
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku od wydatków objętych zakresem wniosku przeznaczonych na realizację projektu pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 czerwca 2025 r. (wpływ 3 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej zwana: Miasto lub Gmina) jest podatnikiem VAT czynnym. Na podstawie umowy zawartej w dniu (…) 2025 r. Miasto realizuje projekt: „(…)” (dalej również Projekt). Celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego w (…). Źródło dofinansowania: Działanie (…) programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
Wnioskodawcą i beneficjentem jest Miasto. Projekt dotyczy obiektów należących do dwóch zespołów szkół (…), prowadzonych przez Miasto:
- Zespołu Szkół (…) nr 1 w (…) (ZS nr 1),
- Zespołu Szkół (…) 2 w (…) (ZS nr 2).
Są to zespoły (…) szkół (…), dla których organem prowadzącym jest Miasto na (…). Zarówno ZS nr 1, jak i ZS nr 2 są jednostkami budżetowymi podlegającymi scentralizowanym rozliczeniom podatku VAT z Gminą (…), która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podatek VAT należny z tytułu działalności opodatkowanej jest odprowadzany przez te jednostki na rachunek bankowy Gminy (…), która raportuje go w łącznym JPK VAT i odprowadza do Urzędu Skarbowego.
Obie szkoły uzyskują dochody zarówno niepodlegające opodatkowaniu jak i dochody opodatkowane i są to w szczególności:
1) w ZS nr 1:
- dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem z tytułu: opłat za wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych, opłat za terminową spłatę podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z tytułu wykonywania zadań z ubezpieczenia społecznego (wynagrodzenie płatnika), odsetek na rachunku bankowym, opłat za zakwaterowanie oraz za wyżywienie w internacie szkolnym,
- dochody opodatkowane podatkiem z tytułu: wynajmu pomieszczenia pod gabinet stomatologiczny znajdujący się w oddzielnym od szkoły budynku internatu, dzierżawy powierzchni na ogrodzeniu szkoły pod reklamę, czynsz za wynajem powierzchni pod automat sprzedający napoje, przekąski, słodycze itp., świadczenie usług gastronomicznych w oddzielnym od budynku szkoły budynku warsztatów szkolnych, sprzedaż usług gastronomicznych w barku szkolnym mieszczącym się w budynku szkoły;
2) w ZS nr 2:
- dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem z tytułu: opłat za wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych, opłat za terminową spłatę podatku dochodowego od osób fizycznych (wynagrodzenie płatnika), odsetek na rachunku bankowym, odpłatność za obiady uczniowskie;
- dochody opodatkowane podatkiem z tytułu: wynajmu w budynku głównym szkoły pomieszczenia pod gabinet stomatologiczny, sali gimnastycznej, sal dydaktycznych, wynajem powierzchni pod automat sprzedający napoje, wynajem pomieszczenia na sklepik szkolny, wynajem mieszkania służbowego dla pracownika szkoły (ZW.), wpływy z produkcji wyrobów i świadczenia usług przez warsztaty szkolne związane z praktyczną nauką zwodów, sporadycznie sprzedaż uznanych za zbędne narzędzi. Działalność ta jest prowadzona w budynku głównym szkoły ZS nr 2, oraz w budynku głównym warsztatów, odrębnymi od budynku warsztatów.
Obie szkoły mają ustalony na rok 2025 wstępny wskaźnik (zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i prewskaźnik (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999) - dalej również „rozporządzenie”) w wysokości:
- ZS 1 - wskaźnik (..)%, prewskaźnik (…)%,
- ZS 2 - wskaźnik (…)%, prewskaźnik (…)%.
Zakres realizowanego projektu:
1. W budynku szkolnym ZS nr 1, w którym zlokalizowana będzie inwestycja, prowadzone jest nauczanie zawodowe w zakresie kierunków związanych m.in. z (…), (…), (…), (…), (…), ekonomią. W budynku zlokalizowane są sale lekcyjne, sala gimnastyczna i aula, a także funkcjonuje w nim szkolny bufet/barek, prowadzący sprzedaż jedzenia i napojów uczniom i personelowi obiektu . Sprzedawane posiłki pochodzą wyłącznie z produkcji szkolnych warsztatów (…). Sprzedaż ta objęta jest podatkiem. W budynku jest wynajmowana też powierzchnia pod automat sprzedający napoje, przekąski, słodycze itp. Poza tym ZS nr 1 nie planuje i nie prowadzi w budynku szkolnym sprzedaży, w tym sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
W budynku szkolnym ZS nr 1 w ramach Projektu planuje się realizację następujących prac:
1) przebudowę, usytuowanej wewnątrz jednego ze skrzydeł budynku szkolnego, starej sali gimnastycznej na 4 sale praktycznych zajęć nauki zawodów (dwie sale nauki (…), jedna sala nauki (…), jedna sala nauki (…)) wraz z zapleczem sanitarnym i komunikacją. Z przebudową wiąże się docieplenie przegród zewnętrznych (ścian i dachu) skrzydła, w którym mieści się, podlegająca przebudowie, sala sportowa oraz (poziom wyżej) aula szkolna. Na prace złożą się roboty ogólnobudowlane, roboty branży elektrycznej i sanitarnej ((…)). Na potrzeby każdej z planowanych pracowni przeprowadzone będą również zakupy odpowiedniego sprzętu i wyposażenia, które posłuży praktycznej nauce zawodu w przypisanych pomieszczeniom kierunkach kształcenia. Dla zadań składających się na ten element inwestycji założono całkowitą kwalifikowalność podatku VAT do dofinansowania ze środków EFRR. W oparciu o nowopowstałe pracownie i zakupiony na ich potrzeby sprzęt, podobnie aulę czy inne pomieszczenia znajdujące się w objętym inwestycją skrzydle budynku nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż, w tym sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
We wniosku o dofinansowanie wyodrębniono następujące zadania (pozycje budżetowe) obejmujące tą część projektu:
‒ roboty budowlane - przebudowa sali gimnastycznej w budynku szkolnym ZS nr 1 na pracownie nauki zawodów,
‒ wyposażenie dydaktyczne dla nowo utworzonych pracowni w budynku szkolnym ZS nr 1;
2) budowę windy zewnętrznej, ułatwiającej przemieszczanie się między kondygnacjami oraz zakupy i montaż wyposażenia i urządzeń służących zwiększeniu dostępności budynku szkolnego (całości, zarówno części „starej” obejmującej skrzydło, o którym mowa w pkt 1, jak i części nowej) osobom z niepełnosprawnościami, m.in. składającego się na system odnajdywania drogi w budynku - (…). Ponieważ objęte tymi zadaniami urządzenia będą służyć obsłudze komunikacji w całej szkole, w tym również bufetu / barku szkolnego, prowadzącego sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, zdecydowano uznać kwoty VAT od tych zadań za niekwalifikowalny.
