
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki 0% VAT do świadczeń realizowanych na rzecz organizacji międzynarodowych, prawa do odliczenia wydatków związanych z realizacją projektów oraz zwrotu podatku VAT. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 maja 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka działająca pod firmą: A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT będącym polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca specjalizuje się w tworzeniu solidnych i niezawodnych rozwiązań elektronicznych zaprojektowanych tak, aby wytrzymywały trudy (…). Do zastosowań lotniczych i naukowych Wnioskodawca wykorzystuje wiedzę specjalistyczną i innowacje w projektowaniu elektroniki, aby dostarczać najnowocześniejsze rozwiązania, które zapewniają nieprzerwaną wydajność w obliczu (...).
Wnioskodawca w ramach współpracy międzynarodowej, zawarł umowę nr (…) 2024 z dnia (…) r. (data podpisania przez Wnioskodawcę jako ostatniej osoby składającej podpis) z B. (dalej: B.) z siedzibą w (…), działającą za pośrednictwem C. (dalej: C.) z siedzibą w (…). Przedmiotem umowy jest opracowanie i demonstracja (…), opartego na (…) opracowanym w (…) (dalej: Projekt) w ramach (…) z (…).
Projekt jest podzielony na 3 kamienie milowe:
1.Postęp (…): Po pomyślnym zakończeniu wstępnego przeglądu projektu (…) i akceptacja przez B. wszystkich powiązanych elementów dostarczanych (usługa projektowa - usługa).
2.Postęp (…): Zakończenie przeglądu akceptacji do lotu (…) oraz dostarczenie opracowanych instrumentów oraz oprogramowania (usługa projektowania oraz testowania, model lotny, model ziemny, model treningowy - (…) - usługa plus towar).
3.Ostateczne rozstrzygnięcie (…): Po decyzji B. akceptacja wszystkich wymaganych elementów dostawy zgodnie z Umową i Wykonawcą wypełnienie wszystkich innych zobowiązań umownych w tym złożenie Umowy i Dokumentacji zamknięcia - usługa.
Projekt jest zatem realizowany na rzecz B., która działa za pośrednictwem C., którego siedziba mieści się w Państwie Unii Europejskiej innym niż Polska.
W ramach realizacji Projektu Wnioskodawca dostarcza dokumentację specjalistyczną oraz sprzęt niezbędny do prowadzenia dalszych badań przez B./C.
W związku z realizacją zamówień strony:
1)B./C. dostarczyło wypełnione dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w Załączniku nr II do Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 2011.77.1 z dnia 23 marca 2011 r.), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo, wskazujące że towary i usługi przeznaczone są do celów wewnętrznych organizacji;
2)Zawarły umowę dotyczącą świadczenia usług i dostawy towarów (wraz z ich dokumentacją) do której odnosi się dokument z punktu a).
Celem prawidłowej realizacji uzgodnionego zakresu Wnioskodawca będzie nabywał:
a)Usługi i towary od podwykonawców celem niezakłóconego realizowania Projektu;
b)Usługi związane z prowadzeniem spółki Wnioskodawcy tj. koszty biura, księgowości, doradztwa prawnego lub podatkowego;
c)Środki trwałe potrzebne do funkcjonowania Wnioskodawcy takie jak komputery, drukarki, telefony, aparatura i wyposażenie laboratoryjne, narzędzia i inne;
d)Licencje na programy komputerowe.
Z tytułu wykonanej usługi lub dostarczonego towaru Wnioskodawca otrzyma faktury opodatkowane odpowiednimi stawkami VAT. W związku z tym będzie kumulował podatek naliczony do odliczenia w przyszłych okresach lub do zwrotu.
Na moment sporządzania niniejszego wniosku Wnioskodawca nie będzie podejmować innych czynności opodatkowanych na terytorium kraju, a świadczenie usług będzie realizowane na rzecz podmiotów zagranicznych takich jak B./C.
W uzupełnieniu udzielili Państwo odpowiedzi na pytania:
1)Czy B. posiada status organizacji międzynarodowej - uznanej za taką przez państwo siedziby (…) oraz przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib?
Odp. Tak. Na potwierdzenie przesłali Państwo VAT and Excise Duty Exemption Certificate.
2)Czy C. posiada status organizacji międzynarodowej - uznanej za taką przez państwo siedziby (…) oraz przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib?
Odp. Tak. Wskazali Państwo, że w VAT and Excise Duty Exemption Certificate C. jest wprost wymieniony.
3)Co oznacza, jak należy rozumieć, ze B. działa za pośrednictwem C.?
Odp. B. działa za pośrednictwem C., czyli swojej jednostki wykonawczej.
4)Czy zawarta przez Państwa umowa będzie służyć celom służbowym B. lub C.?
