
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wypłacania Partnerom Premii Kwartalnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 czerwca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka” „Wnioskodawca”) jest podmiotem, którego głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych („Produkty”).
Wnioskodawca jako dystrybutor Produktów („Dystrybutor”) zawiera i zamierza w przyszłości zawierać kontrakty handlowe („Kontrakt Handlowy”, „Umowa”) z partnerami handlowymi w zakresie wspierania sprzedaży Produktów oferowanych przez Spółkę, które przewidują możliwość uzyskania przez danego partnera premii kwartalnej („Premia Kwartalna”) w przypadku spełnienia przez danego partnera warunków współpracy określonych w danej Umowie. Partner („Partner”) to podmiot prowadzący apteki ogólnodostępne („Apteki”), na których prowadzenie Partner posiada zezwolenie, o którym mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne. Ze względu na strukturę rynku, Partnerzy nie kupują Produktów bezpośrednio od Dystrybutora (tj. Spółki), ale za pośrednictwem dostawców, którymi są hurtownie farmaceutyczne („Dostawcy”).
Warunki uzyskania Premii Kwartalnej określone w Umowie są następujące:
- realizacja przez Partnera tzw. celu kwartalnego („Cel Kwartalny”), określonego w załączniku do Umowy zawartej z danym Partnerem. Cel Kwartalny wyrażony jest jako docelowa wartość zakupów w kwartalnym okresie rozliczeniowym („Okres Rozliczeniowy”) - wartość zakupów w Okresie Rozliczeniowym pomniejsza się o wartość produktów zwróconych przez Partnera do Dostawców w tym samym Okresie Rozliczeniowym;
- realizacja celów odsprzedażowych - celem odprzedażowym jest osiągnięcie poziomu sprzedaży Produktów na rzecz odbiorców w okresie rozliczeniowym (Wartość Sprzedaży) wynoszącego co najmniej 90% wartości zakupów dokonanych w tym samym okresie rozliczeniowym (odbiorcy to podmioty, na rzecz których Partner sprzedaje Produkty za pośrednictwem Aptek i Punktów Aptecznych, wymienione w art. 86a Prawa Farmaceutycznego). Wartość Sprzedaży w Okresie Rozliczeniowym pomniejsza się o wartość Produktów zwróconych do Partnera przez odbiorców w tym samym Okresie Rozliczeniowym;
- realizacja przez Partnera obowiązku zapewnienia dostępności w Aptece - przez zapewnienie dostępności rozumie się posiadanie w danej Aptece (na stanie magazynowym) przez cały Okres Rozliczeniowy (w każdym jego momencie) minimalnej ilości opakowań określonych Produktów (listę produktów wraz z minimalną ilością ich opakowań określa załącznik do Umowy zawartej z danym Partnerem). Obowiązek zapewnienia dostępności uznaje się za zrealizowany, jeżeli w Okresie Rozliczeniowym Partner zapewnił dostępność w zakresie określonym w punkcie powyżej w określonym pomiędzy stronami udziale procentowym jego Aptek.
W przypadku posiadania przez Partnera punktu sprzedaży internetowej („Punkt Sprzedaży Internetowej”) Partner żeby być uprawnionym do Premii Kwartalnej musi spełnić szereg dodatkowych warunków, w szczególności jest zobowiązany do utrzymywania stosownej aktywności Punktu Sprzedaży Internetowej - przez utrzymanie stosownej aktywności należy rozumieć w szczególności:
- posiadanie zgłoszenia, o którym mowa w art. 68 ust. 3c Prawa Farmaceutycznego, jego widoczność w rejestrze, o którym mowa w art. 68 ust. 3b Prawa Farmaceutycznego oraz aktualność wskazanych w nim danych;
- spełnianie i przestrzeganie wymogów w zakresie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych określonych w Prawie Farmaceutycznym;
- zapewnienie ogólnej dostępności do oferty Apteki opublikowanej Internecie dla odbiorców za pośrednictwem Internetu;
- zapewnienie prawidłowego działania funkcjonalności Apteki, a w szczególności utrzymywanie możliwości zdalnego (za pośrednictwem internetu) składania i realizowania zamówień oraz dokonywania płatności.
