Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Biletów do Miejsc rozrywki w Polsce oraz w przypadku nabycia Biletów na organizowane wydarzenia w Polsce

oraz nieprawidłowe w zakresie

  • prawa Spółki do odliczenia podatku VAT (w polskiej deklaracji) z tytułu nabycia Biletów na organizowane wydarzenia, które odbywać się będą poza Polską.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, z tytułu nabycia od Partnerów Biletów w ramach planowanej przez Państwa współpracy w oparciu o umowy nominalne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Spółka z o.o. (Spółka, Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

W ramach prowadzonej działalności Spółka planuje prowadzić sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne oraz sprzedaż biletów do miejsc rozrywki (wystawy, parki trampolin, sale zabaw itp.) (dalej łącznie: Bilety). W przypadku sprzedaży biletów do miejsc rozrywki nabywcy będą mogli również nabyć określone dodatkowe produkty lub usługi (np. koszulki, kubki, napoje, rezerwację loży lub innego pomieszczenia w danym miejscu rozrywki, usługi w postaci organizacji urodzin lub innego okolicznościowego wydarzenia).

Wyżej wymienione dodatkowe produkty lub usługi stanowić będą świadczenia pomocnicze do usług wejścia do miejsc rozrywki (a tym samym stanowić część świadczonej usługi wejścia do miejsca rozrywki w ramach Biletu) bądź stanowić będą odrębne świadczenia. Kwestia oceny czy dodatkowe towary i usługi stanowią łącznie z Biletami świadczenie kompleksowe nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Dystrybucja Biletów przez Spółkę realizowana będzie w kanale internetowym poprzez aplikację mobilną i poprzez serwis internetowy Spółki (dalej łącznie: Platforma) oraz portal biletowy spółki z grupy, do której należy Wnioskodawca (dalej: Portal biletowy, dalej łącznie: System Spółki), jak również w ramach sprzedaży stacjonarnej.

Organizowane wydarzenia, na które Bilety będzie sprzedawać Spółka, mogą odbywać się w Polsce i za granicą. Miejsca rozrywki, do wstępu do których będą uprawniać Bilety, będą znajdować się w Polsce. Nabywcami Biletów mogą być zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i podmioty prowadzące taką działalność (dalej: Odbiorcy).

Sprzedaż Biletów w zakresie w jakim jest objęta niniejszym wnioskiem będzie realizowana przez Spółkę we współpracy z partnerami biznesowymi (dalej: Partnerzy). Partnerami będą podmioty będące podatnikami VAT w Polsce lub za granicą, które organizować będą wydarzenia (np. koncerty) lub ofertować wstęp do określonych miejsc rozrywki.

W zakresie współpracy Spółki z Partnerami na podstawie umów nominalnych Wnioskodawca będzie nabywać od Partnerów Bilety na organizowane wydarzenia lub do określonych miejsc rozrywki, a następnie będzie dokonywać ich odsprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek przy pomocy Systemu Spółki. Sprzedaż Biletów może być realizowana również w ramach sprzedaży stacjonarnej z wykorzystaniem powierzonych Partnerowi przez Spółkę kas rejestrujących należących do Spółki - gdzie sprzedaż usług rejestrowana będzie właśnie na tych kasach rejestrujących należących do Spółki.

W ramach współpracy ze Spółką Partnerzy otrzymywać będą dedykowane konto na Platformie, gdzie dokonywać będą zgłoszeń wydarzeń w Systemie Spółki. W ten sposób Partnerzy przekazywać będą Spółce wszelkie niezbędne informacje dotyczące organizowanych wydarzeń lub miejsc rozrywki, których będą dotyczyć Bilety oferowane Spółce - w tym w szczególności określa cenę maksymalną po jakiej Spółka będzie mogła sprzedać Bilety, liczbę dostępnych Biletów i stawkę VAT stosowaną przy sprzedaży Biletów.