Odp. Tak, umowa będzie służyć wyłącznie celom służbowym, gdyż z uwagi na charakter wyników jej pracy nie można go użyć do innych celów. Przedmiotem kontraktu z B. jest opracowanie eksperymentu, który zostanie przeprowadzony na (…). Kontrakt obejmuje usługę projektowania elektronicznego, usługę testowania, usługę projektowania eksperymentu (jak aktywność ma być przeprowadzona krok po kroku (…)). Końcowym efektem projektu jest dokumentacja projektowa (zbiór ok 50 dokumentów projektowych) oraz urządzenia: model lotny (…), model ziemny (w pełni funkcjonalna kopia, która (…)) oraz model treningowy do szkolenia (…).
5)Czy w związku z zawartą umową będą Państwo posiadać zamówienie dotyczące towarów i usług wraz ze specyfikacją, do których odnosi świadectwo zwolnienia z podatku VAT?
Odp. Tak, spółka posiada kontrakt oraz specyfikację do usług i towarów.
6)Na rzecz jakiego Kontrahenta (usługobiorcy) zostanie przez Państwa wystawiona faktura (B. czy C.)?
Odp. Faktura będzie wystawiona na B.
7)Czy Państwa Kontrahent (usługobiorca, B. lub C.) jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361), tj. wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą lub jest osobą prawną niebędącą podatnikiem, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej?
Odp. Kontrahent nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT.
8)Czy B. i C. są czynnymi podatnikami podatku od wartości dodanej? Czy są podmiotami zarejestrowanymi na potrzeby VAT-UE?
Odp. Podmioty nie są czynnymi podatnikami podatku od wartości dodanej i nie są zarejestrowane na potrzeby VAT-EU według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy.
9)Czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w innym kraju niż Polska, które uczestniczy w przedmiotowej transakcji? Jeśli tak, to w jakim?
Odp. Nie, Wnioskodawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w innym kraju niż Polska. Projekt jest realizowany w Polsce. Wszyscy podwykonawcy zatrudnieni do projektu (oprócz programisty z Niemiec, który świadczy usługę projektowania oprogramowania komputerowego na zasadzie B2B) działają z terytorium Polski. Wszystkie prace R&D zostały wykonane w Polsce (laboratorium A. w (…)).
10)Co jest intencją, celem nabycia przez kontrahenta świadczenia realizowanego przez Państwa? Jakiego dokładnie świadczenia oczekuje Państwa kontrahent?
Odp. Kontrahent oczekuje szeregu usług R&D: projektowania elektronicznego, testowania, projektowania eksperymentu (jak aktywność ma być przeprowadzona krok po kroku (…)).
11)Czy z treści zawartej umowy między Państwem a Kontrahentem wynika, że świadczą Państwo jedno świadczenie, czy też wykonują Państwo szereg odrębnych świadczeń (świadczenie usług, dostawa towarów)? W jaki sposób jest kalkulowane Państwa wynagrodzenie określone w umowie zawartej z Kontrahentem?
Odp. A. podpisała z B. fixed-price contract, czyli cena za wykonanie usługi jest ustalona z góry. Umowa obejmuje jedno świadczenie, projekt jest jedną całością, poszczególne elementy umowy nie mogą funkcjonować bez innych.
12)Jakie konkretnie świadczenie będzie wymienione w pozycji faktury/faktur „nazwa (rodzaj) towaru lub usługi”, którą/które wystawią Państwo na rzecz Kontrahenta? Czy będą one obejmować świadczenie kompleksowe obejmujące zakresem zarówno świadczone usługi jak i dostarczane towary (model lotny, model ziemny, model treningowy)?
Odp. Projekt jest podzielony na kroki milowe, które zawierają zarówno usługi jak i towary. Na fakturach, zgodnie z treścią kontraktu, wyspecyfikowane są kroki milowe ((…),(...),(…)).
13)W związku z dokonywanym na rzecz Kontrahenta świadczeniem należy wskazać:
a)Czy z punktu widzenia Kontrahenta jest on zainteresowany nabyciem od Państwa jednego (złożonego) świadczenia, czy też kilku poszczególnych, odrębnych świadczeń?
Odp. Kontrahent jest zainteresowany wyłącznie jednym złożonym świadczeniem. Poszczególne świadczenia nie stanowią dla niego indywidualnej wartości.
b)Czy poszczególne czynności wchodzące w zakres świadczenia będącego przedmiotem wniosku (usługi i dostawa modeli), będą ze sobą tak ściśle powiązane, że w aspekcie gospodarczym tworzą obiektywnie jedną całość sprzedawaną nierozłącznie?
Odp. Czynności wchodzące w skład zlecenia będą ze sobą ściśle związane i będą tworzyć obiektywnie jedną całość sprzedawaną nierozłącznie - jednak płatności następować będą w transzach w miarę zaawansowania projektu. Przedmiotem kontraktu z B. jest opracowanie eksperymentu, który zostanie przeprowadzony na (…). Eksperyment składa się z dokumentacji oraz instrumentów, które zostaną wysłane na (…)/dostarczone do B.. Wszystkie czynności wykonywane w ramach projektu, poprzez usługi R&D, finalnie mają doprowadzić do opracowania dokumentacji projektowej oraz urządzeń, które zostaną dostarczone do B.
c)Która, Państwa zdaniem, z czynności składających się na świadczenie opisane we wniosku - stanowi element dominujący - nadający charakter świadczeniu? Jakie okoliczności przesądzają o tym, że dany element świadczenia ma charakter dominujący?
