Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.392.2025.3.EP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.392.2025.3.EP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. podatku od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 lipca 2025 r. (data wpływu 18 lipca 2025 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.Zainteresowany będący stroną postępowania:

(X.) (dalej: „Wnioskodawca”).

2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

(Y.) (dalej: „Spółka”, „Zainteresowany”).

Opis zdarzenia przyszłego

(X.) jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, spełnia ustawową definicję podatnika zawartą w artykule 15 ustawy o VAT.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, położonej w (…) przy ul. (…) (dalej: „Nieruchomość”), zabudowanej (…) (dalej: „Centrum Handlowe”).

Obsługa administracyjna Centrum Handlowego jest prowadzona przez zewnętrzny podmiot gospodarczy (dalej: „Administrator”), na podstawie umowy o stałą obsługę pomiędzy Wnioskodawcą a Administratorem.

Oprócz Centrum Handlowego, Wnioskodawca jest właścicielem odrębnych lokali komercyjnych położonych w innych miastach Polski, które wynajmuje najemcom na potrzeby działalności handlowej lub usługowej.

Niniejszy wniosek dotyczy planowanego przez Wnioskodawcę wniesienia aportem Centrum Handlowego (dalej: „Transakcja” lub „aport”) do spółki (Y.) Spółka jest powiązana z Wnioskodawcą osobowo (te same osoby są udziałowcami oraz członkami zarządu). Na moment składania wniosku, Spółka:

-nie prowadzi i w przeszłości nie prowadziła działalności gospodarczej; Spółkę założono, żeby w przyszłości pełniła rolę spółki celowej dla konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego;

-nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny; przed datą Transakcji, Spółka zostanie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W wyniku Transakcji nastąpi powiększenie kapitału zakładowego Spółki, a nadwyżka ceny emisyjnej nowych udziałów nad wartość nominalną ((…)) zostanie przekazana na kapitał zapasowy.

Przedmiotem aportu nie będą należące do Wnioskodawcy lokale komercyjne, które nie wchodzą w skład Centrum Handlowego.

Po dacie Transakcji:

-lokale komercyjne, które nie będą przedmiotem aportu, nadal będą wynajmowane przez Wnioskodawcę najemcom na potrzeby działalności handlowej lub usługowej;

-powierzchnia Centrum Handlowego będzie wynajmowana przez Spółkę najemcom na potrzeby działalności handlowej lub usługowej; Spółka wstąpi w miejsce Wnioskodawcy - jako Wynajmujący - w umowy najmu powierzchni w Centrum Handlowym.

Celem Transakcji jest uzyskanie finansowania bankowego na rozbudowę Centrum Handlowego. Planowane wniesienie Centrum Handlowego aportem do Spółki, jest związane z wymogami banku, który oczekuje, że kredytobiorcą będzie spółka celowa dedykowana do prowadzenia Centrum Handlowego i jego rozbudowy, a nie spółka taka jak Wnioskodawca, która oprócz Centrum Handlowego jest właścicielem innych nieruchomości komercyjnych.

Przed datą Transakcji:

1)Zarząd Wnioskodawcy podejmie uchwałę o wyodrębnieniu Centrum Handlowego jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (dalej: „ZCP”). Uchwała Zarządu Wnioskodawcy będzie m.in. określać przypisanie do ZCP określonych:

-składników majątkowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, tj. Nieruchomość wraz z Centrum Handlowym;

-przychodów i kosztów Wnioskodawcy;

-rachunków bankowych Wnioskodawcy, wraz ze środkami pieniężnymi Wnioskodawcy zdeponowanymi na tych rachunkach bankowych.

2)Zostaną zawarte aneksy do umów z podmiotami świadczącymi usługi dla Wnioskodawcy w zakresie bieżącej działalności m.in. obsługa księgowa, doradztwo biznesowe (dalej: „Zleceniobiorcy”). Na podstawie aneksów nastąpi wyodrębnienie usług Zleceniobiorców świadczonych dla Centrum Handlowego oraz usług Zleceniobiorców świadczonych dla pozostałej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W aneksach będzie wskazane, że wraz z Transakcją, Spółka jako Zleceniodawca wstąpi w miejsce Wnioskodawcy do umów ze Zleceniobiorcami w zakresie usług świadczonych dla Centrum Handlowego.

