
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizowanymi inwestycjami wodno-kanalizacyjnymi.
Uzupełnili go Państwo pismem z 12 sierpnia 2025 r. (data wpływu) oraz pismem z 13 sierpnia 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina …, zwana dalej Wnioskodawcą, jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U z 2024, poz.1465 ze zm.). Jest także osobą prawną - jednostką samorządu terytorialnego. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT, polegających na wspólnym rozliczaniu VAT przez Urząd Miejski wraz z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym i od tej chwili traktowana jest jako jeden podatnik VAT. Wykonując zadania własne Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednym z obszarów działania Gminy są zadania z zakresu zaspokajania zbiorowych potrzeb w zakresie dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy .Wnioskodawca prowadzi gospodarkę wodociągową i kanalizacyjną na terenie Gminy za pomocą samorządowego zakładu budżetowego o nazwie Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji w …, na podstawie art. 14 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym zadania własne gmin w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, mogą być wykonywane m.in. przez gminne zakłady budżetowe będące jednostkami sektora finansów publicznych.
Wnioskodawca realizuje inwestycje z otrzymanych w 2021r. środków zgodnie z pismem Ministra Finansów …W z dnia … stanowiących uzupełnienie subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, oraz pismem Ministra Finansów … z dnia … r. stanowiących uzupełnienie subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie kanalizacji. W ramach inwestycji budowy wodociągu Wykonawca wykonuje zamówienie polegające na zaprojektowaniu tj. opracowaniu, zgodnie z przepisami, kompletnej dokumentacji projektowej oraz budowę sieci wodociągowej wraz z uzbrojeniem oraz odgałęzieniem do budynków mieszkalnych (do zasuwy). Przyłącze do budynków mieszalnych wykonuje w własnym zakresie mieszkaniec. W ramach inwestycji budowa kanalizacji Wykonawca wykonuje zamówienie polegające na zaprojektowaniu tj. opracowaniu, zgodnie z przepisami, kompletnej dokumentacji projektowej oraz budowę sieci kanalizacji sanitarnej z rozgałęzieniami do budynków mieszalnych, dwóch przepompowni ścieków, w tym oświetlenia i ogrodzenia terenu przepompowni, instalacji elektrycznej dla zasilania pompowni ścieków i oświetlenia terenu pompowni, systemu monitoringu pracy pompowni kompatybilnego z istniejącym systemem oraz dróg dojazdowych i placów manewrowych przy przepompowniach. Wnioskodawca przekaże nowo wybudowaną sieć wodociągową i kanalizacyjną w trwały zarząd samorządowemu zakładowi budżetowemu który realizuje w imieniu Wnioskodawcy zadania z zakresu zaopatrywania w wodę i odbiór ścieków na terenie Gminy.
Z nowo wybudowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będą korzystać jedynie mieszkańcy Gminy. Nie jest również planowane wykorzystanie tego odcinka sieci kanalizacyjnej jak i wodociągowej do sprzedaży innej niż opodatkowana. Cała sprzedaż wody i odbiór ścieków będzie opodatkowana stawką podatku VAT 8%.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
1.Czy drogi dojazdowe i place manewrowe, o których mowa we wniosku będą znajdować się na ogrodzonym terenie przepompowni ścieków czy poza tym terenem?
Odpowiedź: Drogi dojazdowe, o których mowa we wniosku nie będą znajdowały się na ogrodzonym terenie przepompowni ścieków, będą poza tym terenem.
Place manewrowe będą znajdowały się na ogrodzonym terenie przepompowni ścieków.
2.Czy ww. drogi dojazdowe i place manewrowe będą wykorzystywane wyłącznie jako dojazd do przepompowni?
Odpowiedź: Drogi dojazdowe nie będą wykorzystywane wyłącznie jako dojazd do przepompowni.
Place manewrowe wykorzystane będą wyłącznie jako dojazd do przepompowni ścieków.
3.Kto korzysta/może korzystać z dróg dojazdowych i placów manewrowych (pracownicy, inne osoby np. mieszkańcy)?
Odpowiedź: Z istniejących dróg dojazdowych korzystają pracownicy przepompowni i mieszkańcy.
Z placów manewrowych będą korzystać tylko pracownicy przepompowni.
4.Czy drogi dojazdowe i place manewrowe są/będą ogólnodostępne?
Odpowiedź: Drogi dojazdowe będą ogólnodostępne.
Place manewrowe nie będą ogólnodostępne.
5.Jaki status będą miały drogi dojazdowe i place manewrowe, które powstaną w ramach inwestycji?
Odpowiedź: Drogi dojazdowe do przepompowni to 1 droga gminna, 2 drogi są prywatne (gmina posiada służebność dojazdu do przepompowni ścieków).
Place manewrowe będą własnością Gminy …..
6.Czy mają Państwo możliwość wydzielenia poniesionych wydatków na budowę dróg dojazdowych i placów manewrowych, z całości wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu?
Odpowiedź: W ramach realizowanej inwestycji nie było konieczności budowy nowych dróg a także ich modernizacji. Przepompownie zostały wybudowane przy już istniejących drogach. Gmina nie poniosła wydatków na budowę dróg dojazdowych do przepompowni ścieków.
Wydatki Gmina poniosła tylko na wybudowanie placu manewrowego, ogrodzenia i oświetlenia przepompowni ścieków.
Pytania
1. Czy Wnioskodawca może 100 % odliczyć kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizowanymi inwestycjami wodno-kanalizacyjnymi nawet gdy środki na budowę sieci kanalizacyjnej i wodociągowej pochodzą z uzupełnienia subwencji ogólnej. Czy odliczając podatek VAT nie dojdzie do podwójnego finansowania tj. podatek jeden raz Gmina otrzymała w kwocie brutto z Ministerstwa Finansów w postaci subwencji ogólnej, a drugi raz Gmina odliczy podatek VAT naliczony w pełnej wysokości?