Odp. Zdecydowanie dominującą częścią świadczenia są usługi R&D, projektowanie elektroniczne, testowanie, przygotowywanie dokumentacji, przygotowywanie sposobu w jaki zostanie przeprowadzony eksperyment. Okoliczności przesądzające, o tym, że dany element świadczenia ma charakter dominujący to to, że wszystkie prace R&D prowadzą do te tego, że na końcu powstają instrumenty gotowe do dostarczenia do B.
d)Które z czynności składających się na świadczenie będące przedmiotem wniosku mają - Państwa zdaniem - charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania świadczenia głównego?
Odp. Każde podjęte działanie w ramach świadczenia jest kluczowe ze względu na realizację projektu dla B. Projekt jest realizowany w metodologii B., także więc zamawiający (B.) dokładnie w ramach dostarczonego do kontraktu dokumentu Zadania do wykonania (Statement of Work) specyfikuje w jaki sposób oraz w jakiej kolejności prace mają być dostarczone do Odbiorcy. Zamawiający także co etap przeprowadza przegląd wszystkich prowadzonych prac projektowych, zgłasza uwagi oraz akceptuje czynności wykonane na dany etap projektu.
e)Czy poszczególne czynności w ramach świadczenia mogą być świadczone odrębnie (niezależnie) i/lub przez inne podmioty?
Odp. Poszczególne czynności możliwe, że mogą, natomiast kontrahent oczekuje od Wnioskodawcy kompleksowego zrealizowania umowy, przy czym projekt jest unikalny i należy mieć wiedzę jak połączyć każde pojedyncze usługi i towary względem produktu finalnego. A. posiada unikalną wiedzę z zakresu projektowania urządzeń do pracy w środowisku w którym występuje (…).
14)W zakresie dostawy towarów (modeli):
a)na terytorium jakiego kraju nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania modelami jak właściciel?
Odp. Modele zostały dostarczone w miejsca wskazane przez B. osobiście. Spółka dysponuje dokumentami potwierdzającymi przekazanie sprzętu do B. Spółka traci władztwo nad tym sprzętem w momencie podpisania dokumentu „Transfer of Custodianship” - Spółka ma takie dokumenty dla 3 opracowanych modeli.
b)Czy towary będą transportowane z terytorium kraju do innego państwa niż Polska? Należy wskazać kraj rozpoczęcia transportu oraz kraj przeznaczenia (kraj docelowy).
Odp. Miejscem wysyłki będzie każdorazowo Polska. Natomiast w zależności od elementu będą one wysyłane w różne miejsca. Model Lotny do Włoch (firma D., podwykonawca B.), Model ziemny do Niemiec (E.), model treningowy do F. w (…).
15)Czym jest towar dostarczany w ramach umowy podpisanej przez Strony? Z czym należy utożsamiać/identyfikować ten towar?
Odp. Dostarczone zostają instrumenty naukowe/badawcze wraz z dokumentacją projektową.
16)Czy w przypadku, gdyby miejsce opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług, wykonywanych przez Państwa, znajdowało się poza terytorium Polski, to czy będziecie Państwo w posiadaniu dokumentów, z których będzie wynikał związek odliczonego podatku z tymi czynnościami?
Odp. Tak, Wnioskodawca jest w stanie powiązać każdą fakturą zakupową pod realizowany projekt, z których będzie wynikać związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
17)Czy do nabywanych przez Państwa towarów i usług występują ograniczenia lub/i wyłączenia przewidziane w art. 86a lub/i art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, które ograniczają lub/i pozbawiają Państwa prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Odp. Nie występują ograniczenia lub wyłączenia przewidziane w art. 86a i lub art. 88 ustawy o VAT.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym w przypadku świadczeń realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz międzynarodowej organizacji krajów europejskich w tym (B./C.) Wnioskodawca powinien dokumentować wykonywane usługi i dostawę towarów z zastosowaniem obniżonej 0% stawki VAT?
2.Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT od zakupów krajowych w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektów badawczych, w tym B./C.?
3.Czy Wnioskodawcy w przypadku świadczenia usług wyłącznie na rzecz podmiotów zagranicznych będzie przysługiwało prawo do uzyskania zwrotu VAT naliczonego w terminie 60 dni?
4.Czy Wnioskodawca powinien wykazać sprzedaż B./C. jako sprzedaż krajową, ze stawką 0%?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powinien dokumentować świadczenie usług i dostawę towarów na rzecz międzynarodowej organizacji krajów europejskich w tym (B./C.) z zastosowaniem obniżonej stawki VAT 0%.
Zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE art. 151 ust. 1 pkt b) Państwa członkowskie zwalniają transakcje dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa), uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.
Natomiast art. 51 Rozporządzenia wskazuje, że: „W przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego przewidziane w załączniku II do niniejszego rozporządzenia służy, z zastrzeżeniem objaśnień przedstawionych w załączniku do wspomnianego świadectwa, potwierdzeniu, że transakcja może być objęta takim zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE”.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 3a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (dalej: „Rozporządzenie”) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji. W (…) 2012 roku Rada B. (wszystkie państwa członkowskie) jednomyślnie zaakceptowała przystąpienie Polski do B., przy czym (…) (państwo siedziby jednostki, za pośrednictwem której jest realizowany Projekt) jak i Państwo siedziby B. tj. (…) są również członkami B.
Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej posiada wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego.
Wnioskodawca posiada przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej umowę dotyczącą usług/dostawy towarów wraz z ich specyfikacją, do których odnosić się będzie to świadectwo zwolnienia.
Co więcej, B./C. nie wykorzystuje usług/towarów do odpłatnej dostawy towarów (§ 6 ust 3 Rozporządzenia). W zaświadczeniu zaznaczono bowiem, że usługi/towary, które Wnioskodawca będzie realizował w ramach Projektu są przeznaczone wyłącznie na cele oficjalne/służbowe organizacji.
Zgodnie z umową na realizację Projektu Wnioskodawca każdorazowo zobowiązany jest do wskazywania na fakturze numeru zawartego w certyfikacie/świadectwie zwolnienia z VAT - „VAT And Excise Duty Exemption Certificate”.
Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca legitymuje się właściwym świadectwem pozwalającym na skorzystanie ze zwolnienia z VAT (obniżonej stawki VAT).
Stanowisko to potwierdzają interpretacje indywidualne:
a)0112-KDIL1-3.4012.232.2023.4.KK;
b)0112-KDIL1-3.4012.621.2017.2.PR.
Ad 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
- gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego, w przedstawionym powyżej przypadku z zastosowaniem stawki 0%.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Skoro Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku VAT, świadczy na rzecz organizacji międzynarodowych, w tym na rzecz B./C., usługi i dostarcza towary, w ramach Projektu, to co do zasady wykonuje czynności opodatkowane. Jednak czynności te opodatkowane są stawką 0%, której praktycznym aspektem jest faktyczny brak opodatkowania czynności obłożonej taką stawką, przy zachowaniu jednakże prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Sprzedaż opodatkowana stawką 0% pozostaje bowiem sprzedażą opodatkowaną, pomimo braku faktycznego obciążenia fiskalnego.
Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powołanych przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
1.odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług,
2.towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
3.faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
W realiach niniejszej sprawy, Wnioskodawca:
a)Jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowany do transakcji VAT UE;
b)Towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych;
c)Faktura będzie dokumentowała czynności opodatkowane na terytorium Polski i zostanie wykazana kwota podatku (0%).
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również interpretacje:
a)0114-KDIP1-2.4012.17.2023.2.GK;
b)0112-KDIL1-3.4012.621.2017.2.PR.
Ad 3
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uprawniony będzie do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, innych niż te, do których stosuje się zwolnienie, o którym mowa w art. 113b ust. 1, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności. W przedmiotowym przypadku jest to szczegółowa umowa zawarta z B./C. i protokoły zdawczo odbiorcze.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2023 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.17.2023.2.GK.
Ad 4
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na fakturze należy wykazać stawkę 0% oraz rozpoznać transakcję jako sprzedaż krajową.
Zgodnie z art. 42 ust.1 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Ponieważ międzynarodowa instytucja B./C. nie posiada właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla rozpoznania transakcji wewnątrzwspólnotowej, Spółka A. nie może wykazać tej transakcji jako WDT. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawową stawką krajową jest stawka w wysokości 23%, jednak zgodnie z ust. 16 tego artykułu minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek. W związku z czym Spółka uważa, że powinna wykazać dostawę na rzecz B./C. jako sprzedaż krajową, z zastosowaniem obniżonej stawki podatkowej w wysokości 0% zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 3a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Z powyższego przepisu wynika, że aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
- świadczenie musi być odpłatne,
- miejscem świadczenia musi być terytorium kraju,
- świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, o której mowa w art. 28c ustawy stanowi, że:
1)Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i 3 oraz art. 28h-28n.
2)W przypadku, gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
3)W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Ww. przepis wprowadza regułę, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy, ewentualnie kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji gdy usługa jest świadczona z takiego miejsca i znajduje się ono w innym państwie niż siedziba usługodawcy. Albo też miejscem świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w sytuacji gdy nie posiada on siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z treścią art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%.
Jednocześnie, zarówno w ustawie jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.
W myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2024 r. kwestie zastosowania stawki 0% VAT dla m.in. organizacji międzynarodowych, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub terytorium państwa trzeciego, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
W myśl § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia:
Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:
a)na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,
b)na terytorium państwa trzeciego,
- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.
Stosownie do § 6 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia:
Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
1)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-6 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze:
a)państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-3 i 6 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo,
b)państwa członkowskiego przeznaczenia - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5;
3)zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
Zgodnie z § 6 ust. 10 rozporządzenia:
W przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6, są przeznaczone do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.
W myśl § 6 ust. 11 rozporządzenia:
W przypadku, o którym mowa w ust. 10, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.
Przywołany wyżej przepis § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2006/112/WE”, do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa), uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.
Do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym, inne niż te, o których mowa w lit. ab), mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie.
Na mocy art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:
1.W przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego przewidziane w załączniku II do niniejszego rozporządzenia służy, z zastrzeżeniem objaśnień przedstawionych w załączniku do wspomnianego świadectwa, potwierdzeniu, że transakcja może być objęta takim zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE. Wykorzystując to świadectwo, państwo członkowskie nabywcy towarów lub usługobiorcy może podjąć decyzję o tym, czy zastosuje wspólne świadectwo VAT i podatku akcyzowego, czy dwa odrębne świadectwa.
2.Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, musi być opatrzone pieczęcią właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego. Natomiast w przypadku towarów lub usług o przeznaczeniu urzędowym państwa członkowskie mogą udzielić ich odbiorcy zwolnienia z wymogu przedstawiania świadectwa opatrzonego pieczęcią, na warunkach, jakie mogą określić. Zwolnienie takie można cofnąć w przypadku wystąpienia nadużyć. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o punkcie kontaktowym wyznaczonym w celu określenia organów odpowiedzialnych za opatrzenie świadectw pieczęcią oraz o zakresie, w jakim znoszą wymóg przedkładania świadectwa opatrzonego pieczęcią. Komisja przekazuje pozostałym państwom członkowskim informacje otrzymane od państw członkowskich.
3.W przypadku gdy w państwie członkowskim, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, stosuje się bezpośrednie zwolnienie, dostawca towarów lub usługodawca zobowiązani są uzyskać od nabywcy towarów lub usługobiorcy świadectwo, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zachowując je jako dokument do celów księgowych. W przypadku zwolnienia przyjmującego postać zwrotu VAT, zgodnie z art. 151 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE, świadectwo załącza się do wniosku o zwrot składanego we właściwym państwie członkowskim.
W załączniku nr II do rozporządzenia 282/2011, w którym określono wzór świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego - w objaśnieniach w punkcie 1 wskazano, że:
Świadectwo służy dostawcy lub uprawnionemu prowadzącemu skład podatkowy jako dokument będący podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług lub przesyłek towarów do kwalifikujących się podmiotów lub osób fizycznych określonych w art. 151 dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 13 dyrektywy 2008/118/WE. Sporządza się odpowiednio po jednym świadectwie dla każdego dostawcy/właściciela składu. Ponadto dostawca/właściciel składu zobowiązany jest do przechowywania niniejszego świadectwa jako części swojej dokumentacji zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie w danym państwie członkowskim.
Z powołanych przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w przypadku łącznego spełnienia określonych warunków. W celu zastosowania dla świadczenia usług i dostawy towarów stawki podatku na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, transakcja musi być dokonana m.in. na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego, uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Przy tym, świadczenie usług musi być dokonane do celów służbowych danej organizacji. Ponadto podmiot dokonujący świadczenia przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy powinien posiadać odpowiednią dokumentację uprawniającą do zastosowania stawki podatku 0%, tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011.
Jeżeli podatnik nie posiada ww. dokumentów w chwili sprzedaży, nie oznacza to, że nie może sprzedać towarów lub wyświadczyć usług przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0% i że od razu musi opodatkować taką transakcję stawką podatku właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Przepisy przewidują bowiem możliwość dostarczenia do podatnika tych dokumentów w terminie późniejszym, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale - w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Taka decyzja o umożliwieniu nabywcy dostarczenia świadectwa zwolnienia w terminie późniejszym, należy zawsze wyłącznie do decyzji podatnika i oparta jest o zaufanie i współpracę z nabywcą.
Natomiast nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką będącą polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Nie posiadacie Państwo stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w innym kraju niż Polska. Specjalizujecie się Państwo w tworzeniu solidnych i niezawodnych rozwiązań elektronicznych zaprojektowanych tak, aby wytrzymywały trudy (…). W ramach współpracy międzynarodowej zawarliście Państwo umowę z B. z siedzibą w (…), działającą za pośrednictwem C. z siedzibą w (…). Przedmiotem umowy jest opracowanie i demonstracja (…), opartego na (…) opracowanym w (…) (Projekt) w ramach (…).