Na datę składnia niniejszego wniosku o interpretację, Wnioskodawca prowadzi odrębną ewidencję dla potrzeb wewnętrznej księgowości Centrum Handlowego.

W ramach aportu Centrum Handlowego Wnioskodawca przeniesie na Spółkę:

-    prawo własności Nieruchomości obejmujące grunt z budynkiem wraz ze wszystkimi przynależnościami oraz budowlami znajdującymi się na tym gruncie, w tym Centrum Handlowe;

-    dokumentację prawną i techniczną związaną z Nieruchomością, w tym ewentualne przysługujące Wnioskodawcy roszczenia z tytułu wad wyżej wymienionych dokumentów;

-    decyzje administracyjne związane z Nieruchomością;

-    autorskie prawa majątkowe do projektów budowlanych budowy oraz przebudowy Centrum Handlowego;

-    roszczenia przysługujące Wnioskodawcy wobec firm, którym Wnioskodawca zlecił budowę Centrum Handlowego oraz wykonanie prac remontowych w Centrum Handlowym;

-    istniejące na dzień Transakcji umowy najmu lokali, powierzchni, urządzeń znajdujących się na Nieruchomości;

-    umowę z Administratorem na zarządzanie Nieruchomością;

-    umowy ze Zleceniobiorcami w zakresie usług świadczonych dla Centrum Handlowego;

-    umowy lub zobowiązania związane z Nieruchomością, takie jak umowy na sprzątanie, ochronę, zabezpieczenie przeciwpożarowe, telekomunikacyjne, pielęgnacji terenów zielonych, obsługi systemu parkingowego - Spółka wstąpi w te umowy lub zobowiązania w miejsce Wnioskodawcy, ze skutkiem zwalniającym dla Wnioskodawcy;

-    oznaczenie indywidualizujące Centrum Handlowe - (…);

-    należności i zobowiązania Wnioskodawcy związane z Centrum Handlowym;

-    prawa i obowiązki wynikające z wyodrębnionych umów rachunków bankowych Wnioskodawcy prowadzonych na potrzeby obsługi Centrum Handlowego, wraz ze środkami pieniężnymi Wnioskodawcy zdeponowanymi na tych rachunkach bankowych;

-    finansowanie (kredyty, pożyczki) zaciągnięte przez Wnioskodawcę w związku z Centrum Handlowym;

-    odrębne ewidencje dla potrzeb wewnętrznej księgowości Centrum Handlowego, bilans, rachunek zysków i strat prowadzone przez Wnioskodawcę dla Centrum Handlowego.

Spółka jako otrzymująca aportem Centrum Handlowe przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład Centrum Handlowego w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy jako podmiotu wnoszącego aportem Centrum Handlowe.

Założeniem Wnioskodawcy oraz Spółki jest kontynuowanie przez Spółkę opodatkowanej podatkiem VAT działalności w zakresie wynajmu/dzierżawy powierzchni w Centrum Handlowym na Nieruchomości prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę, przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem aportu, bez konieczności angażowania przez Spółkę innych składników majątku oraz bez angażowania innych środków finansowych, które nie są przedmiotem aportu oraz bez konieczności podejmowania przez Spółkę dodatkowych działań.

Przeprowadzenie Transakcji ma doprowadzić do uzyskania finansowania z banku na rozbudowę Centrum Handlowego. Założenia Transakcji wynikają z wymogów banku, który ma udzielić finansowania. Tym samym, wniesienie do Spółki aportem Centrum Handlowego zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Głównym lub jednym z głównych celów Transakcji nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 18 lipca 2025 r. na zadane w wezwaniu pytania udzielono odpowiedzi w następujący sposób:

1.Czy w wyniku planowanej transakcji wniesienia aportu w postaci Centrum Handlowego Zainteresowany przejmie zakład pracy lub jego część w rozumieniu art. 231 ustawy Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.)? Jeżeli nie/tak, to dlaczego?

