Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.374.2025.2.JO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.374.2025.2.JO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych. W wyniku wezwania dokonanego pismem z 9 czerwca 2025 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.492.2025.1.JK3 o uzupełnienie braków formalnych, ww. wniosek został rozszerzony pismem z 9 czerwca 2025 r. (wpływ 9 czerwca 2025 r.) o zagadnienie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rozpoznania importu usług od uiszczanych prowizji na rzecz platformy A. oraz braku obowiązku złożenia deklaracji VAT-9M. Wniosek ten został również uzupełniony 10 lipca 2025 r. poprzez wpłatę dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł. Uzupełniła go Pani także - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 lipca 2025 r. (wpływ 18 lipca 2025 r.).

W związku z powyższymi okolicznościami datą, od której należy liczyć 3-miesięczny termin na wydanie interpretacji indywidualnej, o którym mowa w art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, w części dotyczącej podatku od towarów i usług, jest data wpływu uzupełnienia rozszerzającego zakres wniosku, tj. 9 czerwca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu z 10 lipca 2025 r.)

Od lipca 2020 r. realizuje Pani zlecenia graficzne za pośrednictwem platform internetowych A. oraz - w niewielkim zakresie - B.

1.Charakter współpracy: Każde zlecenie zawierane jest jako odrębna umowa, której przedmiotem jest wykonanie konkretnego dzieła graficznego (retusz, fotomontaż, rekonstrukcja zdjęcia). Rezultatem jest indywidualny, cyfrowy plik graficzny przekazywany zamawiającemu.

2.Charakter dzieła: Rezultat spełnia przesłanki „utworu” w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim - jest oryginalny, twórczy i niepowtarzalny.

3.Sposób rozliczeń i wypłaty:

  • Wynagrodzenie jest ryczałtowe i ustalane z góry, lub - w przypadku niektórych zleceń - ustalane jako stawka godzinowa.
  • Niezależnie od formy rozliczenia, klient musi zatwierdzić rezultat, aby platforma mogła udostępnić wypłatę.
  • W przypadku rozliczenia godzinowego, klient ma prawo zakwestionować zarówno efekt pracy, jak i liczbę godzin, co wpływa bezpośrednio na wypłaconą kwotę.
  • W razie odmowy akceptacji nie ma Pani możliwości dochodzenia zapłaty, a całość ryzyka spoczywa na Pani.
  • Podmiotem wypłacającym wynagrodzenie jest A. lub B. Płatność udostępniana jest po kilku dniach od akceptacji, po automatycznym potrąceniu prowizji przez platformę.

4.Prawa autorskie: Zgodnie z regulaminami obu platform, dochodzi do przeniesienia autorskich praw majątkowych na zamawiającego. Nigdy nie stosowała Pani klauzul wyłączających to przeniesienie.

5.Warunki pracy i infrastruktura:

  • Pracuje Pani wyłącznie samodzielnie, w domu, na własnym sprzęcie.
  • Nie zatrudnia Pani pracowników ani podwykonawców.
  • Nie posiada Pani siedziby, magazynu, lokalu ani zaplecza organizacyjnego.
  • Nie prowadzi Pani akcji reklamowych poza obecnością na platformie.

6.Skala działalności: Liczba zleceń systematycznie rosła:

  • od ok. 30 zleceń w 2020 r.,
  • do ok. 400 zleceń rocznie w latach 2023-2024.

Każde zlecenie nadal ma charakter niezależnego dzieła, niezależnie od liczby czy sposobu rozliczenia. Nie świadczy Pani usług w trybie ciągłym ani w formule zorganizowanej działalności gospodarczej.

Źródło przychodów: Pani przychody mieszczą się w art. 18 ustawy o PIT - „przychody z praw autorskich i praw pokrewnych” - i wywodzą się z działalności twórczej w dziedzinie fotografiki oraz sztuk plastycznych (pkt 1 listy przywołanej w piśmie KIS). Każde zlecenie polega na stworzeniu cyfrowej, autorskiej kompozycji graficznej (retusz lub fotomontaż zdjęcia).