Projekt jest podzielony na 3 kamienie milowe:
1.Postęp (…), zakończenie wstępnego przeglądu projektu (…) i akceptacja przez B. wszystkich powiązanych elementów dostarczanych (usługa projektowa - usługa).
2.Postęp (…), zakończenie przeglądu akceptacji do lotu (…) oraz dostarczenie opracowanych instrumentów oraz oprogramowania (usługa projektowania oraz testowania, model lotny, model ziemny, model treningowy - usługa plus towar).
3.Ostateczne rozstrzygnięcie (…), akceptacja wszystkich wymaganych elementów dostawy i wypełnienie wszystkich innych zobowiązań umownych w tym złożenie Umowy i Dokumentacji zamknięcia - usługa.
Projekt jest realizowany na rzecz B., która działa za pośrednictwem C., czyli swojej jednostki wykonawczej. Zarówno B., jak i C. posiadają status organizacji międzynarodowych - uznanych za takie przez państwo siedziby (…/…) oraz przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Umowa będzie służyć wyłącznie celom służbowym tych organizacji, gdyż z uwagi na charakter wyników jej pracy nie można ich użyć do innych celów. Przedmiotem kontraktu z B. jest opracowanie eksperymentu, który zostanie przeprowadzony na (…).
Kontrakt obejmuje usługę projektowania elektronicznego, usługę testowania, usługę projektowania eksperymentu. Końcowym efektem projektu jest dokumentacja projektowa (zbiór ok 50 dokumentów projektowych) oraz urządzenia: model lotny (…), model ziemny (w pełni funkcjonalna kopia, która (…)) oraz model treningowy do szkolenia (…). W ramach realizacji Projektu dostarczacie więc Państwo dokumentację specjalistyczną oraz sprzęt niezbędny do prowadzenia dalszych badań przez B./C.
W związku z realizacją zamówienia:
1)B./C. dostarczyło wypełnione dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w Załączniku nr II do Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 2011.77.1 z dnia 23 marca 2011 r.), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo, wskazujące że towary i usługi przeznaczone są do celów wewnętrznych organizacji;
2)Zawarliście Państwo umowę dotyczącą świadczenia usług i dostawy towarów (wraz z ich dokumentacją) do której odnosi się dokument z punktu a) - posiadacie Państwo kontrakt oraz specyfikację do usług i towarów.
Faktura za realizację umowy zostanie wystawiona na B., która nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT. B. i C. nie są czynnymi podatnikami podatku od wartości dodanej i według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy nie są zarejestrowane na potrzeby VAT-EU.
Państwa kontrahent oczekuje wykonania szeregu usług R&D: projektowania elektronicznego, testowania, projektowania eksperymentu (jak aktywność ma być przeprowadzona krok po kroku (…)). Podpisaliście Państwo z B. fixed-price contract, czyli cena za wykonanie usługi jest ustalona z góry. Umowa obejmuje jedno świadczenie, projekt jest jedną całością, poszczególne elementy umowy nie mogą funkcjonować bez innych. Projekt jest podzielony na kroki milowe, które zawierają zarówno usługi jak i towary. Na fakturach, zgodnie z treścią kontraktu, wyspecyfikowane są kroki milowe ((…), (…), (…)). W Państwa ocenie dominującą częścią świadczenia są usługi R&D, projektowanie elektroniczne, testowanie, przygotowywanie dokumentacji, przygotowywanie sposobu w jaki zostanie przeprowadzony eksperyment. Okoliczności przesądzające, o tym, że dany element świadczenia ma charakter dominujący polegają na tym, że wszystkie prace R&D prowadzą do tego, że na końcu powstają instrumenty gotowe do dostarczenia do B. Każde podjęte działanie w ramach świadczenia jest kluczowe ze względu na realizację projektu dla B. Projekt jest realizowany w metodologii B., zamawiający (B.), w ramach dostarczonego do kontraktu dokumentu „Zadania do wykonania” (Statement of Work), dokładnie specyfikuje w jaki sposób oraz w jakiej kolejności prace mają być dostarczone do Odbiorcy. Zamawiający co etap przeprowadza przegląd wszystkich prowadzonych prac projektowych, zgłasza uwagi oraz akceptuje czynności wykonane na dany etap projektu. W Państwa ocenie możliwe, że poszczególne czynności mogą być świadczone odrębnie, natomiast kontrahent oczekuje od Państwa kompleksowego zrealizowania umowy, przy czym projekt jest unikalny i należy mieć wiedzę jak połączyć wszystkie pojedyncze usługi i towary względem produktu finalnego. Państwa spółka posiada unikalną wiedzę z zakresu projektowania urządzeń do pracy w środowisku w którym występuje (…).
Modele wykonane w ramach realizacji umowy zostały dostarczone osobiście przez Państwa spółkę, w miejsca wskazane przez B. Tracicie Państwo władztwo nad tym sprzętem w momencie podpisania dokumentu „Transfer of Custodianship” - posiadacie taki dokument dla 3 opracowanych modeli. Miejscem wysyłki będzie każdorazowo Polska. Natomiast w zależności od elementu będą one wysyłane w różne miejsca (model lotny do Włoch, model ziemny do Niemiec - E., model treningowy do F. w (…)).
