Jak wynika z uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 stycznia 2017 r., II FSK 3649/14, czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo lub jego część w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania jego składników umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewną całość (zespół). Podobnie w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej („DKIS”) z 4 lipca 2022 r., 0114-KDIP1-2.4012.271.2022.1.RM, stwierdzono, że aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Istota przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego została wyjaśniona przez DKIS w uzasadnieniu interpretacji z 30 października 2023 r„ 0111-KDIB3-3.4012.301.2023.3.MS, w którym stwierdzono: „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa”.

Z kolei w zakresie przesłanki wyodrębnienia finansowego w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej DKIS z 18 listopada 2024 r., 0112-KDIL2-2.4011.645.2024.4.KP, stwierdzono: „Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową”. Podobnie w odniesieniu do wnioskodawcy będącego osobą fizyczną wykonującą JDG w uzasadnieniu interpretacji z 6 kwietnia 2023 r., 0114-KDIP1-1.4012.689.2022.4 .AKA wskazano, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Innymi słowy, o wyodrębnieniu finansowym można mówić w przypadku istnienia możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej części przedsiębiorstwa (zob. również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 stycznia 2011 r., III SA/Wa 1624/10; interpretację indywidualną DKIS z 31 lipca 2018 r., 0114- KDIP1-2.4012.358.2018.1.WH; interpretację indywidualną z 28 maja 2018 r„ 0114- KDIP1-3.4012.175.2018.1.MT).

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie składników majątkowych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Jak stwierdzono w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej DKIS z 19 grudnia 2024 r„ 0114-KDIP3-1.4011.803.2024.3.AK, „zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa”. Aby zatem zespół składników majątkowych mógł być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy czy umożliwiać wykonywanie działalności w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (zob. również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2014 r., I SA/Wr 1915/13; interpretację indywidualną DKIS z dnia 8 marca 2017 r„ 1061-IPTPP3.4512.4.2017.2.OS)

Wreszcie, w orzecznictwie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”) na gruncie kwalifikacji składników majątku jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa zaakcentowane zostało znaczenie zamiaru i możności kontynuowania przez nabywcę majątku działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę. I tak, w wyroku z 27 listopada 2003 r., C-497/01, TSUE uznał, że zasada wyłączenia spod regulacji VAT transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa winna mieć zastosowanie do każdego wydania składników materialnych i niematerialnych, które łącznie stanowią część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą, przy zamiarze nabywcy dalszego prowadzenia tej działalności. Natomiast w wyroku z 10 listopada 2011 r., C-444/10, Trybunał wskazał, że w ramach przekazania samodzielnej części przedsiębiorstwa wymagane jest, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie działalności gospodarczej, z kolei kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności. Fakt wyłączenia niektórych składników z transakcji sprzedaży może pozostawać bez wpływu na kwalifikację zbywanych składników jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ważne by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, Oddział (…) wypełnia wszystkie wymienione wyżej przesłanki kwalifikacji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stanowiąc organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który mógłby zarazem stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

I tak, po pierwsze, przypisane Oddziałowi składniki majątkowe nie będą stanowić przypadkowej masy majątkowej. Składniki te powiązane są ze sobą terytorialnie oraz funkcjonalnie, służąc działalności deweloperskiej oraz w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości w (…). Jako takie stanowią zatem zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych Oddziału.

Po drugie, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym spełnione zostały kryteria wyodrębnienia organizacyjnego. Zespół składników majątkowych służących działalności gospodarczej Wnioskodawcy w (…) został wyodrębniony w ramach jego działalności jako oddział, a wyodrębnienie to zostało dokonane na bazie zarządzenia wydanego przez Wnioskodawcę (jako właściciela przedsiębiorstwa), będącego aktem wewnętrznym o charakterze zbieżnym do statutu czy uchwały organu kolegialnego w spółce. W akcie tym, stanowiącym swoisty regulamin organizacyjny Oddziału, określona została jego struktura organizacyjna, przedmiot i zakres działalności, jak również przydzielono mu niezbędne w jego działalności składniki majątkowe, którymi może zarządzać w realizacji określonych zadań gospodarczych. Oddział (…) posiadać będzie zatem cechę zorganizowania w ramach działalności Wnioskodawcy.

Po trzecie, zespół składników majątkowych składających się na Oddział posiadać będzie cechę wyodrębnienia finansowego, zważywszy, że prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja zdarzeń gospodarczych pozwala na wyodrębnienie miarodajnych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej Oddziału, w tym zwłaszcza przyporządkowanie przychodów i kosztów osobno do Oddziału (…) oraz osobno do pozostałej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, a także przypisanie konkretnych należności i zobowiązań oraz innych aktywów i pasywów do Oddziału.

