Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.339.2025.1.AM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznana za podatnika - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych gmina dokonuje:

  • czynności opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek m in.: najem lokali użytkowych, sprzedaż działek;
  • czynności zwolnionych z VAT, jak wynajem lokali mieszkaniowych, dzierżawa gruntów rolnych.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina (…) dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostki organizacyjnymi będącymi jednostkami budżetowymi. Jednostki budżetowe gminy samodzielnie prowadzą częściowe rozliczenia podatku VAT, a po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego składają prowadzone przez siebie cząstkowe schematy JPK_VAT do Urzędu (…) w (…), które stanowią podstawę sporządzenia skonsolidowanego JPK_VAT 7M Gminy (…).

Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wskazanych w ustawie o VAT, tj. tylko w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Gmina (…) prowadzi działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność opodatkowaną VAT i zwolnioną od tego podatku) oraz działalność pozostającą poza zakresem tego podatku.

W sytuacji, kiedy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą wyłącznie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do tego rodzaju działalności, Gmina dokonuje odliczenia podatku naliczonego w całości.

W sytuacji gdy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą zarówno działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza VAT i nie jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do któregoś z rodzajów tej działalności, podatek naliczony do odliczenia ustala się z wykorzystaniem:

  • tzw. prewspółczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza strefą VAT,
  • tzw. współczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT, jak i czynnościom zwolnionym od tego podatku.

W dniu (...) 2025 roku została podpisana z Województwem (...) Umowa o dofinansowanie Projektu w ramach Działania 2.2. (...) w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich obszarów Funkcjonalnych Priorytetu II Transformacja gospodarcza i cyfrowa regionu programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027 nr: (...). Po realizacji projektu zostaną rozwiązane zdiagnozowane problemy MOF (...) - braki w zakresie e-usług sektora publicznego. Projekt pozwoli na podnoszenie umiejętności cyfrowych oraz przyczyni się do dalszego promowania transformacji cyfrowej administracji publicznej oraz poprawi dostępność i jakość usług publicznych świadczonych przez urzędy JST MOF (...).. 

Zakres interwencji projektu obejmuje m.in.:

(…).

Potrzeba realizacji projektu wynika z wciąż niskiego stopnia wykorzystywania technologii ICT w realizacji procedur administracyjnych partnerów projektu. Ponadto w obecnej sytuacji nasilają się obawy związane z bezpieczeństwem danych i informacji w administracji publicznej. W UM (…) oraz UG (…) stopień wykorzystania narzędzi teleinformatycznych na dzień dzisiejszy jest ciągle niesatysfakcjonujący. Nadal stosuje się w przeważającej mierze tradycyjny system zarządzania dokumentacją. Urzędy Partnerów Projektu nie wykorzystują w efektywny sposób internetu do wsparcia spraw interesantów, np. poprzez usługę śledzenia postępu realizacji sprawy, umówienie się na wizytę za pośrednictwem internetu, możliwości uzyskania decyzji administracyjnej. Realizacja projektu obejmuje obszar MOF (…). Przystępując do opracowania strategii terytorialnej dostrzeżono, że gminy są zróżnicowane pod względem zastosowania rozwiązań cyfrowych w administracji zarówno pod względem ich standardu, wykorzystania jak i poziomu udostępniania informacji. Mając na uwadze nadrzędność zintegrowania obszaru MOF (…) niezbędne jest podjęcie działań zmierzających do zapewnienia wysokiego poziomu jakości i dostępności do e‑usług poprzez wypracowanie i wdrożenie standardu e-usług w administracji.

Celem projektu jest wdrożenie w MOF (…) rozwiązań cyfrowych zapewniających wysoki poziom jakości i dostępności do e-usług administracji publicznej.

W Gminie (…) planowany jest następujący zakres e-usług do wdrożenia: (…).

Powyżej wskazane działania zostały pogrupowane w zadania, na które składają się poszczególne pozycje budżetowe.

W ramach przyjętego wariantu Gmina (…) będzie realizować rozwój e-usług systemu informacji przestrzennej polegający na wdrożeniu oprogramowania zarządzającego zasobami danych funkcjonującego wewnątrz urzędu oraz portalu (…), udostępniającego dane (…) mieszkańcom.

