
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z zadaniem polegającym na budowie budynku na potrzeby Biblioteki w (...). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (zwana dalej: „Gminą” lub „Wnioskodawcą”) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Funkcjonowanie Gminy opiera się na przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.
W celu realizacji powyższego zadania Gmina powołała jednostkę budżetową pod nazwą „Gminna Biblioteka Publiczna w (...)” (zwana dalej: „Biblioteką”). Biblioteka prowadzi wypożyczalnie, czytelnię i dwie filie biblioteczne: w A. i B. Biblioteka udostępnia zbiory, prowadzi działalność informacyjno-biblioteczną, popularyzuje czytelnictwo, współpracuje z innymi bibliotekami, instytucjami, stowarzyszeniami przy organizowaniu imprez kulturalnych na rzecz społeczności lokalnej.
Obecnie Gmina planuje zadanie polegające na budowie budynku na potrzeby Biblioteki w (...). Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności mieszkańców do instytucji kultury. Budynek będzie miał powierzchnię zabudowy ok. 310 m2 i wysokość dwóch kondygnacji. Na parterze budynku zaprojektowano wypożyczalnię, czytelnię, strefę malucha, pomieszczenie socjalne i gospodarcze, sanitariaty, kotłownię oraz garaż. Na piętrze przewidziano salę wystawową z salą szkoleń, pomieszczenia biurowe i socjalne, serwerownię, szatnię i sanitariaty. Kondygnacje połączone będą wewnętrzną klatką schodową, wejście do budynku za pośrednictwem schodów. Budynek będzie dostępny dla osób niepełnosprawnych poprzez zastosowanie pochylni zewnętrznej i zainstalowanie windy wewnątrz budynku. Budynek będzie wyposażony w instalację elektryczną i odgromową, centralne ogrzewanie (podłogowe), instalację wodno-kanalizacyjną i ciepłej wody użytkowej. W budynku przewidziana jest instalacja wentylacji grawitacyjnej i klimatyzacji, zostanie zainstalowany także monitoring. Pomieszczenia biblioteki zostaną wyposażone w sieć komputerową z osprzętem oraz zdalnym dostępem do bibliotek cyfrowych. Zainstalowany zostanie system audiowizualny.
Czytelnia zostanie wyposażona w komputery i tablety umożliwiające korzystanie z audiobooków i ebooków. W ramach zadania inwestycyjnego przewiduje się budowę drogi dojazdowej do budynku oraz miejsc parkingowych ze stanowiskiem postojowym dla osób niepełnosprawnych. Działka zostanie ogrodzona. Miejsca niezabudowane zagospodarowane zostaną niską zielenią. Teren Biblioteki zostanie podświetlony. W wyniku realizacji inwestycji gminna biblioteka publiczna w sposób bardziej efektywny będzie mogła realizować swoje zadania, do których należą m.in. opracowanie, gromadzenie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych, udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu oraz wypożyczanie na zewnątrz, popularyzacja książki i czytelnictwa, prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej, kulturalnej, współdziałanie z innymi instytucjami kultury.
Zadanie będzie sfinansowane ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych w kwocie 3.869.500 zł co stanowi 57,75 % ostatecznej wartości inwestycji. Po zakończeniu realizacji zadania Gmina będzie właścicielem budynku, ale zamierza nieodpłatnie udostępnić budynek wraz z całym majątkiem powstałym w wyniku zadania na podstawie umowy użyczenia na rzecz Biblioteki. Gmina nie będzie pobierała od Biblioteki jakichkolwiek opłat za korzystanie z budynku i majątku powstałego w wyniku zadania.
Wnioskodawca nie będzie również samodzielnie prowadził w budynku żadnej działalności gospodarczej i nie będzie wykorzystywał go do celów komercyjnych. Biblioteka będzie wykorzystywała budynek na potrzeby działalności statutowej. Nie będzie wykorzystywała budynku do działalności gospodarczej. Przychodami Biblioteki są i będą dotacje podmiotowe przekazywane przez Gminę oraz dotacje celowe.
Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). Rozlicza VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi i składa deklaracje podatkowe dla VAT za miesięczne okresy. Jako czynny podatnik podatku od towarów usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, dalej ustawa o VAT), Gmina wykonuje czynności opodatkowane dotyczące sprzedaży i dzierżawy nieruchomości, wynajmu lokali oraz dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Ponadto, oprócz czynności związanych z działalnością gospodarczą, Gmina realizuje zadania własne i zlecone pozostające poza ustawą o VAT, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu.
Biblioteka jest natomiast samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87 ze zm., dalej: ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Biblioteka podlega wpisowi do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż Biblioteka na rzecz której będzie udostępniany budynek, nie jest jednostką budżetową oraz zakładem budżetowym Gminy, zatem nie podlega i nie będzie podlegał centralizacji rozliczeń VAT razem z Wnioskodawcą.
Pytanie
Czy Gmina (...) realizując zadanie polegające na budowie budynku na potrzeby gminnej instytucji kultury w (...) będzie miała możliwość obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki - w trakcie realizacji ww. zadania?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, istotne jest ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku (przesłanka podmiotowa) oraz
- pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest więc charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady, te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.
Stosownie do art. 2 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
- pkt 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Dodatkowo, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Natomiast, na mocy art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
W świetle art. 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, organizator instytucji kultury - Gmina zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.
W związku z powyższym, Gmina jako organizator Biblioteki jest zobowiązana do zapewnienia jej środków niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina nabywając usługi (towaru) celem realizacji zadania, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała - dla tej czynności - w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na zadanie będą bowiem ponoszone w związku z realizacją zadań własnych Gminy z zakresu kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Wydatki na zadanie będą zatem ponoszone przez Gminę do realizacji zadań własnych - poza działalnością gospodarczą - a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku VAT, zgodnie z którą prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ma podatnik VAT ponoszący wydatki w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.
Natomiast, drugą przesłanką wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - warunkującą możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego - jest wykorzystanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast, stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W ocenie Wnioskodawcy, powyżej wskazana regulacja odnosi się do nieodpłatnego świadczenia usług przez podatnika VAT. Natomiast kluczowe znaczenie w sprawie ma okoliczność, że budynek należący do Gminy będzie użytkowany przez samorządową instytucję kultury (odrębnego od Gminy podatnika), na podstawie umowy użyczenia. Udostępniając nieodpłatnie budynek wraz z całym majątkiem powstałym w wyniku zadania, na rzecz Biblioteki, Gmina nie będzie występowała w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej realizujący nieodpłatnie zadania własne z zakresu spraw dotyczących kultury.
Zatem, przedmiotowy obszar działalności Gminy, tj. wykonywanie zadań własnych w oparciu o reżim publicznoprawny, nie może być podstawą do zastosowania wobec Wnioskodawcy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
W związku z tym - zdaniem Wnioskodawcy - nie istnieje/nie będzie istniał związek pomiędzy wydatkami Gminy poniesionymi w ramach zadania z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi VAT przez Gminę. W konsekwencji, druga przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego, również nie będzie spełniona.