Po czwarte, Oddział (…) jest wyodrębniony funkcjonalnie, prowadząc działalność gospodarczą w określonym powyżej zakresie deweloperskim oraz w zakresie najmu (dzierżawy) Nieruchomości. Zadania gospodarcze Oddziału realizowane są z wykorzystaniem przypisanych mu składników materialnych i niematerialnych, adekwatnych do specyfiki i zakresu działalności wykonywanej dotychczas przez Wnioskodawcę w (…).

Jednocześnie w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Oddział posiadać będzie potencjalną zdolność do działania jako samodzielny podmiot, w oderwaniu od działalności wykonywanej dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach JDG.

W tym stanie rzeczy, w ocenie Wnioskodawcy, Oddział (…) stanowi organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie wyodrębniony w działalności Wnioskodawcy zespół składników majątkowych służących zadaniom gospodarczym w (…), który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące odnośne zadania.

Dodatkowo należy zauważyć, że składniki wchodzące w skład Oddziału bez uzupełnień zapewniać będą faktyczną możliwość kontynuowania dotychczasowej działalności w (…), po wniesieniu ich aportem do Spółki z o.o. Wskazana spółka zostanie powołana w celu i w zamiarze kontynuowania odnośnej działalności przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem Aportu.

Mając na uwadze powyższe, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Oddział (…) spełniać będzie wszelkie przesłanki pozwalające na zakwalifikowanie go jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o PIT oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Prawidłowość powyższej kwalifikacji znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych DKIS odnoszących się do składników majątkowych służących działalności deweloperskiej, obejmujących również nieruchomości, które przynosiły podatnikom przychody w ramach najmu lub dzierżawy - zob. np. interpretacje z 4 lipca 2022 r., 0114- KDIP1-2.4012.271.2022.1.RM, z 6 kwietnia 2023 r„ 0114-KDIP1-1.4012.689.2022.4.AKA; z 30 października 2023 r., 0111-KDIB3-3.4012.301.2023.3.MS; z 5 stycznia 2024 r., 0114- KDIP1 -1.4012.610.2023.4.ESZ; z 28 maja 2024 r„ 0112-KDIL3.4012.133.2024.4.EW; z 18 listopada 2024 r„ 0112-KDIL2-2.4011.645.2024.4.KP

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytań nr 1 i 2 wniosku należy więc uznać za prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym aport Oddziału (…) do Spółki z o.o. będzie transakcją niepodlegającą przepisom ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ilekroć w przepisach ustawy o VAT jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Nie ulega też wątpliwości, że wniesienie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowi „transakcję zbycia” zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Jak stwierdzono w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 października 2009 r„ III SA/Wa 368/09, na gruncie przywołanego przepisu „nie ma znaczenia także forma zbycia - podatkowi nie będzie podlegać sprzedaż przedsiębiorstwa, a także aport, zamiana i darowizna, jeśli mają za przedmiot przedsiębiorstwo” (zob. również np. A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, WKP 2024, komentarz do art. 6, tezy 3 i 4; powyższe stanowisko znajduje też potwierdzenie w podstawie normatywnej wprowadzenia do polskiego systemu podatkowego art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, tj. art. 19 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie, lub jako aportu do spółki, całości lub części majątku państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego).

Skoro więc - jak wykazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania nr 2 wniosku - Oddział (…) stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, planowana transakcja zbycia tego Oddziału w drodze wkładu niepieniężnego do Spółki z o.o. nie będzie podlegać przepisom ustawy o VAT, stosownie do art. 6 pkt 1 tej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 4 wniosku należy więc również uznać za prawidłowe

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

W wyroku z 11 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 79/17, który choć dotyczył ustaleń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, NSA przedstawił wskazówki, co należy rozumieć jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Należy zaznaczyć, że definicja tego pojęcia jest identyczna w dwóch podatkach (podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych). I tak:

1)w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze;

2)wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), wcześniej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 145 str. 1 ze zm.):

„W przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach, gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu”.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Aby zatem ocenić, czy w danej, konkretnej sytuacji mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należy dokładnie przeanalizować zarówno to, jakie składniki majątku będą przedmiotem transakcji, ale także czy istniejące między nimi funkcjonalne zależności pozwolą na kontynuowanie działalności zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy dokonaniu tej analizy pomocne mogą okazać się orzeczenia TSUE.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że:

„Celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego”.