W ramach zadania obejmującego zakup licencji na oprogramowanie platformy planowania (…) i udostępniania (…) uruchomiona zostanie platforma umożliwiająca (…). System będzie wspierał proces prowadzenia procedur (…) poprzez umożliwienie elektronicznego składania (…).

Planowane jest wdrożenie pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z zagospodarowaniem (…). Wsparcie obejmuje zakup i modernizację niezbędnej infrastruktury oprogramowania oraz sprzętu informatycznego wraz z ich wdrożeniem.

Podjęte zostaną również działania w celu zapewnienia pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z przeprowadzeniem (…). Podstawowym celem inwestycji w tym obszarze jest umożliwienie składania (…).

W ramach inwestycji przewiduje się wdrożenie oprogramowania platformy do zarządzania (…) umożliwiającego zarządzanie sprawami (…), w tym procesem (…), który wspomaga wydziały oświatowe w efekcie udostępniając wyniki (…) dla wnioskodawców za pomocą systemu informatycznego.

Dodatkowo planuje się zakup i modernizację niezbędnej infrastruktury oprogramowania oraz sprzętu informatycznego wraz z ich wdrożeniem w celu zapewnienia pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z prowadzeniem konsultacji (…).

W ramach realizacji zadania zakupu licencji i oprogramowania systemu EZD wraz z wyposażeniem stanowisk kancelaryjnych i pracowniczych zostanie wdrożony system funkcjonalny pozwalający na tworzenie centralnej, uporządkowanej bazy dokumentów i informacji, pism przychodzących i wychodzących, poleceń służbowych, uchwał, regulacji wewnętrznych itp.

System będzie zgodny z aktami prawnymi regulującymi prace urzędów oraz realizacji e-usług. Całość będzie działać zgodnie ze światowymi standardami i wymogami prawa, w tym - ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne, ustawy o podpisie elektronicznym oraz innymi przepisami powstałymi z delegacji tych ustaw.

Wdrożenie systemu ma na celu usprawnienie organizowania i systematyzowanie występujących w różnych formatach dokumenty, usprawnić dostęp do informacji, kontrolować drogę ich obiegu, stan realizacji oraz usprawnić obsługę klientów i obywateli oraz umożliwić e-doręczenia.

Odbiorcami bezpośrednimi projektu są gminy MOF (…), natomiast odbiorcami pośrednimi projektu będą mieszkańcy, instytucje i przedsiębiorcy korzystający z rezultatów projektu oraz ich pracownicy. Efektem zmian będzie poszerzenie i ułatwienie dostępu do informacji publicznej i korzystania z niej, zwiększenie liczby i jakości usług świadczonych drogą elektroniczną, a także ich dostępności, jak również przyspieszenie realizacji czynności, zaoszczędzenie czasu wcześniej poświęcanego na osobiste stawiennictwo w urzędzie oraz oszczędności finansowe, wynikające z załatwiania spraw drogą elektroniczną. Podniesione zostaną kompetencje cyfrowe.

Efekty projektu w części dotyczącej działań zapewnienia pełnej elektronizacji prowadzenia spraw związanych z przeprowadzeniem (…) będą wykorzystywane przez jednostki oświatowe i będą wykorzystywane wyłącznie do działalności statutowej.

Zakupione w ramach projektu towary i usługi w ramach realizacji zadania wróżenia (…) będą wykorzystywane jednocześnie w Urzędzie (…) w (…), jak również w jednostkach organizacyjnych w celu dostosowania działania gminy do wymogów prawa ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne i będzie służył działalności statutowej.

Liderem projektu będzie Gmina (…) natomiast partnerem Gmina (…). Wszyscy partnerzy w projekcie będą partycypowali w kosztach projektu oraz realizowali inwestycje na swoich terenach, proporcjonalnie do udziału we wdrożeniu e-usług.

Zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu pn. „(…)” będą dokonywane przez każdą z gmin uczestniczących w projekcie, tj. Gminę (…) i Gminę (…) osobno.

