Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.488.2025.2.AKR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-prawidłowe w zakresie ustalenia, czy w odniesieniu do wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług w ramach Projektu 1 pn. „(…)” możliwe jest/będzie uznanie, że są/będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i występuje związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3);

-prawidłowe w zakresie ustalenia, czy Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4);

-prawidłowe w zakresie ustalenia, czy w odniesieniu do wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług w ramach Projektu 2 pn. „(…)” możliwe jest/będzie uznanie, że są/będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i występuje związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku numerem 7);

-prawidłowe w zakresie ustalenia, czy Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu 2 pn. „(…)” (pytanie oznaczone we wniosku nr 8).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w związku z realizacją:

-ustalenia, czy realizacja przez Powiat Projektu 1 i Projektu 2 następuje w ramach statusu podatnika VAT (pytania oznaczone we wniosku numerem 1 i 5);

-ustalenia, czy efekty realizacji Projektu 1 i Projektu 2 są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (pytania oznaczone we wniosku numerem 2 i 6);

-ustalenia, czy w odniesieniu do wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług w ramach Projektu 1 i Projektu 2 możliwe jest/będzie uznanie, że są/będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i występuje związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego (pytania oznaczone we wniosku numerem 3 i 7);

-ustalenia, czy Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu 1 i Projektu 2 (pytania oznaczone we wniosku numerem 4 i 8).

Uzupełnili go Państwo pismem z 17 lipca 2025 r. (wpływ 17 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Powiat (dalej: „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego i jednocześnie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”), przy czym Powiat występuje (działa) jako podatnik VAT z uwzględnieniem reguły zawartej w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „uptu”). Powiat posiada osobowość prawną.

Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. centralizacja rozliczeń VAT), tj. zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280 ze zm.) (dalej: „ustawa centralizacyjna”).

Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej: „usp”), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Do zadań Powiatu – stosownie do usp – należą m.in. zadania z zakresu edukacji publicznej, polityki prorodzinnej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania rodziny, kultury fizycznej oraz współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Powiat wykonuje swoje zadania przy pomocy jednostek organizacyjnych (będących jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).

Jedną z takich jednostek jest Liceum Ogólnokształcące (dalej: „LO”).

LO jest „szkołą” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, a więc jednostką tworzącą system oświaty. Podstawowym celem działalności LO jest działalność oświatowa polegająca w szczególności na realizacji celów, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

LO jest jednostką organizacyjną Powiatu, która nie posiada odrębnej od Powiatu osobowości prawnej oraz która jest objęta centralizacją VAT (wraz z którą Powiat wspólnie rozlicza VAT).

LO jest jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. a ustawy centralizacyjnej.

LO to również „jednostka budżetowa” w rozumieniu § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U z 2021 r. poz. 999) (dalej: „Rozporządzenie”).

LO jest zlokalizowana w A.

LO ma do swojej dyspozycji nieruchomość, na którą składa się przede wszystkim główny budynek szkoły (w którym odbywają się zajęcia lekcyjne oraz w którym ulokowane są biura dyrekcji szkoły oraz administracji).

Powiat przystąpił do realizacji dwóch projektów inwestycyjnych, które dotyczą LO i są realizowane w związku z potrzebami LO (przede wszystkim w celu polepszenia standardu wykonywania zadań edukacyjnych), tj.:

1)Projekt 1”,

2)Projekt 2”.

Projekt 1 oraz Projekt 2 w dalszej części wniosku określane są również łącznie jako: „Inwestycje” lub „Projekty”.

Realizacja Projektów oznacza, że Powiat otrzyma stosowne dofinansowania na sfinansowanie określonych zakupów towarów i usług.

Inwestycje są realizowane przez LO i po ostatecznym ich zrealizowaniu, będą zwiększać stan składników majątku LO, z tym że ponoszone wydatki dotyczące Inwestycji – z uwagi na przepisy ustawy centralizacyjnej – są (będą) dokumentowane fakturami wystawianymi na Powiat (Powiat, w tym NIP Powiatu, jest wskazywany w fakturach zakupowych jako nabywca).

Charakterystyka (opis) Projektu 1

Przedmiotem Projektu 1 jest dostosowanie LO do potrzeb uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, zarówno w kontekście dostępności architektonicznej, jak i edukacyjno-społecznej.