Jest Pani twórcą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim. Przychód wynika wyłącznie z rozporządzania autorskimi prawami majątkowymi do stworzonych utworów (sprzedaż i przeniesienie praw). Umowy nie obejmują czynności nietwórczych. Całością wynagrodzenia jest honorarium za stworzenie utworu i przeniesienie praw autorskich - nie występuje wyodrębniona część za usługi towarzyszące.

Charakter utworu: Efektem jest cyfrowy plik graficzny (JPG, PNG, TIFF, PSD) zawierający autorskie opracowanie lub rekonstrukcję fotografii - indywidualny, kreatywny, podlegający ochronie prawno-autorskiej.

Potwierdzenie, że Pani dzieła to utwory w rozumieniu ustawy PrAut.: Każdy plik spełnia cechy utworu z art. 1 ust. 1 PrAut - jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalonym w formie cyfrowej.

Następuje przeniesienie praw na zamawiającego - zgodnie z regulaminami:

  • A. - sekcja 11 “Ownership”: po pełnej płatności nabywca otrzymuje wszystkie prawa autorskie do dostarczonej pracy.
  • B. - “Optional Service Contract Terms”: po pełnej zapłacie prawa własności intelektualnej przechodzą na klienta.

Umowy zawarte w systemie platform automatycznie włączają te postanowienia.

Weryfikacja utworu. Na obu platformach wynagrodzenie trafia do Pani dopiero wtedy, gdy klient jednoznacznie zaakceptuje efekt lub upłynie przewidziany regulaminem termin na zgłoszenie zastrzeżeń - dopiero w tym momencie uznaje się, że utwór został przyjęty i następuje przeniesienie praw autorskich.

A. - Zamówienia stałocenowe (Fixed-price) - plik przesyła Pani przez przycisk Delivery. Klient ma 72 godziny na zatwierdzenie lub żądanie poprawek; brak reakcji powoduje automatyczne oznaczenie zlecenia jako „Completed” i wypłatę po 7-dniowym okresie bezpieczeństwa.

  • Kontrakty godzinowe (Hourly Order) - każdą przepracowaną sesję loguje Pani w tygodniowym raporcie. W każdy poniedziałek klient jest obciążany; ma 72 godziny (do czwartku) na zakwestionowanie liczby godzin lub jakości pracy. Jeśli nie zgłosi sporu, raport zostaje zamknięty jako „Completed”, a środki trafiają do Pani po kolejnych 7 dniach.

B.

  • Fixed-price (kamienie milowe) - po przesłaniu pliku klient akceptuje milestone; brak reakcji przez 14 dni skutkuje automatycznym zwolnieniem depozytu, a wypłata staje się dostępna po 5 dniach ochrony.
  • Hourly Contract - czas pracy rejestruje aplikacja Work Diary. Tydzień rozliczeniowy kończy się w niedzielę; od poniedziałku klient ma 5 dni (do piątku) na spór co do godzin. Brak sporu oznacza zatwierdzenie, a środki są wypłacane po 10 dniach od zakończenia tygodnia.

Wspólny mianownik: w każdym modelu moment akceptacji (lub bezczynne upływy regulaminowych terminów) jest jedyną chwilą, w której:

1.utrwalenie utworu zostaje potwierdzone przez zamawiającego,

2.płatność staje się nieodwracalna,

3.przeniesienie autorskich praw majątkowych - wynikające z regulaminu A. i B.

- staje się skuteczne.

Właśnie wtedy powstaje honorarium autorskie, które kwalifikuję jako przychód z art. 18 ustawy o PIT z prawem do 50% kosztów.

Charakter wynagrodzenia: Całość wypłat stanowi honorarium autorskie - ekwiwalent za stworzenie chronionego utworu i przeniesienie praw.

Status VAT

  • Nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT ani VAT-UE, ponieważ korzysta Pani ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (obrót w Polsce < 200 000 zł rocznie).
  • Pani przychody pochodzą wyłącznie od zagranicznych kontrahentów przez A. i B.; w Polsce nie świadczy Pani usług.

