
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących roboty budowlane przy realizacji inwestycji - budowy pensjonatu na wynajem krótkoterminowy, wystawionych przez kontrahenta z adnotacją - faktura do paragonu, nie zawierających nazwy firmy oraz nr identyfikacyjnego NIP nabywcy i
- nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do wystawienia noty korygującej w zakresie pomyłki dotyczącej brak NIP-u na fakturach dokumentujących budowę pensjonatu.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 23 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących roboty budowlane przy realizacji inwestycji - budowy pensjonatu na wynajem krótkoterminowy, wystawionych przez kontrahenta z adnotacją - faktura do paragonu, nie zawierających nazwy firmy oraz nr identyfikacyjnego NIP nabywcy oraz prawa do wystawienia noty korygującej w zakresie pomyłki dotyczącej brak NIP-u na fakturach dokumentujących budowę pensjonatu. Uzupełnił go Pan pismem z 25 czerwca 2025 r. (data wpływu 2 lipca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 czerwca 1993 r. Przedmiotem Pana działalności są usługi medyczne, zwolnione przedmiotowe z VAT na podstawie art. 43 ustawy o VAT.
14 czerwca 2019 r. nabył Pan w drodze darowizny od córki, nieruchomość gruntowa położoną w miejscowości (…) obejmującą decyzję o warunkach zabudowy domem mieszkalnym i z realizowaną budową budynku usługowo-pensjonatowego.
Decyzją Starosty (…) z 2 sierpnia 2019 r. przeniesiono warunki zabudowy domu i pensjonatu na rzecz Pana i Pana żony.
Z uwagi na chęć kontynuowania inwestycji w ramach działalności gospodarczej dokonał Pan 1 lipca 2019 r. rejestracji dla celów podatku od towarów i usług. Celem zarejestrowania się do podatku VAT była realizacja możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów związanych z budową pensjonatu, który w przyszłości ma być wynajmowany w formie najmu krótkoterminowego.
Przystępując do realizacji inwestycji nie miał Pan doświadczenia i wiedzy w zakresie przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług. Jednak wiedział Pan o możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów materiałów i usług, dlatego zarejestrował się Pan jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Zwierał Pan umowy o wykonanie robót budowlanych z różnymi wykonawcami robót, w zasadzie podpisując umowy przez nich przygotowane.
2 kwietnia 2022 r. podpisał Pan umowę z Panem B.B., prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług ogólnobudowlanych z siedzibą w (…), NIP: (…).
W umowie tej, przygotowanej przez Pana B.B., występuje tylko nazwisko i imię oraz NIP, który miał być uzupełniony, ponieważ wykonawca miał wiedzę, iż realizacja inwestycji występuje w ramach Pana działalności. Roboty budowlane dotyczyły budowy domu i pensjonatu. Pierwsze faktury wystawione przez firmę Pana B.B. dotyczyły zaliczek i robót budowlanych domu mieszkalnego i opodatkowane były stawką 8%.
Początkowo nie zauważył Pan, iż na fakturach nie ma Pana nr NIP, jednak przy kolejnej fakturze zwrócił mu Pan uwagę o braku NIP na fakturze oraz poprosił Pan o dopisywanie nr NIP przy fakturach dotyczących budowy pensjonatu. Wystawca faktur stwierdził, że nie może już tego zrobić i wszystkie faktury nie posiadają Pana nr NIP dla celów podatku od towarów i usług.
Wszystkie płatności dokonywane były przelewem na konto wykonawcy. Po ponownej prośbie o dokonanie korekty faktur, wystawca faktur oświadczył, iż są to faktury do paragonu. Nigdy nie widział Pan paragonu i nie poinformował Pana, że wystawia faktury do paragonu. Widnieje tylko adnotacja na fakturach jako - uwagi drobnym drukiem.
Faktura nie jest oznaczona jako faktura do Paragonu FP.
Faktury były wystawiane przed dokonaniem przelewu na konto wykonawcy i już były oznaczone jako do paragonu.
