
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 24 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej braku obowiązku stosowania do sprzedaży w procedurze VAT-marża towarów używanych wyłącznie stawki podstawowej VAT (obecnie 23%), a stawka ta każdorazowo uzależniona jest od rodzaju sprzedawanych towarów używanych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego - wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług kurierskich, w przypadku sprzedaży towarów z zastosowaniem procedury VAT-marża, niezależnie od tego, czy koszty tych usług zostaną ujęte na fakturze sprzedaży jako odrębna pozycja i opodatkowane podstawową stawką VAT, czy też zostaną wliczone do ceny towaru używanego i nie będą wykazywane jako odrębna pozycja na fakturze sprzedaży. Uzupełnił go Pan pismem z 7 lipca 2025 r. (data wpływu 7 lipca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
(opis stanu faktycznego ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)
Pan A.A. (dalej: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jest również czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest w szczególności sprzedaż detaliczna używanych lub antykwarycznych książek, książek nowych, gazet, pozostałych periodyków, (…) oraz innych towarów związanych z kulturą i rekreacją.
Część sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów spełnia definicję „towarów używanych”, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), (dalej: „ustawa o VAT”), (dalej „Towary używane”).
Stwierdzenie, że część towarów spełnia definicję „towarów używanych”, o której mowa w ustawie o VAT jest elementem stanu faktycznego.
Model działalności Wnioskodawcy zakłada w szczególności nabywanie towarów, w tym Towarów używanych, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a następnie ich dalszą odsprzedaż m.in. w ramach komisu, aukcji lub poprzez indywidualne poszukiwanie nabywcy. W związku z powyższym, część sprzedaży realizowana jest przez Wnioskodawcę z zastosowaniem tzw. procedury VAT-marża, o której mowa w art. 120 ustawy o VAT.
Korzystając z jednego z komercyjnych programów do wystawiania faktur Wnioskodawca uzyskał od dostawcy programu informację, że sprzedając Towary używane w procedurze VAT-marża może stosować do wystawianych przez siebie faktur jedynie podstawową stawkę podatku VAT (obecnie 23%). Stawka 8% możliwa jest jedynie w przypadku art. 120 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT, a stawka 5% nie jest możliwa.
W ramach prowadzonej działalności, również w przypadku sprzedaży objętej procedurą VAT-marża, Wnioskodawca często korzysta z usług firm kurierskich. W sytuacji, gdy klient zamawia lub nabywa towary, jego dostawa realizowana jest za pośrednictwem kuriera. Koszt usługi kurierskiej przenoszony jest na klienta i obecnie doliczany jako odrębna pozycja na wystawianej fakturze, podlegająca opodatkowaniu podstawową stawką VAT - niezależnie od tego, czy sprzedaż towarów objęta jest procedurą VAT-marża.
Wnioskodawca rozważa jednak zmianę sposobu kalkulacji ceny, polegającą na włączeniu kosztu dostawy (usługi kurierskiej) do ceny towaru.
W konsekwencji, faktury (lub inne dowody sprzedaży) nie zawierałyby odrębnej pozycji dotyczącej kosztu dostawy, a cena ta stanowiłaby łączną kwotę należną za towary, również w przypadku ich sprzedaży w procedurze VAT-marża.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca sprzedaje Towary używane również wysyłając je swoim klientom przesyłką kurierską. W tym celu nabywa usługi kurierskie od różnych przewoźników i przedsiębiorców świadczących usługi kurierskie na terenie Polski. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawianych przez tych przewoźników i przedsiębiorców świadczących usługi kurierskie, jeśli usługi te służą mu do zrealizowania dostawy Towarów używanych sprzedawanych w procedurze VAT-marża.
Od dostawców usług kurierskich Wnioskodawca otrzymuje faktury za usługi kurierskie, transportowe, dostawę towarów (opisy mogą się różnić), które przedsiębiorcy ci wystawiają na rzecz Wnioskodawcy, w związku z dostawą Towarów używanych ich nabywcom. Faktury zawierają podatek VAT.
Usługi kurierskie, których dotyczy wniosek, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia czynności opodatkowanych, jak sprzedaż Towarów używanych w procedurze VAT-marża.
