
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne.
Obecnie w strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki organizacyjne mające status jednostek budżetowych, zajmujące się m.in. oświatą i pomocą społeczną.
W ramach struktury Gminy funkcjonuje również Zakład (…) (dalej: „Zakład”), działający w formie samorządowego zakładu budżetowego.
Ww. jednostki budżetowe oraz zakład budżetowy (dalej łącznie jako: „Jednostki organizacyjne”) objęte są centralizacją rozliczeń VAT i wykazują osiągany obrót łącznie z Urzędem Gminy w jednej deklaracji VAT (pliku JPK_V7M), składanej z podaniem danych Gminy.
Ponadto, na terenie Gminy funkcjonują instytucje kultury posiadające odrębną osobowość prawną, stanowiące odrębnych podatników VAT - tj. Gminny Ośrodek Kultury (dalej: „GOK”) i Gminna Biblioteka Publiczna (dalej: „Biblioteka”).
Opis wydatków będących przedmiotem wniosku
Wnioskodawca zakresem wniosku obejmuje wydatki ponoszone w ramach inwestycji pn.: „(…)” (dalej: „Inwestycja”).
W ramach Inwestycji dojdzie do zakupu i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, tj. instalacji fotowoltaicznych, o mocy jednostkowej nieprzekraczającej 50 kW, służących do produkcji energii elektrycznej (dalej: „Instalacje”) na potrzeby zasilania oczyszczalni ścieków, położonych na terenie Gminy, tj.:
- oczyszczalnia ścieków w miejscowości (…),
- oczyszczalnia ścieków w miejscowości (…),
- oczyszczalnia ścieków w miejscowości (…),
- oczyszczalnia ścieków w miejscowości (…)
- dalej zwane łącznie jako: „Oczyszczalnie”.
Wydatki na Instalacje ponoszone w ramach Inwestycji (dalej: „Wydatki”) są / będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez dostawców / wykonawców.
Sposób wykorzystania przedmiotu wniosku
Instalacje zamontowane będą na Oczyszczalniach, które wykorzystywane są przez Gminę - za pośrednictwem Zakładu - do świadczenia usług oczyszczania ścieków.
Usługi te w głównej mierze świadczone są odpłatnie na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców oraz innych instytucji spoza scentralizowanej dla celów VAT struktury organizacyjnej Gminy (dalej: „Odbiorcy zewnętrzni”), na podstawie zawartych z tymi podmiotami umów cywilnoprawnych. Niemniej jednak, ścieki oczyszczane w Oczyszczalniach odprowadzane są także w ramach struktury organizacyjnej Gminy, tj. od Jednostek organizacyjnych oraz w ramach zużycia własnego Gminy (dalej: „Odbiorcy wewnętrzni”). Zasadniczo więc, zdaniem Gminy, Oczyszczalnie służą zarówno do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (odpłatny odbiór ścieków od Odbiorców zewnętrznych), jak również niepodlegających VAT (odbiór ścieków od Odbiorców wewnętrznych).
Mając na uwadze powyższe, Instalacje będą przede wszystkim służyły produkcji energii niezbędnej do zasilania Oczyszczalni w celu świadczenia ww. usług odbioru ścieków.
Jednocześnie, zgodnie z zamiarem Gminy, planowane jest utworzenie spółdzielni energetycznej (dalej: „Spółdzielnia”), w skład której wchodzić będą: Gmina, GOK oraz Biblioteka (dalej: „Członkowie”), której celem będzie efektywne rozdysponowanie energii wytworzonej w ramach instalacji fotowoltaicznych posiadanych przez ww. podmioty. Gmina zaznacza przy tym, że funkcjonowanie Spółdzielni nastawione będzie na autokonsumpcję energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł przez ich Członków, nie zaś w celu jej sprzedaży na rzecz osób trzecich.