Na wykonanie robót wykonanych przez Pana B.B. wydał Pan sporo pieniędzy. Wiedział, że buduje Pan pensjonat i niejednokrotnie prosił Pan o uzupełnienie faktur o NIP.
Zawarł Pan wiele innych umów, także przygotowanych przez wykonawców i tam nie miał Pan problemów z uzyskaniem faktur z Pana NIP.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
We wszystkich fakturach, których dotyczy wniosek wykazany został podatek VAT:
- w stawce 8% na roboty wykonywane w budynku mieszkalnym,
- w stawce 23% w fakturach dokumentujących roboty wykonywane w budowie pensjonatu.
Faktury te zawierają dane określone w art. 106e ustawy o VAT z wyjątkiem nr identyfikacji podatkowej.
Faktury wystawiane od 1 stycznia 2023 r. zwierają już nr identyfikacyjny NIP.
Realizacja projektu budowy pensjonatu miała na celu prowadzenie w nim działalności gospodarczej w zakresie najmu krótkoterminowego i uzyskiwanie dodatkowych przychodów. Nie będzie służyła celom prywatnym.
Natomiast budynek mieszkalny będzie przeznaczony na cele prywatne.
Wszystkie wydatki na budowę domu oraz pensjonatu udokumentowane są fakturami, które da się przyporządkować do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (budowa pensjonatu) oraz do budowy domu mieszkalnego nie związanego ze sprzedaż opodatkowaną.
Do części wydatków wspólnych zastosował Pan wskaźnik procentowy powierzchni użytkowej pensjonatu do powierzchni całkowitej obu budynków. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i otrzymał Pan zwrot podatku w 2024 r. związanego z inwestycją w kwocie (…) zł. Wszystkie dokumenty podlegały weryfikacji przez (…) Urząd Skarbowy w (…).
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1)Czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących roboty budowlane przy realizacji inwestycji - budowy pensjonatu na wynajem krótkoterminowy, wystawionych przez kontrahenta z adnotacją - faktura do paragonu, nie zawierających nazwy firmy oraz Pana nr identyfikacyjnego NIP?
2)Czy ma Pan prawo wystawić notę korygującą w zakresie pomyłki dotyczącej brak NIP-u na fakturach dokumentujących budowę pensjonatu?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1
Pana zdaniem, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach z adnotacją - faktura do paragonu mimo braku nr identyfikacyjnego NIP.
Jakie elementy powinna zawierać faktura, określa art. 106e ust. 1 ustawy VAT.
Z powyższego przepisu wynika, iż faktura powinna w sposób jednoznaczny identyfikować strony transakcji tzn. określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy oraz nr identyfikacji podatkowej, którymi w przypadku podatników VAT jest NIP.
Jednak istotą faktur jest dokumentowanie rzeczywistych zdarzeń gospodarczych, których stroną jest sprzedawca i nabywca będący faktycznymi uczestnikami transakcji oraz prawidłowo rzetelnie określać przedmiot dostawy towarów lub świadczenia usług.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wymogi ustawowe nie odnoszą się do kwestii formalnych takich jak prawidłowo wystawiona faktura, która nie zwiera błędów i nie może ona w sposób definitywny przekreślać prawa do odliczenia.
Faktury te nie mieszczą się także w katalogu przesłanek negatywnych wykluczających prawo do odliczenia podatku - art. 88 ust. 3a ustawy o VAT.
Ustawa o VAT określa zarówno przesłanki pozytywne jak i negatywne warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Wśród tych wszystkich warunków nie wymieniono takich, które odnosiłyby się do braków formalnych typu faktura bez NIP.
Jak określił Dyrektor KIS w interpretacji z 18 lipca 2019 r. (nr 0112-KDIL1-1.4012.303.2019.1.AK), jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania.
W Pana opinii, powyższe prowadzi do wniosku, że choć strony powinny dążyć do tego aby każda faktura zawierała elementy określone w art. 106e ustawy o VAT, to jednak niewskazanie niektórych informacji lub ich błędne wskazanie nie wyklucza możliwości identyfikacji stron na podstawie danych zawartych na fakturze lub na podstawie innych dowodów np. treści umowy.
