Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanej Inwestycji polegającej na „…" oraz braku prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z realizacją nieodpłatnej działalności świadczonej w historycznej chacie szachulcowej przez okres 5 lat po zakończeniu Projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Muzeum w … jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury w Starostwie Powiatowym w …. Zgodnie ze Statutem Muzeum, organizatorem Muzeum jest Powiat (...).

Muzeum działa na podstawie przepisów obowiązującego prawa:

-ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 2022 r. poz. 385);

-ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87);

-Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1292).

Muzeum działa w oparciu o statut nadany Uchwałą nr … Rady Powiatu w … z dnia (...) w sprawie nadania statutu Muzeum w …; zmienionego Uchwałą nr … Rady Powiatu w … z dnia (...).

Zgodnie z § 1 Statutu „celem działania Muzeum jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa … o charakterze materialnym i niematerialnym, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony Muzeum w …, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury regionalnej, polskiej oraz światowej, kształtowanie wartości poznawczej i estetycznej oraz umożliwienie zwiedzania i korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji.” W myśl § 6 „Muzeum realizuje cele między innymi poprzez zachowanie właściwego stanu zachowania i bezpieczeństwa obiektu; gromadzenie zabytków i materiałów dokumentacyjnych; katalogowanie i naukowe opracowywanie zbiorów i zgromadzonych informacji; przechowywanie (...), zabezpieczanie i konserwację zbiorów (...); urządzanie wystaw stałych i czasowych; prowadzenie działalności edukacyjnej (...); inicjowanie oraz organizowanie sesji i konferencji naukowych, a także uczestnictwo w wydarzeniach naukowych organizowanych przez inne instytucje; popieranie lokalnej i regionalnej działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę; udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych; zapewnienie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji; prowadzenie działalności wydawniczej; uczestniczenie w realizacji zadań wynikających ze strategii programów rządowych, samorządowych i innych.” „Organizator zapewnia środki niezbędne do utrzymania i rozwoju Muzeum, prowadzenia działalności kulturalnej i utrzymania obiektu. Wysokość rocznej dotacji na działalność Muzeum ustala Organizator w oparciu o przedłożony przez dyrektora Muzeum plan (...). Muzeum może prowadzić, jako dodatkową działalność gospodarczą, która „może obejmować: - najem i dzierżawę składników majątkowych będących we władaniu Muzeum, - organizowanie imprez artystycznych, kulturalnych, naukowych, edukacyjnych i innych, - prowadzenie działalności handlowej polegającej na kupnie i sprzedaży artykułów takich jak wydawnictwa, pamiątki, okolicznościowe numizmaty, wyroby rękodzielnicze, itp. związanych z charakterem prowadzonej przez Muzeum działalności (...) Źródłami finansowania działalności Muzeum, są:

1)dotacje przekazywane od organizatora, w tym:

-podmiotowa na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym utrzymanie i remonty obiektów,

-celowe na finansowania lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,

-celowe na realizację wskazanych zadań i programów.

2)inne dotacje (...),

3)przychody z prowadzonej działalności,

4)przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych,

5)przychody ze sprzedaży majątku,

6)środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.”

Muzeum osiąga przychody między innymi ze sprzedaży: biletów wstępu na wystawy stałe i czasowe; wydawnictw i pamiątek; najmu pomieszczeń oraz z lekcji muzealnych. Zgodnie z § 17 ustęp 3 Statutu „środki finansowe uzyskane z dodatkowej działalności gospodarczej mogą być wykorzystywane wyłącznie na finansowanie działalności statutowej Muzeum.”

W ramach prowadzonej działalności Muzeum świadczy nieodpłatnie usługi wstępu dla osób ustawowo zwolnionych z opłat za wstęp do Muzeum na podstawie przepisów ustawy o muzeach, wprowadzonych na podstawie odrębnego zarządzenia dyrektora muzeum. Nieodpłatne są ponadto wydarzenia kulturalne i edukacyjne organizowane przez muzeum, tj.: między innymi: wystawy, Noc Muzeum, warsztaty, konferencje, koncerty. Muzeum poprzez organizowanie nieodpłatnych wystaw, wydarzeń i koncertów realizuje działalność statutową w zakresie upowszechniania kultury (§ 1 Statutu).

