
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 13 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący opodatkowania importu biletu w formie opaski materiałowej, wpłynął 8 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Zamierza Pan zakupić bilet wstępu na festiwal odbywający się poza UE, w Stanach Zjednoczonych, za pośrednictwem strony internetowej organizatora, zarejestrowanej również poza obszarem UE w Stanach. Organizator po zakupie prześle bilet wstępu w formie opaski materiałowej z chipem … na adres Wnioskodawcy na terenie kraju (Polski) przesyłką kurierską. Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnego innego biletu jak przesłany do Polski bilet w formie opaski z chipem.
Cena biletu wstępu-opaski to 700 USD, na którą składa się cena biletu-opaski 655 USD oraz 45 USD transport przesyłką kurierską. Należy zaznaczyć, że cena biletu nie jest rozbita na cenę – opaski i wartość usługi świadczonej przez organizatora festiwalu w kraju trzecim. W cenie 655 USD zawiera się cena opaski i usługi w sposób kompleksowy.
Pytania
1.Czy import biletu dla osoby prywatnej nieprowadzącej działalności gospodarczej w formie opaski materiałowej z chipem … podlega opodatkowaniu na terytorium kraju?
2.Czy wartość celna towaru, biletu w formie opaski materiałowej z chipem ..., stanowiąca podstawę opodatkowania podatkiem od towaru i usług, powinna zostać określona na podstawie metody wartości transakcyjnej zgodnie z art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (dalej: „UKC”)?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy import biletu wstępu w formie opaski materiałowej z chipem podlega opodatkowaniu na terytorium kraju z tytułu importu towarów.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (dalej: „UVAT”), opodatkowaniu podlega import towarów na terytorium kraju.
Import towarów zdefiniowany został w art. 2 pkt 7 UVAT, jako przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego.
Przez towary – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii – art. 2 pkt 6 UVAT.
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną w odniesienie do art. 17 ust. 1 pkt 1 UVAT.
W przesyłce jest opaska materiałowa z chipem stanowiąca formę biletu na festiwal.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy wartość celna nie może zostać ustalona na podstawie metody transakcyjnej, tj. kwoty faktycznie zapłaconej w kwocie 700 USD (tj. 655 USD + 45 USD transport).
Zgodnie z art. 70 Unijnego Kodeksu Celnego (dalej: „UKC”) [ust.] 1, zasadniczą podstawą wartości celnej towarów jest wartość transakcyjna, tj. cena faktycznie zapłacona lub należna za towary, gdy zostały one sprzedane w celu wywozu na obszar celny Unii, w razie potrzeby skorygowana.
Art. 70 ust. 2 UKC, cena faktycznie zapłacona lub należna to całkowita płatność, która została lub ma zostać dokonana przez kupującego sprzedającemu lub przez kupującego stronie trzeciej na korzyść sprzedającego za przywożone towary i obejmująca wszystkie płatności, które zostały lub mają zostać dokonane jako warunek sprzedaży przywożonych towarów.
Elementy doliczane do wartości celnej wskazane są enumeratywnie w art. 71 UKC. Zgodnie z art. 71 ust. 3 UKC, przy ustalaniu wartości celnej nie dokonuje się doliczeń do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej, z wyjątkiem doliczeń przewidzianych w niniejszym artykule. Oznacza to katalog zamknięty kosztów doliczanych do wartości celnej.
W niniejszym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że cena zapłacona 655 USD zawiera zarówno wartość towaru umieszczonego w przesyłce (opaski materiałowej z chipem ..., stanowiącą bilet wstępu na festiwal), jak i wartość świadczenia przyszłego, które będzie dopiero wykonane poza granicami Unii Europejskiej, to wartość tego świadczenia-usługi nie może stanowić wartości doliczanej do wartości celnej towaru (samej opaski materiałowej stanowiącej bilet wstępu), mimo, że art. 70 ust. 2 UKC stanowi, że cena faktycznie zapłacona lub należna to całkowita płatność, która została lub ma zostać dokonana przez kupującego sprzedającemu lub przez kupującego stronie trzeciej na korzyść sprzedającego za przywożone towary i obejmująca wszystkie płatności, które zostały lub mają zostać dokonane jako warunek sprzedaży przywożonych towarów.
[Art.] 129 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. do UKC wskazuje, że cena faktycznie zapłacona lub należna w rozumieniu art. 70 ust. 1 i 2 kodeksu obejmuje wszystkie płatności, które zostały lub mają zostać dokonane jako warunek sprzedaży przywożonych towarów przez kupującego na rzecz którejkolwiek z następujących osób:
a)sprzedającego;
b)osoby trzeciej na korzyść sprzedającego;
c)osoby trzeciej powiązanej ze sprzedającym;
d)osoby trzeciej, gdy płatność na rzecz tej osoby jest dokonywana w celu spełnienia zobowiązania sprzedającego.
