
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w całości lub części z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji polegającej na kompleksowej rewitalizacji Parku Miejskiego „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest zarejestrowane pod NIP jako Miasto i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Gmina złożyła wniosek na dofinansowanie inwestycji polegającej na kompleksowej rewitalizacji Parku Miejskiego „(…)” w celu przywrócenia mu funkcji użytkowych.
Po pozytywnej ocenie wniosku Gmina otrzymała dofinansowanie i podpisała umowę na realizację projektu inwestycyjnego w ramach działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie (…).
W ramach inwestycji przewidziano prace budowalne i montażowe w obrębie rewitalizowanego Parku Miejskiego (…), budowę (…) i zadaszenia widowni wraz z utwardzeniem, zakup wyposażenia (…), montaż odnawialnych źródeł energii.
Wydatki związane z budową dokonywane będą na podstawie faktur VAT wystawianych przez wykonawcę robót budowlanych, uwzględniające naliczony podatek od towarów i usług.
Po zakończonej inwestycji Miasto będzie ponosiło wydatki bieżące związane z utrzymaniem Parku Miejskiego (…). Korzystającymi ze zrewitalizowanego Parku Miejskiego będą mieszkańcy Miasta oraz turyści, którzy nie będą ponosić żadnych opłat.
Park Miejski „(…)” będzie wykorzystywany przez Miasto do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Celem głównym projektu jest kompleksowe i zintegrowane przeciwdziałanie zdiagnozowanym problemom społecznym mieszkańców obszaru rewitalizacji poprzez stworzenie zaplecza organizacyjno-technicznego pozwalającego na włącznie społeczne, pobudzanie i rozwój oddolnych inicjatyw społeczności lokalnej przyczyniających się do zmiany jakościowej oraz wpływające na wzmocnienie kapitału społecznego.
Urzeczywistnienie celu głównego nastąpi poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
1.Przebudowa, rozbudowa i modernizacja budynku (…) oraz zadaszenia widowni w celu przywrócenie funkcji użytkowych, tj. kulturalnych.
2.Uporządkowanie i zagospodarowanie zdegradowanej przestrzeni Parku Miejskiego „(…)” w celu przywrócenia mu funkcji użytkowych, tj. społecznych, rekreacyjnych, turystycznych i gospodarczych.
3.Rozwój usług publicznych (kulturalnych, społecznych, rekreacyjnych i turystycznych) dostępnych dla wszystkich bez wyjątku wpływający na poprawę zamieszkiwania na obszarze rewitalizacji i wyciągnięcie go ze stanu kryzysowego.
Zarówno cel główny projektu, jak i cele szczegółowe są zgodne z założeniami programu (…), w szczególności celem szczegółowym Działania 11.1 Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich, zakładającym: wspieranie zintegrowanego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego, kultury, dziedzictwa naturalnego, zrównoważonej turystyki i bezpieczeństwa na obszarach miejskich (…). Zakres rzeczowy:
1)Przebudowa i modernizacja (…) [prace rozbiórkowe i budowlane m.in. wykonanie remontu ścian i termomodernizacji obiektu, modernizacja toalety oraz wymianę istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana pokrycia dachowego wraz z konstrukcją więźby dachowej, podłogi, schody zewn. i wewn., balustrady; zapewnienie dostępności dla (…)].
2)Rozbudowa istniejącego zadaszenia widowni.
3)Uporządkowanie i zagospodarowanie Parku miejskiego „(…)” wraz z pracami dot. bramy wejściowej - utworzone zostaną: główna strefa aktywnego wypoczynku oraz 4 MOP, miejsce rekreacyjno-edukacyjne wyposażone w urządzenia rekreacyjne np. stoły do ping-ponga, skate park, tyrolka, ścieżka sensoryczna, urządzenia zabawowe, stoły biwakowe, itd. oraz małą architekturę np. ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.
4)Budowa sanitariatu kontenerowego.
5)Modernizacja istniejących ciągów pieszych i pieszo - jezdnych i przekształcenie ich w alejki utwardzone kostką betonową.