Pytania
(pytanie nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1)Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania do sprzedaży w procedurze VAT-marża towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wyłącznie stawki podstawowej VAT (obecnie 23%), ale że stawka ta każdorazowo uzależniona jest od rodzaju sprzedawanych towarów używanych, innymi słowy, sprzedaż towarów używanych w procedurze VAT-marża nie stanowi specjalnej procedury VAT, która wiąże się z koniecznością stosowania przez Wnioskodawcę jedynie stawki podstawowej VAT (obecnie 23%)?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w przypadku sprzedaży towarów z zastosowaniem procedury VAT-marża, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego - wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług kurierskich - niezależnie od tego, czy koszty tych usług:
a)zostaną ujęte na fakturze sprzedaży jako odrębna pozycja i opodatkowane podstawową stawką VAT, czy też
b)zostaną wliczone do ceny Towaru używanego i nie będą wykazywane jako odrębna pozycja na fakturze sprzedaży?
Pana stanowisko w sprawie
(stanowisko do pytania nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1)Według Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania do sprzedaży w procedurze VAT-marża towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wyłącznie stawki podstawowej VAT (obecnie 23%), ale że stawka ta każdorazowo uzależniona jest od rodzaju sprzedawanych towarów używanych, innymi słowy, sprzedaż towarów używanych w procedurze VAT-marża nie stanowi specjalnej procedury VAT, która wiąże się z koniecznością stosowania przez Wnioskodawcę jedynie stawki podstawowej VAT (obecnie 23%).
2)Według Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w przypadku sprzedaży towarów z zastosowaniem procedury VAT-marża, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego - wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług kurierskich - niezależnie od tego, czy koszty tych usług:
a)zostaną ujęte na fakturze sprzedaży jako odrębna pozycja i opodatkowane podstawową stawką VAT, czy też
b)zostaną wliczone do ceny towaru i nie będą wykazywane jako odrębna pozycja na fakturze sprzedaży.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad 1
W zakresie stawki VAT
Artykuł 120 ustawy o VAT reguluje szczególne zasady opodatkowania dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, w tym m.in. procedurę opodatkowania marży.
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT:
„W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.”
Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT:
„Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.”
Zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu:
„Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.”
Natomiast zgodnie z ust 3:
„Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.”
Powyższe przepisy stanowią reguły generalne odnoszące się do stawki podatku stosowanej w przypadku dostawy towarów i usług, natomiast jedynymi przepisami art. 120 ustawy o VAT odnoszącymi się do stawek VAT, mającymi charakter przepisów szczególnych względem art. 41 ustawy o VAT, są przepisy ust. 2, 3 oraz ust. 3a, których jednak nie stosuje się do towarów używanych.
Innymi słowy, zastosowanie procedury VAT-marża nie nakłada na podatnika obowiązku stosowania jednej stawki podstawowej do sprzedaży jakichkolwiek towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, przeciwnie, nie eliminuje obowiązku stosowania odpowiedniej stawki podatku VAT właściwej dla danego rodzaju towaru używanego wynikającej m.in. z przepisów art. 41 ustawy o VAT. Możliwe jest zatem stosowanie stawki obniżonej, innej niż stawka podstawowa (aktualnie 23%), w przypadku towarów używanych sprzedawanych w procedurze VAT-marża.
Potwierdzenie tej wykładni znajduje się m.in. w interpretacjach indywidualnych:
- z 6 kwietnia 2011 r., sygn. ITPP2/443-91/11/MD, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że dopuszczalne jest stosowanie dwóch różnych stawek VAT (5% i 23%) w ramach procedury VAT-marża, w zależności od tego, czy książki posiadają symbol ISBN;
- z 24 lipca 2012 r., sygn. ITPP1/443-435/12/AJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdził, że sprzedaż książek używanych z ISBN podlega 5% stawce VAT, natomiast książek bez ISBN - stawce podstawowej (obecnie 23%).
Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że nie ma obowiązku stosowania do sprzedaży w procedurze VAT-marża towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wyłącznie stawki podstawowej VAT (obecnie 23%), ale że stawka ta każdorazowo uzależniona jest od rodzaju sprzedawanych towarów używanych, innymi słowy, sprzedaż towarów używanych w procedurze VAT-marża nie stanowi specjalnej procedury VAT, która wiąże się z koniecznością stosowania przez Wnioskodawcę jedynie stawki podstawowej VAT (obecnie 23%).
Ad 2
Odliczenie VAT od usług kurierskich
Zgodnie z przywołanym już art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku podatników dokonujących dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, podstawą opodatkowania jest marża, stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.
