Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 8 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy świadczonych przez Panią usług polegający na prowadzeniu zajęć „(...)”. Uzupełniła go Pani pismami z 18 czerwca 2025 r. (wpływ 18 czerwca 2025 r.) oraz 30 czerwca 2025 r. (wpływ 30 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną posiadającą obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzi Pani działalność od (…) 2022 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pani zajęcia dodatkowe dla dzieci o kodzie głównym PKD 85.59.D – „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Edukacja stanowi jeden z dwóch przedmiotów prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, ujawniony w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Zajęcia są prowadzone z dziećmi w przedszkolach i szkołach, na terenie placówki osobiście przez Panią – działa Pani na własny rachunek i odpowiedzialność. Umowy zawierane są bezpośrednio z rodzicami – rodzice uiszczają opłatę przelewem na konto bankowe. Wówczas wszelkie transakcje rozliczane są na kasie fiskalnej i opodatkowuje Pani swoje dochody na zasadach ryczałtu.

W przypadku pojedynczych umów zawieranych bezpośrednio z placówką transakcje rozliczane są na podstawie faktury. Na ten moment korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Zajęcia dodatkowe noszą nazwę „(...)” – są to zajęcia z podstaw programowania i kodowania dla dzieci. (...). Zajęcia wpływają na rozwój kompetencji przyszłości, logicznego myślenia, myślenia krytycznego i przyczynowo-skutkowego. Zajęcia te pozwolą zrozumieć dzieciom kwestie z zakresu mechaniki, elektroniki, informatyki, robotyki i matematyki.

Na zajęciach przekazuje Pani wiedzę zgodną z Pani wykształceniem kierunkowym – ukończyła Pani studia wyższe (...). Dodatkowo – (…). Posiada Pani wobec tego wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Pytanie nr 1

Czy jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Pani odpowiedź:

Nie jest Pani zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego, nie osiągając na ten moment przychodu 200 tys. zł.

Pytanie nr 2

Czy świadczy Pani usługi w zakresie prowadzenia zajęć „(...)” jako jednostka objęta systemem oświaty? Jeżeli tak, to czy posiada Pani zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)?

Pani odpowiedź:

Nie posiada Pani zaświadczenia o wpisie do ewidencji o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.).

Pytanie nr 3

Czy świadczone przez Panią usługi w zakresie prowadzenia zajęć „(...)” będą równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego? Jeśli tak, to dlaczego?

Pani odpowiedź:

·Zajęcia (...) przekazują dzieciom wiedzę z wielu dziedzin, te pozwolą zrozumieć dzieciom kwestie z zakresu mechaniki, elektroniki, informatyki, robotyki i matematyki.

·(...).

·Pozwala rozbijać duże problemy na mniejsze kroki, rozwija logiczne myślenie i myślenie przyczynowo-skutkowe, uczy jak szukać błędów i je naprawiać. Zajęcia skłaniają dzieci do zadawania pytań, do szukania rozwiązań.

·Zadania, które stawia Pani przed dziećmi często bywają podchwytliwe, albo po prostu się nie udają, co oswaja dzieci z „porażką” i pokazuje, że nie należy się poddawać.

·(...).

·(...).

Pytanie nr 4

Na jakim poziomie kształcenia (tj. np. na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym) będą świadczone przez Panią usługi w zakresie prowadzenia zajęć „(...)”?

Pani odpowiedź:

·Świadczone przez Panią usługi edukacyjne obejmują poziom przedszkolny oraz podstawowy.

·Zajęcia realizowane są zgodnie z programem nauczania odpowiednim dla danego etapu edukacyjnego, m.in. z zakresu nauczania matematyki, podstaw programowania, logicznego myślenia oraz ogólnych umiejętności poznawczych.

·Zajęcia prowadzone są w formie grupowej, w placówkach oświatowych lub poza nimi – jako forma wspomagająca edukację dzieci i młodzieży.

Pytanie nr 5

Czy zakres świadczonych przez Panią usług w zakresie prowadzenia zajęć „(...)” mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym? Jeżeli odpowiedź na pytanie jest twierdząca, to należy wskazać, na jakim poziomie kształcenia mieści się zakres świadczonych przez Panią ww. usług.

Pani odpowiedź:

Zajęcia dla najmłodszych grup 3, 4 latków mieszczą się w podstawie programowej na poziomie przedszkolnym ponieważ:

-Zaspokajają potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci.

-Uwzględniają indywidualne możliwości i tempo rozwoju dziecka.

-Kształtują umiejętności niezbędne do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej (np. rozwój mowy, koncentracji, sprawności manualnej, umiejętności społecznych).

-Przygotowują do nauki czytania, pisania i matematyki.

