Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą wodociągową wytworzoną w ramach Inwestycji. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 lipca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT, polegających na wspólnym rozliczaniu VAT przez Urząd Gminy (…) wraz z pozostałymi samorządowymi jednostkami budżetowymi i od tej chwili traktowana jest jako jeden podatnik VAT. Wykonując zadania własne Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Jednym z obszarów działania Gminy są zadania własne z zakresu zaopatrzenia mieszkańców w wodę oraz odprowadzania ścieków. W związku z czym Gmina ponosi wydatki bieżące związane z powyżej wskazanym obszarem działania, sukcesywnie budowana jest infrastruktura wodno-kanalizacyjna.

Obecnie Gmina (…) ponosi wydatki na realizację inwestycji, która nie została jeszcze zakończona, polegającej na wybudowaniu sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacyjnej w miejscowości (…) (osiedle (…)) w ramach zadania inwestycyjnego pn. „(…)”.

Na osiedlu (…) dotychczas nie została wybudowana sieć kanalizacyjna. Mieszkańcy zaopatrują się w wodę z indywidualnych ujęć, takich jak studnie kopane lub głębinowe, natomiast odprowadzanie ścieków odbywa się w sposób indywidualny – najczęściej do zbiorników bezodpływowych (szamb). W ostatnich latach obserwuje się wyraźny deficyt zasobów wodnych, szczególnie widoczny w okresach letnich, kiedy regularnie występują niedobory wody. Osiedle charakteryzuje się stosunkowo zwartą zabudową jednorodzinną, usytuowaną na terenie płaskim, na którym wciąż powstają nowe budynki. Realizacja inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wynika z rosnącego zapotrzebowania mieszkańców gminy na nowoczesną infrastrukturę techniczną, zapewniającą dostęp do wody oraz skuteczne odprowadzanie ścieków. Wymieniona we wniosku inwestycja jest finansowana z Programu: Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych oraz z ze środków własnych Gminy. Inwestycja realizowana jest w latach 2022-2025, jej szacunkowa wartość wynosi (...) zł (z czego ok. 25% to wydatki na sieć wodociągową i 75% na sieć kanalizacyjną).

Wartość inwestycji w zakresie infrastruktury wodociągowej (...) zł, w tym wartość dofinansowania (...) zł.

Wartość inwestycji w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej (...) zł, w tym wartość dofinansowania (...) zł.

Gmina otrzymała wstępną promesę w ramach Programu Rządowego Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadania pn. „(…)”. W wyniku inwestycji powstaje infrastruktura do świadczenia opodatkowanych usług zbiorowego odbioru ścieków w miejscowości (…) (osiedle (…)) i dostarczania wody dla mieszkańców i przedsiębiorców dla tego osiedla. Długość sieci kanalizacyjnej wyniesie około 5500 metrów do granic działek posesji. Na linii wodociągowej posadowione będą dwa powierzchniowe zbiorniki na wodę pitną o pojemności 75 m3 każdy, długość kanału wodociągowego wynosić będzie około 1800 metrów.

Gmina wytworzoną infrastrukturę wodociągową będzie wykorzystywać do czynności jedynie opodatkowanych (100% sprzedaży wody będzie fakturowane, nie będzie do sieci wodociągowej podpiętych jednostek wewnętrznych – dokumentowanych notami). Gmina będzie wystawiać faktury VAT ze stawką 8%.

Gmina wytworzoną infrastrukturę kanalizacyjną będzie wykorzystywać do czynności jedynie opodatkowanych. Po zakończeniu inwestycji zostanie ona wydzierżawiona na rzecz spółki „(…)” Spółka z o.o.