Ponadto żeby otrzymać Premię Kwartalną, Partner prowadzący Punkt Sprzedaży Internetowej powinien spełniać następujące warunki:
- posiadanie na stanie magazynowym Punktu Sprzedaży Internetowej przez cały Okres Rozliczeniowy (w każdym jego momencie) takiej liczby opakowań Produktów, wskazanych w załączniku do Umowy, aby każdorazowo, czas realizacji zamówienia tego produktu (licząc od dokonania płatności do wysyłki) nie przekroczył dziewięćdziesięciu sześciu godzin;
- prezentowanie Produktów wskazanych w załączniku do Umowy jako możliwych do nabycia w Punkcie Sprzedaży Internetowej przez Cały Okres Rozliczeniowy;
- prezentowanie Produktów przy użyciu aktualnych wizualizacji asortymentowych (packshotów), które będzie mu na bieżąco dostarczała Spółka w formie elektronicznej, zgodnie z zasadami komunikacji określonymi w Umowie. Partner zobowiązuje się również do prezentowania na stronie (podstronie) każdego z ww. Produktów wszelkich materiałów produktowych stworzonych przez Spółkę dla danego produktu i dostarczonych Partnerowi, dla których technologia stosowana w Punkcie Sprzedaży Internetowej umożliwia ich publikację;
- prezentowanie Produktów przy użyciu aktualnych nazw i opisów, które Spółka będzie mu dostarczała na bieżąco w formie elektronicznej, zgodnie z zasadami komunikacji określonymi w Umowie;
- wykonanie przez Partnera obowiązku odpowiedniego raportowania wykonanych działań. Partner zobowiązuje się do udostępniania Producentowi danych objętych obowiązkiem raportowania w formie on-line, w czasie rzeczywistym, w oparciu o zintegrowane systemy raportowania on-line, w ramach programów wykorzystywanych przez Producenta, tj. w szczególności oprogramowania (...). Partner zobowiązuje się do dokonania wszelkich czynności technicznych celem umożliwienia przekazywania ww. informacji w oparciu o systemy raportowania on-line, w tym do zainstalowania stosownego oprogramowania w systemach aptecznych.
Co do zasady, w braku spełnienia któregokolwiek z warunków opisanych powyżej w danym Okresie Rozliczeniowym, Partnerowi nie przysługuje Premia Kwartalna za ten Okres w jakiejkolwiek części - za wyjątkiem sytuacji opisanych poniżej:
- W przypadku spełnienia przez Partnera w Okresie Rozliczeniowym pozostałych warunków i spełnieniu Celu Kwartalnego na poziomie przynajmniej 90% Celu Kwartalnego, Partnerowi należna jest za ten Okres Rozliczeniowy premia w wysokości 50% Premii Kwartalnej.
- W przypadku, zapewnienia przez Partnera w Okresie Rozliczeniowym dostępności w mniej niż 80% (osiemdziesięciu procentach) jego Aptek, lecz w co najmniej 70% (siedemdziesięciu procentach) jego Aptek, uznaje się, że warunek przyznania Premii Kwartalnej został spełniony, ale Premia Kwartalna należna Partnerowi za ten Okres Rozliczeniowy podlega pomniejszeniu o 20%.
- W przypadku braku realizacji przez Partnera Celu Kwartalnego w danym Okresie Rozliczeniowym, Partner ma prawo do kumulatywnej weryfikacji wykonania Celu Kwartalnego. W takim przypadku wartość zakupów i Cel Kwartalny z Okresu Rozliczeniowego, w którym nie wykonano Celu Kwartalnego podlegają sumowaniu z wartością zakupów i Celem Kwartalnym z pozostałych Okresów Rozliczeniowych. Jeżeli z uzyskanych wartości wynika, że suma wartości zakupów pozwala na zaspokojenie sumy Celów Kwartalnych - Partner uzyskuje prawo do uzupełnienia premii za Okres Rozliczeniowy w którym nie wykonano Celu Kwartalnego do poziomu przewidzianego dla pełnego wykonania Celu Kwartalnego.