Zajęcia dla starszych dzieci 5, 6 latków wzwyż mieszczą się w podstawie programowej na poziomie podstawowym ponieważ (...) to zajęcia gdzie edukacja ma charakter zintegrowany – nie ma wyraźnego podziału na przedmioty (np. język polski, matematyka), lecz uczniowie uczą się poprzez tematyczne bloki zajęć.

(...) kształtują umiejętności kluczowe, tj.:

-myślenie matematyczne (operowanie liczbami, rozwiązywanie problemów, logiczne myślenie),

-kompetencje społeczne (praca w grupie, komunikację),

-uczenie się i samodzielność (planowanie pracy, podejmowanie decyzji).

Rodzice zawsze dostają podsumowanie miesiąca z wymieniem trenowanych umiejętności i wykonanych zadań, dzięki temu rodzice są zaangażowani w zajęcia (...).

Pytanie nr 6

Czy będzie istniał związek pomiędzy posiadanymi przez Panią kwalifikacjami a świadczonymi usługami w zakresie prowadzenia zajęć „(...)”? Jeśli tak, to proszę wyjaśnić, jaki jest to związek.

Pani odpowiedź:

Na zajęciach przekazuje Pani wiedzę zgodną z Pani wykształceniem kierunkowym – ukończyła Pani studia wyższe (...).

Ukończenie studiów (...) wyposażyło Panią w wiedzę i umiejętności, które są bezpośrednio powiązane z tematyką zajęć „(...)”. Zajęcia te mają na celu wprowadzenie dzieci w świat nowoczesnych technologii poprzez naukę podstaw programowania i robotyki w sposób przystępny, angażujący i dostosowany do ich wieku.

Jako osoba z wykształceniem informatycznym posiada Pani:

-kompetencje techniczne;

-znajomość środowisk i narzędzi wykorzystywanych w edukacji STEAM (np. (...));

-umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, które przekładam na praktyczne zadania dostosowane do poziomu dzieci.

Pani wykształcenie umożliwia nie tylko przekazywanie wiedzy z zakresu nowych technologii, ale także tworzenie atrakcyjnych i merytorycznych scenariuszy zajęć, które rozwijają kreatywność, myślenie analityczne i współpracę w grupie.

W ten sposób, łącząc kompetencje informatyczne z pasją do pracy z dziećmi, skutecznie wspiera Pani ich rozwój intelektualny.

Dodatkowo – (...) – w związku z tym, że ukończyła Pani studia na kierunku (…).

Posiada Pani wobec tego wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania.

Pytanie nr 7

Czy usługi w zakresie prowadzenia zajęć „(...)” będą świadczone przez Panią jako nauczyciela?

Pani odpowiedź:

Usługi w zakresie prowadzenia zajęć „(...)” świadczy Pani jako osoba posiadająca wykształcenie kierunkowe.

Pytanie nr 8

Jaki będzie (zakładany) cel świadczonych przez Panią usług w zakresie prowadzenia zajęć „(...)”?

Pani odpowiedź:

Celem zajęć „(...)” jest wspieranie rozwoju poznawczego, logicznego i twórczego myślenia dzieci poprzez wprowadzenie ich w świat programowania i robotyki. Zajęcia mają na celu rozwijanie kompetencji przyszłości – takich jak rozwiązywanie problemów, współpraca, samodzielność – w sposób dostosowany do wieku i możliwości rozwojowych uczestników.

Zajęcia opierają się na nauce przez zabawę, eksperymentowanie i praktyczne działanie (...).

Dodatkowym celem jest rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, wzmacnianie ich wiary we własne możliwości i rozwijanie pasji do nauk ścisłych i technicznych już na wczesnym etapie edukacyjnym.

Pytanie nr 9

Na czym będą polegały świadczone przez Panią usługi w zakresie prowadzenia zajęć „(...)”? Odpowiedzi proszę udzielić odrębnie dla umów zawieranych bezpośrednio z placówką (przedszkolem/szkołą), jak i umów zawieranych bezpośrednio z rodzicami.

Pani odpowiedź:

1.Umowa zawierana bezpośrednio z placówką (przedszkolem lub szkołą).

W przypadku umowy zawieranej bezpośrednio z przedszkolem lub szkołą, świadczone przez Panią usługi polegać będą na:

·Prowadzeniu zajęć dodatkowych, zgodnie z ustalonym harmonogramem i programem zajęć „(...)”;

·Opracowywaniu i realizacji scenariuszy zajęć, dostosowanych do wieku, możliwości rozwojowych oraz liczebności grupy, w przypadku umów zawieranych z przedszkolami w zajęciach biorą udział wszystkie dzieci;

·Zapewnieniu materiałów dydaktycznych i sprzętu niezbędnego do realizacji zajęć (np. (...));

·Wspieraniu rozwoju kompetencji kluczowych dzieci;

·Współpracy z personelem placówki.