Wnioskodawca zobowiązuje się do zachowania należytej staranności, aby zapewnić pozytywny wpływ realizacji projektu na zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, aby efekty projektu (w tym produkty, usługi, infrastruktura) były dostępne dla wszystkich, zgodnie z postanowieniami art. 9 Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, z poszanowaniem zasad określonych w art. 9 rozporządzenia nr 2021/1060) lub neutralne.

Przedmiotowe zadanie zostanie zrealizowane poprzez uwzględnienie odpowiednich wymagań dotyczących projektu na każdym z etapów jego realizacji takich jak: planowanie, zamawianie, odbiory, wdrożenie, funkcjonowanie i monitorowanie. Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, co należy do zadań własnych gminy i związane jest bezpośrednio z realizacją ustawowych i statutowych zadań gminy, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej.

Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach projektu mienie, oprogramowanie, licencje nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do działalności statutowej. Gmina (…) będzie wykorzystywała efekty projektu do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów ustawowych i statutowych. Zakupione usługi oraz materiały wykorzystane w ramach rozwoju e-usług publicznych, tj. (…) nie będą generowały przychodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej dostęp do tych usług będzie nieodpłatny i ogólnie dostępny.

Pytanie

Gmina (…) zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach działania (…) Cyfrowe (…) w ramach (…) Inwestycji (…) pytając, czy w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe Gmina (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur dotyczących realizacji ww. projektu związanych z działalnością statutową?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina (…) nie ma możliwości odzyskania podatku VAT i może być on traktowany jako koszt kwalifikowalny przy realizacji projektu „(…)” w ramach działania (…) Cyfrowe (…) w ramach (…) Inwestycji (…).

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawią podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podmiotami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszystkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty art. 7 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej.

Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach projektu mienie, (…) nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do działalności statutowej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina (…) jest podatnikiem podatku VAT i zamierza realizować w partnerstwie wraz z Gminą (…) projekt pn. „(…)” w ramach działania (…) Cyfrowe (…) w ramach (…) Inwestycji (…).

Opisany we wniosku projekt realizowany będzie w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, co należy do zadań własnych gminy i związane jest bezpośrednio z realizacją ustawowych i statutowych zadań gminy, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej.

Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach projektu mienie, oprogramowanie, licencje nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do działalności statutowej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina (…) realizując opisane zadanie inwestycyjne dotyczące podnoszenia jakości e-usług sektora publicznego na obszarze MOF (…) nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji pn. „(…)” w ramach działania (…) Cyfrowe (…) w ramach (…) Inwestycji (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…).

Wskazali Państwo, że są czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo w trakcie realizacji projektu w ramach partnerstwa pn. „(…)”. Projekt realizują Państwo wraz z Gminą (…). Liderem Projektu będą Państwo, natomiast partnerem Gmina (…).

Zakupy towarów i usługi w ramach realizacji Projektu dokonywane są osobno przez każdą z gmin uczestniczących w Projekcie.

Odbiorcami bezpośrednimi Projektu są gminy MOF (…). Natomiast odbiorcami pośrednimi Projektu będą mieszkańcy, instytucje i przedsiębiorcy korzystający z rezultatów Projektu oraz ich pracownicy.

Efektem zmian będzie poszerzenie i ułatwienie dostępu do informacji publicznej i korzystania z niej, zwiększenie liczby i jakości usług świadczonych (…), a także ich dostępności, jak również przyspieszenie realizacji czynności.

Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach Projektu mienie, (…) nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do działalności statutowej. Będą Państwo wykorzystywać efekty Projektu do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Efekty Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów ustawowych i statutowych. Zakupione usługi oraz materiały wykorzystane w ramach rozwoju (…) nie będą generowały przychodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej, dostęp do tych usług będzie nieodpłatny i ogólnie dostępny.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących realizacji ww. Projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że zakupione towary i usługi w ramach realizacji Projektu, wykorzystane w ramach rozwoju (…) nie będą generowały przychodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej, dostęp do tych usług będzie nieodpłatny i ogólnie dostępny.

W związku z realizacją Projektu nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług do czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

W interpretacji oparłem się na informacjach przedstawionych przez Państwa w opisie sprawy, że efekty Projektu nie będą generowały przychodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej oraz będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno‑skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny od przedstawionego we wniosku opisu sprawy interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.