Zastosowanie tej szczególnej procedury nie zmienia jednak faktu, że mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów, a zatem z czynnością opodatkowaną VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jeżeli usługi kurierskie są wykorzystywane do realizacji dostawy opodatkowanej (nawet według procedury VAT-marża), a koszt usługi jest w jakikolwiek sposób przenoszony na nabywcę lub kalkulowany w cenie towaru, to VAT naliczony z tytułu tej usługi jest związany z czynnością opodatkowaną.
Zgodnie z art. 120 ust. 19 ustawy o VAT, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od nabywanych towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, jeżeli podlegały one opodatkowaniu zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5. Przepis ten nie odnosi się jednak do towarów i usług nabywanych przez podatnika na potrzeby towarów sprzedawanych w procedurze VAT-marża - takich jak usługi kurierskie.
Dlatego też zarówno w sytuacji, gdy koszt usługi kurierskiej zostanie wykazany na fakturze sprzedaży jako odrębna pozycja i opodatkowany według stawki podstawowej (23%), jak i w sytuacji, gdy koszt ten zostanie ujęty w cenie towaru objętego procedurą VAT-marża, pozostaje on związany z czynnością opodatkowaną VAT.
Potwierdzenie tej wykładni znajduje się m.in. w interpretacji indywidualnej z 4 czerwca 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.209.2018.1.JF, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków (m.in. publikowanie ogłoszeń sprzedaży, parking, badania techniczne, mycie) związanych z pojazdami sprzedawanymi w procedurze VAT-marża.
Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym w przypadku sprzedaży towarów z zastosowaniem procedury VAT-marża, będzie przysługiwało Mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego - wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług kurierskich - niezależnie od tego, czy koszty tych usług:
a)zostaną ujęte na fakturze sprzedaży jako odrębna pozycja i opodatkowane podstawową stawką VAT, czy też
b)zostaną wliczone do ceny towaru i nie będą wykazywane jako odrębna pozycja na fakturze sprzedaży.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 2 ust 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).
W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.
Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
Opodatkowanie w systemie VAT-marża jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.
Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.
Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania VAT-marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.
Jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest w szczególności sprzedaż detaliczna używanych lub antykwarycznych książek, książek nowych, gazet, pozostałych periodyków, (…) oraz innych towarów związanych z kulturą i rekreacją. Część sprzedawanych przez Pana towarów spełnia definicję „towarów używanych”, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Model Pana działalności zakłada w szczególności nabywanie towarów, w tym Towarów używanych, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a następnie ich dalszą odsprzedaż m.in. w ramach komisu, aukcji lub poprzez indywidualne poszukiwanie nabywcy. W związku z powyższym, część sprzedaży realizowana jest przez Pana z zastosowaniem tzw. procedury VAT-marża.
Korzystając z jednego z komercyjnych programów do wystawiania faktur uzyskał Pan od dostawcy programu informację, że sprzedając Towary używane w procedurze VAT-marża może stosować do wystawianych przez siebie faktur jedynie podstawową stawkę podatku VAT (obecnie 23%). Stawka 8% możliwa jest jedynie w przypadku art. 120 ust. 2 i ust. 3 ustawy, a stawka 5% nie jest możliwa.
Pana wątpliwości w zakresie stanu faktycznego dotyczą kwestii braku obowiązku stosowania do sprzedaży w procedurze VAT-marża Towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłącznie stawki podstawowej VAT (obecnie 23%), a stawka ta każdorazowo uzależniona jest od rodzaju sprzedawanych towarów używanych i stawki obowiązującej dla konkretnego towaru.
Odnosząc się do Pana wątpliwości, podkreślić należy, że sprzedaż towarów używanych w procedurze VAT-marża stanowi specjalną (szczególną) procedurę opodatkowania podatkiem VAT. Opodatkowanie w procedurze VAT-marża jest bowiem odstępstwem do opodatkowania podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Wskazuje na to tytuł rozdziału 4 ustawy, w którym uregulowano opodatkowanie według procedury VAT-marża - „Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków”. Istotą tego rodzaju opodatkowania jest obliczanie podatku należnego od podstawy opodatkowania, którą jest marża.
Zastosowanie opodatkowania marży, będącej podstawowym wyróżnikiem tej procedury, określa podstawę opodatkowania znacznie niższą niż wartość sprzedaży rozumianej jako cała kwota należna z tytułu dostawy, pomniejszona o kwotę podatku.