2.Umowa zawierana bezpośrednio z rodzicami.

W przypadku umowy zawieranej bezpośrednio z rodzicami, świadczone przez Panią usługi obejmują:

·Prowadzenie zajęć edukacyjnych „(...)” dla dzieci zgłoszonych przez rodziców, realizowanych w placówkach;

·Zapewnienie profesjonalnego programu zajęć, który wprowadza dzieci w świat programowania, robotyki i nowych technologii w sposób przyjazny i dostosowany do ich poziomu rozwoju;

·Dostarczanie narzędzi i pomocy dydaktycznych niezbędnych do przeprowadzenia zajęć ((...));

·Bieżące informowanie rodziców o tematyce zajęć i realizowanych zadaniach przez ustalony kanał komunikacji;

·Organizowanie zajęć w sposób bezpieczny, angażujący i rozwijający, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka.

Pytanie nr 10

Czy świadczone przez Panią usługi w zakresie prowadzenia zajęć „(...)” będą miały charakter systematyczny (cykliczny) czy sporadyczny lub jednorazowy?

Pani odpowiedź:

W większości przypadków zajęcia maja charakter systematyczny. Zajęcia odbywają się co tydzień o stałej porze. Wyjątkiem są dni wolne od pracy/nauki.

Pytanie nr 11

Z jakimi dokładnie przedszkolami i szkołami ma Pani zawartą umowę?

Pani odpowiedź: (…)

Pytanie nr 12

Od kiedy świadczy Pani usługi objęte zakresem wniosku?

Pani odpowiedź:

Działalność założyła Pani w grudniu 2022 r. Zajęcia „(...)” prowadzi Pani od października 2023 r.

Pytanie nr 13

Jakie dokładnie czynności wykonuje/będzie wykonywała Pani na podstawie zawartej umowy z przedszkolami i szkołami? Czy z umowy tej wynika zakres usług, okres ich świadczenia, jak również wynagrodzenie za ich wykonanie?

Pani odpowiedź:

Na podstawie zawartych umów z przedszkolami/szkołami wykonuje Pani usługi polegające na:

1)prowadzeniu zajęć edukacyjnych „(...)” z podziałem na grupy które już istnieją w placówce;

2)samodzielnym przygotowywaniu i realizacji zajęć, dostosowanych do wieku, możliwości i poziomu rozwoju uczestników;

3)zapewnieniu niezbędnych materiałów i sprzętu;

4)bieżącej współpracy z personelem placówki, w zakresie organizacji zajęć, i zapewniania bezpieczeństwa dzieciom podczas ich trwania.

Tak, każda zawarta umowa precyzuje:

·Zakres usług – tj. prowadzenie zajęć edukacyjnych w określonym wymiarze godzinowym, miejscu i formie (np. grupowo, warsztatowo).

·Okres świadczenia usług – z reguły umowy są zawierane na czas określony (np. semestr, rok szkolny).

·Wynagrodzenie – umowa określa sposób naliczania wynagrodzenia (np. stawka godzinowa lub ryczałt za cykl zajęć), termin i formę płatności.

Pytanie nr 14

Jakie dokładnie czynności wykonuje/będzie wykonywała Pani na podstawie zawartej umowy z rodzicami? Czy z umowy tej wynika zakres usług, okres ich świadczenia, jak również wynagrodzenie za ich wykonanie?

Pani odpowiedź:

Na podstawie zawartych umów z rodzicami wykonuje Pani usługi polegające na:

1)Prowadzeniu zajęć edukacyjnych „(...)”;

2)Utworzeniu grup z podziałem na wiek uczestników, każdy rodzic zostaje poinformowany o terminie zajęć;

3)Samodzielnym przygotowywaniu i realizacji zajęć, dostosowanych do wieku, możliwości i poziomu rozwoju uczestników;

4)Zapewnieniu niezbędnych materiałów i sprzętu;

5)Bieżącej współpracy z rodzicami i informowaniu ich o realizowanych zadaniach w danym miesiącu.

Tak, każda zawarta umowa precyzuje:

·Zakres usług – tj. prowadzenie zajęć edukacyjnych w określonym wymiarze godzinowym, miejscu i formie.

·Okres świadczenia usług – z reguły umowy są zawierane na czas określony (od września do czerwca, z możliwością miesięcznego okresu wypowiedzenia).

·Wynagrodzenie – umowa określa sposób naliczania wynagrodzenia (stała opłata miesięczna), termin i formę płatności.

