
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
· nieprawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT przekazania przez Spółkę kart sportowych pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia i współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym, prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem ww. kart sportowych, braku udokumentowania fakturą lub paragonem przekazania kart sportowych osobom zatrudnionym na umowę zlecenie oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym;
· prawidłowe – w części dotyczącej braku udokumentowania fakturą lub paragonem przekazania kart sportowych pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym, udokumentowania fakturą przekazania kart sportowych współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
· opodatkowania podatkiem VAT przekazania przez Spółkę kart sportowych pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia i współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym;
· prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem ww. kart sportowych;
· braku udokumentowania fakturą lub paragonem przekazania kart sportowych pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym;
· udokumentowania fakturą przekazania kart sportowych współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym.
Uzupełnili go Państwo pismem z 24 lipca 2025 r. (wpływ 24 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (zwany również: Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale wykonuje przede wszystkim czynności zwolnione z VAT (usługi medyczne). Oznacza to, że wobec większości transakcji zakupu towarów i usług nie odlicza podatku naliczonego ze względu na współczynnik proporcji, który nie przekracza 2%. Zakupy służące innym celom niż bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi nie są odliczane.
Wnioskodawca zatrudnia pracowników na umowy o pracę oraz umowy zlecenie oferując im w ramach stosunku pracy dodatkowe świadczenia w postaci karnetów (kart) sportowych, które można wykorzystać w wielu różnych obiektach sportowych takich jak siłownie, kluby fitness, baseny, lodowiska, ścianki wspinaczkowe, itp.
Ponadto z kart mogą korzystać współpracownicy Wnioskodawcy, którzy wykonują czynności na jego rzecz prowadząc działalność gospodarczą.
Wnioskodawca podpisał z przedsiębiorstwem X umowę na zakup kart typu (…), z których będą mogli korzystać współpracownicy Spółki, pracownicy Spółki oraz osoby towarzyszące, jak również członkowie rodzin pracowników. Karnety są imienne i nie mogą być udostępniane przez posiadacza innym osobom, a w celu skorzystania z karnetu w danym obiekcie należy okazać dowód tożsamości potwierdzający dane posiadacza karnetu.
Wnioskodawca zgłasza do emitenta kart dane osób, na rzecz których przedmiotowe karty nabywa, oraz ponosi miesięczną opłatę abonamentową za każdego posiadacza karty. Wnioskodawca jest stroną umowy zawartej z dostawcą kart sportowych.
Obecnie Wnioskodawca nabywa karnety na zajęcia sportowe od przedsiębiorstwa X, są to karnety, niemniej w przyszłości Wnioskodawca może nabywać karnety o innej nazwie i/lub u innego Operatora.
Do zakupionych karnetów na rzecz Wnioskodawcy zostanie wystawiona faktura z wykazanym na niej podatkiem od towarów i usług, faktury takie będą również otrzymywane przez Spółkę w przyszłości.
W przypadku pracowników oraz współpracowników prowadzących JDG zakup kart sportowych będzie współfinansowany z dwóch źródeł:
1)ze środków obrotowych pracodawcy w wysokości 50% wartości karty (…),
2)ze środków własnych pracownika, w wysokości 50% wartości tej karty.
W przypadku karnetów na zajęcia sportowe dla członków rodzin oraz osób towarzyszących pracowników i współpracowników – koszt tych karnetów będzie w całości finansowany przez pracownika (potrącenie z wynagrodzenia) lub współpracownika (kompensata).
Zdaniem Wnioskodawcy, zakup karnetów wpływa zarówno na zachowanie i zabezpieczenie źródła jego przychodów, jak i na samo uzyskiwanie przychodów z prowadzonej działalności, ponieważ zapewnienie zajęć sportowych pracownikom zwiększa motywację i efektywność pracy, jak również sprzyja integracji zespołu. Dzięki aktywności fizycznej pracownicy oraz współpracownicy prowadzący JDG są bardziej wypoczęci i skoncentrowani na pracy. Świadczenia na rzecz pracowników w postaci karnetów zwiększają atrakcyjność pracodawcy, co jest bardzo istotne w przypadku konkurencyjnego rynku pracy.
Powyższe oznacza, że Wnioskodawca kupując karnety zarówno dla współpracowników prowadzących działalność, pracowników, członków ich rodzin, jak i dla osób towarzyszących, ponosi najpierw koszt zakupu za wszystkie karnety, bez względu czy pracownik i współpracownik finansuje 50% czy 100% wartości.
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
1. Czy pomiędzy Państwem a pracownikami zatrudnionymi na umowę zlecenie oraz współpracownikami występują powiązania wynikające ze stosunku pracy?
