
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- nieprawidłowe w zakresie uznania, że wszystkie opisane świadczenia będą stanowić część usługi kompleksowej, rozumianą jako usługa konferencyjna, a w konsekwencji że miejsce świadczenia należy określić tylko dla jednej usługi;
- prawidłowe w zakresie miejsce świadczenia usług polegających na organizacji „teambuildingów”.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 9 czerwca dotyczący m.in. ustalenia czy organizowane oraz przeprowadzane przez Wnioskodawcę Wydarzenia będą stanowić usługę kompleksową rozumianą jako usługa konferencyjna i w konsekwencji miejsce świadczenia tych usług konferencyjnych składających się ze świadczeń opisanych w stanie faktycznym należy określać zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT, wpłynął 9 czerwca 2025 r. Wniosek - w odpowiedzi na wezwanie Organu - uzupełnili Państwo pismem z 16 lipca 2025 r. (data wpływu: 16 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), jest polskim podatnikiem VAT czynnym.
Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest świadczenie usług hotelowych.
Spółka w przyszłości zamierza zawierać umowy z kontrahentami będącymi podatnikami VAT w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, którzy będą posiać siedzibę działalności gospodarczej (oraz stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej) poza terytorium Polski lub z podatnikami, którzy będą posiadać siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski (zwanymi dalej łącznie jako: „Kontrahenci”).
Umowy te będą przewidywać zorganizowanie przez Wnioskodawcę kilkudniowego wydarzenia, zamawianego przez danego Kontrahenta w ramach konkretnego pakietu świadczeń spersonalizowanego pod jego potrzeby według uprzedniej korespondencji mailowej prowadzonej przez osobę odpowiedzialną za sprzedaż tego rodzaju usług u Wnioskodawcy.
Kontrahenci w ramach przyszłych umów, będą zamawiali u Wnioskodawcy zorganizowanie przez niego kilkudniowego wydarzenia (dalej jako: „Wydarzenie”) dla swoich pracowników lub zleceniobiorców (dalej jako: „Uczestnicy”), które będzie obejmowało między innymi takie świadczenia jak:
1) przygotowanie oraz udostępnienie przez Wnioskodawcę sali konferencyjnych dla Uczestników;
2) zapewnienie noclegów Uczestnikom (udostępnienie każdemu z Uczestników pokoju hotelowego na czas trwania Wydarzeń);
3) wykonywanie świadczeń gastronomicznych na rzecz Uczestników w czasie trwania Wydarzeń;
4) świadczenia dodatkowe;
5) organizacja „teambuildingów”.
W ramach postanowień przyszłych umów, strony zgodnie będą oświadczać, iż ich celem jest zamówienie przez Kontrahenta zorganizowania przez Wnioskodawcę konferencji, której zakres będzie ustalany indywidualnie z klientem poprzez wybór przez Kontrahenta spośród oferty hotelowej Wnioskodawcy konkretnych świadczeń i następnie uregulowanie jednej ceny za całe wydarzenie.
Jest to swojego rodzaju personalizacja ostatecznego kształtu świadczonej usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta, w celu spełnienia jego oczekiwań co do rozmiaru jak i kształtu Wydarzenia, które ma być zorganizowane dla niego przez Wnioskodawcę.
Wszystkie świadczenia składające się na Wydarzenia będą wykonywane na terenie hotelu należącym do Wnioskodawcy.
W ramach realizacji przyszłych Wydarzeń, Wnioskodawca już przed przyjazdem Uczestników rozpocznie odpowiednie przygotowania sali konferencyjnych.
Spółka w ramach tych przygotowań ustawi w sposób odpowiedni dla prowadzenia spotkań krzesła dla Uczestników, zorganizuje ekrany w każdej Sali konferencyjnej, w tym projektory oraz nagłośnienie konferencyjne.
Powyższe przygotowania są bowiem konieczne w celu odpowiedniego zorganizowania przestrzeni sali, w których będą odbywały się spotkania Uczestników.
Ustawienie krzeseł dla Uczestników w odpowiednim kształcie wpłynie na komfort Uczestników spotkań oraz umożliwi odpowiednią widoczność na scenę oraz prelegenta. Zorganizowanie takiej przestrzeni będzie sprzyjać skupieniu oraz porządkowi.
Projektory oraz ekrany umożliwią wyświetlanie prezentacji oraz materiałów wideo w celu wytężenia uwagi Uczestników spotkań oraz przekazania im informacji w formie wizualnej.
Natomiast nagłośnienie konferencyjne będzie gwarantowało wyraźny oraz równomierny odbiór dźwięku przez wszystkich Uczestników spotkań, co jest kluczowe dla skutecznej komunikacji.
Udostępnienie pokoi Uczestnikom spotkań jest kluczową składową organizacji Wydarzenia. Uczestnicy spotkań w salach konferencyjnych, po zakończeniu jednego z dni konferencji potrzebują miejsca na odpoczynek oraz adaptację przed każdym spotkaniem oraz pomiędzy każdorazowymi spotkaniami w salach konferencyjnych, w tym również po ukończeniu jednego z dni konferencyjnych (z racji, że ta trwać będzie kilka dni).
Udostępnienie Uczestnikom pokoi hotelowych na czas trwania Wydarzenia, umożliwia im terminowe oraz pełne uczestnictwo we wszystkich spotkaniach eliminując przy tym ryzyko jakichkolwiek opóźnień ze względu na logistykę transportową, czy nieznajomość lokalnych warunków.
Wnioskodawca w ramach organizacji Wydarzeń będzie organizować również grupowe świadczenia gastronomiczne dla Uczestników Wydarzeń.
Świadczenia te będą miały postać lunchy, śniadań, kolacji oraz przekąsek dostępnych dla wszystkich Uczestników, które niekiedy będą serwowane w czasie prowadzenia spotkań na salach konferencyjnych.
Jednakże świadczenia te mogą być również serwowane poza czasem grupowych spotkań oraz poza salami konferencyjnymi w barach oraz w restauracjach hotelowych.
Dodatkowo w ramach świadczeń gastronomicznych Uczestnicy Wydarzeń będą mieli dostęp do takich świadczeń gastronomicznych jak wieczory z „open bar” w ramach których mogą oni korzystać z serwowanych tam świadczeń gastronomicznych.
Wnioskodawca planuje również wykonywać świadczenia dodatkowe na rzecz Kontrahentów, które będą składały się z takich przykładowych świadczeń jak zapewnienie pokrowców na krzesła, parking naziemny, koszty pojemników na śmieci, udostępnienie sali tanecznej, sprzątanie po Uczestnikach Wydarzeń, organizacji krótkodystansowego transportu Uczestnikom z dworca kolejowego/autobusowego lub z lotniska do Hotelu.
Zapewnienie pokrowców na krzesła będzie nadawało przestrzeni, w której będą organizowane spotkania estetycznego wyglądu, parking naziemny umożliwi Uczestnikom na pozostawienie swoich pojazdów na miejscu Wydarzeń, a sprzątanie po Uczestnikach jest niezbędne w celu zapewnienia higieny i standardów w przestrzeni hotelowej.
Z kolei udostępnienie sali tanecznej stanowi uzupełnienie Wydarzeń o wieczorną galę wręczenia nagród (lub z innej okazji, specyficznej dla charakterystyki organizowanego Wydarzenia ustalonej zgodnie z Kontrahentem) z oprawą muzyczną dla Uczestników spotkań.
Organizacja krótkodystansowego transportu ma bezpośrednie przełożenie na komfort Uczestników oraz sprawny przebieg całego wydarzenia. Tego typu logistyka jest nieodłącznym elementem dobrze zaplanowanego Wydarzenia, szczególnie gdy Uczestnicy przybywają z różnych miast lub krajów. Transport ten jest zamawiany od podmiotów trzecich (podatników VAT) w celu jego świadczenia na rzecz Kontrahenta.
W ramach Wydarzeń Wnioskodawca zamierza również świadczyć organizację tzw. „teambuildingów”. Świadczenia te będą nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów trzecich (podatników VAT) oraz będą one świadczone na rzecz Kontrahenta przez Wnioskodawcę po ich nabyciu od podmiotów trzecich.
Wynika to stąd, iż „teambuildingi” polegają na wzmocnieniu relacji pomiędzy Uczestnikami wydarzeń poprzez przybieranie takich form jak:
- mini olimpiada;
- bieg na orientacje;
- joga;
- „nordic walking” (czyli marsze z zastosowaniem specjalnych kijów);
- warsztaty oddechowe.
„Teambuildingi” mają na celu wzmocnienie relacji pomiędzy Uczestnikami Wydarzeń, stanowią częsty oraz ważny element kilkudniowych Wydarzeń, gdyż Uczestnicy na teambuildingach mają możliwość odświeżenia umysłu pomiędzy spotkaniami na salach konferencyjnych, co sprzyja koncentracji oraz zapamiętywaniu treści zaprezentowanych podczas spotkań merytorycznych w salach konferencyjnych.