Spółka akceptując wydarzenia organizowane przez Partnerów lub miejsca rozrywki udostępniane przez Partnerów warunkowo zaakceptuje ofertę w stosunku do poszczególnych jednostkowych Biletów, przy czym warunkiem zawieszającym ostateczną akceptację oferty (i zakup Biletów przez Spółkę) będzie złożenie przez Odbiorcę zamówienia w Systemie Spółki i zaksięgowanie płatności dotyczącej danego zamówienia przez Spółkę. Tym samym Spółka nie będzie nabywać i nie będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz Partnerów za Bilety, które nie zostaną sprzedane/rozdystrybuowane Odbiorcom. Spółka każdorazowo będzie nabywać Bilet od Partnerów po złożeniu zamówienia przez Odbiorcę. Powyższe ma zastosowanie zarówno w przypadku sprzedaży Biletów w kanale internetowym poprzez System Spółki, jak i w przypadku sprzedaży stacjonarnej.

W przypadku nabycia Biletu przez Spółkę od Partnera w celu dalszej odsprzedaży Bilet taki będzie nabywany za cenę maksymalną określoną wcześniej przez Partnera, z uwzględnieniem upustu obliczanego według przyjętej przez strony taryfy, zależnej od liczby innych dystrybutorów danych Biletów. Podstawę do obliczenia kwoty upustu będzie stanowić cena brutto (netto + VAT) każdego pojedynczego Biletu sprzedanego przez Spółkę.

Spółka sprzedając Bilety do Odbiorców będzie doliczać opłatę serwisową związaną ze sprzedażą Biletów. Spółka będzie odprowadzać VAT należny z tytułu sprzedaży Biletów na rzecz Odbiorców. Dokumenty dotyczące sprzedaży Biletów udostępniane przez Spółkę na rzecz Odbiorców (np. rachunki lub faktury VAT w przypadku sprzedaży do Odbiorców będących podatnikami) wskazywać będą Spółkę jako usługodawcę i nie będą zawierały danych Partnera jako podmiotu świadczącego usługi.

Odbiorcy będą dokonywać Płatności za Bilety na rzecz Spółki po przekierowaniu z Platformy/Portalu Biletowego na stronę operatora płatności, z którym współpracuje Spółka. Partnerzy nie będą zaangażowani w proces płatności ani obsługi zamówień.

Sprzedaż Biletów na rzecz Odbiorców poprzez System Spółki będzie odbywać się zgodnie z zasadami określonymi w regulaminach Spółki (dalej: Regulaminy). Składając zamówienie na zakup Biletu od Spółki, Odbiorca każdorazowo będzie dokonywać akceptacji Regulaminu dotyczącego danej usługi. W ramach modelu sprzedaży będącego przedmiotem wniosku sprzedawcą, tj. stroną umowy sprzedaży zawartej z danym Odbiorcą każdorazowo będzie Spółka. Złożenie przez Odbiorcę zamówienia oraz jego opłacenie będzie oznaczać złożenie przez Odbiorcę oferty zawarcia umowy sprzedaży Biletów ze Spółką. Umowa sprzedaży zostanie zawarta z chwilą wysłania przez Spółkę potwierdzenia zakupu Biletów przez Odbiorcę (w formie elektronicznej - przy sprzedaży przez System Spółki) lub z chwilą wydania Biletu oraz dowodu zakupu (w formie papierowej - przy sprzedaży stacjonarnej), które to Bilety nabyte zostaną wcześniej przez Spółkę od Partnera. Bilety dostarczane będą na rzecz Odbiorcy przez Spółkę w formie elektronicznej (przy Sprzedaży przez System Spółki) lub w formie papierowej (przy sprzedaży stacjonarnej).

Zgodnie z zapisami Regulaminów, w przypadku odwołania wydarzenia, do wstępu na które uprawniały nabyte w ramach opisanego modelu sprzedaży (model nominalny) przez Odbiorców Bilety, Odbiorcy będą mogli zwrócić się do Spółki o zwrot środków za Bilety oraz za opłaty serwisowe. Jednocześnie w sytuacji odwołania wydarzenia przez Partnera, na podstawie zawartej przez Wnioskodawcę umowy nominalnej z Partnerem, Partner powinien ponosić odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z odwołaniem lub przerwaniem Wydarzenia, zmianą miejsca lub terminu Wydarzenia oraz odmową wstępu Odbiorcom na Wydarzenie.