Zdaniem Pana, w Pana przypadku z treści umowy wynikało, iż przedmiotem robót są roboty budowlane w zakresie budynku mieszkalnego oraz pensjonatu. Wykonawca o tym dobrze wiedział i został o tym poinformowany. Potwierdza to fakt, iż na dalszym etapie po Pana interwencji, wystawiał faktury prawidłowo. Nie otrzymywał Pan od wykonawcy robót paragonów fiskalnych co do których występowałby Pan z żądaniem wystawienia faktury na działalność gospodarczą tylko budował Pan w ramach działalności gospodarczej pensjonat, który będzie służył sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.
Faktury więc dokumentują, według Pana, rzeczywiste zdarzenia związane z budową pensjonatu, czyli są związane z przychodami opodatkowanymi w zakresie najmu krótkoterminowego.
Ad 2
Pana zdaniem, może Pan wystawić notę korygującą, dotyczącą pomyłki na fakturze w postaci braku nr NIP-u.
Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy o VAT, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
Tak więc, według Pana, jest Pan uprawniony do wystawienia noty korygującej w zakresie nr identyfikacyjnego NIP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący;
b)(uchylona)
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3)(uchylony)
4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6)(uchylony)
7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy,
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z przepisów art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto, w świetle art. 86 ust. 7b ustawy:
W przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów wykonywanej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów osobistych, o których mowa w art. 8 ust. 2, gdy przypisanie tych nakładów w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
W świetle art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów - co do zasady - podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Ustawodawca nie nakłada na podatników podatku od towarów i usług obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami podatku VAT. Natomiast na żądanie nabywcy, niebędącego podatnikiem podatku VAT, wyrażone w odpowiednim czasie, podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę.
Jak stanowi art. 106e ust. 1 pkt 1 - 15 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem.
Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy.
Celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.
Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W myśl art. 106b ust. 5 ustawy:
W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Ww. przepis art. 106b ust. 5 ustawy wprowadza zasadę, zgodnie z którą w przypadku sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, fakturę do paragonu fiskalnego na rzecz nabywcy posługującego się NIP (lub numerem podatku od wartości dodanej) wystawia się tylko w przypadku, gdy paragon dokumentujący tę sprzedaż zawiera ten numer.
Powołane przepisy art. 106b ust. 5 ustawy dotyczą szczególnego przypadku, gdy podatnik otrzymuje paragon fiskalny, a następnie żąda wystawienia jako podatnik do niego faktury. W takim przypadku wystawienie faktury jest możliwe tylko pod warunkiem, że na paragonie fiskalnym będzie numer NIP nabywcy.
Należy zauważyć, że co do zasady na kasie rejestrującej ewidencjonuje się obrót tylko na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy na żądanie tych podmiotów podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dokonaną sprzedaż. Faktury te mogą służyć do udokumentowania poniesionych wydatków i nie będą zawierały numeru identyfikującego nabywcę.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że 14 czerwca 2019 r. nabył Pan w drodze darowizny od córki, nieruchomość gruntową położoną w miejscowości (…) obejmującą decyzję o warunkach zabudowy domem mieszkalnym i z realizowaną budową budynku usługowo-pensjonatowego, a 2 sierpnia 2019 r. przeniesiono warunki zabudowy domu i pensjonatu na rzecz Pana i Pana żony.
1 lipca 2019 r. dokonał Pan rejestracji dla celów podatku od towarów i usług z uwagi na chęć kontynuowania ww. inwestycji w ramach działalności gospodarczej, chciał Pan realizować możliwość odzyskania podatku VAT od zakupów związanych z budową pensjonatu, który w przyszłości ma być wynajmowany w formie najmu krótkoterminowego. Realizacja projektu budowy pensjonatu miała na celu prowadzenie w nim działalności gospodarczej w zakresie najmu krótkoterminowego i uzyskiwanie dodatkowych przychodów, natomiast budynek mieszkalny będzie przeznaczony na cele prywatne.