Niewątpliwie podczas „teambuildinów” Uczestnicy mają również możliwość przedyskutowania poruszonych już treści podczas spotkań w salach konferencyjnych, co wiąże się z lepszym zrozumieniem przedstawionej wiedzy na spotkaniach w salach konferencyjnych.
„Teambuldingi” ponadto zwiększają zaangażowanie oraz motywację ogółu Uczestników do brania udziału w Wydarzeniach.
Wszystkie świadczenia składające się na zamówienie Kontrahenta będą wynikać z umów oraz uzgodnień zawieranych pomiędzy Spółką, a przyszłymi Kontrahentami. Zawsze to będzie mieć miejsce przed organizacją Wydarzeń.
Umowy te będą odnosiły się do załącznika, który będzie nierozerwalną częścią umów. Załącznik ten będzie zawierał pakiet świadczeń opisanych w stanie faktycznym wykonywanych w czasie organizacji Wydarzeń.
Zgodnie z postanowieniami umownymi przedmiotem umowy jest zamówienie konferencji obejmującej zakwaterowanie, sale konferencyjne oraz usługi gastronomiczne, które będą świadczone w hotelu prowadzonym przez Wnioskodawcę pod nazwą (...).
W celu personalizacji i odpowiedzenia na zapotrzebowanie klienta, usługa konferencyjna jest personalizowana według wyboru klienta, a zapewniane mu świadczenia w ramach usługi konferencyjnej doprecyzowywane są szerzej w Załączniku nr 1 do Umowy.
Załącznik jest przygotowywany w ramach arkusza kalkulacyjnego Excel, gdzie wypisane są poszczególne świadczenia zapewniane w ramach organizowanego przez Wnioskodawcę wydarzenia.
Suma tych kwot będzie stanowić całość ceny jaką Kontrahenci będą musieli zapłacić za organizację przyszłych Wydarzeń przez Spółkę.
Koszty wszelkich usług dodatkowych, takich jak minibar, telefony, usługi pralnicze, spa, usługi rozrywkowe, indywidualny catering i rachunki za bar, są opłacane indywidualnie przez gości na warunkach określonych przez hotel. Kontrahent jest zobowiązany do poinformowania Uczestników o warunkach świadczenia usług dodatkowych. Jeśli Uczestnik nie zapłaci za usługi dodatkowe, Kontrahent ponosi za nie odpowiedzialność i jest zobowiązany do ich opłacenia.
Na kalkulację ceny, w ramach której ustalana jest ostateczna postać usługi konferencyjnej, dzieli się na cztery główne segmenty takie jak:
1) Pokoje gości - z rozbiciem ich ilości i rodzaju na każdy z dni i obowiązywania doby hotelowej;
2) Zarezerwowane sale konferencyjne i zakres ich dostępności dla Uczestników;
3) Świadczenia gastronomiczne z wyszczególnieniem dat ich obowiązywania i ilości osób, którym są one zapewniane, w tym również zakresu i rodzaju zapewnianych świadczeń gastronomicznych;
4) Inne świadczenia (świadczenia dodatkowe) obejmujące między innymi zindywidualizowane czyszczenie, pokrycia krzeseł, poszerzenie przestrzeni konferencyjnej czy też zapewnienie tzw. prezentów witających klientów. Są to świadczenia, które mogą być dowolnie wybrane przez klienta Wnioskodawcy.
W ramach każdego z segmentów składającego się na tzw. pakiet konferencyjny świadczenia stanowiące element kalkulacyjny ceny są wyszczególniane.
W kalkulację ceny są wliczone świadczenia polegające na organizacji teambuildingów bez ich indywidualnego wyodrębnienia.
Wskazywane tam są między innymi jakie konkretnie sale konferencyjne zostaną udostępnione Kontrahentom oraz zostanie tam przewidziana cena za każdą salę z osobna. Wskazywana jest tam również ilość udostępnianych pokoi hotelowych uczestnikom na czas trwania Wydarzeń czy też ich rodzaj (jedynki, dwójki).
Świadczenia gastronomiczne również będą podlegały wydzieleniu na poszczególne świadczenia takie jak lunche, śniadania, bufety, napoje, wieczorne przekąski i napoje.
W stosunku do każdego wydzielonego świadczenia gastronomicznego zostanie przewidziana odrębna cena w celu kalkulacji ostatecznej ceny.
Dodatkowe świadczenia również będą podlegać wydzieleniu na świadczenia między innymi takie jak: zapewnienie pokrowców na krzesła, parking naziemny, koszty pojemników na śmieci, udostępnienie sali tanecznej, sprzątanie po Uczestnikach Wydarzeń.
Wnioskodawca dodatkowo oświadcza, iż żadne ze świadczeń wskazanych w stanie faktycznym nie obejmuje sprzedaży biletów w jakimkolwiek zakresie.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Spółka powzięła wątpliwości w zakresie ustalenia prawidłowego miejsca opodatkowania transakcji dla celów VAT.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu:
Czy umowy, które Spółka w przyszłości zamierza zawierać będą zawierane również z kontrahentami mającymi miejsce siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski, których stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajduje się poza terytorium Polski? Jeśli tak to czy usługa będzie świadczona dla tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza Polską?
Wskazali Państwo:
Spółka nie przewiduje, żeby taka sytuacja miała miejsce w przyszłości. Jednakże nie można wykluczyć, że taki wariant również wystąpi.
Na pytanie Organu:
Jakie czynności realizowane w ramach zamówienia, objętego zakresem wniosku, będą stanowiły czynność główną (dominującą), a jakie będą stanowiły czynności pomocnicze/dodatkowe?
Wskazali Państwo:
Do głównego świadczenia należy zaliczyć organizację konferencji, a pozostałe dodatkowe/pomocnicze świadczenia to konieczność zakwaterowania uczestników spotkania oraz ich wyżywienie i elementy team buildugu czy wynajem sprzętu konferencyjnego.
Wynika to z tego, że organizowane konferencje mają określony program, który klient Wnioskodawcy od niego nabywa. Jest on zainteresowany nabyciem tych świadczeń łącznie, a samo świadczenie główne ma charakter wiodący. Niemniej gdyby nie te świadczenia pomocnicze, to Wnioskodawca nie wyświadczyłby w ogóle usługi na rzecz swojego klienta, bowiem ten nie nabyłby od niego pakietu konferencyjnego.
Na pytanie Organu:
Czy między realizowanymi czynnościami w ramach świadczenia, o którym mowa we wniosku, będzie istniała jakaś zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie? Jeśli tak to jaka?
Wskazali Państwo:
Niezbędnym elementem do świadczenia usługi pakietu konferencyjnego jest co najmniej wynajem Sali konferencyjnej i organizacja spotkania w tej sali. Natomiast w zależności od przedstawionego przez klienta zapotrzebowania (np. konieczność zorganizowania dwudniowej konferencji) dochodzą do tego kolejne świadczenia takie jak zakwaterowanie, wyżywienie itp.).
Tym samym usługa konferencyjna - w zależności od wyboru przez klienta co ma się na nią składać i jaka jest jej specyfika może się różnić.
Jeśli bowiem konferencja ma trwać wyłącznie kilka godzin, to z perspektywy klienta wykupienie zakwaterowania nie jest niezbędne. Natomiast jeśli konferencja ma odbywać się w tym samym miejscu przez więcej niż jeden dzień to z perspektywy ekonomicznej oraz atrakcyjności oferty kluczowe jest zapewnienie również świadczeń dodatkowych, co też później stanowi determinantę wyboru oferty przez tego klienta Wnioskodawcy.
Ponadto zakwaterowanie to po konferencji nie miałoby z perspektywy klienta większego znaczenia, gdyż ma być ono zapewnione przede wszystkim po to, żeby umożliwiło ono uczestnikom szybkie uczestniczenie w kolejnych dniach konferencji/wydarzenia bez potrzeby nabywania go gdzie indziej lub zmniejszenia jakości odbioru całego wydarzenia.
Na pytanie Organu:
Jakie okoliczności będą przesądzały o tym, że określone czynności będą świadczeniem dominującym?
Wskazali Państwo:
Główną okolicznością przemawiającą za tym że organizacja konferencji ma efekt dominujący
to:
1) Klient Wnioskodawcy jest zainteresowany kompleksowym zorganizowaniem konferencji wraz z całą jej oprawą (nagłośnienie, miejsce odbywania się konferencji, wyżywienie oraz zakwaterowanie). Bez zapewnienia tej oprawy Klient nie byłby zainteresowany nabywaniem któregokolwiek z tych świadczeń pojedynczo, bowiem dla niego kluczowe jest, aby podmiot dostarczający tego rodzaju świadczenie zorganizował całe wydarzenie w sposób kompleksowy.
2) Klient Wnioskodawcy nie potrzebowałby tych świadczeń pojedynczo. Sam wynajem Sali czy też nabycie wyżywienia nie jest dla niego atrakcyjne, gdyż wydarzenie, które Klient Wnioskodawcy u niego zamawia ma znaczenie jako całość.
