
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dla usług nauczania informatyki i matematyki świadczonych przez Pana osobiście na podstawie umów zawieranych bezpośrednio z rodzicami uczniów;
- prawidłowe w zakresie braku zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dla usług nauczania informatyki i matematyki przez pracowników zatrudnionych przez Pana na podstawie umów o pracę i umów zlecenie;
- nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dla usług nauczania informatyki i matematyki świadczonych przez Pana osobiście na podstawie umów zawieranych z przedszkolami/szkołami.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki. Uzupełnił go Pan pismami z 30 czerwca 2025 r. (wpływ 30 marca 2025 r.) oraz z 7 lipca 2025 r. (wpływ 7 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca prowadzi zajęcia edukacyjne dla dzieci od 4 roku życia z zakresu robotyki i matematyki (na zasadzie franczyzy). Wnioskodawca jest z wykształcenia informatykiem, nie posiada wykształcenia pedagogicznego. Wnioskodawca posiada rozległą wiedzę z zakresu matematyki i informatyki. Wnioskodawca jest także osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę.
Wnioskodawca zatrudnia osoby do prowadzenia zajęć. Zajęcia się organizowane na podstawie umów z przedszkolami lub szkołami, jak również bezpośrednio z rodzicami.
Wnioskodawca świadczy usługi nauczania informatyki oraz matematyki.
Przykładowe zajęcia prowadzone osobiście przez Wnioskodawcę to kurs informatyczny z zakresu programowania dla dzieci w wieku 10-15 lat. Informatyka jest dziedziną nauki wpisującą się w każdy etap edukacji. Celem zajęć oferowanych przez Wnioskodawcę jest nauka przez zabawę.
W trakcie kursu uczestnicy tworzą własne aplikacje mobilne przy użyciu (...). Uczestnicy kursu widzą efekty swojej pracy na telefonach komórkowych.
Zajęcia:
(...).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
Pytanie nr 1
Czy świadczy Pan usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki, których dotyczy Pana pytanie, jako jednostka objęta systemem oświaty? Jeżeli tak, to czy posiada Pan zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia z 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 737 ze zm.)?
Pana odpowiedź: Nie.
Pytanie nr 2
Jakie kwalifikacje zawodowe posiada Pan w informatyki i matematyki? Czy istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez Pana kwalifikacjami a świadczonymi przez Pana usługami w zakresie prywatnego nauczania informatyki i matematyki? Jeśli tak, proszę wyjaśnić jaki to związek.
Pana odpowiedź:
Wnioskodawca ukończył studia dzienne magisterskie na kierunku (...). Wiedza zdobyta podczas studiów znacznie wykracza poza zakres świadczonych usług nauczania matematyki i informatyki. Dodatkowo doświadczenie Wnioskodawcy zawodowe jako programista umożliwia wprowadzanie dzieci w świat programowania w sposób praktyczny.
Pytanie nr 3
Czy świadczone przez Pana usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego?
Pana odpowiedź:
Tak.
Pytanie nr 4
Na jakim poziomie kształcenia (tj. np. na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym) świadczy Pan usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki?
Pana odpowiedź:
Na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym.
Pytanie nr 5
Czy zakres świadczonych przez Pana usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym? Jeżeli odpowiedź na pytanie jest twierdząca, to należy wskazać, na jakim poziomie kształcenia mieści się zakres świadczonych przez Pana ww. usług.
Pana odpowiedź:
Tak. Tak jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 4, Wnioskodawca świadczy usługi nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym.
Pytanie nr 6
Czy usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki będą świadczone przez Pana osobiście jako nauczyciela?
Pana odpowiedź:
Tak.
Pytanie nr 7
Od kiedy świadczy Pan usługi objęte zakresem wniosku?
Pana odpowiedź:
Od roku 2020.
Pytanie nr 8
Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan na podstawie zawartej umowy z przedszkolami i szkołami? Czy z umowy tej wynika zakres usług, okres ich świadczenia, jak również wynagrodzenie za ich wykonanie? Jeśli tak, to proszę o ich przedstawienie.
