Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania opisanego zdarzenia gospodarczego za czynność niepodlagającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce i nie wykazywania w JPK_V7M.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikiem VAT czynnym a także podatnikiem podatku VAT-UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka prowadzi (…), produkcję wyrobów, przetwórstwo oraz sprzedaż (…). Dodatkowo Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji (…), wytwarzania gotowych posiłków i dań, (...).

Spółka A. S.A. jest jednym z największych producentów (…) w  Europie i jednym z liderów branży (…) w Polsce. Grupa (…) zatrudnia ponad (…) osób. Główna siedziba Spółki mieści się w (…). Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe. W skład grupy wchodzi (…) nowoczesnych zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w: (…) oraz (…) posiadających w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu.

W zakresie swojej działalności Spółka między innymi dokonuje dostaw towarów, które są transportowane z Polski na terytorium państwa trzeciego (terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej).

Działając w zgodzie art. 7 ust. 1 oraz art. 41 ust. 6a Ustawy o VAT Wnioskodawca gromadzi wymaganą dokumentację, spełniając przesłanki umożliwiające rozpoznanie transakcji jako eksport towarów, a co za tym idzie stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku (…) w Stanach Zjednoczonych zwróciła się z prośbą do Wnioskodawcy o dostarczenie do (…) produktów na obchody Święta (…) w (…). W wyżej wymienionym wydarzeniu uczestniczyło ponad (…) gości. Wśród nich znaleźli się przedsiębiorcy, politycy, członkowie Kongresu, dziennikarze. Dzięki takim wydarzeniom Spółka promuje swoje produkty na arenie międzynarodowej, co wpływa na zwiększenie rozpoznawalności marki (…) oraz przyciągnięciu nowych klientów. Dzięki aktywnemu uczestnictwu w wydarzeniach takich jak obchody Święta (…) w (…), Spółka nie tylko zwiększa rozpoznawalność swoich produktów, ale także wzmacnia więzi z polską społecznością za oceanem. Polacy w USA, widząc obecność polskich marek na takich prestiżowych wydarzeniach, czują się bardziej związani z ojczyzną i chętniej sięgają po produkty z Polski. To z kolei przyczynia się do wzrostu zainteresowania polską kulturą i tradycjami, a także wspiera lokalne polonijne inicjatywy.

Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w USA i nie prowadzi tam działalności poprzez położony tam zakład.

Niestety ze względu na zbyt późno otrzymaną prośbę od (…) odnośnie przekazania produktów, Wnioskodawca nie był w stanie dostarczyć zamawianych wyrobów marki (…) ze względu na brak planowanego transportu do USA we wskazanym terminie. W związku z powyższym poprosił swojego wieloletniego Klienta, który posiada siedzibę w Stanach Zjednoczonych, aby w imieniu Spółki przekazał wybrane produkty na obchody Święta (…). Spółka dostarcza regularnie produkty do Klienta w USA, która posiada sklepy z polskimi produktami.

W efekcie dane zdarzenie gospodarcze należy podzielić na 2 oddzielne zdarzenia. W pierwszej kolejności odbył się zaplanowany transport produktów do Klienta w USA – zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT i zastosowaną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Spółka otrzymała zapłatę za dostarczony towar. W ten sposób Spółka przekazała prawo do rozporządzania towarami jako właściciel. Następnie zdarzenie zostało zainicjonowane na prośbę Wnioskodawcy w celu realizacji złożonego zamówienia przez (…). Spółka zgłosiła prośbę do Klienta, któremu wcześniej sprzedała wyroby własne, aby przekazał zakupione od Spółki produkty do (…). Z informacji uzyskanych od klienta wynika, że (…) sama zorganizowała transport z magazynów Klienta do (…). Wnioskodawca nie uczestniczył w bezpośrednim przekazaniu produktów na rzecz (…), ale posiada korespondencję w której są zawarte szczegóły oraz prośbę (…) odnośnie przekazania produktów na Obchody Święta (…). Wnioskodawca nie posiada wiedzy w jaki sposób i czy Klient z USA rozliczył się w jakikolwiek sposób z (…). W założeniach przekazane towary potraktowano jako darowiznę.

Po przekazaniu produktów klient z USA wystawił fakturę na Spółkę za towary na obchody Święta (…) w (…). Na fakturze zostały wyszczególnione produkty, które zostały przekazane do (…). Spółka potraktowała dane zdarzenie udokumentowaną fakturą od Klienta jako darowizna która została przekazana na rzecz (…).

Wątpliwości Spółki pojawiły się co do poprawności otrzymanej faktury oraz czy daną transakcję można uznać jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co za tym idzie dane zdarzenie gospodarcze nie będzie wykazywane w pliku JPK_V7M.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym zdarzenie gospodarcze nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce i nie jest wykazywane w JPK_V7M?