We wniosku o dofinansowanie wyodrębniono następujące zadania (pozycje budżetowe) obejmujące tą część projektu:
- wyposażenie służące zwiększeniu dostępności budynku szkolnego ZS nr 1,
- roboty budowlane - budowa windy zewnętrznej dla budynku szkolnego ZS nr 1.
2. W budynku warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2, w którym zlokalizowana będzie inwestycja i na który składają się duże pomieszczenia warsztatowe (głównie (…)) oraz mniejsze pomieszczenia techniczne ((…), (…)) prowadzone są wyłącznie praktyczne zajęcia nauki zawodów związanych z (…) i (…). W budynku nie jest i nie będzie prowadzona żadna sprzedaż, w tym sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Budynek warsztatów (…) jest odrębny od głównego budynku szkoły ZS nr 2 oraz od głównego budynku warsztatów.
W budynku planowana jest gruntowna modernizacja, polegająca na przeprowadzeniu robót ogólnobudowlanych (w tym (…)) oraz robót branży elektrycznej i sanitarnej, polegających na (…) i innych. Planowane są również zakup i instalacja wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynku, tj. planu (…), tabliczek dotykowych do oznaczenia pomieszczeń oraz systemu udźwiękowienia otoczenia.
Z uwagi na fakt, że w budynku nie jest prowadzona sprzedaż i nie jest planowane prowadzenie sprzedaży w oparciu o wytworzoną w ramach projektu infrastrukturę przyjęto, że podatek VAT od wartości zadań objętych tym elementem będzie kwalifikowalny do wsparcia ze środków EFRR.
We wniosku o dofinansowanie wyodrębniono następujące zadania (pozycje budżetowe) obejmujące tą część projektu:
- opracowanie dokumentacji budowlanej dla budynku warsztatów ZS nr 2,
- roboty budowlane - modernizacja budynku warsztatów ZS nr 2,
- wyposażenie służące zwiększeniu dostępności budynku warsztatów ZS nr 2.
Inwestycja obejmuje również wykonanie utwardzonego placu przed budynkiem i ciągu (…), łączącego budynek warsztatów z drogą publiczną. Plac przed budynkiem i ciąg (…) jest powiązany funkcjonalnie i przestrzennie z budynkiem warsztatów działów (…) i jest niezbędny dla jego użytkowania i prowadzenia zajęć. Plac i ciąg sąsiadują i umożliwiają jednocześnie dostęp do drugiego budynku głównego warsztatów szkolnych, nieobjętego projektem, w którym prowadzona jest sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług - zbywane są wyroby wykonywane przez uczniów w ramach zajęć praktycznej nauki zawodu.
3. Jako osobną grupę należy wyodrębnić zadania związane z opracowaniem dokumentacji technicznej i przygotowawczej, które są wspólne dla zadań infrastrukturalnych - zarówno tych, dla których przyjęto kwalifikowalność podatku od towarów i usług jak i tych, dla których przyjęto, że VAT nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków EFRR.
Są to:
- opracowanie dokumentacji budowlanej dla budynku szkolnego ZS nr 1;
- opracowanie specyfikacji wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynków ZS nr 1 i ZS nr 2;
- opracowanie studium wykonalności.
Dla tych zadań (dalej także jako „Dokumentacja”), z uwagi na ich związek z zadaniami, dla których VAT nie kwalifikuje się do wsparcia przyjęto, że podatek od towarów i usług będzie w całości niekwalifikowalny do objęcia wsparciem EFRR.
Dodatkowo w budżecie projektu znajdują się koszty pośrednie (koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, które nie wymagają podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu) rozliczane według stawki ryczałtowej wynoszącej (…)% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich, tj. kosztów kwalifikowalnych ujętych w wyżej wymienionych zadaniach/pozycjach budżetowych. Uwzględnienie ich w budżecie projektu jest obowiązkowe. Są one objęte dofinansowaniem. Stanowią m.in. koszty zarządzania projektem, promocji, mediów, materiałów biurowych itp. część projektu.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Gmina będzie w stanie dokonać odrębnego przyporządkowania poszczególnych wydatków do każdej z remontowanych szkół, tj. ZS nr 1 i ZS nr 2 oraz do poszczególnych prac/zadań dotyczących ww. budynków.
Gmina będzie w stanie wydzielić wydatki dotyczące zadań związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej i przygotowawczej, ponieważ zostały opracowane na podstawie odrębnych zleceń. Gmina nie będzie natomiast w stanie przyporządkować wydatków dotyczących opracowania specyfikacji wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynków ZS nr 1 i ZS 2 oraz opracowania studium wykonalności do każdej z remontowanych szkół tj. ZS nr 1 oraz ZS nr 2. Specyfikacja została zlecona łącznie dla obu zespołów szkół i nie da się rozdzielić wartości prac pomiędzy ZS nr 1 i ZS nr 2. Studium wykonalności natomiast z definicji dotyczy całości zamierzenia i również nie da się rozdzielić kosztu jego wykonania na poszczególne szkoły. Gmina będzie jednak w stanie przyporządkować wydatki dotyczące opracowania dokumentacji budowlanej zarówno dla budynku szkolnego ZS nr 1, jak i dla budynku warsztatów szkolnych ZS nr 2;
Gmina wyjaśnia ponadto, że wydatki związane z ponoszeniem kosztów bezpośrednich nie wymagają wydzielenia, gdyż są rozliczane w Projekcie za pomocą stawki ryczałtowej i stanowią (…)% poniesionych wydatków bezpośrednich kwalifikowalnych. Nie są związane z konkretnymi merytorycznymi działaniami w Projekcie, lecz z administracyjną obsługą projektu. Z tego względu nie ma możliwości przyporządkowania ich bezpośrednio do każdej z remontowanych szkół. Uwzględnienie ich w Projekcie było obowiązkowe i jest objęte dofinansowaniem.