Pana odpowiedź:
Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na organizacji i prowadzenia zajęć z zakresu matematyki dla dzieci. W umowie zawarte są informacje na temat zakresu usług wskazujące, że zajęcia prowadzone są metodą (…), w danym roku szkolnym. Określony jest czas pojedynczych zajęć ((...)) oraz ich liczba w ramach roku szkolnego ((...)). Umowa zawiera listę dzieci, które uczestniczą w zajęciach. Umowa zawiera miesięczną opłatę za zajęcia.
W ramach zajęć Wnioskodawca przeprowadza ewaluację poziomu dzieci, a następnie dokonywany jest ich podział na grupy ze względu na nich poziom zaawansowania. Pracuje Pan w małym grupach max. (...) osobowych. Zajęcia odbywają się co tydzień z wykorzystaniem narzędzi opracowanych według metody (...). W trakcie zajęć poszerza Pan umiejętności matematyczne w obrębie podstawy programowej. Na koniec roku szkolnego przeprowadzana jest ewaluacja każdego dziecka, rodzic otrzymuje informację o postępach dziecka w formie papierowej. Nauczyciel prowadzący zajęcia z danym dzieckiem jest wyszczególniony w treści ewaluacji, w celu umożliwienia dalszego kontaktu i omówienia postępów dziecka. Organizowane są również indywidualne spotkania z rodzicami.
Pytanie nr 9
Kto jest bezpośrednim beneficjentem usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki świadczonych przez Pana?
Pana odpowiedź:
Bezpośrednim beneficjentem są dzieci, a pośrednim rodzice.
Pytanie nr 10 Od kogo otrzymuje Pan wynagrodzenie za usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki?
Pana odpowiedź:
Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w zależności od podpisanych umów - od rodziców lub od przedszkoli/szkół.
Pytanie nr 11
Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan na podstawie zawartej umowy z rodzicami? Czy z umowy tej wynika zakres usług, okres ich świadczenia, jak również wynagrodzenie za ich wykonanie?
Pana odpowiedź:
Wnioskodawca wykonuje czynności polegające na organizacji i prowadzenia zajęć z zakresu matematyki dla dzieci. W umowie zawarte są informacje na temat zakresu usług wskazujące, że zajęcia prowadzone są metodą (...), w danym roku szkolnym. Określony jest czas pojedynczych zajęć ((...)) oraz ich liczba w ramach roku szkolnego ((...)). Umowa zawiera listę dzieci, które uczestniczą w zajęciach. Umowa zawiera miesięczną opłatę za zajęcia.
W ramach zajęć Wnioskodawca przeprowadza ewaluację poziomu dzieci, a następnie dokonywany jest ich podział na grupy ze względu na nich poziom zaawansowania. Pracuje w małym grupach max. (...) osobowych. Zajęcia odbywają się co tydzień z wykorzystaniem narzędzi opracowanych według metody (...). W trakcie zajęć poszerza Pan umiejętności matematyczne w obrębie podstawy programowej. Na koniec roku szkolnego przeprowadzana jest ewaluacja każdego dziecka, rodzic otrzymuje informację o postępach dziecka w formie papierowej. Nauczyciel prowadzący zajęcia z danym dzieckiem jest wyszczególniony w treści ewaluacji, w celu umożliwienia dalszego kontaktu i omówienia postępów dziecka. Organizowane są również indywidualne spotkania z rodzicami.
Pytanie nr 12
Kto jest stroną umów w przypadku świadczenia usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki przez osoby zatrudnione przez Pana?
Pana odpowiedź:
Stroną umów jest Wnioskodawca jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą oraz, w zależności od konkretnego przypadku, rodzice, szkoły lub przedszkola.
Pytanie nr 13
W czyim imieniu i na czyją rzecz świadczy Pan usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki? Czy świadczy Pan ww. usługi we własnym imieniu, czy w imieniu jednostki objętej systemem oświaty i czy na jej rzecz, czy na rzecz osób biorących udział w zajęciach?
Pana odpowiedź:
Wnioskodawca świadczy usługi we własnym imieniu (pod własną firmą) na rzecz rodziców, szkół lub przedszkoli (choć jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 9, bezpośrednimi beneficjentami usług są dzieci).
Pytanie nr 14
Kto ponosi odpowiedzialność za świadczone przez Pana usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki? Pan czy jednostka objęta systemem oświaty – przedszkola i szkoły?
