
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy
- braku powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z wypłatą Zaliczki na poczet Rabatu,
- braku obowiązku udokumentowania fakturą wypłaty zaliczki na poczet Rabatu,
- obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwoty podatku należnego z tytułu udzielonego Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego na podstawie wystawionej faktury korygującej,
- okresu w jakim należy dokonać Obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwoty podatku należnego z tytułu udzielonego przez Spółkę Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego,
- braku powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku ze zwrotem (całości lub nierozliczonej części) Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego w przypadku, w którym Kontrahent nie spełni określonych umownie warunków przyznania Rabatu lub w przypadku wypowiedzenia Umowy lub Porozumienia.
Uzupełnili go Państwo pismem z 18 lipca 2025 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka, ..., Wnioskodawca) posiada siedzibę w Polsce i jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest m.in. dystrybucja opisanych poniżej towarów z wykorzystaniem sieci dystrybutorów.
Od ponad 30 lat ... funkcjonuje na rynku motoryzacyjnym w sektorze dystrybucji systemów lakierniczych i chemii lakierniczej. Dostarcza kompletne technologie wspierające wszystkie etapy renowacji powłok lakierniczych oraz technologie wylakierowań przemysłowych.
Celem biznesowym Spółki jest dostarczanie na rynek kompleksowych rozwiązań technologicznych przeznaczonych do napraw lakierniczych samochodów i innych pojazdów kołowych. W ofercie Spółki znajdują się lakiery samochodowe, farby przemysłowe, farby do drewna, materiały ścierne i lakiernicze, narzędzia i wyposażenie warsztatowe.
Strategia Spółki obejmuje profesjonalną integrację oferty z zakresu systemów lakierniczych, technologii, szkoleń i usług. Takie działanie ma na celu dostarczanie na rynek najlepszych i sprawdzonych rozwiązań technologicznych gwarantujących klientom najwyższą jakość i najlepsze efekty ekonomiczne. Koncentracja na satysfakcji klientów pozwoli Spółce być najlepszym partnerem dla całego sektora lakierniczego.
Misją Spółki jest być najlepszym dostawcą systemów lakierniczych i niezawodnym partnerem serwisów lakierniczych w Polsce w zakresie dostarczania technologii i usług około lakierniczych.
Spółka dostarcza kompletne technologie wspierające wszystkie etapy renowacji powłok lakierniczych oraz technologie wmalowań przemysłowych mające swoje zastosowanie w przemyśle lekkim i ciężkim.
W ramach swojej działalności Spółka współpracuje z różnymi podmiotami (dalej: Kontrahenci).
Kontrahentami Spółki są m.in.
·podmioty świadczące usługi naprawy i renowacji samochodowych powłok lakierowych (warsztaty samochodowe),
·podmioty posiadające własne punkty lub sieci sprzedaży (dystrybutorzy).
Reasumując, na podstawie zawartych umów, Spółka sprzedaje towary Kontrahentom, którzy albo zużywają je w ramach świadczonych usług, albo zajmują się dalszą (bezpośrednią) dystrybucją do klientów.
W ramach współpracy z Kontrahentami, Spółka planuje wdrożyć model polegający na udzielaniu im Rabatu potransakcyjnego, którego założenia zaprezentowano poniżej. Celem wdrożenia modelu w planowanym kształcie jest zwiększenie sprzedaży towarów będących w ofercie Spółki. Warunki współpracy pomiędzy Spółką, a Kontrahentem będą każdorazowo określane w umowie o ramowej współpracy (dalej: Umowa), która będzie zawierana na czas określony (zazwyczaj na okres kilku lat). Dodatkowo w przypadku Kontrahentów postrzeganych przez Spółkę jako perspektywicznych z punktu widzenia wzrostu sprzedaży towarów, zasady współpracy przewidywać będą możliwość zawierania oddzielnych zapisów w Umowie lub zawierania odrębnych Porozumień do Umowy (dalej: Porozumienie), które dotyczyć będą realizacji sprzedaży przez Kontrahenta na rzecz określonego klienta końcowego (dalej: Klient).