Na poziomie Projektu jest to wyłącznie pozycja w budżecie Projektu.
Wydatki dotyczące opracowania specyfikacji wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynków ZS nr 1 i ZS 2 oraz opracowania studium wykonalności będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi od podatku od towarów i usług, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast wydatki dotyczące opracowania dokumentacji budowlanej dla budynku szkolnego ZS nr 1 będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Koszty pośrednie nie są przedmiotem wniosku Gminy. Koszty pośrednie są rozliczane ryczałtowo. Jest to uproszczona metoda rozliczania wydatków w Projekcie a koszty rozliczane tą metodą są traktowane jak wydatki faktycznie poniesione. Przy czym, zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi kwalifkowalności wydatków na lata 2021-2027” Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, nie ma obowiązku gromadzenia faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na potwierdzenie poniesienia tych wydatków ramach projektu. Rozliczanie kosztów pośrednich za pomocą metody uproszczonej dokonywane jest w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki. W przypadku kosztów pośrednich rozliczanych za pomocą stawek ryczałtowych, rozliczenie następuje według określonej w umowie % stawki ryczałtowej odnoszonej do kwalifikowalnych kosztów będących podstawą rozliczenia. Ich wysokość jest pochodną wysokości bezpośrednich wydatków kwalifikowalnych. Weryfikacja przez (…) wydatków na pokrycie kosztów pośrednich polega na sprawdzeniu, czy Beneficjent prawidłowo zastosował wysokość stawki ryczałtowej oraz czy prawidłowo wskazał kwotę wydatków bezpośrednich będących podstawą wyliczenia z wykorzystaniem stawki ryczałtowej. Beneficjent jest zobowiązany do przedstawienia jedynie dokumentacji potwierdzającej rozliczenie wydatków bezpośrednich Projektu będących podstawą zastosowania stawki ryczałtowej.
W związku z tym rozważania dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczące kosztów pośrednich są bezprzedmiotowe.
W pozostałym zakresie stanowisko Gminy nie uległo zmianie.
Pytanie
Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Miasta w przypadku poszczególnych wyodrębnionych zadań/wydatków - prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją Projektu:
1) w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach zadania obejmującego roboty budowlane (przebudowa sali gimnastycznej w budynku szkolnym ZS nr 1 na pracownie nauki zawodów) oraz wyposażenie dydaktyczne dla nowo utworzonych pracowni w budynku szkolnym ZS Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego;
2) w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach zadania obejmującego budowę windy zewnętrznej, ułatwiającej przemieszczanie się między kondygnacjami oraz zakupy i montaż wyposażenia i urządzeń służących zwiększeniu dostępności budynku szkolnego ZS nr 1 (całości, zarówno części starej, jak i części nowej) osobom z niepełnosprawnościami, m.in. składającego się na system odnajdywania drogi w budynku – (…) Miastu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku;
3) w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach zadania obejmującego modernizację budynku warsztatów (…) (opracowanie dokumentacji budowlanej dla budynku warsztatów ZS nr 2, roboty budowlane - modernizacja budynku warsztatów ZS nr 2, wyposażenie służące zwiększeniu dostępności budynku warsztatów ZS nr 2), prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w Projekcie nie będzie przysługiwało;
4) w odniesieniu do wydatków poniesionych na wykonanie utwardzonego placu przed budynkiem i ciągu (…) łączącego budynek z drogą publiczną (ZS nr 2) — prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w Projekcie nie będzie Miastu przysługiwało;
5) w odniesieniu do pozostałej grupy wydatków na dokumentację prawo do odliczenia będzie Miastu przysługiwało.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, dalej jako: „ustawa z dnia 8 marca 1990 r.”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością. Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy - bezpośrednio, więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą.
Dotyczy to w szczególności wydatków na nabycie/modernizację środków trwałych podatnika. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Z utrwalonej praktyki interpretacyjnej wynika również, że w przypadku, gdy wydatki poniesione na modernizację obiektów oświatowych nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, prawo do odliczenia nie powstaje.
Jak wyjaśniono w interpretacji z dnia 14 lutego 2025 r. sygn. 0112-KDIL3.4012.787.2024.2.KFK „W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wynika z okoliczności sprawy, nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. Projektu nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. W opisie sprawy wskazali Państwo, że efekty rzeczowe Projektu (w tym przede wszystkim Budynek oraz zakupione wyposażenie) nie mają służyć i nie będą wykorzystywane przez szkołę do działań wiążących się z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów, w szczególności w zakresie odpłatnego udostępnienia całości lub części Budynku lub realizacji przez szkołę odpłatnej działalności usługowej. Projekt jest realizowany w celu umożliwienia szkole wykonywania jej podstawowego zadania, a więc realizacji celów oświatowych i wykonywania w ten sposób zadania publicznego nałożonego na Powiat w zakresie edukacji publicznej. Celem Powiatu nie jest realizacja Projektu w celach komercyjnych, nie występuje zamiar prowadzenia przez Powiat - za pośrednictwem szkoły i przy wykorzystaniu efektów rzeczowych Projektu, w tym zwłaszcza Budynku - działalności gospodarczej”.