Państwa stanowisko w sprawie

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Terytorialny charakter podatku od towarów i usług oznacza zatem, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez eksport towarów, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Wnioskodawca dokonując eksportu towaru do Klienta w USA udokumentował całe zdarzenie gospodarcze zgodnie z wyżej wymienionym przepisem, a także otrzymał zapłatę za towar. W ten sposób Spółka przekazała prawo do rozporządzania towarami jako właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług import towarów jest to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (spoza UE) na terytorium Unii Europejskiej. Jednakże w tym przypadku nie doszło od przewozu towaru z USA do Polski oraz nie została dokonana odprawa celna.

Jeżeli chodzi o darowiznę jest to nieodpłatne przekazanie rzeczy przez darczyńcę na rzecz obdarowanego. Trzeba pamiętać, że osoba otrzymująca towar w darowiźnie nie ma prawa do odliczenia z tego tytułu podatku naliczonego. W przypadku czynności nieodpłatnych obowiązek zapłaty podatku ciąży na dostawcy towarów. Z uwagi na nieodpłatność darowizny nabywca nie ponosi z tego tytułu żadnych wydatków, w tym nie ponosi ciężaru podatku VAT, nie ma zatem podstaw do odliczania przez niego VATu rozliczonego przez darczyńcę. Wynika to przede wszystkim z obowiązującej zasady neutralności podatku VAT.

Analizując powyższy przepis można zatem stwierdzić iż zakup produktów spożywczych, a następnie ich przekazanie w formie darowizny nie będzie opodatkowane podatkiem VAT – co dokładnie opisuje zdarzenie gospodarcze zaprezentowane w stanie faktycznym.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest bowiem od sposobu, w jaki realizowana jest dostawa. Według art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy, bez względu na to gdzie nabywca i dostawca mają siedzibę. Wobec powyższego, miejscem dostawy towarów, które były sprzedane przez Klienta Spółki jest terytorium USA. Tym samym, dostawa dokonana przez Klienta Spółki na rzecz (…) w USA w naszym imieniu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Stany Zjednoczone nie posiadają podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce. W USA faktura stanowi dokument handlowy potwierdzający transakcje, a nie dokument podatkowy. Należy zwrócić uwagę na fakt, że na obrazie faktury brak jest kolumn oznaczonych cena netto, cena brutto, VAT. Spowodowane jest to tym, że w USA nie ma podatku VAT więc i amerykańskie faktury nie uwzględniają tych wartości.

Analizując zaistniałą sytuację wskazać należy, że (…) stanowi stałą misję dyplomatyczną poza terytorium kraju. (…) w (…) jest placówką zagraniczną RP powołaną w celach (…), posiadającą siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu ustawy z dnia (…).

Zważywszy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowią szczególnych zasad ustalania miejsca siedziby dla polskich (…), a budynek (…) fizycznie znajduje się na terytorium USA, placówka tam prowadzi swoją działalność, tam też znajduje się ośrodek decyzyjny (…) i miejsce zatrudnienia pracowników, należy uznać, że USA jest faktycznym miejscem siedziby (…) również w aspekcie przepisów podatkowych.

Jednocześnie placówka (…) jest (…).

Brak opodatkowania dostaw towarów i świadczenia usług w ramach stosunków (…) wynika z porozumień oraz umów międzynarodowych zawieranych przez państwa członkowskie.

Należy przy tym zauważyć że obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy podatkowe, zgodnie z dyspozycją (…) Dyrektywy 2006/112/WE, nakładają na państwa członkowskie obowiązek zwolnienia dostaw towarów i świadczenia usług dokonanych w ramach (…). Brak opodatkowania dostaw towarów i świadczenia usług w ramach wynika z porozumień oraz umów międzynarodowych zawieranych przez państwa członkowskie. Pomimo że Wnioskodawca nie uczestniczył w bezpośredniej sprzedaży produktów na rzecz (…), to posiada korespondencję w której są zawarte szczegóły oraz prośbę (…) odnośnie przekazania produktów na Obchody Święta (…).

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami prawa podatku od towarów i usług Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż prawidłowo rozpoznał zdarzenie gospodarcze które nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Reasumując, skutkiem prawno-podatkowym wynikającym z wydania interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług będzie potwierdzenie prawidłowości postępowania Spółki przy ustaleniu, iż opisane zdarzenie gospodarcze nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Należy jednakże zauważyć, że ustawodawca od powyższej reguły przewidział wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi: kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dal której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Odnosząc się z kolei do art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Każdorazowo jednak, aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

a)ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),

b)wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zatem dla uznania danej czynności za eksport towarów niezbędne jest dokonanie dostawy towarów, czyli przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, oraz w wyniku tej dostawy wysłanie lub transport towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Niezaistnienie jednej z przesłanek wymienionych w art. 2 pkt 8 ustawy powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest – w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W sytuacji, gdy nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalanie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy.