Na podstawie postanowień Umowy lub Porozumienia:
1.Strony określą minimalną wartość obrotu, jaką Kontrahent będzie zobowiązany zrealizować w trakcie danego okresu rozliczeniowego (dalej: Minimalny obrót), tj. wartość netto zakupów zdefiniowanych towarów z portfolio Spółki (dalej: Towary) jakich Kontrahent ma dokonać (w celu wykorzystania towarów we własnej działalności usługowej lub w celu ich dalszej odsprzedaży na rzecz Klientów).
2.Strony ustalą, że realizacja Minimalnego obrotu będzie warunkiem udzielenia Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego, tj. opustu/obniżki ceny Towarów w stosunku do zakupów zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym.
3.Strony ustalą, że procentowa wartość Rabatu potransakcyjnego będzie uzależniona od długości trwania umowy, kwoty Minimalnego obrotu oraz obrotów zrealizowanych przez Kontrahenta.
4.Spółka zobowiąże się wypłacić Kontrahentowi Zaliczkę lub Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego (dalej: Zaliczka, Zaliczki).
5.Strony ustalą okresy rozliczeniowe (np. miesięczne, kwartalne, półroczne, roczne), za które będzie następować weryfikacja, czy Minimalny obrót został zrealizowany przez Kontrahenta – jeżeli tak, Spółka zacznie wystawiać faktury korygujące dokumentujące udzielenie Rabatu potransakcyjnego za poszczególne okresy rozliczeniowe. Przyjęty okres rozliczeniowy uzależniony będzie od czasu trwania umowy, wartości Minimalnego obrotu oraz kwoty Zaliczki/Zaliczek.
Przykład do punktów 1-5 powyżej
Spółka zawrze z Kontrahentem Umowę na okres 2 lat obowiązującą od 01.10.2025 r. ... ustali z Kontrahentem, że Minimalny obrót wynosi 30.000 zł na kwartał Strony ustalą w Umowie kwartalne okresy rozliczeniowe, stąd pierwszy okres rozliczeniowy, za który Spółka zweryfikuje wartość zakupów dokonanych przez Kontrahenta i ustali, czy Minimalny obrót został zrealizowany, zakończy się 31.12.2025 r.
Jeżeli:
·w danym okresie rozliczeniowym (kwartale) Kontrahent zrealizuje obrót netto w kwocie co najmniej 30.000 zł, Spółka po zakończeniu tego okresu rozliczeniowego wystawi na rzecz Kontrahenta fakturę korygującą dokumentującą przyznany Rabat potransakcyjny (w odniesieniu do zakupów zrealizowanych w danym kwartale),
·w danym okresie rozliczeniowym (kwartale) Kontrahent nie zrealizuje obrotu netto w kwocie co najmniej 30.000 zł, Spółka nie przyzna mu Rabatu potransakcyjnego.
Zobowiązanie Spółki do wypłaty Zaliczki może zostać przez nią uregulowane w formie przelewu bankowego na rzecz Kontrahenta lub potrącenia (na zasadach określonych w art. 498 Kodeksu Cywilnego) w całości lub w części z wierzytelnościami przysługującymi Spółce od Kontrahenta z tytułu wystawionych na jego rzecz faktur sprzedaży.
Strony ustalą w Umowie, że wierzytelność Kontrahenta wynikająca z wystawionej przez Spółkę faktury korygującej będzie rozliczana z Zaliczką/Zaliczkami wypłaconymi na rzecz Kontrahenta w formie przelewu bankowego, aż do momentu ich pełnego wykorzystania. Rozliczenie to będzie następować na zasadzie potrącenia, o którym mowa w art. 498 Kodeksu cywilnego.