Na pytanie Organu:
W jaki sposób elementy pomocnicze wchodzące w skład świadczenia będącego przedmiotem zamówienia, o którym mowa we wniosku, przyczyniają się (będą służyły) do efektywniejszego/lepszego wykonania świadczenia głównego?
Wskazali Państwo:
Są to elementy bez których współczesne eventy nie istnieją - zwłaszcza te duże między innymi takie jak spotkania całego przedsiębiorstwa nierzadko pracującego w systemie hybrydowym.
W tym zakresie takie spotkania są niezbędne dla pracowników, aby raz na pewien czas zazębić więzi lub podsumować plany firmowe na kolejny rok/kwartały.
Dodatkowo ma to na celu ich aktywizację, ze względu na fakt, iż pandemia spowodowała zmianę stylu pracy na wykorzystujący pracę zdalną, przez co podczas takich konferencji często pracownicy mogą wspólnie spędzić czas, wówczas gdy na co dzień pracują hybrydowo lub zdalnie.
Stąd pojawia się również potrzeba przy okazji takich konferencji zorganizowania teambuildingów czy też innych działań równocześnie zapewniający aspekt integracyjny takiej konferencji/wydarzenia.
Na pytanie Organu:
Czy poszczególne elementy składające się na opisaną we wniosku usługę mogłyby zostać nabyte przez kontrahentów od pomiotów trzecich? Jeśli tak to które to byłyby elementy, a jeśli nie to dlaczego nie?
Wskazali Państwo:
Tak, mogą - są to usługi, które są niezbędne do efektywnego przeprowadzenia spotkania a które nie są dostarczane przez Wnioskodawcę, a podmioty trzecie tj. sprzęt konferencyjny do bardziej skomplikowanych spotkań, gry teambuildingowe, oprawa gal, transfery autobusowe czy samochodowe.
Nie są to usługi świadczone przez Wnioskodawcę z racji na ich specyfikę.
Niemniej nie zmienia to faktu, że przy usługach kompleksowych często występuje element nabywania usług od innych podatników (choćby w przypadku usług budowlanych wraz z materiałem, dostawy z montażem itp.). Często za tego rodzaju świadczenia odpowiedzialne są podmioty trzecie, których świadczenia w ramach swojej jednej usługi konsoliduje podmiot występujący w relacjach ekonomicznych wobec ostatecznego odbiorcy.
Na pytanie Organu:
Co należy rozumieć przez świadczenia gastronomiczne składające się na wieczory z „open bar”? Proszę dokładnie opisać, w szczególności proszę o wskazanie:
Wskazali Państwo:
Open bar jest szczegółowo opisywany poprzez udzielenie odpowiedzi na doprecyzowujące pytania
a) co konkretnie się na nie składa?
Wskazali Państwo:
Są to bufety lub menu serwowane, a do tego pakiet z napojami: woda, soki, soft drinki, kawa, herbata, napoje alkoholowe (jeśli klient zamawia) i jest uprzednio wyszczególnione w kalkulacji. Dostarczanie napojów alkoholowych nie jest w tym przypadku regułą.
b) Czy są to dodatkowe świadczenia gastronomiczne poza opisanymi już we wniosku - lunchami, śniadaniami, kolacjami i przekąskami?
Wskazali Państwo:
Nie - jest to jeden z elementów - zwykle dotyczy to kolacji, która jest niezbędnym elementem wyżywienia uczestników spotkania czasem w bardziej eleganckiej i rozbudowanej postaci.
c) Dlaczego wieczory z „open bar” są niezbędne z punktu widzenia organizowanych przez Państwa świadczeń?
Wskazali Państwo:
Jest to pakiet z napojami, bez którego nie może odbyć się żadna kolacja, zawiera napoje bezalkoholowe ale w przypadku bardziej rozbudowanych wydarzeń, połączonych z galami np. rozdania nagród czy integrującą pracowników zabawą może zawierać również napoje alkoholowe - np. powitalna lampka szampana.
d) Czy w ramach wieczorów z „open bar” serwowane będą napoje alkoholowe?
Wskazali Państwo:
Tak jak zostało wspomniane wcześniej - zależy to od preferencji klienta i jego wyborów poczynionych w ramach komponowania pakietu usługi konferencyjnej.
e) Czy istnieje jakaś zależność powodująca, że ww. czynność nie może być świadczona odrębnie? Jeśli tak, to jaka to zależność?
Wskazali Państwo:
Nie może być serwowany sam open bar bez bufetu z jedzeniem czy menu serwowanym. Stanowi to bowiem podstawową zasadę gastronomiczną realizacji takich świadczeń. Open bar jest zawsze „przy okazji” czegoś.
f) W jaki sposób wieczory z „open bar” przyczynią się do lepszego/efektywniejszego wykonania świadczenia głównego?
Wskazali Państwo:
Odpowiedź na to pytanie jest podobna jak w dotychczas zastosowanych. Ze względu na aspekt podkreślający rangę wydarzenia, w przypadku rozbudowanych gal czy integrujących pracowników niezbędne jest kompleksowe obsłużenie wydarzenia i zapewnienia jego odpowiedniego odbioru.
Brak takich świadczeń powodowałby negatywny odbiór wydarzenia jak i też samej jakości usługi/oferty, którą Wnioskodawca kieruje do swoich klientów zainteresowanych nabyciem całości pakietu konferencyjnego, a nie pojedynczych świadczeń.
Pamiętać bowiem należy iż tego rodzaju usługi konferencyjne/organizacji wydarzenia są „szyte na miarę” tj. według wskazanego przez klienta zapotrzebowania i stąd kluczowe jest zapewnienie realizacji ich całości.
Na pytanie Organu:
Dlaczego oprawa muzyczna dla uczestników świadczeń jest niezbędna z punktu widzenia organizowanych przez Państwa wydarzeń?
Wskazali Państwo:
Bez oprawy muzycznej nie jest możliwe wprowadzenie odpowiedniego nastroju np. w przypadku gdy ogłaszane są nagrody albo wyniki roczne/kwartalne niezbędne jest zastosowanie odpowiedniego podkładu muzycznego budującego napięcie lub wzbudzające inne pożądane emocje. Gdyby było zwykłe ogłoszenie przy wykorzystaniu mikrofonu niemożliwym byłoby wykonanie świadczenia organizacji takiego wydarzenia na standardzie tzw. minimalnym. Podczas wydarzeń - czy to festynów czy gal rozdania nagród - podczas tego gdy konferansjer ogłasza jakiekolwiek istotne z punktu widzenia wydarzenia informacje towarzyszy temu podkład muzyczny.
Podobnie - w przypadku gdy jest tzw. „przerwa” w części merytorycznej spotkania, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej, nastrojowej muzyki w tle sprzyjającej rozmowom lub integracji uczestników takiego wydarzenia.
Na pytanie Organu:
Czy istnieje jakaś zależność powodująca, że oprawa muzyczna dla uczestników nie może być świadczona odrębnie? Jeśli tak, to jaka to zależność?
Wskazali Państwo:
Powody te zostały szerzej opisane w pkt 9. Ponadto oprawa muzyczna jest elementem całego trwania wydarzenia. Przykładowo:
1) Uczestnicy wydarzenia przyjeżdżają na miejsce transferowe (np. przystanek autobusowy, lotnisko itp.).
2) Z miejsca transferowego są zabierani do hotelu.
3) W hotelu dokonują zameldowania.
4) Tam odbywa się cała konferencja w ramach której jest zapewniana oprawa muzyczna, która służy realizacji programu merytorycznego wydarzenia itp.
5) Po zakończeniu wydarzenia uczestnicy są przewożeni do miejsca docelowego (np. lotnisko itp.).
Tym samym oprawa muzyczna jest elementem sekwencji następujących lub współtowarzyszących po sobie zdarzeń, które zdaniem Wnioskodawcy łącznie stanowią świadczenie nabywane przez jego Klienta. Ten bowiem - jak zostało to już wskazane - jest zainteresowany całością tych świadczeń, a nie wyłącznie pojedynczymi, bez których wydarzenie mogłoby się odbyć mimo wszystko.
Zapewnienie oprawy muzycznej po konferencji lub osobom, które w niej nie uczestniczyły, nie miałoby żadnego znaczenia dla klienta Wnioskodawcy. Oprawa muzyczna musi być zapewniona podczas tej konferencji/wydarzenia. Zapewnianie oprawy muzycznej niezależnie od konferencji/poza nią z perspektywy ekonomicznej klienta byłoby zbyteczne. Nie byłby on zainteresowany, żeby je (świadczenie) otrzymać przed lub po wydarzeniu.
Stąd w ocenie Wnioskodawcy jest pokazywany ten nierozerwalny element tego świadczenia ze świadczeniem głównym jaką jest organizacja konferencji.
Na pytanie Organu:
W jaki sposób oprawa muzyczna przyczyni się do lepszego/efektywniejszego wykonania świadczenia głównego?
