Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 16 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej zwolnienia od podatku świadczonych przez Pana usług szkolenia w zakresie prowadzenia zajęć rytmicznych i umuzykalniających w placówkach przedszkolnych i żłobkowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia. Uzupełnił go Pan pismem z 27 czerwca 2025 r. (wpływ 27 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 24 lipca 2025 r. (wpływ 28 lipca 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem, posiada tu miejsce zamieszkanie oraz opodatkowuje tu całość dochodów. Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą PAN (...), NIP: (...).

Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, wybrał opodatkowanie skalą podatkową. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Jednym z przedmiotów działalności gospodarczej Wnioskodawcy są usługi szkolenia z zakresu prowadzenia zajęć rytmicznych i umuzykalniających w placówkach przedszkolnych i żłobkowych, które świadczy na własny rachunek i własną odpowiedzialność.

Wnioskodawca posiada następujące kwalifikacje do prowadzenia ww. szkoleń: – tytuł magistra sztuki na kierunku jazz i muzyka estradowa, specjalność (...), uzyskany na (…) – przygotowanie pedagogiczne zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych do nauczycieli szkół artystycznych, placówek kształcenia artystycznego i placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 2014 r. poz. 784 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudniać nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t. j. Dz. U. 2015 r., poz. 1264) – ponad 10 lat doświadczenia w prowadzeniu zajęć rytmicznych i umuzykalniających w placówkach przedszkolnych i żłobkowych – Stworzenie i wydanie (...) autorskich publikacji z zajęciami i zabawami muzycznymi, (...).

Uczestnikami szkoleń są nauczyciele wychowania przedszkolnego i opiekunowie w żłobkach. Biorąc udział w ww. szkoleniach zyskują oni nowe lub poszerzają istniejące umiejętności i wiedzę z zakresu prowadzenia zajęć umuzykalniających, rytmiki oraz rozwijania zdolności motorycznych, muzyczno-rytmicznych i ruchowych wśród podopiecznych. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz instytutem badawczym, w zakresie kształcenia. Bardzo często ww. szkolenia finansowane są ze środków publicznych np. ze środków gminnych w ramach różnego rodzaju dofinansowań i programów skierowanych do placówek i ich kadr. W takiej sytuacji uczestnik lub odbiorca wypełnia oświadczenie, w którym zaświadcza, iż środki którymi opłaca udział w szkoleniu, są środkami publicznymi.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Na pytanie o treści: „Czy udział w przedmiotowym szkoleniu będzie wynikać z obowiązku służbowego uczestnika kursu?”, odpowiedział Pan „Tak Zgodnie z art. 6 pkt. 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2023 r. poz. 984,1234,1586,1672 i 2005) "Nauczyciel obowiązany jest doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły". Przedmiotowe szkolenie będzie wpisywało się w w/w obowiązek”.

Na pytanie o treści: „Czy uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych w ramach przedmiotowego szkolenia będzie dotyczyć wszystkich uczestników przedmiotowego kursu?” odpowiedział Pan „Tak”.

Na pytanie o treści: „Czy świadczone usługi w ramach przedmiotowego szkolenia będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć, bądź będą stanowić nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych oraz czy dla wykonywania tego zawodu wymagane jest posiadanie odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych odpowiednimi dokumentami, które można zdobyć na takim szkoleniu?”, odpowiedział Pan „Przedmiotowe szkolenie będzie pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników, bądź będą stanowić nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dokumenty, które można zdobyć na przedmiotowym szkoleniu, nie są wymagane dla wykonywania tego zawodu”.

Na pytanie o treści: „Czy usługi świadczone przez Pana w ramach przedmiotowego szkolenia będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach?”, odpowiedział Pan „Nie, usługi świadczone w ramach przedmiotowego szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”.

Na pytanie o treści: „Czy jako podmiot prowadzący przedmiotowe szkolenie będzie Pan podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) oraz, czy świadczone przez Pana usługi w zakresie przedmiotowego szkolenia będą objęte ww. akredytacją?”, odpowiedział Pan „Nie”.

Na pytanie o treści: „Czy usługi świadczone przez Pana w ramach przedmiotowego szkolenia będą finansowane ze środków publicznych?”, odpowiedział Pan „Tak, usługa przedmiotowego szkolenia będzie finansowana, albo w całości ze środków publicznych, lub w co najmniej 70% ze środków publicznych”.

Na pytanie: „Czy w całości, czy w części?”, odpowiedział Pan „W całości lub w części. Przedmiotowe szkolenie jest jedną, całościową usługą. Zakładam dwa możliwe warianty finansowania usługi przedmiotowego szkolenia - w całości ze środków publicznych, lub w co najmniej 70% ze środków publicznych”.