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy w przypadku świadczeń realizowanych przez Państwa na rzecz międzynarodowej organizacji krajów europejskich (w tym B./C.), powinni Państwo dokumentować wykonywane usługi i dostawę towarów z zastosowaniem obniżonej 0% stawki VAT oraz czy powinni Państwo wykazać sprzedaż na rzecz B./C. jako sprzedaż krajową.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że stawki podatku czy też preferencyjne stawki podatku (po spełnieniu właściwych przesłanek), mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług które podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, tj. gdy miejscem świadczenia i opodatkowania dostarczanych towarów i świadczonych usług jest Polska.
Jak wskazali Państwo we wniosku, zawarliście Państwo umowę z B., działającą za pośrednictwem C., na podstawie której dokonujecie dostawy towarów oraz świadczenia usług. Z umowy wynika, że Projekt dotyczy świadczenia usług i dostawy towarów. Projekt podzielony jest na 3 kamienie milowe i na fakturach, zgodnie z treścią kontraktu, wyspecyfikowane są kroki milowe ((…), (…), (...)). Przy czym kamień milowy (…) i (...) dotyczy usług, zaś kamień milowy (…) dotyczy także towarów, tj. powstaną urządzenia model lotny, model ziemny oraz model treningowy. To instrumenty naukowe/badawcze wraz z dokumentacja projektową. Towary, które powstaną w ramach kamienia milowego (…), są elementem transgranicznej dostawy na rzecz B., tj. znanego kontrahenta w związku z podpisaniem umowy i towary te dostarczane są w różne miejsca na terytorium UE, tj. do Włoch oraz Niemiec. Natomiast w każdym przypadku miejscem wysyłki będzie Polska. Kontrahent w ramach zwartej umowy (B.) potwierdza otrzymanie towaru w momencie podpisania dokumentu „Transfer od Custodianship”. Jak wskazujecie Państwo we wniosku, B. nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy VAT i nie jest zarejestrowana na potrzeby VAT-UE. Tym samym transakcja ta nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, gdyż Państwa kontrahent nie jest podmiotem zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, a zatem nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 13 ust. 2 ustawy. Transakcja będzie więc stanowić dostawę krajową towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaną, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w miejscu rozpoczęcia transportu, tj. na terytorium Polski.
Natomiast świadczone przez Państwa usługi w ramach kroków milowych (…) i (…), w tym m.in. w zakresie R&D, polegające na projektowaniu elektronicznym, testowaniu, projektowaniu eksperymentu, wykonywane będą na rzecz B., która, jak już wspomniano wcześniej, jako usługobiorca nie jest podatnikiem w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Tym samym świadczone przez Państwa usługi, zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy, będą podlegać opodatkowaniu na terytorium kraju, tj. w miejscu w którym Państwo (jako usługodawca) posiadacie siedzibę działalności gospodarczej. Do świadczonych usług nie będą miały zastosowania przepisy szczególne dotyczące ustalenia miejsca świadczenia, tj. art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n i świadczenie to będzie podlegało opodatkowaniu na terytorium Polski.
Zatem w odniesieniu zarówno do wykonywanych dostaw, jak i świadczonych usług, podlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, można rozpatrywać zastosowanie preferencyjnej stawki VAT.
Państwo, jako podmiot, który jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, będziecie wystawiali faktury za wykonane „(…)” na rzecz B. Dostawy i usługi będą świadczone na rzecz kontrahenta (B. działającej za pośrednictwem C.), który jak Państwo wskazali, jest również uznany przez państwo siedziby oraz przez Rzeczpospolitą Polską za organizację międzynarodową, w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (rozporządzenie). Wykonywane przez Państwa dostawy i usługi będą służyły wyłącznie do celów służbowych tych organizacji międzynarodowych. Ponadto będziecie Państwo posiadali dokumenty, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia, tj. odpowiednio wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT oraz zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją) do których odnosi się świadectwo zwolnienia.
Zatem należy stwierdzić, że skoro dostawy i usługi będą wykonywane na rzecz organizacji międzynarodowej, posiadającej siedzibę na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego, a przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej będą posiadali Państwo dokumenty, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia, będą mieli Państwo, jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT, prawo do zastosowania stawki podatku 0% w odniesieniu do dostaw i usług świadczonych na rzecz B., na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 w związku z § 6 ust. 2 rozporządzenia.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 oraz 4 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również tego, czy będziecie mieli prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT od zakupów krajowych w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektów badawczych, w tym B./C. oraz czy w przypadku świadczenia usług wyłącznie na rzecz podmiotów zagranicznych będzie Państwu przysługiwało prawo do uzyskania zwrotu VAT naliczonego w terminie 60 dni.