Rola platformy A.

  • A. Ltd. posiada swoją główną siedzibę pod adresem: (…), Izrael.
  • A. nie ma w Polsce siedziby ani miejsca prowadzenia działalności.

Przedmiot umowy z A.

A. świadczy na Pani rzecz usługę pośrednictwa elektronicznego:

  • udostępnia platformę sprzedażową,
  • przyjmuje i blokuje płatność klienta w depozycie,
  • pobiera prowizję 20% od każdego zlecenia oraz 49 USD stałej opłaty miesięcznej za usługę (…),
  • przekazuje Pani kwotę netto po akceptacji dzieła przez klienta.

Procedura sprzedaży cyfrowego pliku

  • Każde dzieło jest wyceniane osobno na podstawie plików i wytycznych od klienta przesyłanych przez platformę A. bezpośrednio do Pani przez moduł Chat.
  • Jeżeli klient zatwierdzi ofertę, zmawia usługę i deponuje pełną kwotę na A.
  • Po wykonaniu dzieła przesyła Pani plik przez moduł Delivery; klient ma 72 godziny na akceptację lub zgłoszenie uwag.
  • Po akceptacji A. potrąca prowizję i zatwierdza środki. Pieniądze są przekazywane do Pani dyspozycji po 7 dniach od zatwierdzenia.

Rola A. przy płatnościach i warunkach zlecenia

  • A. obsługuje wyłącznie płatność i infrastrukturę IT.
  • Nie ustala zakresu dzieła, terminu ani ceny - te parametry uzgadnia Pani bezpośrednio z klientem na karcie zlecenia.
  • A. ustala jednak zasady etyczne w Terms of Service, a ich naruszenie przez którąkolwiek ze stron umowy powoduje skutki, a tym finansowe (brak zapłaty za zlecenie - środki w całości wracają do klienta) oraz zablokowanie konta. Jest to jedyny warunek ingerencji platformy w umowę z klientem.

Świadczenie główne

Jedynym podmiotem realizującym świadczenie główne (stworzenie i przeniesienie praw autorskich do pliku graficznego) jest Pani. A. nie wykonuje czynności twórczych i nie ustala wynagrodzenia za dzieło - występuje wyłącznie jako pośrednik.

Dokumentacja transakcji

  • Klient otrzymuje fakturę wystawioną automatycznie przez system A.
  • Na własne potrzeby prowadzi Pani rejestr zleceń: numer i opis zamówienia, link do strony zlecenia, data akceptacji, cena oraz archiwum plików z wykonanymi utworami.

Rejestracja do OSS

Nie jest Pani zarejestrowana do procedury szczególnej OSS (One Stop Shop), ponieważ łączna wartość Pani usług świadczonych  na rzecz konsumentów (nie podatników) w innych państwach członkowskich UE nie przekracza progu 10 000 € rocznie, o którym mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o VAT. Nie zrezygnowała Pani z prawa do stosowania tego progu.

Pytania

Czy przychody, które uzyskuje Pani z tytułu tworzenia oraz przeniesienia autorskich praw majątkowych do cyfrowych dzieł graficznych (realizowanych na platformach A. i B.), należy:

a)uznać za przychody z praw autorskich w myśl art. 18 ustawy o PIT - a nie za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy o PIT - co uprawnia do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu z art. 22 ust. 9 pkt 3 uPIT, oraz

b)traktować tak, że płacone przez Panią prowizje na rzecz A. nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce jako import usług (art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 99 ust. 9 ustawy o VAT), ponieważ nie występuje Pani w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 tej ustawy?

(Nie prosi Pani organu o ocenę, jaką umowę cywilnoprawną zawiera ani czy musi Pani rejestrować działalność gospodarczą; przyjmuje Pani, że zawiera umowę o dzieło.)

Przedmiotowa interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania importu usług uiszczanych prowizji na rzecz platformy A., natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pani stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

VAT od prowizji platform - brak importu usług

Import usług w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, występuje wyłącznie, gdy nabywcą jest podatnik z art. 15 tej ustawy.