Ponadto, Strony postanowią w Umowie, że środki otrzymywane przez Kontrahentów od Spółki tytułem Zaliczki/Zaliczek będą mogły być przeznaczone przez Kontrahenta na dowolne cele, w tym: na zapłatę za Towary lub inne towary nabywane od Spółki, w tym: sprzęt lakierniczy, czy materiały promocyjne.
Wypłata Zaliczki/Zaliczek będzie dokumentowana przez Spółkę przy pomocy noty księgowej (uznaniowej) wystawianej na rzecz Kontrahenta. Na nocie księgowej nie będzie wyszczególniona kwota podatku VAT.
Zaliczka/Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego nie będzie stanowiła odpłatnej dostawy towarów. W momencie wypłaty Zaliczki/Zaliczek na poczet Rabatu nie dojdzie jeszcze do udzielenia Rabatu potransakcyjnego. Na moment wypłaty Zaliczki/Zaliczek nie będzie bowiem spełniony warunek uzyskania Rabatu potransakcyjnego dotyczący realizacji Minimalnego obrotu. Co więcej, na moment wypłaty Zaliczki/Zaliczek nie będzie pewne, czy Rabat potransakcyjny w ogóle zostanie udzielony w przyszłości. Jeżeli bowiem Kontrahent nie zrealizuje warunku do uzyskania Rabatu potransakcyjnego, Rabat nie zostanie mu udzielony, a Zaliczka/Zaliczki będą podlegały zwrotowi przez Kontrahenta na rzecz Spółki).
Po skalkulowaniu Rabatu potransakcyjnego Spółka wystawi notę księgową obciążeniową w kwocie odpowiadającej wartości zrealizowanego w danym okresie rozliczeniowym Rabatu potransakcyjnego netto (na nocie nie będzie wyszczególniony podatek VAT) i równolegle do tego Spółka wystawi zbiorczą fakturę korygującą.
Przykład rozliczenia Zaliczki:
·bezpośrednio po zawarciu Umowy/Porozumienia Spółka wypłaca Zaliczkę w kwocie 50.000 zł i wystawia notę uznaniową na kwotę 50.000 zł (bez VAT),
·w pierwszym okresie rozliczeniowym Kontrahent zrealizował Minimalny obrót i Spółka przyznała mu Rabat potransakcyjny (do zakupów zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym), w związku z czym Spółka wystawiła zbiorczą fakturę korygującą o wartości 5.000 zł netto, 1.150 zł VAT, 6.150 zł brutto oraz notę obciążeniową o wartości 5.000 zł (bez VAT); zobowiązanie Spółki wynikające z faktury korygującej ulega potrąceniu z wierzytelnością wynikającą z noty obciążeniowej (częściowe rozliczenie Zaliczki), a Spółka przelewa równowartość VAT wynikającego z faktury korygującej (kwotę 1.150 zł) na rachunek bankowy Kontrahenta.
Ustalając kwotę Minimalnego obrotu na moment podpisywania Umowy lub Porozumienia, Strony będą bazować na szacunkach dotyczących spodziewanego obrotu, jaki Spółka będzie mogła zrealizować z danym Kontrahentem. W związku z powyższym w praktyce będą możliwe przynajmniej dwa scenariusze:
a.zakupy dokonywane przez Kontrahenta będą na tyle duże, że całkowita wartość wypłaconej Zaliczki/Zaliczek zostanie skonsumowana/rozliczona z wystawionymi przez Spółkę fakturami korygującymi przed zakończeniem okresu obowiązywania Umowy,
b.zakupy dokonywane przez Kontrahenta będą mniejsze niż planowane, stąd wartość wypłaconej Zaliczki/Zaliczek nie zostanie skonsumowana/rozliczona z wystawionymi przez Spółkę fakturami korygującymi przed zakończeniem okresu obowiązywania Umowy – wówczas Kontrahent będzie zobowiązany zwrócić Spółce nierozliczoną (całość lub część) Zaliczki/Zaliczek lub prolongowany będzie okres trwania umowy.