Właścicielem wybudowanej sieci pozostanie Gmina. Faktury zakupu dotyczące realizacji tej inwestycji będą wystawiane na Gminę. Wydatki inwestycyjne objęte zakresem przedstawionego we wniosku pytania będą stanowić wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z opisaną we wniosku infrastrukturą kanalizacyjną i służyć będą tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zadania z zakresu gospodarki wodnej Gmina realizuje samodzielnie natomiast zadania z zakresu oczyszczania ścieków komunalnych Gmina realizuje przy pomocy Spółki A. A. jest spółką kapitałową, czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, w której Wnioskodawca posiada udziały. Spółka świadczy usługi usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych m.in. na rzecz mieszkańców Gminy. Posiada do tego odpowiednie doświadczenie, zasoby kadrowe oraz odpowiedni park maszynowy umożliwiający profesjonalną realizację zadań zgodnie z przepisami prawa, normami i zgodnie z pozwoleniem wodno-prawnym. Gmina posiada udziały we wskazanej spółce o wartości 10 000 zł, co stanowi 0,11% wszystkich udziałów.

Po zakończeniu realizacji inwestycji infrastruktura wodociągowa oraz kanalizacyjna powstałe w ramach inwestycji zostanie wprowadzona dokumentem OT do ewidencji środków trwałych Gminy. Odcinek kanalizacji ściekowej będzie przedmiotem umowy dzierżawy między Gminą (…) a Spółką A. na czas nieokreślony. Gmina będzie pobierała czynsz z tytułu dzierżawy infrastruktury. Do czasu podpisania umowy dzierżawy i ustalenia konkretnie czynszu – na podstawie kryteriów i czynników, wskazanych w dalszej części wniosku nie jest możliwe w tym momencie wskazanie kwoty obrotu ze wskazanej dzierżawy.

Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie przez pewien okres stała, natomiast strony umowy dzierżawy zrewidują wartość czynszu (jego podniesienie) po upływie określonego czasu. Wysokość czynszu dzierżawy będzie uzależniona od wartości dzierżawionej infrastruktury, koniecznych nakładów na ich funkcjonowanie oraz czynników wskazanych poniżej. Przy kalkulacji wysokości czynszu dzierżawnego Gmina przeprowadzi analizę szeregu czynników, które obejmują w szczególności:

  • zakres zobowiązań stron wynikający z umowy,
  • stawki amortyzacji (Gmina przyjęła stawkę 2%),
  • wysokość kosztów ponoszonych w związku z funkcjonowaniem infrastruktury przez każdą ze stron,
  • koszty ubezpieczenia majątku dzierżawionego na rzecz spółki,
  • koszty obsługi finansowania działalności realizowanej przy zastosowaniu wskazanej infrastruktury.

Kwota czynszu dzierżawnego zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, tj. na poziomie porównywalnym z wartością czynszu stosowaną dla obiektów tego typu w innych gminach/związkach. Kwoty uzyskane z dzierżawy infrastruktury umożliwią zwrot poniesionych nakładów w okresie wieloletnim.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wartość inwestycji w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej wynosi: netto (...) zł, brutto (...) zł.

Kwota dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład wynosi: netto (...) zł, brutto (...) zł.

Wkład własny wynosi: netto (...) zł brutto (...) zł.

Szacowana wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu udostępnienia infrastruktury kanalizacyjnej wyniesie: netto (...) zł, brutto 11 943,30 zł/ miesięcznie, netto (...) zł, brutto (...) zł/ rocznie.

Przy zmianie czynszu na plus (Gmina nie zakłada obniżenia jego wartości) brana będzie pod uwagę sytuacja ekonomiczna Gminy i spółki, inflacja oraz poziom wykorzystania wskazanej infrastruktury (ilość nowych przyłączy).

Czynsz dzierżawny podlegał będzie corocznej waloryzacji o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany przez Prezesa GUS.