Odp.: Nie. Między współpracownikami i osobami zatrudnionymi na umowę zlecenie nie istnieje stosunek pracy.
2. Czy współpracownicy prowadzą działalność gospodarczą, w ramach której są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT?
Odp.: Nie mają Państwo pełnej wiedzy w tym zakresie, ale na ogół współpracownicy wykonują czynności zwolnione z VAT w zakresie opieki zdrowia (lekarze), przez co są zwolnieni z VAT. Grupa osób, których dotyczy wniosek jest spora, przez co sytuacja u każdej z tych osób może być różna.
3. Czy nabywają Państwo opisane karty typu (…) we własnym imieniu, ale na rzecz pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowę zlecenie oraz współpracowników?
Odp.: Tak. Nabywają Państwo karty we własnym imieniu, tj. faktura wystawiana jest na Państwa dane, ale z kart korzystają pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę i umowę zlecenie oraz współpracownicy.
4. Czy w swojej działalności dokonują Państwo ewidencji obrotu przy pomocy kasy rejestrującej? Jeśli tak, to z jakiego tytułu zostali Państwo objęci obowiązkiem ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
Odp.: Tak. Od początku swojej działalności korzystają Państwo z kas rejestrujących, bowiem Wnioskodawca prowadzi komercyjne przychodnie opieki zdrowotnej, z których obrót ewidencjonowany jest na kasach fiskalnych i z tego powodu zobowiązany jest do korzystania z kas. Obrót przekracza 20.000 zł.
5.Czy cały Państwa obrót zrealizowany w poprzednim roku podatkowym jak i w roku bieżącym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył odpowiednio kwoty 20 000 zł?
Odp.: Przekracza w każdym roku. Obroty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są znacznie wyższe niż 20.000 zł.
6. Czy dokonują Państwo dostawy towarów bądź świadczenia usług wymienionych w § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)?
Odp.: Nie dokonują Państwo takich dostaw, ani nie wykonują takich usług.
7.Czy zawsze wartość kart typu (…) jest finansowana z tych samych źródeł, w takim samym udziale? Jeśli nie, to należy wskazać z jakich źródeł, i w jakich udziałach.
Odp.: Całość finansowana jest ze środków obrotowych spółki. Dopiero następnie pracownicy, zleceniobiorcy i współpracownicy zwracają koszty zakupu karnetów wysokości 50%. Jeśli pod ich karnety podpięte są osoby trzecie (np. członkowie rodzin), to koszty ich karnetów finansowane są przez pracowników, zleceniobiorców czy współpracujących w 100%.
Zatem stosują Państwo stałe (taki sam udział finansowania) zasady podziału finansowania karnetów przez Spółkę i przez pracowników, zleceniodawców i współpracowników.
8.Czy każdorazowo Państwa pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę i umowę zlecenie oraz współpracownicy są obciążani częściową odpłatnością za karty typu (…)?
Odp.: W każdym miesiącu są obciążani częściową płatnością. Pracownicy mają potrącenia z listy płac, podobnie jak zleceniobiorcy. Współpracujący również mają potrącenie z należności wynikającej z wystawionej przez nich FV za dany miesiąc.
9.W jaki sposób pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę i umowę zlecenie oraz współpracownicy będą płacili 50% wartości karty ze swoich środków w przypadku kart typu (…) dla ww. pracowników i współpracowników? Należy szczegółowo wyjaśnić, czy pracownicy i współpracownicy będą płacili na Państwa rzecz, czy będzie to potrącenie z wynagrodzenia, czy płatność będzie dokonywana gotówką, czy przelewem.
Odp.: Jak już wskazano, pracownicy mają potrącenia z listy płac, podobnie jak zleceniobiorcy. Współpracujący również mają potrącenie z należności wynikającej z wystawionej FV za dany miesiąc.
Zdarza się sporadycznie, że zleceniobiorcy lub współpracujący dokonują płatności przelewem, ale należy to do rzadkości. Na ogół dokonują Państwo potrąceń, z list płac umów o pracę i zlecenia oraz z należności wynikającej z FV wobec osoby współpracującej.
10.Czy płatności za karnety na zajęcia sportowe dla członków rodzin oraz osób towarzyszących zarówno w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, jak i pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie, będą odbywały się w formie potrącenia z wynagrodzenia? Należy szczegółowo wyjaśnić, czy pracownicy będą płacili na Państwa rzecz, czy będzie to potrącenie z wynagrodzenia, czy płatność będzie dokonywana gotówką, czy przelewem.
Odp.: Jak już wskazano, pracownicy mają potrącenia z listy płac, podobnie jak zleceniobiorcy. Współpracujący również mają potrącenie z należności wynikającej z wystawionej FV za dany miesiąc.