Pana odpowiedź:
Pełną odpowiedzialność z tytułu świadczonych usług ponosi Wnioskodawca.
Pytanie nr 15
Jeżeli osoba korzystająca z zajęć zażąda udokumentowania poniesionej na poczet tych zajęć opłaty, to kto jej wystawi fakturę/rachunek Pan (we własnym imieniu i na własną rzecz) czy przedszkola i szkoły? Jeżeli przedmiotową fakturę/rachunek wystawi Pan, to jak Pan się rozlicza z przedszkolami i szkołami?
Pana odpowiedź:
Jeżeli umowa jest podpisana bezpośrednio z Wnioskodawcą, to wystawia on fakturę/rachunek. Jeżeli umowa jest podpisana z przedszkolem, to do przedszkola musi się zgłosić rodzic w celu udokumentowania całości wpłaty, gdyż oprócz opłaty edukacyjnej pobieranej przez Wnioskodawcę zawiera ona opłatę za obsługę ze strony przedszkola.
Pytanie nr 16
W związku z informacją zawartą we wniosku:
Wnioskodawca zatrudnia osoby do prowadzenia zajęć.
a)na podstawie jakich konkretnie umów cywilnoprawnych współpracuje Pan z zatrudnionymi osobami?
b)w jakim stosunku prawnym pozostają z Panem osoby świadczące usługi będące przedmiotem wniosku?
c)czy nabywa Pan usługi, których dotyczy wniosek, we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich od zatrudnionych osób?
d)czy zatrudnione przez Pana osoby, od których nabywa Pan przedmiotowe usługi, będą wystawiać na Pana rzecz faktury?
Pana odpowiedź:
a)Umowy o pracę i umowy zlecenia.
b)nie są to osoby spokrewnione, lecz osoby pozostające w stosunku pracy (umowa o pracę) lub w stosunku cywilnoprawnym (umowa zlecenia).
c)Wnioskodawca nie nabywa usług, których dotyczy wniosek, we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich od zatrudnionych osób.
d)zatrudnione przez Wnioskodawcę osoby nie będą wystawiać faktur na rzecz Wnioskodawcy. To Wnioskodawca jest usługodawcą.
Pytanie
Czy usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki są zwolnione przedmiotowo od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawa VAT”), zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone przez nauczycieli w zakresie udzielania lekcji na poziomie nauczania podstawowego, średniego i wyższego.
Aby skorzystać z tego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
1.Podmiotowa – usługodawcą musi być nauczyciel, czyli osoba fizyczna, która samodzielnie świadczy usługę edukacyjną;
2.Przedmiotowa – usługa musi polegać na udzielaniu lekcji (nauczaniu) i dotyczyć zakresu edukacji na poziomie podstawowym, średnim lub wyższym.
1. Status Wnioskodawcy jako „nauczyciela”.
Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji legalnej pojęcia „nauczyciel”. W orzecznictwie oraz w interpretacjach indywidualnych przyjmuje się jednak, że dla celów zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, nie jest wymagane formalne wykształcenie pedagogiczne ani zatrudnienie w szkole. Wystarczające jest, aby dana osoba osobiście prowadziła zajęcia dydaktyczne i posiadała kwalifikacje pozwalające na nauczanie danego przedmiotu.
Wnioskodawca osobiście prowadzi zajęcia z matematyki, a także programowania dla dzieci i młodzieży w wieku 10-15 lat, korzystając ze swojego wykształcenia i doświadczenia informatycznego. Tym samym Wnioskodawca spełnia warunek podmiotowy – jest nauczycielem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.
2. Charakter usług jako „udzielania lekcji”.
Zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę obejmują naukę matematyki, a także programowania i tworzenia aplikacji mobilnych. Celem kursów jest rozwijanie umiejętności informatycznych u dzieci i młodzieży, co wpisuje się w zakres edukacji na poziomie podstawowym i średnim (informatyka stanowi element podstawy programowej szkół podstawowych i ponadpodstawowych).
Zajęcia mają formę regularnych, (...) spotkań, odbywających się w niewielkich grupach z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych, a uczniowie nabywają wiedzę i umiejętności w sposób zorganizowany i metodyczny. Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter edukacyjny i polegają na „udzielaniu lekcji” w rozumieniu przepisów o VAT.