Towary i usługi nabywane przez Muzeum są wykorzystywane do celów wykonywanej przez Muzeum działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Nie wszystkie wydatki ponoszone na organizację czynności nieodpłatnych można przyporządkować w całości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach prowadzonej jako dodatkowej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 86 ustęp 2a ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Muzeum stosuje prewspółczynnik przy zastosowaniu metody Ministra Finansów określonej w Obwieszczeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 maja 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z dnia 2 czerwca 2021 r. poz. 999).

Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia, jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku samorządowej instytucji kultury sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / P  

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

W Muzeum planowana jest realizacja inwestycji polegającej na „…”. Beneficjentem przedsięwzięcia jest Powiat, a jego realizatorem muzeum. Przedmiotem projektu jest (...). Obiekt ma spełniać dwie funkcje: ekspozycyjną oraz komunikacyjno-turystyczną. W założeniach projektu w przedmiotowej chacie szachulcowej mieścić się mają:

-bezpłatna przestrzeń ekspozycyjna (wyposażenie w elementy wystawiennicze zakupione w ramach projektu, do prezentacji zbiorów muzealnych),

-bezpłatne pomieszczenie sanitariatu (zakupione wyposażenie pomieszczenia w ramach projektu),

-bezpłatny punkt informacyjny o historii zamku, w którym wydawane będą bezpłatne bilety wstępu na wystawy czasowe w budynku szachulcowym w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Muzeum w … (stanowisko komputerowe, urządzenia multimedialne, umeblowanie - zakupione wyposażenie w ramach projektu).

Po zakończeniu projektu (po odbudowie chaty) obiekt stanowić będzie własność Muzeum w … - realizatora projektu.

Muzeum będzie wykorzystywało go na nieodpłatną działalność statutową przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat po zakończeniu projektu.

W związku z tym, że w chacie szachulcowej, przez okres 5 lat, będą świadczone nieodpłatne działania statutowe, zatem wydatki inwestycyjne poniesione na realizację projektu (wraz z podatkiem VAT) będą stanowić wydatki na działalność inną niż działalność gospodarcza w rozumieniu artykułu 15 ustęp 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Po upływie okresu trwałości projektu rozważa się wariant:

-umieszczenia w przestrzeni ekspozycyjnej wystawy odpłatnej, do której wykorzystywane byłyby elementy wystawiennicze zakupione w ramach Projektu;

-rozszerzenie działalności punktu informacyjnego o historii zamku (wyposażonego w ramach projektu) o sprzedaż biletów w ramach odpłatnej dodatkowej działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy Muzeum, będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanej Inwestycji?

2.Czy muzeum, będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z realizacją nieodpłatnej działalności świadczonej w historycznej chacie szachulcowej przez okres 5 lat po zakończeniu Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

1.         Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stanowiącym, że „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do odliczenia VAT przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT w ramach wykonywanej działalności gospodarczej - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku VAT, u którego występuje sprzedaż opodatkowana VAT. Muzeum stosuje prewspółczynnik przy zastosowaniu metody Ministra Finansów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosowanie do art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem o świadczeniu usługi na gruncie podatku od towarów i usług możemy mówić, gdy dochodzi do wykonania określonej czynności - polegającej na działaniu lub zaniechaniu - ponadto, istnieje odbiorca tejże czynności oraz następuje odpłatność w zamian za świadczenie.

W budynku szachulcowym realizowane będą zadania statutowe muzeum, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, tj.:

-bezpłatny punkt informacyjny o historii zamku, w którym wydawane będą bezpłatne bilety wstępu na wystawy czasowe w budynku szachulcowym w ramach nieodpłatnej działalności statutowej;

-bezpłatna przestrzeń ekspozycyjna, w której prezentowane będą zbiory muzealne;

-bezpłatne pomieszczenie sanitariatu.

