Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.605.2025.1.ALN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.605.2025.1.ALN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na termomodernizację:

·budynku ZS w A,

·budynku ZS w B,

·budynku GOPS,

które zostaną poniesione w ramach Projektu. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej również: VAT) jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki organizacyjne, w tym jednostki budżetowe m.in. Zespół Szkół w A (dalej: ZS w A), Zespół Szkół w B (dalej: ZS w B) oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w C (dalej: GOPS). Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, ze zm.), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych. W związku z tym, od tego dnia jednostki organizacyjne nie funkcjonują jako odrębni od Gminy podatnicy VAT.

Gmina planuje realizację inwestycji związanych z termomodernizacją obiektów użyteczności publicznej. W ramach tego zadania zostaną zrealizowane następujące projekty (dalej łącznie: Projekty):

·termomodernizacja budynku użyteczności publicznej – ZS w A;

·termomodernizacja budynku użyteczności publicznej – ZS w B;

·termomodernizacja budynku użyteczności publicznej – GOPS w C.

W ramach termomodernizacji budynku ZS w A zostaną wykonane m.in. następujące prace:

(…)

Natomiast w ramach termomodernizacji budynku ZS w B zostaną wykonane w szczególności następujące prace:

(…)

Jednocześnie, w ramach termomodernizacji GOPS zostaną wykonane m.in. następujące prace:

(…)

Wydatki związane z realizacją Projektów zostaną udokumentowane wystawianymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług (Urząd Gminy będzie wskazany jako odbiorca wystawionych faktur).

Projekty będą finansowane ze środków uzyskanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) z czego część będą stanowić środki uzyskane w ramach dotacji a część w ramach pożyczki.

Budynki ZS w A oraz ZS w B są/będą przez Gminę wykorzystywane przede wszystkim do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji. Pełnią bowiem one rolę budynków szkolnych. Gmina – poprzez swoje jednostki budżetowe - ZS w A i ZS w B prowadzi w nich obecnie zarówno działalność pozostającą poza zakresem ustawy o VAT (realizacja zadań w zakresie edukacji) jak również w marginalnym zakresie prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT w zakresie dzierżawy gruntu pod urządzenia telekomunikacyjne, dzierżawy dachów pod urządzenia sieci internetowej oraz wynajmu sali gimnastycznej w celach sportowych.

Gmina jednak już w trakcie rozpoczęcia ww. prac, nie później jednak niż przed chwilą zakończenia Projektów (tj. jeszcze przed oddaniem powstałego/zmodernizowanego majątku do użytkowania) planuje całkowicie zrezygnować z prowadzenia działalności opodatkowanej VAT - zarówno w budynku ZS w A jak również w budynku ZS w B. Tym samym oba te budynki będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby zadań publicznoprawnych Gminy w zakresie edukacji (działalność pozostająca poza zakresem ustawy o VAT) i Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów/przychodów z tego majątku. Gmina bowiem planuje rozwiązać wszystkie ww. umowy z nabywcami usług, które mogłoby się wiązać z jakąkolwiek działalnością odpłatną po stronie Gminy. Ww. najemcy/dzierżawcy będą poproszeni o korzystanie z innych obiektów gminnych (jeśli nadal będą zainteresowani współpracą), a korzystanie z sal sportowych będzie tylko i wyłącznie nieodpłatne. Zmiany te zostaną wprowadzone przed momentem zakończenia ww. inwestycji, tak aby ich efekty nie miały związku z jakąkolwiek działalnością sprzedażową.

Natomiast budynek GOPS jest/będzie przez Gminę wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie pomocy społecznej. Obiekt ten nie jest/nie będzie wykorzystywany do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT i Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z tego majątku.

Pytania

1.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynku ZS w A, które zostaną poniesione w ramach Projektu?

2.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynku ZS w B, które zostaną poniesione w ramach Projektu?