Państwa stanowisko w sprawie
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie ograniczają możliwości pozyskiwania dofinansowania od podmiotów trzecich lub zewnętrznych funduszy na kwotę VAT, niezależnie czy podatnikowi w tym przypadku jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów czy też to nie przysługuje. Z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie podatku VAT nie jest obowiązkiem podatnika lecz uprawnieniem i tym samym na podatniku ciąży odpowiedzialność karno- skarbowa. Zaniechanie odliczenia nie powinno powodować negatywnych konsekwencji. Inaczej trzeba na tę sytuację trzeba spojrzeć pod kątem instytucji kontrolujących i nadzorujących jednostkę samorządu terytorialnego (RIO, NIK). Nie odliczenie podatku VAT w ocenie ww. instytucji może świadczyć o niegospodarności, gdyż Gmina rezygnuje z dodatkowych środków z odliczenia podatku. Wobec powyższego Gmina do ww. sytuacji nie chce dopuścić, dlatego zwraca się o wyjaśnienie. Gmina sądzi że w ramach środków z uzupełnienia subwencji ogólnej za zadania wodno- kanalizacyjne może finansować wydatki inwestycyjne dotyczące budowy wodociągu i kanalizacji w całości.
Gmina ma prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, ponieważ wykorzystuje je do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Będą zawierane umowy cywilnoprawne z mieszańcami. Za usługi będą wystawiane faktury Vat i odprowadzany podatek należny. Poza tym Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w tej sytuacji ciążą na niej obowiązki i przysługują prawa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W ocenie Gminy będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy czynnościami opodatkowanymi (wystawianie faktur na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami na odbiór wody i ścieków) a fakturami zakupowymi wystawionymi przez przedsiębiorców będącymi podstawą do zapłaty za wykonane usługi lub nabyte towary. Tym samym, zdaniem Gminy nie istnieją negatywne przesłanki, aby Gmina otrzymując środki z uzupełnienia subwencji ogólnej od Ministra Finansów nie miała prawa do odliczenia podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 20254 r. poz. 775 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jednym z obszarów Państwa działania są zadania z zakresu wodociągów i kanalizacji. Prowadzą Państwo gospodarkę wodociągową i kanalizacyjną na terenie Gminy za pomocą samorządowego zakładu budżetowego o nazwie Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji w ….
Realizują Państwo inwestycje z otrzymanych w 2021r. środków zgodnie z pismem Ministra Finansów …. z dnia … stanowiących uzupełnienie subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, oraz pismem Ministra Finansów … z dnia … r. stanowiących uzupełnienie subwencji ogólnej z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie kanalizacji. W ramach inwestycji budowy wodociągu Wykonawca wykonuje zamówienie polegające na zaprojektowaniu tj. opracowaniu, zgodnie z przepisami, kompletnej dokumentacji projektowej oraz budowę sieci wodociągowej wraz z uzbrojeniem oraz odgałęzieniem do budynków mieszkalnych (do zasuwy). Przyłącz do budynków mieszalnych wykonuje w własnym zakresie mieszkaniec. W ramach inwestycji budowa kanalizacji Wykonawca wykonuje zamówienie polegające na zaprojektowaniu tj. opracowaniu, zgodnie z przepisami, kompletnej dokumentacji projektowej oraz budowę sieci kanalizacji sanitarnej z rozgałęzieniami do budynków mieszalnych, dwóch przepompowni ścieków, w tym oświetlenia i ogrodzenia terenu przepompowni, instalacji elektrycznej dla zasilania pompowni ścieków i oświetlenia terenu pompowni, systemu monitoringu pracy pompowni kompatybilnego z istniejącym systemem oraz dróg dojazdowych i placów manewrowych przy przepompowniach. Przekażą Państwo nowo wybudowaną sieć wodociągową i kanalizacyjną w trwały zarząd samorządowemu zakładowi budżetowemu który realizuje w imieniu Państwa zadania z zakresu zaopatrywania w wodę i odbiór ścieków na terenie Gminy.
Z nowo wybudowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będą korzystać jedynie mieszkańcy Gminy. Nie jest również planowane wykorzystanie tego odcinka sieci kanalizacyjnej jak i wodociągowej do sprzedaży innej niż opodatkowana. Cała sprzedaż wody i odbiór ścieków będzie opodatkowana stawką podatku VAT 8%.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w ramach realizowanej inwestycji nie było konieczności budowy nowych dróg a także ich modernizacji. Przepompownie zostały wybudowane przy już istniejących drogach. Nie ponieśli Państwo wydatków na budowę dróg dojazdowych do przepompowni ścieków.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych, o której mowa we wniosku zostaną spełnione. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki będą związane z wykorzystywaniem ww. inwestycji tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - na rzecz mieszkańców Gminy . Nie jest planowane wykorzystanie tego odcinka sieci wodociągowej do sprzedaży innej niż opodatkowana.
Należy zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku naliczonego ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych pochodzących od podmiotów trzecich. Zatem, dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. zakupów. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenie wynikające z art. 88 ustawy.
Zatem będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanymi inwestycji wodno-kanalizacyjnych, o którym mowa we wniosku. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Do kompetencji organu podatkowego nie należy kwestia oceny prawidłowości rozliczeń otrzymanego dofinansowania w kontekście możliwości odliczenia podatku naliczonego, w sytuacji gdy dofinansowanie przyznano w kwocie brutto.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