Wskazali Państwo:
Bez oprawy muzycznej nie jest możliwe wprowadzenie odpowiedniego nastroju np. w przypadku gdy ogłaszane są nagrody albo wyniki roczne/kwartalne niezbędne jest zastosowanie odpowiedniego podkładu muzycznego budującego napięcie lub wzbudzające inne pożądane emocje. Gdyby było zwykłe ogłoszenie przy wykorzystaniu mikrofonu niemożliwym byłoby wykonanie świadczenia organizacji takiego wydarzenia na standardzie tzw. minimalnym. Podczas wydarzeń - czy to festynów czy gal rozdania nagród - podczas tego gdy konferansjer ogłasza jakiekolwiek istotne z punktu widzenia wydarzenia informacje towarzyszy temu podkład muzyczny.
Podobnie - w przypadku gdy jest tzw. „przerwa” w części merytorycznej spotkania, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej, nastrojowej muzyki w tle sprzyjającej rozmowom lub integracji uczestników takiego wydarzenia.
Na pytanie Organu:
Dlaczego prezenty witające dla gości są niezbędne z punktu widzenia organizowanych przez Państwa wydarzeń?
Wskazali Państwo:
Prezenty witające są bardzo często formą podziękowania ważnym gościom, lub pracownikom za wyjątkowe wyniki, często zawierają również materiały konferencyjne - agendę spotkania czy tabliczkę z imieniem w formacie spotkania niezbędną do identyfikacji uczestników wydarzenia.
Z tego względu stanowią one jeden z elementów całego wydarzenia jak i pozwalają również na prawidłową jego merytoryczną realizację.
Na pytanie Organu:
Czy istnieje jakaś zależność powodująca, że prezenty witające dla gości nie mogą być wydawane odrębnie? Jeśli tak, to jaka to zależność?
Wskazali Państwo:
Wręczenie prezentu odrębnie, np. po konferencji lub osobom, które w niej nie uczestniczyły, mogłoby świadczyć nie miałoby żadnego znaczenia. Prezenty te muszą być wręczone ściśle podczas tej konferencji/wydarzenia. Wydawanie ich po tym wydarzeniu z perspektywy ekonomicznej klienta byłoby zbyteczne. Nie byłby on zainteresowany, żeby je otrzymać przed lub po wydarzeniu. One muszą być wydane w trakcie wydarzenia.
Stąd w ocenie Wnioskodawcy jest pokazywany ten nierozerwalny element tego świadczenia ze świadczeniem głównym jaką jest organizacja konferencji.
Na pytanie Organu:
W jaki sposób prezenty witające dla gości przyczynią się do lepszego/efektywniejszego wykonania świadczenia głównego?
Wskazali Państwo:
Ciężko określić to w charakterze „lepszego/efektywniejszego”, wówczas gdy takie świadczenia są standardem w zakresie organizacji konferencji i w zależności od jej skali mogą mieć charakter bardziej wystawnych lub mniej wystawnych - w zależności od specyfikacji przedstawionej przez Klienta i jego ogólnej wizji kształtowanej wspólnie z Wnioskodawcą podczas dogrywania wszelkich szczegółów takiego wydarzenia.
Na pytanie Organu:
W jaki sposób będzie ustalone/skalkulowane wynagrodzenie (cena) za realizowanie „teambuildingów” przez Państwa na rzecz uczestników? We wniosku wskazali Państwo 4 główne segmenty, w ramach których ustalana jest ostateczna postać usługi konferencyjnej, w który z wymienionych segmentów wchodzi organizacja „teambuidlingów”?
Wskazali Państwo:
Jest to usługa kalkulowana przez partnerów zewnętrznych, na które Wnioskodawca nakłada narzut na kosztach dla Klienta (stanowiący najczęściej element wynagrodzenia za to, że Wnioskodawca zajmie się formalną częścią organizacji tych świadczeń i przejmie na siebie odpowiedzialność za zorganizowanie tych świadczeń w ramach usługi konferencyjnej).
Te świadczenia będą zawierać się w segmencie „Inne”.
Pytania
1) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że organizowane oraz przeprowadzane przez Wnioskodawcę Wydarzenia będą stanowić usługę kompleksową rozumianą jako usługa konferencyjna i w konsekwencji miejsce świadczenia tych usług konferencyjnych składających się ze świadczeń opisanych w stanie faktycznym należy określać zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT?
2) W razie uznania przez organ, że świadczenia polegające na organizacji „teambuildingów” nie należy traktować jako elementów usług konferencyjnych, to czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że miejsce świadczenia usług polegających na organizacji „teambuildingów” należy określać zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 28b ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, organizowane oraz przeprowadzane przez Wnioskodawcę Wydarzenia będą stanowić usługę kompleksową rozumianą jako usługa konferencyjna i w konsekwencji miejsce świadczenia tych usług konferencyjnych składających się ze świadczeń opisanych w stanie faktycznym należy określać zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w razie uznania przez organ, że świadczenia polegające na organizacji „teambuildingów” nie należy traktować jako elementów usług konferencyjnych, to miejsce świadczenia usług polegających na organizacji teambuildingów należy określać zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 28b ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Co do zasady, każdą czynność opodatkowaną na gruncie VAT należy traktować oddzielnie.
Jednakże w przypadku, gdy dwa lub więcej świadczeń są ze sobą tak ściśle powiązane, iż w aspekcie gospodarczym tworzą ze sobą jedną całość, której rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, to przyjmuje się, iż wszystkie te świadczenia (czynności) należy traktować na gruncie VAT jednolicie. W takich bowiem okolicznościach mamy bowiem do czynienia z tzw. „świadczeniem kompleksowym”.
Punktem wyjścia dla rozważania występowania świadczeń kompleksowych był wyrok TSUE z dnia 25 lutego 1999 r. (sygn. akt: C-349/96) w sprawie Card Protection Plan Ltd, w którym Trybunał uznał, iż świadczenie obejmujące jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone na kilka elementów, aby nie zakłócić prawidłowego funkcjonowania systemu VAT. W celu właściwej oceny transakcji należy ustalić jej zasadnicze cechy i określić, czy podatnik świadczy na rzecz usługobiorcy jedną usługę kompleksową, czy też kilka odrębnych usług głównych. Pojedyncze świadczenie występuje w szczególności wtedy, gdy jedna lub kilka jego części składowych ma charakter usługi podstawowej, natomiast pozostałe elementy mają charakter pomocniczy i podlegają takim samym zasadom opodatkowania jak świadczenie główne.
Stanowisko to było konsekwentnie podtrzymywane w późniejszym orzecznictwie TSUE, m.in. w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 27 października 2005 r. (sygn. akt: C-41/04) w sprawie Levob Verzekeringen BV.
Natomiast w wyroku z dnia 29 marca 2007 r. (sygn. akt: C-111/05 ) w sprawie Aktiebolaget NN Trybunał wskazał, że z jednej strony, zgodnie z art. 2 (1) Szóstej Dyrektywy, każda transakcja powinna być co do zasady traktowana jako odrębna i niezależna, z drugiej zaś strony - transakcja obejmująca jedno świadczenie z gospodarczego punktu widzenia nie powinna być sztucznie dzielona, aby nie naruszać funkcjonalności systemu podatku VAT. W związku z tym, przy ocenie świadczenia należy przede wszystkim identyfikować elementy charakterystyczne dla danej transakcji, aby ustalić, czy podatnik świadczy kilka odrębnych usług głównych, czy jedno świadczenie kompleksowe.
W skład świadczenia kompleksowego wchodzi zatem świadczenie (czynność) główne, które ma charakter dominujący oraz świadczenia (czynności) pomocnicze. Celem nabycia świadczenia kompleksowego przez usługobiorcę (lub nabywcę towarów), jest przede wszystkim świadczenie główne, natomiast świadczenia pomocnicze nabywa on w celu umożliwienia skorzystania lub polepszenia jakości korzystania ze świadczenia głównego.
W przedmiotowej sprawie, Kontrahenci Wnioskodawcy są zainteresowani przede wszystkim nabyciem usługi konferencyjnej wykonywanej przez Wnioskodawcę, polegającej na zorganizowaniu oraz udostępnieniu przestrzeni (sali konferencyjnych) umożliwiających Uczestnikom odbycie konferencji w ramach których będą oni poruszali istotne dla nich zagadnienia.
Wszystkie sale konferencyjne zostaną przygotowane pod to w odpowiedni sposób. Spółka ma bowiem zamiar przygotować pod spotkania konferencyjne odpowiednie nagłośnienia konferencyjne, krzesła dla każdego Uczestnika, projektory oraz ekrany. Elementy te są konieczne w celu zapewnienia profesjonalnej obsługi konferencji.
Odpowiednie nagłośnienie konferencyjne umożliwia bowiem sprawną komunikację między prelegentami a Uczestnikami, zapewniając odpowiednią jakość dźwięku w przestrzeni konferencyjnej, co jest kluczowe zwłaszcza przy większej liczbie osób.
Krzesła dla każdego Uczestnika gwarantują komfortowe warunki udziału w Konferencji, umożliwiając uczestnikom skupienie się na przebiegu konferencji, a także spełniają wymogi organizacyjne dotyczące wyposażenia sali.