W ramach współpracy Spółki z Partnerami możliwe będzie również świadczenie innych usług (np. pozycjonowanie wydarzenia na Platformie), dla których strony ustalą odrębne wynagrodzenie. Opodatkowanie innych usług nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Sprzedaż Biletów przez Partnerów na rzecz Spółki zostanie udokumentowana fakturami. Zależnie od miejsca organizacji wydarzenia i miejsca siedziby działalności gospodarczej Partnera, wystawione przez Partnerów faktury mogą:

(i) zawierać kwoty podatku od towarów i usług lub

(ii) mogą takiego podatku nie zawierać - to w sytuacji, w której to spółka powinna rozliczyć podatek w Polsce zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że rozważa także sprzedaż Biletów w innych modelach współpracy z kontrahentami, niemniej pozostają one poza zakresem niniejszego wniosku.

Pytanie

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia od Partnerów Biletów w ramach planowanej przez Spółkę współpracy w oparciu o umowy nominalne?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia od Partnerów Biletów w ramach planowanej przez Spółkę współpracy w oparciu o umowy nominalne.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie definicji z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług rozumie się jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Mając na uwadze okoliczności wskazane w stanie faktycznym, w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż Biletów spełnia definicję świadczenia usług z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Bilety są bowiem wyrazem sprzedaży prawa wstępu na organizowane przez Partnerów wydarzenia lub do miejsc rozrywki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyłączenia od odliczenia podatku VAT naliczonego zawarto w art. 88 ustawy o VAT - w tym m.in. brak prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych z wyjątkami lub z tytułu transakcji udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podmioty nieistniejące.

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, jeżeli spełnione są określone warunki:

i.odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz,

ii.towary i usługi, z tytułu nabycia których VAT został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

iii.nie występują przesłanki negatywne uniemożliwiające realizację prawa do odliczenia zgodnie z art. 88 ustawy o VAT.

Nie ulega wątpliwościom, że w badanym stanie faktycznym spełnione jest pierwszy z ww. warunków, gdyż Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie drugiego z ww. warunków, w celu potwierdzenia prawa Spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia od Partnera Biletów w ramach planowanego przez Spółkę Modelu nominalnego, należy ocenić czy nabyte Bilety będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z przyjętą linią interpretacyjną, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje, gdy nabywane towary/usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub służą do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy. Związek pośredni ma natomiast miejsce, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji konieczne jest zaistnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu i wskazanie sposobu, w jaki dane towary/usługi przyczyniają się do generowania przez dany podmiot obrotów.

W ocenie Wnioskodawcy, w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku występuje związek bezpośredni pomiędzy nabyciem Biletów a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę, w szczególności ze względu na fakt, że nabyte Bilety będą przez Spółkę dalej sprzedawane Odbiorcom.

W tym miejscu Wnioskodawca chciałby odnieść się do treści art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, zgodnie z którym podmiot świadczący usługę, którą nabył wcześniej we własnym imieniu, powinien być traktowany najpierw jako jej usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi.

Spółka podkreśla, że nabywając od Partnerów Bilety w ramach planowanej współpracy będzie występować w imieniu własnym, na co wskazują planowane ustalenia z Partnerami i organizacja procesu sprzedaży Biletów na rzecz Odbiorców. W konsekwencji należy uznać, że Spółka będzie świadczyć na rzecz Odbiorców usługi wstępu na wydarzenia lub do miejsc rozrywki. Sprzedawane przez Spółkę Bilety będą bowiem wyrazem sprzedaży przez Spółkę prawa wstępu na organizowane przez Partnerów wydarzenia lub do miejsc rozrywki.

W ocenie Wnioskodawcy, zasadnym jest odniesienie cytowanych przepisów wprost do planowanego przebiegu transakcji dokonywanych w ramach opisanej współpracy oraz ustaleń pomiędzy Partnerami i Spółką. Zgodnie z przedstawionymi okolicznościami, transakcja będzie przebiegać następująco:

1.Spółka zawrze z Partnerem umowę nominalną, zgodnie z którą nabędzie od Partnera Bilety, a następnie dokona ich odsprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek przy pomocy Platformy, Portalu biletowego oraz innych kanałów własnych;

2.Partner dokona zgłoszenia wydarzenia/miejsca rozrywki w Systemie Spółki, wskazując niezbędne informacje dotyczące Biletów, które będą oferowane przez Spółkę Odbiorcom;

3.Spółka warunkowo zaakceptuje ofertę w stosunku do poszczególnych jednostkowych Biletów. Warunkiem zawieszającym będzie złożenie przez Odbiorcę zamówienia i zaksięgowanie płatności dotyczącej danego zamówienia przez Spółkę;

4.Spółka dokona sprzedaży Biletu na rzecz Odbiorcy za pośrednictwem Systemu Spółki lub stacjonarnie. Partner nie będzie zaangażowany w proces płatności ani obsługi zamówienia.