W tym kontekście zakres (przedmiot) Projektu 1 obejmuje:

a)poprawę dostępności architektonicznej budynku poprzez budowę szybu windowego oraz zakup i montaż dźwigu osobowego (windy),

b)organizację specjalistycznych zajęć dodatkowych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami,

c)zakup doposażenia niezbędnego do prowadzenia dodatkowych zajęć specjalistycznych (mobilna sala doświadczania świata, zestaw do diagnozy i treningu terapii słuchowej, zestaw do terapii sensorycznej),

d)podniesienie kompetencji kadry pedagogicznej (studia podyplomowe dla wybranych nauczycieli oraz szkolenie kadry w zakresie metod pracy z uczniem o specjalnych potrzebach),

e)podejmowanie działań przeciwdziałających dyskryminacji oraz mających na celu walkę ze stereotypami poprzez uczestnictwo uczniów w warsztatach i spektaklach terapeutycznych.

Celem Projektu 1 jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Realizacja Projektu 1 ma na celu wsparcie w prowadzeniu skutecznej edukacji (tzw. edukacji włączającej).

Realizacja Projektu 1 jest spowodowana przeprowadzoną diagnozą, która wskazała na problemy w obszarze skutecznego prowadzenia działań edukacyjnych (w obszarze tzw. edukacji włączającej). Główne powody tych problemów to:

-bariery architektoniczne uniemożliwiające osobom niepełnosprawnym ruchowo i mającym problemy w poruszaniu wejście do budynku oraz przemieszczanie się pomiędzy kondygnacjami,

-mała oferta zajęć specjalistycznych dla uczniów z niepełnosprawnością i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

-niski poziom kompetencji nauczycieli w zakresie pedagogiki specjalnej (brak specjalistów mogących przeprowadzać zajęcia dostosowane do zdiagnozowanej dysfunkcji, np. autyzm, niedosłuch, niedowidzenie),

-występowanie zjawisk oraz zachowań dyskryminacyjnych wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami.

W tym kontekście realizacja Projektu 1 – zwłaszcza wyposażenie LO w windę – umożliwi uczniom, szczególnie ze specjalnymi potrzebami (w tym uczniom niepełnosprawnym), korzystanie z obiektu szkoły na każdej kondygnacji na której będą prowadzone zajęcia dydaktyczne, w tym możliwość korzystania z wyposażonych pracowni tematycznych oraz możliwość uczestnictwa w uroczystościach organizowanych w szkole, które odbywają się głównie w auli (znajdującej się na 2 piętrze). Takie dostosowanie architektoniczne budynku LO umożliwi edukację uczniom, którzy z uwagi na niepełnosprawność są kierowani na nauczanie indywidualne, a także podniesie standardy bezpiecznego funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością, stworzy szansę na integrację i edukację włączającą w wielu obszarach życia szkoły.

Bezpośrednimi adresatami Projektu 1 są uczniowie LO (w tym szczególnie uczniowie niepełnosprawni oraz ze szczególnymi potrzebami) oraz nauczyciele placówki.

Powiat będzie ponosił wydatki na nabycie towarów i usług mających na celu realizację ww. założeń Projektu 1 (dalej jako: „Wydatki dot. Projektu 1”) i w tym zakresie będą to przede wszystkim wydatki na:

a)wyposażenie LO w dźwig osobowy (tj. windę), w tym:

-opracowanie dokumentacji technicznej (m.in. projektu budowlanego),

-uzyskanie niezbędnych zgód (pozwoleń/zezwoleń),

-wykonanie szybu windowego (…),

-wykonanie robót budowlanych (…),

-dostawę i montaż dźwigu osobowego o udźwigu ok. 825 kg, (…).

b)organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (zajęcia rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia o charakterze terapeutycznym, zajęcia wzmacniające kompetencje emocjonalno-społeczne),

c)nabycie sprzętu na potrzeby zajęć specjalistycznych (mobilnej sali doświadczania świata, zestawu do diagnozy i treningu terapii słuchowej, zestawu do terapii sensorycznej),

d)podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej LO (wydatki na studia podyplomowe oraz szkolenia dla nauczycieli),

e)organizację działań mających na celu walkę ze stereotypami i zapobieganie dyskryminacji (w tym wydatki na organizację cyklu warsztatów dla uczniów obejmujących swym zagadnieniem walkę z przeciwdziałaniem dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, pochodzenie narodowe i etniczne, religię, światopogląd, niepełnosprawność , wiek czy status społeczny czy ekonomiczny, spektakle profilaktyczne dotyczące walki z dyskryminacją i hejtem).