Zdarzają się sporadycznie, że zleceniobiorcy lub współpracujący dokonują płatności przelewem, ale należy to do rzadkości. Na ogół dokonują Państwo potrąceń z list płac umów o pracę i zlecenia oraz z należności wynikającej z FV wobec osoby współpracującej.
11.Na czym będzie polegała kompensata w przypadku karnetów na zajęcia sportowe dla członków rodzin oraz osób towarzyszących współpracowników? Proszę wyjaśnić.
Odp.: Kompensata będzie dotyczyć potrącenia zobowiązania współpracującego za karnet (50% plus ewentualnie 100% kwoty karnetów dla członków rodzin), z jego należnością za świadczone usługi wynikające z wystawionej faktury.
12.Czy w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zapłata (zarówno za karnety dla ww. pracowników jak i osób towarzyszących oraz członków rodzin) jest/będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)?
Odp.: W zdecydowanej części będzie to potrącenie z wynagrodzenia za zlecenie (potrącenie z listy płac umów zleceń). W sporadycznych przypadkach, zleceniobiorcy dokonają przelewu bankowego.
13.Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za karnety na zajęcia sportowe dokonywaną przez pracowników zatrudnionych na umowę zlecenie (zarówno za karnety dla ww. pracowników jak i osób towarzyszących oraz członków rodzin) jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?
Odp.: Tak. Będzie oczywiste, że potrącenia dokonane są za karnety, a w przypadku przelewu bankowego wynikać to będzie z tytułu płatności.
14.Czy udostępnienie przez Państwa na rzecz pracowników, współpracowników, członków rodzin i osób towarzyszących kart sportowych typu (…) związane jest wyłącznie z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych, czy też innych (jakich – zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu)?
Odp.: Trudno jednoznacznie udzielić odpowiedzi na to pytanie. Państwa wątpliwości i wniosek wynika właśnie z trudności w zakwalifikowaniu działań w zakresie kart do działalności opodatkowanej lub zwolnionej. W Państwa ocenie, ma ona charakter mieszany.
Zatrudnieni pracownicy, zleceniobiorcy i współpracownicy świadczą usługi związane z Państwa działalnością zwolnioną z VAT. Natomiast nie wiedzą Państwo jak kwalifikować udostępnienie kart (…) tym osobom. W Państwa ocenie, udostępnianie kart jest działalnością odrębną i bezpośrednio nie związaną ze świadczeniem usług zdrowotnych zwolnionych z VAT. Ale to Państwa opinia, a nie fakty.
W Państwa ocenie, tę część, którą finansują Państwo z własnych środków i której nikt Państwu nie zwraca, wykonują Państwo jako część Państwa działalności zwolnionej. Wydatki łączą się bowiem ze świadczeniem usług zdrowotnych, gdyż osoby, na rzecz których ponoszą Państwo wydatki z własnych środków, wykonują czynności lecznicze, jakie oferuje szpital.
Ta część wydatków, finansowana przez samych zainteresowanych, nie wiąże się jednak z działalnością szpitalną (zw.), a z pozostałą, przez co powinna podlegać VAT, a Państwa Spółka powinna zachować prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącej części.
„Pośrednicząc” w nabyciu części karnetu lub nabyciu karnetów dla członków rodzin, działają Państwo, w Państwa ocenie, w innym charakterze niż jako pracodawca. Ale podkreślają Państwo, że jest to Państwa ocena związana bardziej ze stanowiskiem prawnym niż stanem faktycznym. Państwa wątpliwości wiążą się właśnie m.in. z prawidłowym ustaleniem charakteru udostępniania karnetów i związku z czynnościami zwolnionymi lub opodatkowanymi.
Pytania
1. Czy przekazanie przez Wnioskodawcę kart sportowych typu (…), swoim pracownikom i współpracownikom dla nich, jak i członków ich rodzin oraz osób towarzyszących (finansowanych z dwóch źródeł lub finansowanych w całości ze środków pracownika) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2. Czy Spółce nabywającej karty sportowe typu (…), dla swoich pracowników, współpracowników, członków rodzin i osób towarzyszących (finansowanych z dwóch źródeł oraz finansowanych w całości ze środków pracownika) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych kart?
3. Czy udostępnienie kart typu (…) pracownikom, osobom im towarzyszącym i członków ich rodzin należy dokumentować fakturą lub paragonem?
4. Czy udostępnienie kart typu (…) współpracownikom, w tym osobom im towarzyszącym i członkom ich rodzin należy dokumentować fakturą?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekazanie kart pracownikom i współpracownikom, w tym kart dla ich rodzin i osób towarzyszących, w części finansowanej przez nich samych podlega opodatkowaniu VAT. W części zaś finansowanej przez Wnioskodawcę nie występuje opodatkowanie kart podatkiem od towarów i usług.