Podobnie DKIS ocenił prawo do odliczenia w interpretacji z dnia 4 marca 2025 r. sygn. 0112-KDIL3.4012.73.2025.1.MC: „W opisie sprawy wskazali Państwo, że Gmina nie będzie wykorzystywała majątku powstałego w ramach Inwestycji do żadnych czynności odpłatnych, w szczególności zamiarem Gminy nie jest jakakolwiek forma odpłatnego udostępniania przedmiotowego majątku. W konsekwencji, Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów w przedmiotowym zakresie.W analizowanej sprawie nie będą zatem spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z realizacją Projektu nie będą Państwo działać jako podatnik podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację Projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zakupy te będą związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT”. (podobnie interpretacja z dnia 19 grudnia 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.593.2024.1.DS).
Z powyższego wynika, że dla powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego, towary i usług nabyte w Projekcie - w szczególności związane z modernizacją środków trwałych (w tym budynków) muszą służyć bezpośrednio działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Jeśli zakupy te będą związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem, wówczas prawo do odliczenia nie będzie przysługiwało.
Miasto podkreśla również, że dla oceny powstania prawa do odliczenia podatku istotne znaczenie ma zasadniczy cel poniesienia wydatku (w tym przypadku wydatków w Projekcie), relacja przychodów do poniesionych kosztów, a także częstotliwość wykorzystywania, por. interpretacja z dnia 2 lutego 2023 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.875.2022.1.WL, w której DKIS wyjaśnił, że „W związku z powyższym, wykonywane przez Państwa czynności opodatkowane - tj. incydentalna sprzedaż złomu oraz energii elektrycznej - nie mogą przesądzać o kwalifikacji poniesionych wydatków inwestycyjnych do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w rozpatrywanej sprawie związek ten jest zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami w ramach Państwa działalności statutowej. Zatem, w rozpatrywanej sprawie podatek naliczony nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie - związany będzie z inwestycją służącą przede wszystkim do realizacji czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem”.
Podobnie interpretacja z dnia 20 lutego 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4012.5.2019.2.MK, z dnia 9 kwietnia 2018 r. znak 0113-KDIPT1-2.4012.131.2018.2.KW, z dnia 8 listopada 2016 r. sygn. 1061-PTPP2.4515.414.2016.1.KW, z dnia 17 sierpnia 2016 r. sygn. IBPP3/4512-151/16/EJ, z dnia 9 stycznia 2017 r. sygn. 2461-IBPP3.4612.869.2018.2.BJ, z dnia 3 stycznia 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-2.4012.834.2017.1.DM, z dnia 30 sierpnia 2019 r. znak 0112-KDIL4.4012.300.2019.2.TKU, z dnia 8 kwietnia 2019 r. znak 0113-KDIPT1-2.4012.3.2019.2.KT, z dnia 3 kwietnia 2019 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.53.2019.2.ŻR, z dnia 25 stycznia 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4012.629.2018.2.AP.
Konieczność istnienia uchwytnego związku z działalnością gospodarczą opodatkowaną pokreślił również NSA w wyrokach z dnia 9 kwietnia 2015 r. sygn. I FSK 346/14 NSA, 6 lipca 2018 r. sygn. I FSK 756/16, 3 października 2019 r. sygn. I FSK 1092/15. Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czy to będzie działalność opodatkowana, zwolniona czy może niepodlegająca opodatkowaniu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, jeżeli wyodrębnienie nie jest możliwe podatnik ma prawo do odliczenia w części kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną jak i nieopodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem. Powyższe wynika wprost z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zgodnie z którym w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Dopiero gdy wyodrębnienie nie jest możliwe, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).
Przepisy te przewidują obowiązek dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Nie określają przy tym szczegółowo zasad dokonania bezpośredniej alokacji, jednak z praktyki DKIS wynika, że jeśli dane wydatki na nabycie towarów i usług:
1) dają się wyodrębnić rachunkowo/księgowo na podstawie otrzymanych faktur,
2) są przeznaczone na modernizację budynku lub jego części, która nie jest wykorzystywana do działalności gospodarczej (odpłatne świadczenie usług/odpłatna dostawa towarów),
- wówczas prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.
Miasto podnosi, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. przewiduje w szczególności, że pierwsze zasiedlenie, czy też rezygnacja z opcji opodatkowania dostawy może dotyczyć części budynku (art. 2 pkt 14, art. 43 ust. 10 i 11). W interpretacji z dnia 16 lipca 2014 r. sygn. IPPP2/443-420/14-2/KOM wskazano, że „Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że Wnioskodawca postępuje poprawnie alokując dany wydatek (podatek naliczony) do konkretnego rodzaju sprzedaży (tj. sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku VAT naliczonego, sprzedaży nieuprawniającej do takiego odliczenia bądź też sprzedaży mieszanej), poprzez powiązanie wydatku z funkcjonowaniem konkretnej komórki organizacyjnej Wnioskodawcy”. Ponadto, jak przyjmuje się w praktyce podatkowej, nakłady modernizacyjne - dla potrzeb korekty wieloletniej odliczenia – są uważane za odrębny środek trwały.
Z powyższego wynika, że nawet jeśli nakłady modernizacyjne dotyczą danego budynku (środek trwały), ale w części, jaka nie jest i nie będzie wykorzystywana (po modernizacji) w działalności gospodarczej, wydatki na nabycie towarów i usług w ramach modernizacji takiego środka trwałego nie upoważniają do odliczenia podatku naliczonego. Sam fakt, że w innej części budynku wykonywana jest działalność gospodarcza opodatkowana nie upoważnia do odliczenia podatku naliczonego od takich nakładów, które dotyczą takiej części budynku, która nie będzie służyła wykonywaniu działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem. Miasto podkreśla przy tym, że już z uwagi na uwarunkowania dotyczące dofinansowania Projektu (poszczególnych zadań) jest możliwa identyfikacja części wydatków (kwot podatku naliczonego) związanego z określonymi nakładami.
Analizując wydatki ponoszone w Projekcie - w przypadku ZS nr 1 - jednostka uzyskuje dochody opodatkowane podatkiem z tytułu: wynajmu pomieszczenia pod gabinet stomatologiczny, dzierżawy powierzchni na ogrodzeniu szkoły pod reklamę, czynsz za wynajem powierzchni pod automat sprzedający napoje, przekąski, słodycze itp., świadczenie usług (…) w oddzielnym od budynku szkoły budynku warsztatów szkolnych, sprzedaż usług gastronomicznych w barku szkolnym mieszczącym się w budynku szkoły.