Zaplanowane w ramach Projektu 1 zakupy są zgodne z założeniami tzw. Modelu Dostępnej Szkoły. Model Dostępnej Szkoły to wzorzec zapewnienia dostępności placówek edukacyjnych dla osób ze szczególnymi, ale różnorodnymi potrzebami, który opiera się na zasadach projektowania uniwersalnego. Model powstał, by pomóc tym, którzy nie tylko chcą szkoły dostępnej dla wszystkich, ale też podejmują działania, by tę wizję wcielić w życie.

Charakterystyka (opis) Projektu 2

Celem Projektu 2 jest przystosowanie toalet dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami w placówce edukacyjnej (tj. w budynku LO). W tym zakresie ma zostać wykonany remont, który będzie polegać na przystosowaniu toalet dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a zakres prac obejmie roboty budowlane i sanitarne. Spodziewanym efektem rzeczowym jest wykonanie kompleksowego remontu obecnych sanitariatów, które będą spełniały wszystkie wymogi i standardy dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Konieczność i zasadność realizacji Projektu 2 wynika z tego, że w budynku głównym LO nie ma w ogóle toalety przystosowanej w pełni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Powiat będzie ponosił wydatki na nabycie towarów i usług mających na celu realizację ww. założeń Projektu 2 (dalej jako: „Wydatki dot. Projektu 2”) i w tym zakresie będą to przede wszystkim wydatki na prace budowlane (np. prace rozbiórkowe, wykonanie nowych pomieszczeń, prace murarskie i tynkarskie) oraz roboty sanitarne (np. zakup i montaż instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych, zakup i montaż armatury oraz urządzeń i elementów przystosowujących toalety do wymagań osób niepełnosprawnych).

Prowadzone działania dotyczące Projektu 1 oraz Projektu 2 są odrębnymi zadaniami, a to oznacza, że są (będą) odrębnie rozliczane oraz odrębnie fakturowane (tzn. Powiat jest w stanie przyporządkować ponoszone wydatki oraz faktury dokumentujące nabycie towarów i usług albo do Projektu 1 albo Projektu 2).

Inwestycje są realizowane w celu umożliwienia wykonywania przez LO podstawowego zadania tej jednostki, a więc realizacji celów oświatowych i wykonywania w ten sposób zadania publicznego nałożonego na Powiat w zakresie edukacji publicznej (zgodnie z przepisami usp). Zadania te – uwzględniając interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami – stanowi działanie niepodlegające opodatkowaniu VAT.

W szczególności celem Powiatu (działającym poprzez i zakresie LO) nie jest realizacja Projektów w celach komercyjnych – nie zakłada się wygenerowania w związku z realizacją Projektów jakichkolwiek dochodów, w tym dochodów opodatkowanych VAT, ani też zwiększenia dotychczasowych dochodów opodatkowanych VAT.

Powiat informuje w tym zakresie, że LO prowadzi w niewielkim zakresie działalność gospodarczą w rozumieniu VAT, zwłaszcza w zakresie takich czynności jak:

a)najem pomieszczeń biurowych i niektórych pomieszczeń w budynku szkoły (np. w celu prowadzenia sklepiku szkolnego),

b)odpłatne udostępnianie sali sportowej,

c)przerzucenie (refaktura) kosztów mediów,

d)najem lokali mieszkalnych na cele mieszkalne.

W ocenie Wnioskodawcy, uzyskiwanie wyżej wymienionych dochodów jest niezależne od okoliczności realizacji Projektów, w tym efektów rzeczowych tych Projektów (zwłaszcza montażu windy oraz wykonania toalet przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych) co należy rozumieć w ten sposób, że:

a)okoliczność odpłatnego udostępniania sali sportowej (i uzyskiwanie dochodów w tym zakresie) nie jest i nie będzie w żaden sposób związana z Wydatkami dot. Projektu 1 oraz Wydatkami dot. Projektu 2, gdyż obiekt sali sportowej stanowi odrębny i niezależny obiekt od budynku, w którym będą wykonywane prace związane z realizacją Projektu 1 oraz Projektu 2,

b)dochody z tytułu najmu lokali mieszkalnych na cele mieszkalne, najmu części pomieszczeń biurowych oraz refaktury kosztów mediów również nie są i nie będą w żaden sposób związane z Wydatkami dot. Projektu 1 oraz Wydatkami dot. Projektu 2, gdyż budynek w którym znajdują się te pomieszczenia biurowe i mieszkania stanowi odrębny i niezależny obiekt od budynku, w którym realizowane są Projekty.