Ponadto należy podkreślić, że Odbiorcy będą dokonywać płatności na rzecz Spółki, a Spółka będzie dokumentować dokonaną sprzedaż Biletów na rzecz Odbiorcy przy pomocy faktur oraz dokonywać będą fiskalizacji sprzedaży (przy sprzedaży stacjonarnej). Dokumenty wystawiane przez Spółkę na rzecz Odbiorców nie będą zawierały danych Partnera jako podmiotu świadczącego usługi w ramach zakupionego Biletu.

Co więcej, w przypadku odwołania wydarzenia, do wstępu na które będzie uprawniał nabyty przez Odbiorcę Bilet, w przypadku opisanego modelu nominalnego Odbiorca będzie mógł zwrócić się właśnie do Spółki o zwrot środków za Bilet oraz za opłatę serwisową. Odpowiedzialność wobec Odbiorcy ponosić więc będzie Spółka jako sprzedawca Biletu. Powyższego nie zmieni fakt zawarcia w umowie między Wnioskodawcą a Partnerem zapisu, zgodnie z którym Partner powinien ponosić odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z odwołaniem lub przerwaniem Wydarzenia, zmianą miejsca lub terminu Wydarzenia, odmową wstępu Odbiorcy na Wydarzenie. Partner będzie ponosić wobec Spółki odpowiedzialność za należyte wykonanie świadczonej usługi, z której ostatecznie skorzysta Odbiorca. Ponadto, Spółka występując jako sprzedawca Biletu będzie ponosić odpowiedzialność wobec Odbiorcy także w świetle innych przepisów prawa, w tym np. dotyczących ochrony praw konsumenta.

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle opisanych okoliczności należy uznać, że sprzedając na rzecz Odbiorców nabyte od Partnerów Bilety w ramach opisanego we wniosku modelu współpracy Spółka będzie działać we własnym imieniu. W związku z powyższym, na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT uznać należy, że Spółka sama otrzyma i wyświadczy usługi w ramach sprzedaży Biletów.

W związku z powyższym warunek dotyczący wykorzystania do wykonywania czynności opodatkowanych towarów i usług, z tytułu nabycia których VAT został naliczony, w ocenie Wnioskodawcy będzie spełniony w odniesieniu do nabytych Biletów. Zachodzący w tym przypadku związek z dokonywanymi czynnościami opodatkowanymi (sprzedażą Biletów na rzecz Odbiorców) należy uznać za bezpośredni, gdyż nabyte przez Spółkę od Partnerów Bilety przeznaczone będą do dalszej odsprzedaży.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy: 

Przez terytorium kraju - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej - rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…)

Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego - rozumie terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3;

Stosownie do art. 2 ust. 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…)

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)usługobiorcą jest:

- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

- w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy. Jednocześnie, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia usługi nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego musi znajdować się na terytorium Polski.

W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku świadczenia usług miejsce świadczenia decyduje o tym, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Według art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Ponadto należy wskazać, że od ogólnej zasady zawartej w art. 28b ust. 1 ustawy ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług - ściśle określonych w przepisach ustawy - ustala się w sposób szczególny.

I tak, w myśl art. 28g ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, w przypadku gdy obecność na nich nie jest wirtualna, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

 Zgodnie z art. 28g ust. 2 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Należy wskazać, że ustawą z 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1721), która weszła w życie 1 stycznia 2025 r. dodano m.in. w art. 28 ustęp 3 o brzmieniu:

W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 2, dotyczą działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym podmiot niebędący podatnikiem, na rzecz którego są świadczone te usługi, posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z powyższych przepisów wynika, że w odniesieniu do usług czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce jest odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym w przypadku transakcji międzynarodowych świadczenie usług podlega opodatkowaniu w Polsce jedynie wówczas gdy miejscem ich świadczenia zgodnie z art. 28b ustawy i następnymi jest Polska. Podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT należnego jest świadczący usługę, a w niektórych przypadkach, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabywca usługi.

