Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 9 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przemysław Xxx prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Xxx (dalej: „X”, „Wnioskodawca”).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT figurującym w wykazie podatników VAT (Białej Liście).

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są prace mające na celu montaż nowoczesnych instalacji domowych obejmujących:

- fotowoltaikę;

- klimatyzacje;

- elektrykę;

- pompy ciepła.

Stosownie do treści wpisu w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG):

- Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD2007) Wnioskodawcy to – 43.22.Z Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.

- Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD2007):

-43.22.Z Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych;

-33.14.Z Naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych;

-41.10.Z Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków;

-41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;

-42.22.Z Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych;

-43.21.Z Wykonywanie instalacji elektrycznych;

-43.29.Z Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych;

-47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;

-68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;

-71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Na mocy aktu notarialnego z 30 sierpnia 2022 roku (dalej: „AN”) Wnioskodawca nabył na rynku pierwotnym od Y lokal mieszkalny.

Na mocy AN strony zawarły umowę ustanowienia odrębnej własności i sprzedaży lokalu, umowę o podział do korzystania z nieruchomości wspólnej, umowę darowizny, pełnomocnictwo oraz ustanowienie hipoteki.

Stosownie do wybranych postanowień treści AN:

- Stawający pod 1/ działający w imieniu spółki o firmie: Y z siedzibą w xxx oświadcza, iż w księdze wieczystej XXX prowadzonej przez Sąd Rejonowy Wieczystych wpisana jest na rzecz spółki Y z siedzibą w Xxx do całości na podstawie umowy sprzedaży z dnia 10 sierpnia 2007 roku, Repertorium Xxx sporządzonej przez A. notariusza w Xxx własność nieruchomości położonej w xxx, składającej się z działek o numerach:

-A,

-B,

-C,

-D,

-E,

-F,

-G,

-H i

-

o obszarze 3,2007 ha (trzy hektary i dwa tysiące siedem metrów kwadratowych) (dalej również „Nieruchomość”), przy czym w dziale xx tej księgi wieczystej wpisane są:

-ograniczone prawo rzeczowe związane z inną nieruchomością: nieodpłatna służebność poboru wody i korzystania z urządzeń wodnych (hydroforni) znajdujących się na działkach xxx objętych tą księgą na rzecz każdoczesnych właścicieli i posiadaczy działek nr xxx objętych KW nr (...) i działek nr xxx ,

-roszczenie o wybudowanie budynku A wyodrębnienie Lokalu Mieszkalnego nr XXX i przeniesienie jego własności na rzecz:  xxx w terminie do dnia 30 listopada 2021 roku,

-wzmianki o wnioskach o wpis roszczeń wynikających z zawartych umów deweloperskich oraz roszczenia o wybudowanie budynku wyodrębnienie lokalu mieszkalnego i przeniesienie jego własności wpisane na podstawie zawartych umów deweloperskich – nie dotyczące przedmiotu niniejszego aktu notarialnego,

-wzmianki: xxx dotyczące wpisu roszczenia o ustanowienie odrębnej własności lokalu i przeniesienie tego prawa – nie dotyczące przedmiotu tego aktu, zaś w dziale IV tej księgi wieczystej wpisane jest uprawnienie do rozporządzania opróżnionym miejscem hipotecznym po hipotece przymusowej do kwoty xxx.

- Stawający pod 1/ oświadcza, że zgodnie z wnioskiem wynikającym z aktu notarialnego z dnia 17 sierpnia 2022 roku, Repertorium xxx tutejszej Kancelarii Notarialnej, między innymi - działki o numerach xxx;