Partnerzy i prowadzone przez nich Apteki nie muszą wykonywać dodatkowych czynności w celu uzyskania Premii Kwartalnej - dla uzyskania przez Partnera wystarczy spełnienie warunków określonych powyżej.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (tj. spółka (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Nabycie usług od Partnerów wynagradzanych przez zapłatę Premii Kwartalnej służy wykonywaniu czynności podlegających VAT - zapłata Premii Kwartalnej stanowi bowiem wynagrodzenie za działania podejmowane przez Partnerów, które mają na celu zwiększenie sprzedaży Produktów (tj. wyrobów farmaceutycznych i medycznych) przez Spółkę.
Ponieważ sprzedaż Produktów jest objęta opodatkowaniem VAT, tym samym uznać należy, że nabywane usług od Partnerów ma na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej VAT (tzn. jest związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT).
Pytanie
Czy wypłacanie Partnerom Premii Kwartalnej przez Spółkę (dystrybutora) stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT i, w związku z powyższym, Spółce przysługuje prawo do:
a)obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od Partnerów faktur dokumentujących uzyskanie przez nich Premii Kwartalnej, oraz
b)do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym?
Państwa stanowisko w sprawie
W opinii Wnioskodawcy, wypłacanie Partnerom Premii Kwartalnej przez Spółkę (dystrybutora) stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT i, w związku z powyższym, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od Partnerów faktur dokumentujących uzyskanie przez nich Premii Kwartalnej, oraz do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym.
W Dyrektywie 2006/112/WE Rady, ani też w Ustawie o podatku od towarów i usług („Ustawa VAT”) prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna” czy też „rabat”. W celu dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych, rabatów) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.
W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Oznacza to, że premia pieniężna, w zależności od okoliczności faktycznych, może być różnie klasyfikowana na gruncie podatku VAT, w tym jako świadczenie usług. Pojęcie „świadczenia usług” ma bowiem bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, co należy podkreślić w tej sprawie, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - niebędące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieuczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Wobec tego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu Ustawy.
Jak wynika z praktyki wypracowanej przez organy podatkowe i orzecznictwo sądów administracyjnych, dla kwalifikacji danego świadczenia jako usługi podlegającej opodatkowaniu VAT niezbędne jest, aby:
1)świadczenie wykonywane było w ramach umowy zobowiązaniowej,
2)jedna ze stron takiej umowy była beneficjentem świadczenia,
3)wskutek wykonania świadczenia podmiot odniósł korzyść o charakterze majątkowym,
4)świadczenie miało charakter odpłatny,
5)istniał związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności o charakterze bezpośrednim i na tyle wyraźnym, aby można było stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Należy w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
I tak, w wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie C-89/91 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C‑102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto, TSUE przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.
Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności. Zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub jej ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Podsumowując należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to odpłatne świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy czynnościami wykonywanymi przez danego Partnera (prowadzoną przez danego Partnera Aptekę) a wypłacanymi Premiami Kwartalnymi, ponieważ przyznanie Premii Kwartalnej wynika nie tylko z tytułu osiągnięcia przez Partnera określonej wartości zakupów, ale również od spełnienia szeregu dodatkowych zobowiązań, ściśle ustalonych w danej Umowie.