W odniesieniu do pozostałych pomieszczeń (powierzchni) będących przedmiotem najmu, które znajdują się w budynku, w którym nastąpi montaż windy (Projekt 1) oraz remont toalet (Projekt 2) świadczenie przedmiotowych usług w żaden sposób nie jest uwarunkowane realizacją Projektu 1 oraz Projektu 2. Ponadto, w przypadku dochodów uzyskiwanych w związku z zawieraniem umów najmu pomieszczeń w tym zakresie, LO rozważa wprowadzenie dodatkowego postanowienia umownego (do zawieranych umów) wyłączającego możliwość najemcy korzystania z windy (która będzie zrealizowana w ramach Projektu 1) oraz toalet (które zostaną zrealizowane w ramach Projektu 2).

Pytania

1.Czy w odniesieniu do Wydatków dot. Projektu 1 możliwe jest (będzie) uznanie, że występuje związek (w rozumieniu art. 86 ust. 1 uptu) uprawniający Powiat do odliczenia jakiegokolwiek podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu 1? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

2.Czy w związku z realizacją Projektu 1 Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem 1? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

3.Czy w odniesieniu do Wydatków dot. Projektu 2 możliwe jest (będzie) uznanie, że występuje związek (w rozumieniu art. 86 ust. 1 uptu) uprawniający Powiat do odliczenia jakiegokolwiek podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu 2? (pytanie oznaczone we wniosku nr 7)

4.Czy w związku z realizacją Projektu 2 Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem 2? (pytanie oznaczone we wniosku nr 8)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

W odniesieniu do Wydatków dot. Projektu 1 nie jest możliwe uznanie, że występuje związek (w rozumieniu art. 86 ust. 1 uptu) uprawniający Powiat do odliczenia jakiegokolwiek podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu 1 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Ad 2.

W związku z realizacją Projektu 1 Powiat nie posiada jakiekolwiek prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem 1 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Ad 3.

W odniesieniu do Wydatków dot. Projektu 2 nie jest możliwe uznanie, że występuje związek (w rozumieniu art. 86 ust. 1 uptu) uprawniający Powiat do odliczenia jakiegokolwiek podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 7).

Ad 4.

W związku z realizacją Projektu 2 Powiat nie posiada jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 8).

Uzasadnienie

Podstawowe zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 uptu.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W pierwszej kolejności oznacza to, że posiadanie przez dany podmiot (tu: Powiat) prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest statusem tego podmiotu jako podatnika VAT (w odniesieniu do konkretnych nabyć towarów i usług). Zaistnienie prawa do odliczenia jest zatem uwarunkowane koniecznością ponoszenia konkretnych wydatków przez dany podmiot w ramach wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu VAT (ponoszenie wydatków w ramach statusu podatnika VAT). Wynika to z tego, że tylko podatnik w rozumieniu art. 15 uptu ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W tym kontekście należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 uptu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ocenie Wnioskodawcy – w odniesieniu do realizowanych zadań i działań obejmujących Projekt 1 oraz Projekt 2 – Powiat nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 uptu. W przypadku przedmiotowych Projektów Powiat nie dokonuje nabyć towarów i usług w ramach statusu podatnika VAT.

W ocenie Powiatu, realizacja czynności składających się na Projekt 1 oraz Projekt 2 odbywa się w ramach władztwa publicznego (działalności niepodlegającej VAT) i Powiat – wykonując te czynności – działa jako organ administracji publicznej. Przedstawione w opisie zdarzenia działania stanowią realizację niepodlegających VAT zadań publicznych (zadań własnych Powiatu) w zakresie edukacji publicznej (zadanie oświatowe). W szczególności należy podkreślić, że Powiat nie realizuje Projektów w celu (z zamiarem) uzyskania (wygenerowania) jakichkolwiek obrotów z działalności gospodarczej, co świadczy o niekomercyjnym (niegospodarczym) charakterze Projektów i w konsekwencji braku jakiegokolwiek związku Projektów z działalnością gospodarczą w rozumieniu uptu.