3. Bezpośredni charakter świadczenia.
Z treści stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie tylko organizuje zajęcia, ale również samodzielnie je prowadzi, przynajmniej w części. W odniesieniu do zajęć prowadzonych osobiście przez Wnioskodawcę spełniony jest więc wymóg bezpośredniego świadczenia usługi edukacyjnej przez nauczyciela - a tylko w takim zakresie może być stosowane zwolnienie z VAT.
Zwolnienie to nie ma zastosowania do usług edukacyjnych wykonywanych przez pracowników lub współpracowników Wnioskodawcy (czyli usług świadczonych przez inne osoby niż nauczyciel bezpośrednio prowadzący zajęcia).
4. Matematyka w zakresie nauczania powszechnego.
Matematyka jest nauką towarzyszącą uczniom i studentom na każdym etapie edukacji. Jest nauczana na poziomie nauczania podstawowego, średniego i wyższego.
5. Programowanie i informatyka w zakresie nauczania powszechnego
-Szkoła podstawowa – klasy IV-VIII
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356 ze zm.)., w zakresie informatyki w klasach IV-VIII uczniowie mają m.in.:
- tworzyć proste algorytmy i programy w językach wizualnych (np. (...)),
- modyfikować gotowe programy,
- wykorzystywać programowanie do rozwiązywania problemów,
- programować elementy robotyki lub gry.
-Fragment podstawy programowej (klasy IV-VI): „Uczeń projektuje, tworzy i testuje proste programy (np. w językach wizualnych), modyfikując istniejące skrypty i algorytmy.”
-Klasy VII-VIII obejmują już języki tekstowe (np. (...)) oraz: „Uczeń rozumie pojęcia zmiennej, instrukcji warunkowej, pętli oraz stosuje je w programowaniu.”
-Szkoła ponadpodstawowa (liceum, technikum).
W liceach i technikach uczniowie kontynuują naukę programowania, posługując się już językami programowania tekstowego (np. (...)), tworzą aplikacje, rozwiązują bardziej złożone problemy informatyczne, stosują algorytmy sortowania, przeszukiwania itd.
Z przywołanego wcześniej rozporządzenia wynika, że: „Programowanie jest tu rozumiane znacznie szerzej niż tylko samo napisanie programu w języku programowania. To cały proces, informatyczne podejście do rozwiązywania problemu: od specyfikacji problemu (określenie danych i wyników, a ogólniej – celów rozwiązania problemu), przez znalezienie i opracowanie rozwiązania, do zaprogramowania rozwiązania, przetestowania jego poprawności i ewentualnej korekty przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji lub języka programowania. Tak rozumiane programowanie jest częścią zajęć informatycznych od najmłodszych lat, wpływa na sposób nauczania innych przedmiotów, służy właściwemu rozumieniu pojęć informatycznych i metod informatyki. Wspomaga kształcenie takich umiejętności, jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów, sprzyja dobrej organizacji pracy, buduje kompetencje potrzebne do pracy zespołowej i efektywnej realizacji projektów.
Umiejętności nabyte podczas programowania są przydatne na zajęciach z innych przedmiotów, jak i później w różnych zawodach, niekoniecznie informatycznych.
Cele ogólne kształcenia informatycznego są takie same dla wszystkich etapów edukacyjnych. Opis wymagań szczegółowych ma charakter spiralny (przyrostowy) - na każdym etapie edukacyjnym wymaga się od uczniów umiejętności zdobytych na wcześniejszych etapach edukacyjnych i rozszerza się je o umiejętności nowe.”
Podsumowanie
W świetle przedstawionych okoliczności należy uznać, że usługi polegające na osobistym prowadzeniu przez Wnioskodawcę zajęć edukacyjnych z zakresu matematyki oraz informatyki dla dzieci i młodzieży spełniają warunki zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.