Pytanie nr 15

Kto jest bezpośrednim beneficjentem usług świadczonych przez Panią (zajęcia w przedszkolach i szkołach)?

Pani odpowiedź:

Bezpośrednim beneficjentem usług świadczonych przez Panią w ramach zajęć „(...)” są dzieci uczestniczące w zajęciach edukacyjnych organizowanych w danych placówkach.

Pytanie nr 16

Od kogo otrzymuje Pani wynagrodzenie za usługi nauczania w przedszkolach i szkołach?

Pani odpowiedź:

W przypadku umów zawieranych z rodzicami wynagrodzenie dostaje Pani od rodziców.

W przypadku umów zawieranych z szkołą/przedszkolem wynagrodzenie otrzymuje Pani od placówki.

Pytanie nr 17

W czyim imieniu i na czyją rzecz świadczy Pani usługi nauczania w przedszkolach i szkołach? Czy świadczy Pani ww. usługi we własnym imieniu, czy w imieniu jednostki objętej systemem oświaty i czy na jej rzecz, czy na rzecz osób biorących udział w zajęciach?

Pani odpowiedź:

Świadczy Pani usługi nauczania we własnym imieniu, na rzecz uczestników zajęć – dzieci uczęszczających do przedszkoli i szkół. Nie działa Pani w imieniu jednostki objętej systemem oświaty, lecz jako osoba prowadząca zajęcia edukacyjne na podstawie odrębnej umowy zawartej z placówką lub rodzicami.

Pytanie nr 18

Kto ponosi odpowiedzialność za świadczone przez Panią usługi (usługi nauczania w przedszkolach i szkołach)? Pani czy jednostka objęta systemem oświaty – przedszkola i szkoły? Odpowiedzi proszę udzielić odrębnie dla umów zawieranych bezpośrednio z placówką (przedszkolem/szkołą), jak i umów zawieranych bezpośrednio z rodzicami.

Pani odpowiedź:

·W przypadku umów zawieranych bezpośrednio z placówką (przedszkolem lub szkołą):

W przypadku zawarcia umowy z placówką odpowiedzialność za świadczone usługi ponosi Pani – jako wykonawca usług. Działa Pani we własnym imieniu, niezależnie od placówki, na podstawie umowy. Placówka (przedszkole/szkoła) udostępnia jedynie przestrzeń i umożliwia organizację zajęć, ale nie odpowiada za treść, przebieg ani sposób realizacji zajęć.

·W przypadku umów zawieranych bezpośrednio z rodzicami:

W sytuacji, gdy zawieram umowę bezpośrednio z rodzicami dziecka pełną odpowiedzialność za realizację usługi ponosi wyłącznie Pani, jako osoba świadcząca usługę. Usługa świadczona jest we własnym imieniu i na własny rachunek, a rodzice są stroną umowy.

Pytanie nr 19

Jeżeli osoba korzystająca z zajęć zażąda udokumentowania poniesionej na poczet tych zajęć opłaty, to kto jej wystawi fakturę/rachunek - Pani (we własnym imieniu i na własną rzecz), czy przedszkola i szkoły? Jeżeli przedmiotową fakturę/rachunek wystawi Pani, to jak Pani się rozlicza z przedszkolami i szkołami?

Jeżeli umowa jest zawarta bezpośrednio z rodzicami paragon fiskalny (lub w razie potrzeby fakturę) wystawia Pani – we własnym imieniu. To Pani jest stroną umowy z rodzicami, więc to Pani pobiera opłaty, prowadzi ewidencję i odpowiada za udokumentowanie płatności. Działa Pani jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Przedszkole lub szkoła w tym przypadku nie wystawia żadnych dokumentów księgowych ani nie pośredniczy w rozliczeniu. Placówka zawiera z Panią odrębną umowę o wynajem sali w której prowadzi Pani zajęcia i rozliczają Państwo wynajem na podstawie faktury.

Jeżeli umowa jest zawarta z przedszkolem/szkołą (to placówka pokrywa koszt zajęć) fakturę wystawia Pani – na rzecz przedszkola/szkoły jako zleceniodawcy. W takim przypadku to placówka odpowiada za płatność, zazwyczaj pokrywają ją z czesnego, a Pani rozlicza się wyłącznie z przedszkolem lub szkołą.

Pytanie

Czy prowadzone przez Panią zajęcia „(...)” po przekroczeniu limitu zwolnienia podmiotowego 200 tys. – podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, prowadzone przez Panią zajęcia mieszczą się w kodzie PKD 85.59.D. Zajęcia są przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym i pozwalają na zdobycie wiedzy z zakresu mechaniki, elektroniki, informatyki, robotyki i matematyki oraz (...). Wpływają na rozwój kompetencji przyszłości. Zajęcia będzie Pani prowadziła osobiście i samodzielnie. Pani wykształcenie pokrywa się z tematyką zajęć. Wobec powyższego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług, Pani zdaniem, prowadzone przez Panią zajęcia powinny być objęte stawką „zw”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;

j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu).

Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-73/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że: „Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).

Kwestia, jak należy rozumieć pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu ww. przepisu była wielokrotnie przedmiotem orzeczeń TSUE.

Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.

W tym miejscu należy przywołać wyrok TSUE z 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 Dubrovin & Tröger GbR – Aquatics, w którym Trybunał rozpatrywał kwestię, czy pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania.

Jak wskazał TSUE:

(20) Artykuł 132 dyrektywy 2006/112 przewiduje zwolnienia, które, jak wskazuje tytuł rozdziału, w którym przepis ów się znajduje, mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności wykonywanych w interesie publicznym. Niemniej jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności w interesie publicznym, a jedynie tych, które zostały w sposób szczegółowy wyliczone i opisane (wyroki: z 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU;C;2019;202, pkt 17).

(21) Wedle orzecznictwa Trybunału omawiane zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcie prawa Unii, które mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich.

(22) Trybunał orzekł już, że wyrażenia użyte do określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 dyrektywy 2006/112 powinny podlegać wykładni ścisłej, ponieważ stanowią one wyjątki od wynikającej z art. 2 tej dyrektywy zasady ogólnej, zgodnie z którą VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Niemniej jednak powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień przewidzianych w owym art. 132 należy interpretować w sposób, który pozbawiałby te zwolnienia skuteczności (wyroki: z dnia 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 19).

(23) Należy przypomnieć, że art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 nie zawiera żadnej definicji pojęcia „kształcenia powszechnego lub wyższego”.

(24) Niemniej jednak Trybunał uznał, po pierwsze, że przekazywanie wiedzy i kompetencji pomiędzy nauczycielem i uczniami jest szczególnie ważnym elementem działalności kształcenia (wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 18; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 21).

(25) Po drugie, Trybunał wyjaśnił, że „pojęcie kształcenia powszechnego i wyższego” w rozumieniu dyrektywy 2006/112 nie ogranicza się jedynie do nauczania, które kończy się egzaminami w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu, ale obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w szkołach lub na uniwersytetach w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem iż działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego (wyroki: z dnia 28 stycznia 2010 r., Eulitz, C-473/08, EU:C:2010:47, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 22, 23).

(26) W związku z tym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 obejmuje rodzaje działalności, które różnią się ze względu na swój charakter, jak i ze względu na ramy, w jakich są prowadzone (zob. podobnie wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 20, z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 24).

(27) Z powyższego wynika, że w pojęciu tym prawodawca Unii zamierzał zawrzeć określony rodzaj systemu nauczania, który jest wspólny dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od cech własnych każdego z systemów krajowych (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 25).

(28) Tym samym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu systemu VAT odsyła co do zasady do zintegrowanego systemu przekazywania wiedzy i kompetencji dotyczącego obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, jak również do pogłębiania i rozwoju owej wiedzy i kompetencji przez uczniów i studentów w miarę ich postępów i ich specjalizacji w ramach poszczególnych stopni składających się na ten system (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 26).

W konsekwencji TSUE orzekł:

(31) Tymczasem należy zauważyć, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, takie jak to, o którym mowa w postępowaniu głównym, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego (zob. analogicznie wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 29; a także postanowienie z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19, niepublikowane, EU:C:2019:840, pkt 33).

(32) O ile bowiem nie można zanegować znaczenia wiedzy przekazanej w ramach kształcenia związanego z kierowaniem pojazdami samochodowymi oraz nauki żeglarstwa, w szczególności w celu stawienia czoła trudnym sytuacjom, a ogólniej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności fizycznej osób, o tyle Trybunał orzekł, odpowiednio, w wyroku z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie (C-449/17, EU:C:2019:202) i w postanowieniu z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst (C-47/19, niepublikowanym, EU:C:2019:840), że tego rodzaju nauczanie nie jest objęte pojęciem „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.

(33) Z uwagi na powyższe na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, iż pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie obejmuje ono udzielania lekcji pływania przez szkołę pływania.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy prowadzone przez Panią zajęcia „(...)” po przekroczeniu limitu zwolnienia podmiotowego, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do świadczonych przez Panią usług w postaci prowadzenia zajęć „(...)”, należy w pierwszej kolejności wskazać, że jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Jak wynika z opisu sprawy, nie posiada Pani zaświadczenia o wpisie do ewidencji o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.). Świadczy Pani usługi nauczania we własnym imieniu, na rzecz uczestników zajęć – dzieci uczęszczających do przedszkoli i szkół. Nie działa Pani w imieniu jednostki objętej systemem oświaty, lecz jako osoba prowadząca zajęcia edukacyjne na podstawie odrębnej umowy zawartej z placówką lub rodzicami.