W Państwa ocenie, przekazanie kart sportowych w części finansowanej przez pracowników i pracowników stanowi odpłatne świadczenie usług, a co za tym idzie podlega opodatkowaniu VAT, co wywieść można z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.
Przepis stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
W sytuacji, gdy pracownik lub osoba współpracująca pokrywa koszt usługi w 50 lub 100 procentach, obciążenie pracowników czy innych podmiotów kwotami do zapłaty wskutek odpłatnego przekazania im np. kart czy karnetów sportowych – prowadzi do tego, że z punktu widzenia VAT jest to czynność odpłatna.
Z przepisu art. 8 ust 2a ustawy o VAT wynika, że Wnioskodawca nabywający karnety traktowany jest jako usługobiorca, a później jako usługodawca. W pierwszej kolejności należy potraktować go jako usługobiorcę, gdyż usługę nabywa, a w sytuacji gdy przenosi ją na osoby trzecie powinien być potraktowany jako Usługodawca tej samej usługi. Na mocy przytoczonego przepisu Wnioskodawcę należy potraktować jako usługobiorcę, gdyż nabył usługę działając we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, a w tym przypadku na rzecz pracownika. To, że ciężar kosztów przeniósł na inne osoby, nie oznacza, że nie wyświadczył usługi.
Wartość odsprzedanych pracownikom świadczeń wskazana jest na fakturze od operatora, w związku z czym podstawą opodatkowania świadczeń przekazywanych pracownikom za częściową odpłatnością, zgodnie z art. 29a w związku z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, będzie kwota wynikająca z otrzymanych faktur z tytułu nabycia kart, w części finansowanej przez pracownika lub współpracownika. Opodatkowaniu VAT podlega tyle, ile pracownik lub współpracownik finansuje z własnych środków zakup kart (…).
W przypadku zaś kart finansowanych przez Wnioskodawcę dla pracowników i współpracowników, tj. 50% kosztu zakupu kart, opodatkowaniu nie będzie podlegała ta część, gdyż ma to związek z działalnością Wnioskodawcy i nie wystąpi odpłatne świadczenie usług na ich rzecz.
Ad. 2
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazywanego na wystawianych przez Operatora fakturach za karnety sportowe, w części, jaka związana jest z czynnościami opodatkowanymi, tj. częścią kart finansowanych przez pracowników i współpracowników (w tym na rzecz osób im towarzyszących i członków rodzin). W części zaś finansowanej przez Wnioskodawcę nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem zakup wiązać się będzie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami zwolnionymi z VAT, od których nie ma on prawa odliczenia VAT.
Skoro, w ocenie Wnioskodawcy, zobowiązany jest on wykazać podatek należny od przekazanych pracownikom i współpracowników (w tym na rzecz członków ich rodzin i osób towarzyszących) kart, w części przez nich finansowanych, to konsekwencją tego jest prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów kart (…), w tej części (dotyczącej kwot finansowanych przez pracowników i współpracowników).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego – w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z brzmieniem wyżej cytowanego przepisu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT z prawidłowo wystawionych na niego faktur, na podstawie których nabył świadczenia w celu ich przekazania pracownikom, współpracownikom oraz członkom ich rodzin, osobom towarzyszącym, w części, w jakiej finansują oni karty, jakie otrzymują.
Podatek wykazany w fakturze nabycia kart ma związek bezpośredni z czynnościami opodatkowanymi, w części związanej z „odsprzedażą odpłatną kart” (finansowanie przez pracowników i współpracowników).
Tylko taki sposób rozliczenia podatku zapewni Wnioskodawcy neutralność VAT. Wydanie kart w części finansowanej przez pracowników i współpracowników nie stanowi czynności „mieszanych”, częściowo związanych z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi, ale są związane tylko i wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, tj. opodatkowanym wydaniem kart.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo konieczności naliczenia podatku należnego za karty w części finansowane przez pracowników, nie ma obowiązku wystawiania faktur ani paragonów na rzecz pracowników (w zakresie kart przez nich finansowanych w części dla siebie, jaki i w całości dla osób z rodziny i towarzyszących). Podatek należny zostanie wykazany w deklaracji VAT wewnętrznie, bez konieczności wystawiania faktur.
Stosownie do § 10 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625) – dalej r.w.d.i.e., ewidencja powinna zawierać dodatkowe oznaczenia dowodów sprzedaży – „WEW” dokument wewnętrzny (§ 10 ust. 5 pkt 3 r.w.d.i.e).