Zwolnienie nie dotyczy usług edukacyjnych prowadzonych przez inne osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę, nawet jeśli są one organizowane w ramach tej samej działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dla usług nauczania informatyki i matematyki świadczonych przez Pana osobiście na podstawie umów zawieranych bezpośrednio z rodzicami uczniów;
- prawidłowe w zakresie braku zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dla usług nauczania informatyki i matematyki przez pracowników zatrudnionych przez Pana na podstawie umów o pracę i umów zlecenie;
- nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dla usług nauczania informatyki i matematyki świadczonych przez Pana osobiście na podstawie umów zawieranych z przedszkolami/szkołami.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W świetle art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C‑473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że:
„Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Z kolei w wyroku TSUE z 14 czerwca 2007 r. C-445/05 w sprawie Werner Haderer, Trybunał wskazał, że:
„28. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. j) szóstej dyrektywy, nie wystarcza, aby lekcje obejmowały nauczanie na poziomie szkolnym lub uniwersyteckim; poza tym musi być to „nauczanie prywatne przez nauczycieli”.
29. Aczkolwiek z akt postępowania przed sądem krajowym wynika, że W. Haderer udziela lekcji jako nauczyciel, co nie zostało zakwestionowane ani przez państwa członkowskie, ani przez Komisję w uwagach przedstawionych na podstawie art. 23 statutu Trybunału Sprawiedliwości, to jednak pojawia się pytanie, czy lekcje te są udzielane „prywatnie”.
30. To ostatnie określenie umożliwia odróżnienie usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy od usług wymienionych w tym samym ust. 1 pod lit. j), które są wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i na ich własną odpowiedzialność.
31. Do tych ostatnich usług można zaliczyć na przykład kursy indywidualne, w którym to przypadku zasadniczo istnieje związek pomiędzy treścią danej lekcji a kwalifikacjami nauczającego. W tym zakresie brzmienie art. 13 część A ust. 1 szóstej dyrektywy w żaden sposób nie sprzeciwia się temu, aby lekcje udzielane na rzecz większej liczby osób jednocześnie były objęte zwolnieniem ustanowionym w tym przepisie”.
Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu).
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-73/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że: „Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do świadczonych przez Pana usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki, należy w pierwszej kolejności wskazać, że jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Jak wynika z opisu sprawy, nie świadczy Pan usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Świadczy Pan usługi we własnym imieniu (pod własną firmą) na rzecz rodziców, szkół lub przedszkoli. Jako osoba fizyczna nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy instytutu badawczego.
Zatem dla świadczonych przez Pana usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Z powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła zorganizowany przez Polski Związek Szachowy kurs instruktora szachowego, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważyć bowiem należy, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela. Również np. osoba kończąca studia na kierunku farmacji, która nabyła w ich toku szeroką wiedzę z zakresu chemii, może być uznana za nauczyciela tego przedmiotu.
Jak wynika z informacji przedstawionych w opisie sprawy ukończył Pan studia dzienne magisterskie na kierunku (...). Jest Pan z wykształcenia informatykiem, nie posiada Pan wykształcenia pedagogicznego. Posiada Pan rozległą wiedzę z zakresu matematyki i informatyki. Świadczy Pan usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym. Zakres świadczonych przez Pana usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym. Usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki będą świadczone przez Pana osobiście jako nauczyciela.
Tym samym, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Zatem dla realizowanych przez Pana usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki dla dzieci przedszkolnych i szkolnych należy przeanalizować, czy stanowią one usługi prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji.
W opisie sprawy wskazał Pan, że wiedza zdobyta podczas studiów znacznie wykracza poza zakres świadczonych usług nauczania matematyki i informatyki. Dodatkowo Pana doświadczenie zawodowe jako programista umożliwia wprowadzanie dzieci w świat programowania w sposób praktyczny. Świadczone przez Pana usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego. Zakres świadczonych przez Pana usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym. Pracuje Pan w małym grupach max. (...) osobowych. Zajęcia odbywają się co tydzień z wykorzystaniem narzędzi opracowanych według metody (...). W trakcie zajęć poszerza Pan umiejętności matematyczne w obrębie podstawy programowej.
Mając na uwadze zakres świadczonych przez Pana usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki dla dzieci przedszkolnych i szkolnych należy uznać, że stanowią one usługi nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym i ponadpodstawowym.
Z opisu sprawy wynika, że usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki dla dzieci przedszkolnych i szkolnych świadczone są przez Pana osobiście na podstawie umów zawieranych z rodzicami lub przedszkolami/szkołami oraz za pośrednictwem zatrudnionych przez Pana pracowników.