- Stawający pod x działający w imieniu spółki o firmie: Y z siedzibą w Xxx zapewnia, że reprezentowana przez niego Spółka jest dotychczasowym właścicielem w rozumieniu ustawy o własności lokali wskazanej nieruchomości, a nadto oświadcza, że w stosunku do opisanej nieruchomości osobom trzecim, w zakresie będącym przedmiotem tej umowy – za wyjątkiem wspomnianej służebności – nie przysługują żadne nie ujawnione w księdze wieczystej prawa ani roszczenia, jak również, że nie istnieją żadne ograniczenia swobody w rozporządzaniu wskazaną nieruchomością, nie jest prowadzone w stosunku do tej nieruchomości postępowanie egzekucyjne, w stosunku do reprezentowanej Spółki nie prowadzi się postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego, bądź też nie istnieją przesłanki do jego ogłoszenia, nie ma również żadnych zobowiązań w stosunku do organów podatkowych, podmiotów samorządowych i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak również, że reprezentowana Spółka nie dokonała żadnych czynności prawnych lub faktycznych, ani też nie dopuściła się żadnego zaniechania w podjęciu takich czynności, które mogłyby skutkować zmianą opisanego wyżej stanu prawnego wymienionej nieruchomości.

- Stawający pod 1/ działający w imieniu Y z siedzibą w Xxx oświadcza, że:

a)wskazana nieruchomość położona jest w xxx,

b)częścią składową działki o numerze j jest wybudowany przez Dewelopera budynek wielolokalowy z wbudowanym garażem podziemnym o numerze porządkowym x,

c)budynek numer x godnie z wymienionym wyżej „Zaświadczeniem” wydanym z upoważnienia Starosty dnia (...) lipca 2022 roku, xxx, posiada 97 (dziewięćdziesiąt siedem) lokali mieszkalnych, 2  dwa) lokale usługowe i 1 (jeden) lokal garażowy – jako samodzielne lokale w rozumieniu art. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali, a w tym między innymi lokal mieszkalny numer xxx/odpowiadający oznaczeniu projektowemu XXX/, położony w przyziemiu (I kondygnacja), składający się z: holu, pokoju z aneksem kuchennym, sypialni i łazienki, o łącznej powierzchni użytkowej 37,36 m² (trzydzieści siedem i trzydzieści sześć setnych metra kwadratowego) – zaznaczony kolorem pomarańczowym w rzucie graficznym załącznika do tego aktu.

d)ustanowienie odrębnej własności przedmiotowego lokalu zgodne jest z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego oraz z zawiadomieniem o zakończeniu budowy,

e)działka j położona jest w xxx, jest to działka niezabudowana, która ze względu na jej usytuowanie i cechy geometryczne umożliwia dostęp do xxx.

- Stawający oświadczają, że niniejszą umowę ustanowienia odrębnej własności i sprzedaży lokalu zawierają w wykonaniu umowy deweloperskiej z dnia 22 czerwca 2021 roku, Repertorium A numer xxx tutejszej Kancelarii Notarialnej.

- Stawający pod 1/ działający w imieniu Y z siedzibą w Xxx oraz małżonkowie xxx oświadczają, że w myśl art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali, ustanawiają w budynku numer x znajdującym się w xxx – odrębną własność lokalu mieszkalnego numer x, bliżej opisanego w § 4 lit. c) tego aktu, postanawiając zarazem, że z własnością wyodrębnionego lokalu związany będzie udział wynoszący xxx części w nieruchomości wspólnej, to jest we współwłasności działki o numerze i o obszarze 0,6698 ha (sześć tysięcy sześćset dziewięćdziesiąt osiem metrów kwadratowych) oraz w współwłasności części budynku i urządzeń nie służących do wyłącznego użytku właścicieli lokali.

- W związku z powyższym stawający pod 1/ działający w imieniu Y z siedzibą w Xxx sprzedaje małżonkom Xxx – wyodrębniony powyżej lokal mieszkalny numer x wraz ze wspomnianym udziałem w nieruchomości wspólnej za cenę w kwocie 266.800,00 zł (dwieście sześćdziesiąt sześć tysięcy osiemset złotych) brutto zawierającą podatek od towarów i usług VAT według stawki 8% (osiem procent), natomiast małżonkowie Xxx oświadczają, że określony przedmiot sprzedaży za podaną cenę kupują, wyjaśniając, że nabycie następuje ze środków pochodzących z ich majątku wspólnego.

- Stawający pod 1/ działający w imieniu Y z siedzibą w Xxx oświadcza, że cała cena sprzedaży została zapłacona.