W związku z powyższym, wytworzona w Instalacjach energia elektryczna, która nie zostanie wykorzystana w ramach tzw. zużycia własnego poszczególnych Oczyszczalni, będzie mogła zostać wykorzystywana przez innych Członków Spółdzielni. W przypadku zaś, gdy nadwyżki te nie zostaną wykorzystane w ramach Spółdzielni, trafiać one będą do tzw. „magazynu sieciowego”. Nadwyżki z magazynu sieciowego Spółdzielnia i jej Członkowie będą mogli „odebrać” w kolejnym okresie rozliczeniowym w ramach wolumenu energii pobranej przez te podmioty z sieci (w wymiarze 60%).
Szczegółowe zasady rozliczania w tym zakresie wskazane są w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm., dalej: „ustawa o OZE”) - art. 38c i kolejne - oraz w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 marca 2022 r. w sprawie dokonywania rejestracji, bilansowania i udostępniania danych pomiarowych oraz rozliczeń spółdzielni energetycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 703 ze zm.).
Końcowo Gmina wskazuje, że składa niniejszy Wniosek na cele związane z uzyskaniem dofinansowania. Jednocześnie Gmina podkreśla, że przedmiotem niniejszego Wniosku jest wyłącznie kwestia istnienia prawa do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków na Instalacje, nie zaś zakres tego prawa.
Pytanie
Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków poniesionych na zakup i montaż Instalacji na / przy Oczyszczalniach (z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 86 i kolejnych ustawy o VAT)?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków poniesionych na zakup i montaż Instalacji na / przy Oczyszczalniach (z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 86 i kolejnych ustawy o VAT).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Stosownie natomiast do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
- pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Jak Gmina wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Oczyszczalnie na / przy których zostaną zamontowane Instalacje, w głównej mierze wykorzystywane są do czynności opodatkowanych VAT polegających na świadczeniu odpłatnych usług oczyszczania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych, które Gmina realizuje jako podatnik VAT. Jednocześnie, w marginalnym zakresie działalność Oczyszczalni dotyczy również czynności niepodlagających opodatkowaniu VAT (tj. odbiór ścieków od Odbiorców wewnętrznych).
W konsekwencji, energia produkowana za pomocą Instalacji zasadniczo wykorzystywana będzie do ww. czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT i czynności opodatkowanych VAT realizowanych w ramach Oczyszczalni (odbiór ścieków od Odbiorców wewnętrznych / Odbiorców zewnętrznych).
Ponadto, także w przypadku uznania działalności polegającej na wprowadzeniu do sieci nadwyżek energii elektrycznej wyprodukowanej za pomocą Instalacji za czynności opodatkowane VAT, okoliczność ta zasadniczo nie wpływałaby na zmianę „mieszanego” sposobu wykorzystania Instalacji - tj. Instalacje te nadal wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych VAT i czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, wydatki poniesione na zakup i montaż Instalacji na Oczyszczalniach, pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. w szczególności ze świadczeniem odpłatnych usług odbioru ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych.
W konsekwencji, Gmina nie powinna być traktowana inaczej / mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów / usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Skoro Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu dostawy towarów / świadczenia usług, powinna ona mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 28 lutego 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.996.2024.2.MK, w której DKIS wskazał, że „(…) w odniesieniu do montażu instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynem energii na/w Budynku Oczyszczalni Ścieków, w którym - jak Państwo wskazali - służy głównie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto dokonują Państwo dostawy energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji stwierdzić należy, że będzie przysługiwać Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie w jakim wydatki te będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (…)”.
Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 stycznia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.835.2024.2.MGO, DKIS wskazał, że „(…) jednym z zakresów inwestycji, którą będą Państwo realizowali w zakresie modernizacji oczyszczalni ścieków, pn. „...” będzie wytworzenie instalacji fotowoltaicznej. (…) przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego od wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną wybudowaną w ramach inwestycji pn. „...” na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy (…)”.
Jednocześnie Gmina podkreśla, że świadoma jest ograniczeń prawa do odliczenia VAT wynikających z wykorzystania Wydatków na Inwestycję także do czynności niepodlegających VAT.
Podsumowując, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego od Wydatków poniesionych na zakup i montaż Instalacji na / przy Oczyszczalniach (z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 86 i kolejnych ustawy o VAT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z zasady wyrażonej w art. 86. ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Oznacza to, że wykluczona jest możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych od podatku.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Podatnik ma obowiązek dokonania tzw. alokacji podatku, czyli odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do tego rodzaju sprzedaży, z którym są związane.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy - pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…).
