
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Który dotyczy:
· nieuznania wprowadzenia przez Państwa do sieci energetycznej prądu wyprodukowanego w Instalacjach jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz
· braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem i montażem Instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 i nr 3).
Uzupełnili go Państwo pismem z 23 czerwca 2025 r. (wpływ 24 czerwca 2025 r.) oraz pismem z 7 lipca 2025 r. (wpływ 7 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Powiat rozpoczął realizację zadania inwestycyjnego pn. „(…)”, które polega na wykonaniu robót budowlanych związanych z dostosowaniem pomieszczeń w trzech szkołach, zakupie pierwszego wyposażenia pracowni przedmiotowych będących jednostkami organizacyjnymi powiatu oraz zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznych na potrzeby dwóch budynków użyteczności publicznej, tj. na potrzeby budynku Zespołu Szkół T oraz Zespołu Szkół R. W ramach inwestycji Powiat zamierza wykonać ww. Instalacje, będące przedmiotem niniejszego Wniosku. Wydatki związane z realizacją zadania zostaną udokumentowane wystawionymi na Powiat przez dostawców/wykonawców fakturami VAT.
Jednocześnie Powiat pragnie wskazać, iż zadanie związane z zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych zostanie sfinansowane ze środków zewnętrznych, tj. w celu realizacji zadania powiat otrzymał dofinansowanie w ramach (…). Projekt otrzymał dofinansowanie w kwocie brutto.
Powiat otrzymał pismo od Instytucji Zarządzającej, informujące, że przed złożeniem wniosku o płatność obejmującego koszty instalacji fotowoltaicznej należy uzyskać interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS).
Powiat pragnie wskazać, że celem montażu instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków szkół jest możliwość obniżenia kosztów utrzymania placówek oświatowych poprzez zmniejszenie kosztów energii elektrycznej. Zarówno Zespół Szkół T, jak i Zespół Szkół R planują wykorzystywać wyprodukowaną energię wyłącznie na potrzeby własne obiektu. Samowystarczalność energetyczna to kluczowy element gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie systemy są zoptymalizowane pod kątem efektywnego wykorzystania zasobów.
Wyprodukowany przez ww. Instalacje prąd będzie w pierwszej kolejności zużywany na potrzeby budynków, a w przypadku nadwyżki prąd będzie wprowadzany do sieci energetycznej i następnie „magazynowany” przez operatora sieci na potrzeby późniejszego wykorzystania przez szkoły.
Przedsiębiorstwo energetyczne, zgodnie z ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm., dalej: ustawa o OZE), dokonywać będzie rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci wobec ilości energii pobranej z tej sieci.
Powiat w związku z planowanym montażem instalacji będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt. 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz stanowić będzie mikroinstalację, w rozumieniu art. 2 pkt. 19 ustawy o OZE.
Budynki, na których zostaną zamontowane instalacje stanowią własność powiatu oraz nie są one w żaden odpłatny sposób wykorzystywane, w szczególności powiat nie dokonuje odpłatnego wynajmu/dzierżawy pomieszczeń/powierzchni znajdujących się w przedmiotowych budynkach.
Kompleksowa dostawa energii elektrycznej odbywać się będzie na warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy oraz zgodnie z wydanymi do tych ustawy przepisami wykonawczymi, w szczególności ze standardami jakości obsługi odbiorców określonymi w Rozporządzeniu Ministra klimatu i środowiska z dnia 29 listopada 2022 r. zmieniające Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną oraz Rozporządzeniu Ministra klimatu i środowiska z dnia 11 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego. Powyższe przepisy dotyczą sposobu kalkulacji, rozliczeń oraz parametrów jakościowych dostarczanej energii elektrycznej. Sprzedaż energii odbywać się będzie za pośrednictwem sieci dystrybucji należącej do Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) na obszarze, którego znajdują się miejsca dostarczenia energii elektrycznej.
Powiat pragnie wskazać, iż w odniesieniu do instalacji fotowoltaicznych będących przedmiotem Zadania, sprzedawca energii dokonywać będzie rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej i pobranej z sieci OSD przez prosumenta – tj. Powiat, zgodnie ze wskazaniami układu pomiarowo-rozliczeniowego dla Instalacji, na podstawie danych pomiarowych udostępnionych lub przekazanych przez OSD.