- Strona kupująca oświadcza, że wydanie w posiadanie w formie protokolarnej przedmiotowego lokalu nastąpiło dnia 15 czerwca 2022 roku.

Opisany powyżej lokal (dalej: „Lokal”, „Mieszkanie”) został nabyty przez Wnioskodawcę z planowanym przeznaczeniem do celów najmu krótkoterminowego – czynności opodatkowanej VAT. W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu przedmiotowego Lokalu i Wnioskodawca VAT naliczony odliczył.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy Mieszkanie zostało wykończone, doposażone i w pełni kompletne i zdatne do użytku zostało oddane na środki trwałe 1 czerwca 2023 roku (wcześniej było traktowane jako inwestycja).

W Mieszkaniu prowadzone były prace doprowadzające to Mieszkanie do stanu użytkowego – malowanie, położenie kafelek, wykończenie łazienki, wykończenie antresoli i schodów (częściowo prace wykonywane były osobiście).

Ulepszenia Mieszkania trwały od września 2022 roku do maja 2023 roku. Wydatki na ulepszenie Mieszkania nie stanowiły - w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – co najmniej 30% wartości początkowej Mieszkania. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na ulepszenie Mieszkania i Wnioskodawca VAT naliczony odliczył.

Mieszkanie stanowiło również częściowo magazyn dla materiałów wykorzystywanych w działalności gospodarczej – od września 2022 roku, zaraz po jego zakupie. Materiały przechowywane w Mieszkaniu były wykorzystywane do usług wykonywanych dla pobliskich kontrahentów Wnioskodawcy.

Od czerwca 2023 roku Mieszkanie w całości było wykorzystywane do czynności opodatkowanej VAT – najmu krótkoterminowego.

Wnioskodawca wcześniej nie sprzedawał gruntów, budynków, budowli, lokali, ani ich części.

Wnioskodawca nie wykonywał czynności zmierzających do sprzedaży przedmiotowego Lokalu takich jak:

- uzyskiwanie decyzji administracyjnych,

- dokonywanie podziału geodezyjnego,

- reklama,

- zawieranie umów z potencjalnymi klientami.

W lutym 2025 roku Wnioskodawca sprzedał Mieszkanie na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Pytania

Czy przy sprzedaży Lokalu Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Przy sprzedaży Lokalu Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W oparciu o art. 2 pkt 22 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przy czym, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zwolnienie od podatku przysługuje - po spełnieniu określonych warunków - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

Podkreślić w tym miejscu należy, że termin „ulepszenia” zawarty w ustawie o VAT, odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.) jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ulepszeniem środka trwałego – w rozumieniu ustawy podatkowej – jest więc:

- przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych;

- rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten

- środek trwały;

- rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu;

- adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany;

- modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Zatem nieruchomość (np. lokal), który nie będzie stanowić u podatnika środka trwałego, nie może ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.

Podobnie np. interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.295.2023.2.KFK.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się z VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się z VAT dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, tj. zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT oraz wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o VAT, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

W przedstawionym stanie faktycznym:

- Wnioskodawca nabył Mieszkanie w sierpniu 2022 roku – odliczono VAT naliczony od zakupu;

- Od września 2022 roku do maja 2023 roku Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie Mieszkania – odliczono VAT od wydatków. Nie stanowiły one jednak co najmniej 30% wartości początkowej Mieszkania;

- 1 czerwca 2023 roku Mieszkanie zostało zaklasyfikowane jako środek trwały (wcześniej było traktowane jako inwestycja);

- Od września 2022 roku Mieszkanie było wykorzystywane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako magazyn;

- Od czerwca 2023 roku Mieszkanie było natomiast wykorzystywane do najmu krótkoterminowego – tj. czynności opodatkowanej VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do pierwszego zasiedlenia Mieszkania doszło w sierpniu 2022 roku, gdy doszło do pierwszej sprzedaży Mieszkania (na rzecz Wnioskodawcy) i oddano je do użytkowania Wnioskodawcy.

Jak wskazano bowiem powyżej, na gruncie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Wnioskodawca jest pierwszym użytkownikiem Mieszkania. Nabył je w sierpniu 2022 roku – należy więc przyjąć, że w tej dacie doszło do pierwszego zasiedlenia.