Kontrahent będzie zobowiązany do zwrotu nierozliczonej (całości lub części) Zaliczki/Zaliczek również w razie wypowiedzenia Umowy/Porozumienia. Podpisanie Umowy lub Porozumienia oraz wypłata Zaliczki/Zaliczek w określonych przypadkach będą uzależnione od przekazania przez Kontrahenta odpowiedniego zabezpieczenia finansowego realizacji warunków umownych. Przykładowo, zabezpieczenie może mieć postać weksla in blanco, czy też gwarancji bankowej.
Udzielenie przez Spółkę Rabatu potransakcyjnego oraz wypłata Zaliczki/Zaliczek na jego poczet będą uzależnione i powiązane wyłącznie z realizacją przez Kontrahenta wymaganego poziomu obrotów ze Spółką – Umowa/Porozumienie nie będzie uzależniać udzielenia Rabatu potransakcyjnego oraz wypłaty Zaliczki/Zaliczek od spełnienia przez Kontrahenta żadnych innych warunków lub wykonania przez niego jakichkolwiek czynności/usług na rzecz Spółki.
Pytania
W związku z powyższym opisem zdarzenia przyszłego zadano następujące pytania:
1.Czy wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego będzie dla Spółki neutralna na gruncie podatku od towarów i usług, to znaczy, po stronie Spółki nie powstaną żadne obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług w związku z wypłatą Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego?
2.Czy Spółka będzie miała obowiązek udokumentować wypłatę Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego fakturą?
3.Czy Spółka będzie miała prawo do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwoty podatku należnego z tytułu udzielonego Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego na podstawie wystawionej faktury korygującej?
4.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 3, czy prawidłowym jest stanowisko, zgodnie z którym obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwoty podatku należnego z tytułu udzielonego przez Spółkę Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym Spółka wystawi fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez nią dokumentacji wynikać będzie, że uzgodniła ona z Kontrahentem warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostaną spełnione, a faktura korygujące będzie zgodna z posiadaną dokumentacją?
5.Czy zwrot (całości lub nierozliczonej części) Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego w przypadku, w którym Kontrahent nie spełni określonych umownie warunków przyznania Rabatu lub w przypadku wypowiedzenia Umowy lub Porozumienia, będzie dla Spółki neutralny na gruncie podatku od towarów i usług, to znaczy po stronie Spółki nie powstaną żadne obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług w związku ze zwrotem Zaliczki wypłaconej uprzednio na poczet Rabatu potransakcyjnego?
Państwa stanowisko w sprawie
Pytanie nr 1
Zdaniem Wnioskodawcy wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego, do którego Kontrahent będzie uprawniony po spełnieniu określonego umownie warunku, nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, tzn. jest neutralna na gruncie tego podatku.
Pytanie nr 2
Z uwagi na fakt, że wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego na rzecz Kontrahenta nie wywołuje zdaniem Wnioskodawcy żadnych skutków podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług, Spółka nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT w celu udokumentowania wypłaty Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego.
Pytanie nr 3
W związku z udzieleniem Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego, Spółce będzie przysługiwało prawo obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwoty podatku należnego na podstawie wystawionej przez Spółkę zbiorczej faktury korygującej.
Pytanie nr 4
Obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwoty podatku należnego z tytułu udzielonego przez Spółkę Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym Spółka wystawi fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez nią dokumentacji wynikać będzie, że uzgodniła ona z Kontrahentem warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostaną spełnione, a faktura korygujące będzie zgodna z posiadaną dokumentacją.