W budynku szkolnym ZS nr 1, w którym zlokalizowana będzie inwestycja, prowadzone jest nauczanie zawodowe w zakresie kierunków związanych m.in. z (…), (…), (…), (…), (…), (…). W budynku zlokalizowane są sale lekcyjne, sala gimnastyczna i aula, a także funkcjonuje w nim szkolny bufet / barek, prowadzący sprzedaż jedzenia i napojów uczniom i personelowi obiektu. Sprzedawane posiłki pochodzą wyłącznie z produkcji szkolnych warsztatów (…). W budynku jest też wynajmowana powierzchnia pod automat sprzedający napoje, przekąski, słodycze itp. Sprzedaż ta objęta jest podatkiem. Poza tym ZS nr 1 nie planuje i nie prowadzi w budynku szkolnym sprzedaży, w tym sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
W budynku szkolnym ZS nr 1 w ramach Projektu planuje się realizację następujących prac: Przebudowa starej sali gimnastycznej - zadanie obejmuje przebudowę, usytuowanej wewnątrz jednego ze skrzydeł budynku szkolnego, starej sali gimnastycznej na 4 sale praktycznych zajęć nauki zawodów (dwie sale nauki (…), jedna sala nauki (…), jedna sala nauki (…)) wraz z zapleczem sanitarnym i komunikacją. Z przebudową wiąże się docieplenie przegród zewnętrznych (ścian i dachu) skrzydła, w którym mieści się, podlegająca przebudowie, sala sportowa oraz (poziom wyżej) aula szkolna. Na prace złożą się roboty ogólnobudowlane, roboty branży elektrycznej i sanitarnej ((…)). Na potrzeby każdej z planowanych pracowni przeprowadzone będą również zakupy odpowiedniego sprzętu i wyposażenia, które posłuży praktycznej nauce zawodu w przypisanych pomieszczeniom kierunkach kształcenia.
We wniosku o dofinansowanie wyodrębniono następujące zadania (pozycje budżetowe) obejmujące tą część projektu:
- roboty budowlane - przebudowa sali gimnastycznej w budynku szkolnym ZS nr 1 na pracownie nauki zawodów,
- wyposażenie dydaktyczne dla nowo utworzonych pracowni w budynku szkolnym ZS nr 1.
W odniesieniu do towarów i usług związanych z realizacją tej części projektu:
1) dotyczą one dającej się wyodrębnić części budynku ZS nr 1, która nie jest i nie będzie po modernizacji (przebudowie) służyła jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej,
2) możliwe jest wyodrębnianie podatku naliczonego, jaki jest związany z przebudową starej sali gimnastycznej.
W odniesieniu zatem do wydatków poniesionych w ramach tego zadania, obejmujących roboty budowlane (przebudowa sali gimnastycznej w budynku szkolnym ZS nr 1 na pracownie nauki zawodów) oraz wyposażenie dydaktyczne dla nowo utworzonych pracowni w budynku szkolnym ZS - zgodnie z zasadą bezpośredniej alokacji Miasto prawidłowo przyjmuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie powstanie i nie będzie przysługiwało. Wydatki te nie pozostają w jakimkolwiek związku z działalności gospodarczą opodatkowaną (wykonywaną lub planowaną). Nowopowstałe pracownie będą służyć wyłącznie realizacji zadań własnych w zakresie oświaty i nauki zawodu i nie będą - nawet pośrednio - służyć działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Inaczej rzecz się ma z budową windy zewnętrznej, ułatwiającej przemieszczanie się między kondygnacjami oraz zakupy i montaż wyposażenia i urządzeń służących zwiększeniu dostępności budynku szkolnego (całości, zarówno części „starej” obejmującej skrzydło, o którym mowa w pkt 1, jak i części nowej) osobom z niepełnosprawnościami, m.in. składającego się na system odnajdywania drogi w budynku – (…).
Ponieważ objęte tymi zadaniami urządzenia będą służyć obsłudze komunikacji w całej szkole, w tym również bufetu/barku szkolnego, prowadzącego sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, wydatki te pozostawać będą w wystarczającym związku z wykonywaniem działalności gospodarczej opodatkowanej (koszty ogólne podatnika) - prawo do odliczenia podatku naliczonego Miasto będzie mogło wykonać z zastosowaniem wskaźnika podatku (art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.) oraz prewskaźnika obliczonego zgodnie z przepisami rozporządzenia, dla ZS nr 1.
W przypadku ZS nr 2 osiągane są dochody opodatkowane podatkiem z tytułu: wynajmu pomieszczenia pod gabinet stomatologiczny, wynajem sali gimnastycznej, wynajmem sal dydaktycznych, wynajem powierzchni pod automat sprzedający napoje, wynajem pomieszczenia na sklepik szkolny, wynajem mieszkania służbowego dla pracownika szkoły (ZW.), wpływy z produkcji wyrobów i świadczenia usług przez warsztaty szkolne związane z praktyczną nauką zawodów.
Działalność ta jest prowadzona w budynku głównym ZS nr 2 oraz w budynku głównym warsztatów, odrębnymi od budynku warsztatów działów (…).
W ramach Projektu modernizowany będzie budynek warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2, w którym zlokalizowana będzie inwestycja i na który składają się duże pomieszczenia warsztatowe (głównie (…)) oraz mniejsze pomieszczenia techniczne ((…), (…)) prowadzone są wyłącznie praktyczne zajęcia nauki zawodów związanych z (…) i (…). W budynku tym nie jest i nie będzie prowadzona żadna sprzedaż, w tym sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
W budynku warsztatów planowana jest gruntowna modernizacja, polegająca na przeprowadzeniu robót ogólnobudowlanych ((…)) oraz robót branży elektrycznej i sanitarnej, polegających na (…).