Z opisu sprawy wynika, że zakresem wniosku obejmują Państwo wydatki ponoszone w ramach inwestycji pn.: „(…)”. W ramach Inwestycji dojdzie do zakupu i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, tj. instalacji fotowoltaicznych, służących do produkcji energii elektrycznej („Instalacje”) na potrzeby zasilania oczyszczalni ścieków. Instalacje zamontowane będą na Oczyszczalniach, które wykorzystywane są przez Państwa - za pośrednictwem Zakładu - do świadczenia usług oczyszczania ścieków.
Usługi te w głównej mierze świadczone są odpłatnie na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców oraz innych instytucji spoza scentralizowanej dla celów VAT Państwa struktury organizacyjnej („Odbiorcy zewnętrzni”), na podstawie zawartych z tymi podmiotami umów cywilnoprawnych. Niemniej jednak, ścieki oczyszczane w Oczyszczalniach odprowadzane są także w ramach Państwa struktury organizacyjnej, tj. od Jednostek organizacyjnych oraz w ramach Państwa zużycia własnego („Odbiorcy wewnętrzni”). Oczyszczalnie służą więc zarówno do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (odpłatny odbiór ścieków od Odbiorców zewnętrznych), jak również niepodlegających VAT (odbiór ścieków od Odbiorców wewnętrznych).
Instalacje będą przede wszystkim służyły produkcji energii niezbędnej do zasilania Oczyszczalni w celu świadczenia ww. usług odbioru ścieków.
Zgodnie z Państwa zamiarem, planowane jest utworzenie spółdzielni energetycznej („Spółdzielnia”), w skład której wchodzić będą: Państwo, GOK oraz Biblioteka („Członkowie”), której celem będzie efektywne rozdysponowanie energii wytworzonej w ramach instalacji fotowoltaicznych posiadanych przez ww. podmioty. Funkcjonowanie Spółdzielni nastawione będzie na autokonsumpcję energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł przez ich Członków, nie zaś w celu jej sprzedaży na rzecz osób trzecich. W związku z powyższym, wytworzona w Instalacjach energia elektryczna, która nie zostanie wykorzystana w ramach tzw. zużycia własnego poszczególnych Oczyszczalni, będzie mogła zostać wykorzystywana przez innych Członków Spółdzielni. W przypadku zaś, gdy nadwyżki te nie zostaną wykorzystane w ramach Spółdzielni, trafiać one będą do tzw. „magazynu sieciowego”. Nadwyżki z magazynu sieciowego Spółdzielnia i jej Członkowie będą mogli „odebrać” w kolejnym okresie rozliczeniowym w ramach wolumenu energii pobranej przez te podmioty z sieci (w wymiarze 60%).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup i montaż Instalacji na/przy Oczyszczalniach.
Z przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio i tylko i wyłącznie związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Jeśli zaś taki związek nie występuje - tj. gdy towary i usługi wykorzystywane są wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia. Jeżeli nabyte towary i usługi służą wszystkim rodzajom działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej podatkowi VAT) podatnikowi przysługuje częściowe prawo do odliczenia.
Wskazali Państwo, że zakresem wniosku obejmują Państwo wydatki ponoszone w ramach inwestycji pn. „(…)”. W ramach Inwestycji dojdzie do zakupu i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, tj. instalacji fotowoltaicznych, służących do produkcji energii elektrycznej na potrzeby zasilania oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnie służą zarówno do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (odpłatny odbiór ścieków od Odbiorców zewnętrznych), jak również niepodlegających VAT (odbiór ścieków od Odbiorców wewnętrznych).
W takiej sytuacji będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „(…)” - wyłącznie w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym obowiązkiem podatnika jest rzetelna alokacja wydatków do konkretnego rodzaju czynności. Prawo do odliczenia będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem oraz z niego wykluczone, nie mogą być rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego, jaki Państwu przysługuje, który nie był analizowany zgodnie z Państwa wolą.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