Pani zdaniem, skoro Pani czynności nie stanowią działalności gospodarczej (działa Pani samodzielnie, bez zorganizowanego zaplecza, nie zatrudnia Pani pracowników; Pani przychody nie spełniają kryterium zorganizowania i ciągłości z art. 5 ust. uPIT), nie ma Pani statusu podatnika VAT; dlatego prowizje A. nie tworzą obowiązku zapłaty podatku należnego w Polsce ani złożenia VAT-9M (art. 99 ust. 9 ustawy o VAT).

Spójność z praktyką interpretacyjną

W analogicznych sprawach KIS potwierdzała możliwość łącznego stosowania art. 18 uPIT i braku importu usług u nievatowca (np. interpretacja 0113-KDIPT2-1.4011.1114.2021.2.ISL, 0112-KDIL2-2.4011.184.2020.1.AG)

Wniosek

W świetle powyższego przychody te są przychodami z praw autorskich z prawem do 50% KUP i nie powstaje obowiązek VAT-9M.

Dlaczego Pani zdaniem nie powstaje obowiązek VAT-9M:

1.Interpretacja KIS z 10 lipca 2025 r. (znak pisma 0114-KDIP3-2.4011.625.2025.1.JK3) już potwierdziła, że uzyskane przez Panią wynagrodzenie to przychody z autorskich (art. 18 uPIT) z prawem do 50% KUP, a nie przychody z pozarolniczej DG. Organy podatkowe są tą interpretacją związane (art. 14k Ordynacji) - nie mogą uznać Pani za podatnika VAT czynnego ani przypisać statusu „importu usług”.

2.Lex specialis: skoro przychód sklasyfikowano do art. 18 uPIT, reżim DG z art. 5a pkt 6 (a wraz z nim status podatnika z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT) ustępuje - tak stanowi utrwalona linia interpretacyjna (np. 0113-KDIPT2-1.4011.1114.2021.2.ISL, wyrok II FSK 1111/16).

3.Import usług (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT) dotyczy wyłącznie nabywców-podatników. Skoro interpretacja KIS przesądza, że nie prowadzi Pani DG, nie jest Pani podatnikiem VAT - prowizja A. nie generuje VAT-9M.

4.Sprzedaż B2C do UE nie przekracza 10 000 € (art. 28k VAT), a Pani nie zrezygnowała z limitu - nie rejestruje się Pani do OSS i pozostaje Pani przy zwolnieniu podmiotowym z art. 113 ust. 1 VAT.

Wniosek:

Na gruncie potwierdzonej kwalifikacji przychodów (interpretacja z 10 lipca 2025 r.), Pani zdaniem, nie ma Pani statusu podatnika VAT, więc prowizje A. nie stanowią importu usług - nie składa Pani deklaracji VAT-9M, nie odprowadza Pani podatku należnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:

1)  odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)  eksport towarów;

3)  import towarów na terytorium kraju;

4)  wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)  wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT ani VAT-UE, gdyż korzysta Pani ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (obrót poniżej 200 000 zł rocznie). Od lipca 2020 r. realizuje Pani zlecenia graficzne za pośrednictwem platform internetowych, głównie A. i w niewielkim zakresie B. Przedmiotem Pani zleceń od zamawiających jest wykonanie konkretnego dzieła graficznego (retusz, fotomontaż, rekonstrukcja zdjęcia). Rezultatem jest indywidualny, cyfrowy plik graficzny przekazywany zamawiającemu. Platforma A. świadczy na Pani rzecz usługę pośrednictwa internetowego, która obejmuje: udostępnienie platformy sprzedażowej, przyjmowanie i blokowanie płatności klienta w depozycie, prowizję 20% od każdego zlecenia oraz 49 USD stałej opłaty miesięcznej za usługę (…), przekazanie Pani kwoty netto po akceptacji dzieła przez klienta. Platforma A. International Ltd. posiada swoją główną siedzibę pod adresem: (…), Izrael oraz nie ma w Polsce siedziby ani miejsca prowadzenia działalności.