ODP: W wyniku planowanej transakcji wniesienia aportu w postaci Centrum Handlowego, Zainteresowany przejmie część zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.)

W dacie składania niniejszego pisma, Wnioskodawca zatrudnia jedną pracownicę na podstawie umowy o pracę. Zakres obowiązków pracownicy obejmuje:

1)Pracę jako asystentka Zarządu Wnioskodawcy w zakresie bieżącego funkcjonowania Zarządu: obsługa biura Zarządu, organizacja spotkań i podróży służbowych, prowadzenie kalendarza, przygotowywanie dokumentów, obsługa korespondencji, zapewnienie sprawnego obiegu informacji, udział w przygotowywaniu raportów, zestawień i prezentacji.

2)Pracę związaną z komercyjną obsługą Centrum Handlowego: monitorowanie rynku i konkurencji, planowanie i realizacja kampanii reklamowych i eventów, budowanie wizerunku Centrum Handlowego jako miejsca atrakcyjnego dla klientów, dbanie o komunikacją wizualną w Centrum Handlowym (plakaty, monitory, banery), dbanie o dostosowywanie oferty Centrum Handlowego do zachowań konsumenckich i sezonowości, fakturowanie i rozliczanie najemców.

Przed planowaną transakcją wniesienia aportu w postaci Centrum Handlowego, Wnioskodawca podpisze z pracownicą:

a)aneks do obecnej umowy o pracę, na podstawie którego zakres obowiązków pracownicy będzie obejmował tylko pracę jako asystentka Zarządu Wnioskodawcy (pkt 1 powyżej);

b)nową umowę o pracę, na podstawie której zakres obowiązków pracownicy będzie obejmował pracę związaną z komercyjną obsługą Centrum Handlowego (pkt 2 powyżej).

Zakres obowiązków na podstawie dwóch umów o pracę będzie różny dla każdej z tych umów. Pracownica nie będzie wykonywać tych samych zadań na podstawie dwóch umów.

Każda umowa o pracę będzie odrębnie rozliczana, tj. będzie miała swoją część etatu, wynagrodzenie, czas pracy i zakres obowiązków.

Czas pracy łącznie z obydwu umów o pracę nie będzie naruszać przepisów Kodeksu pracy, np. limitów czasu pracy, prawa do odpoczynku itp.

Planowana transakcja wniesienia aportu w postaci Centrum Handlowego, nie spowoduje zmian stron umowy o pracę, na podstawie której zakres obowiązków pracownicy będzie obejmował pracę jako asystentka Zarządu Wnioskodawcy (pkt 1 powyżej).

W wyniku planowanej transakcji wniesienia aportu w postaci Centrum Handlowego, Zainteresowany jako pracodawca przejmie umowę o pracę z pracownicą, na podstawie której zakres obowiązków pracownicy będzie obejmował pracę związaną z komercyjną obsługą Centrum Handlowego (pkt 2 powyżej).

2.Czy składniki majątkowe i niemajątkowe, mające być przedmiotem transakcji, będą na moment aportu wyodrębnione na płaszczyźnie:

a)organizacyjnej, tj. czy będą miały swoje miejsce w strukturze organizacyjnej jako dział, wydział, oddział itp.? Jeżeli tak, to proszę opisać na czym to wyodrębnienie organizacyjne będzie polegało? Organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze;

-jeżeli nie to czy pomimo braku formalnego wyodrębnienia organizacyjnego w strukturach Wnioskodawcy był wyodrębniony u Niego w sposób faktyczny?

b)finansowej, tj. czy będą posiadały samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz czy na podstawie ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe będzie określenie wyniku finansowego?

c)funkcjonalnej, tj. czy będą stanowiły potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze?

ODP: Składniki majątkowe i niemajątkowe, mające być przedmiotem transakcji, będą na moment aportu wyodrębnione na płaszczyźnie:

a)Organizacyjnej. Nastąpi to na podstawie uchwały Zarządu Wnioskodawcy, podjętej przed datą Transakcji, o wyodrębnieniu Centrum Handlowego jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (dalej: „ZCP”). Uchwała Zarządu Wnioskodawcy będzie m.in. określać przypisanie do ZCP określonych:

-składników majątkowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, tj. Nieruchomość wraz z Centrum Handlowym;

-przychodów i kosztów Wnioskodawcy;

-rachunków bankowych Wnioskodawcy, wraz ze środkami pieniężnymi Wnioskodawcy zdeponowanymi na tych rachunkach bankowych.