Oprócz przesłanki osiągnięcia docelowej wartości zakupów w Okresie Rozliczeniowym, Umowy zawierane z Partnerami przewidują również szczegółowo określone wymogi:
- realizacji celów odsprzedażowych,
- obowiązku zapewnienia dostępności w Aptece (rozumianej jako utrzymywanie stanów magazynowych na określonym poziomie),
- wykonanie przez Partnera obowiązku odpowiedniego raportowania wykonanych działań oraz - w przypadku posiadania przez Partnera Punktu Sprzedaży Internetowej - dodatkowe wymogi m.in.:
- posiadania na stanie magazynowym Punktu Sprzedaży Internetowej przez cały Okres Rozliczeniowy (w każdym jego momencie) takiej liczby opakowań Produktów, wskazanych w załączniku do Umowy, aby każdorazowo, czas realizacji zamówienia tego produktu (licząc od dokonania płatności do wysyłki) nie przekroczył dziewięćdziesięciu sześciu godzin;
- prezentowania Produktów wskazanych w załączniku do Umowy jako możliwych do nabycia w Punkcie Sprzedaży Internetowej przez Cały Okres Rozliczeniowy;
- prezentowania ww. Produktów przy użyciu aktualnych wizualizacji asortymentowych (packshotów);
- prezentowania na stronie (podstronie) każdego z ww. Produktów wszelkich materiałów produktowych stworzonych przez Producenta dla danego produktu i dostarczonych Partnerowi, dla których technologia stosowana w Punkcie Sprzedaży Internetowej umożliwia ich publikację;
W opinii Wnioskodawcy, przyznawane Partnerom Premie Kwartalne stanowią w istocie wynagrodzenie za świadczone przez Partnerów (prowadzoną przez danego Partnera Aptekę) usługi związane z kupnem i sprzedażą Produktów, a w konsekwencji Premie Kwartalne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług przez Partnera na rzecz Wnioskodawcy. W konsekwencji, wypłacane Premie Kwartalne powinny być uznane za wynagrodzenie wypłacane za usługi świadczone przez Partnera na rzecz Spółki i, tym samym, powinny być dokumentowane poprzez wystawianie przez Partnera faktur VAT.
Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu, przy założeniu, że pozostałe ograniczenia nie mają zastosowania (w szczególności, ograniczenia wynikające z art. 88 Ustawy VAT, dotyczące m.in. braku prawa odliczenia w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT bądź podlega zwolnieniu z VAT).
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, aby rozstrzygnąć o uprawnieniu Spółki do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony w związku z nabyciem usług wynagradzanych w formie Premii Kwartalnej opisanej w przedmiotowym wniosku niezbędne jest ustalenie, czy:
(i)Premia Kwartalna będzie podlegała opodatkowaniu VAT (tzn. nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem), oraz
(ii)nabywane usługi za które wypłacana jest Premia Kwartalna są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Jak wykazano powyżej, zdaniem Wnioskodawcy, Premia Kwartalna będzie stanowiła zapłatę za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie ulega również wątpliwości, że nabycie usług od Partnerów wynagradzanych przez zapłatę Premii Kwartalnej służy wykonywaniu czynności podlegających VAT - zapłata Premii Kwartalnej stanowi bowiem wynagrodzenie za działania podejmowane przez Partnerów, które skutkują zwiększeniem sprzedaży Produktów przez Spółkę. W konsekwencji uznać należy, że obie ww. przesłanki są spełnione, i Spółce przysługuje prawo do odliczenia VATu wykazanego na fakturach dokumentujących Premie Kwartalne.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również wydane w zbliżonych stanach faktycznych interpretacje indywidualne, w szczególności interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2024 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.702.2023.2.KP dotycząca analogicznych rozliczeń między Producentem i Dystrybutorem (właścicielem sieci aptek).
Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym podatnikiem VAT i podmiotem, którego głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych (Produkty).
Jako Dystrybutor Produktów zawierają i zamierzają Państwo w przyszłości zawierać Kontrakty Handlowe (Umowa) z partnerami handlowymi w zakresie wspierania sprzedaży Produktów oferowanych przez Państwa, które przewidują możliwość uzyskania przez danego partnera Premii Kwartalnej w przypadku spełnienia przez danego Partnera warunków współpracy określonych w danej Umowie. Partner to podmiot prowadzący Apteki, na których prowadzenie Partner posiada zezwolenie, o którym mowa w art. 99 ust. 1 ustawy Prawo Farmaceutyczne. Ze względu na strukturę rynku, Partnerzy nie kupują Produktów bezpośrednio od Dystrybutora (tj. Państwa), ale za pośrednictwem Dostawców, którymi są hurtownie farmaceutyczne.