Zatem dla świadczonych przez Panią usług z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)” nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Z powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Spełnienie przesłanek dla zastosowania ww. zwolnienia będzie zależne również od tego czy osoba korzystająca z usług prywatnego nauczania będzie aktualnie osobą pobierającą czynną naukę na danym poziomie nauczania (tj. czy będzie uczniem lub studentem).

Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła zorganizowany przez Polski Związek Szachowy kurs instruktora szachowego, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważyć bowiem należy, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela. Również np. osoba kończąca studia na kierunku farmacji, która nabyła w ich toku szeroką wiedzę z zakresu chemii, może być uznana za nauczyciela tego przedmiotu.

Jak wynika z informacji przedstawionych w opisie sprawy na zajęciach przekazuje Pani wiedzę zgodną z Pani wykształceniem kierunkowym – ukończyła Pani studia wyższe (...). Ukończenie studiów (...) wyposażyło Panią w wiedzę i umiejętności, które są bezpośrednio powiązane z tematyką zajęć „(...)”. Zajęcia te mają na celu wprowadzenie dzieci w świat nowoczesnych technologii poprzez naukę podstaw programowania i robotyki w sposób przystępny, angażujący i dostosowany do ich wieku. Jako osoba z wykształceniem informatycznym posiada Pani kompetencje techniczne, znajomość środowisk i narzędzi wykorzystywanych w edukacji STEAM (np. (...)) oraz umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, które przekładam na praktyczne zadania dostosowane do poziomu dzieci. Dodatkowo, (...) – w związku z tym, że ukończyłam studia (...). Posiada Pani wobec tego wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania. Usługi w zakresie prowadzenia zajęć „(...)” świadczy Pani jako osoba posiadająca wykształcenie kierunkowe.

Tym samym, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

W odniesieniu do przesłanki przedmiotowej, mając na uwadze powołane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-373/19 należy uznać, że ze zwolnienia określonego w treści art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy będą korzystały te usługi prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli, w ramach których nauczanie będzie się wiązało z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także dotyczyło ich pogłębiania oraz rozwoju.

Jak Pani wskazała w opisie sprawy zajęcia dla najmłodszych grup 3, 4 latków mieszczą się w podstawie programowej na poziomie przedszkolnym ponieważ zaspokajają potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, uwzględniają indywidualne możliwości i tempo rozwoju dziecka, kształtują umiejętności niezbędne do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej (np. rozwój mowy, koncentracji, sprawności manualnej, umiejętności społecznych) oraz że przygotowują do nauki czytania, pisania i matematyki. Natomiast zajęcia dla starszych dzieci 5, 6 latków wzwyż obejmują zajęcia gdzie edukacja ma charakter zintegrowany – nie ma wyraźnego podziału na przedmioty (np. język polski, matematyka), lecz uczniowie uczą się poprzez tematyczne bloki zajęć. „(...)” kształtują umiejętności kluczowe, tj.: myślenie matematyczne (operowanie liczbami, rozwiązywanie problemów, logiczne myślenie), kompetencje społeczne (praca w grupie, komunikację), uczenie się i samodzielność (planowanie pracy, podejmowanie decyzji). Zajęcia prowadzone są w formie grupowej, w placówkach oświatowych lub poza nimi – jako forma wspomagająca edukację dzieci i młodzieży.