Przed datą Transakcji, zostaną zawarte przez Wnioskodawcę aneksy do umów z podmiotami świadczącymi usługi dla Wnioskodawcy w zakresie bieżącej działalności m.in. obsługa księgowa, doradztwo biznesowe (dalej: „Zleceniobiorcy”). Na podstawie aneksów nastąpi wyodrębnienie usług Zleceniobiorców świadczonych dla Centrum Handlowego oraz usług Zleceniobiorców świadczonych dla pozostałej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W aneksach będzie wskazane, że wraz z Transakcją, Zainteresowany jako Zleceniodawca wstąpi w miejsce Wnioskodawcy do umów ze Zleceniobiorcami w zakresie usług świadczonych dla Centrum Handlowego.

b)Finansowej. Będą posiadały samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Ponadto na podstawie ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe będzie określenie wyniku finansowego.

c)Funkcjonalnej. Będą stanowiły potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Wszystkie składniki majątku Wnioskodawcy (materialne i niematerialne), przypisane do ZCP, oraz zobowiązania, będą pozostawać w ścisłym funkcjonalnym związku służąc prowadzeniu odrębnej działalności gospodarczej przypisanej do Centrum Handlowego.

3.Czy w zakresie składników majątkowych przenoszonego aportem Centrum Handlowego znajdują się również:

-prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finasowania i jest stroną takich umów;

-umowy zarządzania aktywami.

Jeżeli tak, to czy zostaną również przeniesione w ramach aportu do spółki (Y.)? Jeżeli nie, to z jakiego powodu?

ODP: W zakresie składników majątkowych przenoszonego aportem Centrum Handlowego znajdują się również:

-    Prawa i obowiązki z umowy kredytowej, na podstawie której bank udzielił Wnioskodawcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację oraz przebudowę Centrum Handlowego. Przed planowaną transakcją, Wnioskodawca wystąpi do banku o zgodę na przeniesienie na Zainteresowanego - w ramach aportu Centrum Handlowego - praw i obowiązki z umowy kredytowej wskazanej w poprzednim zdaniu.

-    Umowa o zarządzanie aktywami, tj. umowa, którą Wnioskodawca zawarł z zewnętrznym podmiotem gospodarczym (dalej: „Administrator”), na prowadzenie przez Administratora stałej obsługa administracyjnej Centrum Handlowego oraz stałego zarządzania Nieruchomością. W wyniku planowanej transakcji wniesienia aportu w postaci Centrum Handlowego, Zainteresowany jako Zleceniodawca wstąpi w miejsce Wnioskodawcy do umowy z Administratorem na prowadzenie przez Administratora stałej obsługa administracyjnej Centrum Handlowego oraz stałego zarządzania Nieruchomością.

Pytania

1.Czy planowana Transakcja będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

2.W przypadku, w którym odpowiedź na pytanie 1 będzie pozytywna, (tj. planowana Transakcja będzie wyłączona z opodatkowania VAT) - czy Wnioskodawca lub Zainteresowany, będą zobowiązani do korekty podatku naliczonego odliczonego przez Wnioskodawcę w związku wydatkami dotyczącymi Centrum Handlowego oraz Nieruchomości? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

1.Planowana Transakcja będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

2.Wnioskodawca oraz Zainteresowany nie będą zobowiązani do korekty podatku naliczonego odliczonego przez Wnioskodawcę w związku wydatkami dotyczącymi Centrum Handlowego oraz Nieruchomości.

Ad. 1

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania są czynności wymienione w art. 6 pkt 1 ustawy VAT, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pod pojęciem „transakcji zbycia” należy rozumieć dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT, gdzie zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczami jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Dla celów podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 27e ustawy VAT, zdefiniowano pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP), pod którym to pojęciem rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powołanej normy prawnej wynika, że ZCP musi stanowić całość pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa i posiada cechę zorganizowania w prowadzonej działalności dotyczącą określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe oznacza, że przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP.