Należy zauważyć, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Podkreślić należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zauważyć również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zatem w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze.
Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:
Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:
1)dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, innych niż te, do których stosuje się zwolnienie, o którym mowa w art. 113b ust. 1, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;
Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników prowadzących działalność gospodarczą na terytorium kraju, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.
Z opisu sprawy wynika, że w związku z prowadzoną działalnością, będziecie Państwo nabywać szereg towarów i usług. Przykładowo, będziecie Państwo nabywać usługi i towary od podwykonawców celem niezakłóconego realizowania Projektu; usługi związane z prowadzeniem Państwa spółki, tj. koszty biura, księgowości, doradztwa prawnego lub podatkowego; środki trwałe potrzebne do funkcjonowania takie jak komputery, drukarki, telefony, aparatura i wyposażenie laboratoryjne, narzędzia i inne; licencje na programy komputerowe. Z tytułu wykonanej usługi lub dostarczonego towaru otrzymacie Państwo faktury opodatkowane odpowiednimi stawkami VAT. Wskazaliście Państwo również, że ograniczenia i wyłączenia wskazane w art. 86a i art. 88 ustawy nie znajdą zastosowania w stosunku do nabywanych towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonywanych na terytorium kraju zakupów (towarów i usług opisanych we wniosku), gdyż zakupy te związane są z dokonywaną w ramach Projektu dostawą towarów i świadczeniem usług opodatkowaną na terytorium kraju. Przy czym, jak sami Państwo wskazali, w stosunku do nabywanych towarów i usług nie będą występowały ograniczenia, o których mowa w art. 86a i art. 88 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów krajowych w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektów badawczych dla B./C. należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy.
Na podstawie art. 87 ust. 2 ustawy:
Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 5b, 6, 6a i 6d, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika (…)
W myśl art. 87 ust. 5 ustawy:
Podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 87 ust. 6a ustawy:
Na wniosek podatnika, zawarty w złożonej deklaracji podatkowej, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, na rachunek VAT podatnika w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia.
W myśl art. 87 ust. 6b ustawy:
Zwrot różnicy podatku, o którym mowa w ust. 6a, jest dokonywany przez urząd skarbowy przy użyciu komunikatu przelewu, o którym mowa w art. 108a ust. 3, w którym urząd skarbowy wskazuje w miejsce informacji, o których mowa w art. 108a ust. 3:
1)pkt 1 i 2 - kwotę odpowiadającą zwracanej kwocie różnicy podatku;
2)pkt 3 - okres rozliczeniowy, którego dotyczy wniosek o zwrot;
3)pkt 4 - numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.
Cytowane przepisy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w powołanym art. 87 ust. 1 ustawy. Jednocześnie art. 87 ust. 2 ustawy wskazuje, że zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 5b, 6, 6a i 6d, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika (…). Przy czym z art. 87 ust. 6a ustawy wynika, że na wniosek podatnika, zawarty w złożonej deklaracji podatkowej, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, na rachunek VAT podatnika w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia.
Odnosząc powyższe przepisy do Państwa wątpliwości związanych z uprawnieniem do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni należy zauważyć, że w niniejszej interpretacji wskazałem, że transakcje, które będą Państwo świadczyć na rzecz podmiotów zagranicznych niebędących podatnikami w rozumieniu przepisów ustawy VAT takich jak B./C., stanowić będą dla Państwa opodatkowaną na terytorium kraju dostawę towarów oraz świadczenie usług i na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy będą mieli Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonywanych na terytorium kraju zakupów. Oznacza to, że stosownie do ww. art. 87 ust. 2 ustawy będą Państwo mieli prawo do zwrotu różnicy podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia. Przy czym, stosownie do ww. art. 87 ust. 6a ustawy na Państwa wniosek zawarty w złożonej deklaracji podatkowej, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2 w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia.
Tym samym należy zgodzić się z Państwem, że będziecie uprawnieni do otrzymania zwrotu VAT w terminie 60 dni. Zaznaczam przy tym, że na Państwa wniosek zawarty w złożonej deklaracji podatkowej, urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2 w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia. Jednocześnie nadmieniam, że powołany przez Państwa we własnym stanowisku w sprawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy nie ma zastosowania, gdyż dokonując w związku z Projektem dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz podmiotów zagranicznych niebędących podatnikami w rozumieniu przepisów ustawy VAT takich jak B./C., dokonujecie Państwo czynności opodatkowanych na terytorium kraju.
Z uwagi na powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, dotyczące prawa do uzyskania zwrotu VAT naliczonego w terminie 60 dni uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Należy wskazać, że okoliczność, przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego, że będziecie Państwo dokonywać dostawy opisanych we wniosku towarów i usług na rzecz kontrahenta (B./C.), który nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT oraz nie będzie zarejestrowany dla celów podatku VAT-UE przyjąłem jako element zdarzenia.
Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