Mając na uwadze ww. orzeczenie TSUE oraz opis sprawy, nie można uznać, że świadczone przez Panią usługi z podstaw programowania i kodowania dla dzieci mają charakter kształcenia powszechnego. Uczestnicy prowadzonych przez Panią zajęć biorą w nich udział w związku z doraźnymi potrzebami (poszerzanie zainteresowań dzieci). Wprawdzie wskazała Pani, że zajęcia mieszczą się w podstawie programowej na poziomie przedszkolnym i podstawowym, jednak celem zajęć „(...)” jest wspieranie rozwoju poznawczego, logicznego i twórczego myślenia dzieci poprzez wprowadzenie ich w świat programowania i robotyki. Zajęcia mają na celu rozwijanie kompetencji przyszłości – takich jak rozwiązywanie problemów, współpraca, samodzielność – w sposób dostosowany do wieku i możliwości rozwojowych uczestników. Zajęcia opierają się na nauce przez zabawę, eksperymentowanie i praktyczne działanie (...). Dodatkowym celem jest rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, wzmacnianie ich wiary we własne możliwości i rozwijanie pasji do nauk ścisłych i technicznych już na wczesnym etapie edukacyjnym. Ponadto wskazała Pani, że zajęcia prowadzone są w formie zajęć dodatkowych. Wskazała Pani również, że prowadzone przez Panią zajęcia z podstaw programowania i kodowania dla dzieci mają jedynie formę wspomagającą edukację dzieci i młodzieży. Tym samym prowadzone przez Pana zajęcia mają charakter ogólnorozwojowy związany z określonymi potrzebami konkretnych uczestników tych zajęć (rozwijaniem zainteresowań dzieci). W analizowanym przypadku, wbrew Pani twierdzeniu, nie mamy do czynienia z przekazaniem wiedzy w zakresie obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, lecz z nauczaniem obejmującym przekazanie zakresu wiedzy, nakierowanym na zaspokojenie specyficznych potrzeb uczestnika zajęć (poszerzanie określonych zainteresowań). Nauczanie to nie ma w świetle ww. orzeczenia TSUE wbrew Pani twierdzeniu charakteru kształcenia powszechnego, gdyż nie wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębiania oraz rozwoju.

Należy podkreślić, że samo ujęcie w podstawie programowej na danym poziomie edukacji umiejętności odpowiadających prowadzonym przez Panią zajęciom w zakresie podstaw programowania i kodowania dla dzieci, nie jest okolicznością przesądzającą o tym, że nauczanie obejmujące te zajęcia należy uznać za „kształcenie powszechne lub wyższe”.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-373/19 należy uznać, że usługi z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)” nie są usługami obejmującymi kształcenie powszechne na poziomie przedszkolnym, podstawowym. Nauczanie to nie ma w świetle ww. orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, charakteru kształcenia powszechnego ani wyższego, gdyż nie wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz rozwojem.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej C-373/19 jednoznacznie wynika, że udzielanie lekcji pływania, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego, w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.

Analiza ww. orzeczenia prowadzi do wniosku, że ma ono również zastosowanie w odniesieniu do innych usług prywatnego nauczania, które są nauczaniem specjalistycznym, świadczonym – tak jak ww. lekcje pływania – w sposób doraźny i które nie spełniają przesłanek do uznania ich za kształcenie powszechne lub wyższe, w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.

Świadczone przez Panią usługi usług z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)”, nie wypełniają przesłanki przedmiotowej, której spełnienie jest warunkiem do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż nie są to usługi kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym.

Jednocześnie należy zauważyć, że prowadzone przez Panią zajęcia „(...)” – jak wskazała Pani w opisie sprawy – mają formę wspomagającą edukację dzieci i młodzieży. Celem zajęć „(...)” jest wspieranie rozwoju poznawczego, logicznego i twórczego myślenia dzieci poprzez wprowadzenie ich w świat programowania i robotyki. Zajęcia mają na celu rozwijanie kompetencji przyszłości – takich jak rozwiązywanie problemów, współpraca, samodzielność – w sposób dostosowany do wieku i możliwości rozwojowych uczestników. Zajęcia opierają się na nauce przez zabawę, eksperymentowanie i praktyczne działanie (...). Dodatkowym celem jest rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, wzmacnianie ich wiary we własne możliwości i rozwijanie pasji do nauk ścisłych i technicznych już na wczesnym etapie edukacyjnym. Zatem należy podkreślić, że celem świadczonych przez Panią usług jest ogólny rozwój intelektualny uczestników zajęć z programowania i kodowania, a nie kształcenie powszechne lub wyższe, rozumiane jako przekazywanie wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianie oraz rozwój.

Zatem, w świetle orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-373/19, nie można uznać, że świadczone osobiście przez Panią usługi z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)” dla dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym, objęte są pojęciem kształcenia powszechnego. Prowadzone przez Panią nauczanie w ramach zajęć z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)”, mimo że:

·zajęcia (...) przekazują dzieciom wiedzę z wielu dziedzin, te pozwolą zrozumieć dzieciom kwestie z zakresu mechaniki, elektroniki, informatyki, robotyki i matematyki;

·(...);

·pozwala rozbijać duże problemy na mniejsze kroki, rozwija logiczne myślenie i myślenie przyczynowo-skutkowe, uczy jak szukać błędów i je naprawiać. Zajęcia skłaniają dzieci do zadawania pytań, do szukania rozwiązań;

·zadania które stawiam przed dziećmi często bywają podchwytliwe, albo po prostu się nie udają, co oswaja dzieci z „porażką” i pokazuje, że nie należy się poddawać;

·(...);