Jako wyodrębnienie funkcjonalne przyjęło się rozumieć przeznaczenie ZCP, jako zbioru elementów niezbędnego do samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych. Oznacza to, że ZCP musi posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania, jako samodzielny podmiot gospodarczy. W konsekwencji, składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. W wyroku z 28.01.2019 r., sygn. akt I FSK 293/17, NSA sformułował tezę, zgodnie z którą: „Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego powinno być możliwym oddzielenie finansów przedsiębiorstw od finansów jego zorganizowanej części”.

W prawomocnym wyroku z 05.06.2018 r., sygn. akt I SA/Gd 55/18 WSA w Gdańsku stwierdził: „Okoliczność, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy zespół składników majątkowych zdolny do prowadzenia niezależnej (samodzielnej) działalności gospodarczej należy rozumieć w ten sposób, że w kształcie, w jakim zespół ten jest zbywany, może on wykonywać określone zadania gospodarcze. Innymi słowy, realizacja określonych zadań gospodarczych możliwa jest z wykorzystaniem tego określonego zespołu składników majątkowych, nie zaś dopiero w połączeniu z innymi składnikami majątkowymi, czy też dopiero w połączeniu z przedsiębiorstwem nabywcy. Zawarte w art. 2 pkt 27e u.p.t.u. pojęcie: „finansowego wyodrębnienia w istniejącym przedsiębiorstwie”, należy rozumieć jako obiektywne istnienie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z określonymi składnikami majątku, a nie, istnieniem finansowego wyodrębnienia - dokonanego formalnie przez prowadzącego przedsiębiorstwo”.

Ze stanowiskiem sądów administracyjnych koreluje stanowisko Ministerstwa Finansów wyrażone w objaśnieniach podatkowych z 11.12.2018 r. dotyczących opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych. W objaśnieniach wskazano okoliczności, na jakie powinien zwracać uwagę podatnik dokonujący dostawy nieruchomości komercyjnych. Ministerstwo wskazało dwie istotne okoliczności mające wpływ na kwalifikację transakcji, jako dostawy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części tj.:

a) możliwość kontynuowania przez nabywcę działalności w oparciu o nabywane składniki, co oznacza, że nabyty zespół składników zawiera wszystkie niezbędne do tego elementy i nie zachodzi potrzeba:

-    angażowania dodatkowych składników niebędących przedmiotem transakcji;

-    podejmowania dodatkowych działań faktycznych i prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w związku z przejętymi składnikami (do takich działań nie zalicza się zawierania przez nabywcę umów na dostarczanie mediów, które co do zasady nie są przenoszone w ramach transakcji),

b) zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności przy pomocy nabytych składników.

Łączne spełnienie powyższych warunków na moment transakcji powoduje, że dana transakcja będzie stanowić dostawę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Ministerstwo wskazało takie elementy transakcji, których uwzględnienie w transakcji pozostaje bez wpływu na jej klasyfikację tj. jako podlegającą regulacjom ustawy o VAT lub pozostającą poza jej zakresem. Są to elementy przydatne do wykorzystywania nieruchomości zgodnie z przeznaczeniem i utrzymywania jej w niepogorszonym stanie niezależnie od zamiaru dalszego jej wykorzystywania np.:

-    ruchomości stanowiące wyposażenie budynku,

-    prawa z zabezpieczeń prawidłowego wykonania obowiązków wynikających z umów najmu ustanowionych przez najemców (np. prawa z gwarancji bankowych, depozytów, deklaracji o dobrowolnym poddaniu się egzekucji),

-    prawa z gwarancji należytego wykonania prac budowlanych,

-    prawa i obowiązki wynikające z umów serwisowych (tzw. facility management agreement),

-    prawa autorskie (np. na zastrzeżone znaki towarowe),

-    prawa z licencji do oprogramowania wykorzystywanego do obsługi nieruchomości,

-    prawa do domen internetowych dotyczących nieruchomości,

-    dokumentacja techniczna dotycząca budynku,

-    dokumentacja prawna dotycząca budynku - np. kopie umów, decyzji administracyjnych.