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że:

„Jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy”.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i prowadzi Pan działalność gospodarczą. Świadczy Pan usługi doradztwa w zakresie informatyki, ponadto wykonuje Pan działalność gospodarczą również w innych, niepowiązanych obszarach, w szczególności działalność deweloperską oraz w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości w (…). Pozostaje Pan w związku małżeńskim, a obowiązującym ustrojem majątkowym jest wspólność majątkowa.

Postanowił Pan przystąpić do realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego na posiadanej Nieruchomości polegającego na budowie zespołu budynków mieszkalno - hotelowych wraz z usługami, garażem podziemnym oraz niezbędną infrastrukturą, pod nazwą „(…)”. W związku z ryzykiem ekonomicznym przedsięwzięcia postanowił Pan Oddział (…) wnieść w formie wkładu niepieniężnego (aport) do sp. z o.o.

Na składniki majątku będące przedmiotem wkładu niepieniężnego będą się składać:

1.Oznaczenie indywidualizujące Oddział (…);

2.Własność nieruchomości lub ruchomości, w tym:

a)grunty, w tym:

  • działka nr (…), obręb ewidencyjny nr (…);
  • działka nr (…), obręb ewidencyjny nr (…);

b)budynki, w tym:

  • budynek stołówki;
  • budynek świetlicy/magazyn;
  • domki letniskowe 16 m2 (9 szt.);
  • domki letniskowe 31,26 m2 (2 szt.);
  • domki letniskowe 47,46 m2 (9 szt.);
  • domki letniskowe 60,56 m2 (12 szt.);
  • domki letniskowe 60,56 m2, z systemem sieci bezprzewodowej (12 szt.);

c)budowle, w tym:

  • droga wewnętrzna;
  • chodnik z kostki;

d)wyposażenie budynków i budowli, w tym zwłaszcza: (...);

e)wyposażenie placu zabaw;

f)infrastruktura techniczna;

3.prawa i obowiązki wynikające z:

c)umowy rachunku bankowego w (...) S.A.:

d)umowy o świadczenie usług prawnych dotyczących Oddziału;

4.prawa i obowiązki wynikające z:

c)umowy o świadczenie usług architektonicznych;

d)umowy o świadczenie usług w przedmiocie generalnej obsługi inwestycji, w tym zwłaszcza usług:

  • koordynacji umowy o generalne wykonawstwo;
  • koordynacji przygotowania biznes planu z projekcją finansową na potrzeby kredytu bankowego przez profesjonalny podmiot z branży finansowej;
  • nadzoru nad procesem sprzedaży;
  • koordynacji obsługi nad procesem komercjalizacji lokali użytkowych w ramach inwestycji przeznaczonych na wynajem;
  • administrowania i zarządzania Nieruchomością;

5.prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu (dzierżawy) ośrodka wypoczynkowego;

6.prawa ubezpieczonego wynikające z umowy ubezpieczenia nieruchomości;

7.wierzytelności (należności) i zobowiązania związane z działalnością Oddziału istniejące w dniu Aportu;

8.środki pieniężne;

9.akty administracyjne i podobne, w tym:

a)decyzja o pozwoleniu na budowę dla inwestycji „(…)”;

b)decyzje, postanowienia i inne akty administracyjne i techniczne warunkujące udzielenie pozwolenia na budowę, w tym:

  • decyzja środowiskowa,
  • decyzja o zezwoleniu na wycinkę drzew,
  • uzgodnienia warunków przyłączenia mediów,
  • uzgodnienia dotyczące obsługi komunikacyjnej,
  • uzgodnienia w zakresie sanitarnym i przeciwpożarowym,
  • zezwolenie na realizację zjazdu z drogi publicznej;

10.Prawa autorskie majątkowe oraz podobne prawa do:

a.koncepcji zagospodarowania nieruchomości;

b.analizy chłonności nieruchomości:

c.raportu z inwentaryzacji zieleni na nieruchomości;

d.opinii geotechnicznej z dokumentacją badań podłoża gruntowego określającą warunki gruntowo- wodne nieruchomości;

e.raportu z badań przyrodniczych dla obszaru Natura 2000;

f.projektu geotechnicznego;

g.map;

h.koncepcji wielobranżowej;

i.projektów budowlanych;

j.projektów rozbiórek istniejących obiektów budowlanych;

k.domeny internetowej: (...);

l.identyfikacji wizualnej (logo) „(…)”;

11.Tajemnice przedsiębiorstwa;

12.Księgi i dokumenty związane z działalnością Oddziału (…), w tym zwłaszcza:

a.dokumenty księgowe, obejmujące wyodrębnione części księgi przychodów i rozchodów, ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencji VAT, dowody źródłowe itp.;

b.dokumenty prawne, obejmujące umowy, akty notarialne, aneksy, oferty, załączniki, regulaminy, polityki prywatności, pełnomocnictwa, decyzje i inne akty administracyjne itp.;

c.dokumenty techniczne, w tym opinie i raporty, wypisy i wyrysy z rejestru gruntów, mapy, projekty, uzgodnienia techniczne itp.

d.dokumenty finansowe, w tym zwłaszcza prognozy i inne kalkulacje finansowe dotyczące inwestycji;

e.korespondencja dotycząca działalności Oddziału.