W sytuacji gdy miejscem opodatkowania danej usługi jest Polska i świadczącym usługę jest czynny zarejestrowany w Polsce podatnik podatku VAT to on wystawia fakturę zgodnie z przepisami polskiej ustawy wykazując na niej polski podatek VAT lub stosując zwolnienie na podstawie obowiązujących w Polsce przepisów. W przypadku natomiast gdy miejscem opodatkowania danej usługi jest Polska, nabywcą usługi jest polski podatnik podatku VAT a świadczącym usługę jest podmiot nieposiadający w Polsce swojej siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wówczas to polski nabywca rozlicza podatek VAT z danej transakcji jako tzw. import usług. W takiej sytuacji faktura jest wystawiana przez zagranicznego podatnika zgodnie z obowiązującymi w jego kraju przepisami i nie zawiera kwoty podatku VAT. To polski nabywca jest zobowiązany do wykazania w JPK_VAT podatku należnego. Ma to miejsce wyłącznie kiedy miejscem świadczenia usługi jest Polska.

Prawidłowe dokumentowanie transakcji ma istotne znaczenie ze względu na prawo do odliczenia podatku VAT przez nabywcę usługi. Prawo do odliczenia jest bowiem uzależnione nie tylko od wykorzystywania nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych ale także od posiadania faktury z wykazanym polskim podatkiem VAT. Przy czym nie ma znaczenia, że polski nabywca będzie wykorzystywał nabyte towary i usługi do czynności opodatkowanych na terytorium Polski czy opodatkowanych na terenie innego niż Polska kraju. Wynika to z poniższych przepisów ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, innych niż te, do których stosuje się zwolnienie, o którym mowa w art. 113b ust. 1, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,

d)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.

Z wniosku wynika, że są Państwo podmiotem z siedzibą w Polsce, czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności planują Państwo prowadzić sprzedaż dwóch rodzajów usług tj. sprzedaży biletów na wydarzenia kulturalne oraz sprzedaży biletów do Miejsc rozrywki takich jak: wystawy, parki trampolin, sale zabaw itp. (dalej: Bilety). Organizowane wydarzenia będą miały miejsce w Polsce i za granicą. Natomiast Miejsca rozrywki będą znajdować się w Polsce. Nabywcami usług (Biletów) mogą być zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i podmioty prowadzące taką działalność. Po złożeniu zamówienia przez nabywcę (Odbiorcę) poprzez Platformę Spółka będzie nabywać Bilety we własnym imieniu i na własny rachunek od swoich Partnerów, którymi będą podmioty będące podatnikami podatku VAT w Polsce lub za granicą. Bilet będzie nabywany za cenę maksymalną określoną przez Partnera z uwzględnieniem upustu. Spółka sprzedając bilety będzie doliczać opłatę serwisową. Spółka będzie odprowadzać VAT należny z tytułu sprzedaży Biletów na rzecz Odbiorców. Odbiorcy będą dokonywać płatności na rzecz Spółki, a Spółka będzie dokumentować dokonaną sprzedaż Biletów na rzecz Odbiorcy przy pomocy faktur oraz dokonywać będzie fiskalizacji sprzedaży (przy sprzedaży stacjonarnej). Dokumenty wystawiane przez Spółkę na rzecz Odbiorców nie będą zawierały danych Partnera jako podmiotu świadczącego usługi w ramach zakupionego Biletu.