Z opisu „stanu przyszłego” wynika, że wszystkie elementy wskazane w objaśnieniach podatkowych Ministerstwa z 11.12.2018 r. zostaną spełnione. W szczególności spełnione zostaną podstawowe warunki pozwalające na uznanie Transakcji zbycia Centrum Handlowego, jako ZCP, tj.:

-    Spółka jako nabywca będzie miała możliwość kontynuowania działalności w oparciu o składniki wchodzące w Centrum Handlowego w związku z czym nie będzie musiała angażować dodatkowych składników niebędących przedmiotem Transakcji, ani nie będzie musiał podejmować dodatkowych działań faktycznych i prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej,

-    Spółka jako nabywca ma zamiar kontynuowania działalności przy pomocy nabytych składników, o czym świadczą cele jakie przyświecają stronom transakcji tj. doprowadzenie do sytuacji, w której zgodnie z wymogami banku udzielającego kredytu, kredytobiorcą będzie spółka celowa dedykowana do prowadzenia Centrum Handlowego i jego rozbudowy.

Ad. 2

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary/usługi są wykorzystane do działalności opodatkowanej. Stanowi o tym art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W sytuacji, gdy już po złożeniu rozliczenia zmieniły się okoliczności mające wpływ na odliczenie całości lub części podatku naliczonego, powstaje konieczność dokonania jego korekty.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy o VAT:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-8 ustawy o VAT regulują zasady dokonywania korekty, o której mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT:

W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Tym samym, w sytuacji gdy przedmiotem dostawy jest przedsiębiorstwo lub ZCP, to obowiązek korekty podatku naliczonego spoczywa na nabywcy, będącym następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikając z art. 91 ust. 1-8 ustawy VAT, obowiązki swojego poprzednika.

W omawianym stanie faktycznym przepis art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie znajdzie jednak zastosowania. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że założeniem Wnioskodawcy oraz Spółki jest kontynuowanie przez Spółkę opodatkowanej podatkiem VAT działalności w zakresie wynajmu/dzierżawy powierzchni w Centrum Handlowym na Nieruchomości prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę. Po dacie Transakcji nie zmienią się zasady wykorzystania Centrum Handlowego. Spółka jako nabywca ZCP, nadal będzie wykorzystywała wniesione ZCP do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 budzi kwestia ustalenia, czy planowana Transakcja będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jednocześnie przepis art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

W wyroku z 11 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 79/17, który choć dotyczył ustaleń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, NSA przedstawił wskazówki, co należy rozumieć jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Należy zaznaczyć, że definicja tego pojęcia jest identyczna w dwóch podatkach (podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych). I tak:

1)w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze;

2)wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, w którym stwierdził, że:

„(…) Celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.”

Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.

Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już w Spółce Wnioskodawcy zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po wydzieleniu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez przejmującego w oparciu o przejęte składniki.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Centrum Handlowe stanowić będą odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ składniki majątkowe składające się na Centrum Handlowe będą odznaczały się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

W opisie wniosku oraz jego uzupełnieniu Zainteresowani wskazali, że Wnioskodawca planuje wniesienie aportem składników majątkowych składających się na Centrum Handlowe do Spółki tj. do Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

W ramach aportu Centrum Handlowego Wnioskodawca przeniesie na Spółkę:

-    prawo własności Nieruchomości obejmujące grunt z budynkiem wraz ze wszystkimi przynależnościami oraz budowlami znajdującymi się na tym gruncie, w tym Centrum Handlowe;

-    dokumentację prawną i techniczną związaną z Nieruchomością, w tym ewentualne przysługujące Wnioskodawcy roszczenia z tytułu wad wyżej wymienionych dokumentów;

-    decyzje administracyjne związane z Nieruchomością;

-    autorskie prawa majątkowe do projektów budowlanych budowy oraz przebudowy Centrum Handlowego;