Jak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów oznaczenie „WEW” dotyczy m.in. czynności, które nie są udokumentowane oryginalnymi dokumentami zakupu/sprzedaży, tj. fakturą. Oznaczenie „WEW1” dotyczy np.:
·nieodpłatnego przekazania towarów na cele osobiste,
·korekty rocznej podatku naliczonego w związku ze zmianą współczynnika odliczenia podatku naliczonego,
·sprzedaży zwolnionej, dla której nie wystawiono faktury,
·sprzedaży bezrachunkowej (sprzedaży na rzecz osób fizycznych, która jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej).
Ad. 4
W Państwa ocenie, Wnioskodawca ma obowiązek wystawić FV współpracownikom w części przez nich finansowanych, tj. 50% kart używanych przez nich osobiście oraz 100% używanych przez członków ich rodzin i osób towarzyszących.
Skoro współpracownicy jako podmioty prowadzące JDG otrzymują odpłatnie karnety, to mają oni prawo do otrzymania FV, a Wnioskodawca, w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jest zobowiązany do wystawienia faktury. Stanowi bowiem to świadczenie na rzecz innego przedsiębiorcy, a nie własnego pracownika, mimo iż zasady finansowania są podobne. Z perspektywy VAT dochodzi bowiem do wykonania usługi na rzecz innego podatnika wykonującego działalność gospodarczą, przez co należy wystawić fakturę dokumentującą tę opodatkowaną czynność.
W części zaś finansowanej przez Wnioskodawcę zakupu karty na rzecz współpracownika, skoro, w Państwa ocenie, nie powstanie obowiązek podatkowy, nie należy dokumentować takiego wydania żadnym dokumentem. Nie dochodzi bowiem, w Państwa ocenie, do świadczenia na rzecz współpracownika, a Wnioskodawca finansuje karty w swoim interesie, podobnie jak czyni to wobec pracowników.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
· nieprawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT przekazania przez Spółkę kart sportowych pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia i współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym, prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem ww. kart sportowych, braku udokumentowania fakturą lub paragonem przekazania kart sportowych osobom zatrudnionym na umowę zlecenie oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym;
· prawidłowe – w części dotyczącej braku udokumentowania fakturą lub paragonem przekazania kart sportowych pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym, udokumentowania fakturą przekazania kart sportowych współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
W świetle art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przepis ten jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.
Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, który stanowi, że:
W przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.
Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.
Z treści powołanego na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale wykonuje przede wszystkim czynności zwolnione z VAT (usługi medyczne). Spółka zatrudnia pracowników na umowy o pracę oraz umowy zlecenie oferując im w ramach stosunku pracy dodatkowe świadczenia w postaci karnetów (kart) sportowych, które można wykorzystać w wielu różnych obiektach sportowych takich jak siłownie, kluby fitness, baseny, lodowiska, ścianki wspinaczkowe, itp. Ponadto z kart mogą korzystać współpracownicy Spółki, którzy wykonują czynności na jej rzecz prowadząc działalność gospodarczą. Spółka podpisała z przedsiębiorstwem X umowę na zakup kart typu (…), z których będą mogli korzystać współpracownicy Spółki, pracownicy Spółki oraz osoby towarzyszące, jak również członkowie rodzin pracowników. Karnety są imienne i nie mogą być udostępniane przez posiadacza innym osobom, a w celu skorzystania z karnetu w danym obiekcie należy okazać dowód tożsamości potwierdzający dane posiadacza karnetu. W przypadku pracowników oraz współpracowników prowadzących JDG zakup kart sportowych będzie współfinansowany z dwóch źródeł:
1)ze środków obrotowych pracodawcy w wysokości 50% wartości karty (…),
2)ze środków własnych pracownika, w wysokości 50% wartości tej karty.
W przypadku karnetów na zajęcia sportowe dla członków rodzin oraz osób towarzyszących pracowników i współpracowników – koszt tych karnetów będzie w całości finansowany przez pracownika (potrącenie z wynagrodzenia) lub współpracownika (kompensata).
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT przekazania kart sportowych typu (…) pracownikom i współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym.
Na wstępie należy wskazać, że środki obrotowe są to środki przeznaczone na działalność gospodarczą, którymi każdy przedsiębiorca dysponuje w dowolny sposób. Mają one inny charakter od środków gromadzonych na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Do gromadzenia środków na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych niektórzy przedsiębiorcy są zobligowani poprzez obowiązujące w tym zakresie przepisy. Środki takie, w przeciwieństwie do środków obrotowych, nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez przedsiębiorcę, który występuje jedynie w roli administratora tych środków.