Wartość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w sposób umożliwiający odzyskanie wydatków poniesionych na realizację projektu opisanego we wniosku w okresie odpowiadającym długoterminowemu horyzontowi czasowemu planowanego przedsięwzięcia. Z uwagi na skalę inwestycji, jej trwałość oraz planowany sposób użytkowania nieruchomości, a także konieczność zagwarantowania racjonalności ekonomicznej przy jednoczesnym zabezpieczeniu interesu publicznego, przyjmuje się, że okres zwrotu poniesionych nakładów może wynosić 50 lat (okres w jakim Gmina uzyska 100% zwrotu, przy czynszu 2%, to okres 50 lat).

Roczne wynagrodzenie wynikające z umowy dzierżawy infrastruktury kanalizacyjnej stanowi 2% wartości inwestycji.

Koszty utrzymania powstałej infrastruktury kanalizacyjnej ponosił będzie dzierżawca (Spółka A.). Będą to koszty związane z bieżącą eksploatacją przedmiotu dzierżawy, koszty remontów, napraw oraz związanych z utrzymaniem w stanie nie pogorszonym.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą wodociągową wytworzoną w ramach realizacji inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą wodociągową wytworzoną w ramach realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Z treści powyższych regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu, których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Najem stanowi odpłatną dostawę towarów i usług. Naliczenie podatku należnego oraz istniejący od początku zamiar wykorzystania budynku do czynności opodatkowanych przesądza o prawie gminy do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji.

Warto przy tym zauważyć, iż w świetle art. 86 ust. 1 in principio, związek pomiędzy zakupionymi towarami i usługami a wykonywaniem czynności opodatkowanych nie musi mieć charakteru bezpośredniego i ścisłego. Za wystarczający uważa się zadeklarowany przez podatnika zamiar przeznaczenia danego towaru lub usługi na cele związane ze sprzedażą opodatkowaną (tutaj odbiór ścieków).

Stanowisko to znajduje mocne oparcie w orzecznictwie, w tym w wyrokach TSUE: „Ponadto, zgodnie z zasadą neutralności podatku VAT w zakresie obciążenia podatkowego dla przedsiębiorstwa pierwsze wydatki inwestycyjne, poniesione w celu i z zamiarem rozpoczęcia działalności, należy uznać za działalność gospodarczą. Opóźnienie rozpoczęcia działalności do momentu faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. do momentu rozpoczęcia uzyskiwania z tej nieruchomości dochodu do opodatkowania, byłoby sprzeczne z tą zasadą. Każda inna interpretacja art. 4 Dyrektywy oznaczałaby obciążenie przedsiębiorcy kosztem VAT w trakcie prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, bez umożliwienia mu odliczenia tego podatku zgodnie z art. 17, i wprowadzałaby nieuzasadnione rozróżnienie między wydatkami inwestycyjnymi, poniesionymi przed faktycznym wykorzystaniem nieruchomości i wydatkami poniesionymi w trakcie ich wykorzystywania” (por. wyrok w sprawie C-268/83 Rompelman).

„Zgodnie z zasadą neutralności VAT w zakresie obciążeń podatkowych nakładanych na przedsiębiorstwo, pierwsze wydatki inwestycyjne poniesione w celach i z zamiarem rozpoczęcia działalności należy traktować jako działalność gospodarczą; jednocześnie niezgodna z tą zasadą byłaby sytuacja, w której działalność ta rozpoczęłaby się dopiero z chwilą faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. z chwilą rozpoczęcia generowania dochodu do opodatkowania. Jakakolwiek inna interpretacja artykułu 4 Dyrektywy obciążałaby przedsiębiorcę kosztem z tytułu podatku VAT w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej bez przyznania mu prawa do jego odliczenia zgodnie z artykułem 17 i prowadziłaby do arbitralnego rozróżnienia między wydatkami inwestycyjnymi poniesionymi przed faktycznym wykorzystaniem nieruchomości i wydatkami poniesionymi w trakcie ich użytkowania” (por. wyrok w sprawie C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting - INZO).