W opisie sprawy, wskazaliście Państwo, że jesteście podatnikiem VAT czynnym a także podatnikiem podatku VAT-UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzicie Państwo (…),produkcję wyrobów, przetwórstwo oraz sprzedaż. Dodatkowo prowadzicie Państwo działalność w zakresie produkcji (…), wytwarzania gotowych posiłków (...). W zakresie swojej działalności między innymi dokonujecie Państwo dostaw towarów, które są transportowane z Polski na terytorium państwa trzeciego. Gromadzicie Państwo wymaganą dokumentację, spełniając przesłanki umożliwiające rozpoznanie transakcji jako eksport towarów, a co za tym idzie stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku (…) w Stanach Zjednoczonych zwróciła się z prośbą do Państwa o dostarczenie do (…) produktów na obchody Święta (…) w (…). Niestety ze względu na zbyt późno otrzymaną prośbę od (…) odnośnie przekazania produktów, nie byliście Państwo w stanie dostarczyć zamawianych wyrobów do USA we wskazanym terminie. W związku z powyższym poprosiliście swojego wieloletniego Klienta, który posiada siedzibę w Stanach Zjednoczonych, aby w Państwa imieniu przekazał wybrane produkty na obchody Święta, które to produkty wcześniej zostały przez Państwa temu Klientowi sprzedane. Z informacji uzyskanych od Klienta wynika, że (…) sama zorganizowała transport z magazynów Klienta do (…). Nie uczestniczyliście Państwo w bezpośrednim przekazaniu produktów na rzecz (…), ale posiadacie korespondencję, w której są zawarte szczegóły oraz prośbę odnośnie przekazania produktów na Obchody Święta. Po przekazaniu produktów (…) klient z USA wystawił Państwu fakturę. Na fakturze zostały wyszczególnione produkty, które zostały przekazane do (…). Jak Państwo wskazaliście przekazane w Państwa imieniu przez Klienta towary traktujecie jako darowiznę dokonaną przez Państwa na rzecz (…).

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy daną transakcję można uznać jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie dane zdarzenie gospodarcze nie będzie wykazywane w pliku JPK_V7M.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących opodatkowania podatkiem VAT opisanej transakcji wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu.

W opisanej transakcji Klient na Państwa prośbę przekazał własne towary, wcześniej od Państwa zakupione, (…) i z tego tytułu wystawił Państwu fakturę. Faktura jest dokumentem, który jest wystawiany w związku ze sprzedażą towaru lub usługi. A zatem z okoliczności sprawy wynika, że Klient odsprzedał Państwu nabyte wcześniej towary aby w Państwa imieniu przekazać je nieodpłatnie (…). Towary w żadnym momencie nie opuściły terytorium USA. Tym samym skoro towar nie jest wysyłany ani transportowany na terytorium Polski, to miejscem dostawy towarów a zarazem miejscem opodatkowania danej transakcji udokumentowanej fakturą wystawioną przez Klienta jest stosownie do regulacji art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy, tj. USA. W konsekwencji nabycie przez Państwa towarów od Klienta z USA, nie wypełnia dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy. Towar, którego nabycie dokonywane jest na terytorium państwa trzeciego, który nie jest z tego terytorium przemieszczany do Polski, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Z kolei dokonywana przez Państwa darowizna na rzecz (…) w USA nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, z uwagi na niespełnienie przesłanek wynikających z tego przepisu. Chodzi m.in. o brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem na terytorium USA towarów od Klienta. Jak wynika z opisu sprawy Klient z USA wystawia na Państwa rzecz fakturę za towar zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. Nabycie przez Państwa towarów następuje na terytorium USA i jak ustaliłem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski. Tym samym, w związku z nabyciem towarów znajdujących się na terytorium USA nie wystąpi podatek, który mógłby podlegać odliczeniu w polskiej deklaracji podatkowej. W konsekwencji dokonana darowizna towarów na rzecz (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż przy nabyciu towarów od Klienta z USA, nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując, w opisanych okolicznościach, nabycie od Klienta z siedzibą w USA i przekazanie towarów na rzecz (…) mieszczącej się na terenie USA są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Nie jesteście Państwo zatem zobowiązani do wykazywania tego zdarzenia gospodarczego w pliku JPK_V7M.

Zatem Państwa stanowisko, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.