Warunki uzyskania Premii Kwartalnej określone w Umowie są następujące:
- realizacja przez Partnera tzw. Celu Kwartalnego, określonego w załączniku do Umowy zawartej z danym Partnerem. Cel Kwartalny wyrażony jest jako docelowa wartość zakupów w kwartalnym Okresie Rozliczeniowym - wartość zakupów w Okresie Rozliczeniowym pomniejsza się o wartość produktów zwróconych przez Partnera do Dostawców w tym samym Okresie Rozliczeniowym;
- realizacja celów odsprzedażowych - celem odprzedażowym jest osiągnięcie poziomu sprzedaży Produktów na rzecz odbiorców w okresie rozliczeniowym (Wartość Sprzedaży) wynoszącego co najmniej 90% wartości zakupów dokonanych w tym samym okresie rozliczeniowym (odbiorcy to podmioty, na rzecz których Partner sprzedaje Produkty za pośrednictwem Aptek i Punktów Aptecznych, wymienione w art. 86a Prawa Farmaceutycznego). Wartość Sprzedaży w Okresie Rozliczeniowym pomniejsza się o wartość Produktów zwróconych do Partnera przez odbiorców w tym samym Okresie Rozliczeniowym;
- realizacja przez Partnera obowiązku zapewnienia dostępności w Aptece - przez zapewnienie dostępności rozumie się posiadanie w danej Aptece (na stanie magazynowym) przez cały Okres Rozliczeniowy (w każdym jego momencie) minimalnej ilości opakowań określonych Produktów (listę produktów wraz z minimalną ilością ich opakowań określa załącznik do Umowy zawartej z danym Partnerem). Obowiązek zapewnienia dostępności uznaje się za zrealizowany, jeżeli w Okresie Rozliczeniowym Partner zapewnił dostępność w zakresie określonym w punkcie powyżej w określonym pomiędzy stronami udziale procentowym jego Aptek.
W przypadku posiadania przez Partnera Punktu Sprzedaży Internetowej Partner żeby być uprawnionym do Premii Kwartalnej musi spełnić szereg dodatkowych warunków, w szczególności jest zobowiązany do utrzymywania stosownej aktywności Punktu Sprzedaży Internetowej - przez utrzymanie stosownej aktywności należy rozumieć w szczególności:
- posiadanie zgłoszenia, o którym mowa w art. 68 ust. 3c Prawa Farmaceutycznego, jego widoczność w rejestrze, o którym mowa w art. 68 ust. 3b Prawa Farmaceutycznego oraz aktualność wskazanych w nim danych;
- spełnianie i przestrzeganie wymogów w zakresie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych określonych w Prawie Farmaceutycznym;
- zapewnienie ogólnej dostępności do oferty Apteki opublikowanej Internecie dla odbiorców za pośrednictwem Internetu;
- zapewnienie prawidłowego działania funkcjonalności Apteki, a w szczególności utrzymywanie możliwości zdalnego (za pośrednictwem internetu) składania i realizowania zamówień oraz dokonywania płatności.