Projektory i ekrany są natomiast nieodzownym elementem umożliwiającym prezentację materiałów wizualnych (takich jak prezentacje multimedialne, filmy czy wykresy), co znacząco zwiększa efektywność przekazu treści i interakcję z Uczestnikami konferencji.
Kontrahenci w celu polepszenia jakości usług konferencyjnych nabywają również świadczenia polegające na udostępnieniu Uczestnikom pokoi hotelowych na czas trwania Wydarzenia, świadczenia gastronomiczne oraz świadczenia dodatkowe.
Zapewnienie usług noclegowych oraz gastronomicznych stanowi kluczowy element organizacji usług konferencyjnych z racji na fakt, iż te trwają zazwyczaj co najmniej kilka dni.
Udostępnienie pokoi hotelowych umożliwia Uczestnikom pełne zaangażowanie w program Wydarzenia, eliminując konieczność codziennych dojazdów na miejsce Wydarzenia oraz redukuje zmęczenie Uczestników. Świadczenie to pozwala również na terminowe oraz pełne uczestnictwo we wszystkich konferencjach eliminując przy tym ryzyko jakichkolwiek opóźnień ze względu na logistykę transportową, czy nieznajomość lokalnych warunków.
Z kolei odpowiednio dobrane usługi gastronomiczne nie tylko zapewniają Uczestnikom regenerację i komfort w trakcie Wydarzenia, ale także sprzyjają integracji oraz wymianie wiedzy nabytej podczas danej konferencji w trakcie konsumpcji posiłków. Kompleksowa obsługa w tych obszarach przyczynia się do płynnego przebiegu konferencji oraz podnosi jej standard.
Należy więc zauważyć, iż dla Kontrahentów Spółki, nabywanie świadczeń gastronomicznych oraz noclegowych nie stanowi celu samego w sobie, bowiem są one nabywane w celu zwiększenia jakości świadczenia usług konferencyjnych. Kontrahenci nie są zainteresowani nabyciem usług gastronomicznych oraz noclegowych samych w sobie, lecz nabywają je w celu lepszego zorganizowania kompleksowej usługi polegającej na przeprowadzeniu konferencji.
Z kolei świadczenia dodatkowe również składają się na polepszenie jakości usług konferencyjnych świadczonych przez kilka dni. Takie świadczenia jak zapewnienie pokrowców na krzesła nadaje przestrzeni konferencyjnej estetyczny i profesjonalny wygląd, co przy kilkudniowym charakterze konferencji jest istotnym elementem organizacyjnym.
Udostępnienie Uczestnikom parkingu naziemnego umożliwia Uczestnikom bezpieczne i wygodne pozostawienie pojazdów na miejscu Wydarzenia, co przy kilkudniowym charakterze konferencji jest również istotnym elementem organizacyjnym.
Z kolei udostępnienie sali tanecznej stanowi bezpośrednią część programu świadczonych usług konferencyjnych, gdyż jest ona udostępniana na wieczorną galę z wręczeniem nagród dla Uczestników (lub z innej okazji, ustalanej wraz z Kontrahentem), przy oprawie muzycznej.
Natomiast świadczenia wykonywane przez Spółkę polegające na zapewnieniu porządku (sprzątanie) zapewniają standardy higieny i estetyki organizowanym konferencjom.
Organizacja krótkodystansowego transportu ma bezpośrednie przełożenie na komfort Uczestników oraz sprawny przebieg całego wydarzenia polegającego na organizacji kilkudniowych konferencjach.
Tego typu logistyka jest nieodłącznym elementem dobrze zaplanowanego Wydarzenia, szczególnie gdy Uczestnicy przybywają z różnych miast lub krajów. Z pewnością więc podnosi ogólną jakość usług konferencyjnych.
W związku tym w ocenie Spółki, świadczenia dodatkowe również nie stanowią dla przyszłych Kontrahentów Wnioskodawcy celu samego w sobie, lecz Kontrahenci nabywają je w celu lepszego zorganizowania Wydarzenia z którego jako usługę główną należy rozpoznać usługę konferencyjną.
Trzeba również wskazać, iż świadczenia polegające na organizacji „teambuildingów” również podnoszą standardy jakości świadczenia usług konferencyjnych. Organizacja „teambuildingów” na celu wzmocnienie relacji pomiędzy Uczestnikami Wydarzeń, stanowi częsty oraz ważny element kilkudniowych konferencji, gdyż Uczestnicy na teambuildingach mają możliwość odświeżenia umysłu pomiędzy spotkaniami na salach konferencyjnych, co sprzyja koncentracji oraz zapamiętywaniu treści zaprezentowanych podczas spotkań merytorycznych w salach konferencyjnych.
Niewątpliwie podczas „teambuildinów” Uczestnicy mają również możliwość przedyskutowania poruszonych już treści podczas spotkań w salach konferencyjnych, co wiąże się z lepszym zrozumieniem przedstawionej wiedzy na spotkaniach w salach konferencyjnych.
„Teambuldingi” ponadto zwiększają zaangażowanie oraz motywację ogółu Uczestników do aktywnego brania udziału w Wydarzeniach.
Sam fakt nabywania świadczeń polegających na organizacji „teambuildingów” od podmiotów trzecich (podatników VAT) przez Wnioskodawcę w celu ich świadczenia na rzecz Kontrahentów, nie zmienia - w ocenie Wnioskodawcy - tego, iż należy uznać je za element pomocniczy usług organizacji konferencji.
Trzeba bowiem zauważyć, iż nabywanie danych świadczeń od osób trzecich w celu ich świadczenia na rzecz końcowego nabywcy nie decyduje jakkolwiek o odrębności takich świadczeń od usługi głównej. Gdyby element ten był zasadny, to przykładowo w zakresie nabywania mediów od osób trzecich w celu ich świadczenia na rzecz najemcy, wynajmujący musieliby zawsze traktować te świadczenia jako usługi odrębne od najmu, co byłoby absurdem.
Element ten nie jest zatem jakkolwiek rozstrzygający dla uznania, czy dane świadczenie stanowi świadczenie pomocnicze dla kompleksowej usługi w znaczeniu VAT co potwierdza szeroko pojęta doktryna, orzecznictwo oraz stanowiska organów podatkowych w zakresie interpretacji pojęcia świadczeń kompleksowych.
Z uwagi na to, wyodrębnienie dla celów podatkowych jakichkolwiek świadczeń z kompleksowych usług organizacji konferencji polegających na organizowaniu Wydarzeń, miałoby charakter sztuczny.
W związku z tym na gruncie VAT, zdaniem Spółki, organizowane w przyszłości Wydarzenia będą stanowiły usługi kompleksowe - usługi konferencyjne, gdyż tym usługom należy przypisać charakter główny, natomiast pozostałym świadczeniom - charakter pomocniczy.
Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych.
Przykładowo - w tym miejscu należy przytoczyć interpretację indywidualną z dnia 12 czerwca 2018 r. (znak: 0114-KDIP1-2.4012.274.2018.2.PC), w której Dyrektor KIS wskazał, iż: „w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca oferuje swoim klientom kompleksowe usługi polegające na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia, bądź imprezy integracyjnej (Usługę konferencyjną). W ramach tych usług Wnioskodawca zapewnia swoim klientom obsługę polegającą m.in. na: wynajęciu sali bądź sal, wynajęciu sprzętu konferencyjnego (np. rzutnik, projektor), udostępnieniu powierzchni wystawienniczej, przygotowaniu poczęstunku dla uczestników podczas spotkania, usługach gastronomicznych (np. śniadanie/obiad/kolacja dla uczestników), usługach noclegowych, możliwości wstępu do atrakcji dostępnych w hotelu tj. park wodny, klub nocny, bar, usługach parkingowych. Jak wskazał Wnioskodawca klienci są zainteresowani nabyciem usługi polegającej na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia bądź imprezy integracyjnej, a nie nabywaniem oddzielnie poszczególnych świadczeń od Wnioskodawcy. Zatem, świadczona przez Wnioskodawcę Usługa konferencyjna, obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. W konsekwencji świadczenia realizowane przez Wnioskodawcę stanowiące kompleksową usługę organizacji konferencji, szkolenia, imprezy integracyjnej (Usługę konferencyjną) podlegają opodatkowaniu w sposób jednolity właściwy dla świadczenia podstawowego (głównego)”.