Na tle tak przedstawionego opisu stanu faktycznego Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z zapłatą prowizji na rzecz platformy A. jest Pani zobowiązany do rozliczania należnego podatku VAT z tytułu importu usług od prowizji i złożenia deklaracji VAT-9M.

Odnosząc się do Pani wątpliwości w zakresie prawidłowego sposobu rozliczenia usługi nabywanej od platformy A. należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce opodatkowania nabywanego świadczenia.

W przypadku świadczenia usług, gdy jeden z kontrahentów posiada siedzibę poza terytorium kraju, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Użyta w ww. przepisie  nazwa „podatnik” odnosi się w zasadzie do „przedsiębiorcy” prowadzącego działalność gospodarczą. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Za podatników, w świetle art. 28a pkt 1 ustawy, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

W Polsce oraz w innych krajach UE wykonywanie takiej działalności wiąże się ze statusem podatnika VAT. Jednak status podatnika według tej definicji nie jest, co do zasady, uzależniony od rejestracji do VAT jako podatnika VAT czynnego. Dlatego podatnikiem według tych regulacji jest podatnik VAT czynny oraz korzystający ze zwolnienia.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Według art. 28b ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - miejscem świadczenia usług, jest stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.

Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.

Należy jeszcze raz podkreślić, że przepis art. 28a ustawy wprowadza odrębną definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Istotą tego przepisu jest odróżnienie podmiotów znajdujących się w sferze aktywności gospodarczej od konsumentów. Jak wynika z wniosku nabywa Pani usługę pośrednictwa od platformy A., która posiada siedzibę w Izraelu oraz nie ma na terytorium Polski siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Wskazała Pani, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast, jak już wyjaśniłem wcześniej, podatnikiem według regulacji wskazanych w art. 28a ustawy jest zarówno podatnik VAT czynny, jak i podatnik korzystający ze zwolnienia. Oznacza to, że spełnia Pani przesłanki wynikające z art. 28a ustawy i jest podatnikiem w rozumieniu tego przepisu. W konsekwencji miejsce świadczenia opisanej we wniosku usługi pośrednictwa należy ustalić na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

Z wniosku wynika, że platforma A. ma siedzibę w Izraelu oraz nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Zatem, miejsce opodatkowania usług pośrednictwa nabywanych od platformy A. zgodnie z ogólną zasadą, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy, jest miejsce w którym usługobiorca (Pani) posiada siedzibę działalność gospodarczej. Tym samym, ww. usługi pośrednictwa są opodatkowane w Polsce.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)usługobiorcą jest:

- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Zastosowanie odwrotnego obciążenia na podstawie tego przepisu jest uzależnione od spełnienia warunków dotyczących usługodawcy i usługobiorcy. Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy warunkiem niezbędnym do tego, aby w przypadku nabycia usług podatnikiem stał się usługobiorca jest, aby dokonującym ich świadczenia na terytorium kraju był podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Jednocześnie, aby wystąpił import usług musi wystąpić czynność stanowiąca usługę i miejscem świadczenia tej usługi musi być terytorium Polski.

Przechodząc do Pani wątpliwości należy wskazać, że w świetle powołanych przepisów z tytułu zapłaty prowizji na rzecz platformy A. zobowiązana jest Pani do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Jak wskazałem miejscem opodatkowania nabywanej przez Panią usługi jest terytorium kraju, tj. Polska. Wobec tego, nabyta przez Panią usługa pośrednictwa od platformy A. z Izraela stanowi import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy, z tytułu którego jest Pani podatnikiem i to na Pani ciąży obowiązek rozliczenia nabywanej usługi, z tytułu której portal A. nalicza prowizje.

Jednocześnie wskazać należy, że na mocy art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:

1)„podatnika VAT czynnego”,

2)„podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:

a)ust. 3 i 3c,

b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE

- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.

W świetle art. 97 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Stosownie do art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług.