Pytanie nr 5
Zwrot (całości lub części) Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego w przypadku, w którym Kontrahent nie spełni określonych umownie warunków przyznania Rabatu lub w przypadku wypowiedzenia Umowy lub Porozumienia, nie będzie skutkował powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, co oznacza, że po stronie Spółki nie powstaną żadne obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług w związku z otrzymaniem zwrotu Zaliczki.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W zakresie Pytania nr 1
W ocenie Wnioskodawcy wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego będzie neutralna na gruncie podatku VAT, tj. nie będzie wywoływać żadnych skutków w zakresie podatku od towarów i usług. Powyższe wynika zdaniem Spółki z faktu, że:
a.Wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego nie będzie stanowiła wynagrodzenia z tytułu odpłatnej dostawy towarów, ani świadczenia usług na terytorium kraju, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT. Nie można jej zatem uznać za zaliczkę, o której mowa w art. 19a ust. 8 ustawy VAT, tj. za otrzymaną przed dokonaniem dostawy towarów lub świadczenia usług całość lub część zapłaty.
Zaliczka na poczet Rabatu potransakcyjnego będzie wypłacana przez Spółkę jako dostawcę Towarów na rzecz Kontrahenta (nabywcę Towarów), podczas gdy przedpłaty/zaliczki, o których mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy VAT dotyczą płatności dokonywanych przez nabywcę na rzecz dostawcy.
Co więcej, Zaliczka będzie wypłacana przez Wnioskodawcę na poczet Rabatu potransakcyjnego, który - jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Spółki odnośnie Pytania nr 3 – stanowi opust/obniżkę ceny w rozumieniu art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy VAT. Zaliczka ta nie będzie zatem wypłacana w związku z dostawą towaru lub świadczeniem jakiejkolwiek usługi.
Ponadto, Zaliczka na poczet Rabatu transakcyjnego wypłacona przez Spółkę na rachunek bankowy Kontrahenta będzie następnie podlegała rozliczeniu z fakturami korygującymi wystawionymi przez Spółkę tytułem udokumentowania udzielonego Rabatu potransakcyjnego, co dodatkowo potwierdza, że wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego nie będzie stanowić wynagrodzenia z tytułu odpłatnej dostawy towarów lub świadczenia usług.
b.W momencie wypłaty Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego nie dochodzi jeszcze do udzielenia przedmiotowego Rabatu. Na moment wypłaty Zaliczki nie są bowiem spełnione warunki udzielenia Rabatu potransakcyjnego. Co więcej, na moment wypłaty Zaliczki nie jest pewne, czy Rabat potransakcyjny w ogóle zostanie udzielony w przyszłości – udzielenie Rabatu będzie bowiem uzależnione od spełnienia przez Kontrahenta warunku umownego w zakresie realizacji Minimalnego obrotu. Kontrahent może być zobowiązany do zwrotu Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego, jeżeli nie zostaną spełnione warunki jego przyznania.
c.Przyjęcie, że skutek udzielenia Rabatu potransakcyjnego wystąpi już w momencie wypłaty Zaliczki na poczet tegoż Rabatu byłoby niezgodne z warunkami umownymi i co więcej byłoby sprzeczne z faktycznym przebiegiem transakcji. Zaliczka na poczet Rabatu potransakcyjnego może zostać bowiem wypłacona jeszcze przed pierwszą dostawą Towarów przez Spółkę na rzecz Kontrahenta.
Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
W konsekwencji, po stronie Spółki nie powstaną żadne obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług w związku z wypłatą Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego.
W zakresie Pytania nr 2
Zgodnie z treścią art. 106b ust. 1 ustawy VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem,
2. wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a ustawy VAT,
3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,
4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa powyżej, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b.czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy VAT,
c.dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b ustawy VAT.
Jak wskazano powyżej, w ocenie Wnioskodawcy wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. W szczególności, zdaniem Spółki, wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług, sprzedaży wysyłkowej, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ani otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem tych czynności.
W związku z powyższym, uwzględniając przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur, Spółka nie ma obowiązku udokumentować wypłaty Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego fakturą. Zdaniem Wnioskodawcy wystarczające będzie zatem, jeżeli Spółka udokumentuje wypłatę Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego notą księgową.