Prowadzi Pan również działalność gospodarczą od 1 czerwca 1993 r. w zakresie usług medycznych, zwolnionej przedmiotowo z VAT na podstawie art. 43 ustawy.
W celu realizacji ww. inwestycji zwierał Pan umowy o wykonanie robót budowlanych z różnymi wykonawcami robót m.in. 2 kwietnia 2022 r. podpisał Pan umowę z Panem B.B., prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług ogólnobudowlanych z siedzibą w (…). W umowie tej, przygotowanej przez Pana B.B., występuje tylko nazwisko i imię oraz NIP, który miał być uzupełniony, ponieważ miał wiedzę, iż realizacja inwestycji występuje w ramach Pana działalności. Roboty budowlane dotyczyły budowy domu i pensjonatu. Pierwsze faktury wystawione przez firmę Pana B.B. dotyczyły zaliczek i robót budowlanych domu mieszkalnego i opodatkowane były stawką 8%.
Nie zauważył Pan początkowo braku Pana nr NIP na fakturach, jednak przy kolejnej fakturze zwrócił Pan uwagę wystawcy ww. faktur o braku NIP na fakturze oraz poprosił Pan o dopisywanie nr NIP przy fakturach dotyczących budowy pensjonatu. Wykonawca ww. usług stwierdził, że nie może już tego zrobić i wszystkie faktury nie posiadają Pana nr NIP dla celów podatku od towarów i usług. Po ponownej prośbie o dokonanie korekty faktur, wystawca ww. faktur oświadczył, iż są to faktury do paragonu. Pan nigdy nie widział paragonu i ww. usługodawca nie poinformował Pana, że wystawia faktury do paragonu, w tym zakresie, na ww. fakturach widnieje adnotacja w uwagach, drobnym drukiem. Faktura nie jest oznaczona jako faktura do Paragonu FP. Faktury były wystawiane przed dokonaniem przelewu na konto wykonawcy i już były oznaczone jako do paragonu. Wszystkie płatności dokonywane były przelewem na konto wykonawcy. Pan B.B. wiedział, że buduje Pan pensjonat i niejednokrotnie prosił Pan o uzupełnienie faktur o NIP.
We wszystkich fakturach, których dotyczy wniosek wykazany został podatek VAT:
- w stawce 8% na roboty wykonywane w budynku mieszkalnym,
- w stawce 23% w fakturach dokumentujących roboty wykonywane w budowie pensjonatu.
Faktury te zawierają dane określone w art. 106e ustawy o VAT z wyjątkiem nr identyfikacji podatkowej.
Faktury wystawiane od 1 stycznia 2023 r. zwierają już numer identyfikacyjny NIP.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących roboty budowlane przy realizacji inwestycji - budowy pensjonatu na wynajem krótkoterminowy, wystawionych przez kontrahenta z adnotacją - faktura do paragonu, nie zawierających nazwy firmy oraz Pana nr identyfikacyjnego NIP.
O prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.
Należy zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwość jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.
Brak numeru NIP, czy też nazwy firmy, przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą, jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że wykonawca robót budowlanych był kilkukrotnie informowany, że dokonuje Pan nabycia usług na cele prowadzonej działalności, zarówno w momencie przygotowywania umowy o wykonanie robót budowanych jak też w trakcie ich realizacji - gdy zauważył Pan brak nr NIP na otrzymanej fakturze. Dopiero w momencie, gdy ponownie poprosił Pan o korektę faktur dotyczących budowy pensjonatu w celu dopisania Pana nr NIP, dowiedział się Pan, że są to faktury do paragonu, natomiast Pan tych paragonów fiskalnych nigdy nie widział.
Jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury, uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości (braku numeru NIP nabywcy, czy też nazwy firmy) jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze). Zatem brak numeru NIP oraz nazwy firmy na fakturze nie przesądza o braku prawa do odliczenia podatku VAT.
Ponadto, o przeznaczeniu zakupu jako związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą - w tym konkretnym przypadku - przesądza również rodzaj zakupu, tj. nabycie usług związanych z budową pensjonatu, który wykorzystywany będzie do działalności gospodarczej polegającej na najmie krótkoterminowym, a nie na potrzeby osobiste konsumenta.