Opodatkowaniu według specjalnej procedury podlegają tylko dostawy tych towarów używanych, które odpowiadają definicji utworzonej dla potrzeb tej procedury, zawartej w ust. 1 art. 120 tej ustawy.
Przesłanką uprawniającą do zastosowania procedury VAT-marża przy sprzedaży towarów używanych jest ich nabycie od podmiotów wskazanych w przepisach art. 120 ust. 10 pkt 1-5 ustawy.
Opodatkowanie w procedurze VAT marża jest prawem podatnika, z którego może on skorzystać wedle swego wyboru.
Za podstawę opodatkowania ww. specjalnej procedurze VAT-marży należy przyjąć, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, marżę stanowiącą różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru używanego (kwotą sprzedaży), a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Stawka podatku jest natomiast jednym z koniecznych elementów podatku.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy:
Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.
Z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy, zwierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% wynika, że:
Wykaz nie ma zastosowania do towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.
W myśl art. 41 ust. 2a ustawy:
Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5%, z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.
Z objaśnienia do załącznika nr 10 do ustawy, zwierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, że:
Wykaz nie ma zastosowania do towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.
W załączniku nr 10 do ustawy wskazano m.in., w poz. 19:
Książki, gazety, obrazki i pozostałe wyroby przemysłu poligraficznego, drukowane; manuskrypty, maszynopisy i plany - wyłącznie towary objęte następującymi CN:
1)ex 4901 Książki, broszury, ulotki i podobne materiały, drukowane, nawet w pojedynczych arkuszach - z wyłączeniem ulotek,
2)ex 4902 Gazety, dzienniki i czasopisma, nawet ilustrowane lub zawierające materiały reklamowe - wyłącznie czasopisma regionalne lub lokalne,
3)4903 00 00 Książki dla dzieci, obrazkowe, do rysowania lub kolorowania,
4)4904 00 00 Nuty drukowane lub w rękopisie, nawet ilustrowane lub oprawione,
5)4905 Mapy i mapy hydrograficzne lub podobne mapy wszelkich rodzajów, włączając atlasy, mapy ścienne, plany topograficzne i globusy, drukowane,
6)ex 4911 Pozostałe artykuły drukowane, włącznie z drukowanymi obrazkami i fotografiami - wyłącznie czasopisma regionalne lub lokalne.
Jednakże art. 146ef ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy stanowi, że:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Jak wynika z art. 146ef ust. 2 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.
Tym samym, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy podstawowa stawka podatku wynosi 23%, jednakże w art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146ef ust. 1 pkt 2 oraz w art. 41 ust. 2a ustawy dla niektórych towarów ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku VAT (5% i 8%).
Zawarty w rozdziale 4 ustawy art. 120 ust. 3a ustawy stanowi, że:
Dla dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków opodatkowanych zgodnie z ust. 4 i 5 stawka podatku wynosi 22%.
Powyższy przepis, nakazujący stosowanie podstawowej stawki podatku dla dostawy dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków opodatkowanych w procedurze VAT-marża, nie obejmuje dostawy towarów używanych. Zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania, zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w przypadku dostawy towarów używanych nie wiąże się zatem z koniecznością stosowania wyłącznie podstawowej stawki podatku VAT.
Dostawa towarów używanych rozliczanych na zasadzie marży, jest opodatkowana stawką VAT właściwą dla danego towaru będącego przedmiotem tego rodzaju dostawy. Towary używane, spełniające definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowią jednocześnie towary, określone art. 2 ust 6 ustawy. Tym samym, w przypadku sprzedaży towarów używanych marża podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla towaru będącego przedmiotem dostawy opodatkowanej według szczególnej procedury.
W okolicznościach opisanego stanu faktycznego należy więc stwierdzić, że stosując szczególną procedurę opodatkowania VAT-marża przy sprzedaży Towarów używanych, spełniających definicję określoną w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabytych od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy, ma Pan możliwość stosowania do opodatkowania marży obniżonej stawki podatku (5%, 8%), innej niż stawka podstawowa (23%), właściwej dla danego rodzaju towaru, przy spełnieniu wymogów wynikających z art. 41 ust. 2 i ust. 2a ustawy.
Podsumowując, nie ma Pan obowiązku stosowania do sprzedaży w procedurze VAT-marża ww. Towarów używanych wyłącznie stawki podstawowej VAT, pod warunkiem, że dla sprzedaży tych towarów zastosowanie znajdzie stawka obniżona.