Ponadto żeby otrzymać Premię Kwartalną, Partner prowadzący Punkt Sprzedaży Internetowej powinien spełniać następujące warunki:
- posiadanie na stanie magazynowym Punktu Sprzedaży Internetowej przez cały Okres Rozliczeniowy (w każdym jego momencie) takiej liczby opakowań Produktów, wskazanych w załączniku do Umowy, aby każdorazowo, czas realizacji zamówienia tego produktu (licząc od dokonania płatności do wysyłki) nie przekroczył dziewięćdziesięciu sześciu godzin;
- prezentowanie Produktów wskazanych w załączniku do Umowy jako możliwych do nabycia w Punkcie Sprzedaży Internetowej przez Cały Okres Rozliczeniowy;
- prezentowanie Produktów przy użyciu aktualnych wizualizacji asortymentowych (packshotów), które będą mu Państwo na bieżąco dostarczali w formie elektronicznej, zgodnie z zasadami komunikacji określonymi w Umowie. Partner zobowiązuje się również do prezentowania na stronie (podstronie) każdego z ww. Produktów wszelkich materiałów produktowych stworzonych przez Państwa dla danego produktu i dostarczonych Partnerowi, dla których technologia stosowana w Punkcie Sprzedaży Internetowej umożliwia ich publikację;
- prezentowanie Produktów przy użyciu aktualnych nazw i opisów, które będą mu Państwo dostarczali na bieżąco w formie elektronicznej, zgodnie z zasadami komunikacji określonymi w Umowie;
- wykonanie przez Partnera obowiązku odpowiedniego raportowania wykonanych działań. Partner zobowiązuje się do udostępniania Producentowi danych objętych obowiązkiem raportowania w formie on-line, w czasie rzeczywistym, w oparciu o zintegrowane systemy raportowania on-line, w ramach programów wykorzystywanych przez Producenta, tj. w szczególności oprogramowania (...). Partner zobowiązuje się do dokonania wszelkich czynności technicznych celem umożliwienia przekazywania ww. informacji w oparciu o systemy raportowania on-line, w tym do zainstalowania stosownego oprogramowania w systemach aptecznych.
Co do zasady, w braku spełnienia któregokolwiek z warunków opisanych powyżej w danym Okresie Rozliczeniowym, Partnerowi nie przysługuje Premia Kwartalna za ten Okres w jakiejkolwiek części - za wyjątkiem sytuacji opisanych poniżej:
- W przypadku spełnienia przez Partnera w Okresie Rozliczeniowym pozostałych warunków i spełnieniu Celu Kwartalnego na poziomie przynajmniej 90% Celu Kwartalnego, Partnerowi należna jest za ten Okres Rozliczeniowy premia w wysokości 50% Premii Kwartalnej;
- W przypadku, zapewnienia przez Partnera w Okresie Rozliczeniowym dostępności w mniej niż 80% (osiemdziesięciu procentach) jego Aptek, lecz w co najmniej 70% (siedemdziesięciu procentach) jego Aptek, uznaje się, że warunek przyznania Premii Kwartalnej został spełniony, ale Premia Kwartalna należna Partnerowi za ten Okres Rozliczeniowy podlega pomniejszeniu o 20%;
- W przypadku braku realizacji przez Partnera Celu Kwartalnego w danym Okresie Rozliczeniowym, Partner ma prawo do kumulatywnej weryfikacji wykonania Celu Kwartalnego. W takim przypadku wartość zakupów i Cel Kwartalny z Okresu Rozliczeniowego, w którym nie wykonano Celu Kwartalnego podlegają sumowaniu z wartością zakupów i Celem Kwartalnym z pozostałych Okresów Rozliczeniowych. Jeżeli z uzyskanych wartości wynika, że suma wartości zakupów pozwala na zaspokojenie sumy Celów Kwartalnych - Partner uzyskuje prawo do uzupełnienia premii za Okres Rozliczeniowy w którym nie wykonano Celu Kwartalnego do poziomu przewidzianego dla pełnego wykonania Celu Kwartalnego.
Partnerzy i prowadzone przez nich Apteki nie muszą wykonywać dodatkowych czynności w celu uzyskania Premii Kwartalnej - dla uzyskania przez Partnera wystarczy spełnienie warunków określonych powyżej.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wypłacana przez Państwa (Dystrybutora) Partnerom Premia Kwartalna stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT i, w związku z powyższym, przysługuje Państwu prawo do:
a)obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od Partnerów faktur dokumentujących uzyskanie przez nich Premii Kwartalnej, oraz
b)do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości na wstępie należy wskazać, że stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika..
W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Na mocy art. 29a ust. 10 ustawy:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy:
Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.
W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Oznacza to, że premia pieniężna, w zależności od okoliczności faktycznych, może być różnie klasyfikowana na gruncie podatku VAT.
Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że ani w Dyrektywie 2006/112/WE Rady, ani też w ustawie prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna” czy też „rabat”. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych, rabatów) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, wersja internetowa: http://sjp.pwn.pl) „bonifikata” to „zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Z kolei „rabat” to „obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; też: ta kwota”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Rozróżnia się przy tym rabaty na te przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.
Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.
Natomiast, jeżeli udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia podstawy opodatkowania (rabat potransakcyjny), wówczas czynność ta wymaga wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość towarów (zgodnie z art. 106j ustawy). Jednakże możliwe jest wystawienie faktury korygującej wyłącznie w sytuacji udzielenia rabatu bezpośredniemu nabywcy towarów i usług.
Premia pieniężna może również stanowić wynagrodzenie w zamian za świadczenie usług.
Pojęcie „świadczenia usług” ma bowiem bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, co należy podkreślić w tej sprawie, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - niebędące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieuczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Wobec tego, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Niemniej dla kwalifikacji danego świadczenia jako usługi podlegającej opodatkowaniu VAT niezbędne jest, aby:
1)świadczenie wykonywane było w ramach umowy zobowiązaniowej,
2)jedna ze stron takiej umowy była beneficjentem świadczenia,
3)wskutek wykonania świadczenia podmiot odniósł korzyść o charakterze majątkowym,
4)świadczenie miało charakter odpłatny,
5)istniał związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności o charakterze bezpośrednim i na tyle wyraźnym, aby można było stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.
Należy w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
I tak, w wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie C-89/91 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C‑102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto, TSUE przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.
Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub jej ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Podsumowując należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to odpłatne świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że pomiędzy wypłacanymi Partnerom Premiami Kwartalnymi na podstawie Kontraktu Handlowego a czynnościami wykonywanymi przez Partnerów istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Z okoliczności sprawy jednoznacznie wynika, że Dystrybutor wypłaci Partnerom ustalone wynagrodzenie, będące zapłatą za podjęte przez nich w ramach Kontraktu Handlowego działania tj.:
- realizacja Celu Kwartalnego (docelowa wartość zakupów w kwartalnym Okresie Rozliczeniowym),
- realizacja celów odsprzedażowych w wysokości co najmniej 90% wartości zakupów dokonanych w tym samym okresie rozliczeniowym,
- realizacja obowiązku zapewnienia dostępności w Aptece (posiadanie w danej Aptece (na stanie magazynowym) przez cały Okres Rozliczeniowy (w każdym jego momencie) minimalnej ilości opakowań określonych Produktów),
ponadto w przypadku Partnerów prowadzących Punkt Sprzedaży Internetowej:
- posiadanie na stanie magazynowym Punktu Sprzedaży Internetowej przez cały Okres Rozliczeniowy (w każdym jego momencie) takiej liczby opakowań Produktów, wskazanych w załączniku do Umowy, aby każdorazowo, czas realizacji zamówienia tego produktu (licząc od dokonania płatności do wysyłki) nie przekroczył dziewięćdziesięciu sześciu godzin;
- prezentowanie Produktów wskazanych w załączniku do Umowy jako możliwych do nabycia w Punkcie Sprzedaży Internetowej przez Cały Okres Rozliczeniowy;
- prezentowanie Produktów przy użyciu aktualnych wizualizacji asortymentowych (packshotów), które będą Państwo dostarczali Partnerom na bieżąco w formie elektronicznej, zgodnie z zasadami komunikacji określonymi w Umowie. Partnerzy zobowiązują się również do prezentowania na stronie (podstronie) każdego z ww. Produktów wszelkich materiałów produktowych stworzonych przez Państwa dla danego produktu i dostarczonych Partnerom, dla których technologia stosowana w Punkcie Sprzedaży Internetowej umożliwia ich publikację;
- prezentowanie Produktów przy użyciu aktualnych nazw i opisów, które będą państwo Partnerom dostarczali na bieżąco w formie elektronicznej, zgodnie z zasadami komunikacji określonymi w Umowie;
- wykonanie przez Partnera obowiązku odpowiedniego raportowania wykonanych działań.