Powiat informuje, iż Umowa nie przewiduje/nie będzie przewidywać pobierania przez Powiat wynagrodzenia w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznych zakupionych i zamontowanych w ramach Zadania wprowadzoną do sieci. Jednocześnie, Powiat zakłada, że cała energia wyprodukowana za pomocą rzeczonych instalacji zostanie zużyta na potrzeby własne szkół, tj. na potrzeby zapewnienia energii elektrycznej ww. budynkach.
Powiat pragnie wskazać, iż w przypadku zakupionej i zamontowanej w ramach Zadania instalacji fotowoltaicznej będzie korzystać z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Powiat pragnie wskazać, iż realizacja zadania należy do zadań własnych powiatu wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.). Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Efekty planowanego do realizacji Zadania będą wykorzystywane przez Powiat do produkcji energii niezbędnej do funkcjonowania budynków Zespołu Szkół T oraz Zespołu Szkół R, które z kolei wykorzystywane będą do celów statutowych jednostki oświatowej i nie będą wykorzystywane w żaden odpłatny sposób. W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczne, o której mowa we wniosku i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w przypadku niewykorzystania w określonym terminie, nadwyżka przepada.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Towary i usługi nabyte w ramach Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytania
1. Czy wprowadzenie do sieci energetycznej przez Powiat prądu, który zostanie wyprodukowany w Instalacjach zamontowanych na dachach budynków szkół, będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?
2. Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem i montażem Instalacji?
3. Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia części lub całości podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego od wydatków związanych z realizacją zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych związanych z realizacją powyższego zadania inwestycyjnego?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Wprowadzenie do sieci energetycznej przez Powiat prądu, który zostanie wyprodukowany w Instalacjach zamontowanych na budynkach szkół, nie będzie stanowiło odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Odnosząc powyższe definicje do zdarzenia przyszłego należy wskazać, że Powiat wprawdzie zamierza zawrzeć z dostawcą energii umowę, na podstawie której będzie dochodziło do rozliczenia energii elektrycznej zakupionej z sieci energetycznej, jak również energii wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej, na podstawie której będzie dochodziło do rozliczenia energii elektrycznej zakupionej z sieci energetycznej, jak również energii wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznych, jednak nie można mówić w tym przypadku o działalności producenta energii po stronie Powiatu.
Powiat nie jest zainteresowany, ani nie jest jego celem produkcja prądu w celach komercyjnych. Wyprodukowany przez instalacje fotowoltaiczne prąd będzie miał związek wyłącznie z działaniem Powiatu w sferze publicznoprawnej, tj. zapewnienie prądu dla realizacji zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji. Celem montażu instalacji fotowoltaicznych jest w tym wypadku wyłącznie umożliwienie realizacji zadań edukacyjnych.
Ponadto, zdaniem Powiatu w sytuacji wyprodukowania przez Instalacje prądu i wprowadzenia go do sieci energetycznej nie nastąpi jego sprzedaż, a jedynie zostanie on zmagazynowany przez operatora sieci na potrzeby późniejszego wykorzystania przez Powiat.
Powiat nie otrzyma wówczas wynagrodzenia za energię wprowadzoną do sieci. Tym samym nie można tu uznać, że dojdzie do jakiejkolwiek zapłaty na rzecz Powiatu za wprowadzenie prądu do sieci energetycznej. Ponadto, zgodnie z ustawą o OZE, gdy prosument w ramach rozliczenia nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w ciągu 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia, nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, co oznacza, iż wówczas prosument traci możliwość jej wykorzystania.
Stanowisko Powiatu znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 24 kwietnia 2023 r. sygn. 0112-KDIL1-1.4012.21.2023.2.HW, w której Organ wskazał: „(...) w przypadku rozliczenia energii w systemie net meteringu, w sytuacji, gdy Wnioskodawca za nadwyżki energii elektrycznej wprowadzanej do sieci przez Spółkę nie otrzymuje wynagrodzenia i nadwyżki te w okresie 12 miesięcy (365 dni) od wprowadzenia jej do sieci OSD przepadają, wprowadzanie energii elektrycznej do sieci nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
W konsekwencji, wprowadzenie przez Powiat do sieci energetycznej prądu, który zostanie wyprodukowany w Instalacjach zamontowanych na budynkach szkół nie będzie stanowiło odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad 2
Powiatowi nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem i montażem Instalacji.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. A w szczególności stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym, dotyczące utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
W konsekwencji, zdaniem Powiatu, wydatki na realizację Inwestycji służyć będą przede wszystkim do wypełniania zadań własnych (niepodlegających ustawie o VAT) nałożonych na Powiat przepisami ustawy o samorządzie powiatowym.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Powiat nabywając towary/usługi celem realizacji Zadania, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Zdaniem Powiatu, na powyższe nie powinno mieć wpływu potencjalne wprowadzenie do sieci energii wyprodukowanej przez Instalacje. Jak zostało wskazane powyżej, montaż Instalacji ma na celu wyłącznie zapewnienie ekologicznego źródła energii dla szkół i obniżenie bieżących kosztów jego użytkowania związanych z zakupem energii. Ponadto, Powiat nie będzie wykorzystywał wytworzonej w ten sposób energii w celach zarobkowych. Instalacje te nie będą bowiem służyły innym obiektom powiatowym, lecz wyłącznie szkołom.