Jak wskazano w opisie zdarzenia – kluczowe składniki majątkowe, które mają powstać w ramach Projektów (a więc winda oraz toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych) – mają służyć realizacji zadań edukacyjnych, które stanowią działalność niepodlegającą VAT (stosownie do interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami).

W takim ujęciu – w odniesieniu do czynności związanych z realizacją Projektów – Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej (stanowiące działania niepodlegające opodatkowaniu VAT), a dodatkowo działania te nie mają podłoża gospodarczego.

Oznacza to – po pierwsze – że efekty Projektów (w tym efekty rzeczowe) nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Powiat jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.

Oznacza to również – po drugie – że w niniejszej sprawie nie zostaje spełniony podstawowy warunek uprawniający do dokonania odliczenia podatku naliczonego – Powiat ponosząc wydatki związane z realizacją Projektu nie działa jako podatnik VAT.

W konsekwencji Powiat nie będzie posiadać prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Projektu 1 oraz Projektu 2.

Dodatkowo należy zauważyć, że nawet gdyby przyjąć, iż Powiat – ponosząc wydatki związane z Projektami – działa w ramach statusu podatnika VAT, to dla zaistnienia prawa do odliczenia konieczne jest spełnienie kolejnego (drugiego) warunku tj. musi zaistnieć stosowny „związek” pomiędzy dokonywanymi zakupami (podatkiem naliczonym), a czynnościami opodatkowanymi VAT (podatkiem należnym).

W tym kontekście stwierdzić należy, że brak zamiaru uzyskiwania bezpośrednio przez Powiat jakichkolwiek dochodów opodatkowanych VAT związanych z efektami Projektów (w tym efektami rzeczowymi), a także okoliczność, że realizacja Projektów sama w sobie nie wygeneruje żadnych nowych dochodów opodatkowanych VAT (ani nie wpłynie na dotychczasowe dochody opodatkowane VAT), oznacza brak cenotwórczego charakteru Projektów. W takich okolicznościach nie można zatem uznać, że Powiat będzie wykorzystywać Projekty do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT (w rozumieniu art. 5 uptu).

Taki stan rzeczy wyklucza możliwość zaistnienia związku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 uptu. Stanowi to kolejny argument potwierdzający brak prawa Powiatu do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektami (brak prawa do odliczenia w odniesieniu do Wydatków dot. Projektu 1 oraz Wydatków dot. Projektu 2).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary (usługi) te są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w oparciu o który:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji (...).

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na Powiat na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i na potrzeby edukacyjne swojej jednostki organizacyjnej – szkoły – realizują Państwo Projekty:

1)„Projekt 1”,

2)„Projekt 2”.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu 1 i Projektu 2, Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. Projektami.

W świetle interpretacji ogólnej Ministra Finansów PT1.8101.3.2019 oraz wydanego postanowienia, stwierdzającego, że Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej zakresu pytania nr 1, 2, 5 i 6 wniosku dotyczy:

·zagadnienia, którego dotyczy ww. interpretacja ogólna;

·tych samych przepisów, co ww. interpretacja ogólna (tego samego stanu prawnego),

stwierdzam, że majątek powstały w ramach realizacji ww. Projektów, będzie wykorzystywany do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. W związku z realizacją Projektu 1 i Projektu 2 nie będą Państwo działać jako podatnik podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację ww. Projektów nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zakupy te będą związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług w ramach Projektu 1 i Projektu 2 nie jest/nie będzie możliwe uznanie, że są/będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i występuje związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego.

Powiat nie ma/nie będzie mieć jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu 1 i Projektu 2.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3, 4, 7 i 8 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiłem wniosek w części dotyczącej:

·ustalenia, czy w odniesieniu do wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług w ramach Projektu 1 i Projektu 2 możliwe jest/będzie uznanie, że są/będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i występuje związek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3 i 7);

·ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu 1 i Projektu 2 Powiat posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu 1 i Projektu 2 (pytania oznaczone we wniosku numerem 4 i 8).

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

·ustalenia, czy realizacja przez Powiat Projektu 1 i Projektu 2 następuje w ramach statusu podatnika VAT (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1 i 5);

·ustalenia, czy efekty realizacji Projektu 1 i Projektu 2 są/będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2 i 6)

został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.