-    roszczenia przysługujące Wnioskodawcy wobec firm, którym Wnioskodawca zlecił budowę Centrum Handlowego oraz wykonanie prac remontowych w Centrum Handlowym;

-    istniejące na dzień Transakcji umowy najmu lokali, powierzchni, urządzeń znajdujących się na Nieruchomości;

-    umowę z Administratorem na zarządzanie Nieruchomością;

-    umowy ze Zleceniobiorcami w zakresie usług świadczonych dla Centrum Handlowego;

-    umowy lub zobowiązania związane z Nieruchomością, takie jak umowy na sprzątanie, ochronę, zabezpieczenie przeciwpożarowe, telekomunikacyjne, pielęgnacji terenów zielonych, obsługi systemu parkingowego - Spółka wstąpi w te umowy lub zobowiązania w miejsce Wnioskodawcy, ze skutkiem zwalniającym dla Wnioskodawcy;

-    oznaczenie indywidualizujące Centrum Handlowe – (…);

-    należności i zobowiązania Wnioskodawcy związane z Centrum Handlowym;

-    prawa i obowiązki wynikające z wyodrębnionych umów rachunków bankowych Wnioskodawcy prowadzonych na potrzeby obsługi Centrum Handlowego, wraz ze środkami pieniężnymi Wnioskodawcy zdeponowanymi na tych rachunkach bankowych;

-    finansowanie (kredyty, pożyczki) zaciągnięte przez Wnioskodawcę w związku z Centrum Handlowym;

-    odrębne ewidencje dla potrzeb wewnętrznej księgowości Centrum Handlowego, bilans, rachunek zysków i strat prowadzone przez Wnioskodawcę dla Centrum Handlowego,

-    prawa i obowiązki z umowy kredytowej, na podstawie której bank udzielił Wnioskodawcy finansowanie dłużne na realizację, nabycie, modernizację oraz przebudowę Centrum Handlowego. Przed planowaną transakcją, Wnioskodawca wystąpi do banku o zgodę na przeniesienie na Zainteresowanego - w ramach aportu Centrum Handlowego - praw i obowiązki z umowy kredytowej wskazanej w poprzednim zdaniu,

-    umowa o zarządzanie aktywami tj. umowa, którą Wnioskodawca zawarł z zewnętrznym podmiotem gospodarczym, na prowadzenie przez Administratora stałej obsługa administracyjnej Centrum Handlowego oraz stałego zarządzania Nieruchomością. W wyniku planowanej transakcji wniesienia aportu w postaci Centrum Handlowego, Zainteresowany jako Zleceniodawca wstąpi w miejsce Wnioskodawcy do umowy z Administratorem na prowadzenie przez Administratora stałej obsługa administracyjnej Centrum Handlowego oraz stałego zarządzania Nieruchomością,

-    część zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy Kodeks pracy.

Ponadto składniki majątkowe i niemajątkowe, mające być przedmiotem transakcji, będą na moment aportu wyodrębnione na płaszczyźnie:

a)Organizacyjnej. Nastąpi to na podstawie uchwały Zarządu Wnioskodawcy, podjętej przed datą Transakcji, o wyodrębnieniu Centrum Handlowego jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Uchwała Zarządu Wnioskodawcy będzie m.in. określać przypisanie do ZCP określonych:

-składników majątkowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, tj. Nieruchomość wraz z Centrum Handlowym;

-przychodów i kosztów Wnioskodawcy;

-rachunków bankowych Wnioskodawcy, wraz ze środkami pieniężnymi Wnioskodawcy zdeponowanymi na tych rachunkach bankowych.