Co istotne, pogląd ten znajduje aprobatę w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 6 listopada 2013 r., sygn. IPTPP4/443-598/13-4/UNr stwierdził, że: „Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej)”. Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 26 lipca 2013 r., sygn. IBPP3/443-506/13/JP.

Brak jest także przesłanek negatywnych do odliczenia, wskazanych w art. 88 ustawy o VAT. Należy także wskazać, że z racji faktu wykorzystania inwestycji w całości do celów opodatkowanych nie będą mieć zastosowania przepisy dotyczące pre-współczynnika, współczynnika oraz korekty wieloletniej (art. 86 ust. 2a-2h, art. 90 i art. 91 ustawy o VAT).

W podobnej sytuacji dnia 12 lipca 2023 r. została wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja podatkowa sygn. 0114-KDIP4-3.4012.189.2023.1.KŁ. Gmina zwróciła się o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu podatku w związku z realizowaną inwestycją dotyczącą gospodarki ściekowej. Gmina wybudowany odcinek sieci kanalizacyjnej będzie wykorzystywała wyłącznie do realizowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa sieć kanalizacyjna nie będzie wykorzystywana przez jednostki organizacyjne tej Gminy. W związku z tym Gmina stanęła na stanowisku, iż w związku z realizacją tej inwestycji będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z wystawionych na Gminę faktur. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy co do możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z rozbudową sieci kanalizacyjnej za prawidłowe.

Również podobna sytuacja zaistniała w interpretacji z dnia 15 stycznia 2025 r., sygn. 0114‑KDIP4‑1.4012.611.2024.2.RMA, w której również uznano stanowisko Gminy za prawidłowe w zakresie możliwości 100% odliczenia podatku VAT naliczonego. „W stanie faktycznym sprawy mają Państwo możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków do jednego rodzaju czynności i są to czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, do nowopowstałej infrastruktury będą mogły być podpięte jedynie jednostki zewnętrzne (niebędące jednostkami scentralizowanymi z Państwem) - wyłącznie budynki stanowiące własność prywatną. Ze wszystkimi podmiotami zawrą Państwo umowy cywilnoprawne. Przedmiotowa rozbudowa nie obejmuje przyłączenia budynków użyteczności publicznej. Odbiór ścieków będzie dokumentowany przez Państwo fakturami i będzie opodatkowany zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zatem spełniony będzie podstawowy warunek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie zachodzi przesłanka, która zobowiązywałaby Państwa do stosowania „sposobu określenia proporcji” w celu odliczenia części podatku naliczonego. Tym samym mają Państwo, jako zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów usług podatnik czynny, prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)””.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników VAT, gdy wykonują czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności – czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Gmina działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdy wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wykluczona jest możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
  • nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy – pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Ponoszą Państwo wydatki na realizację inwestycji, która nie została jeszcze zakończona, polegającej na wybudowaniu sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacyjnej w miejscowości (…) (osiedle (…)) w ramach zadania inwestycyjnego pn. „(…)”. W wyniku inwestycji powstaje infrastruktura do świadczenia opodatkowanych usług zbiorowego odbioru ścieków w miejscowości (…) (osiedle (…)) i dostarczania wody dla mieszkańców i przedsiębiorców dla tego osiedla. Wytworzoną infrastrukturę wodociągową będą Państwo wykorzystywać do czynności jedynie opodatkowanych (100% sprzedaży wody będzie fakturowane, nie będzie do sieci wodociągowej podpiętych jednostek wewnętrznych – dokumentowanych notami).

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą wodociągową wytworzoną w ramach Inwestycji.

W analizowanej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki inwestycyjne związane są z infrastrukturą wodociągową, która będzie – po zakończeniu inwestycji – wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą wodociągową wytworzoną w ramach realizacji inwestycji. Przy czym prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą wodociągową wytworzoną w ramach realizacji inwestycji. Natomiast w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą kanalizacyjną wytworzoną w ramach realizacji inwestycji zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.