Wydatki na Inwestycję będą zatem ponoszone poza działalnością gospodarczą Powiatu, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.
Zdaniem Powiatu, brak będzie bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami, które Powiat poniesie na realizację Inwestycji w zakresie dotyczącym Instalacji fotowoltaicznych zamontowanych na budynkach szkół, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W przypadku wprowadzenia energii elektrycznej do sieci, jeśli w ramach rozliczenia Powiat nie odbierze jej w ciągu 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia, zgodnie z ustawą o OZE, nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, co oznacza, iż wówczas Powiat utraci możliwość jej wykorzystania. W związku z powyższym, zdaniem Powiatu, realizacja Inwestycji dotyczącej Instalacji montowanych na budynkach szkół nie będzie związana z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT – Powiat bowiem nie będzie otrzymywał od operatora żadnej zapłaty w sensie środków pieniężnych do w pełni swobodnej dyspozycji.
Ad 3
W konsekwencji warunek związku przedmiotowych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Powiat nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z montażem Instalacji.
Stanowisko Powiatu znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 11 sierpnia 2023 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.281.2023.3.AM, DKIS stwierdził: „(...) w przedmiotowej sprawie wprowadzenie energii elektrycznej do sieci nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem towary i usługi nabywane w związku z realizacją Inwestycji nie będą służyły Państwu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanych Inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem i montażem Instalacji”.
Ponadto w interpretacji indywidualnej z 3 sierpnia 2023 r. sygn. 0112-KDIL3.4012.365.2023.2.EW, DKIS wskazał, iż: „(...) Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT, w związku z realizowanym przez Państwa projektem nie jest spełniony, ponieważ zarówno nabywane towary i usługi, jak i efekty realizowanego projektu nie są wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Również w interpretacji indywidualnej z 17 maja 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.179.2024.2.MG, DKIS wskazał, iż: „(...) Mając na uwadze powyższe uregulowania podkreślić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.
W związku z powyższym, zdaniem Powiatu, Powiatowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji z uwagi na brak związku przedmiotowych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W rozumieniu art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
22) sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezwzględnym warunkiem dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wskazać należy, że nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy:
1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.) zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
Jak stanowi art. 2 pkt 19 i 27a ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), zwanej dalej ustawą o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
19) mikroinstalacja - instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW;
27a) prosument energii odnawialnej - odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).
Stosownie do art. 3 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:
1)w mikroinstalacji;
2)w małej instalacji;
3)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy - Prawo energetyczne;
4)wyłącznie z biopłynów.
W myśl z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:
1)większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,7;
2)nie większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,8.
Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o OZE:
Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do prosumenta energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej;
Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o OZE:
Rozliczeniu podlega energia elektryczna wprowadzona do sieci dystrybucyjnej nie wcześniej niż na 12 miesięcy przed datą wprowadzenia energii do sieci. Jako datę wprowadzenia energii elektrycznej do sieci przyjmuje się ostatni dzień danego miesiąca kalendarzowego, w którym ta energia została wprowadzona do sieci, z zastrzeżeniem, że niewykorzystana energia elektryczna w danym okresie rozliczeniowym przechodzi na kolejne okresy rozliczeniowe, jednak nie dłużej niż na kolejne 12 miesięcy od daty wprowadzenia tej energii do sieci.
Stosownie do art. 4 ust. 10 ustawy o OZE:
Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:
1) sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,
2) zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu
- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 143, z późn. zm.).
W myśl art. 4 ust. 10a ustawy o OZE:
W zakresie pobranej energii elektrycznej podlegającej rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, nie stosuje się obowiązków, o których mowa w:
1)art. 52 ust. 1;
2)art. 10 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166).