Wydatki poniesione na ulepszenie Mieszkania nie doprowadziły w ocenie Wnioskodawcy do ponownego pierwszego zasiedlenia. Stosownie bowiem do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wskazano powyżej, ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym może podlegać jedynie środek trwały. W momencie gdy dokonywano wydatków na remont Mieszkania nie stanowiło on natomiast środka trwałego – było towarem inwestycyjnym. Jako środek trwały zostało zaklasyfikowane dopiero po dokonaniu remontu – tj. 1 czerwca 2023 roku. Stąd w ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione na remont Mieszkania, które nie było środkiem trwałym, nie mogą być postrzegane jako ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ponadto, należy wskazać, że wydatki na remont nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej Mieszkania – były mniejsze. Nawet gdyby uznać więc, że przedmiotowe wydatki stanowią ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, to nie są spełnione przesłanki z art. 2 pkt 14 lit. b ustawy o VAT. Stąd, poniesienie wydatków na remont nie doprowadziło do ponownego pierwszego zasiedlenia Mieszkania.

Zakładając więc, że do pierwszego zasiedlenia Mieszkania doszło w sierpniu 2022 roku, należy zauważyć, że pomiędzy tą datą a sprzedażą Mieszkania w lutym 2025 roku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Stąd spełnione są w ocenie Wnioskodawcy przesłanki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, tj.

- sprzedaż Lokalu nie nastąpiła w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

- pomiędzy pierwszym zasiedleniem Lokalu a jego sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nie ma konieczności analizowania możliwości zastosowania zwolnień z art. 43 ust. 1 pkt 2 albo 10a ustawy o VAT (aczkolwiek w ocenie Wnioskodawcy przesłanki zastosowania tych przepisów w przedstawionym stanie faktycznym nie są spełnione – gdyby więc okazało się, że nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż należałoby opodatkować stawką 8% VAT – taką jak przy nabyciu Lokalu).

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż Lokalu korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do powołanych powyżej przepisów nieruchomości spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania, jak również jego sprzedaż bądź najem. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do sprzedaży, zajęcia budynku, budowli lub ich części, najmu, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w przypadku sprzedaży jak również w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w ww. przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu wskazać należy, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do stwierdzenia, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do lokali miało miejsce pierwsze zasiedlenie oraz jaki okres upłynie pomiędzy jego pierwszym zasiedleniem a jego planowaną dostawą.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia stwierdzam, że w stosunku do lokalu mieszkalnego, o którym mowa we wniosku doszło do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, nabył Pan wraz z małżonką lokal mieszkalny na podstawie umowy z 15 czerwca 2022 r. Lokal został nabyty przez Pana z planowanym przeznaczeniem do celów najmu krótkoterminowego. Lokal mieszkalny został wykończony, doposażony i w pełni kompletny i zdatny do użytku został oddany na środki trwałe 1 czerwca 2023 roku (wcześniej był traktowany jako inwestycja). W ww. lokalu prowadzone były prace doprowadzające ten lokal do stanu użytkowego – malowanie, położenie kafelek, wykończenie łazienki, wykończenie antresoli i schodów (częściowo prace wykonywane były osobiście). Ulepszenia lokalu trwały od września 2022 roku do maja 2023 roku. Wydatki na ulepszenie ww. lokalu nie stanowiły – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – co najmniej 30% wartości początkowej tego lokalu.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa przez Pana lokalu mieszkalnego nie nastąpiła w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy, pierwsze zasiedlenie wskazanego we wniosku lokalu nastąpiło co najmniej 2 lata przed jego sprzedażą, zaś od pierwszego zasiedlenia, do dnia dostawy ww. lokalu minął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym sprzedaż przez Pana ww. lokalu korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z tym, że dostawa ww. lokalu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. dostawy – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

Ponadto – uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa gruntu przynależnego do ww. lokalu, również korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Odpowiadając zatem na Pana pytanie, stwierdzam, że przy sprzedaży lokalu mieszkalnego w lutym 2025 r. mógł Pan skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Wskazać należy również, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pana żony).

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Pana. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.