We wniosku o dofinansowanie wyodrębniono następujące zadania (pozycje budżetowe) obejmujące tą część projektu:
- opracowanie dokumentacji budowlanej dla budynku warsztatów ZS nr 2, roboty budowlane - modernizacja budynku warsztatów ZS nr 2;
- wyposażenie służące zwiększeniu dostępności budynku warsztatów ZS nr 2.
Miasto jest zdania, że z uwagi na to, że w budynku warsztatów (…) nie jest, a po modernizacji nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem - prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w projekcie nie przysługuje. Wydatki w tej części dotyczą odrębnego budynku, w którym żadna działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem nie jest i nie będzie prowadzona, zatem zakupy te będą związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem.
W ramach zadania - modernizacja budynku warsztatów (…) ZS 2 zostanie również wykonane zadanie - utwardzenie placu przed budynkiem i ciągu (…) łączącego budynek z droga publiczną.
Z uwagi na zasadniczy cel Projektu, a także okoliczność, że plac przed budynkiem i ciąg (…) łączący budynek z droga publiczną nie jest wykorzystywany bezpośrednio do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem, Miasto jest zdania, że prawo do odliczenia nie będzie przysługiwało. Zasadniczym celem Projektu jest poprawa warunków i podniesienie jakości kształcenia (…). W tym przypadku brak jest uchwytnego i jednoznacznego związku wydatków na to zadanie ze sprzedażą opodatkowaną, która jest realizowana wyłącznie w poszczególnych budynkach szkół.
Należy mieć na względzie, że zarówno w ZS nr 1 jak i ZS nr 2 sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem jest marginalna (prewskaźniki (…) %). O ile zatem wydatki związane z poprawą dostępności bezpośrednio do budynku, w którym taka działalność opodatkowana jest prowadzona (np. budowa windy) pozostają w pośrednim i uchwytnym związku z tą działalnością, o tyle nie można tak ocenić wydatków związanych z utwardzeniem placu i ciągu (…). W kontekście celów Projektu, a także zasadniczych zadań jednostek, ta budowla nie służy wykonywaniu przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem. Biorąc pod uwagę skalę działalności gospodarczej prowadzonej w niektórych budynkach ZS nr 2 należy ocenić, że w tym zakresie prawo do odliczenia nie będzie Miastu przysługiwało.
W odniesieniu do pozostałej grupy wydatków, które zostały wyodrębnione w Projekcie, z uwagi na ich związek (pośredni, koszty ogólne podatnika), prawo do odliczenia - zdaniem Miasta - będzie przysługiwało. Do wydatków tych należy zaliczyć koszty Dokumentacji, tj.:
1) wydatki na zadania związane z opracowaniem dokumentacji technicznej i przygotowawczej, które są wspólne dla zadań infrastrukturalnych, zarówno tych z kwalifikowalnym, jak i niekwalifikowalnym podatkiem VAT, tj. - opracowanie dokumentacji budowlanej dla budynku szkolnego ZS nr 1,
2) opracowanie specyfikacji wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynków ZS nr 1 i ZS nr 2 (wydatek wspólny dla wyposażenia z podatkiem VAT kwalifikowalnym i niekwalifikowalnym),
3) opracowanie studium wykonalności (wydatek wspólny dla wyposażenia z podatkiem VAT kwalifikowalnym i niekwalifikowalnym).
Powyższe wydatki stanowią ogólne koszty związane z realizacją Projektu, w którym realizowane będą inwestycje wykorzystywane zarówno w działalności gospodarczej opodatkowanej, jak i do realizacji zadań własnych. W zakresie powyższych wydatków Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, z zastosowaniem wskaźnika i prewskaźnika urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do ww. przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
§ 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
§ 2 pkt 5 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
§ 3 ust. 2 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100 / DUJST
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
§ 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100 / D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D - dochody wykonane jednostki budżetowej.
Art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Art. 90 ust. 10b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:
1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy odlicza podatek naliczony w całości. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić „sposób określenia proporcji” (prewspółczynnik), o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku, proporcję wskazaną w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że realizują Państwo projekt: „(…)” (Projekt). Celem Projektu jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego.
Wnioskodawcą i beneficjentem są Państwo. Projekt dotyczy obiektów należących do dwóch zespołów szkół zawodowych, prowadzonych przez Miasto:
- Zespołu Szkół (…) nr 1 w (…) (ZS nr 1),
- Zespołu Szkół (…) nr 2 w (…) (ZS nr 2).
Zarówno ZS nr 1, jak i ZS nr 2 są jednostkami budżetowymi podlegającymi scentralizowanym rozliczeniom podatku VAT.
ZS nr 1 uzyskuje dochody opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu. ZS nr 2 uzyskuje dochody opodatkowane, zwolnione oraz niepodlegające opodatkowaniu.