W zakresie Pytania nr 3
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje:
a.kwot opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy uwzględnionych w momencie sprzedaży
b.kwoty opustów i obniżek cen udzielonych po dokonaniu sprzedaży.
Co za tym idzie, wpływ na wartość podstawy opodatkowania mają upusty lub obniżki cen, które zostały faktycznie udzielone nabywcy, tj. mają wpływ na wysokość zapłaty, jaką sprzedawca otrzyma, otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy.
Regulacje ustawy VAT nie definiują pojęcia „rabatu”, dlatego też termin ten należy interpretować, stosując przede wszystkim wykładnię językową. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „rabat” należy rozumieć jako obniżkę ceny produktu o określoną kwotę. Rozróżnia się przy tym rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Ponadto, należy wskazać, że ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje przyczyn i podstaw kalkulacji obniżki ceny sprzedaży towarów jako warunku obniżenia podstawy opodatkowania - bez znaczenia jest sposób ustalenia przyznanego kontrahentom rabatu.
Ustawa VAT nie zawiera szczegółowych przepisów dotyczących charakteru rabatu i sposobu jego traktowania na gruncie VAT. Dlatego też, rodzaje i skutki podatkowe przyznania rabatów lub innych premii są przedmiotem licznych interpretacji organów podatkowych. W ocenie organów podatkowych rabaty, które zmniejszają podstawę opodatkowania podatkiem VAT, powinny być bezpośrednio związane z daną dostawą lub dostawami towarów. Z ugruntowanego stanowiska organów podatkowych wynika, że rabat można przyznać w szczególności za:
·osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży albo zakupu,
·osiągnięcie określonego progu obrotu lub
·terminowe płatności za dostawy.
Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli określony bonus, rabat lub premia pieniężna są związane z dostawą towarów, w szczególności w taki sposób, że ich przyznanie lub wysokość zależy od osiągnięcia określonego wolumenu nabycia lub sprzedaży, nie powinny być one traktowane jako wynagrodzenie za usługi, ale jako opust lub obniżka cen związana z dostawą towarów i skutkująca obniżeniem podstawy opodatkowania zgodnie z przepisem art. 29a ust. 7 pkt 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy VAT.
W ramach planowanego modelu współpracy z Kontrahentami ukierunkowanego na zwiększenie sprzedaży, Spółka planuje udzielać im Rabatów potransakcyjnych, przy czym uzyskanie Rabatu będzie uzależnione od faktu zrealizowania przez Kontrahenta Minimalnego obrotu, a na poziom procentowy Rabatu będzie miała wpływ wartość zakupu netto Towarów zrealizowana przez Kontrahenta. Rabat będzie zatem ściśle powiązany z dostawami Towarów realizowanymi przez Spółkę na rzecz Kontrahenta.
Co więcej, Spółka nie będzie otrzymywać bezpośredniej i wyraźnie zindywidualizowanej korzyści w związku z udzieleniem Rabatu potransakcyjnego, czy też wypłatą Zaliczki na poczet tego rabatu, w związku z czym, Spółka nie może być traktowana jako bezpośredni beneficjent działań/czynności podjętych przez Kontrahenta.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę założenia planowanego modelu współpracy z Kontrahentami, przepisy ustawy VAT i wytyczne organów podatkowych, w ocenie Spółki Rabat potransakcyjny należy traktować jako opust/obniżkę ceny, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy VAT. W konsekwencji, w przypadku, w którym określony w Umowie lub Porozumieniu Rabat potransakcyjny stanie się należny z uwagi na realizację warunków jego udzielenia, Spółka udzieli Rabatu, którego kwota pomniejszy podstawę opodatkowania VAT z tytułu dostaw Towarów. Pomniejszenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego Spółka dokona poprzez ujęcie w rozliczeniach podatkowych VAT wystawionej przez nią faktury korygującej.