Reasumując przedmiotem aportu będzie Oddział obejmujący wszystkie składniki majątkowe przyporządkowane do działalności Oddziału, w tym w szczególności wskazane nieruchomości, ruchomości, prawa i obowiązki wynikające z umów, wierzytelności (należności) i zobowiązania istniejące na dzień Aportu, środki pieniężne, decyzje i inne akty administracyjne, majątkowe prawa autorskie i podobne do niematerialnych składników majątkowych, oznaczenie indywidualizujące, tajemnice przedsiębiorstwa, a także księgi i dokumenty przypisane do oddziału.

Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że składniki majątkowe będące przedmiotem aportu do spółki z o.o. będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Jak wynika bowiem z wniosku, działalność Oddziału (…) stanowiąca Przedmiot aportu będzie wyodrębniona:

  • organizacyjnie – działalność jest realizowana w ramach oddziału, który został wyodrębniony w  Pana działalności wydanym zarządzeniem z stycznia 2025 r. W zarządzeniu tym określone zostały dane identyfikacyjne (nazwa) oraz adresowe oddziału, przedmiot i zakres jego działalności, przypisane mu składniki materialne i niematerialne, struktura organizacyjna oraz postanowienia dot. finansów i księgowości Oddziału.
  • finansowo – co przejawia się w prowadzonej ewidencji zdarzeń gospodarczych, umożliwiającej przyporządkowanie przychodów i kosztów osobno do Oddziału (…) oraz osobno dla pozostałej działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana. Ponadto, możliwe jest przypisanie konkretnych aktywów oraz pasywów, w tym również ewentualnych należności i zobowiązań, do Oddziału oraz sporządzenie oddzielnego, uproszczonego bilansu związanego z działalnością Oddziału (…); określenie wartości podatkowej aktywów Oddziału. Prowadzi Pan odrębny rachunek bankowy dla Oddziału, za pośrednictwem którego mogą być prowadzane operacje związane wyłącznie z działalnością w (…).
  • funkcjonalnie – oddział stanowi zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych w oparciu o które sp. z o.o. będzie mogła samodzielnie funkcjonować. Zadania gospodarcze oddziału realizowane są z wykorzystaniem przypisanych mu składników materialnych i niematerialnych, adekwatnych do specyfiki i zakresu wykonywanej działalności. Oddział (…) posiada potencjalną zdolność do działania jako samodzielny podmiot.

Wskazał Pan, że nie przewiduje Pan aby na dzien planowanego aportu był zatrudniony przypisany do oddziału personel na podstawie umów o pracę (stosunku pracy), niemniej jednak, jeśli faktycznie do takiego zatrudnienia dojdzie, aport będzie również obejmował przypisanych do oddziału pracowników.

Co istotne wskazał Pan, że sp. z o.o. będzie kontynuowała działalnosć Odziału po wniesieniu aportu. Spółka z o.o. będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie działalności deweloperskiej oraz działalności polegającej na najmie i dzierżawie Nieruchomości, wykonywaną dotychczas przez Oddział (...).

Spółka z o.o. będzie zatem powołana celem kontynuowania przez nią działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas poprzez Oddział, co też faktycznie umożliwiać jej będą w wystarczającym stopniu składniki majątkowe Oddziału (...) przeniesione w ramach aportu. Ponadto kontynuować będzie realizację przedsięwzięcia deweloperskiego w (...) oraz najem (dzierżawę) ośrodka wypoczynkowego, w zakresie zgodnym z realizowaną inwestycją. Spółka z o.o. będzie kontynuować wykorzystanie Nieruchomości w ramach najmu lub dzierżawy również w sytuacj hipotetycznego odstąpienia od inwestycji deweloperskiej z jakichkolwiek przyczyn w przyszłości.

Reasumując, zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiących przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, tym samym jego przeniesienie w drodze aportu z Pana działalności do odrębnego podmiotu - sp. z o.o. będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Pana stanowisko w zakresie pytań nr 2 i 4 dotyczących podatku od towarów i usług uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 4 dotyczącego podatku od towarów i usług. W zakresie pytań nr 1 i 3 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.