Zakres realizowanego Projektu:
1.W budynku szkolnym ZS nr 1, w którym zlokalizowana będzie inwestycja, prowadzone jest nauczanie (…) w zakresie kierunków związanych m.in. z (…), (…), (…), (…) , (…), (…). W budynku zlokalizowane są sale lekcyjne, sala gimnastyczna i aula, a także funkcjonuje w nim szkolny bufet/barek, prowadzący sprzedaż jedzenia i napojów uczniom i personelowi obiektu. Sprzedawane posiłki pochodzą wyłącznie z produkcji szkolnych warsztatów (…). Sprzedaż ta objęta jest podatkiem. W budynku jest wynajmowana też powierzchnia pod automat sprzedający napoje, przekąski, słodycze itp. Poza tym ZS nr 1 nie planuje i nie prowadzi w budynku szkolnym sprzedaży, w tym sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
W budynku szkolnym ZS nr 1 w ramach Projektu planuje się realizację następujących prac:
1)przebudowę, usytuowanej wewnątrz jednego ze skrzydeł budynku szkolnego, starej sali gimnastycznej na 4 sale praktycznych zajęć nauki zawodów (dwie sale nauki (…), jedna sala (…), jedna sala nauki (…)) wraz z zapleczem sanitarnym i komunikacją. Z przebudową wiąże się docieplenie przegród zewnętrznych (ścian i dachu) skrzydła, w którym mieści się, podlegająca przebudowie, sala sportowa oraz (poziom wyżej) aula szkolna. Na prace złożą się roboty ogólnobudowlane, roboty branży elektrycznej i sanitarnej ((…)). Na potrzeby każdej z planowanych pracowni przeprowadzone będą również zakupy odpowiedniego sprzętu i wyposażenia, które posłuży praktycznej nauce zawodu w przypisanych pomieszczeniom kierunkach kształcenia. Dla zadań składających się na ten element inwestycji założono całkowitą kwalifikowalność podatku VAT do dofinansowania ze środków EFRR. W oparciu o nowopowstałe pracownie i zakupiony na ich potrzeby sprzęt, podobnie aulę czy inne pomieszczenia znajdujące się w objętym inwestycją skrzydle budynku nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż, w tym sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
We wniosku o dofinansowanie wyodrębniono:
‒roboty budowlane - przebudowa sali gimnastycznej w budynku szkolnym ZS nr 1 na pracownie nauki (…),
‒wyposażenie dydaktyczne dla nowo utworzonych pracowni w budynku szkolnym ZS nr 1;
2)budowę windy zewnętrznej, ułatwiającej przemieszczanie się między kondygnacjami oraz zakupy i montaż wyposażenia i urządzeń służących zwiększeniu dostępności budynku szkolnego (całości, zarówno części „starej” obejmującej skrzydło, o którym mowa w pkt 1, jak i części nowej) osobom z niepełnosprawnościami, m.in. składającego się na system odnajdywania drogi w budynku - (…). Objęte tymi zadaniami urządzenia będą służyć obsłudze komunikacji w całej szkole, w tym również bufetu / barku szkolnego, prowadzącego sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
We wniosku o dofinansowanie wyodrębniono następujące zadania (pozycje budżetowe) obejmujące tą część projektu:
‒wyposażenie służące zwiększeniu dostępności budynku szkolnego ZS nr 1,
‒roboty budowlane - budowa windy zewnętrznej dla budynku szkolnego ZS nr 1.
2.W budynku warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2, w którym zlokalizowana będzie inwestycja i na który składają się duże pomieszczenia warsztatowe (głównie (…)) oraz mniejsze pomieszczenia techniczne ((…), (…)) prowadzone są wyłącznie praktyczne zajęcia nauki zawodów związanych z (…) i (…). W budynku nie jest i nie będzie prowadzona żadna sprzedaż, w tym sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Budynek warsztatów (…) jest odrębny od głównego budynku szkoły ZS nr 2 oraz od głównego budynku warsztatów.
W budynku planowana jest gruntowna modernizacja, polegająca na przeprowadzeniu robót ogólnobudowlanych (w tym(…)) oraz robót branży elektrycznej i sanitarnej, polegających na (…) i innych. Planowane są również zakup i instalacja wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynku, tj. planu (…), tabliczek dotykowych do oznaczenia pomieszczeń oraz systemu udźwiękowienia otoczenia.
W budynku nie jest prowadzona sprzedaż i nie jest planowane prowadzenie sprzedaży w oparciu o wytworzoną w ramach Projektu infrastrukturę.
We wniosku o dofinansowanie wyodrębniono następujące zadania (pozycje budżetowe) obejmujące tą część projektu:
- opracowanie dokumentacji budowlanej dla budynku warsztatów ZS nr 2,
- roboty budowlane - modernizacja budynku warsztatów ZS nr 2,
- wyposażenie służące zwiększeniu dostępności budynku warsztatów ZS nr 2.
Inwestycja obejmuje również wykonanie utwardzonego placu przed budynkiem i ciągu (…), łączącego budynek warsztatów z drogą publiczną. Plac przed budynkiem i ciąg (…) jest powiązany funkcjonalnie i przestrzennie z budynkiem warsztatów działów (…) i jest niezbędny dla jego użytkowania i prowadzenia zajęć. Plac i ciąg sąsiadują i umożliwiają jednocześnie dostęp do drugiego budynku głównego warsztatów szkolnych, nieobjętego projektem, w którym prowadzona jest sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług - zbywane są wyroby wykonywane przez uczniów w ramach zajęć praktycznej nauki zawodu.
3.Jako osobną grupę wyodrębniono zadania związane z opracowaniem dokumentacji technicznej i przygotowawczej, które są wspólne dla zadań infrastrukturalnych - zarówno tych, dla których przyjęto kwalifikowalność podatku od towarów i usług jak i tych, dla których przyjęto, że VAT nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków EFRR. Są to:
- opracowanie dokumentacji budowlanej dla budynku szkolnego ZS nr 1;
- opracowanie specyfikacji wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynków ZS nr 1 i ZS nr 2,
- opracowanie studium wykonalności.
Wskazali Państwo, że będą Państwo w stanie dokonać odrębnego przyporządkowania poszczególnych wydatków do każdej z remontowanych szkół, tj. ZS nr 1 i ZS nr 2 oraz do poszczególnych prac/zadań dotyczących ww. budynków.
Będą Państwo w stanie wydzielić wydatki dotyczące zadań związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej i przygotowawczej, ponieważ zostały opracowane na podstawie odrębnych zleceń.
Nie będą Państwo w stanie przyporządkować wydatków dotyczących opracowania specyfikacji wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynków ZS nr 1 i ZS 2 oraz opracowania studium wykonalności do każdej z remontowanych szkół, tj. ZS nr 1 oraz ZS nr 2. Specyfikacja została zlecona łącznie dla obu zespołów szkół i nie da się rozdzielić wartości prac pomiędzy ZS nr 1 i ZS nr 2.
Studium wykonalności natomiast z definicji dotyczy całości zamierzenia i również nie da się rozdzielić kosztu jego wykonania na poszczególne szkoły. Będą jednak Państwo w stanie przyporządkować wydatki dotyczące opracowania dokumentacji budowlanej zarówno dla budynku szkolnego ZS nr 1, jak i dla budynku warsztatów szkolnych ZS nr 2.