·(...),

nie może korzystać ze zwolnienia od podatku dla prywatnego nauczania. Jak sama Pani wskazała, prowadzone przez Panią zajęcia „(...)” prowadzone są w formie grupowej, w placówkach oświatowych lub poza nimi – jako forma wspomagająca edukację dzieci i młodzieży. Zatem, celem świadczonych przez Panią usług jest wspomaganie edukacji przedszkolnej i szkolnej jak również ogólny rozwój intelektualny uczestników zajęć. Usług obejmujących taki zakres nie można zaś uznać za nauczanie, które stanowi usługi kształcenia powszechnego w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) Dyrektywy. Fakt, że w ramach świadczonych przez Panią usług z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)” uczestnicy tych zajęć kształtują umiejętności m.in. kompetencji społecznych czy logicznego myślenia i rozwiązywania problemów w poszczególnych grupach wiekowych nie powoduje, że świadczone usługi można uznać za kształcenie powszechne.

Biorąc pod uwagę cele świadczonych przez Panią usług z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)” należy stwierdzić, że przeważającym celem tych usług jest nauczanie specjalistyczne (programowanie i kodowanie), świadczone w sposób doraźny, a nie kształcenie powszechne rozumiane jako przekazywanie wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianie oraz rozwój.

Natomiast, odnosząc się do świadczonych przez Panią usług z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)” realizowanych na rzecz szkół i przedszkoli, gdzie umowy zawiera Pani bezpośrednio ze szkołami i przedszkolami jako instytucjami, należy mieć na uwadze, że zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dotyczy usług prywatnego nauczania świadczonych przez nauczycieli na własny rachunek. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczą usługi nauczania na podstawie umów zawieranych z innymi podmiotami, np. przedszkolami, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z przedszkolem/szkołą.

Jak wynika z opisu sprawy, w przypadku umów zawieranych z szkołą/przedszkolem wynagrodzenie otrzymuje Pani od placówki. Świadczy Pani usługi nauczania we własnym imieniu, na rzecz uczestników zajęć – dzieci uczęszczających do przedszkoli i szkół. Nie działa Pani w imieniu jednostki objętej systemem oświaty, lecz jako osoba prowadząca zajęcia edukacyjne na podstawie odrębnej umowy zawartej z placówką lub rodzicami. Jeżeli umowa jest zawarta z przedszkolem/szkołą (to placówka pokrywa koszt zajęć) fakturę wystawia Pani – na rzecz przedszkola/szkoły jako zleceniodawcy. W takim przypadku to placówka odpowiada za płatność, zazwyczaj pokrywają ją z czesnego, a Pani rozlicza się wyłącznie z przedszkolem lub szkołą.

Zatem, w przypadku gdy umowy zawiera Pani bezpośrednio z przedszkolami/szkołami jako instytucjami wystąpi sytuacja, w której nie będzie Panią łączyć bezpośrednia relacja umowna z rodzicami bądź opiekunami prawnymi uczniów (nabywcami usług) dzieci uczestniczących w zajęciach „(...)”.

W konsekwencji, nie można uznać, że świadczone przez Panią usługi z podstaw programowania i kodowania dla dzieci poprzez prowadzenie zajęć „(...)” na rzecz przedszkoli/szkół stanowią usługi prywatnego nauczania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Tym samym, usługi z podstaw programowania i kodowania dla dzieci świadczone przez Panią na rzecz przedszkoli/szkół nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Ponadto, należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Zauważam przy tym, że w myśl art. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 896):

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 i 894) w art. 113 w ust. 1 wyrazy „kwoty 200 000 zł” zastępuje się wyrazami „kwoty 240 000 zł”.

W świetle art. 2 ww. ustawy:

1. Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których wartość sprzedaży w 2025 r. była wyższa niż 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

2. Podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy rozpoczęli w 2025 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, u których wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 200 000 zł i nie przekroczyła 240 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku sprzedaży dokonywanej przez podatników, o których mowa w art. 113a ustawy zmienianej w art. 1.

Natomiast art. 3 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

Z powyższego wynika, że od dnia 1 stycznia 2026 r. podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których wartość sprzedaży w roku 2025 będzie wyższa niż 200 000 zł i nie przekroczy 240 000 zł, będą mogli skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu nadanym powyższą ustawą.

Podsumowanie

Po przekroczeniu limitu zwolnienia podmiotowego usługi świadczone przez Panią z podstaw programowania i kodowania dla dzieci zarówno gdy umowy zawiera Pani z rodzicami uczniów, jak również gdy warsztaty realizowane są na rzecz przedszkoli/szkół, a umowy zawiera Pani bezpośrednio z przedszkolami/szkołami jako instytucjami, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

W konsekwencji Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.