Zatem, w sytuacji gdy Spółka podjęła decyzję o sfinansowaniu zakupu usług (do korzystania z których uprawniają karty sportowe typu (…)) ze środków obrotowych, które to usługi są następnie przekazywane pracownikom i współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym, to w tym zakresie Spółka działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W przedstawionych okolicznościach sprawy Spółka nabywa określone usługi w postaci kart sportowych typu (…), których beneficjentami są pracownicy i współpracownicy, a także członkowie ich rodzin i ich osoby towarzyszące. Biorąc pod uwagę brzmienie powołanego wyżej art. 8 ust. 2a ustawy należy uznać, że Spółka, jako podmiot obciążający pracowników kosztami nabywanej usługi w stosownej części (50% w przypadku pracowników oraz współpracowników) oraz w całości (100% w przypadku członków rodzin oraz osób towarzyszących) traktowana jest jako usługobiorca, a następnie usługodawca tej samej usługi. Tym samym, w analizowanej sprawie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług występuje odpłatne świadczenie usług.
Podkreślić przy tym należy, że czynność może być albo odpłatna, albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tyko pobrano za nie wynagrodzenie.
Wobec tego nie można uznać, że czynności wykonywane za wynagrodzeniem, które to wynagrodzenie jest niższe od kosztów świadczenia tych czynności (w tym przypadku kosztów nabycia kart sportowych typu (…)), są nieodpłatne w części.
Potwierdzeniem powyższej tezy jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwanego dalej TSUE, z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB v. Riksskatteverke ECLI:EU:C:2005:47, w którym to wyroku Trybunał stwierdził m.in., że:
Jak słusznie podkreśla rzecznik generalny w pkt 35 opinii, okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu produkcji, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej”. To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika (zob. podobnie wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie 102/86 Apple and Pear Development Council, Rec. str. 1443, pkt 12), (pkt. 22).
Z powyższego wynika, iż dostawa jest albo odpłatna, albo nieodpłatna. Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza, w ocenie Trybunału, że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny.
Także definicja podatnika zawarta w art. 15 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, stanowi potwierdzenie powyższej analizy.
Zatem, dla opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług nie ma znaczenia, czy przez dostawcę towaru lub świadczącego usługę została odniesiona korzyść finansowa. Istotnym jest, czy w zamian za dostarczony towar lub wykonaną usługę zostało wypłacone wynagrodzenie na rzecz dostawcy. Bez znaczenia pozostaje zatem fakt, czy wynagrodzenie sprzedającego towar/wykonującego usługę obejmuje jedynie kwotę stanowiącą zwrot kosztów lub jej część, czy też zostało powiększone o marżę stanowiącą zysk dla dostawcy.
W świetle powyższych uwag należy uznać, że obciążenie pracowników i współpracowników określoną kwotą do zapłaty z tytułu przekazania, zarówno dla nich, jak i dla członków ich rodzin oraz ich osób towarzyszących, kart sportowych typu (…) spowoduje, że na gruncie ustawy czynność ta będzie odpłatna.
Należy zatem stwierdzić, w oparciu o przepisy art. 8 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2a ustawy, że w niniejszej sprawie Spółka świadczy na rzecz pracowników i współpracowników usługi, działając w tym zakresie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, przekazanie przez Spółkę pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia i współpracownikom kart sportowych typu (…), zarówno dla nich, jak i dla członków ich rodzin oraz ich osób towarzyszących, za wynagrodzeniem stanowi, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, w całości czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem w całości za nieprawidłowe, bowiem wskazali Państwo, że przekazanie kart sportowych typu (…) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w części finansowanej przez pracowników i współpracowników, w przypadku zaś części finansowanej przez Spółkę, przekazanie kart sportowych typu (…) dla pracowników i współpracowników, tj. 50% kosztu zakupu kart, nie będzie podlegała opodatkowaniu.
Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z nabyciem kart sportowych typu (…) dla pracowników, współpracowników oraz członków ich rodzin i ich osób towarzyszących.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając na uwadze treść powołanych przepisów prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup kart sportowych typu (…), które są przedmiotem odsprzedaży na rzecz pracowników i współpracowników, a także członków ich rodzin i ich osób towarzyszących, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy, skoro Spółka – czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT – (pracodawca) kupuje karty sportowe typu (…) w celu przekazania ich pracownikom i współpracownikom za częściową odpłatnością, a członkom ich rodzin oraz ich osobom towarzyszącym za całkowitą odpłatnością, czyli w celu odsprzedaży, to zakup kart sportowych typu (…) służy bezpośrednio realizacji czynności opodatkowanej. Spółce przysługuje więc prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup kart sportowych typu (…), otrzymanych od podmiotu trzeciego (przedsiębiorstwa X).