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy VAT w przypadku, gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, podatnik wystawia fakturę korygującą. Ponadto, zgodnie z art. 106j ust. 3 ustawy VAT, w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka i może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
Przepis art. 106j ust. 3 ustawy VAT jednoznacznie dopuszcza praktykę wystawiania faktur korygujących (dokumentujących rabat) tak, że jedna korekta odpowiada więcej niż jednej fakturze sprzedaży.
Faktura korygująca nie musi powoływać także dat sprzedaży, wykazanych pierwotnie na fakturach. Faktury korygujące wystawione w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wielu dostaw towarów dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie z uwagi na to, że ich weryfikacja odnosi się do określonego zbioru faktur pierwotnych nie muszą zawierać danych dotyczących nazwy (rodzaju) towaru objętych rabatem. Powinny wykazywać natomiast okres, za który udzielany jest rabat.
Ponadto na zbiorczej fakturze korygującej, o której mowa w art. 106j ust. 3 ustawy VAT, nie może zabraknąć dat wystawienia i kolejnych numerów faktur korygowanych (powołany przepis zwalnia wprawdzie z obowiązku zamieszczenia w zbiorczej fakturze korygującej pewnych elementów, ale nie dotyczy to dat wystawienia i kolejnych numerów faktur korygowanych).
Ustawodawca przewidział również możliwość umieszczania części danych wymaganych przepisami w załącznikach stanowiących integralną część faktur korygujących. Wskazać należy, że zarówno przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze do niej nie określają wzorów faktur i faktur korygujących (tym samym ich objętości czy liczby stron), a jedynie stanowią o elementach, które faktura powinna obligatoryjnie zawierać. W związku z powyższym nie ma przeciwwskazań, aby do zbiorczej faktury korygującej dodać załącznik będący integralną częścią tej faktury, zawierający listę poszczególnych faktur pierwotnych z danego okresu, pod warunkiem że są w nim ujęte wszystkie dane zgodnie z uregulowaniami ustawy.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy w związku z udzieleniem Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego, Spółce będzie przysługiwało prawo obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwoty podatku należnego na podstawie wystawionej przez Spółkę zbiorczej faktury korygującej.
W zakresie Pytania nr 4
Jak wynika z art. 29a ust. 13 ustawy VAT, podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już za okres rozliczeniowy, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
1.uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
2.spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
3.posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie, w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia),
4.z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
5.faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.
Zgodnie z linią interpretacyjną organów podatkowych przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się w szczególności ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie należności. Przesłanki uzasadniające obniżenie podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego mogą być zawarte w umowach, porozumieniach, aneksach, regulaminach realizacji sprzedaży lub ogólnych warunkach umowy, których akceptacja dokonywana jest w momencie przystąpienie nabywcy do transakcji. W tego typu przypadkach uzgodnienie stanowi fakt przystąpienia do czynności stanowiących wyraz zgody na treść dokumentu. Do uzgodnienia warunków umowy może dojść ponadto w trakcie trwania współpracy między stronami. Przedsiębiorcy mogą zawierać różnego rodzaju aneksy do umów, porozumienia lub tworzyć inne dokumenty stosowane powszechnie w obrocie gospodarczym, skutkiem których jest obniżenie wynagrodzenia wykazanego na fakturze pierwotnej. Dokumenty wskazujące na wolę modyfikacji podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego stanowią uzgodnienia, o których mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.
Z kolei spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia. W wielu przypadkach zawierając uzgodnienie strony nie precyzują wprost zdarzenia, które uzasadnia dokonanie korekty. Jeżeli jednak strona informuje kontrahenta, że udziela obniżki, która nie jest uzależniona od określonego zdarzenia przyszłego, zazwyczaj można domniemywać, że przesłanka faktyczna uzasadniająca taką preferencję już zaistniała (warunki obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku są spełnione).