6)Montaż nowych punktów oświetlenia wzdłuż istniejących ciągów komunikacyjnych.
7)Montaż elementów monitoringu.
8)Zakup wyposażenia.
9)Montaż odnawialnych źródeł energii.
Prace związane z uporządkowaniem i zagospodarowaniem zdegradowanej przestrzeni publicznej Parku Miejskiego „(…)” stanowią element zapewniający spójność i kompleksowość z przedsięwzięciami rewitalizacyjnymi. Polegać one będą na przywróceniu funkcji użytkowych zdegradowanemu obiektowi (…) stanowiącego niegdyś „serce” działalności kulturalnej w Mieście (…).
Główną grupę docelową projektu stanowią mieszkańcy Miasta (…), a także przybywający na jego terenie turyści. Mieszkańcy upatrują korzyści dla siebie w postaci zwiększenia dostępu do wysokiej jakości usług kulturalnych, rekreacyjnych, zdrowotnych oraz społecznych.
Wnioskodawca podkreśla raz jeszcze, że te wszystkie elementy rewitalizacji Parku Miejskiego będą dla mieszkańców nieodpłatne.
Park miejski „(…)”, w tym (…) oraz place zabaw, siłownie zewnętrzne i teren wypoczynkowy są miejscem służącym do wypoczynku, spaceru, zabawy, aktywnej rekreacji w miejscach do tego przeznaczonych oraz prowadzenia zajęć edukacyjnych. Stanowią ogólne dobro wszystkich mieszkańców Miasta (…).
Pytanie
Czy Miastu (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja przedmiotowej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
W opisanym wyżej stanie faktycznym Miasto (…) nie ma prawa do odliczenia w całości lub w części naliczonego podatku VAT znajdującego się na fakturach za wykonane roboty związane z rewitalizacją Parku Miejskiego „(…)” w miejscowości (…).
Nabyte w ramach rewitalizacji towary nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Jednocześnie Miasto realizując przedmiotowe zadanie, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest podatnikiem tego podatku.
Tym samym podatek VAT zawarty w fakturach za wykonane roboty związane z rewitalizacją Parku Miejskiego „(…)” będzie kosztem kwalifikowanym projektu o dofinansowanie, którego Miasto (…) ubiegało się w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą.
W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji (…).
W świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że otrzymali Państwo dofinansowanie na inwestycję polegającą na kompleksowej rewitalizacji Parku Miejskiego „(…)”. W ramach inwestycji przewidziano prace budowlane i montaż w obrębie rewitalizowanego parku, budowę (…) i zadaszenia widowni wraz z utwardzeniem, zakup wyposażenia (…) i montaż odnawialnych źródeł energii. Wydatki związane z budową dokonywane będą na podstawie faktur wystawianych przez wykonawcę robót budowlanych, uwzgledniające naliczony podatek od towarów i usług. Park będzie wykorzystywany przez Miasto do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Celem głównym projektu jest kompleksowe i zintegrowane przeciwdziałanie problemom społecznym mieszkańców obszaru rewitalizacji poprzez stworzenie zaplecza organizacyjno-technicznego pozwalającego na włączenie społeczne, pobudzenie i rozwój oddolnych inicjatyw społeczności lokalnych przyczyniających się do zmiany jakościowej oraz wpływające na wzmocnienie kapitału społecznego. Korzystającymi z zrewitalizowanego Parku Miejskiego będą mieszkańcy miasta oraz turyści, którzy nie będą ponosić żadnych opłat. Wszystkie elementy Parku Miejskiego będą dla mieszkańców nieodpłatne i stanowić będą ogólne dobro wszystkich mieszkańców Miasta.
Jak wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT, były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie, związek taki nie wystąpi. Jak bowiem Państwo wskazali, nabywane w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Wszystkie elementy Parku Miejskiego będą dla mieszkańców i turystów nieodpłatne i stanowić będą ogólne dobro wszystkich mieszkańców Miasta.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z inwestycją polegającą na kompleksowej rewitalizacji Parku Miejskiego „(...)”.
Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że pojęcie „koszty kwalifikowane” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