Należy zatem stwierdzić, że w sytuacji, gdy dany zakup jest wykorzystywany przez Spółkę wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej oraz Spółka może przyporządkować ten zakup wprost do czynności opodatkowanych, przysługuje jej prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu tego nabycia.
Tym samym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce będzie przysługiwało w całości prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z prawidłowo wystawionych faktur, w związku z nabyciem świadczeń (kart sportowych typu (…)) w celu ich przekazania za odpłatnością pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia i współpracownikom, a także członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym. Przy czym należy zaznaczyć, że prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko odnoszące się do pytania nr 2 uznałem w całości za nieprawidłowe, ze względu na to, że wskazali Państwo, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia wyłącznie w części dotyczącej finansowania kart sportowych typu (…) przez pracowników i współpracowników, w części zaś finansowanej przez Spółkę nie będzie miała ona prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy udostępnienie kart sportowych typu (…) pracownikom, członkom ich rodzin oraz ich osobom towarzyszącym należy udokumentować fakturą lub paragonem.
Stosownie do treści art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15) kwotę należności ogółem (…).
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 19 ustawy:
Faktura powinna zawierać: w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9, art. 113a ust. 1 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 – wskazanie:
a)przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,
b)przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
c)innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.
Dodatkowo należy zauważyć, że na podstawie delegacji zawartej m.in. w ww. przepisie ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2021 r. poz. 1979 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie wystawiania faktur”, określając m.in. przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy, oraz zakres tych danych.
I tak, zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur:
Faktura dokumentująca: dostawę towarów lub świadczenie usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2-6, 8-36 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy powinna zawierać:
a) datę wystawienia,
b) numer kolejny,
c) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
d) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
e) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
f) cenę jednostkową towaru lub usługi,
g) kwotę należności ogółem,
h) wskazanie przepisu ustawy, aktu wydanego na podstawie ustawy, przepisu dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) lub innej podstawy prawnej, zgodnie z którą podatnik stosuje zwolnienie od podatku.
W myśl art. 106i ust. 1 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Z tych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9, art. 113a ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
Jednak na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w przypadku obciążenia pracowników, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i na podstawie umowy zlecenia, kosztami za nabyte świadczenia za dopłatą w części w przypadku kart sportowych typu (…) dla pracowników oraz w całości w przypadku kart sportowych typu (…) dla członków rodzin i osób towarzyszących ww. pracowników, Spółka nie będzie miała obowiązku wystawienia faktur. Jednakże, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na żądanie tych pracowników, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności, Spółka będzie obowiązana wystawić fakturę, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę.
W powyższym przypadku należy jeszcze rozpatrzyć obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, który wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. uwarunkowanym wysokością osiągniętego obrotu.
W myśl § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Pod poz. 39 załącznika do rozporządzenia została wymieniona:
Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
Z poz. 50 załącznika wynika, że:
Dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia, nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1) dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
- ciągników,
- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
- pojazdów silnikowych do transportu towarów,
- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
- z wyłączeniem motocykli,
h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar.
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n)parkingu samochodów i innych pojazdów,
o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Jednakże na podstawie § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-n, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 39 załącznika do rozporządzenia.
Natomiast w myśl § 4 ust. 3 pkt 2 lit. a) rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 39 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy.
Przepis art. 8 ust. 2a ustawy wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy” pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.
Jak już wcześniej wskazano, w poz. 39 załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostały wymienione realizowane przez podatnika świadczenie usług i dostawa towarów na rzecz jego pracowników.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.):
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
W myśl art. 734 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
Wskazany w art. 2 Kodeksu pracy katalog podstaw zatrudnienia jest wyliczeniem zamkniętym i nie zawiera umowy zlecenia jako formy zatrudnienia pracownika.
Umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną, do której zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego. Jest to umowa starannego działania, której przedmiotem jest zobowiązanie do wykonania określonej czynności lub szeregu czynności na rzecz dającego zlecenie.
W umowie zlecenia brak jest charakterystycznego dla umowy o pracę podporządkowania i pozostawania w dyspozycji zlecającego, zaś wykonującemu zlecenie przysługują jedynie takie uprawnienia jakie wynikają z treści zawartej umowy. Ponieważ do umowy zlecenia nie mają zastosowania przepisy Kodeksu pracy, lecz Kodeksu cywilnego wykonawcy zlecenia nie przysługują uprawnienia pracownicze.
Ponadto, umowy cywilnoprawne charakteryzują się niezależnością oraz równorzędnością podmiotów. Osoby wykonujące prace na podstawie umów cywilnoprawnych to np.: kontrahenci, inwestorzy, wykonawcy.
Odnosząc się zatem do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży kart sportowych typu (…) na rzecz pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz członków ich rodzin i ich osób towarzyszących, będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 39 załącznika do tego rozporządzenia.