Natomiast art. 4 ust. 11 pkt 1 ustawy o OZE stanowi, że:
W przypadku gdy prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, o których mowa w ust. 4.
Zgodnie z art. 4d ust. 2 ustawy o OZE:
Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:
1) po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d ustawy - Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;
2) do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;
3) po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d ustawy - Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.
Na mocy art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:
Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.
Należy zauważyć, że do dnia 14 lipca 2018 r. obowiązywał art. 4 ust. 9 ustawy o OZE, zgodnie z którym wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, a także pobieranie tej energii z sieci, o których mowa w ust. 1, nie są świadczeniem usług ani sprzedażą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wskazany art. 4 ust. 9 ustawy o OZE został uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2018 r. poz. 1276). Co do zasady zatem czynności, o których mowa w tym przepisie, mogą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile są dokonywane przez podatników tego podatku.
W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:
„Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów”.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo zadanie inwestycyjne polegające na wykonaniu robót budowlanych związanych z dostosowaniem pomieszczeń w szkołach stanowiących Państwa własność, zakupie wyposażenia pracowni oraz zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznych na potrzeby dwóch szkół (Instalacje). Faktury potwierdzające poniesione wydatki wystawiane są na Państwa. Towary i usługi nabywane w ramach zadania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyprodukowany przez Instalacje prąd będzie w pierwszej kolejności zużywany na potrzeby budynków dwóch szkół, a w przypadku nadwyżki, będzie wprowadzany do sieci energetycznej i następnie „magazynowany” przez operatora sieci na potrzeby późniejszego wykorzystania przez Państwa. W związku z montażem Instalacji będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy o OZE. Instalacje stanowić będą miokroinstalacje w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o OZE. Umowa z przedsiębiorstwem energetycznym nie przewiduje pobierania przez Państwa wynagrodzenia w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z Instalacji wprowadzoną do sieci. Będą Państwo korzystać z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o OZE. W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez Instalacje i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w przypadku niewykorzystania w określonym terminie, nadwyżka przepada.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii uznania wprowadzenia przez Państwa do sieci energetycznej prądu wyprodukowanego w Instalacjach jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Mając na uwadze przepisy prawa oraz opis sprawy należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co do zasady podlegają czynności wykonywane odpłatnie.
Tym samym opodatkowana podatkiem od towarów i usług będzie co do zasady energia elektryczna wprowadzona do sieci przez producenta w przypadku, gdy wystąpi z tego tytułu wynagrodzenie. Przy czym wobec funkcjonującego na gruncie ustawy o OZE systemu tzw. „net-meteringu, o którym mowa w ww. art. 4 ust. 1 tej ustawy, należy uznać, że opodatkowaniu podlegać będzie w takim przypadku nadwyżka energii elektrycznej wprowadzonej przez producenta do sieci, nad energią przez niego z sieci pobraną.
Natomiast w przypadku, gdy prosument energii elektrycznej nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia za nadwyżki wyprodukowanej energii i nadwyżki te w określonych terminach „przepadają”, nie uznaje się takich czynności za opodatkowane VAT.
Zatem wprowadzanie przez Państwa do sieci elektroenergetycznej energii wyprodukowanej w Instalacjach, rozliczanej – jak wskazali Państwo – zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE (tj. w systemie „net-metering”), nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z opisu sprawy wynika, że wyprodukowana za pomocą Instalacji energia jest zużywana na Państwa własne potrzeby – w celu realizacji zadań statutowych. Całość wytworzonej energii przeznaczona jest na zaspokojenie państwa potrzeb własnych. Niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka energii przepada.
Zatem wprowadzanie przez Państwa do sieci elektroenergetycznej energii wyprodukowanej w Instalacji rozliczanej zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, stwierdzam, że wprowadzenie do sieci energetycznej przez Państwa energii, która zostanie wyprodukowana w Instalacjach zamontowanych na dachach budynków szkół, nie będzie stanowiło odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznałem jako prawidłowe.
Państwa wątpliwości w dalszej kolejności dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem i montażem Instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 i nr 3).
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.
Jak wynika z powyższego rozstrzygnięcia, w związku z wprowadzaniem energii do sieci nie dokonują Państwo dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, jak wskazali Państwo w opisie sprawy, nabywane w ramach zadania towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem nie została spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że nie będzie Państwu przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem i montażem Instalacji w ramach realizowanego zadania.
Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 i nr 3 uznałem jako prawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