Zasady rozliczania faktur korygujących in minus, nie powinny co do zasady wymagać od podatników tworzenia w inny sposób niż dotychczas dokumentów handlowych potwierdzających uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub należnego podatku VAT (jak też dokumentów potwierdzających spełnienie uzgodnionych warunków). W zakresie dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie warunków transakcji z nabywcą lub usługobiorcą, znaczenie zyskały inne niż potwierdzenie otrzymania faktury korygującej dowody dokumentujące obniżenie podstawy opodatkowania, które są w posiadaniu przedsiębiorców w ramach prowadzonej dokumentacji handlowej. Przy czym nie istnieje zamknięty katalog dowodów potwierdzających uzgodnienie warunków ustalania wartości transakcji (pomniejszenie wartości towaru lub usługi).
Biorąc pod uwagę, iż:
·Umowa/Porozumienie będzie szczegółowo określać zasady przyznawania Rabatu potransakcyjnego, w tym: wysokość Rabatu potransakcyjnego (określona procentowo) oraz Minimalny obrót warunkujący przyznanie Rabatu potransakcyjnego,
·z wystawionych przez Spółkę faktur (znajdujących się w dokumentacji zarówno Spółki, jak i Kontrahenta) będzie wynikać, jaki obrót został zrealizowany przez Kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym,
·Spółka wystawi fakturę korygującą.
w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, iż po wystawieniu przez Spółkę wszystkich faktur dokumentujących obrót w danym okresie rozliczeniowym, obie strony będą miały świadomość, czy spełnione zostały warunki przyznania Rabatu potransakcyjnego, a Spółka będzie posiadała dokumentację (tj. Umowę/Porozumienie oraz faktury sprzedaży) potwierdzającą uzgodnienie z Kontrahentem warunków obniżenia podstawy opodatkowania/podatku należnego oraz spełnienie tych warunków, a w konsekwencji – Spółka będzie miała prawo obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz kwotę podatku należnego z tytułu udzielonego przez Spółkę Kontrahentowi Rabatu potransakcyjnego w rozliczeniu za okres, w którym Spółka wystawi fakturę korygującą.
Przykład: Jeżeli Wnioskodawca będzie rozliczał rabat za I kwartał i wystawi fakturę korygującą w dniu 15 kwietnia, a na ten dzień będzie posiadał ww. dokumentację, to faktura korygująca zostanie ujęta w rozliczeniu podatku VAT za kwiecień.
W zakresie Pytania nr 5
Jak wskazano w uzasadnieniu Pytania nr 2, zgodnie z treścią art. 106b ust. 1 ustawy VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem,
2.wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a ustawy VAT,
3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,
4.otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa powyżej, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b.czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy VAT,
c.dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b ustawy VAT.
Zwrot przez Kontrahenta nierozliczonej (całości lub części) Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego, w sytuacji, kiedy nie zostały spełnione określone w Umowie/Porozumieniu warunki przyznania Rabatu potransakcyjnego lub w razie wypowiedzenia Umowy/Porozumienia nie będzie stanowił żadnej z czynności wymienionych w art. 106b ust. 1 ustawy VAT, w szczególności nie będzie stanowił dostawy towarów ani świadczenia usług, sprzedaży wysyłkowej, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ani otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem tych czynności.
Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, iż zwrot (całości lub części) Zaliczki przez Kontrahenta nie będzie skutkował powstaniem obowiązku podatkowego w VAT i będzie – podobnie jak wcześniejsza wypłata Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego – neutralny na gruncie VAT. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania zwrotu Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego fakturą VAT, a wystarczające będzie wystawienie noty księgowej.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy zwrot (całości lub części) Zaliczki na poczet Rabatu potransakcyjnego w przypadku, w którym Kontrahent nie spełni określonych umownie warunków przyznania Rabatu lub w przypadku wypowiedzenia Umowy lub Porozumienia, nie będzie skutkował powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, a w konsekwencji po stronie Spółki nie powstaną żadne obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług w związku z otrzymaniem zwrotu Zaliczki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