Jak już wskazano wcześniej, z uwagi na okoliczności przedstawione przez Państwa, czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz pracownika, tj. obciążenie pracownika kosztami udostępnienia kart sportowych typu (…), należy uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy. Wynika to z faktu, że Spółka nabywa ww. usługę, a następnie udostępnia kartę sportową typu (…) swojemu pracownikowi obciążając go odpowiednio kosztami ww. usługi. W myśl powołanego wyżej art. 8 ust. 2a ustawy, Spółka działa w tej sprawie jako podmiot pośredniczący, który nabywa w imieniu własnym usługę, a następnie odsprzedaje ją innemu podmiotowi, tj. pracownikowi. Zatem należy stwierdzić, że Spółka nabyła i wyświadczyła pracownikowi wymienioną we wniosku usługę, czyli udostępnienie kart sportowych typu (…). Przy czym bez znaczenia jest to, że pracownik może nabywać karty sportowe typu (…) dla członków swojej rodziny i swoich osób towarzyszących. W rozpatrywanej sprawie istotne jest to, że transakcji zakupu ww. usługi dokonuje Państwa pracownik i z jego wynagrodzenia potrącana jest należność.
Tym samym, będą Państwo mieli prawo do rezygnacji z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży kart sportowych typu (…) na rzecz swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w związku z pkt 39 załącznika do Rozporządzenia.
Natomiast w rozpatrywanej sprawie nie można uznać, że w związku ze sprzedażą realizowaną na rzecz osób fizycznych, z którymi mają Państwo podpisane umowy cywilnoprawne, tj. umowy zlecenia będą Państwo realizować sprzedaż na rzecz pracowników.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że w związku ze sprzedażą kart sportowych typu (…) realizowaną na rzecz osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia oraz członków ich rodzin i ich osób towarzyszących, nie będą mieli Państwo prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 39 załącznika do rozporządzenia.
Podsumowując, stwierdzam, że nie mają Państwo obowiązku dokumentowania ani fakturą, ani paragonem udostępnienia kart sportowych typu (…) zatrudnionym na podstawie umowy o pracę pracownikom, członkom ich rodzin oraz ich osobom towarzyszącym. Natomiast w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, członków ich rodzin oraz ich osób towarzyszących nie mają Państwo obowiązku dokumentowania fakturą udostępnienia kart sportowych typu (…). Jednak będą Państwo mieli obowiązek ewidencjonowania udostępnienia kart sportowych typu (…) w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, członków ich rodzin oraz ich osób towarzyszących przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a tym samym dokumentowania tej sprzedaży paragonem.
Ponadto, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na żądanie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności, Spółka będzie obowiązana wystawić fakturę, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe w części dotyczącej braku udokumentowania fakturą lub paragonem przekazania kart sportowych typu (…) zatrudnionym na podstawie umowy o pracę pracownikom, członkom ich rodzin oraz ich osobom towarzyszącym. Natomiast w części dotyczącej braku udokumentowania fakturą lub paragonem przekazania kart sportowych typu (…) w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, członków ich rodzin oraz ich osób towarzyszących stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii dokumentowania fakturą udostępnienia kart sportowych typu (…) współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym.
Jak już wskazano wcześniej, zgodnie z przepisem art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, że w świetle art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy Spółka jest zobowiązana do wystawienia faktur na rzecz współpracowników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze w odniesieniu do nabywanych kart sportowych typu (…) udostępnianych współpracownikom oraz członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym, bowiem jak już wcześniej wskazano udostępnienie kart sportowych typu (…) wypełnia znamiona odpłatnego świadczenia usług. Przy czym należy zgodzić się z Państwem, że mają Państwo obowiązek wystawić faktury współpracownikom w części przez nich finansowanej.
W konsekwencji, będą Państwo mieli obowiązek dokumentowania fakturą udostępnienia kart sportowych typu (…) współpracownikom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (w tym członkom ich rodzin i ich osobom towarzyszącym).
Tym samym, Państwa stanowisko, że skoro współpracownicy jako podmioty prowadzące JDG otrzymują odpłatnie karnety, to mają oni prawo do otrzymania FV, a Wnioskodawca, w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, jest zobowiązany do wystawienia faktury, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności ustalenia podstawy opodatkowania przekazywanych kart sportowych typu (…), ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego, udokumentowania przekazania tych kart dokumentem wewnętrznym „WEW” oraz ustalenia, czy należy wystawić FV współpracownikom w części przez nich finansowanych, tj. 50% kart używanych przez nich osobiście oraz 100% używanych przez członków ich rodzin i osób towarzyszących.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
