
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w przypadku zakupu towarów i usług wyłącznie na potrzeby działalności związanej z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (Podatnik) jest Spółką akcyjną z siedzibą w Polsce, w której 100% akcji posiada Gmina. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Zgodnie z paragrafem (…) Statutu celem działalności Spółki jest (…).
Celem jest także (…).
Do istotnych celów Spółki zalicza się również (…).
Spółka prowadzi dwa obszary działalności:
1)działalność gospodarczą opodatkowaną VAT polegającą na najmie nieruchomości własnych oraz
2)działalność statutową nieodpłatną, w ramach której prowadzi między innymi działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych.
W ramach działalności statutowej nieodpłatnej Wnioskodawca realizuje projekt finansowany ze środków publicznych w ramach (…), tytuł projektu „(…)” (dalej: Projekt).
Głównym obszarem realizacji projektu są działania (…).
Celem projektu nie jest generowanie jakiegokolwiek przychodu czy dochodu. Projekt ma charakter działalności całkowicie nieodpłatnej na rzecz (…) – z udziału w projekcie może skorzystać każda osoba fizyczna.
Jak wspomniano wcześniej Wnioskodawca prowadzi działalność statutową nieodpłatną oraz działalność gospodarczą opodatkowaną VAT w zakresie najmu powierzchni (…). Zatem prowadzona działalność gospodarcza nie pokrywa się z zakresem działalności statutowej, związanej z realizacją działań współfinansowanych ze środków publicznych.
Zgodnie z paragrafem (…) Statutu zysk netto za lata (…) po pomniejszeniu o odpisy obowiązkowe Spółka przeznacza na realizację celów statutowych.
W ramach projektu, o którym mowa powyżej, Wnioskodawca realizuje działania wsparcia wskazane w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 roku o ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 113).
Usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej obejmują działania w zakresie:
1)animacji lokalnej, polegającej na upowszechnianiu idei i zasad ekonomii społecznej, pobudzaniu aktywności społecznej w społecznościach lokalnych oraz inicjowaniu i rozwoju międzysektorowych partnerstw lokalnych;
2)tworzenia podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz wspierania prowadzonej przez nie działalności, a także finansowania powstawania w nich miejsc pracy;
3)wsparcia działań reintegracyjnych podejmowanych przez przedsiębiorstwo społeczne, w tym wsparcia w tworzeniu planów reintegracyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 1, oraz finansowania tych działań;
4)wsparcia podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego;
5)wzmacniania potencjału kadrowego, finansowego i innowacyjnego podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych oraz udzielania im wsparcia biznesowego.
Powyższa działalność jest działalnością typu non-profit. W ramach wnioskowanych środków publicznych pozyskana dotacja służy jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją projektu. Podmiot nie pobiera żadnych opłat (wynagrodzenia) od ostatecznych odbiorców projektu tj. osób lub podmiotów korzystających ze wsparcia wymienionego powyżej, czyli nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług, o których mowa w ustawie o VAT. Ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy dokonywaniu sprzedaży i/lub wygenerowaniu zysku), a co za tym idzie nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług ze zm. W wyniku realizacji ww. projektu działalność Podatnika nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.
W ramach działalności statutowej prowadzonej w ramach projektu współfinansowanego ze środków publicznych, Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług służących realizacji tego projektu.
Jest to przede wszystkim:
a.(…).
Wymienione powyżej towary i usługi są nabywane często (ale nie zawsze) od czynnych zarejestrowanych podatników VAT, a zatem są dokumentowane fakturami VAT, na których wykazywany jest podatek VAT. Wszystkie faktury są i będą opisane w sposób jednoznacznie identyfikujący wydatki jako ponoszone na rzecz projektu. Wydatki te nie są i nie będą brane pod uwagę przy wyliczaniu kosztów prowadzenia działalności, a podatek VAT naliczony wynikający z faktur nie jest i nie będzie odliczany od ogólnej kwoty podatku należnego.
Ww. projekt jest realizowany przez Wnioskodawcę, który posiada akredytację Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. ekonomii społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 113). Akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej – zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej – minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego przyznaje w drodze decyzji podmiotom realizującym usługi wsparcia podmiotów ekonomii społecznej zgodnie z ww. ustawą. Podatnik, jako podmiot realizujący usługi wsparcia ekonomii społecznej, w tym wskazane w art. 31 ust. 2 ustawy o ekonomii społecznej, posiada akredytację i status ośrodka wsparcia ekonomii społecznej od dnia 25 sierpnia 2023 do dnia 25 sierpnia 2025 r. wydaną przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej na podstawie decyzji nr 46/2023, z 24 września 2023 roku i jest w trakcie procedury związanej z wydłużeniem okresu akredytacji.