Świadczone nieodpłatnie czynności stanowić będą odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności statutowej Muzeum w zakresie upowszechniania kultury, polegającej między innymi na świadczeniu usług nieodpłatnej edukacji kulturalnej.

Nie zostanie zatem spełniony podstawowy warunek uprawniający Muzeum do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.         Muzeum stoi na stanowisku, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku Vat od towarów i usług nabytych w związku ze świadczonymi czynnościami nieodpłatnymi wykonywanymi w historycznej chacie szachulcowej przez okres 5 lat po zakończeniu realizacji Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunek ten nie zostanie spełniony w związku ze świadczeniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. nieodpłatne udzielanie informacji o historii zamku, wydawanie bezpłatnych biletów wstępu na wystawy czasowe w budynku szachulcowym, w którym prezentowane będą zbiory muzealne oraz nieodpłatne udostępnianie pomieszczenia sanitariatu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86  ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Zatem istnieje obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu.

Wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Art. 86 ust. 2a ustawy: 

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

§ 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

§ 4 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P – przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Muzeum … jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W Muzeum planowana jest realizacja inwestycji polegającej na „…." Beneficjentem przedsięwzięcia jest Powiat …, a jego realizatorem muzeum. Przedmiotem projektu jest (...). Obiekt ma spełniać dwie funkcje: ekspozycyjną oraz komunikacyjno-turystyczną. W założeniach projektu w przedmiotowej chacie szachulcowej mieścić się mają:

-bezpłatna przestrzeń ekspozycyjna (wyposażenie w elementy wystawiennicze zakupione w ramach projektu, do prezentacji zbiorów muzealnych),

-bezpłatne pomieszczenie sanitariatu (zakupione wyposażenie pomieszczenia w ramach projektu),

-bezpłatny punkt informacyjny o historii zamku, w którym wydawane będą bezpłatne bilety wstępu na wystawy czasowe w budynku szachulcowym w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Muzeum w … (stanowisko komputerowe, urządzenia multimedialne, umeblowanie - zakupione wyposażenie w ramach projektu).

Po zakończeniu projektu (po odbudowie chaty) obiekt stanowić będzie własność Muzeum w … - realizatora projektu. Muzeum będzie wykorzystywało go na nieodpłatną działalność statutową przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat po zakończeniu projektu. W związku z tym, że w chacie szachulcowej, przez okres 5 lat, będą świadczone nieodpłatne działania statutowe, zatem wydatki inwestycyjne poniesione na realizację projektu (wraz z podatkiem VAT) będą stanowić wydatki na działalność inną niż działalność gospodarcza w rozumieniu artykułu 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy będzie przysługiwało Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanej Inwestycji oraz prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z realizacją nieodpłatnej działalności świadczonej w historycznej chacie szachulcowej przez okres 5 lat po zakończeniu Projektu.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – wydatki inwestycyjne poniesione na realizację projektu polegującego na „…” będą stanowić wydatki na działalność inną niż działalność gospodarcza w rozumieniu artykułu 15 ustęp 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww.  projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem, nie będą mieli Państwo prawa do pełnego ani częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegującego na „…", ponieważ infrastruktura powstała w wyniku realizacji ww. projektu będzie wykorzystywana przez Muzeum do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Również w zakresie prowadzonej przez Muzeum nieodpłatnej działalności świadczonej w historycznej chacie szachulcowej przez okres 5 lat po zakończeniu Projektu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do pełnego ani częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku nabyciem towarów i usług związanych prowadzoną działalnością w odbudowanej chacie szachulcowej.

Powyższe wynika z faktu, iż warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – w odbudowanej chacie szachulcowej przez okres 5 lat po zakończeniu Projektu będą świadczone usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.