Przed datą Transakcji, zostaną zawarte przez Wnioskodawcę aneksy do umów z podmiotami świadczącymi usługi dla Wnioskodawcy w zakresie bieżącej działalności m.in. obsługa księgowa, doradztwo biznesowe. Na podstawie aneksów nastąpi wyodrębnienie usług Zleceniobiorców świadczonych dla Centrum Handlowego oraz usług Zleceniobiorców świadczonych dla pozostałej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W aneksach będzie wskazane, że wraz z Transakcją, Zainteresowany jako Zleceniodawca wstąpi w miejsce Wnioskodawcy do umów ze Zleceniobiorcami w zakresie usług świadczonych dla Centrum Handlowego.

b)Finansowej. Będą posiadały samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Ponadto na podstawie ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe będzie określenie wyniku finansowego.

c)Funkcjonalnej. Będą stanowiły potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Wszystkie składniki majątku Wnioskodawcy (materialne i niematerialne), przypisane do ZCP, oraz zobowiązania, będą pozostawać w ścisłym funkcjonalnym związku służąc prowadzeniu odrębnej działalności gospodarczej przypisanej do Centrum Handlowego.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy wniesionym aportem, Zainteresowany zostanie wyposażony w składniki wymagane do kontynuowania działalności gospodarczej wykonywanej dotychczas przez Wnioskodawcę i nie będzie musiał podjąć dodatkowych działań związanych z tym aportem.

Zatem, analizowany opis zdarzenia przyszłego w kontekście przywołanych przepisów wskazuje, że zostaną spełnione wszystkie wskazane powyżej przesłanki świadczące o wyodrębnieniu organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym Centrum Handlowego.

W konsekwencji, uznać należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Centrum Handlowe będący przedmiotem aportu przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego, stanowić będzie w chwili aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy i w związku z tym aport składników majątkowych, stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług pytanie oznaczone we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, z uwagi na potwierdzenie, że wniesiony przez Państwa do Zainteresowanego aport składników majątkowych będzie stanowić ZCP, Państwa wątpliwością było ustalenie, czy Wnioskodawca lub Zainteresowany, będą zobowiązani do korekty podatku naliczonego odliczonego przez Wnioskodawcę w związku wydatkami dotyczącymi Centrum Handlowego oraz Nieruchomości.

Odnosząc się do kwestii zastosowania w stosunku do Spółki Przejmującej art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, co również jest przedmiotem pytania nr 2, należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przedstawionych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 91 ustawy, który określa zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiot zobowiązany do dokonania korekty.

Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy o VAT:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Przepisy art. 91 ust. 2-8 ustawy regulują zasady dokonywania korekty, o której mowa w ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 91 ust. 9 ustawy:

W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, pozostaje bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane przez zbywcę na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z zakupami, które służyły jemu do wykonania czynności opodatkowanych w zbywanym przedsiębiorstwie lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z przywołanych wyżej przepisów art. 86 i 91 ustawy o VAT wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.

W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w art. 91 ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Konsekwencją takiej konstrukcji jest realizacja możliwości stworzonej przez art. 19 Dyrektywy 2006/112, stanowiącej, że nabywca przedsiębiorstwa jest następcą prawnym (w odniesieniu do rozliczeń podatku VAT) zbywcy. Konstrukcja ta wprowadza zasadę sukcesji nabywcy przedsiębiorstwa w zakresie podatku VAT po podmiocie, który wcześniej zbył przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Skutkiem tego następstwa jest przeniesienie na nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa zasad dotyczących opodatkowania VAT, na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podsumowując, analiza przedstawionego zdarzenia oraz treści powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że skoro – jak wyjaśniono w niniejszej interpretacji – wyodrębnione przez Wnioskodawcę składniki majątkowe składające się na Centrum Handlowego, które w ramach aportu zostaną przeniesione do Spółki, będą stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, to zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, czynność ta wyłączona będzie spod działania ustawy, tj. będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, skoro przedmiotem dostawy będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, to zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy obowiązek ewentualnego dokonania korekty ciąży na Państwu czyli Spółce do której wnoszony jest aport.

Podsumowując, w stosunku do Spółki Przejmującej znajdzie zastosowanie art. 91 ust. 9 ustawy.

Jednakże, w przedmiotowej sytuacji, gdy Wnioskodawca prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i nie był zobowiązany do dokonywania korekt, o których mowa w cyt. art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, to również nabywca przedsiębiorstwa (Spółka), prowadząc wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, nie będzie zobowiązany do dokonywania korekty podatku naliczonego, stosownie do postanowień art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług pytanie oznaczone we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny Państwa stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.