W przypadku odwołania wydarzenia, do wstępu na które będzie uprawniał nabyty przez Odbiorcę Bilet, w przypadku opisanego modelu nominalnego Odbiorca będzie mógł zwrócić się właśnie do Spółki o zwrot środków za Bilet oraz za opłatę serwisową. Odpowiedzialność wobec Odbiorcy ponosić więc będzie Spółka jako sprzedawca Biletu. Powyższego nie zmieni fakt zawarcia w umowie między Wnioskodawcą a Partnerem zapisu, zgodnie z którym Partner powinien ponosić odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z odwołaniem lub przerwaniem Wydarzenia, zmianą miejsca lub terminu Wydarzenia, odmową wstępu Odbiorcy na Wydarzenie. Partner będzie ponosić wobec Spółki odpowiedzialność za należyte wykonanie świadczonej usługi, z której ostatecznie skorzysta Odbiorca. Ponadto, Spółka występując jako sprzedawca Biletu będzie ponosić odpowiedzialność wobec Odbiorcy także w świetle innych przepisów prawa, w tym np. dotyczących ochrony praw konsumenta.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia od Partnerów Biletów w ramach planowanej przez Państwa współpracy w oparciu o umowy nominalne.

Analizując opisane we wniosku zdarzenie, należy zgodzić się ze Spółką, że Spółka występuje w tym zdarzeniu jako podmiot nabywający usługę a następnie jako podmiot świadczący tę usługę. Spółka dokonuje nabycia Biletów we własnym imieniu po złożeniu zamówienia przez Odbiorcę a zatem zakupuje Bilet na rzecz nabywcy tej usługi. Jednakże aby mieć prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Biletów ważne jest prawidłowe ustalenie miejsca opodatkowania nabywanych i świadczonych usług. Bilet jest traktowany jako usługa wstępu na dane wydarzenie lub do Miejsca rozrywki, a zatem celem ustalenia miejsca świadczenia usługi, której nabywane a następnie odsprzedawane przez Spółkę Bilety dotyczą zastosowanie będzie miał art. 28g ustawy o VAT.

W odniesieniu do czynności nabycia przez Spółkę biletów na organizowane wydarzenia, które będą miały miejsce w Polsce a także biletów do Miejsc rozrywki występujących w Polsce nabytych od polskiego lub zagranicznego Partnera miejscem świadczenia usług, w myśl art. 28g ust. 1 ustawy będzie miejsce, w którym faktycznie te imprezy się odbywają, czyli w tym przypadku Polska. Podatnik polski (Partner) będzie więc zobowiązany do wystawienia faktury na rzecz Spółki w świetle polskich przepisów ustawy z wykazanym podatkiem lub zwolnieniem od podatku w zależności od rodzaju usługi. Podatnik (Partner) zagraniczny nieposiadający w Polsce siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce dokonujący sprzedaży Biletów na rzecz Spółki powinien, w takiej sytuacji, wystawić fakturę zgodnie z przepisami swojego kraju bez podania kwoty podatku VAT. W tym przypadku Spółka nie będzie posiadała faktury z wykazanym podatkiem VAT do odliczenia i sama na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy będzie zobowiązana do wykazania podatku VAT należnego w związku z importem usług.

Spółka wskazała, że Miejsca rozrywki będą wyłącznie w Polsce podczas gdy organizowane wydarzenia mogą odbywać się zarówno w Polsce jak i za granicą. Miejsca organizacji wydarzenia mają istotny wpływ na sposób opodatkowania i dokumentowania danej transakcji. W przypadku gdy Spółka nabędzie Bilety na wydarzenie organizowane poza Polską, to zgodnie z art. 28g ust. 1 miejscem świadczenia takiej usługi będzie kraj, w którym dane wydarzenie odbędzie się. Oznacza to, że Spółka nie otrzyma faktury z wykazanym polskim podatkiem VAT jak również nie będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT należnego w związku z tym nabyciem na zasadzie importu usług. Zastosowanie znajdą przepisy kraju, w którym dane wydarzenie będzie mieć miejsce. W tej sytuacji nie ma znaczenia, czy fakturę wystawia polski czy zagraniczny Partner. Ważne jest wyłącznie miejsce występowania wydarzenia.