Na pytanie: Jeśli w części, to w jakiej? (należy podać procentowo)”, odpowiedział Pan „W co najmniej 70%”.

Na pytanie: „Czy będzie Pan posiadał stosowną dokumentację potwierdzającą jednoznacznie, że źródłem finansowania usług w postaci przedmiotowego szkolenia są środki publiczne?” , odpowiedział Pan „Dokumentacją potwierdzającą źródło finansowania przedmiotowego szkolenia będzie pisemne oświadczenie składane przez osobę zamawiającą usługę, poświadczające, że usługa podmiotowego szkolenia finansowana jest w całości ze środków publicznych, lub w co najmniej 70% ze środków publicznych”.

Na pytanie o treści: „Czy świadcząc usługi w ramach przedmiotowego szkolenia będzie Pan podmiotem prawa publicznego powołanym w celach edukacyjnych:

a) działającym w tym zakresie pod kontrolą państwa,

b) realizującym określoną politykę edukacyjną,

c) dysponującym zasobem kadrowym oraz odpowiednią infrastrukturą?”

odpowiedział Pan „Nie”.

Na pytanie o treści: „Czy usługi w zakresie ww. szkolenia będą usługami ściśle związanymi z usługami świadczonymi przez Pana - jako podmiot prowadzący szkolenie – w zakresie kształcenia i wychowania?”

odpowiedział Pan „Tak”.

Na pytanie o treści: „Czy celem usług organizacji i przeprowadzenia przedmiotowego szkolenia będzie osiągnięcie przez Pana dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających z tego zwolnienia”, odpowiedział Pan „Celem usług organizacji i przeprowadzenia podmiotowego szkolenia będzie osiągnięcie dochodu co jest podstawowym celem prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie przeprowadzał badań rynku i cen u innych wykonawców podobnych usług. Wnioskodawca chce działać zgodnie z literą prawa oraz zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2024.361) nie chce wprowadzać potencjalnych klientów w błąd naliczając podatek VAT do usług które podlegają zwolnieniu”.

Pytania

Czy w sytuacji, gdy szkolenie finansowane jest ze środków publicznych Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

Czy w sytuacji, gdy szkolenie finansowane jest ze środków publicznych w co najmniej 70% Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722)?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zwolnienie z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. 361) oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2013 r. poz. 1722) ma w tej sytuacji zastosowanie, a odpowiedź na zadane powyżej pytanie winna być twierdząca. Zajęcia rytmiczne stanowią integralną część podstawy programowej wychowania przedszkolnego przedstawionej w sekcji „Warunki i sposób realizacji” pkt 8 Załącznika nr 1 do Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (Dz. U. poz. 356 z 2018 r. poz. 1679, z 2021 r. poz. 1533, z 2022 r. poz. 609 i 1717 oraz z 2023 r. poz. 312 i 1759). Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę wpisują się w obowiązek doskonalenia zawodowego, zawarty w art. 6 pkt 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586, 1672 i 2005).

Zgodnie z opisem zdarzenia uczestnicy mają okazję poznać lub poszerzyć umiejętności niezbędne do wykonywania obowiązków zawodowych. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz instytutem badawczym, w zakresie kształcenia. Więc nie kwalifikuje się do zwolnienia z VAT w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361). Finansowanie ze środków publicznych jest ostatnim kryterium, które Wnioskodawca potwierdza poprzez oświadczenia składane przez odbiorcę lub uczestnika szkolenia. Zważywszy na powyższe, usługi, o których mowa stanowią więc usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26; finansowane w całości ze środków publicznych. A co za tym idzie Wnioskodawca spełnia wymagania przedstawione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

W konsekwencji Wnioskodawca spełnia również wymagania zawarte w § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2013 r. poz. 1722) – „Zwalnia się od podatku: [...] usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zaznaczenia wymaga, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z kolei ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.

Ponadto zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 3 ust. 8 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z tego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej: „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Zauważenia wymaga, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT, w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).

Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).

Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Zgodnie z ww. art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy prowadzone przez Pana szkolenia w sytuacji gdy, finansowane są w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych będą objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Dokonując zatem oceny, czy świadczone przez Pana usługi szkoleniowe będą objęte zwolnieniem, w pierwszej kolejności należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Wskazał Pan, że szkolenia będące przedmiotem wniosku, nie są świadczone przez Pana jako jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Nie posiada Pan także statusu uczelni, ani jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk.

