
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…….”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r., poz. 166) oraz statutu. Fundacja została wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego 04 czerwca 2007 r., a od 05 października 2007 r. posiada status organizacji pożytku publicznego. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców.
Celem działania Fundacji jest (...).
Fundacja prowadzi zasadniczo nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Dochody Fundacji pochodzą z darowizn, kontraktu z NFZ, dotacji oraz prowadzonej w niewielkim rozmiarze statutowej działalności odpłatnej (wartość przychodów z działalności odpłatnej w roku 2024 wyniosła ... zł). W związku z tym, Fundacja korzysta z zwolnienia VAT z art. 113 ustawy VAT. Fundacja nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla potrzeb nabycia usług związanych z realizacją celów statutowych na terenie Unii Europejskiej Fundacja zgłosiła się i została zarejestrowana jako podatnik VAT UE (od importu usług zostanie naliczony należny podatek VAT, który zostanie odprowadzony do urzędu skarbowego, bez prawa do odliczenia jako zakupy niezwiązane ze sprzedażą).
Fundacja jest partnerem Projektu „….”, na realizację którego umowę o dofinansowanie Projektu z Zarządem Województwa o zawarła w dniu 13 marca 2025 r. Fundacja „…” (umowa nr ….). Projekt jest realizowany w ramach Działania 7.6 Infrastruktura usług i integracji społecznej (typ projektu 1 a-e,2) Priorytetu VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych programu Fundusze Europejskie 2021-2027.
Celem Projektu jest (...). W budynku powstanie ośrodek wsparcia dziennego, w którym świadczone będą usługi społeczne ukierunkowane na rehabilitację, arteterapię (warsztaty plastyczne, warsztaty z garncarstwa, warsztaty stolarskie), terapię integracji sensorycznej, trening personalny na siłowni/sali gimnastycznej; trening umiejętności społecznych oraz terapię zajęciową. Projekt jest formą realizacji celów statutowych Fundacji.
Zgodnie z Projektem oraz harmonogramem rzeczowo-finansowym do umowy część wydatków będzie dofinansowana:
a)w formie finansowania UE (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), przy czym dofinansowanie nie może stanowić więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu;
b)w formie współfinansowania krajowego z budżetu państwa, przy czym dofinansowanie nie może stanowić więcej niż 1,27% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu.
Pozostała część wydatków sfinansowana zostanie ze środków własnych Fundacji.
Fundacja, jako partner projektu, ma zrealizować następujące zadania, na które przekazana zostanie dotacja:
1)wyposażenie dziennego ośrodka wsparcia niezbędne do prowadzenia zajęć/poradni z osobami z niepełnosprawnościami;
2)podniesienie kwalifikacji pracowników – studia podyplomowe;
3)podniesienie kwalifikacji pracowników – szkolenia, kursy.
Faktury za dostawę (wyposażenie dziennego ośrodka wsparcia) oraz usługi zewnętrzne (studia podyplomowe, szkolenia, kursy) wystawiane będą bezpośrednio na Fundację, jako partnera projektu. Efekty Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co oznacza, że otrzymywane w ramach Projektu środki finansowe będą wydatkowane wyłącznie na zakupy niezbędne (i konieczne) dla celów realizacji Projektu. Fundacja nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych w celu realizacji Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Fundacja jest zobowiązana przedstawić indywidualną interpretację Urzędu Skarbowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków UE.
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu Fundacja będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Fundacji, wydatki na realizację projektu nie będą stanowiły wydatków związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a zatem odliczenie zawartego w tych wydatkach podatku naliczonego będzie nieuprawnione. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wobec czego nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Fundacja nie będzie miała dodatkowych przychodów przy realizacji projektu poza środkami otrzymanymi z dotacji. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Fundację. Usługi w ramach dziennego ośrodka wsparcia świadczone będą nieodpłatnie, w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji.
W zakresie realizacji tego Projektu Fundacja nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy więc rozumieć, że nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto odliczenia może dokonać wyłącznie podatnik podatku od towarów i usług (zarejestrowany podatnik VAT czynny), a Fundacja takiego statusu nie posiada.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wskazali Państwo w opisie sprawy – efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Państwa Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Państwa Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