Zatem, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki dla dzieci przedszkolnych i szkolnych świadczone przez Pana osobiście na podstawie umów zawartych bezpośrednio z rodzicami uczniów korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Odnosząc się do świadczonych przez Pana usług prywatnego nauczania informatyki i matematyki realizowanych na rzecz szkół i przedszkoli, gdzie umowy zawiera Pan bezpośrednio ze szkołami i przedszkolami jako instytucjami, należy mieć na uwadze, że zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dotyczy usług prywatnego nauczania świadczonych przez nauczycieli na własny rachunek. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczą usługi nauczania na podstawie umów zawieranych z innymi podmiotami, np. przedszkolami, szkołami to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z przedszkolem/szkołą.
Jak wynika z opisu sprawy, stroną umów jest Pan jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą oraz szkoły lub przedszkola. Świadczy Pan usługi we własnym imieniu (pod własną firmą) na rzecz szkół lub przedszkoli. Pełną odpowiedzialność z tytułu świadczonych usług ponosi Pan. Jeżeli umowa jest podpisana z przedszkolem, to do przedszkola musi się zgłosić rodzic w celu udokumentowania całości wpłaty, gdyż oprócz opłaty edukacyjnej pobieranej przez Wnioskodawcę zawiera ona opłatę za obsługę ze strony przedszkola.
Zatem, w przypadku gdy umowy zawiera Pan bezpośrednio z przedszkolami oraz szkołami jako instytucjami wystąpi sytuacja, w której nie będzie Pan łączyć bezpośrednia relacja umowna z rodzicami dzieci uczestniczących w usługach nauczania informatyki i matematyki.
Wobec tego, nie można uznać, że usługi nauczania informatyki i matematyki świadczone przez Pana na rzecz przedszkoli oraz szkół stanowią usługi prywatnego nauczania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Tym samym, usługi nauczania informatyki i matematyki dla dzieci przedszkolnych i szkolnych świadczone przez Pana na podstawie umów zawieranych z przedszkolami oraz szkołami nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Nadto, ww. usługi nauczania informatyki i matematyki świadczone przez zatrudnionych przez Pana pracowników nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Jak wskazano wyżej, prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (nauczyciel działa we własnym imieniu) w oparciu o umowy zawarte bezpośrednio z uczniami lub jego rodzicami czy opiekunami. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE zajętym w powołanym wyżej wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób.
W świetle powyższego, zwolnienie od podatku VAT przysługuje w sytuacji, w której nauczyciel prowadzi działalność edukacyjną na własny rachunek i odpowiedzialność (tj. działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi edukacyjne dla dzieci z zakresu informatyki i matematyki dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym będą zatrudnieni przez Pana, to nie będzie łączyć ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z Panem jako zatrudniającym. Pracownik ten będzie działał w charakterze podwykonawcy świadczonych przez Pana usług, nie będzie wykonywał natomiast tych czynności bezpośrednio na rzecz osób będących ich adresatami.
Zatem, w sytuacji, kiedy usługi te będą wykonywane przez osoby zatrudnione przez Pana, które nie będą świadczyć tych usług na własny rachunek to będą oni związani umową z Panem, a nie bezpośrednio z rodzicami uczniów.
W związku z powyższym stwierdzenia wymaga, iż usługi nauczania informatyki i matematyki świadczone przez zatrudnionych przez Pana pracowników tracą znamiona usług wykonywanych osobiście na własny rachunek i odpowiedzialność, zatem nie jest spełniona jedna z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. W tej sytuacji zatrudnionych przez Pana pracowników nie łączy bezpośrednia relacja umowna z uczestnikami zajęć.
Podsumowanie
Usługi prywatnego nauczania informatyki i matematyki dla dzieci przedszkolnych i szkolnych świadczone przez Pana osobiście na podstawie umów zawartych bezpośrednio z rodzicami uczniów korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W ww. zakresie Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Natomiast, usługi nauczania informatyki i matematyki świadczone przez Pana pracowników nie stanowią usług prywatnego nauczania, tym samym nie korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Tym samym, w powyższym zakresie Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Z kolei, usługi nauczania informatyki i matematyki świadczone przez Pana na rzecz przedszkoli oraz szkół nie stanowią usługi prywatnego nauczania, tym samym nie korzystają ze zwolnienia o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Tym samym, w powyższym zakresie Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