Jak zostało wskazane w art. 99 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Stosownie do art. 99 ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 99 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Na podstawie wskazanej delegacji ustawowej zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 14 września 2020 r. w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług od podmiotów innych niż zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni (Dz.U. z 2020 r. poz. 1626; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji”).

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia:

Określa się wzór deklaracji o podatku od towarów i usług (VAT-9M), o której mowa w art. 99 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Deklaracja VAT-9M jest przeznaczona dla podatników, którzy nie mają obowiązku składania okresowych deklaracji VAT-8, dokonujących importu usług bądź nabywających towary lub usługi, dla których, jako nabywcy są podatnikami. A zatem odrębna deklaracja VAT-9M z tytułu importu usług składana jest tylko w przypadku, kiedy to podatnik nie składa deklaracji JPK_V7, JPK_V7K albo VAT-8. Z wniosku nie wynika, że składa Pani deklarację VAT-8.

W przypadku importu usług, do których zastosowanie ma art. 28b ustawy, podatek ma obowiązek naliczyć nabywca usług. Przy tym nie ma tutaj znaczenia, że może być Pani podatnikiem zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem w przedmiotowej sprawie Pani jako usługobiorca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia importu usługi pośrednictwa od platformy A. - podmiotu, który nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce niezależnie od tego czy dochód z prowadzonej działalności gospodarczej przekroczy kwotę 200 000 zł.

W konsekwencji zobowiązana jest Pani do rozliczenia importu usługi pośrednictwa nabywanej od platformy A. i złożenia deklaracji VAT-9M w związku z obowiązkiem rozpoznania importu usług.

Ponadto w związku z importem usług, którego podstawę stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 28b ustawy podatnik zwolniony ma obowiązek dokonać rejestracji dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. W konsekwencji, bez względu na to, że jest Pani podatnikiem zwolnionym, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, gdzie dochód nie przekracza 200 000 zł, powinna Pani dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 97 ustawy o VAT, dokonać zapłaty podatku VAT z tytułu importu usługi pośrednictwa oraz wykazać ją w deklaracji VAT-9M. Przy czym należy zauważyć, że deklarację VAT-9M należy złożyć od momentu nabywania usług pośrednictwa od platformy A.

Zatem Pani stanowisko z uwagi na to, że nie ma Pani statusu podatnika VAT to prowizje A. nie stanowią importu usług i nie ma Pani obowiązku składania deklaracji VAT-9M oraz odprowadzania podatku należnego, jest nieprawidłowe.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że ze względu na autonomiczność prawa podatkowego i odrębność uregulowań prawnych w zakresie podatku dochodowego i podatku VAT, rozstrzygnięcie przyjęte w niniejszej interpretacji dotyczące uznania Pani za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przyjęte w tym zakresie na gruncie przepisów dotyczących podatku dochodowego.

Natomiast odnośnie powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazuję, że w ramach „postępowania interpretacyjnego” Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej „orzeka” w oparciu o stan faktyczny/zdarzenie przyszłe mając na względzie pytanie Wnioskodawczyni oraz ocenę jej stanowiska. Zatem odnosząc się do Pani argumentu, że prezentowane przez nią stanowisko znajduje poparcie w powołanych w opisie sprawy interpretacjach indywidualnych, zauważam, że każda sprawa będąca przedmiotem rozpatrywania pod kątem skutków prawnopodatkowych w VAT jest rozpatrywana indywidualnie, z uwzględnieniem wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na tę ocenę. Powołane interpretacje indywidualne dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych, a nie podatku od towarów i usług, a więc wstępna analiza mogła prowadzić do wniosku o ich tożsamości, jednakże wnikliwa i dogłębna analiza poszczególnych elementów stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych w różnych podatkach może prowadzić do zgoła odmiennej oceny co ostatecznie wpływa na przyjęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej rozstrzygnięcia.

Odnośnie powołanych przez Panią we wniosku wyroków, wskazać należy, że wyroki sądów administracyjnych, są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.