Projekt jest w pełni zgodny z celami statutowymi Podatnika oraz Wytycznymi obszarowymi tj. wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków (…). Projekt jest realizowany na terenie (…) w terminie (…). Kluczowym zadaniem projektu jest (…). Planuje się (…).
Kompleksowym uzupełnieniem tych działań są dodatkowe instrumenty wsparcia w postaci m.in. (…).
Celem projektu (…).
Działania te będą realizowane do (…)roku.
Cele szczegółowe projektu to:
1.(…).
Grupę docelową projektu stanowią:
1.osoby, o których mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o ekonomii społecznej (zagrożone wykluczeniem społecznym, np. osoby bezrobotne, w tym długotrwale, poszukujące pracy, absolwenci Centrów Integracji Społecznej/Klubów Integracji Społecznej, osoby z zaburzeniami psychicznymi), w zakresie np. animacji, inkubacji, reintegracji społecznej i zawodowej;
2.osoby wskazane w Wytycznych obszarowych (np. osoby z niepełnosprawnościami, osoby bierne zawodowo, korzystające z pomocy społecznej, w kryzysie bezdomności), objęte m.in. animacją, inkubacją, szkoleniami,
3.osoby fizyczne planujące założenie przedsiębiorstwa społecznego lub podjęcie pracy w przedsiębiorstwie społecznym w zakresie doradztwa, szkoleń, działań edukacyjnych (uczniowie i studenci), reintegracji społecznej i zawodowej, umożliwiających uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia, pracy lub prowadzenia przedsiębiorstwa społecznego;
4.osoby prawne planujące założenie podmiotu ekonomii społecznej lub przedsiębiorstwa społecznego (np. organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego), w zakresie m.in. animacji, doradztwa, szkoleń;
5.jednostki samorządu terytorialnego, ich kadra zarządzająca i pracownicy, posiadający jednostki organizacyjne w subregionie oraz z całej Polski – objęte m.in. inkubacją, szkoleniami, doradztwem, wsparciem biznesowym, promocyjnym oraz finansowym. W ramach pkt 1-3 wsparciem objęte zostaną osoby, które uczą się, pracują lub zamieszkują na terenie subregionu w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, a osoby w kryzysie bezdomności przebywające na terenie subregionu.
Planowane rezultaty projektu to:
a)(…).
Pytanie
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca (Podatnik) zwraca się z pytaniem, czy prawidłowe jest jego stanowisko określające, że w przypadku zakupu towarów i usług wyłącznie na potrzeby działalności związanej z realizacją projektu, a co za tym idzie działalności niestanowiącej z punktu widzenia Podatnika działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, Podatnik nie ma prawnej możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT (tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zm., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy zakupione towary i usługi, z którymi wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, wszystkie zakupione w ramach wyżej opisanego projektu, sfinansowane z dotacji (środki publiczne) towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby jego realizacji w ramach statutowej nieodpłatnej działalności Spółki, a dotacja ma charakter zakupowy i służy jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją projektu. Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat (wynagrodzenia) od ostatecznych odbiorców projektu tj. osób lub podmiotów korzystających ze wsparcia opisanego powyżej, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań dla uczestników projektu, czyli w związku z tym nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług, o których mowa w ustawie o VAT. Projekt ma charakter działalności całkowicie nieodpłatnej na rzecz (…). Zgodnie z (…), projekt nie generuje i nie będzie generował dochodu. Działalność statutowa Spółki nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza.
Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych bezpośrednio z realizacją przedmiotowego projektu. Pomimo że Podatnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT to w wyniku realizacji ww. projektu działalność Wnioskodawcy nie jest opodatkowana VAT i nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W związku z opisanym stanem faktycznym i przedstawionym stanowiskiem, zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych bezpośrednio z realizacją wyżej opisanego projektu.
Zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu (finansowanego ze środków publicznych i nie mającego na celu osiągnięcia zysku) nie będą w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną (w rozumieniu ustawy o VAT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizują Państwo projekt pn. „(…)”.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w przypadku zakupu towarów i usług wyłącznie na potrzeby działalności związanej z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Projekt ma charakter działalności całkowicie nieodpłatnej na rzecz ogółu społeczności lokalnej.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do zakupu towarów i usług wyłącznie na potrzeby działalności związanej z realizacją projektu pn. „(…)”, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT, ponieważ warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy nie zostaną spełnione.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, tj. że „towary i usługi zakupione w ramach prowadzonych działań będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych”. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
