
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
… Park Narodowy z siedzibą w … - dalej Park/…PN - powstał w … roku. Do 31 grudnia 2011 roku był państwową jednostką budżetową. Od 1 stycznia 2012 roku, na mocy ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 roku o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 19 października 2011 roku) stał się państwową osobą prawną. Park działa na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody oraz ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.
Do zadań Parku (art. 8b ww. ustawy o ochronie przyrody) należy szczególności:
1.prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i siedlisk grzybów,
2.udostępnianie obszaru Parku na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3.prowadzenie działań związanych z edukacja ekologiczną.
Dodatkowo, ustawa o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, w art. 3 ust. 1 i 2 nakłada na dyrektora parku narodowego obowiązek zapewnienia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, które to zadanie jest realizowane poprzez:
1.oznakowaniu terenów, obiektów i urządzeń służących do uprawiania sportu, rekreacji lub turystyki;
2.ustaleniu zasad korzystania z danego terenu, obiektu lub urządzenia;
3.zapewnieniu podmiotom uprawnionym do wykonywania ratownictwa górskiego warunków do organizowania pomocy oraz ratowania osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia;
4.publikowaniu komunikatu lawinowego.
Park jest podatnikiem podatku VAT. Od dnia przekształcenia w państwową osobę prawną, tj. od 1 stycznia 2012 roku uzyskuje przychody z tytułów określonych w art. 8 h ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.
Park realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz innych funduszy pomocowych, w tym Funduszy norweskich i Funduszy EOG. Projekt pn. „…”, w ramach działania FENX.01.05.Ochrona przyrody i rozwój zielonej infrastruktury, priorytetu FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021, nr umowy: (...). Projekt ten dotyczy (...).
Celem projektu jest (...).
Kluczowe działania realizowane w ramach projektu dotyczą remontu szlaków turystycznych w celu (...) oraz edukacja w tym zakresie:
1)Remont odcinków szlaków: (...).
Remont będzie obejmował drewniane kładki znajdujące się na wybranych odcinkach ww. szlaków turystycznych (w sumie ok. ... m. kładek);
2)Remont odcinka szlaku (...). Remont będzie obejmował ok. ... m szlaku, prace brukowania i układania głazów granitowych w osi szlaku, które z racji na trudne warunki pogodowe zostały naruszone przez dziesięciolecia funkcjonowania tego szlaku.
3)Remont odcinka szlaku (...). Szlak przebiega przez strefę ochrony ścisłej.
Remont na odcinku ok. (...) km będzie obejmował prace związane z brukowaniem oraz przeciwdziałaniem erozji (system odwodnienia) oraz rewitalizacji roślinności właściwej dla tego obszaru (murawy wysokogórskie i kosodrzewina), system odwodnienia i przeciwdziałanie wydeptywaniu przez turystów.
Całkowity budżet projektu wynosi: … PLN z czego 75,00% dofinansowania jest pokryte ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, tj. … PLN, natomiast wysokość wkładu własnego wynosi 25% tj. … PLN i będzie on pokryty ze środków …PN oraz budżetu państwa.
W przedmiotowym projekcie zaplanowane działania koncentrują się na realizacji zapisów planu ochrony stanowiącego strategiczny dokument dla osiągania celów ochrony przyrody w …PN. Realizacja działań ochronnych zdefiniowanych w planie ochrony …PN dotyczy: odpowiedniego utrzymania stanu szlaków turystycznych (w tym kładek), szczególnie tam, gdzie prowadzą one przez cenne ekosystemy (w tym hydrogeniczne), prowadzenia monitoringu oraz działań edukacyjnych. W tym kontekście, projekt realizuje działania ochronne zdefiniowane w planie ochrony. Zakupy robót budowlanych, usług i towarów zaplanowanych w projekcie służą i będą wykorzystywane w celu ochrony przyrody, nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Kładki i systemy odwodnienia przebiegające przez odcinki najcenniejszych ekosystemów hydrogenicznych stanowią zabezpieczenie przed erozją wynikającą z ruchu turystycznego, rozdeptywania szlaków, które stają się liniowym szlakiem odprowadzania wody z torfowisk - docelowo prowadząc do ich degradacji (odwodnienia). Instalacja kładki na terenie torfowiska górskiego sprawia, że woda swobodnie przepływa - przesącza się po zboczu w sposób, który zapewnia odpowiednie funkcjonowanie tego wrażliwego ekosystemu. Kładki są zatem traktowane jako kluczowe narzędzie kanalizowania ruchu turystycznego oraz instrument ochrony siedlisk zależnych od wody. Działania kreatywne - edukacyjne na rzecz ochrony przyrody, których produktem będą tablice edukacyjne zainstalowane na remontowanych szlakach będą stanowiły instrumentarium dla podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństwa (również po zakończeniu projektu, będą wykorzystywane w tym celu). … Park Narodowy nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w ramach realizacji projektu do wykonywania zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zadania w ramach projektu nie będą generowały przychodu, są zadaniami dotyczącymi ochrony przyrody i zapewnienia bezpieczeństwa turystom, stanowią ustawową działalność jednostki.
Pytanie
Czy … Park Narodowy z siedzibą w … będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu „…” realizowanego w ramach działania FENX.01.05.Ochrona przyrody i rozwój zielonej infrastruktury, priorytetu FENX.01 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko z Funduszu Spójności programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu pn. „…” realizowanego w ramach działania FENX.01.05.Ochrona przyrody i rozwój zielonej infrastruktury, … Park Narodowy z siedzibą w … stoi na stanowisku, że realizując powyższy projekt nie będzie mógł odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie.
Uzasadnienie:
… Park Narodowy z siedzibą w … jest płatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak zakupy usług i towarów zaplanowanych w projekcie służą wyłącznie do ochrony przyrody i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ten stan prawny powoduje, że … Park Narodowy z siedzibą w … nie może odliczać podatku VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Z powyższego zapisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
W ramach projektu nie będą prowadzone zadania związane ze sprzedażą opodatkowaną. … Park Narodowy nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w ramach realizacji projektu do wykonywania zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Zadania w ramach projektu nie będą generowały przychodu, są zadaniami dotyczącymi ochrony przyrody i zapewnienia bezpieczeństwa turystom, stanowią ustawową działalność jednostki.
Wszystkie zadania realizowane w ramach projektu są działaniami ustawowymi …PN, dotyczą wyłącznie ochrony przyrody, działań edukacyjnych oraz nie generują przychodów - sprzedaży opodatkowanej. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:
·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:
·nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
·służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
·służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Art. 86 ust. 1 ustawy, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:
·spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – zakupy usług i towarów zaplanowanych w projekcie służą wyłącznie do ochrony przyrody i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. … Park Narodowy nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w ramach realizacji projektu do wykonywania zadań związanych ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami planowanymi do poniesienia na realizację projektu pn. „…”, ponieważ zakupy usług i towarów zaplanowanych w projekcie nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Tym samym, stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