Wydatki dotyczące opracowania specyfikacji wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynków ZS nr 1 i ZS 2 oraz opracowania studium wykonalności będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi od podatku od towarów i usług, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast wydatki dotyczące opracowania dokumentacji budowlanej dla budynku szkolnego ZS nr 1 będą związane z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego Projektu.
W celu odliczenia podatku naliczonego powinni Państwo w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT i niepodlegającej opodatkowaniu). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. W przypadku wykorzystania zakupów do czynności niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tymi zakupami.
Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić „sposób określenia proporcji” (prewspółczynnik), o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku, proporcję wskazaną w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że będą Państwo w stanie dokonać odrębnego przyporządkowania poszczególnych wydatków do każdej z remontowanych szkół, tj. ZS nr 1 i ZS nr 2 oraz do poszczególnych prac/zadań dotyczących ww. budynków.
Będą Państwo w stanie wydzielić wydatki dotyczące zadań związanych z opracowaniem dokumentacji technicznej i przygotowawczej, ponieważ zostały opracowane na podstawie odrębnych zleceń.
Objęta zakresem Projektu część budynku szkolnego ZS nr 1 nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.
Zatem w odniesieniu do wydatków poniesionych na nabycia towarów i usług w ramach zadania obejmującego roboty budowlane (przebudowę sali gimnastycznej w budynku szkolnym ZS nr 1 na pracownie nauki zawodów) oraz wyposażenie dydaktyczne dla nowo utworzonych pracowni w tym budynku nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług do czynności podlegających opodatkowaniu.
Objęty zakresem Projektu budynek warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2 nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu.
W zakresie modernizacji budynku warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2 będą Państwo w stanie dokonać przyporządkowania poszczególnych wydatków Projektu do poszczególnych prac/zadań dotyczących tego budynku. Dodatkowo są Państwo w stanie wydzielić koszty dokumentacji budowlanej dla budynku warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2.
W odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach zadania obejmującego modernizację budynku warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2 zostaną poniesione m.in. następujące wydatki: opracowanie dokumentacji budowlanej, roboty budowlane - modernizacja ww. budynku ZS nr 2, wyposażenie służące zwiększeniu dostępności tego budynku oraz wydatki na wykonanie utwardzonego placu przed budynkiem i ciągu (…) łączącego budynek z drogą publiczną.
Z okoliczności sprawy wynika, że ww. plac przed budynkiem i ciąg (…) jest powiązany funkcjonalnie i przestrzennie z budynkiem warsztatów szkolnych działów (…) i jest niezbędny dla jego użytkowania i prowadzenia zajęć. Plac i ciąg (…) sąsiadują i umożliwiają jednocześnie dostęp do drugiego budynku głównego warsztatów szkolnych, nieobjętego Projektem, w którym prowadzona jest sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług - zbywane są wyroby wykonywane przez uczniów w ramach zajęć praktycznej nauki (…).
Z przedstawionych okoliczności sprawy bezsprzecznie wynika, że głównym celem dokonywanych zakupów w ramach realizowanego Projektu w zakresie modernizacji budynku warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2, nie jest wykonywanie czynności opodatkowanych.
Jeżeli określone wydatki nie mają bezpośredniego związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny i marginalny z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Nie ulega wątpliwości, że realizacja Projektu w zakresie utwardzonego placu i ciągu (…) ma na celu uzyskanie dostępu do budynku warsztatów szkolnych działów (…) ZS nr 2. Zatem utwardzony plac i ciąg (…) nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dodatkowy dostęp do drugiego budynku głównego warsztatów szkolnych nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji prawa do odliczenia.
W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki odnośnie realizacji Projektu w zakresie budynku warsztatów szkolnych działów (…) w zakresie opracowania dokumentacji budowlanej, robót budowlanych – modernizacji, wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności tego budynku oraz wydatków poniesionych na wykonanie utwardzonego placu przed budynkiem i ciągu (…) z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto z okoliczności sprawy wynika, że w ramach Projektu poniosą Państwo także wydatki obejmujące czynności, które będą częściowo związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi oraz dla których nie będą Państwo w stanie przyporządkować poniesionych wydatków, a tym samym podatku naliczonego bezpośrednio do czynności opodatkowanych. Wydatki te będą obejmować:
- wydatki na budowę windy zewnętrznej, ułatwiającej przemieszczanie się między kondygnacjami oraz zakupy i montaż wyposażenia i urządzeń służących zwiększeniu dostępności budynku szkolnego ZS nr 1 (całości, zarówno części starej, jak i części nowej) osobom z niepełnosprawnościami, m.in. składającego się na system odnajdywania drogi w budynku - (…), które będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu;
- wydatki dotyczące opracowania dokumentacji budowlanej dla budynku szkolnego ZS nr 1;
- wydatki dotyczące specyfikacji wyposażenia służącego zwiększeniu dostępności budynków ZS nr 1 i ZS nr 2 objętych Projektem;
- wydatki dotyczące opracowania studium wykonalności.
Zatem w zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą dotyczyły czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu i nie będą Państwo w stanie dokonać ich przyporządkowania do poszczególnych czynności, będą Państwo zobowiązani w pierwszej kolejności do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r. Następnie w zakresie w jakim wydatki te będą dotyczyły także czynności zwolnionych od podatku i nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji Projektu do poszczególnych rodzajów czynności, będą Państwo zobowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego dotyczącego czynności opodatkowanych i zwolnionych w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, ust. 3 i następne ustawy.
Końcowo warto także wskazać, że jeżeli proporcja nie przekroczy 2%, to mają Państwo prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%, i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawi Państwa prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji – w takiej sytuacji mają Państwo prawo wyboru, czy dokonają Państwo odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnują z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie Państwu przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
W interpretacji oparłem się na informacjach przedstawionych przez Państwa w opisie sprawy. W tym uwzględniłem informacje, że koszty pośrednie Projektu nie są przedmiotem wniosku.
Interpretacja nie wywoła także skutków prawnych, jeśli poszczególne elementy Projektu nie będą wykorzystywane zgodnie z Państwa wskazaniem do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu.
Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno‑skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny od przedstawionego we wniosku opisu sprawy interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