Równie istotna jest interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2019 r. (znak: 0112-KDIL1-3.4012.106.2019.2.KS), w której Dyrektor KIS celnie wskazał, że „w przedmiotowej sprawie odnośnie świadczonej usługi konferencyjnej w postaci Pakietu Konferencyjnego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że usługi wchodzące w skład Pakietu Konferencyjnego, tj.:
- wynajem jednej lub większej ilości sal na potrzeby konferencji (w razie potrzeby - wraz z dodatkowym wyposażeniem technicznym, takim jak projektor, tablice itp.),
- przygotowanie jednej lub większej ilości tzw. „przerw kawowych” (w zależności od życzenia klienta, w ich skład mogą wchodzić kanapki, ciastka, woda mineralna, soki, kawa i herbata podawane uczestnikom konferencji w trakcie przerwy lub przerw),
- wyżywienie dla uczestników konferencji składające się zarówno z posiłków jak i napojów (w postaci lunchów i/lub kolacji) według menu ustalonego wcześniej z klientem,
- zakwaterowanie dla uczestników konferencji w pokojach hotelowych (w sytuacji, w której konferencja organizowana przez klienta trwać będzie dłużej niż przez jeden dzień),
mają charakter usług kompleksowych i stanowią jedną kompleksową usługę konferencyjną w zakresie zapewnienia obsługi technicznej konferencji organizowanej przez klienta w hotelu, polegającej na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie konferencji. Nie można bowiem w przedstawionych okolicznościach uznać, że ww. usługi mają charakter samoistny. Każda z ww. czynności stanowi element usługi polegającej na organizacji konferencji. Należy zauważyć, że czynności te są niezbędne do świadczenia usługi konferencyjnej oraz są ze sobą tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą jedno świadczenie i nie powinny być sztucznie dzielone dla celów podatkowych”.
Z tego też względu opisane w stanie faktycznym Wydarzenia powinny być uznane za usługę kompleksową w postaci usługi konferencyjnej.
W związku z powyższym należy zauważyć, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o VAT przewidują ustalanie miejsca opodatkowania świadczenia usług. W wyniku ich zastosowania, niekiedy niektóre usługi będą opodatkowane poza terytorium Polski. W takiej sytuacji usługi te nie powinny być opodatkowane VAT w Polsce. W ustawie o VAT, miejscu ustalania świadczenia usług został przeznaczony osobny rozdział - rozdział 3.
W świetle art. 28a ustawy o VAT, Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustaw o VAT.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, innych niż wskazane w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o vat podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
W nawiązaniu do powyższego, w ocenie Spółki, żaden z przepisów szczególnych nie znajdzie zastosowania do świadczonej przez nią kompleksowej usługi konferencyjnej, gdyż żaden z przepisów szczególnych dotyczących miejsca ustalenia świadczenia usług, nie ma zastosowania do usług konferencyjnych.
Z uwagi na to, zasadne jest, aby do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi konferencyjnej zastosować ogólną regułę wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych.
Na potwierdzenie powyższego należy wskazać interpretację indywidualną z dnia 12 czerwca 2018 r. (znak: 0114-KDIP1-2.4012.274.2018.2.PC), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej celnie wskazał, iż: „w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca oferuje swoim klientom kompleksowe usługi polegające na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia, bądź imprezy integracyjnej (Usługę konferencyjną). W ramach tych usług Wnioskodawca zapewnia swoim klientom obsługę polegającą m.in. na: wynajęciu sali bądź sal, wynajęciu sprzętu konferencyjnego (np. rzutnik, projektor), udostępnieniu powierzchni wystawienniczej, przygotowaniu poczęstunku dla uczestników podczas spotkania, usługach gastronomicznych (np. śniadanie/obiad/kolacja dla uczestników), usługach noclegowych, możliwości wstępu do atrakcji dostępnych w hotelu tj. park wodny, klub nocny, bar, usługach parkingowych. Jak wskazał Wnioskodawca klienci są zainteresowani nabyciem usługi polegającej na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia bądź imprezy integracyjnej, a nie nabywaniem oddzielnie poszczególnych świadczeń od Wnioskodawcy. Zatem, świadczona przez Wnioskodawcę Usługa konferencyjna, obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. W konsekwencji świadczenia realizowane przez Wnioskodawcę stanowiące kompleksową usługę organizacji konferencji, szkolenia, imprezy integracyjnej (Usługę konferencyjną) podlegają opodatkowaniu w sposób jednolity właściwy dla świadczenia podstawowego (głównego). W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że pytanie dotyczy usług konferencyjnych świadczonych na rzecz podmiotów, które są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT i nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Wnioskodawca wskazał również, że przedmiotowa usługa konferencyjna nie obejmuje sprzedaży biletów wstępu na konferencję oraz organizacji tej konferencji od strony merytorycznej. Zatem, mając na uwadze powołane powyżej regulacje dotyczące miejsca świadczenia usług należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie dla ustalenia miejsca świadczenia usług stanowiących kompleksową usługę organizacji konferencji, szkolenia lub imprezy integracyjnej (Usług konferencyjnych) zastosowanie znajdzie ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy. Wnioskodawca usługę konferencyjną świadczy dla zagranicznych podmiotów - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy - które mają siedzibę poza RP i nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Jednocześnie świadczona przez Wnioskodawcę usługa konferencyjna nie zawiera się w wyjątkach od ogólnej zasady, zawartej w art. 28b ust. 1 ustawy”.
Zasadnie jest również przywołanie interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2019 r. (znak: 0112-KDIL1-3.4012.106.2019.2.KS), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał że „zatem, dla ustalenia miejsca świadczenia (a zarazem opodatkowania) usług stanowiących kompleksową usługę konferencyjną w postaci Pakietu Konferencyjnego, zastosowanie znajduje ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy. Do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi konferencyjnej w postaci Pakietu Konferencyjnego, na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy, nie mają zastosowania zastrzeżenia zawarte w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. Zatem kompleksowa usługa konferencyjna w postaci Pakietu Konferencyjnego świadczona przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, ponieważ miejscem świadczenia, a zarazem miejscem opodatkowania tej usługi jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z uwzględnieniem regulacji art. 28b ust. 2-4 ustawy”.
Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 1 winno zostać uznane za prawidłowe.
Ad. 2.
W sytuacji uznania przez organ, iż świadczenia polegające na organizacji „teambuildingów” nie należy traktować jako elementów usług konferencyjnych, to należałoby uznać, iż ich świadczenie stanowić będzie odrębne usługi w rozumieniu ustawy o VAT.
W stanie faktycznym zostało wskazane, iż świadczenia polegające na „teambuildingach” będą nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów trzecich na rzecz Kontrahentów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Tym samym Wnioskodawca świadcząc organizację „teambuildingów” będzie w istocie świadczył usługi polegające na ich organizacji, co powoduje, iż kluczowe staje się ustalenie właściwego miejsca świadczenia usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o VAT przewidują ustalanie miejsca opodatkowania świadczenia usług. W wyniku ich zastosowania, niekiedy niektóre usługi będą opodatkowane poza terytorium Polski. W takiej sytuacji usługi te nie powinny być opodatkowane VAT w Polsce.
Zgodnie art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania tego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o VAT.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, innych niż wskazane w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
W nawiązaniu do powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, żaden z przepisów szczególnych nie znajdzie zastosowania do świadczonych przez niego usług polegających na organizacji teambuildingów, gdyż żaden z przepisów szczególnych dotyczących miejsca ustalenia świadczenia usług, nie ma zastosowania do usług polegających na organizacji teambuildingów opisanych w stanie faktycznym wniosku.
Z uwagi na to, zasadne jest, aby do świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji teambuildingów zastosować ogólną regułę wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT.
Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 2 powinno zostać uznane za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest
- nieprawidłowe w zakresie uznania, że wszystkie opisane świadczenia będą stanowić część usługi kompleksowej, rozumianą jako usługa konferencyjna, a w konsekwencji że miejsce świadczenia należy określić tylko dla jednej usługi;
- prawidłowe w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług polegających na organizacji „teambuildingów”.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) - zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 28a ustawy:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
W świetle art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 28g ustawy
1. Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, w przypadku gdy obecność na nich nie jest wirtualna, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.
2. Miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.
3. W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 2, dotyczą działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym podmiot niebędący podatnikiem, na rzecz którego są świadczone te usługi, posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Art. 28i ust. 1 ustawy
Miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z zastrzeżeniem ust. 2.
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Należy zauważyć, że reguła dotycząca ustalenia miejsca świadczenia na podstawie art. 28g ust. 1 ustawy odnosi się do usług świadczonych na rzecz podatników i dotyczy po pierwsze, usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, a po drugie, usług pomocniczych do usług, o których mowa wyżej. Usługa wstępu to usługa, na mocy której nabywcy przyznane zostaje prawo do uczestniczenia w danej imprezie, znajdowania się w miejscu, w którym ta impreza się odbywa.
Natomiast art. 28i określa szczególne miejsce świadczenia usług restauracyjnych, wiążąc je z miejscem ich faktycznego wykonania.
W analizowanej sprawie ustalenia wymaga, czy w okolicznościach opisanych we wniosku można mówić o jednym świadczeniu złożonym, tj. o świadczeniu kompleksowej usługi konferencyjnej, na którą składają się inne świadczenia pomocnicze, niebędące celem samym w sobie, lecz środkiem do pełnego zrealizowania usługi podstawowej.
Podkreślić należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedna lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.
Natomiast aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.
Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
W orzeczeniu wydanym w sprawie C-349/96 (Card Protection Plan Ltd) TSUE, odnosząc się do art. 2(1) VI Dyrektywy, uznał, że z przepisu tego wynika, po pierwsze, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne, po drugie zaś, że świadczenie składające się z jednolitej usługi (z ekonomicznego punktu widzenia) nie powinno być w sztuczny sposób dzielone, gdyż to mogłoby spowodować naruszenie całego systemu opodatkowania. Ponadto, Trybunał podkreślił, że: „świadczenie jednolitej usługi ma miejsce w szczególności w przypadkach, gdy jeden lub więcej elementów może być uznany za tworzący świadczenie (usługę) główne podczas, gdy jeden lub więcej elementów mogą być uznane za świadczenia (usługi) dodatkowe, do których stosuje się te same konsekwencje podatkowe, jak w przypadku świadczenia (usługi) głównego. Usługa musi być uznana za dodatkową w stosunku do usługi głównej, jeżeli nie stanowi dla nabywcy celu samego w sobie, ale środek do lepszego wykorzystania dostarczonej usługi głównej”.
Jednym z istotniejszych orzeczeń przytaczanych przez szereg komentatorów, jak i sam TSUE w późniejszych orzeczeniach, jest sprawa z 27 października 2005 r. C-41/04 (Levob Verzekeringen). W wyroku tym TSUE zawarł kilka cennych uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. By określić, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy - wg TSUE - w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie (por. przez analogię ww. wyrok w sprawie CPP, pkt 29) (pkt 20 orzeczenia Levob).
W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku TSUE należy przyjąć, że nie ma charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.
W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że głównym przedmiotem Państwa działalności - czynnego podatnika podatku od towarów i usług jest świadczenie usług hotelowych.
Spółka w przyszłości zamierza zawierać umowy z kontrahentami, które to umowy będą przewidywać zorganizowanie przez Wnioskodawcę kilkudniowego wydarzenia, zamawianego przez danego Kontrahenta w ramach konkretnego pakietu świadczeń spersonalizowanego pod jego potrzeby według uprzedniej korespondencji mailowej prowadzonej przez osobę odpowiedzialną za sprzedaż tego rodzaju usług u Wnioskodawcy.
Kontrahenci w ramach przyszłych umów, będą zamawiali u Wnioskodawcy zorganizowanie przez niego kilkudniowego wydarzenia dla swoich pracowników lub zleceniobiorców, które będzie obejmowało między innymi takie świadczenia jak:
1) przygotowanie oraz udostępnienie przez Wnioskodawcę sali konferencyjnych dla Uczestników;
2) zapewnienie noclegów Uczestnikom (udostępnienie każdemu z Uczestników pokoju hotelowego na czas trwania Wydarzeń);
3) wykonywanie świadczeń gastronomicznych na rzecz Uczestników w czasie trwania Wydarzeń;
4) świadczenia dodatkowe;
5) organizacja „teambuildingów”.
W ramach postanowień przyszłych umów, strony zgodnie będą oświadczać, iż ich celem jest zamówienie przez Kontrahenta zorganizowania przez Wnioskodawcę konferencji, której zakres będzie ustalany indywidualnie z klientem poprzez wybór przez Kontrahenta spośród oferty hotelowej Wnioskodawcy konkretnych świadczeń i następnie uregulowanie jednej ceny za całe wydarzenie.
Wszystkie świadczenia składające się na Wydarzenia będą wykonywane na terenie hotelu należącym do Wnioskodawcy.
Na kalkulację ceny, w ramach której ustalana jest ostateczna postać usługi konferencyjnej, dzieli się na cztery główne segmenty takie jak:
1) Pokoje gości - z rozbiciem ich ilości i rodzaju na każdy z dni i obowiązywania doby hotelowej;
2) Zarezerwowane sale konferencyjne i zakres ich dostępności dla Uczestników;
3) Świadczenia gastronomiczne z wyszczególnieniem dat ich obowiązywania i ilości osób, którym są one zapewniane, w tym również zakresu i rodzaju zapewnianych świadczeń gastronomicznych;
4) Inne świadczenia (świadczenia dodatkowe) obejmujące między innymi zindywidualizowane czyszczenie, pokrycia krzeseł, poszerzenie przestrzeni konferencyjnej czy też zapewnienie tzw. prezentów witających klientów. Są to świadczenia, które mogą być dowolnie wybrane przez klienta Wnioskodawcy.
W ramach każdego z segmentów składającego się na tzw. pakiet konferencyjny świadczenia stanowiące element kalkulacyjny ceny są wyszczególniane.
Do głównego świadczenia należy zaliczyć organizację konferencji, a pozostałe dodatkowe/pomocnicze świadczenia to konieczność zakwaterowania uczestników spotkania oraz ich wyżywienie i elementy team buildugu czy wynajem sprzętu konferencyjnego.
Wynika to z tego, że organizowane konferencje mają określony program, który klient Wnioskodawcy od niego nabywa. Jest on zainteresowany nabyciem tych świadczeń łącznie, a samo świadczenie główne ma charakter wiodący. Niemniej gdyby nie te świadczenia pomocnicze, to Wnioskodawca nie wyświadczyłby w ogóle usługi na rzecz swojego klienta, bowiem ten nie nabyłby od niego pakietu konferencyjnego.
Niezbędnym elementem do świadczenia usługi pakietu konferencyjnego jest co najmniej wynajem Sali konferencyjnej i organizacja spotkania w tej sali. Natomiast w zależności od przedstawionego przez klienta zapotrzebowania (np. konieczność zorganizowania dwudniowej konferencji) dochodzą do tego kolejne świadczenia takie jak zakwaterowanie, wyżywienie itp.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy organizowane oraz przeprowadzane przez Państwa Wydarzenia będą stanowić usługę kompleksową rozumianą jako usługa konferencyjna i w konsekwencji miejsce świadczenia tych usług konferencyjnych składających się ze świadczeń opisanych w stanie faktycznym należy określać zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ustawy o VAT.
Zdaniem Organu, na kompleksową usługę organizacji konferencji będą składały się wymienione przez Państwa usługi nierozerwalnie ze sobą związane, które są świadczeniami niezbędnymi do realizacji usługi konferencji, tj.:
1) przygotowanie oraz udostępnienie przez Wnioskodawcę sali konferencyjnych dla Uczestników;
2) zapewnienie noclegów Uczestnikom (udostępnienie każdemu z Uczestników pokoju hotelowego na czas trwania Wydarzeń);
3) wykonywanie świadczeń gastronomicznych na rzecz Uczestników w czasie trwania Wydarzeń (bez serwowania napojów alkoholowych;
4) świadczenia dodatkowe inne bez realizacji teambuildingów.
Zdaniem Organu, w odniesieniu do powyższego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przygotowanie oraz udostępnienie przez Wnioskodawcę sali konferencyjnych dla Uczestników jest niezbędne dla realizacji usługi konferencji. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca już przed przyjazdem Uczestników rozpocznie odpowiednie przygotowania sali konferencyjnych. Spółka w ramach tych przygotowań ustawi w sposób odpowiedni dla prowadzenia spotkań krzesła dla Uczestników, zorganizuje ekrany w każdej Sali konferencyjnej, w tym projektory oraz nagłośnienie konferencyjne. Organ podziela zdanie Wnioskodawcy, jako że powyższe przygotowania są konieczne do odpowiedniego zorganizowania przestrzeni sali, w których będą odbywały się spotkania Uczestników. Wnioskodawca w tym zakresie wskazał, że ustawienie krzeseł dla Uczestników w odpowiednim kształcie wpłynie na komfort Uczestników spotkań oraz umożliwi odpowiednią widoczność na scenę oraz prelegenta. Zorganizowanie takiej przestrzeni będzie sprzyjać skupieniu oraz porządkowi. Projektory oraz ekrany umożliwią wyświetlanie prezentacji oraz materiałów wideo w celu wytężenia uwagi Uczestników spotkań oraz przekazania im informacji w formie wizualnej. Natomiast nagłośnienie konferencyjne będzie gwarantowało wyraźny oraz równomierny odbiór dźwięku przez wszystkich Uczestników spotkań, co jest kluczowe dla skutecznej komunikacji.
W zakresie zapewnienia noclegów Uczestnikom czyli udostępnieniu każdemu z Uczestników pokoju hotelowego na czas trwania Wydarzeń, należy również przyznać rację Wnioskodawcy. Udostępnienie pokoi Uczestnikom spotkań jest kluczową składową organizacji Wydarzenia. Uczestnicy spotkań w salach konferencyjnych, po zakończeniu jednego z dni konferencji potrzebują miejsca na odpoczynek oraz adaptację przed każdym spotkaniem oraz pomiędzy każdorazowymi spotkaniami w salach konferencyjnych, w tym również po ukończeniu jednego z dni konferencyjnych (w przypadku gdy konferencja trwała będzie dłużej niż kilka dni.). Udostępnienie Uczestnikom pokoi hotelowych na czas trwania Wydarzenia, umożliwia im terminowe oraz pełne uczestnictwo we wszystkich spotkaniach eliminując przy tym ryzyko jakichkolwiek opóźnień ze względu na logistykę transportową, czy nieznajomość lokalnych warunków.
Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w ramach organizacji Wydarzeń będzie organizować również grupowe świadczenia gastronomiczne dla Uczestników Wydarzeń. Świadczenia te będą miały postać lunchy, śniadań, kolacji oraz przekąsek dostępnych dla wszystkich Uczestników, które niekiedy będą serwowane w czasie prowadzenia spotkań na salach konferencyjnych. Jednakże świadczenia te mogą być również serwowane poza czasem grupowych spotkań oraz poza salami konferencyjnymi w barach oraz w restauracjach hotelowych. Dodatkowo w ramach świadczeń gastronomicznych Uczestnicy Wydarzeń będą mieli dostęp do takich świadczeń gastronomicznych jak wieczory z „open bar” w ramach których mogą oni korzystać z serwowanych tam świadczeń gastronomicznych. Przy czym doprecyzowując czym konkretnie są wieczory z „open bar” wskazali Państwo, że są to bufety lub menu serwowane a do tego pakiet z napojami: woda, soki, soft drinki, kawa, herbata, napoje alkoholowe (jeśli klient zamawia) i jest uprzednio wyszczególnione w kalkulacji. Dostarczanie napojów alkoholowych nie jest w tym przypadku regułą. Wieczory z „open bar” to jeden z elementów świadczeń gastronomicznych - zwykle dotyczący kolacji, która jest niezbędnym elementem wyżywienia uczestników spotkania czasem w bardziej eleganckiej i rozbudowanej postaci. Podkreślili Państwo, że jest to pakiet z napojami, bez którego nie może odbyć się żadna kolacja, zawiera napoje bezalkoholowe ale w przypadku bardziej rozbudowanych wydarzeń, połączonych z galami np. rozdania nagród czy integrującą pracowników zabawą może zawierać również napoje alkoholowe - np. powitalną lampkę szampana.
Zdaniem Organu również ww. opisane wykonywanie świadczeń gastronomicznych na rzecz Uczestników w czasie trwania Wydarzeń będzie wchodziło w skład kompleksowej usługi realizacji konferencji, przy czym zaznaczyć należy, że wyłączenie będzie tu stanowiło serwowanie napojów alkoholowych. Zauważyć należy, że serwowanie napojów alkoholowych nie ma charakteru usługi niezbędnej do realizacji usługi konferencji. Zdaniem Organu, napoje alkoholowe nie powinny wpływać na przekaz konferencji, a korzystanie z alkoholu pozostaje wyłącznie decyzją uczestnika i stanowi element integracyjny czy rozrywkowy, a nie obligatoryjny składnik oferty konferencyjnej.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że Wnioskodawca planuje wykonywać świadczenia dodatkowe na rzecz Kontrahentów, które będą składały się z takich świadczeń jak: zapewnienie pokrowców na krzesła, parking naziemny, pojemników na śmieci, udostępnienie sali tanecznej (jako uzupełnienie Wydarzeń o wieczorną galę wręczenia nagród lub z innej okazji, specyficznej dla charakterystyki organizowanego Wydarzenia ustalonej zgodnie z Kontrahentem) z oprawą muzyczną (która musi być zapewniona podczas konferencji/wydarzenia), sprzątanie po Uczestnikach Wydarzeń, organizacji krótkodystansowego transportu Uczestnikom z dworca kolejowego/autobusowego lub z lotniska do Hotelu.
Organ podziela Państwa zdanie, zgodnie z którym uważają Państwo, że zapewnienie tak opisanych świadczeń dodatkowych stanowi uzupełnienie świadczenia głównego i nie powinno być rozpoznane oddzielnie dla celów podatkowych.
Odnośnie prezentów powitalnych, to należy zauważyć, że będą one częścią świadczenia kompleksowego wpisywały w konwencje konferencji. Wskazali Państwo, że prezenty powitalne, są formą podziękowania ważnym gościom, lub pracownikom za wyjątkowe wyniki, często zawierają również materiały konferencyjne - agendę spotkania czy tabliczkę z imieniem w formacie spotkania niezbędną do identyfikacji uczestników wydarzenia kompleksowe. Prezenty te muszą być wręczone ściśle podczas konferencji/wydarzenia. Wydawanie ich po tym wydarzeniu z perspektywy ekonomicznej klienta byłoby zbyteczne.
W tak przedstawionym opisie sprawy należy uznać, że prezenty powitalne wpisują się w usługę konferencyjną i stanowią element świadczenia kompleksowego.
Na odrębną uwagę zasługują realizowane przez Państwa „teambuidlingi”. Świadczenia te będą nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów trzecich (podatników VAT) oraz będą one świadczone na rzecz Kontrahenta przez Wnioskodawcę po ich nabyciu od podmiotów trzecich.
Wskazali Państwo, że „teambuildingi” polegają na wzmocnieniu relacji pomiędzy Uczestnikami wydarzeń poprzez przybieranie takich form jak:
- mini olimpiada;
- bieg na orientacje;
- joga;
- „nordic walking” (czyli marsze z zastosowaniem specjalnych kijów);
- warsztaty oddechowe.
„Teambuildingi” mają na celu wzmocnienie relacji pomiędzy Uczestnikami Wydarzeń, stanowią częsty oraz ważny element kilkudniowych Wydarzeń, gdyż Uczestnicy na teambuildingach mają możliwość odświeżenia umysłu pomiędzy spotkaniami na salach konferencyjnych, co sprzyja koncentracji oraz zapamiętywaniu treści zaprezentowanych podczas spotkań merytorycznych w salach konferencyjnych.
Zdaniem Organu, realizacja „teambuildingów” nie jest niezbędna do realizacji usługi konferencji, jak wynika z przedstawionego opisu, teambuildingi stanowią element fakultatywny, który może być swobodnie wyłączony z zakresu usługi konferencyjnej bez naruszenia jej istoty.
Nie sposób uznać, że ww. świadczenia wykazują ścisłe powiązanie i są konieczne do tego, by dane wydarzenie się odbyło. Zdaniem Organu są to świadczenia dodatkowe, oferowane w ramach organizacji wydarzeń, które nie stanowią środka do lepszego wykonania głównej usługi, tylko usługi odrębne, mające na celu uatrakcyjnienie Wydarzenia. Zdaniem Organu nie sposób uznać, że zajęcia te są niezbędne czy nawet pomocne, w kontekście świadczenia zasadniczego jakim jest organizacja konferencji.
Podsumowując, zdaniem Organu, z realizowanej przez Państwa kompleksowej usługi konferencji, powinny zostać wyłączone: serwowanie napojów alkoholowych, a także realizacja „teambuidlingów”.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o VAT.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy VAT, innych niż wskazane w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Wskazali Państwo, że Spółka w przyszłości zamierza zawierać umowy z kontrahentami będącymi podatnikami VAT w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, którzy będą posiać siedzibę działalności gospodarczej (oraz stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej) poza terytorium Polski lub z podatnikami, którzy będą posiadać siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski (zwanymi dalej łącznie jako: „Kontrahenci”). Może się również zdarzyć, że usługi mogą też być świadczone z kontrahentami mającymi miejsce siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski, których stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajduje się poza terytorium Polski.
Do ww. kompleksowej usługi konferencyjnej znajdzie zastosowanie art. 28b ustawy (tj. są to usługi do których nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n). Tym samym ww. kompleksowa usługa będzie opodatkowana w kraju siedziby usługobiorców. Przy czym określając miejsce świadczenia ww. usługi kompleksowej nie należy uwzględniać zajęć „teambuldingów” i serwowania alkoholi, dla których miejsce świadczenia należy określić odrębnie.
W konsekwencji oceniając Państwa stanowisko całościowo w części pytania nr 1 należy je uznać za nieprawidłowe.
Państwa intencją, w razie uznania przez organ, że świadczenia polegające na organizacji „teambuildingów” nie należy traktować jako elementów usług konferencyjnych, jest ustalenie czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że miejsce świadczenia usług polegających na organizacji „teambuildingów” należy określać zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 28b ustawy o VAT.
Z wniosku wynika, że usługa ta polegają na wzmocnieniu relacji pomiędzy Uczestnikami wydarzeń poprzez przybieranie takich form jak:
- mini olimpiada;
- bieg na orientacje;
- joga;
- „nordic walking” (czyli marsze z zastosowaniem specjalnych kijów);
- warsztaty oddechowe.
„Teambuildingi” mają na celu wzmocnienie relacji pomiędzy Uczestnikami Wydarzeń, stanowią częsty oraz ważny element kilkudniowych Wydarzeń, gdyż Uczestnicy na teambuildingach mają możliwość odświeżenia umysłu pomiędzy spotkaniami na salach konferencyjnych, co sprzyja koncentracji oraz zapamiętywaniu treści zaprezentowanych podczas spotkań merytorycznych w salach konferencyjnych.
Należy zauważyć, że dla świadczenia polegającego na organizacji „teambuildingów” nie przewidziano szczególnego miejsca świadczenia usług. Zatem miejscem świadczenia tej usługi należy określić na zasadach ogólnych określonych w art. 28b ustawy o VAT.
Tym samy Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślenia wymaga, że kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność..
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