Tym samym, w omawianej sprawie fakt nieuwzględnienia NIP-u nabywcy oraz nazwy firmy na otrzymanych przez Pana fakturach nie może przesądzać o tym, że dla tego zakupu działał Pan w charakterze konsumenta.
Wskazania w tym miejscu wymaga również, że obowiązkiem podatnika jest w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym te wydatki są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z wydatków opisanych we wniosku, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jak wynika z opisu sprawy, wszystkie wydatki na budowę domu oraz pensjonatu udokumentowane są fakturami, które da się przyporządkować do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (budowa pensjonatu) oraz do budowy domu mieszkalnego nie związanego ze sprzedaż opodatkowaną. Do części wydatków wspólnych zastosował Pan wskaźnik procentowy powierzchni użytkowej pensjonatu do powierzchni całkowitej obu budynków. Otrzymał Pan zwrot podatku w 2024 r. związanego z inwestycją.
Tym samym, skoro jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT i na podstawie posiadanych faktur, dokumentujących nabycie ww. usług na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, możliwa jest identyfikacja Pana jako nabywcy, mimo nieumieszczenia Pana numeru NIP i nazwy firmy oraz nabyte usługi dotyczące budowy pensjonatu będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i jest Pan w stanie jednoznacznie przyporządkować te wydatki do czynności opodatkowanych, to przysługuje Panu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z ww. faktur. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Pana stanowisko, w zakresie pytania nr 1 wniosku, uznaję za prawidłowe.
Pana wątpliwości dotyczą także kwestii czy ma Pan prawo wystawić notę korygującą w zakresie braku NIP-u na fakturach dokumentujących budowę pensjonatu.
Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy:
Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
W myśl art. 106k ust. 2 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
Jak stanowi art. 106k ust. 3 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1)wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
2)numer kolejny i datę jej wystawienia;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
4)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
5)wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
Na podstawie art. 109a ustawy:
W przypadku ujęcia w ewidencji przez podatnika, o którym mowa w art. 109 ust. 3, wystawionej dla niego faktury dotyczącej sprzedaży potwierdzonej paragonem, który nie zawiera numeru, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku, organ podatkowy ustala temu podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.
W analizowanej sprawie, co zostało wyżej stwierdzone, fakt zaewidencjonowania ww. sprzedaży na kasie rejestrującej bez uwzględnienia NIP-u nabywcy na paragonie, a następnie wystawienie faktury również bez tego numeru nie może przesądzać o tym, że dla tego zakupu działała Pan w charakterze konsumenta. Rodzaj dokonanych przez Pana zakupów tj. nabywane usługi związane z budową pensjonatu przeznaczonego na najem krótkoterminowy, potwierdza ich przeznaczone do działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych.
Poniesione przez Pana w roku 2022 koszty budowy pensjonatu były dokumentowane fakturami imiennymi zawierającymi Pana imię i nazwisko oraz adres. Faktury te były fakturami „do paragonu”. Paragony, do których zostały wystawione faktury dokumentujące wydatki związane z nabyciem usług budowlanych nie zawierały Pana numeru NIP. Sprzedający wystawił więc na Pana żądanie faktury do paragonu fiskalnego niezawierającego NIP. Przepis art. 106k ust. 1 ustawy, uprawniający do wystawienia noty korygującej, nie znajduje w tym przypadku zastosowania, bowiem faktury do paragonu, które Pan otrzymał od ww. wykonawcy robót budowalnych, nie mogą zawierać NIP nabywcy.
Stwierdzić zatem należy, że nie może Pan wystawić noty korygującej do otrzymanych faktur, wystawionych do paragonów fiskalnych, na których nie umieszczono Pana numeru NIP, ponieważ wystawienie takiej noty korygującej byłoby niezgodne z przepisami ustawy.
Pana stanowisko, w zakresie pytania nr 2 wniosku, uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informuję, że rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie analizuję załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Tym samym, dokumenty dołączone do złożonego wniosku nie są przedmiotem merytorycznej analizy.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