3.Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynku GOPS, które zostaną poniesione w ramach Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynku ZS w A, które zostaną poniesione w ramach Projektu, ponieważ nie będą one związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

2.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynku ZS w B, które zostaną poniesione w ramach Projektu, ponieważ nie będą one związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

3.Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynku GOPS, które zostaną poniesione w ramach Projektu, ponieważ nie będą one związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE (do pytania 1, 2 i 3)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

a)zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

b)pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ad A. Gmina jako podatnik VAT w ramach wydatków na Projekty

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, należy wskazać, iż definicja podatnika została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zapis cytowanego powyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Jednocześnie gmina jest zobowiązana do utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, co wynika z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina nabywając towary / usługi celem realizacji Projektów, nie nabędzie ich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na Projekt będą bowiem ponoszone w związku z realizacją zadań własnych Gminy z zakresu edukacji i pomocy społecznej w ramach utrzymania obiektów użyteczności publicznej.

Jak zostało wskazane, Gmina prowadzi obecnie działalność podlegającą opodatkowaniu VAT w budynku ZS w A oraz w ZS w B, ale po zakończeniu Projektu (jeszcze przed oddaniem majątku do użytkowania) nie będzie takiej działalności prowadzić. Jednocześnie budynek GOPS nie jest/nie będzie wykorzystywany do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, Gmina nie będzie wykorzystywała nabytych w ramach realizacji Projektów towarów / usług do świadczenia odpłatnych usług / dostawy towarów, które podlegałyby opodatkowaniu VAT po stronie Gminy i stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o VAT.

Wydatki na Projekty zostaną zatem poniesione przez Gminę do realizacji zadań własnych, poza działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.

Ad B. Związek wydatków na Projekty z działalnością opodatkowaną VAT Gminy

Drugim warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek (co najmniej pośredni) ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Opodatkowaniu VAT, co do zasady podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Opodatkowaniu VAT podlegają również czynności zrównane z odpłatnymi świadczeniami.

W ocenie Gminy, nie będzie istniał związek pomiędzy wydatkami Gminy na Projekty z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT przez Gminę. Gmina bowiem, od momentu zakończenia Projektów nie będzie wykorzystywać zmodernizowanych budynków do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. W konsekwencji druga przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego, również nie zostanie spełniona.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m.in. w:

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lipca 2023 r. sygn. 0113-KDIPT1- 1.4012.394.2023.1.MH, w której organ wskazał, że: „Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, stwierdzam, że Państwa Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ efekty realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”;

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 lipca 2023 r. sygn. 0113-KDIPT1- 1.4012.341.2023.1.MG, w której organ stwierdził, że: „W odniesieniu do prawa do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na przedsięwzięcie pn. "..." w 2024 r. i kolejnych latach (w przypadku gdyby inwestycja nie zakończyła się w 2024 r.) w części dotyczącej budynku Szkoły Podstawowej 2, wskazać należy, że analogicznie jak w roku 2023 r., Państwa Miastu i Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ budynek ww. szkoły nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”.

W świetle powyższego, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Projekty (termomodernizację budynków ZS w A i ZS w B oraz budynku GOPS), w związku z tym, że te obiekty będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy, a tym samym nie będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT Gminy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W opisie sprawy wskazali Państwo, że planują Państwo realizację inwestycji związanych z termomodernizacją obiektów użyteczności publicznej. W ramach tego zadania zostaną zrealizowane następujące projekty:

·termomodernizacja budynku użyteczności publicznej – ZS w A;

·termomodernizacja budynku użyteczności publicznej – ZS w B;

·termomodernizacja budynku użyteczności publicznej – GOPS w C.