Tym samym Premie Kwartalne nie są/nie będą wypłacane jedynie za osiągnięcie odpowiedniego poziomu/wartości zakupu dystrybuowanych przez Państwa Produktów w ustalonym przedziale czasowym, lecz na ich przyznanie ma/będzie miało wpływ również zobowiązanie się Partnerów do odpowiedniego osiągnięcia poziomu odsprzedaży, utrzymywaniu ustalonego w umowie poziomu dostępności określonych Produktów a w przypadku Partnerów prowadzących Punkt Sprzedaży Internetowej wykonania dodatkowo ww. czynności.
W przedmiotowej sprawie istnieje/będzie istniał wyraźny związek pomiędzy wykonywanymi przez Partnerów ww. czynnościami a wypłacanymi im Premiami Kwartalnymi, ponieważ jak wyżej wskazano, przyznanie Premii Kwartalnej wynika nie tylko z tytułu osiągnięcia przez Partnerów określonego poziomu zakupów, za określoną wartość w okresie kwartału, ale również od spełnienia ww. czynności ustalonych w Kontrakcie Handlowym.
Przyznawane Partnerom Premie Kwartalne stanowią/będą stanowiły w istocie wynagrodzenie za świadczone przez Partnerów usługi związane z kupnem i sprzedażą Państwa Produktów. Zatem Premie Kwartalne stanowią/będą stanowiły wynagrodzenie za świadczenie usług przez Partnerów na Państwa rzecz. Jeśli Partnerzy spełnią/będą spełniali opisane w Kontrakcie Handlowym warunki i zostanie zrealizowany odpowiednio najpierw zakup Produktów dystrybuowanych przez Państwa a następnie ich sprzedaż również w odpowiedniej ilości, mają/będą mieli prawo do otrzymania wynagrodzenia nazwanego Premią Kwartalną. Co istotne, brak realizacji wymienionych w Kontrakcie Handlowym warunków, może spowodować umniejszenie wartości Premii Kwartalnej na zasadach przewidzianych w Kontrakcie Handlowym. Zatem przyznawane Partnerom Premie Kwartalne stanowią/będą stanowiły należność za świadczone przez nich usługi związane ze sprzedażą Państwa Produktów.
Podsumowując, stosunek prawny istniejący pomiędzy Państwem a Partnerami, obligujący Partnerów do wykonywania określonych czynności, za które otrzymują/będą otrzymywali Premię Kwartalną, przesądza o tym, że przedmiotowa premia stanowi/będzie stanowiła wynagrodzenie za usługę realizowaną na Państwa rzecz, która mieści się/będzie się mieściła w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od Partnerów faktur dokumentujących uzyskanie przez nich Premii Kwartalnej, oraz prawa do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym, wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6n ustawy.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z opisu sprawy wynika, że nabycie usług od Partnerów wynagradzanych przez zapłatę Premii Kwartalnej służy wykonywaniu czynności podlegających VAT - zapłata Premii Kwartalnej stanowi bowiem wynagrodzenie za działania podejmowane przez Partnerów, które mają na celu zwiększenie sprzedaży Produktów (tj. wyrobów farmaceutycznych i medycznych) przez Państwa. Ponieważ sprzedaż Produktów jest objęta opodatkowaniem VAT, tym samym usługi nabywane od Partnerów mają na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej VAT (tzn. jest związane z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych VAT). Są Państwo zarejestrowanym podatnikiem VAT. Co więcej, jak wyżej wskazałem, Premia Kwartalna stanowi/będzie stanowiła wynagrodzenie za usługę realizowaną na Państwa rzecz, która mieści się/będzie się mieściła w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Ponadto ww. usługa nie została przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji ww. usługa podlega/będzie podlegała opodatkowaniu według stawki VAT właściwej dla tej usługi.
Wobec tego, w przedmiotowej sprawie są/będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych od Partnerów faktur dokumentujących uzyskanie przez nich Premii Kwartalnej. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym jest/będzie wyższa niż kwota podatku należnego, są/będą Państwo uprawnieni do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