Płatności można dokonywać w formie akredytyw lub zbywalnych instrumentów płatniczych, bezpośrednio lub pośrednio, mimo, że a contrario, gdyby wartość świadczenia-usługi nie została opłacona, sprzedający nie wysłałby opaski, stanowiącej bilet wstępu. Zatem jeżeli wartość celna towarów nie może zostać ustalona na podstawie art. 70 UKC, ustala się ją stosując kolejno procedury z ust. 2 lit. a–d aż do pierwszej litery, na podstawie której możliwe będzie ustalenie wartości celnej towarów wynikających z art. 74 UKC oraz określić wartość samego towaru „opaski-biletu wstępu” jedną z metod zastępczych oraz w ramach doliczeń kosztu transportu i ubezpieczenia przywożonych towarów, wynikające z art. 71 ust. 1 lit. c UKC w kwocie 45 USD, bez uwzględniania świadczenia przyszłego – usługi w formie wejścia na festiwal.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
W świetle art. 2 pkt 4 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel [...].
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów [...].
Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Jednocześnie pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.
Pana wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 1 dotyczy opodatkowania nabycia biletu wstępu na festiwal odbywający się w Stanach Zjednoczonych, jako import towaru.
W opisie zdarzenia przyszłego podał Pan, że zamierza zakupić bilet wstępu na festiwal odbywający się w Stanach Zjednoczonych. Organizator po zakupie prześle bilet wstępu w formie opaski materiałowej z chipem ... na adres Wnioskodawcy na terenie kraju. Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnego innego biletu jak przesłany do Polski bilet w formie opaski z chipem.
Odnosząc się zatem do przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy, w pierwszej kolejności należy rozpoznać znaczenie słowa „bilet”. Zgodnie z definicją określenia „bilet wstępu”, zawartą w Wielkim słowniku języka polskiego, jest to: „poświadczenie uiszczenia opłaty, w formie papierowej lub innej, pozwalające na korzystanie z usług komunikacyjnych lub na wstęp do miejsc, do których jest on płatny”. Z kolei pod pojęciem „wstęp” należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś – co wynika z definicji tego pojęcia w Słowniku języka polskiego PWN – przy czym nie ma znaczenia forma biletu. Zatem wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z samą czynnością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia), ale przede wszystkim z możliwością skorzystania ze świadczeń o określonym zakresie. Ze wstępem związane jest bowiem świadczenie typowe dla danego obiektu, miejsca lub imprezy. Prawidłowość takiego rozumienia pojęcia wejście znajduje potwierdzenie w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, np. w poz. 64, w której wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu np. na widowiska artystyczne.
Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że nie nabędzie Pan biletu (w formie opaski materiałowej z chipem ...) mającego wartość samą w sobie, co oznacza, że ten bilet wstępu – choć jest rzeczą – nie będzie spełniał definicji towaru, w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy. Bilet będzie bowiem upoważniał Pana do wstępu na festiwal w Stanach Zjednoczonych. W istocie nabędzie Pan prawo wstępu na festiwal, a sam bilet (w formie opaski materiałowej z chipem ...) jest tylko zmaterializowaną formą upoważnienia do wstępu na określone widowisko i potwierdzeniem wniesienia opłaty z tym związanej. Fakt, że bilet zostanie do Pana przesłany w przesyłce kurierskiej, co pociągnie za sobą określony koszt, nie oznacza więc, że dojdzie do importu towaru w rozumieniu art. 2 ust. 7 ustawy. Jak wskazano bowiem – w przedstawionych okolicznościach sprawy – bilet wstępu na festiwal nie będzie towarem na gruncie ustawy, a zatem jego przywóz z terytorium państwa trzeciego (Stany Zjednoczone) na terytorium kraju nie będzie stanowił czynności opodatkowanej w postaci importu towaru i nie będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
W pytaniu nr 2 wyraził Pan wątpliwość co do określenia wartości celnej opisanego biletu, stanowiącej podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Mając więc na uwadze, że przesłanie biletu wstępu na festiwal nie będzie stanowiło importu towaru (czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług) – co Organ przedstawił powyżej – nie ma więc uzasadnienia ustalanie podstawy opodatkowania dla tego biletu, ponieważ nie on jest przedmiotem nabycia. Tym samym ocena Pana stanowiska w zakresie pytania nr 2 jest bezprzedmiotowa.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