W ramach termomodernizacji budynku ZS w A zostaną wykonane m.in. następujące prace: (…)

Natomiast w ramach termomodernizacji budynku ZS w B zostaną wykonane w szczególności następujące prace: (…)

Jednocześnie, w ramach termomodernizacji GOPS zostaną wykonane m.in. następujące prace: (…)

Wydatki związane z realizacją Projektów zostaną udokumentowane fakturami VAT, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Obecnie budynki ZS w A oraz ZS w B są przez Państwa wykorzystywane przede wszystkim do realizacji zadań własnych w zakresie edukacji, w marginalnym zakresie prowadzą Państwo w tych budynkach działalność podlegającą opodatkowaniu VAT w zakresie dzierżawy gruntu pod urządzenia telekomunikacyjne, dzierżawy dachów pod urządzenia sieci internetowej oraz wynajmu sali gimnastycznej w celach sportowych. Jednakże już w trakcie rozpoczęcia ww. prac, nie później jednak niż przed chwilą zakończenia Projektów (tj. jeszcze przed oddaniem powstałego/zmodernizowanego majątku do użytkowania) planują Państwo całkowicie zrezygnować z prowadzenia działalności opodatkowanej VAT - zarówno w budynku ZS w A jak również w budynku ZS w B. Tym samym oba te budynku będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby Państwa zadań publicznoprawnych w zakresie edukacji (działalność pozostająca poza zakresem ustawy o VAT) i nie będą Państwo uzyskiwać żadnych dochodów/przychodów z tego majątku. Planują Państwo rozwiązać wszystkie ww. umowy z nabywcami usług, które mogłoby się wiązać z jakąkolwiek działalnością odpłatną. Zmiany te zostaną wprowadzone przed momentem zakończenia ww. inwestycji, tak aby ich efekty nie miały związku z jakąkolwiek działalnością sprzedażową.

Natomiast budynek GOPS jest/będzie przez Państwa wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie pomocy społecznej i nie jest/nie będzie wykorzystywany do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali:

·efekty projektu w budynkach ZS w A oraz ZS w B nie będą miały związku z jakąkolwiek działalnością sprzedażową

·a budynek GOPS jest/będzie przez Państwa wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie pomocy społecznej i nie jest/nie będzie wykorzystywany do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na termomodernizację:

·budynku ZS w A,

·budynku ZS w B,

·budynku GOPS,

które zostaną poniesione w ramach Projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na termomodernizację:

·budynku ZS w A,

·budynku ZS w B,

·budynku GOPS,

które zostaną poniesione w ramach Projektu, ponieważ efekty tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam ponadto, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Za element opisu sprawy przyjęto, że:

Budynki ZS w A oraz ZS w B są/będą przez Gminę wykorzystywane przede wszystkim do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji. Pełnią bowiem one rolę budynków szkolnych. Gmina – poprzez swoje jednostki budżetowe - ZS w A i ZS w B prowadzi w nich obecnie zarówno działalność pozostającą poza zakresem ustawy o VAT (realizacja zadań w zakresie edukacji) jak również w marginalnym zakresie prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT w zakresie dzierżawy gruntu pod urządzenia telekomunikacyjne, dzierżawy dachów pod urządzenia sieci internetowej oraz wynajmu sali gimnastycznej w celach sportowych.

Gmina jednak już w trakcie rozpoczęcia ww. prac, nie później jednak niż przed chwilą zakończenia Projektów (tj. jeszcze przed oddaniem powstałego/zmodernizowanego majątku do użytkowania) planuje całkowicie zrezygnować z prowadzenia działalności opodatkowanej VAT - zarówno w budynku ZS w A jak również w budynku ZS w B. Tym samym oba te budynku będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby zadań publicznoprawnych Gminy w zakresie edukacji (działalność pozostająca poza zakresem ustawy o VAT) i Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów/przychodów z tego majątku. Gmina bowiem planuje rozwiązać wszystkie ww. umowy z nabywcami usług, które mogłoby się wiązać z jakąkolwiek działalnością odpłatną po stronie Gminy. Ww. najemcy/dzierżawcy będą poproszeni o korzystanie z innych obiektów gminnych (jeśli nadal będą zainteresowani współpracą), a korzystanie z sal sportowych będzie tylko i wyłącznie nieodpłatne. Zmiany te zostaną wprowadzone przed momentem zakończenia ww. inwestycji, tak aby ich efekty nie miały związku z jakąkolwiek działalnością sprzedażową.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwa do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.