
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w całości lub części, związanego z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat (X) (dalej "Powiat") jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i począwszy od lipca 2016 r. składa deklarację VAT we własnym imieniu. Z dniem 1.01.2017 r. zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 05 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U. z 2018r., poz. 280), Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Powiat przy pomocy Starostwa jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.) realizuje w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) na lata (…), Priorytet (…), Działanie: (…), projekt unijny pn.: „(…)” w partnerstwie z gminami Subregionu (…). Liderem projektu jest (…), Powiat (X) jest jednym z Partnerów realizujących swoją część zadań przedmiotowego projektu strategicznego.
Zakres planowanej interwencji przewiduje wzmocnienie ochrony (…) na terenie (…) przy jednoczesnym zwiększaniu świadomości ekologicznej mieszkańców (…). Zadania Powiatu (X) będą realizowane na terenie Zespołu Szkół (…), w bezpośrednim otoczeniu istniejącego już (…). W związku z tym, że teren - własność Powiatu (X) - jest w trwałym zarządzie ww. Szkoły - jednostce organizacyjnej Starostwa Powiatowego w (…), to rzeczowa realizacja projektu zostanie przeprowadzona przez (…).
W ramach projektu zaplanowano następujące działania:
1.Działania przyrodnicze: wykonanie ogrodu deszczowego, płotku herpetologicznego wzdłuż drogi powiatowej, utworzenie pasa ochronnego (roślinnego) wzdłuż istniejącego użytku ekologicznego „(…)” w celu ochrony przed pestycydami, budowa wieży dla jaskółek, (…), uporządkowanie i usuwanie odpadów pochodzenia antropogenicznego, odmulenie stawów, przywrócenie im funkcji przyrodniczych, usypanie wyspy lęgowej dla ptaków, zabezpieczenie wałów zbiorników wodnych przed degradacją, odbudowa zdegradowanych fragmentów, usunięcie roślinności inwazyjnej, nasadzenia roślinności rodzimej, (…).
2.Prace budowlane: wykonanie ścieżki (…), zakup i montaż (..): ławki, kosze na śmieci, tablice edukacyjne itp.
3.Kampania edukacyjno - informacyjna: (…).
Powiat (X) zabezpieczył w budżecie (…) kwotę niezbędną na pokrycie wkładu własnego oraz planowaną kwotę dofinansowania w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które następnie są rozdysponowane na jednostkę realizującą projekt – (…). Na mocy zawartych w projekcie umów (zgodnych z Prawem Zamówień Publicznych) faktury wystawiane w ramach realizacji umów, stanowiące podstawę do wydatkowania, są wystawiane osobno na powiatową jednostkę organizacyjną uczestniczącą w projekcie i płacone przez ww. jednostkę w zakresie własnych wydatków. Środki z dotacji, odpowiednio w formie zaliczki lub refundacji wydatków, przekazywane są tej jednostce przez Powiat zgodnie z wnioskami o płatność. Wnioski te są podstawą do wystąpienia do Instytucji Zarządzającej (…) odpowiednio o zaliczkowanie lub refundację poniesionych kwalifikowanych kosztów w ramach projektu.
Zakupione lub wytworzone środki trwałe, wartości niematerialne i prawne będą stanowiły majątek powiatowej jednostki organizacyjnej - tu (…), przez którą nastąpiło ich nabycie. Zadanie będzie realizowane w latach (…). Funkcjonowanie obiektu w ramach struktur Szkoły zapewni optymalne wykorzystanie powstałych zasobów: ścieżki przyrodnicze mają charakter otwarty dla wszystkich grup społecznych (brak opłaty za wstęp), głównymi odbiorcami będą uczniowie szkół - dla których warsztaty są organizowane bezpłatnie, mieszkańcy (…) i powiatu, turyści.
Właścicielem majątku uzyskanego w drodze realizacji przedmiotowego projektu będzie po jego zakończeniu Powiat (X). Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Powiat wyłącznie w celach edukacyjnych (…) - jako siedziba szkoły (…) i (…). Produkty uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (…) nie zostaną w okresie trwałości projektu sprzedane, wydzierżawione, (…). Bedą one stanowić wyłączną własność Powiatu (X). Nie przewiduje się zmian organizacyjnych i prawnych, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu, bądź też zmianą zarządzającego projektem.
Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie edukacji publicznej zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 8 ust. 16 ustawy z dnia 14.12.2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043), zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3-8, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu. Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 Prawa oświatowego powiat jako jednostka samorządu terytorialnego zakłada i prowadzi jedynie szkoły i placówki publiczne. Realizowane inwestycje będą służyć do wypełniania zadań publicznoprawnych wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym, Wnioskodawca chce uzyskać odpowiedź na pytanie wymienione poniżej.
Pytanie
Czy w odniesieniu do projektu unijnego pn. „(…)”, Powiat (X) ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub jego części?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat (X) w przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani częściowo. Realizacja przedmiotowego projektu nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów dla Wnioskodawcy, jak i jednostki organizacyjnej – (…). W związku z tym brak jest jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu. Nie wystąpi również sytuacja, w której zaistnieje możliwość obniżenia podatku naliczonego.
Uzasadnienie:
W myśl art. 86 ust. 1 VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2a VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 90 ust. 2 VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 VAT, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
W myśl art. 86 ust. 2g VAT, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
Powiat (X) w przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub też w jakiejkolwiek części. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów dla Wnioskodawcy, ani Szkoły. W związku z tym nie ma czynności podlegających opodatkowaniu, nie wystąpi również sytuacja, w której zaistnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Właścicielem terenu, jak powstałej na nim infrastruktury jest Powiat (X). Administratorem i podmiotem zarządzającym jest Zespół (…), w którego strukturach działa (…). Ścieżki edukacyjne, użytki ekologiczne (…) są udostępnione bezpłatnie dla wszystkich odbiorców (…). Prowadzone zajęcia warsztatowe realizowane dla grup - głownie szkolnych i przedszkolnych realizowane w ramach (…) są nieodpłatnie, z uwzględnieniem ich potrzeb i oczekiwań.
Zadania w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych powiatu, co wynika z postanowienia art. 1 pkt.1 pkt 13 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.). Zgodnie z art. 8 ust 16 ustawy z dnia 14.12.2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043) zakładanie i prowadzenie publicznych szkół ponadpodstawowych należy do zadań własnych powiatu, a w świetle nadal obowiązującego art. 5g ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty, działalność w zakresie publicznych szkół i placówek jest nieodpłatna (zakaz pobierania jakichkolwiek opłat).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu unijnego „(…)” będą wykorzystywane przez Powiat do realizacji zadań własnych z zakresu edukacji publicznej wykonywanych jako organ władzy publicznej, czyli do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w jakiejkolwiek części.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl ust. 1 tego artykułu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj., gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie ochrony środowiska i przyrody.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii czy będą mieli Państwo możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.
Jak wskazano na wstępie, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ wydatki związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jak wskazali Państwo, realizowane inwestycje będą służyć do wypełniania zadań publicznoprawnych wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z treści wniosku wynika, że celem realizowanego projektu będzie wykonywanie działań publicznych. Powiat realizuje przedmiotowe zadanie mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym.
Zatem realizując przedmiotowe zadanie będą Państwo występować jako organ władzy publicznej, wykonując zadania własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie powiatowym.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia kwoty podatku należnego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Zgodnie z powyższym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków w ramach refundacji Urzędu Marszałkowskiego (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 198), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zaznacza się, że interpretacja rozstrzyga w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Inne kwestie przedstawione przez Państwa we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie są przedmiotem interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