Podsumowując powyższe, zdaniem Gminy, nie będzie ona miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług przy realizacji zadania polegającego na budowie budynku na potrzeby gminnej instytucji kultury w (...). Gmina realizując przedmiotowe przedsięwzięcie realizuje zadania własne nałożone odrębnymi przepisami i nie będzie występowała - dla tej czynności - w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W celu realizacji zadań własnych powołali Państwo jednostkę budżetową pod nazwą „Gminna Biblioteka Publiczna w (...)”. Biblioteka prowadzi wypożyczalnie, czytelnię i dwie filie biblioteczne: w A. i B.. Planują Państwo realizację zadania polegającego na budowie budynku na potrzeby Biblioteki w (...). Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności mieszkańców do instytucji kultury. Budynek będzie miał powierzchnię zabudowy ok. 310 m2 i wysokość dwóch kondygnacji. Na parterze budynku zaprojektowano wypożyczalnię, czytelnię, strefę malucha, pomieszczenie socjalne i gospodarcze, sanitariaty, kotłownię oraz garaż. Na piętrze przewidziano salę wystawową z salą szkoleń, pomieszczenia biurowe i socjalne, serwerownię, szatnię i sanitariaty. Kondygnacje połączone będą wewnętrzną klatką schodową, wejście do budynku za pośrednictwem schodów. Budynek będzie dostępny dla osób niepełnosprawnych poprzez zastosowanie pochylni zewnętrznej i zainstalowanie windy wewnątrz budynku. Budynek będzie wyposażony w instalację elektryczną i odgromową, centralne ogrzewanie (podłogowe), instalację wodno-kanalizacyjną i ciepłej wody użytkowej. W budynku przewidziana jest instalacja wentylacji grawitacyjnej i klimatyzacji, zostanie zainstalowany także monitoring. Pomieszczenia biblioteki zostaną wyposażone w sieć komputerową z osprzętem oraz zdalnym dostępem do bibliotek cyfrowych. Zainstalowany zostanie system audiowizualny. Czytelnia zostanie wyposażona w komputery i tablety umożliwiające korzystanie z audiobooków i ebooków. W ramach zadania inwestycyjnego przewiduje się budowę drogi dojazdowej do budynku oraz miejsc parkingowych ze stanowiskiem postojowym dla osób niepełnosprawnych. Działka zostanie ogrodzona. Miejsca niezabudowane zagospodarowane zostaną niską zielenią. Teren Biblioteki zostanie podświetlony. W wyniku realizacji inwestycji gminna biblioteka publiczna w sposób bardziej efektywny, będzie mogła realizować swoje zadania, do których należą m.in. opracowanie, gromadzenie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych, udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu oraz wypożyczanie na zewnątrz, popularyzacja książki i czytelnictwa, prowadzenie działalności informacyjno-bibliograficznej, kulturalnej, współdziałanie z innymi instytucjami kultury.
Zadanie będzie sfinansowane ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych. Po zakończeniu realizacji zadania będą Państwo właścicielem budynku, ale zamierzają Państwo nieodpłatnie udostępnić budynek wraz z całym majątkiem powstałym w wyniku zadania na podstawie umowy użyczenia na rzecz Biblioteki. Nie będą Państwo pobierać od Biblioteki jakichkolwiek opłat za korzystanie z budynku i majątku powstałego w wyniku zadania.
Nie będą Państwo będzie również samodzielnie prowadzić w budynku żadnej działalności gospodarczej i nie będą Państwo wykorzystywać go do celów komercyjnych. Biblioteka będzie wykorzystywała budynek na potrzeby działalności statutowej. Nie będzie wykorzystywała budynku do działalności gospodarczej. Przychodami Biblioteki są i będą dotacje podmiotowe przekazywane przez Państwa oraz dotacje celowe. Biblioteka na rzecz której będzie udostępniany budynek, nie jest jednostką budżetową oraz zakładem budżetowym Gminy, zatem nie podlega i nie będzie podlegał centralizacji rozliczeń VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy realizując zadanie polegające na budowie budynku na potrzeby gminnej instytucji kultury w (...) będą mieli Państwo możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w trakcie realizowania ww. zadania.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Wskazali bowiem Państwo, że po zakończeniu realizacji zadania będą Państwo właścicielem budynku, ale zamierzają Państwo nieodpłatnie udostępnić budynek wraz z całym majątkiem powstałym w wyniku zadania na podstawie umowy użyczenia na rzecz Biblioteki. Nie będą Państwo pobierać od Biblioteki jakichkolwiek opłat za korzystanie z budynku i majątku powstałego w wyniku zadania. Nie będą Państwo również samodzielnie prowadzić w budynku żadnej działalności gospodarczej i nie będą Państwo wykorzystywać go do celów komercyjnych.
Zatem jak wynika z powyższych informacji, wydatki związane z realizacją opisanego Zadania, nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na budowie budynku na potrzeby gminnej instytucji kultury.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