Zasada określająca miejsce świadczenia usług wynikająca z art. 28g ustawy znajdzie także zastosowanie w odniesieniu do czynności sprzedaży Biletów przez Spółkę na rzecz Odbiorców. Przy czym, w przypadku gdy Spółka będzie sprzedawać Bilety na organizowane wydarzenia poza terytorium Polski na rzecz podatników miejsce świadczenia będzie wynikać z art. 28g ust. 1 ustawy, natomiast w przypadku sprzedaży Biletów na te wydarzenia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej miejsce świadczenia należy ustalić na podstawie art. 28g ust. 2 ustawy. Oznacza to, że jeżeli Spółka dokona sprzedaży Biletu (biletu wstępu) na organizowane wydarzenie, które będzie miało miejsce poza Polską, dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, zarówno podmiotu polskiego jak i zagranicznego, to miejscem świadczenia takiej usługi będzie terytorium tego właśnie kraju. Rozliczenie podatku VAT nastąpi wówczas na podstawie przepisów ustawy obowiązującej w kraju, w którym dane organizowane wydarzenie się odbywa. Spółka nie wystawi faktury z polskim podatkiem VAT. Taka czynność będzie czynnością opodatkowaną poza Polską. Podobnie w sytuacji, gdy Spółka dokona sprzedaży Biletów na organizowane wydarzenia poza Polską na rzecz polskich lub zagranicznych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania takiej sprzedaży będzie kraj, w którym dane wydarzenie będzie zorganizowane, tj. ta działalność będzie faktycznie wykonywana. Spółka na dokumencie sprzedaży nie wykaże stawki podatku VAT obowiązującej w Polsce lecz w świetle przepisów obowiązujących w kraju, w którym wydarzenie będzie miało miejsce.

Powyższa analiza jest niezbędna dla ustalenia prawa Spółki do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem a następnie odsprzedaniem Biletów. Odnośnie nabycia Biletów od Partnerów zauważyć należy, że wyłącznie w przypadku gdy miejscem świadczenia danej usługi jest Polska Spółka będzie w posiadaniu faktury z polskim podatkiem VAT lub będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT na zasadzie importu usług. Spółka będzie także zobowiązana do wystawienia faktury z polskim podatkiem VAT dokonując odsprzedaży Biletów na rzecz Odbiorców lub ewentualnego udokumentowania sprzedaży na kasie rejestrującej. W związku z tym Spółka, z tytułu nabycia takich Biletów, będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Kwota podatku do odliczenia będzie kwotą wykazaną na fakturze lub, w przypadku importu usług, będzie to kwota równa kwocie podatku należnego z tytułu importu usług.

W przypadku gdy miejscem świadczenia danej usługi będzie inny niż Polska kraj miejscem opodatkowania czyli rozliczenia podatku należnego nie będzie Polska. Wówczas Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu Biletów od Partnerów, ponieważ Partnerzy nie wykażą kwoty polskiego podatku VAT, nie będzie podatku VAT do odliczenia w Polsce. Miejsce opodatkowania w tych sytuacjach jest uzależnione od miejsca występowania wydarzenia lub Miejsca rozrywki. To że Spółka jest uznana za sprzedającego usługę na rzecz Odbiorców nie ma znaczenia dla określenia miejsca rozliczenia podatku należnego.

Jeżeli zdarzy się, że Partner sprzedający Spółce Bilety na wydarzenia organizowane poza Polską wykaże stawkę podatku VAT obowiązującą w Polsce, pomimo tego, że stawka ta nie powinna być wykazana, to wówczas Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku, o czym stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W swoim stanowisku, będącym poglądem Spółki na kwestię sformułowaną w zadanym pytaniu należy wskazać, że Spółka nie rozróżniła sytuacji, na taką w której podatek VAT do odliczenia w Polsce w związku z nabyciem Biletów od Partnerów wystąpi od sytuacji, w której podatek ten nie powinien być wykazany.

W związku z tym stanowisko Spółki w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Biletów należy uznać za prawidłowe tylko w przypadku zakupu Biletów do Miejsc rozrywki ponieważ w tym przypadku Miejsca rozrywki będą znajdować się wyłącznie w Polsce oraz w przypadku nabycia Biletów na organizowane wydarzenia w Polsce, natomiast za nieprawidłowe należy uznać stanowisko dotyczące prawa Spółki do odliczenia podatku VAT (w polskiej deklaracji) z tytułu nabycia Biletów na organizowane wydarzenia, które odbywać się będą poza Polską.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku VAT przyjęto jako element zdarzenia, że usługa będzie opodatkowana właściwą stawką a nie zwolniona od podatku. Ponadto, zgodnie ze wskazaniem Spółki, przedmiotem interpretacji nie było ustalenie czy sprzedaż Biletów wraz z dodatkowymi elementami stanowi świadczenie kompleksowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.