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku uznaję za prawidłowe.
Pana wątpliwości w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczą natomiast prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego - wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług kurierskich, w przypadku sprzedaży towarów z zastosowaniem procedury VAT-marża, niezależnie od tego, czy koszty tych usług zostaną ujęte na fakturze sprzedaży jako odrębna pozycja i opodatkowane podstawową stawką VAT, czy też zostaną wliczone do ceny towaru i nie będą wykazywane jako odrębna pozycja na fakturze sprzedaży.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności sprzedaje Pan Towary używane również wysyłając je swoim klientom przesyłką kurierską. W tym celu nabywa Pan usługi kurierskie od różnych przewoźników i przedsiębiorców świadczących usługi kurierskie na terenie Polski. Od dostawców usług kurierskich otrzymuje Pan faktury za usługi kurierskie, transportowe, dostawę towarów (opisy mogą się różnić), które przedsiębiorcy ci wystawiają na Pana rzecz, w związku z dostawą Towarów używanych ich nabywcom. Faktury zawierają podatek VAT. Usługi te służą Panu do zrealizowania dostawy Towarów używanych sprzedawanych w procedurze VAT-marża.
Koszt ww. usługi kurierskiej przenoszony jest na klienta i obecnie doliczany jako odrębna pozycja na wystawianej fakturze, podlegająca opodatkowaniu podstawową stawką VAT - niezależnie od tego, czy sprzedaż towarów objęta jest procedurą VAT-marża. Rozważa Pan jednak zmianę sposobu kalkulacji ceny, polegającą na włączeniu kosztu dostawy (usługi kurierskiej) do ceny towaru. W konsekwencji, faktury (lub inne dowody sprzedaży) nie zawierałyby odrębnej pozycji dotyczącej kosztu dostawy, a cena ta stanowiłaby łączną kwotę należną za towary, również w przypadku ich sprzedaży w procedurze VAT-marża.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosowanie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odnosząc się do Pana wątpliwości wskazać należy, że objęcie sprzedaży Towarów używanych procedurą VAT-marża nie zmienia faktu, iż sprzedaż ta nadal jest sprzedażą opodatkowaną VAT. Wskazana procedura stanowi jedynie szczególną regulację w zakresie sposobu ustalania podstawy opodatkowania z tytułu dostawy m.in. towarów używanych. Zastosowanie tej procedury nie oznacza zatem, że zmienia się status podatkowy objętej nią transakcji, tj., że dana sprzedaż zostaje wyłączona z zakresu przedmiotowego VAT czy też zostaje objęta zwolnieniem od podatku. Sprzedaż taka pozostaje czynnością opodatkowaną VAT w rozumieniu ww. art. 86 ust. 1 ustawy.
W kontekście Pana wątpliwości należy również wskazać, że stosownie do art. 120 ust. 19 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5.
Przepis ten stanowi, iż zakaz dokonywania odliczeń dotyczy konkretnych, wymienionych w tym zakresie przedmiotów, przy sprzedaży których zastosowanie ma opodatkowanie marży.
Stwierdzić tym samym należy, że w odniesieniu do nabywanych przez Pana usług kurierskich w celu dostarczania Towarów używanych do ich nabywców, ograniczenie wynikające z art. 120 ust. 19 ustawy nie będzie miało zastosowania. Usługi te nie będą miały charakteru towarów używanych, określonych w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, sprzedawanych w systemie opodatkowania VAT-marża.
Wskazania wymaga również, że stosownie do ww. art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez kwotę sprzedaży (ustalaną w procedurze marży) rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to m.in. koszty dodatkowe, takie jak koszty transportu, którymi podatnik obciąża nabywcę.
W związku z powyższym, ww. usługi kurierskie związane będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT niezależnie od sposobu ujęcia przez Pana kosztu tych usług na fakturach dokumentujących sprzedaż Towarów używanych, tj. jako odrębna pozycja czy też zostaną wliczone do ceny towaru i nie będą wykazywane jako odrębna pozycja.
W okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte przez Pana od podmiotów świadczących usługi kurierskie, udokumentowane fakturami z wykazaną kwotą podatku, będzie Pan wykorzystywał w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Mając powyższe na uwadze, uznać należy, że będzie Panu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie ww. usług kurierskich, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