Powyższe okoliczności prowadzą zatem do wniosku, że świadczone przez Pana usługi – szkolenia z zakresu prowadzenia zajęć rytmicznych i umuzykalniających w placówkach przedszkolnych i żłobkowych nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Nie zostaną bowiem spełnione przesłanki wynikające z tego przepisu.

Skoro zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie znajdzie zastosowania, to należy przeanalizować, czy w opisanej sytuacji zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

·formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych;

·na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe;

·szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Natomiast, aby skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Jak wynika z powyższej analizy, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Skoro:

  • Wnioskodawca na własny rachunek i własną odpowiedzialność świadczy usługi szkoleniowe z zakresu prowadzenia zajęć rytmicznych i umuzykalniających w placówkach przedszkolnych i żłobkowych,
  • uczestnikami szkoleń są nauczyciele wychowania przedszkolnego i opiekunowie w żłobkach,
  • biorąc udział w ww. szkoleniach zyskują oni nowe lub poszerzają istniejące umiejętności i wiedzę z zakresu prowadzenia zajęć umuzykalniających, rytmiki oraz rozwijania zdolności motorycznych, muzyczno-rytmicznych i ruchowych wśród podopiecznych,
  • udział w przedmiotowym szkoleniu będzie wynikać z obowiązku służbowego uczestnika kursu, bowiem – jak Pań wskazał – zgodnie z art. 6 pkt. 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2023 r. poz. 984,1234,1586,1672 i 2005) "Nauczyciel obowiązany jest doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły". Przedmiotowe szkolenie będzie wpisywało się w ww. obowiązek;
  • przedmiotowe szkolenie będzie pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników, bądź będą stanowić nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych

– to w analizowanej sprawie zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniający do zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia. Przedmiotowe usługi szkoleniowe, które Pan świadczy, stanowią bowiem usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, gdyż będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i będą miały na celu kształcenie, uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Jak wyżej wskazano przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.

Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):

Środkami publicznymi są:

1) dochody publiczne;

2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: (…);

5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:

Przepisy ustawy stosuje się do:

1) jednostek sektora finansów publicznych;

2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Jak już wyżej wskazano, dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Jednak dla oceny, czy ww. usługi szkoleniowe, które są przez Pana świadczone, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Spełnienie ww. warunku – określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy – jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że świadczone przez Pana usługi nie będą świadczone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach prawa.

Zatem świadczone przez Pana usługi nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

W dalszej kolejności należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dla świadczonych przez Pana usług szkolenia w zakresie prowadzenia zajęć rytmicznych i umuzykalniających w placówkach przedszkolnych i żłobkowych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b oraz lit. c ustawy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy i powołane powyżej przepisy prawa wskazać należy, że świadczone przez Pana usługi szkolenia w zakresie prowadzenia zajęć rytmicznych i umuzykalniających w placówkach przedszkolnych i żłobkowych nie korzystają również ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy – nie jest Pan bowiem podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego.

Odnosząc się natomiast do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy należy przeanalizować kwestię finansowania przedmiotowego szkolenia ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Wskazał Pan, że:

·    szkolenia nauczycieli będą finansowane, albo w całości ze środków publicznych lub w co najmniej 70% ze środków publicznych;

·    dokumentacja potwierdzającą źródło finansowania przedmiotowego szkolenia będzie pisemne oświadczenie składane przez osobę zamawiającą usługę, poświadczające, że usługa podmiotowego szkolenia finansowana jest w całości ze środków publicznych lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Jak wynika z powołanego powyżej przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zarówno dofinansowanie ze środków budżetu państwa, Unii Europejskiej, budżetów jednostek samorządów terytorialnych, środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, przychodów jednostek sektora finansów publicznych spełnia definicję „finansowania ze środków publicznych”, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotowe usługi szkolenia świadczone przez Pana będą finansowane w całości ze środków publicznych, usługi te będą zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Natomiast w odniesieniu do świadczonych przez Pana usługi szkoleniowej, spełniającej definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zatem dla przedmiotowych usług szkoleniowych w zakresie prowadzenia zajęć rytmicznych i umuzykalniających w placówkach przedszkolnych i żłobkowych – spełniających definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego – znajduje zastosowanie zwolnienie od VAT:

-    na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy – w sytuacji, gdy usługi te są w całości finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych;

-    na podstawie § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień – w sytuacji, gdy usługi te są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Moją rolą jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a ocena prawidłowości posiadanej przez Pana dokumentacji potwierdzającej jednoznacznie, że źródłem finansowania usług w postaci przedmiotowego szkolenia są środki publiczne. Zatem w tej interpretacji nie dokonywałem oceny poprawności ww. dokumentacji posiadanej przez Pana.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.